REGULAMENT Nr.
4 din 23 martie 2009
pentru modificarea si
completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2007 privind
autorizarea institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a
sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 23 martie 2009
Având în vedere prevederile art. 16, ale art. 25 alin.
(2) şi ale art. 26 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006
privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi
ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale
a României,
Banca Naţională a
României emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 11/2007 privind
autorizarea instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a
sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 837 din 6 decembrie 2007, cu modificările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul
(2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) acţionar semnificativ - o persoană fizică sau
juridică ori un grup de persoane fizice şi/sau juridice care acţionează
concertat, care deţine direct sau indirect participaţii calificate într-o
instituţie de credit;".
2. La articolul 2 alineatul
(2), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul
cuprins:
,,c) trust - instituţie
specifică dreptului anglo-saxon, reprezentând o operaţiune juridică prin care o
persoană, denumită constitutor, încredinţează unei alte persoane, denumită administrator, bunuri ale sale, pentru a le deţine, administra şi preda unor beneficiari
arătaţi de constitutor, fie în timpul vieţii, fie după moartea sa."
3. La articolul 2, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Se consideră că persoanele
acţionează concertat când fiecare dintre ele decide să îşi exercite drepturile
aferente acţiunilor deţinute, în concordanţă cu un acord explicit sau implicit
intervenit între ele."
4. După articolul 2 se
introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) La
determinarea unei participaţii calificate, pentru calculul drepturilor de vot
ale unei persoane se aplică în mod corespunzător prevederile art. 116 alin. (1)
ultimele două teze, alin. (2) şi alin. (7)-(10) din Regulamentul Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu
valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare
nr. 23/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile
art. 5, 6 şi 10 din Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
1/2008 privind implementarea Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de
aplicare a anumitor dispoziţii ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea
obligaţiilor de transparenţă în ceea ce priveşte informaţiile referitoare la
emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă
reglementată, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
28/2008.
(2) La determinarea unei participaţii
calificate nu se ţine seama de drepturile de vot sau de acţiunile pe care
firmele de investiţii ori instituţiile de credit le pot deţine ca urmare a subscrierii de instrumente financiare
şi/sau a plasării instrumentelor financiare în baza unui angajament ferm asumat
în desfăşurarea activităţii prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 6 lit A.f) din
O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia ca,
pe de o parte, drepturile de vot sau acţiunile respective să nu fie exercitate
ori utilizate pentru a interveni în administrarea activităţii emitentului şi,
pe de altă parte, drepturile de vot sau acţiunile respective să fie cedate în
termen de un an de la data achiziţionării participaţiei."
5. La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Banca Naţională a României poate solicita, în
scris, cu respectarea prevederilor art. 33 alin. (3) din O.U.G. nr. 99/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, orice informaţii sau documente
suplimentare, dacă cele prezentate nu sunt suficiente sau relevante pentru realizarea
evaluării ori dacă documentaţia prezintă alte deficienţe. Informaţii pot fi
obţinute şi prin realizarea unor interviuri profesionale cu persoanele
nominalizate să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de
conducere."
6. La articolul 4, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Titularii
cererii de autorizare pot să prezinte, din proprie iniţiativă, orice informaţii
şi documente considerate de aceştia necesare în susţinerea cererii."
7. La articolul 4,
alineatul (3) se abrogă.
8. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 7. - Denumirea unei bănci trebuie să fie în limba română, cu excepţia cazului în care banca
face parte dintr-un grup a cărui societate-mamă este situată în afara României
şi preia în denumirea sa, parţial sau în totalitate, denumirea utilizată în
cadrul grupului."
9. Articolele 9 şi 10 se
abrogă.
10. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Calitatea acţionarilor direcţi şi
indirecţi ai unei bănci
trebuie să corespundă cerinţelor asigurării unui management prudent şi sănătos
al instituţiei de credit, prevăzute de lege şi de prezentul regulament.
(2) Evaluarea calităţii acţionarilor semnificativi
direcţi şi indirecţi, precum şi a solidităţii financiare a acestora în raport
cu participaţia ce urmează a fi deţinută în bancă se realizează pe baza
criteriilor prevăzute la art. 26 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, care se referă la:
a) reputaţia acţionarului semnificativ;
b) soliditatea financiară a acţionarului semnificativ;
c) capacitatea băncii de a respecta cerinţele
prudenţiale;
d) suspiciuni privind spălarea banilor sau finanţarea
terorismului.
(3) Evaluarea grupului de persoane fizice şi/sau
juridice care acţionează concertat, în sensul prevederilor art. 2 alin. (3), va
avea în vedere criteriile enumerate la alin. (2), la nivel individual şi/sau la
nivelul grupului, după caz.
(4) Evaluarea calităţii acţionarilor direcţi care nu urmează
să deţină participaţii calificate la bancă va avea în vedere criteriul prevăzut
la alin. (2) lit. d). Banca Naţională a României va putea, de la caz la caz, să
ia în considerare în procesul de evaluare a acestor acţionari şi alte criterii
dintre cele prevăzute la alin. (2).
(5) Dacă o participaţie calificată într-o bancă urmează
să fie deţinută indirect prin una sau mai multe persoane, fiecare dintre aceste
persoane, având calitatea de acţionar semnificativ indirect, este supusă
evaluării de către Banca Naţională a României. Banca Naţională a României poate
decide evaluarea doar a persoanei care are calitatea de ultim deţinător
indirect al participaţiei şi a persoanelor care urmează să deţină în mod direct
participaţii la instituţia de credit vizată, cu excepţia cazului în care Banca
Naţională a României consideră ca fiind necesară evaluarea unuia sau a mai
multor deţinători intermediari din lanţul de participaţii."
11. Articolele 13, 14 şi 15
se abrogă.
12. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Prevederile art. 183 alin. (1) şi (3) şi ale art. 1822 se aplică în mod corespunzător."
13. La articolul 18, după
alineatul (1)se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Prevederile art. 183 alin. (1) şi (3) şi ale art. 1822 se aplică în mod corespunzător."
14. După articolul 18 se
introduce un nou paragraf, paragraful 1.7 - Planul de activitate, cuprinzând articolul 181, cu
următorul cuprins:
„1.7. Planul de activitate
Art. 181. - Planul
de activitate trebuie să conţină obiective realizabile în orizontul de timp
vizat, cu respectarea cerinţelor aplicabile instituţiilor de credit, în
conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 99/2006 şi ale reglementărilor emise în
aplicarea acesteia."
15. La capitolul II, după
secţiunea 1 se introduce o nouă secţiune, secţiunea 11 - Criterii de evaluare a
acţionarilor semnificativi, cuprinzând articolele 182-1824, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA 11
Criterii de evaluare a acţionarilor semnificativi
11.1. Reputaţia
acţionarului semnificativ
Art. 182. -
Evaluarea reputaţiei acţionarului semnificativ are în vedere următoarele
elemente:
a) integritatea;
b) competenţa profesională.
