REGULAMENT Nr. 6 din 29 decembrie 1995
privind oferta publica de vanzare de valori mobiliare
ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 37 din 21 februarie 1996
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1.1.
Prezentul regulament stabileste modalitatile prin care un emitent de valori
mobiliare poate obtine fonduri - fie prin majorarea capitalului social, fie
prin atragerea unui capital de imprumut - si asigura cadrul legal pentru o buna
informare a publicului larg asupra societatilor in care acesta doreste sa
investeasca.
Art. 1.2.
In intelesul prezentului regulament, termenii utilizati au urmatoarele
semnificatii:
a) Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare este abreviata in textul
regulamentului: C.N.V.M.;
b) valori mobiliare sunt instrumente negociabile evidentiate prin inscrieri
in cont, care confera proprietarilor lor drepturi patrimoniale asupra
emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia -
conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora. Valori
mobiliare pot fi actiunile, obligatiunile, instrumentele financiare ale
administratiei publice centrale si locale , precum si instrumentele financiare
derivate sau orice alte instrumente financiare incadrate de C.N.V.M. in aceasta
categorie;
c) emitent de valori mobiliare - denumit in continuare emitent - este o
societate comerciala, regie autonoma, autoritate a administratiei publice
centrale sau locale sau orice entitate legal constituita si calificata ca atare
de C.N.V.M. care, in conditiile legii, a emis, emite sau intentioneaza sa emita
valori mobiliare si care are obligatia de a recunoaste si de a onora drepturile
evidentiate de acestea;
d) emisiune de valori mobiliare - denumita in continuare emisiune - este
totalitatea valorilor mobiliare de acelasi tip si clasa, emise de un emitent la
o anumita data;
e) emitere de valori mobiliare este procesul prin care emitentul ofera spre
subscriere investitorilor existenti si potentiali un anumit tip si clasa de
valori mobiliare;
f) clasa de valori mobiliare cuprinde valori mobiliare de acelasi tip
(actiuni, obligatiuni, warante, drepturi de preemptiune, optiuni, contracte
futures etc.), care au aceleasi clauze si caracteristici (valoare nominala,
drept de vot, drept de plata a dividendelor si drepturi de preemptiune - pentru
actiuni - si valoare nominala, pret, dobanda, durata / scadenta, conditii de
rascumparare, plan de rambursare, drepturi de conversiune - pentru
obligatiuni);
g) ofertant de valori mobiliare - denumit in continuare ofertant - este
orice emitent sau proprietar de valori mobiliare care ofera spre subscriere sau
vanzare valorile mobiliare respective;
h) oferta publica de valori mobiliare este oferta facuta de un emitent sau
de catre investitori pentru a vinde, a cumpara, a transforma, a schimba sau a
transfera, prin orice alt mod, valori mobiliare ori drepturi aferente acestora,
difuzata prin intermediul mijloacelor de informare in masa sau comunicata pe
alte cai si adresata publicului larg, sub conditia posibilitatii egale de
receptare din partea a minimum 100 de persoane nedeterminate in vreun anume
fel;
i) oferta publica de vanzare de valori mobiliare - denumita in continuare
oferta publica - este oferta pentru subscriere sau pentru vanzare de valori
mobiliare facuta de un ofertant, difuzata prin intermediul mijloacelor de
informare in masa sau comunicata pe alte cai si adresata publicului larg, sub
conditia posibilitatii egale de receptare din partea a minimum 100 de persoane
nedeterminate in vreun anume fel;
i1) oferta publica initiala de vanzare de valori mobiliare
- denumita in continuare oferta publica initiala - este prima oferta
publica de vanzare de actiuni ale unei societati inchise in urma careia
societatea respectiva devine societate deschisa;
i2) oferta publica primara de vanzare de valori mobiliare
- denumita in continuare oferta primara - este oferta publica facuta de un
emitent care propune spre subscriere catre investitorii existenti si potentiali
o noua emisiune de valori mobiliare care se emit in mod expres cu aceasta
ocazie, cu scopul de a fi plasate pe piata;
i3) oferta publica secundara de vanzare de valori mobiliare
- denumita in continuare oferta secundara - este oferta publica facuta de
un proprietar de valori mobiliare care ofera spre vanzare catre investitorii
existenti si potentiali valori mobiliare emise in prealabil;
j) societate deschisa este o societate comerciala pe actiuni constituita
prin subscriptie publica sau ale carei actiuni sau alte valori mobiliare
convertibile in actiuni au facut obiectul unei oferte publice regulat promovate
si incheiate cu succes;
k) societate inchisa este o societate comerciala pe actiuni ale carei
documente constitutive prevad restrictii privind libera transferabilitate a
actiunilor sale, interzic orice distribuire de valori mobiliare catre public
sau care nu indeplineste conditiile stabilite in art. 2.4. (7) din prezentul regulament
pentru o societate deschisa;
l) prospect de oferta publica de vanzare de valori mobiliare
- denumit in continuare prospect - este un document care contine informatii
despre emitent si valorile mobiliare oferite, despre conducerea societatii,
domeniul de activitate, activele emitentului ,si scopul pentru care sunt emise
respectivele valori mobiliare si care include situatiile financiare ale
acestuia;
m) plasament privat reprezinta vanzarea de catre emitent a intregii
emisiuni de valori mobiliare unui numar de maximum 35 de investitori
sofisticati, rezidenti si nerezidenti in Romania, in conditiile contactarii a
maximum 100 de persoane determinate pe baza unor criterii prestabilite si in
conformitate cu reglementarile specifice ale C.N.V.M.;
n) plasament secundar privat reprezinta vanzarea, de catre un proprietar
existent, a cel putin 1% din valorile mobiliare de acelasi tip si clasa aflate
in circulatie ale unui emitent unui numar de maximum 35 de investitori, in
conditiile contactarii a maximum 100 de persoane determinate pe baza unor
criterii prestabilite si in conformitate cu reglementarile specifice ale
C.N.V.M. Plasamentul secundar privat se efectueaza prin intermediul unei
societati de valori mobiliare;
o) sindicat de intermediere reprezinta asocierea a doua sau mai multe
societati de valori mobiliare autorizate de C.N.V.M. in scopul efectuarii unei
oferte publice;
p) grup de vanzare reprezinta o retea de sucursale, filiale si agentii,
care presteaza in mod obisnuit servicii de ghiseu catre public, apartinand
uneia sau mai multor societati comerciale sau regii autonome si care ajuta
sindicatul de intermediere la distribuirea valorilor mobiliare ce fac obiectul
ofertei publice.
CAP. 2
Realizarea ofertei publice. Societate deschisa. Societate inchisa
2.1. Oferta publica initiala
Art. 2.1.
(1) Se califica oferta publica initiala regulat promovata si incheiata cu
succes, conform art. 2.1.2. (2), oferta in urma careia sunt indeplinite
simultan urmatoarele conditii:
a) valorile mobiliare oferite au fost subscrise si platite de minimum 50 de
persoane;
b) minimum 10% din volumul total de actiuni aflate in circulatie sunt
detinute de catre public.
(2) In conditiile prezentului regulament, oferta publica initiala poate fi
o oferta publica primara sau o oferta publica secundara.
Art. 2.1.2.
(1) Oferta publica initiala primara este oferta care se face pentru
majorarea capitalului social cu minimum 20% .
(2) O oferta publica initiala primara se considera a fi incheiata cu
succes, daca, la data inchiderii acesteia, au fost subscrise si platite minimum
60% - daca in prospect nu se specifica alt procent superior - din valorile
mobiliare care au fost oferite public.
Nerespectarea acestei prevederi duce la anularea ofertei publice cu
urmatoarele consecinte:
a) valorile mobiliare subscrise vor fi anulate si radiate din cont;
b) sumele varsate de catre subscriitori vor fi inapoiate acestora, fara a
se percepe asupra lor nici o taxa, speza sau comision;
c) cheltuielile ocazionate de derularea ofertei publice vor cadea in
sarcina ofertantului si a societatilor de valori mobiliare implicate, conform
prevederilor din contractul de intermediere.
Art. 2.1.3.
In scopul realizarii obiectivelor indicate in prospect, propuse a se
realiza cu fondurile provenite din majorarea de capital, se interzice
detinatorilor unei pozitii de control intr-o societate devenita deschisa, in
urma unei oferte publice initiale primare incheiate cu succes, sa ofere spre
vanzare actiunile detinute, intr-un interval de 12 luni de la data incheierii
respectivei oferte publice.
Aceasta interdictie nu se aplica in cazul in care vanzarea de actiuni se
face cu aprobarea adunarii generale a actionarilor si daca aceasta se face fie
catre actionarii existenti, fie printr-un plasament secundar privat, caz in
care cumparatorul se angajeaza sa nu actioneze in scopul modificarilor
planurilor de afaceri ale respectivei societati comerciale.
2.2. Oferta primara
Art. 2.2.
(1) Suma incasata din vanzarea emisiunii de valori mobiliare in cadrul unei
oferte primare revine emitentului.
(2) Oferta primara de actiuni se face numai cu scopul majorarii capitalului
social al emitentului.
(3) Oferta primara de obligatiuni se face numai cu scopul majorarii
capitalului permanent si se realizeaza prin contractarea unei datorii pe termen
mai mare de 12 luni.
(4) O oferta publica primara se considera a fi incheiata cu succes in
conditiile art. 2. 1.2. (2) din prezentul regulament.
