REGULAMENT Nr.
8 din 7 noiembrie 2006
privind standardele de
cunoastere a clientelei institutiilor financiare nebancare
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 941 din 21 noiembrie 2006
Având în vedere prevederile art. 34 alin. (1) din
titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
266/2006,
în temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Naţionale a României, ale art. 72 din Ordonanţa
Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, precum şi ale
art. 9 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi
sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de
prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi
completările ulterioare,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament se aplică instituţiilor
financiare nebancare persoane juridice române şi sucursalelor din România ale
instituţiilor financiare nebancare străine, înscrise în Registrul special ţinut
de Banca Naţională a României, denumite în continuare instituţii financiare
nebancare, şi reprezintă un cadru general pentru elaborarea de către
acestea a politicilor şi procedurilor proprii de cunoaştere a clientelei, în
scopul combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului.
Art. 2. - (1) In înţelesul prezentului regulament,
termenii şi expresiile utilizate au semnificaţiile prevăzute în Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de
prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Pentru scopul prezentului regulament, termenul client
va fi înţeles în cel mai larg sens, astfel încât
să includă, fără a fi limitativ:
a) orice persoană fizică, persoană juridică ori
entitate fără personalitate juridică ce beneficiază de un serviciu sau de un
produs oferit de o instituţie financiară nebancară în desfăşurarea
activităţilor de creditare prevăzute la art. 7 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006;
b) orice persoană împuternicită să acţioneze în numele
unui client al instituţiei financiare nebancare.
CAPITOLUL II
Programe de cunoaştere a clientelei
SECŢIUNEA 1
Elemente generale
Art. 3. - Fiecare instituţie
financiară nebancară va elabora un program propriu de cunoaştere a clientelei,
constând în politici şi proceduri de cunoaştere a clientelei, care să
corespundă naturii, mărimii, complexităţii şi întinderii activităţii sale şi să
fie adaptat la gradul de risc asociat categoriilor de clienţi pentru care
aceasta prestează servicii financiare.
Art. 4. - Programele de cunoaştere a clientelei trebuie
să cuprindă cel puţin următoarele:
a) o politică de acceptare a clientului;
b) proceduri de identificare a
clientului şi de încadrare a acestuia în categoria de clientelă
corespunzătoare;
c) modalităţi de întocmire şi de păstrare a evidenţelor
corespunzătoare;
d) modalităţi de detectare a tranzacţiilor suspecte
şi procedura de raportare a acestora;
e) proceduri şi sisteme de
verificare a modului de implementare a programelor elaborate şi de evaluare a
eficienţei acestora;
f) programe de pregătire a personalului în domeniul
cunoaşterii clientelei.
Art. 5. - Programele de cunoaştere a clientelei trebuie
să fie elaborate în formă scrisă, să fie aprobate de organele competente
conform prevederilor actelor constitutive şi să fie cunoscute de întregul
personal implicat. Programele de cunoaştere a clientelei trebuie să fie
reanalizate periodic în vederea actualizării lor.
SECŢIUNEA a 2-a
Politica de acceptare a clientelei
Art. 6. - Instituţiile financiare nebancare trebuie să
elaboreze politici clare de acceptare a clientului, prin care să se stabilească
cel puţin categoriile de clientelă pe care îşi propun să le atragă, procedurile
graduale de acceptare a clientelei, stabilite în funcţie de riscul asociat
diferitelor categorii de clienţi şi care să includă şi o descriere a
categoriilor de clienţi cu un grad de risc potenţial mai ridicat decât nivelul
mediu acceptat de către instituţia financiară nebancară.
SECŢIUNEA a 3-a
Identificarea clientului
3.1. Principii generale
Art. 7. - Instituţiile financiare nebancare trebuie să
stabilească o procedură sistematizată pentru verificarea identităţii noilor
clienţi şi a persoanelor care acţionează în numele acestora şi să nu intre în
relaţii de afaceri până când identitatea noului client nu este verificată în
mod corespunzător.