Art. 183. - (1) La
evaluarea integrităţii acţionarului semnificativ vor fi avute în vedere, în
măsura în care prezintă relevanţă, în sensul că pot induce dubii cu privire la
îndeplinirea criteriului, cel puţin următoarele aspecte şi situaţii:
a) existenţa unei condamnări pentru infracţiuni de
corupţie, spălare de bani, infracţiuni contra patrimoniului, abuz în serviciu,
luare sau dare de mită, fals şi uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune
fiscală, primire de foloase necuvenite, trafic de influenţă, mărturie
mincinoasă, infracţiuni prevăzute de legislaţia specială în domeniul
financiar-bancar, de legislaţia privind societăţile comerciale, insolvenţa sau
protecţia consumatorilor ori pentru orice alte fapte relevante;
b) acţionarul semnificativ a fost sau este cercetat
penal ori judecat pentru oricare dintre infracţiunile prevăzute la lit. a);
c) investigaţii în curs ori derulate în trecut şi/sau
măsuri aplicate acţionarului ori impunerea unor sancţiuni administrative pentru
nerespectarea prevederilor care reglementează domeniul bancar, financiar, al
valorilor mobiliare, al activităţii de asigurare sau al pieţelor de valori
mobiliare ori al instrumentelor financiare şi al mijloacelor de plată sau
oricărei altei legislaţii privind serviciile financiare;
d) investigaţii în curs ori
derulate în trecut şi/sau măsuri şi sancţiuni aplicate de orice organism de
reglementare ori profesional pentru nerespectarea oricăror prevederi relevante.
(2) In plus faţă de cele prevăzute la alin. (1), la
evaluarea integrităţii acţionarului semnificativ se va avea în vedere măsura în
care lipsa corectitudinii în afacerile derulate în trecut poate submina
integritatea şi credibilitatea acestuia. In acest sens, Banca Naţională a
României trebuie să aibă în vedere situaţii cum ar fi:
a) orice indiciu că acţionarul nu a fost transparent,
deschis şi cooperant în relaţia sa cu autoritatea de supraveghere sau cu
autoritatea de reglementare, inclusiv orice indiciu că acesta a încercat să
evite evaluarea în cadrul unei proceduri de autorizare a unei entităţi reglementate,
a ignorat cu bună ştiinţă obligaţia de notificare a intenţiei de dobândire a
unei participaţii calificate într-o entitate reglementată sau a încercat să
evite evaluarea prudenţială căreia trebuia să i se supună în calitate de
achizitor potenţial al unei participaţii calificate;
b) acţionarului i s-a refuzat înregistrarea,
autorizarea, acordarea calităţii de membru sau i s-a refuzat licenţierea pentru
o activitate comercială, o afacere ori o profesie, i-a fost revocată, retrasă
sau radiată o asemenea înregistrare, autorizare, calitate de membru sau licenţă
ori a fost exclus de către un organism de reglementare sau profesional;
c) acţionarul a fost demis sau eliberat dintr-o poziţie
de trust, dintr-o relaţie fiduciară sau o situaţie similară ori i s-a cerut
demisia sau retragerea dintr-o asemenea poziţie;
d) acţionarul are interdicţie de a ocupa o funcţie de
conducere într-o entitate comercială.
(3) Acţionarul este prezumat a avea o bună reputaţie
până la proba contrarie.
(4) La evaluarea acţionarilor semnificativi situaţiile
prevăzute la alin. (1) şi (2) vor fi avute în vedere şi în privinţa persoanelor
controlate sau conduse în trecut ori în prezent de acţionarul semnificativ,
persoană fizică, şi, respectiv, în privinţa persoanelor controlate de acţionarul
semnificativ, persoană juridică.
(5) Banca Naţională a României evaluează relevanţa
situaţiilor cum sunt cele prevăzute la alin. (1) şi (2), de la caz a caz, având
în vedere gravitatea circumstanţelor caracteristice fiecărei situaţii, precum
şi faptul că asemenea situaţii pot fi semnificative considerate împreună, chiar
dacă luate separat pot să nu prezinte relevanţă.
Art. 184. - Dacă
acţionarul semnificativ este o entitate comercială sau o instituţie, cerinţa de
integritate trebuie să fie satisfăcută atât de persoana juridică, cât şi de
persoanele care asigură conducerea activităţii acesteia.
Art. 185. -In
realizarea evaluării integrităţii acţionarului semnificativ, Banca Naţională a
României poate lua în considerare informaţiile relevante din punctul de vedere
al integrităţii oricărei persoane aflate în legătură cu acesta, cum ar fi orice
persoană care are sau pare să aibă o relaţie de familie ori de afaceri
relevantă cu acţionarul.
Art. 186. -
Cerinţele de integritate sunt evaluate potrivit prevederilor
art. 183-185, indiferent de
nivelul participaţiei calificate pe care acţionarul urmează să o deţină şi de
implicarea sa în administrarea băncii sau de influenţa pe care îşi propune să o
exercite asupra acesteia.
Art. 187. -In sensul art. 182 lit. b), competenţa profesională a acţionarului semnificativ
cuprinde competenţa în administrare, denumită competenţă managerială, şi
competenţa în sfera activităţilor
financiare desfăşurate de bancă, denumită competenţă tehnică.
Art. 188. -
Competenţa managerială se evaluează având în vedere experienţa anterioară a
acţionarului în achiziţionarea şi administrarea de participaţii în entităţi
comerciale, care trebuie să demonstreze abilitate, diligentă şi conformarea la
standardele relevante.
Art. 189. - Competenţa
tehnică se evaluează având în vedere experienţa anterioară a acţionarului,
dobândită ca acţionar care a exercitat controlul asupra unor instituţii
financiare şi/sau ca persoană care a administrat şi/sau a condus activitatea
unor asemenea instituţii. In acest caz, de asemenea, experienţa trebuie să
demonstreze abilitate, diligentă şi conformarea la standardele relevante.
Art. 1810. - (1)
Dacă acţionarul semnificativ este o persoană juridică, evaluarea competenţei
profesionale trebuie să vizeze atât persoana juridică însăşi, cât şi persoanele
care asigură conducerea activităţii acesteia.
(2) Evaluarea competenţei tehnice trebuie să aibă în
vedere în special activităţile financiare desfăşurate în prezent de către
acţionar şi/sau de entităţile din grupul din care acesta face parte.
Art. 1811. - (1) La
evaluarea cerinţelor privind competenţa se va ţine cont de particularităţile
fiecărui caz, în special de nivelul participaţiei ce urmează a fi deţinută în
bancă şi de gradul de implicare preconizat al acţionarului în administrarea
băncii respective.