2.3. Oferta secundara
Art. 2.3.
(1) Suma incasata din vanzarea valorilor mobiliare in cadrul unei oferte
secundare revine proprietarului respectivelor valori mobiliare.
(2) In cazul in care oferta secundara este o oferta publica initiala,
actiunile oferite prin oferta secundara au fost dobandite initial la
constituirea societatii ca societate pe actiuni, prin plasament privat sau prin
orice alta modalitate legala de dobandire a actiunilor unei societati inchise.
(3) In cazul in care societatea este deschisa, actiunile oferite prin
oferta secundara au fost dobandite printr-un plasament privat, printr-o oferta
publica de vanzare, printr-o oferta publica de cumparare, prin achizitionarea
lor de pe o piata secundara organizata sau prin orice alta modalitate legala.
(4) Oferirea spre vanzare de catre proprietarii lor a mai mult sau egal cu
5% din volumul total al valorilor mobiliare de aceeasi clasa aflate in
circulatie ale unei societati deschise se va face numai printr-o oferta
secundara sau printr-un plasament secundar privat.
2.4. Societate deschisa
Art. 2.4.
(1) Pentru a deveni societate deschisa printr-o oferta publica initiala sau
prin subscriptie publica o societate comerciala trebuie sa aiba un capital
social de minimum 100 milioane lei.
(2) Devine societate deschisa o societate comerciala pe actiuni care a
facut o oferta publica in urma careia actiunile oferite au fost subscrise si
platite de minimum 50 de persoane.
(3) Documentele constitutive ale unei societati deschise nu pot contine
clauze sau prevederi care sa limiteze libera transferabilitate a valorilor
mobiliare emise de aceasta.
(4) O societate comerciala care a facut o oferta publica de valori
mobiliare convertibile in actiuni devine societate deschisa in urma conversiei
respectivelor valori mobiliare in actiuni, sub conditia respectarii
prevederilor art. 2.1.2. (2) .
(5) Societatile comerciale care se constituie prin subscriptie publica
trebuie sa prezinte la C.N.V.M. prospectul de emisiune in termen de 60 de zile
de la data inmatricularii in Registrul comertului in vederea inregistrarii la
Oficiul de evidenta a valorilor mobiliare.
(6) Societatile comerciale constituite prin subscriptie publica anterior
datei de intrare in vigoare a prezentului regulament sau care au facut o oferta
publica neinregistrata la C.N.V.M. vor prezenta la C.N.V.M., in termen de 60 de
zile, prospectul de emisiune, raportul privind rezultatele subscriptiei/ofertei
publice si alte informatii necesare inregistrarii la Oficiul de evidenta a
valorilor mobiliare.
(7) Daca o societate comerciala are la sfarsitul unui exercitiu financiar
un capital social mai mare de un miliard lei si mai mult de 500 de actionari,
exceptand angajatii respectivei societati, care detin impreuna minimum 10% din
actiunile aflate in circulatie, atunci ea este considerata societate deschisa.
Societatea devenita astfel deschisa trebuie sa se inregistreze la C.N.V.M. si
sa se conformeze cerintelor de informare a publicului, stabilite de aceasta,
actiunile sale devenind liber transferabile pe o piata secundara organizata.
(8) Daca numarul de actionari ai unei societati deschise scade sub 50 de
persoane sau capitalul social se reduce sub limita de 100 milioane lei,
societatea respectiva va fi considerata societate inchisa. Acest fapt va fi
comunicat C.N.V.M. in vederea radierii inregistrarilor din Oficiul de evidenta
a valorilor mobiliare al C.N.V.M., iar societatea va fi absolvita de
conformarea cu cerintele de informare a publicului.
(9) Nu pot fi tranzactionate pe o piata secundara organizata actiunile unei
societati comerciale care nu a indeplinit conditiile prevazute la art. 1.2.
lit. j) din prezentul regulament, chiar daca are alte tipuri de valori
mobiliare care au facut obiectul unei oferte publice regulat promovate si
incheiate cu succes. Aceasta societate comerciala trebuie insa sa se conformeze
cerintelor de inregistrare si informare stabilite de C.N.V.M. si de prevederile
prezentului regulament.
2.5. Societate inchisa
Art. 2.5.
(1) O societate inchisa, definita conform art. 1.2. lit. k), nu poate
efectua nici o forma de publicitate pentru vanzarea actiunilor sale.
(2) Proprietarii actiunilor unei societati inchise nu pot face nici un fel
de publicitate actiunilor detinute in vederea vanzarii lor.
CAP. 3
Norme privind promovarea si derularea ofertei publice de vanzare de valori
mobiliare
Art. 3.1.
Orice oferta publica de vanzare de valori mobiliare necesita autorizarea
prealabila a C.N.V.M.
Art. 3.2.
(1) Valorile mobiliare ce fac obiectul unei oferte publice vor fi emise in
forma dematerializata si evidentiate prin inscrieri in cont.
(2) Ofertantul trebuie sa faca dovada legitimitatii detinerii valorilor
mobiliare care fac obiectul ofertei publice.
Art. 3.3.
In vederea autorizarii ofertei publice, ofertantul va face o prezentare
prealabila, intr-un prospect, a tuturor informatiilor relevante cu privire la
emitent si la toate societatile comerciale in care acesta detine pozitii de
control, precum si a valorilor mobiliare ce fac obiectul ofertei publice, in
scopul asigurarii unei informari corespunzatoare a investitorilor potentiali,
necesara luarii unei decizii rationale de a investi in valorile mobiliare
oferite public.
Informatiile prezentate in prospect trebuie sa fie in deplina concordanta
cu documentele constitutive ale societatii comerciale si cu actele aditionale
inregistrate la Registrul comertului.
Art. 3.4.
Cererea de autorizare, insotita de prospectul de oferta publica si de
anexele la prospect, se inregistreaza la C.N.V.M. Anexele la prospect contin:
contractul de societate, statutul, certificatul de inmatriculare, autorizatia
de functionare, cererile de inscriere de mentiuni, actele aditionale, codul fiscal,
bilanturile contabile, rapoartele cenzorilor interni, rapoartele
administratorilor (de gestiune), rapoartele cenzorilor externi independenti,
situatiile financiare pentru ultimul trimestru, curriculum vitae conform pct.
1.12. din anexa nr. 1, materialele publicitare, formularul de
subscriere/vanzare, avizele si rapoartele solicitate conform pct. 3.6. din
anexa nr. 1, contractele mentionate la pct. 4.3. din anexa nr. 1, hotararile
judecatoresti ramase definitive pentru situatiile prevazute la pct. 4.4. din
anexa nr. 1, modalitatea de solicitare a dreptului de reprezentare a
intereselor actionarilor in adunarea generala a actionarilor.
Art. 3.5.
In cazul constituirii unui sindicat de intermediere si/sau grup de vanzare,
ofertantul si managerul sindicatului de intermediere vor depune la C.N.V.M.
contractele incheiate intre: ofertant si managerul sindicatului de
intermediere, manager si membrii sindicatului de intermediere, managerul
sindicatului de intermediere si membrii grupului de vanzare, in vederea
verificarii conformitatii acestora cu prevederile prezentului regulament.
Art. 3.6.
In cazul ofertei primare, autorizarea de catre C.N.V.M. este conditionata
de inchiderea ofertei precedente, daca este cazul, si de achitarea integrala a
valorilor mobiliare aferente acesteia. Prospectul de oferta publica purtand
viza C.N.V.M. si raportul privind rezultatele ofertei publice vor fi depuse la
Registrul comertului, ca anexe la cererea de inscriere de mentiuni privind
modificarea capitalului social dupa incheierea ofertei publice si realizarea
alocarii valorilor mobiliare.
Art. 3.7.
La data inregistrarii cererii de autorizare a ofertei publice emitentul
trebuie sa fi incheiat cel putin un exercitiu financiar.
Art. 3.8.
(1) Societatea comerciala emitenta si societatea/societatile de valori
mobiliare care distribuie valorile mobiliare in numele ofertantului, in
calitate de intermediar, trebuie sa certifice prospectul si sa se asigure ca
acesta prezinta o informare completa, corecta si in deplina concordanta cu
realitatea privind emitentul, toate societatile comerciale in care acesta
detine o pozitie de control si valorile mobiliare oferite public. In cazul unei
oferte secundare, prospectul va fi intocmit de catre emitent in numele proprietarului
de valori mobiliare. Semnaturile persoanelor autorizate angajeaza raspunderea
legala a societatilor pe care le reprezinta.
(2) Informatiile cuprinse in prospect sunt prezentate pe raspunderea
emitentului, a consiliului sau de administratie, a proprietarului valorilor
mobiliare care face oferta - daca este cazul, a societatii de valori mobiliare
care coordoneaza intermedierea (managerul sindicatului de intermediere), a
societatilor de valori mobiliare membre ale sindicatului de intermediere si a cenzorilor
externi independenti, in conformitate cu contributia fiecaruia dintre acestia
la realizarea prospectului.
(3) Orice prezentare eronata a faptelor materiale in prospect da dreptul
cumparatorului sa urmareasca in justitie pentru daune-interese partile
responsabile mai sus mentionate si/sau sa ceara anularea tranzactiei si
rambursarea sumelor platite pentru achizitionarea valorilor mobiliare.