Art. 8. - Instituţiile financiare nebancare trebuie să
obţină toate informaţiile necesare pentru a stabili identitatea fiecărui nou
client, scopul şi natura preconizată a serviciilor ce urmează să fie prestate
pentru respectivul client. Volumul şi natura informaţiilor solicitate vor fi în
funcţie de tipul potenţialului client - persoană fizică, societate comercială - şi de volumul preconizat al
operaţiunilor ce urmează să fie derulate în relaţia cu acesta.
3.2. Cerinţe generale de
identificare
Art. 9. - (1) Instituţiile financiare nebancare vor
stabili identitatea clientului pe baza unui document oficial şi vor înregistra
în evidente corespunzătoare identitatea clienţilor lor.
(2) Instituţiile financiare nebancare vor acorda o
atenţie specială cazurilor clienţilor care nu se prezintă personal la sediul
acestora.
Art. 10. - (1) Pentru stabilirea
identităţii clientului, instituţiile financiare nebancare vor putea utiliza
orice documente, date sau informaţii provenind din surse de încredere şi vor
depune diligentele necesare pentru verificarea informaţiilor furnizate de
client. Verificarea se poate realiza prin observarea directă a locaţiei la
adresa indicată, prin schimb de corespondenţă şi/sau accesarea numărului de telefon
furnizat de client, compararea informaţiilor furnizate de client cu cele
înscrise pe facturile remise la plată sau prin orice altă metodă.
(2) Instituţiile financiare nebancare vor urmări ca
documentele pe baza cărora se verifică identitatea clienţilor să fie din
categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut pe cale ilicită sub un
nume fals, cum sunt documentele originale de identitate, emise de o autoritate
oficială, care să includă o fotografie a titularului, eventual o descriere a
persoanei şi semnătura acesteia, precum cărţile de identitate sau paşapoartele.
Art. 11. - (1) In cazul clienţilor persoane fizice,
instituţiile financiare nebancare trebuie să solicite şi să obţină cel puţin
următoarele informaţii:
a) numele şi prenumele şi, după caz, pseudonimul;
b) adresa domiciliului şi/sau reşedinţei;
c) data şi locul naşterii;
d) codul numeric personal sau, după caz, un alt element unic de identificare similar;
e) numele/denumirea angajatorului sau natura
activităţii proprii.
(2) In vederea încadrării corespunzătoare în
categoriile de clienţi stabilite şi pentru asigurarea îndeplinirii în mod
corespunzător a obligaţiilor de raportare ce le revin potrivit legislaţiei în
vigoare, instituţiile financiare nebancare pot solicita informaţii suplimentare
care se vor referi la naţionalitate sau la ţara de origine a clientului,
poziţia publică sau politică deţinută şi altele.
Art. 12. - (1) Identificarea clienţilor persoane
juridice sau entităţi fără personalitate juridică se realizează prin obţinerea,
de la client sau de la un registru public ori din ambele surse, a documentelor
care au stat la baza înmatriculării ori înregistrării acestora şi a unui extras
la zi din acel registru; în cazul absenţei unei cerinţe de înregistrare, identificarea
se va realiza pe baza documentelor de constituire, inclusiv a autorizaţiilor de
funcţionare şi/sau a rapoartelor de audit.
(2) Procedura de identificare a
clientului va consta cel puţin în:
a) verificarea existenţei legale a entităţii, respectiv
dacă aceasta este înregistrată în registrul comerţului sau, după caz, într-un
alt registru public, şi obţinerea de informaţii privind denumirea, forma
juridică, adresa sediului social, tipul şi natura activităţii desfăşurate,
identitatea administratorilor/directorilor
şi prevederile care reglementează puterile acestora de angajare a entităţii;
b) verificarea oricărei persoane care susţine că
acţionează în numele clientului, pentru a se stabili că aceasta este
autorizată/împuternicită în acest sens, şi identificarea persoanei în cauză.