(2) In sensul alin. (1), se vor avea în vedere situaţii
cum ar fi:
a) acţionarul semnificativ nu este în poziţia de a
exercita sau nu intenţionează să exercite o influenţă asupra băncii. In acest
caz, va putea fi dovedită doar îndeplinirea cerinţei privind competenţa
managerială;
b) acţionarul semnificativ urmează să participe la
capitalul băncii cu scopul de a-şi diversifica portofoliul şi/sau de a obţine
dividende ori venituri din capital, şi nu cu scopul de a se implica în
administrarea băncii în cauză. In acest caz, se va dovedi îndeplinirea cerinţei
privind competenţa managerială, iar cerinţele de competenţă profesională pot să
fie reduse semnificativ;
c) acţionarul semnificativ urmează să deţină controlul
asupra băncii sau să exercite o influenţă puternică asupra acesteia, spre
exemplu prin intermediul unei participaţii care conferă un drept de veto. In
acest caz, se va dovedi îndeplinirea cerinţei privind competenţa managerială,
iar nivelul competenţei profesionale trebuie să fie mai ridicat, cu luarea în
considerare şi a naturii şi complexităţii activităţilor propuse.
Art. 1812. -
Cerinţele de reputaţie se pot considera îndeplinite dacă:
a) acţionarul semnificativ este o persoană fizică sau
juridică deja considerată a fi de bună reputaţie în calitatea sa de acţionar
semnificativ la o entitate reglementată şi supravegheată de o autoritate
competentă din România sau dintr-un alt stat membru;
b) acţionarul semnificativ este o persoană fizică ce
asigură conducerea şi/sau administrarea activităţii unei entităţi reglementate
şi supravegheate de Banca Naţională a României, Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau de Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ori de o autoritate de supraveghere
similară dintr-un alt stat membru;
c) acţionarul semnificativ este entitate reglementată
şi supravegheată de Banca Naţională a României, Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau de Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ori de o autoritate de supraveghere
similară dintr-un alt stat membru.
Art. 1813. -
Evaluarea cerinţelor de reputaţie poate fi facilitată de cooperarea cu
autoritatea de supraveghere competentă
din statul terţ ale cărui reglementări privind cerinţele de reputaţie sunt
considerate echivalente, dacă:
a) acţionarul semnificativ este o persoană fizică sau
juridică deja considerată a avea o bună reputaţie în calitate de acţionar
semnificativ al unei entităţi reglementate şi supravegheate de o autoritate de
supraveghere dintr-un stat terţ;
b) acţionarul semnificativ este o persoană fizică ce
asigură conducerea şi/sau administrarea activităţii unei entităţi reglementate
şi supravegheate de o autoritate de supraveghere dintr-un stat terţ;
c) acţionarul semnificativ este o entitate
reglementată şi supravegheată de o autoritate de supraveghere dintr-un stat
terţ.
11.2. Soliditatea
financiară a acţionarului semnificativ
Art. 1814. - (1)
Soliditatea financiară a acţionarului semnificativ se evaluează din perspectiva
capacităţii acestuia de a finanţa participaţia sa şi de a menţine o structură
financiară solidă, precum şi de a asigura administrarea prudentă şi sănătoasă a
băncii în viitorul anticipat. Această capacitate trebuie să fie reflectată în
obiectivul general al participării sale la capitalul băncii şi în politica sa
privind această participare şi, de asemenea, în cazul acţionarului ce urmează
să deţină controlul asupra băncii, în obiectivele financiare prognozate,
compatibile cu strategia cuprinsă în planul de activitate.
(2) In cazul acţionarului ce urmează să deţină
controlul asupra băncii, soliditatea financiară a acestuia se analizează în
corelaţie cu criteriul menţionat la art. 12 alin. (2) lit. c), referitor la
capacitatea băncii de a respecta cerinţele prudenţiale.
Art. 1815. - Banca
Naţională a României analizează dacă mecanismele de finanţare utilizate de
acţionarul semnificativ pentru a finanţa participaţia la capitalul băncii sau
dacă relaţiile financiare existente între acţionarul semnificativ şi bancă pot
genera conflicte de interese care pot destabiliza structura financiară a
băncii.
Art. 1816. - Analiza
solidităţii financiare a acţionarului semnificativ trebuie să fie raportată la
natura acţionarului şi să fie proporţională cu participaţia sa la capitalul
băncii, distingându-se, din perspectiva profunzimii şi metodelor de realizare a
analizei, între situaţia în care acţionarul urmează să exercite controlul
asupra băncii şi cea în care acesta urmează să exercite doar o influenţă
semnificativă; chiar şi în situaţia din urmă trebuie să se ia în considerare
implicarea pe care acţionarul o va avea în administrarea băncii.
Art. 1817. -
Informaţiile cerute pentru evaluarea solidităţii financiare a acţionarului
semnificativ depind de statutul juridic al acţionarului (de exemplu: instituţie
financiară supusă supravegherii prudenţiale; persoană juridică, alta decât o
instituţie financiară; persoană fizică).
Art. 1818. - Dacă
acţionarul semnificativ este o entitate reglementată şi supravegheată
prudenţial de către o altă autoritate de supraveghere din România, dintr-un alt
stat membru sau dintr-un stat terţ ale cărui reglementări în domeniul
prudenţial sunt considerate echivalente, Banca Naţională a României va lua în
considerare evaluarea situaţiei financiare a acţionarului realizată de
autoritatea sa de supraveghere, coroborat cu documentele transmise direct de
către autoritatea de supraveghere a acţionarului semnificativ Băncii Naţionale
a României.
11.3. Conformarea
băncii la cerinţele prudenţiale
Art. 1819. - (1)
Evaluarea adecvării calităţii acţionarului semnificativ are în vedere şi dacă
banca va fi în măsură să se conformeze cerinţelor prudenţiale prevăzute de
O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi de
reglementările date în aplicarea acesteia şi, în special, dacă grupul din care
va face parte are o structură care să permită exercitarea unei supravegheri
eficiente, realizarea unui schimb eficient de informaţii cu autorităţile competente
şi determinarea distribuirii responsabilităţilor între autorităţile competente.
(2) Structura grupului se referă la membrii grupului,
inclusiv la societăţile-mamă şi filiale, precum şi la regulile de administrare
şi conducere intragrup (mecanismele de luare a deciziilor, nivelul de
independenţă, administrarea capitalului).
(3) Evaluarea aspectelor referitoare la exercitarea
unei supravegheri eficiente are în vedere ca Banca Naţională a României să nu
fie împiedicată să îşi îndeplinească obligaţiile de supraveghere de legăturile
strânse ale băncii cu alte persoane fizice sau juridice ori de legile,
reglementările sau măsurile administrative din alt stat, care guvernează
persoana fizică sau juridică aflată în legături strânse cu banca, ori de dificultăţi
în punerea în aplicare a acestor legi, reglementări sau măsuri administrative.