Art. 3.9. Cerintele minime privind continutul prospectului de oferta
publica sunt prezentate in anexa nr. 1 la prezentul regulament. C.N.V.M. poate
modifica, de la caz la caz, aceste cerinte si poate dispune si prezentarea
altor informatii referitoare la emitent, la valorile mobiliare oferite, precum
si la conditiile de executare a contractelor de plasament intermediat.
Situatiile financiare incluse in prospect vor fi verificate si certificate de
cenzori externi independenti, angajati de emitent si inregistrati la C.N.V.M.
Art. 3.10.
(1) C.N.V.M. va decide cu privire la cererea de autorizare a unei oferte
publice in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, insotita de
prospectul de oferta publica.
(2) Orice solicitare de informatii suplimentare sau de modificare a celor
prezentate initial, din initiativa C.N.V.M. sau a ofertantului, intrerupe
termenul de 30 de zile, care reincepe sa curga de la data depunerii
respectivelor informatii sau modificari .
Art. 3.11.
(1) C.N.V.M. nu-si exprima acordul sau dezacordul privind oferta publica,
deoarece aceasta este decizia adunarii generale a actionarilor sau a
proprietarului de valori mobiliare (ofertant).
(2) Mentiunea "Autorizatia acordata de catre C.N.V.M. nu constituie
garantie sau in vreun fel apreciere a C.N.V.M. cu privire la oportunitatea,
avantajele sau dezavantajele, profitul sau riscurile pe care le-ar putea
prezenta tranzactii le de incheiat prin acceptarea ofertei publice; autorizatia
certifica numai regularitatea ofertei in privinta exigentelor legii si ale
normelor adoptate in aplicarea acesteia" va figura pe coperta prospectului
de oferta publica si va fi inclusa in orice alte notificari si forme de
publicitate facute in legatura cu respectiva oferta publica.
(3) C.N.V.M. nu certifica faptul ca prospectul nu contine nici o
falsificare sau ca toate informatiile sunt corecte si de aceea nu poate fi
actionata in justitie pentru omisiuni sau prezentari eronate ale faptelor
materiale.
(4) Autorizatia acordata de C.N.V.M. nu constituie o aprobare sau o alta
forma de apreciere de catre C.N.V.M. a calitatii plasamentului in respectivele
valori mobiliare sau a conditiilor de pret prin care valorile mobiliare sunt
oferite public.
(5) Autorizatia eliberata de C.N.V.M. privind oferta publica certifica
faptul ca, la data autorizarii, prospectul indeplineste cerintele Legii nr.
52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori si ale prezentului
regulament.
(6) In caz de publicitate din partea ofertantului, facuta in scopul
acceptarii ofertei publice cu prezentarea acesteia ca beneficiind de avantaje
sau de alte calitati decurgand din autorizatie, C.N.V.M. poate dispune
retragerea autorizatiei, cu aplicarea de sanctiuni persoanelor in culpa.
(7) Autorizatia va contine obiectul ofertei, pretul, perioada de derulare.
Formularul tipizat al autorizatiei este prezentat in anexa nr. 2 la prezentul
regulament.
(8) Autorizatia acordata de C.N.V.M. se emite in doua exemplare originale.
Un exemplar al autorizatiei se elibereaza solicitantului impreuna cu doua
exemplare ale prospectului de oferta publica, purtand stampila C.N.V.M. pe
fiecare pagina. C.N.V.M. va pastra cererea de autorizare a ofertei publice, un
exemplar al autorizatiei acordate si un exemplar al prospectului de oferta
publica.
Art. 3.12.
(1) Ofertantul si/sau societatea de valori mobiliare implicata vor/va face
cunoscut prin mijloacele de comunicare in masa, incluzand obligatia unui anunt
intr-un ziar de larga circulatie, respectiva oferta publica, cu cel putin 7
zile inainte de inceperea derularii acesteia, dar nu inainte de obtinerea
autorizatiei pentru oferta publica.
(2) Continutul acestui anunt si al celorlalte materiale publicitare
referitoare la oferta publica va fi avizat de C.N.V.M.
(3) In perioada de la depunerea cererii de autorizare pana la data
publicarii anuntului publicitar se interzice oricarui emitent, oricarei
societati de valori mobiliare sau persoane implicate in respectiva oferta
publica sa desfasoare orice forma de publicitate privind emitentul, cu exceptia
declaratiilor de presa uzuale, programate anterior si a raportarilor periodice.
Publicitatea efectuata in acest interval de timp se considera oferta publica
neautorizata si se pedepseste conform legii.
(4) Prospectul se pune la dispozitia investitorilor potentiali pe perioada
derularii ofertei publice, la sediul social al ofertantului si/sau la sediul
societatii/societatilor de intermediere implicate, precum si in alte locuri
indicate in anuntul publicitar. La aceste sedii prospectul trebuie sa fie
disponibil publicului intr-un numar suficient de copii, astfel incat fiecare
investitor interesat sa poata obtine o copie.
(5) Copii de pe prospect vor fi furnizate gratuit, dupa cum urmeaza:
- o copie, fiecarei societati de valori mobiliare;
- trei copii la C.N.V.M.;
- un numar de copii, stabilit de comun acord cu membrii grupului de
vanzare, pentru a fi consultate de investitorii potentiali la locurile de
subscriere.
Art. 3.13.
Dreptul de preemptiune, stabilit conform Legii nr. 31/1990, da dreptul
actionarilor sa-si mentina procentul de proprietate detinut in societate, prin
cumpararea de actiuni apartinand unei noi emisiuni, inainte de inceperea
ofertei publice propriu-zise, la un pret inferior celui de vanzare catre
public, stabilit in prospect.
Art. 3.14.
Activitati ce pot fi desfasurate in cadrul ofertei publice inainte si dupa
acordarea autorizatiei sunt prezentate in anexa nr. 3 la prezentul regulament.
Art. 3.15.
Anterior autorizarii ofertei publice de catre C.N.V.M. este interzis
ofertantului si societatii/societatilor de valori mobiliare implicate sa
desfasoare urmatoarele activitati:
a) oferirea spre vanzare catre public a valorilor mobiliare;
b) garantarea disponibilitatii valorilor mobiliare;
c) acceptarea integrala sau partiala de plati pentru valorile mobiliare;
d) desfasurarea activitatilor de publicitate referitoare la valorile
mobiliare ce fac obiectul ofertei publice;
e) desfasurarea oricaror alte activitati care fac obiectul autorizarii
C.N.V.M.
Art. 3.16.
Oferta publica poate fi facuta direct de catre ofertant sub forma
plasamentului direct sau prin intermediul unei/unor societati de valori
mobiliare autorizate de C.N.V.M. sub forma plasamentului intermediat.
Art. 3.16.1.
(1) Plasamentul direct este efectuat de catre ofertant, fara participarea
nici unei societati de valori mobiliare la stabilirea caracteristicilor
valorilor mobiliare ce fac obiectul ofertei sau in procesul identificarii si
contactarii investitorilor potentiali.
(2) Distribuirea catre public a ofertei prin plasament direct va fi facuta
de catre ofertant la sediul sau si cu personalul propriu sau la sediul si cu
personalul altor societati in care ofertantul detine o pozitie majoritara.
(3) Personalul implicat in plasamentul direct va actiona exclusiv in numele
si in contul ofertantului si trebuie sa respecte Normele generale de conduita a
agentilor de valori mobiliare cuprinse in Regulamentul privind autorizarea si
exercitarea intermedierii de valori mobiliare.
(4) Orice implicare a societatilor de valori mobiliare intr-un plasament
direct este interzisa.
Art. 3.16.2.
Plasamentul intermediat este facut cu sprijinul si prin intermediul uneia
sau mai multor societati de valori mobiliare, prin una dintre urmatoarele
metode: "Plasament garantat"; "Metoda celei mai bune
executii"; "Totul sau nimic"; "Stand-by";
"Plasament asigurat"; "Licitatie olandeza"; "Licitatie
competitiva". Cerintele minime ale contractelor de intermediere, dupa ce
s-a convenit metoda de intermediere care va fi practicata, sunt prezentate in
anexa nr. 4 la prezentul regulament.
Art. 3.17.
(1) Grupul de vanzare se constituie din initiativa managerului sindicatului
de intermediere pentru distribuirea catre public a valorilor mobiliare ce fac
obiectul ofertei publice si presteaza servicii de ghiseu in numele si in contul
unei societati de valori mobiliare, in baza unui contract intre societatea de
valori mobiliare si societatea prestatoare de servicii de vanzare.
(2) Pentru serviciile prestate, grupul de vanzare va primi o suma fixa,
stabilita, in prealabil, de comun acord cu societatea de valori mobiliare
initiatoare, si care nu va fi afectata de rezultatul ofertei publice.
(3) Salariatii grupului de vanzare care executa servicii de ghiseu in
scopul distribuirii ofertei publice vor actiona exclusiv in numele si in contul
managerului sindicatului de intermediere si vor respecta normele de conduita
din Regulamentul privind autorizarea si exercitarea intermedierii de valori
mobiliare.
(4) Din grupul de vanzare pot face parte institutii care poseda o retea de
sucursale, agentii si oficii si care presteaza servicii financiare catre
public.
(5) Membrii grupului de vanzare nu vor putea desfasura nici una dintre
activitatile care necesita autorizarea C.N.V.M.