Art. 13. - (1) In scopul asigurării unei cât mai bune
cunoaşteri a clientului, instituţiile financiare nebancare pot solicita
informaţii suplimentare referitoare la situaţia financiară şi structura
acţionariatului entităţii respective.
(2) Pentru verificarea unor informaţii furnizate de
client, instituţiile financiare nebancare pot solicita confirmarea acestora de
către terţe persoane.
Art. 14. - Instituţiile financiare nebancare trebuie să
întocmească şi să păstreze evidenţe adecvate privind identitatea clienţilor,
care să cuprindă copii de pe documentele de identificare şi/sau de pe alte
documente, care să furnizeze cel puţin informaţiile prevăzute la art. 11 alin.
(1) sau, după caz, la art. 12 alin. (2), măsurile întreprinse în scopul
verificării realităţii informaţiilor, analizele şi evaluările legate de
identificarea clientului respectiv.
3.3. Cerinţe specifice de identificare
Art. 15. - (1) Instituţiile financiare nebancare
trebuie să ia măsurile necesare pentru a obţine informaţii cu privire la
identitatea persoanelor care beneficiază în realitate de serviciile acestora.
(2) Dacă există suspiciunea că un client nu este şi
beneficiarul real al serviciului ori dacă este cert că acesta nu acţionează în
nume sau în interes propriu, instituţiile financiare nebancare trebuie să
manifeste diligenta necesară pentru stabilirea identităţii beneficiarului real.
In acest sens ele vor solicita clientului să completeze o declaraţie pe propria
răspundere, conform formularului prevăzut în anexa la prezentul regulament,
prin care acesta să facă cunoscută identitatea beneficiarului real.
Art. 16. - Formularul de declaraţie menţionat la art.
15 alin. (2) poate fi întocmit de către instituţiile financiare nebancare
într-o formă agreată de acestea, care să corespundă propriilor cerinţe, şi
poate fi redactat în una sau în mai multe limbi de circulaţie internaţională,
dar trebuie să includă cel puţin textul cuprins în formularul prevăzut în anexa
la prezentul regulament.
Art. 17. - Instituţiile financiare nebancare trebuie să
manifeste suspiciune cu privire la identitatea beneficiarului real în situaţii
cum ar fi:
a) persoana împuternicită de
client să îl reprezinte nu are, în mod evident, relaţii cu acesta;
b) valoarea fondurilor rambursate anticipat de un
client este disproporţionată în raport cu situaţia financiară a acestuia,
cunoscută de instituţia financiară nebancară;
c) instituţia financiară
nebancară observă aspecte neobişnuite pe parcursul derulării relaţiilor sale cu
un client.
Art. 18. - Instituţia financiară nebancară trebuie să
solicite clientului completarea declaraţiei prevăzute la art. 15 alin. (2),
referitoare la identitatea beneficiarului real, şi în următoarele cazuri:
a) operaţiuni cu numerar a căror valoare depăşeşte
10.000 euro în echivalent lei;
b) în cazurile în care instituţia financiară nebancară
intră în relaţii cu clienţii prin corespondenţă sau prin altă modalitate care
nu implică prezenţa clientului.
Art. 19. - Dacă, după completarea declaraţiei prevăzute
la art. 15 alin. (2), suspiciunile privind informaţiile furnizate de către
client persistă şi nu pot fi înlăturate prin clarificări suplimentare,
instituţia financiară nebancară va refuza să intre în relaţii cu clientul
respectiv sau să efectueze operaţiunea solicitată.