Art. 1820. -
Evaluarea prudenţială a acţionarului semnificativ trebuie să vizeze capacitatea
sa de a susţine o organizare adecvată a băncii în cadrul grupului. Atât banca,
cât şi grupul trebuie să aibă un cadru de administrare şi conducere clar şi
transparent şi o organizare adecvată, inclusiv un sistem de control intern
eficient şi funcţii de control independente (administrarea riscurilor,
conformitate şi audit intern).
Art. 1821. - Banca
Naţională a României va lua în considerare şi dacă acţionarul semnificativ va
fi în măsură:
a) să furnizeze băncii susţinerea financiară de care
aceasta ar putea avea nevoie pentru activitatea preconizată;
b) să furnizeze capitalul de care
banca ar putea avea nevoie pentru dezvoltarea viitoare a activităţii;
c) să implementeze orice soluţie adecvată pentru a
ajusta viitoarele necesităţi de fonduri proprii ale băncii.
11.4. Suspiciuni
privind spălarea banilor sau finanţarea terorismului
Art. 1822. -
Calitatea unui acţionar semnificativ nu va fi considerată adecvată dacă:
a) acţionarul este suspectat sau cunoscut, pe plan
intern ori internaţional, ca fiind implicat în operaţiuni de spălare a banilor
sau în tentative de acest fel, indiferent dacă acestea sunt legate ori nu de
achiziţia propusă;
b) acţionarul este suspectat sau cunoscut, pe plan
intern ori internaţional, ca fiind terorist sau că finanţează acte de terorism;
c) acţionarul este stabilit într-un stat sau teritoriu
considerat de către FATF - GAFI - Grupul de Acţiune Financiară Internaţională
ca fiind «necooperant» ori într-un stat sau teritoriu care nu a întreprins
suficiente măsuri pentru a se conforma cu recomandările FATF - GAFI.
Art. 1823. - Evaluarea criteriului privind spălarea banilor şi finanţarea terorismului se
realizează în corelaţie cu evaluarea integrităţii şi indiferent de valoarea sau
de alte caracteristici ale participaţiei ce se intenţionează a fi deţinută în
bancă.
Art. 1824. - Fondurile utilizate pentru participarea la capital trebuie să provină din
surse licite, iar mecanismul de finanţare trebuie să fie transparent. In acest
sens, se va demonstra cel puţin că fondurile respective sunt virate prin
intermediul unor instituţii financiare care fac obiectul supravegherii de către
autorităţi competente din state membre sau din state terţe, considerate
echivalente."
16. La articolul 20, partea
introductivă şi litera e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 20. - In vederea obţinerii aprobării de
constituire, solicitanţii trebuie să prezinte Băncii Naţionale a României o
cerere de autorizare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de
următoarele informaţii şi documente:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
e) planul de activitate, semnat de acţionarii
semnificativi direcţi şi indirecţi ai băncii şi însuşit de persoanele desemnate
să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere în calitate de
administrator, director, respectiv de membru al consiliului de supraveghere sau
al directoratului, întocmit în conformitate cu prevederile art. 23;".
17. La articolul 21
alineatul (1), litera b) se abrogă.
18. La articolul 21
alineatul (1), literele d), e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) copii de pe ultimele 3 situaţii financiare anuale
individuale auditate şi, după caz, şi cele la nivelul perimetrului de
consolidare contabilă din care face parte acţionarul, întocmite conform
Standardelor internaţionale de raportare financiară sau unor reglementări
conforme cu directivele contabile europene şi depuse la organele competente. Cu
acordul Băncii Naţionale a României pot fi acceptate şi situaţii financiare
anuale individuale şi/sau consolidate care sunt întocmite în conformitate cu
alte standarde contabile recunoscute la nivel internaţional;
e) estimări ale bilanţului şi ale contului de profit
şi pierdere pentru următorii 3 ani, semnate de acţionar;
f) curriculum vitae, cu
aplicarea în mod corespunzător a prevederilor alin. (6) lit. b), pentru
persoanele care exercită responsabilităţi de conducere a acţionarului;
informaţiile furnizate trebuie să susţină îndeplinirea cerinţelor de competenţă
profesională, potrivit art. 1810 alin.
(1);".
19. La articolul 21
alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu
următorul cuprins:
,,g) certificat de cazier judiciar, cu aplicarea în mod
corespunzător a prevederilor art. 22 alin. (2) şi (21), pentru
persoanele care exercită responsabilităţi de conducere a acţionarului."
20. La articolul 21,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru fiecare dintre acţionarii direcţi, alţii
decât cei menţionaţi la alin. (1) şi decât instituţiile de credit şi
instituţiile financiare nebancare înscrise în registrul special, persoane
juridice române, vor fi transmise documentele prevăzute la alin. (1) lit. a),
c) şi g) şi cea mai recentă situaţie financiară anuală auditată."
21. La articolul 21,
după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) Acţionarii
semnificativi menţionaţi la alin. (4) şi (5) vor remite şi documentele
prevăzute la alin. (1) lit. e)."
22. La articolul 21, partea
introductivă a alineatului (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Pentru fiecare dintre acţionarii, persoane fizice,
se vor prezenta următoarele documente:".
23. La articolul 21
alineatul (6), literele b) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) curriculum vitae, din care
să rezulte activitatea anterioară şi cea desfăşurată în prezent, inclusiv
denumirea angajatorului, natura activităţii desfăşurate, funcţia deţinută şi
alte informaţii relevante legate de activitatea acestuia, şi în care să se
indice entităţile în care persoana fizică a deţinut sau deţine responsabilităţi
de administrare şi/sau de conducere, precum şi, în cazul acţionarului semnificativ,
orice alte informaţii relevante care să susţină îndeplinirea cerinţelor privind
competenţa profesională;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
d) certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea în mod
corespunzător a prevederilor art. 22 alin. (2) şi (21)."
24. La articolul 21
alineatul (6), literele e) şi f) se abrogă.
25. La articolul 21, alineatul (7) se abrogă.
26. La articolul 22 alineatul (1), partea
introductivă şi litera d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Pentru fiecare
dintre persoanele nominalizate să exercite responsabilităţi de administrare
şi/sau de conducere în calitate de administrator, director, respectiv de membru
al consiliului de supraveghere sau al directoratului, vor fi transmise
următoarele informaţii şi documente:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
d) declaraţie pe propria răspundere, din care să
rezulte că persoana în cauză respectă dispoziţiile art.
107 alin. (3) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, şi nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute
la art. 110 din O.U.G nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
sau în altă situaţie de incompatibilitate prevăzută de legislaţia în vigoare
ori că înţelege să renunţe la orice situaţie de incompatibilitate înaintea
începerii exercitării funcţiei pentru care a fost aprobată de Banca Naţională a
României;".
27. La articolul 22, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) Dacă
certificatul de cazier judiciar sau documentul echivalent nu poate fi obţinut,
se va prezenta o declaraţie pe propria răspundere în care se va motiva
corespunzător imposibilitatea obţinerii documentului oficial, însoţită, după
caz, de dovezi care să ateste diligentele depuse pentru obţinerea acestui
document."