(6) Distribuirea de valori mobiliare de catre o banca comerciala sau alta
institutie autorizata si supravegheata de Banca Nationala a Romaniei, in
calitate de membru al unui grup de vanzare, nu este considerata intermediere de
valori mobiliare in sensul Legii nr. 52/1994.
Art. 3.18.
(1) Pe tot parcursul desfasurarii ofertei publice, exceptand cazurile in
care se utilizeaza metoda licitatiei, nu pot fi modificate pretul, numarul si
toate caracteristicile clasei valorilor mobiliare oferite, definite in art. 1.2
lit. f) din prezentul regulament, precum si comisioanele si taxele platite
intermediarilor si membrilor grupului de vanzare.
(2) Acceptarea ofertei publice de catre investitori este neconditionata si
devine irevocabila incepand din a patra zi de la data subscriptiei. In acest
interval de timp subscriitorul poate revoca acceptarea prin notificare catre
ofertant sau catre societatea de valori mobiliare implicata.
(3) Societatea sau societatile de valori mobiliare implicate intr-o oferta
publica sunt obligate ca pe intreaga perioada de desfasurare a ofertei sa
execute toate ordinele de cumparare ale clientilor, fara nici o exceptie sau
preferinta, pana la epuizarea valorilor mobiliare primite pentru distribuire.
(4) Se interzice societatilor de valori mobiliare neimplicate intr-o oferta
publica sa subscrie in nume propriu valori mobiliare ce fac obiectul ofertei
publice respective, cu exceptia cazurilor special autorizate de C.N.V.M. in
scopul formarii pietei .
Art. 3.19.
(1) Autorizarea respectivei oferte publice este valabila pe toata perioada
ofertei publice.
(2) Termenul de valabilitate a ofertei publice de valori mobiliare este cel
stipulat de ofertant, dar nu poate fi mai lung de 180 de zile, incepand sa
curga de la data acordarii autorizatiei de catre C.N.V.M.
(3) In lipsa unei mentiuni exprese contrarii, oferta publica de valori
mobiliare isi produce efectele de la data mentionata de C.N.V.M. in
autorizatie.
(4) La cererea partilor interesate, valabilitatea autorizatiei poate fi
prelungita o singura data, pentru o perioada care nu poate depasi 180 de zile
de la data expirarii autorizatiei initiale, cu conditia ca motivele invocate sa
fie acceptate de catre C.N.V.M. Orice prelungire va fi conditionata de
actualizarea tuturor informatiilor cuprinse in prospect.
Art. 3.20.
(1) Oferta publica de valori mobiliare va produce toate efectele, numai
daca, pe durata desfasurarii sale, se pastreaza realitatea, exactitatea si
integralitatea informatiilor cuprinse in prospect, precum si daca in aceasta
perioada nu se produc evenimente nefavorabile.
(2) In timpul desfasurarii ofertei publice, emitentul si societatile
comerciale in care acesta detine o pozitie de control trebuie sa se abtina de
la acte care pot influenta nivelul capitalului social si situatia lor
patrimoniala.
(3) Orice modificare a informatiilor prezentate in prospect trebuie adusa
la cunostinta C.N.V.M. in termen de 3 zile lucratoare de la data aparitiei ei.
C.N.V.M. poate solicita intocmirea si publicarea unui amendament la prospect.
(4) In cazul prelungirii perioadei de subscriere, precum si a existentei
oricarui amendament la prospect, investitorii care au subscris valori mobiliare
anterior aparitiei acestor evenimente au dreptul sa renunte la subscrierea
facuta.
Art. 3.21.
Ofertantul si societatea/societatile de intermediere implicate pot inchide
anticipat oferta publica cu aprobarea C.N.V.M.
a) sub conditia ca obiectul ofertei publice sa fi fost integral
tranzactionat; sau
b) dupa minimum 7 zile de la deschiderea acesteia, atunci cand in opinia
societatii/societatilor de valori mobiliare, confirmata de C.N.V.M.,
potentialul de plasare s-a epuizat si daca in prospect este prevazuta aceasta
posibilitate.
Art. 3.22.
Atunci cand cererea de valori mobiliare depaseste volumul ofertei publice,
ofertantul si societatea/societatile de intermediere implicate pot proceda, in
scopul alocarii valorilor mobiliare, la alegerea unei metode de alocare, cu
conditia ca aceasta sa fie prevazuta in prospect si sa fie acceptata de
C.N.V.M.
Art. 3.23.
Ofertantul sau societatea de valori mobiliare care indeplineste rolul de
manager al sindicatului de intermediere va transmite la C.N.V.M. raportul
privind rezultatele ofertei publice, in termen de 7 zile de la data inchiderii
acesteia. Informatiile continute in acest raport sunt prezentate in anexa nr. 5
la prezentul regulament. C.N.V.M. poate solicita, de la caz la caz, prezentarea
altor informatii.
Art. 3.24.
(1) Se interzice tranzactionarea pe o piata secundara organizata a
valorilor mobiliare care fac obiectul ofertei publice pe perioada de
desfasurare a acesteia.
(2) Se interzice oricarui ofertant si, daca este cazul, oricarei societati
de valori mobiliare implicate sa continue oferta publica dupa data inchiderii
acesteia.
(3) Emitentul trebuie sa se asigure ca toate valorile mobiliare ramase
nesubscrise la data inchiderii ofertei publice primare vor fi retrase si
anulate, iar inregistrarile acestora in cont vor fi radiate.
Art. 3.25.
(1) Ofertantul si societatea/societatile de valori mobiliare implicate
intr-o oferta publica vor comunica C.N.V.M. toate informatiile necesare cu
privire la valorile mobiliare care se supun prevederilor Legii nr. 52/1994 si
ale prezentului regulament si la respectivii lor emitenti si cu privire la
toate celelalte persoane fizice si juridice, subiecti ai supravegherii
C.N.V.M., conform normelor de organizare a Oficiului de evidenta a valorilor
mobiliare.
(2) Informatiile inregistrate la Oficiul de evidenta a valorilor mobiliare
vor fi accesibile publicului.
(3) Anumite informatii pot fi inregistrate ca fiind confidentiale si devin
inaccesibile publicului, daca un emitent, pe baza unei hotarari adoptate de cel
putin 3/4 din numarul membrilor consiliului sau de administratie, considera ca
acestea sunt de natura confidentiala si ca dezvaluirea lor ar avea un efect
material contrar intereselor sale, ale actionarilor sai sau ale detinatorilor
altor valori mobiliare ale acestuia. Emitentul va solicita, in scris, C.N.V.M.
permisiunea sa considere informatiile respective drept confidentiale, pentru
motivele si pentru perioada specificate in respectiva cerere.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 4.1.
Incalcarea prevederilor Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si
bursele de valori si ale prezentului regulament se sanctioneaza conform
dispozitiilor prevazute in cap. X din lege.
Art. 4.2.
(1) Orice oferta publica facuta fara autorizarea C.N.V.M. ori nerespectand
conditiile in care o astfel de autorizare este acordata este nula de drept si
atrage pentru cei in culpa aplicarea sanctiunilor prevazute de Legea nr.
52/1994.
(2) Oferta publica se anuleaza in conditiile nerespectarii prevederilor
art. 2.1.(1) lit. a), art. 2.2.(4), art. 2.4.(1), art. 2.4.(3) si ale art.
3.16.1. alin. (4).
(3) Ofertantul si societatile de valori mobiliare implicate, raspunzatoare
pentru incalcarea dispozitiilor Legii nr. 52/1994 si a prevederilor prezentului
regulament, vor fi obligate sa ramburseze sumele avansate, in termen de 10 zile
lucratoare de la data constatarii de catre C.N.V.M. a respectivelor incalcari.
(4) Dreptul de rambursare se acorda tuturor proprietarilor respectivelor
valori mobiliare, din momentul anularii autorizatiei, pentru o perioada care sa
nu depaseasca 30 de zile de la data publicarii anularii autorizatiei, dupa care
valorile mobiliare devin nule de drept.
(5) Valoarea rambursata pentru fiecare valoare mobiliara reprezinta pretul
de vanzare, fara deducerea vreunor comisioane, taxe sau a altor cheltuieli, sau
valoarea de piata din ziua anterioara anularii ofertei publice, daca aceasta
este mai mare.
Art. 4.3.
Oferta publica poate fi anulata intr-un interval de 90 de zile de la data
primirii la C.N.V.M. a raportului privind rezultatele acesteia. Aceasta
limitare nu exonereaza de raspundere persoanele gasite vinovate de incalcarea
reglementarilor legale in vigoare, daca acest lucru se descopera dupa expirarea
termenului stabilit.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 5.1.
(1) Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii pentru toate
societatile deschise, precum si pentru toate persoanele implicate intr-o oferta
publica.
(2) Orice oferta publica de vanzare de valori mobiliare trebuie sa se
conformeze prevederilor Legii nr. 52/1994 si ale prezentului regulament.
(3) Societatile comerciale care emit valori mobiliare trebuie sa prezinte
public informatii reale, complete, corecte si la zi despre principalele
evenimente si indicatori economico-financiari atat atunci cand valorile
mobiliare sunt oferite pentru prima data catre public, cat si ulterior, cand
proprietarii de valori mobiliare existenti ofera publicului larg valori
mobiliare emise de respectiva societate.