Art. 20. - (1) In cazul acceptării unui nou client pe
baza datelor de identificare furnizate de instituţii de credit, de alte
instituţii financiare nebancare sau de o terţă parte, care intermediază
contactul clientului cu instituţia financiară nebancară, aceasta trebuie să se
asigure de calitatea procedurilor de identificare aplicate de intermediar. La
evaluarea calităţii procedurilor se vor avea în vedere următoarele cerinţe:
a) asigurarea că procedurile intermediarului sunt
conforme cu standardele minime referitoare la cunoaşterea clientelei şi cel
puţin la fel de riguroase ca cele implementate de instituţia financiară
nebancară;
b) încheierea unei înţelegeri
cu intermediarul, prin care să i se permită instituţiei financiare nebancare să
verifice procedurile urmate de acesta pentru cunoaşterea clientelei;
c) obligativitatea transmiterii către instituţia
financiară nebancară a tuturor informaţiilor şi a documentelor de identificare
obţinute de intermediar în cadrul procedurilor proprii de identificare.
(2) Responsabilitatea ultimă pentru cunoaşterea
clientelei revine întotdeauna instituţiei financiare nebancare.
Art. 21. - (1) Instituţiile financiare nebancare au
obligaţia să aplice şi clienţilor cu care au început relaţii prin corespondenţă
sau prin intermediul mijloacelor moderne de telecomunicaţii - telefon, e-mail,
internet - procedurile de identificare şi standardele de monitorizare prevăzute
în prezentul regulament.
(2) In cazul acestei categorii de clienţi,
instituţiile financiare nebancare trebuie să verifice realitatea adresei şi a
numărului de telefon prin metodele indicate la art. 10 alin. (1). Cu ocazia
primei vizite a clientului la instituţia financiară nebancară, aceasta va
solicita documentele corespunzătoare pentru identificarea clientului.
(3) In vederea realizării unei cât mai bune cunoaşteri
a acestei categorii de clientelă, instituţiile financiare nebancare pot lua
anumite măsuri, cum ar fi:
a) certificarea documentaţiei transmise instituţiei
financiare nebancare, inclusiv a specimenului de semnătură, în special în cazul
clienţilor nerezidenţi, de către un intermediar de încredere;
b) solicitarea unor documente suplimentare;
c) acceptarea clientului ca urmare a introducerii
acestuia de către un intermediar care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art.
20.
SECŢIUNEA a 4-a
Monitorizarea clientelei
Art. 22. - Monitorizarea clientelei se realizează cel
puţin prin următoarele activităţi: actualizarea permanentă a evidenţelor
privind identitatea clienţilor, reevaluarea periodică a calităţii procedurilor
de identificare aplicate de intermediari şi monitorizarea tranzacţiilor în
vederea determinării şi raportării tranzacţiilor suspecte în conformitate cu
procedurile interne ale instituţiei financiare nebancare.
Art. 23. - (1) Instituţiile financiare nebancare
trebuie să asigure o revizuire periodică a informaţiilor deţinute cu privire la
client şi să realizeze o actualizare permanentă a evidenţelor întocmite la
începutul relaţiei; în funcţie de evoluţia relaţiei cu fiecare client,
instituţiile financiare nebancare vor proceda la reîncadrarea acestora în
categoriile de clientelă corespunzătoare.
(2) Schimbările ulterioare în informaţiile furnizate
vor fi verificate şi înregistrate în mod corespunzător.
(3) Dacă apar în mod frecvent schimbări substanţiale
în structura unui client persoană juridică sau a unei entităţi fără
personalitate juridică, instituţia financiară nebancară trebuie să realizeze
verificări suplimentare.
(4) Revizuirea poate avea loc atunci când se derulează
o tranzacţie semnificativă, când cerinţele referitoare la documentaţia necesară
pentru fiecare client se modifică în mod semnificativ sau când există o
modificare importantă în modul de operare a clientului.
(5) In situaţiile în care există lipsuri în informaţiile
deţinute despre un client existent ori când există indicii sau instituţia
financiară nebancară suspectează că informaţiile furnizate nu corespund
realităţii, aceasta trebuie să ia măsurile necesare pentru ca toate
informaţiile relevante să fie obţinute cât mai curând posibil.