28. La articolul 23
alineatul (1), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) descrierea obiectivelor, politicilor şi strategiilor băncii;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) prezentarea proceselor de identificare,
administrare, monitorizare şi raportare a riscurilor;".
29. La articolul 23
alineatul (2), literele c) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
c) descrierea categoriilor de activităţi ce urmează a
fi efectuate în primii 3 ani de activitate şi, în mod corespunzător, a
produselor şi serviciilor oferite şi a politicii de preţ/tarifare aferente
acestora. Pentru fiecare dintre aceste categorii de activităţi se va indica şi
data probabilă la care vor fi introduse în oferta băncii. In cazul emisiunilor
de monedă electronică, se vor prezenta cel puţin informaţiile prevăzute la art.
46 alin. (1);
........................................................................................................................................................................ .........................................................
i) valoarea investiţiilor aferente creării suportului
tehnic necesar desfăşurării activităţilor propuse şi realizării structurii
organizatorice şi graficul de realizare a acestora;".
30. La articolul 23,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Cadrul formal de administrare a activităţii
băncii, prevăzut la alin. (1) lit. b), va cuprinde: proiectul structurii
organizatorice a băncii, definirea liniilor de responsabilitate, atribuţiile
fiecărui compartiment/centru de responsabilitate al băncii şi relaţiile dintre acestea
(fluxurile informaţionale), atribuţiile sucursalelor şi ale altor sedii
secundare ale băncii, atribuţiile comitetelor specializate ale băncii,
competenţele organelor de administrare şi/sau de conducere ale băncii (consiliu
de administraţie, directori, respectiv consiliu de supraveghere şi directorat),
ale persoanelor care asigură conducerea compartimentelor din cadrul băncii sau
a sucursalelor şi a altor sedii secundare şi ale altor salariaţi care
efectuează operaţiuni în numele şi pe contul băncii. După caz, va fi prezentată
şi poziţia instituţiei de credit în cadrul grupului din care va face parte, din
perspectiva structurilor şi liniilor de administrare în cadrul acestuia."
31. La articolul 23
alineatul (4), partea introductivă şi literele a) şi b) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„(4) Prezentarea proceselor de
identificare, administrare, monitorizare şi raportare a riscurilor, prevăzută
la alin. (1) lit. c), va include cel puţin:
a) descrierea profilului de risc, cu menţionarea
nivelurilor de la care riscurile sunt considerate semnificative;
b) politicile pentru fiecare dintre următoarele
riscuri: riscul de credit, riscul de diminuare a valorii creanţei, riscul de
credit al contrapartidei, riscul de poziţie, riscul de decontare, riscul valutar,
riscul de marfă şi riscul operaţional, precum şi pentru orice alte riscuri
aferente activităţii desfăşurate considerate semnificative;".
32. La articolul 23
alineatul (4), litera e) se abrogă.
33. La articolul 23 alineatul (4), litera f) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) estimări privind nivelul expunerilor mari pe
primii 3 ani de funcţionare, cu luarea în considerare a Regulamentului Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
16/21/2006 privind expunerile mari ale instituţiilor de credit şi ale firmelor
de investiţii, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 13/110/2006, şi a Ordinului Băncii
Naţionale a României nr. 2/2008 privind raportarea expunerilor mari de către
instituţiile de credit."
34. La articolul 23,
alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) Descrierea mecanismelor de control intern
prevăzute la alin. (1) lit. d) se va referi la modul de organizare a funcţiilor
de control al riscurilor, de asigurare a conformităţii şi de audit intern, în
conformitate cu reglementările Băncii Naţionale a României.
(6) Estimările situaţiilor financiare, prevăzute la
alin. (1) lit. e), vor fi însoţite de calcule de fundamentare a principalelor
posturi şi elemente ale situaţiilor financiare, precum şi de raportul unui
auditor financiar asupra examinării informaţiilor financiare prognozate,
întocmit în conformitate cu Standardele internaţionale privind angajamentele de
asigurare relevante şi cu contractul încheiat între părţi."
35. La articolul 23, după
alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul cuprins:
„(8) Dacă instituţia de credit ar urma să facă obiectul
supravegherii pe bază consolidată sau pe bază subconsolidată de către Banca
Naţională a României, potrivit Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 17/22/2006 privind supravegherea
pe bază consolidată a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii,
aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 15/112/2006, informaţiile solicitate la alin. (4) lit.
d) şi f) vor fi prezentate şi la nivel consolidat sau subconsolidat, după caz, cu
luarea în considerare a Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 12/2007
privind raportarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit,
cu modificările ulterioare, şi, respectiv, a Regulamentului Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 16/21/2006 şi a
Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 2/2008."
36. La articolul 25,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) In vederea obţinerii autorizaţiei de
funcţionare, în termenul prevăzut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006,
cu modificările şi completările ulterioare, vor fi prezentate Băncii Naţionale
a României documentele care atestă constituirea băncii, conform dispoziţiilor
aplicabile."
37. La articolul 49, alineatele
(1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 49. - (1) Prevederile art. 16, 17 şi 18 sunt
aplicabile în mod corespunzător şi organizaţiilor cooperatiste de credit.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) Prevederile art. 11, 12 şi ale art. 182-1824 sunt aplicabile în mod corespunzător şi membrilor cooperatori cu
participaţii reprezentând cel puţin 10% din capitalul social al cooperativei de
credit."
38. La articolul 53 alineatul (1), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) comunicare privind identitatea persoanelor
nominalizate să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere a
cooperativei de credit, însoţită pentru fiecare dintre acestea de chestionarul
prevăzut în anexa nr. 4, certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea în mod
corespunzător a prevederilor art. 22 alin. (2) şi (21), curriculum vitae şi declaraţie pe
propria răspundere, din care să rezulte că persoana în cauză respectă dispoziţiile art. 107 alin. (3) din
O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu se află
în vreuna dintre situaţiile prevăzute la art. 110 şi la art. 373 alin. (1) din
O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau în altă
situaţie de incompatibilitate prevăzută de legislaţia în vigoare ori că
înţelege să renunţe la orice situaţie de incompatibilitate înaintea începerii
exercitării funcţiei pentru care a fost aprobată de Banca Naţională a
României;".
39. La articolul 53 alineatul (1), litera f) se abrogă.
40. La articolul 53 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) certificat de cazier judiciar, cu aplicarea în mod
corespunzător a prevederilor art. 22 alin. (2) şi (21);".
41. La articolul 55, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 55. -In vederea obţinerii autorizaţiei de
funcţionare a cooperativei de credit, în termenul prevăzut la art. 33 alin. (5)
din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, casa
centrală va prezenta Băncii Naţionale a României următoarele documente:".
42. La articolul 58,
alineatul (2) se abrogă.