(4) In vederea obtinerii autorizarii ofertei publice, la data eliberarii
acesteia, ofertantul va face dovada platii in contul C.N.V.M. a unei taxe de
100.000 lei pentru persoane fizice si 2.000.000 lei pentru persoane juridice.
Art. 5.2.
Se excepteaza de la prevederile prezentului regulament urmatoarele cazuri,
care insa vor fi notificate C.N.V.M.:
a) distribuirea de valori mobiliare catre salariatii sau conducerea
respectivului emitent cu conditia ca acestora sa li se asigure si sa li se
garanteze accesul la informatii privind emitentul si valorile mobiliare
oferite, ca si in cazul unei oferte publice;
b) distribuirea de valori mobiliare catre toti actionarii existenti si
exercitarea dreptului de preemptiune intr-o societate inchisa sau deschisa;
c) preschimbarea valorilor mobiliare ale unei societati comerciale ca
urmare a unei achizitii sau fuziuni;
d) exercitarea drepturilor de conversiune si de exercitare a drepturilor
rezultate din emisiunea de warante.
Art. 5.3.
Prevederile prezentului regulament nu se aplica in urmatoarele cazuri:
a) valori mobiliare emise de institutii si agentii ale administratiei
publice centrale si locale;
b) titluri de participare emise de un fond deschis de investitii oferite
continuu, reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 24/1993 aprobata prin Legea
nr. 83/1994;
c) titluri de participare emise de un fond de pensii, reglementat de
regulamente specifice;
d) polite de asigurari emise de societati de asigurare;
e) instrumente financiare ale pietei monetare (cu o scadenta mai mica de 12
luni);
f) instrumente financiare derivate din valori mobiliare nereglementate de
C.N.V.M.;
g) instrumente financiare emise de institutii autorizate de Banca Nationala
a Romaniei, cu exceptia celor de tipul actiunilor sau al oricaror valori
mobiliare convertibile in actiuni.
Art. 5.4.
In caz de dubiu privind calificarea unui plasament de valori mobiliare
drept oferta publica, ofertantul sau societatea de valori mobiliare implicata
se poate adresa C.N.V.M. care va decide daca plasamentul respectiv necesita
autorizare, sau daca se acorda dispensa de autorizare.
Art. 5.5.
Orice majorare de capital al unei societati deschise va fi comunicata la
C.N.V.M. in scopul actualizarii informatiilor privind emitentul si valorile
mobiliare ale acestuia.
Art. 5.6.
C.N.V.M. poate acorda dispensa de autorizare la cererea scrisa a
ofertantului. In acest scop, C.N.V.M. va analiza disponibilitatea informatiei
referitoare la emitent si valorile mobiliare emise catre public, usurinta
intrarii in posesia informatiei si orice alti factori considerati relevanti si
va acorda dispensa cu conditia asigurarii informarii si protectiei adecvate a
investitorilor.
Art. 5.7.
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Prevederile cap. I, cap. II [art. 4-17 si art. 19], cap. V si cap. VI
[art. 29-32 alin. (1) si art. 33] din Regulamentul privind oferta publica de
vanzare de valori mobiliare, adoptat de C.N.V.M. prin Ordinul nr. 1 din 11
octombrie 1994, se abroga la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
ANEXA 1
la regulament
CONTINUTUL
prospectului de oferta publica
Date generale (mentionate pe coperta prospectului de oferta publica):
- identitatea emitentului (denumirea, sediul inregistrat, data si numarul
inmatricularii in Registrul comertului);
- numele ofertantului (daca este altul decat emitentul);
- tipul, clasa, numarul si principalele caracteristici ale valorilor
mobiliare care fac obiectul ofertei publice;
- pretul de vanzare al valorilor mobiliare;
- pretul de emisiune al valorilor mobiliare (pret de subscriere),
reprezentand pretul net pe care il primeste emitentul (pretul de vanzare -
marja de intermediere);
- marimea fondurilor care se sconteaza a fi obtinute de ofertant;
- modalitatea de efectuare a ofertei publice (plasament direct sau
intermediat):
a) in cazul plasamentului intermediat:
- metoda de intermediere;
- managerul si membrii sindicatului de intermediere;
- comisioanele sau alte venituri primite de acestia;
b) in cazul organizarii unui grup de vanzare:
- membrii grupului de vanzare;
- comisioanele sau alte venituri primite;
- perioada de derulare a ofertei publice;
- se va specifica daca emitentul are valori mobiliare listate la Bursa de
valori, tipul si clasa lor, si piata secundara organizata unde vor fi
tranzactionate valorile mobiliare care fac obiectul ofertei publice;
- date si conditionari ale autorizatiei ofertei publice;
- data si numarul autorizatiei ofertei publice;
- principalii factori de risc ai ofertei publice;
- absenta unei activitati de exploatare in trecut;
- absenta unei activitati profitabile in ultimii 3 ani sau in anul in curs;
- situatia financiara curenta;
- natura activitatii de baza si conditii generale in ramura de activitate
respectiva, informatii privind mediul inconjurator.
In cazul inexistentei, actuale sau previzibile, a unei piete pentru
tranzactionarea valorilor mobiliare oferite, se va preciza: "Nu exista
nici o piata secundara organizata pentru tranzactionarea acestor valori
mobiliare";
- natura produselor, a costului acestora si a cererii pentru produsele
respective;
- disponibilitatea surselor de aprovizionare cu materii prime si materiale
si gradul de variabilitate a pretului acestora;
- informatii privind relatiile management - angajati, gradul de
sindicalizare a fortei de munca, evolutia recenta a conflictelor de munca,
informatii privind protectia muncii;
- mentiunea prevazuta la art. 3.11 (2) din prezentul regulament.
1. Informatii despre emitent
1.1. Denumirea, codul fiscal si sediul inregistrat al societatii
comerciale.
1.2. Data si numarul inmatricularii societatii comerciale in Registrul
comertului; data si continutul modificarilor contractului si/sau ale statutului
societatii comerciale, cat si numarul si data Monitorului Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, in care au fost publicate modificarile respective.
1.3. Forma si obiectul de activitate al societatii comerciale; filialele si
sucursalele acesteia si alte societati comerciale in care emitentul detine o
pozitie de control.
1.4. Durata societatii comerciale.
1.5. Capitalul social subscris si varsat; fondul de rezerva; valoarea
bunurilor reprezentand aport in natura in societatea comerciala, modul de
evaluare si numarul de actiuni acordate pentru acestea, profituri
nedistribuite.
1.6. Ofertele publice precedente: tipul, clasa, numarul si caracteristicile
valorilor mobiliare oferite, fondurile obtinute de emitent, procentul de valori
mobiliare vandute din totalul valorilor mobiliare oferite public, pretul de
vanzare raportat la valoarea de piata curenta.
1.7. Plasamentele private precedente: fonduri obtinute si destinatia
acestora, investitori.
1.8. Tipul, clasa, numarul si caracteristicile tuturor valorilor mobiliare
emise de societatea comerciala si aflate in circulatie.
1.9. Numele si prenumele sau denumirea actionarilor semnificativi si - daca
sunt persoane juridice ale actionarilor semnificativi ai acestora, pana la
nivel de persoana fizica - domiciliul/sediul si cetatenia acestora, precum si
participarea acestora la capitalul social.
1.10. Conditiile pentru valabilitatea deliberarilor adunarii generale a
actionarilor si modul de exercitare a dreptului de vot.
1.11. Individualizarea detinerilor de actiuni ale membrilor consiliului de
administratie si ale comitetului de directie sau ale directorilor executivi.
1.12. Curriculum vitae pentru membrii consiliului de administratie, ai
comitetului de directie sau pentru directorii executivi, precum si pentru
membrii comisiei de cenzori (numele si prenumele, domiciliul, cetatenia,
varsta, calificarea, experienta profesionala, functia si vechimea in functie).
1.13. Numarul salariatilor si al colaboratorilor externi si structura
acestora pe activitati in cadrul societatii comerciale.
2. informatii privind activitatea emitentului
2.1. Rezultatele economico-financiare inregistrate in ultimii 3 ani sau cel
putin pentru un exercitiu financiar pentru societatile comerciale care s-au
infiintat de mai putin de 3 ani si alte informatii referitoare la activitatea
emitentului:
a) principalele activitati desfasurate de emitent si ponderea veniturilor
rezultate din acestea in totalul cifrei de afaceri a emitentului;
b) structura organizatorica, incluzand detalii despre filiale, sucursale si
despre alte societati comerciale in care emitentul detine o pozitie de control;
c) investitiile care depasesc in total 10% din activele totale ale
emitentului;
d) plasamente financiare ale emitentului;
e) segmentul de piata al principalelor produse ale emitentului, principalii
competitori, dependenta activitatii emitentului fata de furnizori si/sau
clienti locali sau straini, daca nivelul acesteia depaseste 20% din totalul
aprovizionarilor si/sau vanzarilor;
f) scurta descriere a mijloacelor fixe aflate in proprietate, in leasing,
in custodie etc.
2.2. Sarcini care greveaza activele fixe ale emitentului, precum si ale
filialelor si sucursalelor acestuia.
2.3. Brevete, marci inregistrate, drepturi de autor si alte drepturi aflate
in proprietatea emitentului sau in folosinta acestuia, precum si durata de
folosinta a acestora.
2.4. Perspectivele dezvoltarii activitatii emitentului; obiective
prioritare; surse de finantare.