43. La articolul 59 alineatul (1), litera c) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) comunicare privind persoanele nominalizate să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere a
casei centrale. Pentru fiecare dintre acestea se va remite copie de pe actul de
identitate, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul
actului de identitate, curriculum vitae completat în conformitate cu art. 22
alin. (1) lit. b), certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea în mod
corespunzător a prevederilor art. 22 alin. (2) şi (21), chestionarul prevăzut în anexa
nr. 4, semnat şi datat de persoana chestionată, şi declaraţia pe propria
răspundere prevăzută la art. 53 alin. (1) lit. e)."
44. La articolul 61
alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) In vederea obţinerii autorizaţiilor de
funcţionare a casei centrale şi a cooperativelor de credit afiliate care s-au
constituit pe baza aprobării colective de constituire a reţelei, în termenul
prevăzut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, vor fi prezentate Băncii Naţionale a României, pentru
fiecare organizaţie cooperatistă de credit din reţea, următoarele
documente:".
45. Articolul 65 se abrogă.
46. La articolul 68, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 68. - (1) In vederea obţinerii autorizaţiei de
funcţionare, în termenul prevăzut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2006,
cu modificările şi completările ulterioare, vor fi prezentate Băncii Naţionale
a României documentele care atestă îndeplinirea tuturor formalităţilor pentru
înfiinţarea sucursalei."
47. La articolul 70,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) De asemenea, aprobarea constituirii va fi revocată
în cazul nerespectării termenului prevăzut la art. 33 alin. (5) din O.U.G. nr.
99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru depunerea
documentaţiei în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare."
48. Articolul 71 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 71. - Pentru evitarea unor întârzieri în
furnizarea informaţiilor necesare în cadrul procesului
de autorizare, inclusiv a unor solicitări suplimentare de informaţii, în
anticiparea unei cereri de
autorizare formale, se poate solicita Băncii Naţionale a României organizarea
unor întâlniri preliminare în vederea prezentării şi clarificării elementelor
legate de proiectul propus, în special dacă acesta prezintă o complexitate
deosebită."
49. Articolele 72 şi 73 se
abrogă.
50. La articolul 74 se introduc două noi alineate,
alineatele (2) şi (3), cu următorul cuprins:
„(2) Solicitanţii trebuie să susţină cu documente
adecvate informaţiile furnizate şi să ateste Băncii Naţionale a României că
toate informaţiile comunicate sunt complete şi conforme cu realitatea.
(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului
Băncii Naţionale a României de a verifica afirmaţiile făcute de solicitanţi în
cadrul procesului de autorizare, prin solicitarea de documente care să probeze
că cele declarate corespund adevărului şi/sau prin obţinerea unei confirmări
din partea altor autorităţi naţionale sau străine, după
caz."
51. La articolul 77,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 77. - (1) Documentele transmise în susţinerea
cererii de autorizare vor fi menţionate într-un opis. Documentaţia va fi
prezentată Băncii Naţionale a României în limba română. Actele cu caracter
oficial şi cele sub semnătură privată, pentru care nu este prevăzută în
prezentul regulament forma în care acestea se remit Băncii Naţionale a
României, vor fi prezentate în original sau în copie legalizată, după caz.
Pentru documentele redactate într-o limbă străină se va prezenta şi traducerea
legalizată a acestora. Pentru documentele redactate într-o limbă de circulaţie
internaţională, Banca Naţională a României poate excepta, de la caz la caz,
aplicarea cerinţei privind traducerea legalizată."
52. Anexa nr. 2 se modifică
şi se înlocuieşte cu anexa la prezentul regulament.
53. Anexele nr. 3 şi 6 se abrogă.
54. La anexa nr. 5, punctul 7 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„7. Persoanele fizice menţionate la pct. 1-3 sau
asociaţii/acţionarii ori persoanele care asigură administrarea şi/sau
conducerea societăţii menţionate la pct. 1 au fost condamnate pentru
infracţiunile prevăzute la art. 183 alin. (1) lit. a) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.
11/2007 privind autorizarea instituţiilor de credit, persoane juridice române,
şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe? In
caz afirmativ, daţi detalii."
Art. II. - Regulamentul
Băncii Naţionale a României nr. 11/2007 privind autorizarea instituţiilor de
credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale
instituţiilor de credit din state terţe, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 837
din 6 decembrie 2007, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezentul regulament, se va republica, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Prezentul regulament transpune dispoziţiile art. 5
paragraful 1 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CE şi a
directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce
priveşte normele de procedură şi criteriile de evaluare aplicabile evaluării
prudenţiale a achiziţiilor şi a majorărilor de participaţii în sectorul
financiar, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 247 din 21
septembrie 2007.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
ANEXA (Anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 11/2007)
Confidenţial
CHESTIONAR*)
pentru participanţii la capitalul social al
instituţiei de credit
*) Acest chestionar
va fi completat de fiecare participant la capitalul social al instituţiei de
credit şi de fiecare participant care urmează să deţină indirect o participatie
calificată.
In cazul în care se solicită autorizarea unei sucursale
în România a unei instituţii de credit dintr-un stat terţ, chestionarul va fi
completat de către aceasta din urmă, toate întrebările care vizează
participantul la capitalul instituţiei de credit fiind considerate a se referi
la instituţia de credit din statul terţ.
Chestionarul se întocmeşte în formă redactată, potrivit
prezentului model; este obligatoriu a se răspunde detaliat la toate
întrebările, cu toate precizările necesare, astfel încât să poată fi efectuată
evaluarea calităţii şi solidităţii financiare a participantului la capitalul
social al instituţiei de credit, în raport cu nivelul participaţiei ce urmează
să fie deţinută de acesta, şi a respectării cerinţelor legale aplicabile. In
cadrul chestionarului, sintagma instituţie de credit va fi înlocuită în
mod corespunzător cu categoria instituţiei de credit pentru care se comunică
informaţiile.
In cazul instituţiilor de credit, persoane juridice
române, nu este necesară furnizarea informaţiilor solicitate la pct. 2.4 şi 18.
Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin
reprezentare.
I. Identitatea participantului la capital
1. Persoană fizică
Precizaţi numele şi prenumele, data şi locul naşterii,
cetăţenia, domiciliul şi reşedinţa. Pentru persoanele cu altă cetăţenie decât
cea română, precizaţi, dacă este cazul, şi data de la care participantul şi-a
stabilit reşedinţa în România:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Persoană juridică
2.1. Precizaţi denumirea înregistrată şi cea de
afaceri, forma juridică şi adresa sediului social:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2.2. Prezentaţi o descriere a activităţilor
desfăşurate până în prezent, cu detalierea aspectelor de natură să susţină
îndeplinirea criteriului de competenţă profesională.
2.3. Precizaţi identitatea
persoanelor care asigură conducerea activităţii persoanei juridice (se vor
indica numele şi prenumele, funcţia acestora şi dacă deţin dreptul de a
reprezenta entitatea).
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2.4 Comunicaţi identitatea tuturor persoanelor care
sunt beneficiarii reali1 ai persoanei juridice:
3. Entitate organizată ca
trust:
3.1. Precizaţi identitatea tuturor persoanelor care
vor administra activele (administratori) în conformitate cu termenii
documentelor de instituire a trustului şi participarea acestora la distribuirea
veniturilor rezultate:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3.2. Precizaţi identitatea tuturor persoanelor care
sunt beneficiarii reali ai proprietăţii trustului:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
II. Alte informaţii cu privire
la participant
a) Persoană fizică
4. Pentru participant şi pentru orice entitate condusă
sau controlată vreodată de către acesta, precizaţi dacă se află în vreuna
dintre următoarele situaţii:
a) a făcut sau face în prezent obiectul unor anchete
ori proceduri penale, al unor acţiuni administrative sau civile relevante ori
acţiuni de natură disciplinară (inclusiv interzicerea de a ocupa funcţia de
director al unei entităţi, proceduri de faliment, insolvenţă sau proceduri
similare)? Aceste anchete, proceduri ori acţiuni s-au încheiat cu vreo
sancţiune sau interdicţie? Dacă da, daţi detalii, indiferent dacă între timp a
intervenit o reabilitare.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
b) a făcut sau face în prezent obiectul unor
investigaţii, măsuri, proceduri speciale de supraveghere ori sancţiuni din
partea unei autorităţi de supraveghere? Dacă da, daţi detalii.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) i s-a respins solicitarea unei înregistrări,
autorizări, dobândirii calităţii de membru ori a unei licenţe pentru a
desfăşura o activitate comercială, afacere sau profesie; a făcut obiectul unei
retrageri, revocări ori radieri a unei înregistrări, autorizaţii, a calităţii
de membru sau a unei licenţe; a făcut obiectul unei excluderi dintr-o activitate
ori profesie, dispusă de o autoritate de reglementare sau guvernamentală? Dacă
da, daţi detalii.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
d) a fost demis dintr-o funcţie
sau dintr-o poziţie de trust, relaţie fiduciară ori o situaţie similară sau i
s-a solicitat demisia din funcţie ori renunţarea la o astfel de poziţie? Dacă
da, daţi detalii.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Furnizaţi informaţii privind existenţa unei
evaluări anterioare a reputaţiei participantului în calitate de acţionar sau de
persoană care asigură conducerea activităţii unei instituţii financiare,
realizată deja de către o altă autoritate de supraveghere. Specificaţi
identitatea autorităţii respective şi prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei
evaluări.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
1 Beneficiari
reali sunt persoanele fizice care deţin sau
controlează în cele din urmă participantul, precum şi persoanele în contul
cărora se dobândeşte participaţia. Noţiunea include, de asemenea, persoanele
care exercită în cele din urmă controlul efectiv asupra participantului, care
este o persoană juridică sau un aranjament legal (cum ar fi un trust).
6. Furnizaţi informaţii privind existenţa unei
evaluări anterioare a participantului realizate de către o autoritate din afara
sectorului financiar. Specificaţi identitatea autorităţii respective şi
prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei evaluări.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
7. Furnizaţi informaţii cu privire la situaţia şi
puterea dumneavoastră financiară: detalii referitoare la sursele de venit, la
bunurile aflate în proprietate şi obligaţiile asumate, inclusiv gajuri şi alte
garanţii acordate etc:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Enumeraţi documentele anexate în susţinerea
informaţiilor furnizate:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
8. Furnizaţi informaţii financiare ale entităţilor
controlate sau conduse de participant, inclusiv rapoarte de rating şi rapoarte
publice ale entităţilor respective şi, dacă sunt disponibile, ale
participantului însuşi.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
9. Descrieţi interesele şi relaţiile financiare2 şi nefinanciare3 ale participantului cu:
a) orice alt acţionar al instituţiei de
credit.........................................................................................................................;
b) orice persoană împuternicită să exercite drepturile
de vot în instituţia de credit..............................................................;
c) orice persoană având responsabilităţi de
administrare şi/sau de conducere a instituţiei de credit
vizate...........................;
d) instituţia de credit însăşi şi cu grupul
acesteia................................................................................................................;
e) orice alte interese sau activităţi ale
participantului care ar fi în conflict cu instituţia de credit şi soluţiile
posibile pentru aceste conflicte de interese..............................................................................................................................
b) Persoană juridică
10. Pentru participant şi pentru orice entitate aflată
sub controlul său, precizaţi dacă se află în vreuna dintre următoarele situaţii:
a) a făcut sau face în prezent obiectul unor anchete
ori proceduri penale, al unor acţiuni administrative sau civile relevante ori
acţiuni de natură disciplinară (inclusiv interzicerea de a ocupa funcţia de
director al unei entităţi, proceduri de faliment, insolvenţă sau proceduri
similare)? Aceste anchete, proceduri ori acţiuni s-au încheiat cu vreo
sancţiune sau interdicţie? Dacă da, daţi detalii, indiferent dacă între timp a
intervenit o reabilitare.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
b) a făcut sau face în prezent obiectul unor
investigaţii, măsuri, proceduri speciale de supraveghere ori sancţiuni din
partea unei autorităţi de supraveghere? Dacă da, daţi detalii.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) i s-a respins solicitarea unei înregistrări,
autorizări, dobândirii calităţii de membru ori a unei licenţe pentru a
desfăşura o activitate comercială, afacere sau profesie; a făcut obiectul unei
retrageri, revocări ori radieri a unei înregistrări, autorizaţii, a calităţii
de membru sau a unei licenţe; a făcut obiectul unei excluderi dintr-o
activitate ori profesie, dispusă de o autoritate de reglementare sau
guvernamentală? Dacă da, daţi detalii.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
11. Pentru persoanele care asigură conducerea
participantului, persoană juridică, furnizaţi informaţiile prevăzute la
întrebarea 10 prin anexarea lor la prezentul chestionar, sub semnătura
persoanelor în cauză.
12. Furnizaţi informaţii privind existenţa unei
evaluări anterioare a reputaţiei participantului în calitate de acţionar sau de
persoană care asigură conducerea activităţii unei instituţii financiare,
realizată deja de către o altă autoritate de supraveghere. Specificaţi
identitatea autorităţii respective şi prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei
evaluări.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
13. Furnizaţi informaţii privind existenţa unei
evaluări anterioare a participantului realizate de către o autoritate din afara
sectorului financiar. Specificaţi identitatea autorităţii respective şi
prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei evaluări.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
14. Descrieţi interesele şi relaţiile financiare şi
nefinanciare ale acţionarului cu:
a) orice alt acţionar al
instituţiei de
credit..........................................................................................................................
b) orice persoană împuternicită să exercite drepturile
de vot în instituţia de credit..........................................................
c) orice persoană având responsabilităţi de
administrare şi/sau de conducere a instituţiei de credit vizate.........................
d) instituţia de credit însăşi şi cu grupul
acesteia..............................................................................................................
e) orice alte interese sau activităţi ale
participantului care ar fi în conflict cu instituţia de credit şi soluţiile
posibile pentru aceste conflicte de interese
........................................................................................................................................................................ .........................................................