2.5. Emitentul va prezenta informatii privind intentia de achizitie de noi
capacitati de productie sau de modificare a celor existente, precum si daca
intentioneaza sa-si modifice gama de produse si pietele de desfacere,
indiferent daca aceste activitati sunt independente si neinfluentate de oferta
publica, dar modifica structura de afaceri si situatiile financiare viitoare
ale emitentului.
2.6. Emitentul va specifica daca intentioneaza sa preia sau sa fuzioneze cu
o alta societate si daca aceasta este un competitor prezent sau potential,
precum si daca a facut obiectul unei operatiuni de preluare sau daca sunt
informatii ca o astfel de incercare se poate derula in urmatoarele 24 de luni.
2.7. Bilantul contabil pentru ultimii 3 ani (sau cel putin pentru un
exercitiu financiar, daca emitentul functioneaza an mai putin de 3 ani),
certificat de cenzori externi independenti inregistrati la C.N.V.M. si dovada
depunerii acestora la organele financiare teritoriale ale Ministerului
Finantelor, raportul cenzorilor pentru perioadele respective; raportarile
financiar-contabile intocmite potrivit normelor metodologice emise de
Ministerul Finantelor si certificate de cenzori externi independenti ai
emitentului, inregistrati la C.N.V.M., daca au trecut mai mult de 90 de zile de
la data celui mai recent bilant contabil confirmat. Pentru fiecare din ultimii
trei ani se vor prezenta indicatorii financiari de solvabilitate [fonduri
proprii/(fonduri proprii + credite)], lichidate (active circulante / pasive
circulante), profitabilitate (randamentul capitalului = profit net / capital
social, rata profitului net = profit net/cifra de afaceri, randament active =
cifra de afaceri / total active, grad de indatorare = total active/capital
social), activitate (creante clienti = (clienti / cifra de afaceri) x nr. zile,
datorii furnizori = (furnizori / cifra de afaceri) x nr. zile, durata
stocurilor = [(stocuri/cifra de afaceri) x nr. zile)], fondul de rulment =
capital permanent - activ imobilizat net.
2.8. Nivelul dividendelor distribuite in ultimii 3 ani (sau cel putin
pentru un exercitiu financiar, daca emitentul functioneaza de mai putin de 3
ani) si termenele de plata a acestora, precum si modul de utilizare a
profiturilor nedistribuite.
3. Elemente informationale privind oferta publica
3.1. Hotararea adunarii generale a actionarilor societatii comerciale
privind majorarea de capital sau contractarea unei datorii prin emisiune de
obligatiuni prin oferta publica si data publicarii acesteia in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. In cazul unei oferte publice secundare de
valori mobiliare ale unei societati deschise, nu este necesara hotararea
adunarii generale a actionarilor.
3.2. Marimea si caracteristicile ofertei publice de valori mobiliare.
3.3. Tipul, clasa, seriile, valoarea nominala, pretul de emisiune si pretul
de vanzare al valorilor mobiliare care urmeaza a fi oferite public.
3.4. Caracteristicile de risc si randament ale valorilor mobiliare care fac
obiectul ofertei publice.
3.5. Marimea fondurilor estimate a fi obtinute ca urmare a ofertei publice.
Emitentul va specifica perioada de timp pentru care se anticipeaza a fi
asigurate nevoile de lichiditate cu sumele obtinute din oferta publica si se va
mentiona daca se estimeaza ca dupa un interval de 12 luni sa apara nevoi
suplimentare de fonduri pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare si
sursele de acoperire a acestora.
3.6. In cazul ofertei primare, destinatiile incasarilor obtinute din
vanzarea valorilor mobiliare, studiul de fezabilitate, analiza de proiect cu
prezentarea valorii actuale nete si a ratei interne a randamentului pentru
respectivul proiect de investitii, durata de recuperare a investitiei,
previziuni ale situatiilor financiare si ale bugetului de venituri si
cheltuieli pentru urmatorul an. Proiectele de dezvoltare prevazute a se realiza
cu fondurile obtinute trebuie insotite de avize juridice si de rapoarte de
evaluare tehnica facute de persoane autorizate, care sa ateste legalitatea si
incadrarea in normele, in vigoare, de urbanism, protectie a mediului etc.,
precum si de avizele emise de institutiile abilitate care permit realizarea
investitiei, dupa caz.
3.7. Locurile de subscriere si programul de lucru cu publicul.
3.8. Datele de deschidere si de inchidere a ofertei publice; dreptul de
inchidere anticipata a ofertei publice.
3.9. Procedurile folosite in caz de exces de subscriptie sau in caz de
cerere insuficienta.
3.10. Numele si adresa managerului si ale membrilor sindicatului de
intermediere, precum si ale membrilor grupului de vanzare. Se vor specifica
comisioanele si alte venituri obtinute de acestia si modul de stabilire si
repartizare intre acestia a marjei de intermediere. In cazul plasamentului
garantat se va preciza modul de distribuire a riscului intre manager si membrii
sindicatului de intermediere.
3.11. In cazul plasamentelor directe: numele si adresele ofertantului de
valori mobiliare.
3.12. Numele si adresele: agentului de transfer si plata, agentului de
executie si de mentinere a registrului actionarilor, societatilor de
depozitare.
3.13. Prevederi referitoare la drepturile de dividende, conversie,
rascumparare, drepturi de vot, drepturi de lichidare, drepturi de preemptiune,
data scadentei, modul si pretul de rambursare, caracteristicile dobanzii sau
ale altor modalitati de remunerare a investitiei, modalitatea si procentul de
rabat la scontarea obligatiunilor, garantii constituite in favoarea
detinatorilor de actiuni.
3.14. Prevederi referitoare la modificarea drepturilor detinatorilor de
valori mobiliare.
3.15. In prospectul de oferta publica de obligatiuni vor fi incluse si
informatii privind: subordonarea fata de creantele si drepturile creditorilor
si/sau ale detinatorilor altor valori mobiliare emise sau garantate de catre
emitent; contractele financiare ale emitentului, inclusiv cele referitoare la
plata dividendelor, majorarile de capital (in cazul emisiunilor de valori
mobiliare de credit convertibile), emisiunile de alte valori mobiliare sau
serii de valori mobiliare de credit; tipurile de evenimente care conduc la
neindeplinirea unor obligatii si care grabesc scadenta obligatiunilor;
prevederi referitoare la numirea reprezentantului detinatorilor de obligatiuni,
functiile, drepturile si obligatiile acestuia.
In cadrul emisiunii de titluri de credit, prospectul va cuprinde si
indicatori financiari de indatorare, gradul de acoperire a dobanzilor din
incasari.
3.16. Orice alte fapte semnificative.
4. Alte informatii
4.1. Originea si natura oricaror creante asupra emitentului sau asupra
oricareia dintre filialele sau sucursalele acestuia si nestinse inca la data
intocmirii prospectului de oferta publica, inclusiv prevederile referitoare la
indatorarea potentiala ce poate aparea din aceste situatii; efectul estimat al
acestora asupra activitatii emitentului, rezultatelor sale financiare sau
valorilor sale mobiliare.
4.2. Referire la orice informatie semnificativa neinclusa in prospect pe
motivul confidentialitatii acesteia si a carei publicare ar afecta negativ
interesele detinatorilor de valori mobiliare ale emitentului, cu conditia ca in
prospect sa fie facuta o declaratie in care sa se specifice faptul ca
respectivul emitent a obtinut permisiunea din partea C.N.V.M. de a nu include
in prospect respectiva informatie.
4.3. Se vor furniza informatii referitoare la toate contractele incheiate
de emitent si oricare dintre societatile comerciale in care acesta detine o
pozitie majoritara, precum si de societatea comerciala care detine o pozitie
majoritara in societatea emitenta, cu o societate comerciala controlata de
oricare dintre membrii consiliului de administratie si ai comitetului de
directie al emitentului sau de oricare dintre actionarii semnificativi ai
emitentului. Contractele respective vor fi anexate la prospect.
4.4. Se va mentiona daca emitentul a fost vreodata declarat in incapacitate
de plata; daca a facut obiectul unei proceduri judiciare privind recuperarea
unei creante restante sau daca a facut obiectul unei proceduri de declarare a
starii de faliment si care au fost urmarile acestuia. Litigii. Procese in curs.
4.5. Numele, adresa, functia si relatia cu emitentul ale uneia sau ale mai
multor persoane, sub responsabilitatea carora a fost completat si prezentat
prospectul.
4.6. Informatii privind modalitatile de a obtine copii ale prospectului de
oferta publica si cerinta de confirmare a consultarii acestuia inaintea
oricarei cumparari de valori mobiliare oferite prin intermediul lui.
---------------------
NOTA:
a) La fiecare punct din prospect vor fi date informatii complete atat
despre emitent, cat si despre toate societatile comerciale in care acesta
detine o pozitie de control.
b) Textul prospectului va fi precedat de un cuprins ce va indica structura
pe capitole a prospectului si paginile corespunzatoare.
c) La sfarsitul prospectului se va introduce urmatorul text: "In caz
de constatare a unor neregularitati, oferta publica poate fi anulata in termen
de 90 de zile de la data primirii la C.N.V.M. a raportului privind rezultatele
acesteia".
ANEXA 2
la regulament
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
Dosar nr. ....... / ............... / ............
AUTORIZATIE
Nr. ......./.......
Urmare examinarii prospectului de oferta publica depus de ........... cu
cererea nr. ........../........., prin care se solicita autorizarea ofertei
publice de vanzare de..................................
in temeiul art. 6, 13 si 25 din Legea nr. 52/1994 privind valorile
mobiliare si bursele de valori,
in temeiul art. 3.1 din Regulamentul privind oferta publica de vanzare de
valori mobiliare, aprobat prin Ordinul C.N.V.M. nr. 3/1996,
se autorizeaza oferta publica de vanzare de ...................... emise de
Societatea Comerciala ..............................., avand urmatoarele
caracteristici:
Oferta publica de vanzare a ........................
Valoarea nominala este de .....................lei/ ...................,
pretul de vanzare este de ................ lei/...............; pretul de
vanzare pentru actiunile oferite preferential actionarilor existenti - persoane
fizice si salariatilor Societatii Comerciale ................. este
de.......... lei/........... .
Perioada de derulare:..........................................
Oferta va fi derulata sub forma de ............, la sediile................
Mentiuni speciale:
- ofertantul valorilor mobiliare se va supune tuturor prevederilor
Regulamentului privind oferta publica de vanzare de valori mobiliare;
- orice forma de publicitate referitoare la oferta publica autorizata prin
prezenta se va face cu avizul C.N.V.M. si in conformitate cu prevederile art.
29 din Legea nr. 52/1994 si ale Regulamentului privind oferta publica de valori
mobiliare;
- alte mentiuni:..................................... .
Presedinte,
ANEXA 3
la regulament
PROGRAMUL UNEI OFERTE PUBLICE
Realizarea in bune conditii a unei oferte publice presupune urmatoarele
activitati, care pot fi efectuate de ofertant sau de o societate de valori
mobiliare autorizata de C.N.V.M. atat separat, cat si impreuna:
(1) Faza pregatirii ofertei publice
a) formularea unei pareri avizate cu privire la oportunitatea realizarii
obiectivelor propuse de emitent pentru a fi finantate cu suma obtinuta din
oferta publica;
b) analiza si determinarea valorii de piata a valorilor mobiliare emise
anterior si aflate in circulatie;
c) oferirea de informatii privind conditiile de piata, cererea estimata si
gradul de interes al investitorilor potentiali cu privire la volumul si tipul
valorilor mobiliare;
d) sprijinirea ofertantului in dimensionarea ofertei, stabilirea tipului, a
pretului de emisiune (de subscriere), a pretului de vanzare - in cazul
actiunilor, a valorii nominale, a dobanzii si a scadentei - in cazul
obligatiunilor, si a altor caracteristici ale valorilor mobiliare;
e) stabilirea momentului cel mai favorabil de incepere a ofertei publice si
a duratei acesteia.
(2) Faza premergatoare autorizarii prospectului de catre C.N.V.M.
a) realizarea prospectului si depunerea acestuia spre autorizare la
C.N.V.M.;
b) contactarea investitorilor potentiali si prezentarea, la cererea
investitorilor interesati, a informatiilor economice si financiare privind
emitentul si activitatea acestuia, cu specificarea ca oferta publica este in
curs de autorizare;
c) primirea si centralizarea scrisorilor de intentie ale investitorilor
potentiali, reprezentand cererile de cumparare preliminare pe care societatea
de valori mobiliare va incerca sa le satisfaca in timpul ofertei publice;
d) stabilirea metodei de intermediere utilizata, organizarea, daca este
cazul, a unui sindicat de intermediere si a unui grup de vanzare, precum si
intocmirea contractelor incheiate intre managerul sindicatului de intermediere
si ofertant, managerul sindicatului de intermediere si membrii in grupului de
vanzare;
e) pregatirea unui plan de marketing pentru realizarea unei publicitati
eficiente a emisiunii.
(3) Faza desfasurarii ofertei publice (de distributie)
a) intocmirea, depunerea spre avizare la C.N.V.M. a materialelor
publicitare, inclusiv a anuntului publicitar, si publicarea acestora dupa
avizare;
b) distribuirea si vanzarea valorilor mobiliare catre public;
c) intocmirea situatiei centralizate a noilor proprietari ai valorilor
mobiliare, a numarului de valori mobiliare subscrise si a celui de valori
mobiliare efectiv vandute;
d) realizarea decontarii si inregistrarea noilor proprietari in registrul
de valori mobiliare.
(4) Faza de raportare a inchiderii ofertei
- intocmirea si prezentarea catre C.N.V.M. a rezultatelor ofertei publice,
precum si a informatiilor privind emitentul si valorile mobiliare oferite
public care vor fi inregistrate in sistemul de evidenta al C.N.V.M.
ANEXA 4
la regulament
Metodele de intermediere si contractele aferente
A 4.1. - (1) Stabilirea societatii de valori mobiliare implicate in
intermedierea unei oferte publice si a marjei de intermediere ce ii revine se
face cu ajutorul a doua metode de baza: negocierea si licitatia.
(2) Se recomanda negocierea in cazul emisiunilor de actiuni si obligatiuni
facute de societati comerciale.
(3) Se recomanda licitatia in cazul emisiunilor de valori mobiliare facute
de institutii ale administratiei publice centrale si locale si de regii
autonome.
(4) Intermedierea poate fi facuta in una dintre urmatoarele modalitati:
"Plasament garantat", "Metoda celei mai bune executii",
"Totul sau nimic", "Stand-by", Plasament asigurat"
(Bought Deal), "Licitatie olandeza", "Licitatie
competitiva".
A 4.2 - Metoda "Plasament garantat" - (1) In baza
"Contractului de garantare a plasamentului" (I), societatea de valori
mobiliare isi asuma intregul risc si se angajeaza sa cumpere intreaga oferta in
nume si in cont propriu, in scopul distribuirii ei catre public.
(2) Societatea de valori mobiliare cumpara valorile mobiliare de la
ofertant la un pret stabilit de comun acord cu acesta - pret de emisiune sau de
subscriere - si le revinde ulterior publicului la un alt pret, de obicei mai
mare - pret de vanzare.
(3) Marja de intermediere ce se cuvine societatii de valori mobiliare
reprezinta diferenta dintre pretul de vanzare si cel de emisiune.
(4) In scopul reducerii riscului la care o societate de valori mobiliare se
expune prin cumpararea intregii oferte, aceasta poate constitui un sindicat de
intermediere conform art. 1.2. lit. o) din prezentul regulament, format din
societati de valori mobiliare autorizate de C.N.V.M., care vor participa la
cumpararea si la distribuirea ofertei. Societatea de valori mobiliare
initiatoare are rolul de manager al sindicatului de intermediere si tine
evidenta contabila a ofertei publice. Marja de intermediere este distribuita
intre manager si membrii sindicatului de intermediere, conform prevederilor
"Contractului de constituire a sindicatului de intermediere" (II).
(5) In scopul cresterii numarului investitorilor potentiali, managerul
sindicatului de intermediere poate organiza un grup de vanzare conform art.
1.2. lit. p) din prezentul regulament.
I. - (1) Contractul de garantare a plasamentului se incheie intre ofertant
si manager, in calitate de agent al sindicatului de intermediere, si reprezinta
angajamentul ferm al intermediarilor de a prelua valorile mobiliare in scopul
distribuirii lor catre public.
(2) Contractul stipuleaza conditiile in care se desfasoara intermedierea
(distribuirea), precum si responsabilitatile ofertantului si ale societatilor
de valori mobiliare.
(3) Acesta cuprinde informatii referitoare la: pretul de emisiune al
valorilor mobiliare, pretul de vanzare, marja bruta (care include toate spezele
si comisioanele), fondurile nete obtinute de ofertant si data decontarii.
(4) Ofertantul se angajeaza sa plateasca toate cheltuielile ocazionate de
pregatirea ofertei publice (taxa de inregistrare la C.N.V.M., taxa de publicare
a anuntului publicitar) si sa furnizeze managerului sindicatului de
intermediere un numar de copii de pe prospect, stabilit de comun acord cu
acesta.
(5) Contractul de garantare a plasamentului contine clauze privind
obligatia ofertantului:
a) sa prezinte toate informatiile si documentele solicitate de C.N.V.M. si
sa se conformeze in totalitate prevederilor Legii nr. 52/1994 privind valorile
mobiliare si bursele de valori;
b) sa-si asume responsabilitatea privind exactitatea, realitatea si
integralitatea tuturor informatiilor din prospect, pe care se angajeaza sa le
certifice;
c) sa informeze asupra tuturor litigiilor in curs;
d) sa utilizeze fondurile obtinute din oferta publica in scopurile
prezentate in prospect;
e) sa intreprinda actiunile necesare pentru ca valorile mobiliare oferite
sa poata fi tranzactionate pe o piata secundara organizata;
f) sa despagubeasca pe intermediari pentru pierderile ce pot fi suferite de
acestia datorita omisiunilor si prezentarilor eronate pentru care ofertantul
poarta raspunderea.
(6) Societatile de valori mobiliare se angajeaza sa efectueze activitatile
ce le revin in distribuirea ofertei, imediat dupa acordarea autorizatiei de
desfasurare a ofertei publice de catre C.N.V.M. sau la o data ulterioara
mentionata in prospect.