15. Prezentaţi structura acţionariatului
participantului, cu precizarea identităţii tuturor acţionarilor semnificativi
şi a procentului deţinut de aceştia din capitalul social şi din drepturile de
vot, şi informaţii privind acordurile dintre acţionari.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2 Interesele
financiare includ, de exemplu, operaţiuni de creditare, garanţii, gajuri.
3 Interesele
nefinanciare includ, de exemplu, relaţii de familie.
16. Dacă participantul face parte dintr-un grup (ca
filială sau ca societate-mamă), prezentaţi o schemă organizatorică detaliată a
întregii structuri corporatiste, inclusiv regulile de administrare şi conducere
intragrup şi informaţii privind proporţia din capital şi din drepturile de vot
a acţionarilor relevanţi şi activităţile desfăşurate în prezent de către grup.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
17. Dacă participantul face parte dintr-un grup,
indicaţi instituţiile supravegheate din cadrul grupului şi denumirea
autorităţii de supraveghere în cauză.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
18. Dacă participantul sau grupul din care face parte
beneficiază de ratinguri, furnizaţi informaţii şi documente relevante privind
ratingul de credit al participantului şi ratingul global al grupului:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
19. Precizaţi dacă aveţi cunoştinţă despre existenţa
unor dispoziţii legale sau măsuri de natură administrativă în statul de origine
(de exemplu, permisiunea păstrării anonimatului în ceea ce priveşte identitatea
acţionarilor/asociaţilor, persoanelor cu responsabilităţi de administrare
şi/sau de conducere a participantului, lipsa obligativităţii organizării şi
ţinerii contabilităţii ori întocmirii sau publicării situaţiilor financiare), de
natură să împiedice exercitarea supravegherii eficiente a instituţiei de credit
la care intenţionaţi să dobândiţi participaţii.
III. Informaţii referitoare la participaţia la
capitalul instituţiei de credit
20. Denumirea şi adresa sediului social al instituţiei
de credit/sucursalei din România a unei instituţii de credit dintr-un stat terţ
pentru care se comunică informaţiile:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
21. Precizaţi care este
obiectivul general urmărit prin participarea la capitalul social al instituţiei
de credit (de exemplu, investiţie strategică, investiţie de portofoliu).
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
22. Precizaţi care sunt orientările pe care le are în
vedere participantul în legătură cu natura, volumul şi profitabilitatea
activităţii instituţiei de credit în următorii ani şi, dacă este cazul, în ceea
ce priveşte componenţa organelor de administrare şi/sau de conducere a
instituţiei de credit.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
23. Precizaţi numărul şi tipul acţiunilor, valoarea
acestora şi procentul participaţiei la capitalul social al instituţiei de
credit şi drepturile de vot (la calculul drepturilor de vot vor fi avute în
vedere prevederile art. 21 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 11/2007):
a) ce urmează a fi deţinute de către participant: b) deţinute în
prezent:
.........nr. şi tipul
acţiunilor .............nr. şi tipul acţiunilor
............lei
............lei
............valută ..........valută
............% din total capital
social ............% din total capital social
.........% din total drepturi de vot .........%
din total drepturi de vot
24. Participantul face parte dintr-un grup de persoane
care acţionează concertat pentru dobândirea unei participaţii calificate la
capitalul instituţiei de credit? In caz afirmativ, precizaţi componenţa grupului,
natura relaţiilor existente între membrii acestuia, precum şi informaţii legate
de contribuţia altor persoane la finanţare, mijloace de participare în
aranjamente financiare, viitoare aranjamente organizaţionale
etc.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
25. Specificaţi prevederile acordurilor existente sau
preconizate ale participantului cu alţi acţionari referitoare la instituţia de
credit.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
26. Precizaţi perioada pentru care intenţionaţi să
deţineţi acţiunile după dobândirea lor, precum şi orice intenţie de majorare,
diminuare sau menţinere a nivelul participaţiei în următorii 3 ani.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
IV. Informaţii privind
finanţarea participaţiei la capitalul instituţiei de credit
27. Precizaţi care este provenienţa fondurilor
utilizate pentru obţinerea participaţiei la capitalul social al instituţiei de
credit, respectiv:
a) detalii privind utilizarea resurselor financiare
proprii şi originea acestora, susţinute de acte doveditoare sau declaraţie pe
propria răspundere, în cazul în care nu este posibilă furnizarea unor acte
doveditoare:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
b) informaţii cu privire la mijloacele şi reţeaua
utilizată pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor care vor fi
folosite pentru achiziţie, aranjamente financiare etc):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) detalii referitoare la accesul la resurse de capital
şi la pieţele financiare şi asupra finanţării pentru cumpărarea acţiunilor:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
d) informaţii referitoare la utilizarea de fonduri
împrumutate contractate din sistemul bancar (instrumente financiare ce vor fi
emise) sau la orice alt tip de relaţie financiară cu alţi acţionari ai
instituţiei de credit (scadenţe, termeni, gajuri şi alte garanţii):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
e) informaţii asupra bunurilor participantului sau ale
instituţiei de credit care urmează să fie vândute într-un termen scurt în
scopul finanţării participaţiei (condiţii de vânzare, evaluarea preţului şi
detalii privind caracteristicile acesteia):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
28. Precizaţi care sunt efectele/consecinţele aşteptate
ale participaţiei la capitalul social al instituţiei de credit? Furnizaţi
informaţii privind impactul acestei operaţiunii asupra indicatorilor financiari
şi, după caz, prudentiali ai participantului (de exemplu, nivelul fondurilor
proprii, indicatorul de lichiditate etc).
........................................................................................................................................................................ .........................................................
29. Furnizaţi informaţii cu privire la capacitatea
financiară şi disponibilitatea participantului de a susţine instituţia de
credit cu fonduri proprii suplimentare, dacă este necesar pentru dezvoltarea
activităţilor acesteia sau în cazul unor dificultăţi financiare.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Subsemnatul, declar pe propria răspundere, sub
sancţiunea legii, că toate informaţiile cuprinse în acest chestionar sunt
complete şi conforme cu realitatea.
Data.........................................................
Numele şi prenumele
................................................................
Funcţia (dacă este cazul)
................................................................
Semnătura şi ştampila (dacă este cazul)
................................................................
(pentru persoanele juridice vor semna reprezentanţii
lor legali/statutari)
NOTĂ:
Banca Naţională a României va păstra confidenţialitatea
informaţiilor cuprinse în răspunsurile la acest chestionar, cu excepţia
cazurilor prevăzute de lege.