II. Contractul de constituire a sindicatului de intermediere se incheie
intre participantii la un sindicat de intermediere si stabileste drepturile si obligatiile
acestora. Contractul cuprinde prevederi referitoare la:
a) recunoasterea calitatii de manager si de agent al sindicatului de
intermediere societatii de valori mobiliare care a initiat contractul;
b) numirea unor comanageri, daca este cazul;
c) definirea responsabilitatilor membrilor sindicatului de intermediere si
stabilirea partii din marja bruta cuvenita fiecarui participant, ce urmeaza a
fi platita la data decontarii, proportional cu participarea fiecaruia la riscul
asumat prin cumpararea ofertei;
d) autorizarea managerului de a constitui grupul de vanzare si asumarea
obligatiei de a respecta prevederile contractului incheiat intre manager, in
calitate de agent al sindicatului de intermediere, si membrii grupului de
vanzare;
e) stabilirea duratei functionarii sindicatului de intermediere. In lipsa
unor prevederi exprese, sindicatul de intermediere se dizolva dupa 30 de zile
de la data incheierii ofertei publice;
f) stabilirea metodei de intermediere;
A 4.3. -"Metoda celei mai bune executii" -(1) In baza unui
contract de plasament intermediat, societatea de valori mobiliare actioneaza in
calitate de agent al ofertantului.
(2) Se recomanda metoda celei mai bune executii atat in cazul in care se
urmareste plasarea intregii oferte pe piata, cat si in cazul in care o parte a
ofertei a fost deja distribuita si ofertantul are nevoie de asistenta pentru
plasarea partii ramase nesubscrise.
(3) Societatea de valori mobiliare se angajeaza sa distribuie catre public
maximul posibil din valorile mobiliare primite, dar nu se obliga in nici un fel
sa le preia in nume propriu.
(4) In conformitate cu prevederile contractului de plasament intermediat,
ofertantul va plati intermediarului o suma fixa drept comision pentru plasarea
intregii oferte incredintate.
(5) Daca la data incheierii ofertei publice a fost vanduta numai o parte
din oferta, atunci societatea de valori mobiliare va primi o cota pro rata din
comisionul total, stabilit prin contract, fara a mai avea vreo obligatie
ulterioara fata de ofertant.
(6) Aceasta parte din oferta nu trebuie insa sa fie inferioara limitei
stabilite la art. 2.2.(4) din prezentul regulament pentru ca oferta publica sa
fie incheiata cu succes sau inferioara unei valori superioare acesteia
stabilite prin contract.
A 4.4 - Metoda "Totul sau nimic" - (1) Emitentul incheie un
contract de plasament cu societatea de valori mobiliare pentru vanzarea
intregii emisiuni sau partii din aceasta care i-a fost incredintata.
(2) Emitentul anuleaza oferta publica in cazul in care aceasta nu a fost
subscrisa in totalitate.
(3) Societatea de valori mobiliare se obliga la vanzarea integrala a partii
din oferta care i-a fost incredintata prin contractul de plasament; in caz
contrar, valorile mobiliare se inapoiaza ofertantului.
(4) In cazul in care societatea de valori mobiliare plaseaza integral
valorile mobiliare incredintate, incaseaza marja de intermediere. In caz
contrar, nu are dreptul la nici o compensatie pentru cheltuielile efectuate.
A 4.5 - Metoda "Stand-by" - (1) Societatea comerciala emite
actiuni catre actionarii existenti prin utilizarea drepturilor de preemptiune
si apeleaza la serviciile unei societati de valori mobiliare pentru plasarea pe
piata a partii ramase nesubscrise de catre actionarii existenti.
(2) Emitentul plateste societatii de valori mobiliare, inainte de derularea
ofertei, un comision stabilit prin contract, in schimbul caruia societatea de
valori mobiliare se angajeaza sa cumpere toate actiunile ramase nesubscrise
dupa expirarea termenului de exercitare a dreptului de preemptiune.
A 4.6. - Metoda "Plasament asigurat" - (1) Metoda se recomanda
in plasamentul de obligatiuni, cand emitentul solicita obtinerea de fonduri
intr-un interval de timp scurt si managerul nu are la dispozitie destul timp
pentru a constitui un sindicat de intermediere.
(2) Societatea de valori mobiliare ofera emitentului de obligatiuni un pret
ferm de cumparare pentru un anumit numar de obligatiuni cu o anumita scadenta
si dobanda.
(3) Emitentul are la dispozitie cel mult 24 de ore pentru a accepta sau a
refuza oferta. In cazul in care oferta de pret este acceptata, societatea de
valori mobiliare cumpara obligatiunile solicitate. Valorile mobiliare astfel
obtinute pot fi vandute clientilor societatii de valori mobiliare respective
sau altor societati de valori mobiliare pentru distribuire catre clientii lor.
(4) Societatea de valori mobiliare care face oferta de pret trebuie sa aiba
in prealabil cereri ferme din partea investitorilor institutionali pentru cea
mai mare parte a obligatiunilor pe care le cumpara si sa utilizeze proceduri de
limitare a riscului de a realiza o pierdere ca urmare a revanzarii la un pret
inferior pretului de cumparare.
(5) Metoda se recomanda pentru situatiile in care exista un numar suficient
de mare de investitori institutionali care si-au exprimat interesul in valorile
mobiliare ce fac obiectul ofertei.
A 4.7. - Metoda "Licitatie olandeza" - (1) Ofertantul sau
societatea de valori mobiliare reduce succesiv pretul de vanzare pana cand
intreaga oferta este subscrisa.
(2) Investitorii pot solicita cumpararea unui anumit numar de valori
mobiliare la oricare dintre preturile propuse de ofertant, insa totalitatea
ordinelor inregistrate vor fi executate la un singur pret de vanzare, cel de la
inchiderea licitatiei, pentru toti investitorii care au solicitat sa cumpere la
un pret egal sau mai mare.
A 4.8. - Metoda "Licitatie competitiva" - (1) Se recomanda pentru
distribuirea de obligatiuni. Metoda se bazeaza pe tehnica licitatiei publice in
plic si consta in specificarea pretului si a conditiilor oferite de o societate
de valori mobiliare pentru cumpararea intregii emisiuni.
(2) In vederea selectarii societatii de valori mobiliare, emitentul combina
ofertele de pret si de dobanda pentru a determina costul net.
(3) Emitentul alege societatea de valori mobiliare care face cea mai buna
oferta (cel mai mare pret si cea mai mica dobanda, daca este cazul).
(4) Licitatia este castigata de societatea de valori mobiliare care se
ofera sa cumpere emisiunea la cel mai mic cost net din punctul de vedere al
emitentului.
ANEXA 5
la regulament
RAPORT
privind rezultatele ofertei publice de vanzare de valori mobiliare
Data raportului: ZZ/LL/AA
1. a) Numele emitentului. Capitalul social inaintea ofertei publice.
b) Numele ofertantului.
c) Daca raportul este intocmit de un succesor, mentionati numele acestuia.
d) Mentionati numarul autorizatiei primite de la C.N.V.M.
2. A avut loc oferta publica? Daca nu, explicati.
3. a) Indicati datele, de inceput si de inchidere, ale ofertei publice
prezentate in autorizatie.
b) Indicati datele efective de inceput si de inchidere ale ofertei publice.
4. a) Mentionati modalitatea de efectuare a ofertei publice (plasament
direct sau intermediat).
b) Mentionati numele managerului si al membrilor sindicatului de
intermediere.
c) Mentionati numele membrilor grupului de vanzare.
5. Indicati tipul, clasa si caracteristicile fiecarui tip de valori
mobiliare autorizate a fi oferite public, iar in cazul unor valori mobiliare
convertibile, si ale valorilor mobiliare in care acestea vor fi convertite.
6. a) Indicati numarul valorilor mobiliare oferite, specificate in
prospect, si pretul de vanzare al acestora.
b) Indicati numarul valorilor mobiliare efectiv vandute si pretul de
vanzare al acestora.
c) Mentionati procentul de valori mobiliare vandute din totalul valorilor
mobiliare oferite public.
d) Mentionati procentul de valori mobiliare detinute de public, exceptand
actionarii majoritari si detinatorii unei pozitii de control, din totalul
valorilor mobiliare aflate in circulatie din fiecare tip si clasa.
7. a) Specificati numarul total al cumparatorilor pentru fiecare tip de
valori mobiliare oferite public.
b) In cazul in care s-au oferit public actiuni, se va specifica numarul
actionarilor semnificativi, al celor care detin pozitii de control si al celor
majoritari, precum si cota de actiuni detinuta de fiecare dintre acestia.
8. Prezentati informatii privind valoarea cheltuielilor efective suportate
din pretul de vanzare in legatura cu oferta publica:
a) comisioane incasate de sindicatul de intermediere;
b) comisioane incasate de grupul de vanzare;
c) diverse cheltuieli platite intermediarilor;
d) alte cheltuieli;
e) total cheltuieli.
9. Indicati suma totala incasata de ofertant dupa plata tuturor
cheltuielilor si cat reprezinta aceasta din suma scontata a fi obtinuta.
10. In termen de 90 de zile de la data incheierii ofertei publice,
ofertantul va raporta despre modul de utilizare efectiva a fondurilor obtinute
din oferta publica, comparativ cu destinatiile acestora prezentate in
prospectul de oferta publica.
Ofertant,
.......................................................................
(Semnatura autorizata)
Manager sindicat de intermediere,
.............................................................................
(Semnatura autorizata)