(6) In situaţia în care nu pot fi obţinute
informaţiile solicitate sau în cazul în care se constată ulterior că
informaţiile furnizate de client nu corespund realităţii, instituţia financiară
nebancară va depune diligentele necesare pentru încheierea relaţiilor cu
clientul respectiv şi, după caz, va raporta despre aceasta autorităţilor
competente.
Art. 24. - (1) Instituţiile
financiare nebancare trebuie să asigure monitorizarea activităţii clientului
prin urmărirea tranzacţiilor efectuate de acesta la oricare dintre unităţile
teritoriale ale instituţiei financiare nebancare prin care se derulează
operaţiunile.
(2) Programul de cunoaştere a
clientelei trebuie să prevadă un nivel de monitorizare a tranzacţiilor derulate
corelat cu gradul de risc asociat diferitelor categorii de clienţi.
Art. 25. - In vederea asigurării unei monitorizări
eficiente a tranzacţiilor, instituţiile financiare nebancare trebuie să poată
identifica tranzacţiile care ies din tiparele obişnuite ale operaţiunilor
derulate de fiecare client.
Art. 26. - (1) Programul de cunoaştere a clientelei
trebuie să prevadă un sistem de determinare a tranzacţiilor suspecte şi o
procedură de raportare a acestora persoanelor desemnate potrivit art. 14 din
Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
autorităţilor competente. Instituţia financiară nebancară trebuie să se
concentreze asupra tipurilor de tranzacţii care nu se încadrează în tiparele
obişnuite şi să izoleze tranzacţiile care prezintă factori de risc ce necesită
o evaluare ulterioară.
(2) Circumstanţele şi scopul unor tranzacţii de tipul
celor prevăzute la alin. (1) trebuie să fie examinate fără întârziere, inclusiv
pe baza unor documente suplimentare solicitate clientului pentru justificarea
tranzacţiei, constatările trebuind să fie consemnate în scris şi să fie
disponibile pentru verificările ulterioare.
Art. 27. - Pentru categoria
clienţilor cu un risc potenţial mai ridicat este necesar să se monitorizeze
majoritatea sau, după caz,
toate tranzacţiile derulate de aceştia. La stabilirea persoanelor care se
încadrează în această categorie se vor lua în considerare:
a) tipul clientului -
persoană fizică, persoană juridică;
b) ţara de origine;
c) poziţia publică sau poziţia importantă deţinută;
d) specificul activităţii desfăşurate de client;
e) alţi indicatori de risc.
Art. 28. - Pentru clienţii cu un risc potenţial mai
ridicat, instituţiile financiare nebancare trebuie:
a) să dispună de sisteme adecvate de gestiune a
informaţiei care să furnizeze personalului de conducere şi de audit intern
informaţii în timp util, necesare pentru identificarea, analizarea şi
monitorizarea efectivă a acestor tranzacţii; sistemele implementate trebuie să
evidenţieze cel puţin lipsa sau insuficienţa documentaţiei corespunzătoare,
tranzacţiile neobişnuite derulate de client şi situaţia agregată a tuturor
relaţiilor clientului cu instituţia financiară nebancară;
b) să acorde atenţie sporită informaţiilor provenite
de la terţe părţi în legătură cu aceste persoane;
c) să aprobe la nivelul organelor competente, conform
prevederilor actelor constitutive, tranzacţiile de mare valoare ale acestor
clienţi.
Art. 29. - Instituţia financiară nebancară va putea
refuza efectuarea operaţiunilor considerate suspecte sau care nu pot fi
justificate corespunzător.
Art. 30. - In afara obligaţiei de a raporta
autorităţilor competente operaţiunile efectuate în cazul cărora suspectează că
fondurile provin din, au legătură cu sau urmează să fie utilizate în scopul săvârşirii
de infracţiuni, instituţiile financiare nebancare vor raporta operaţiunile
suspecte şi Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, în situaţia în
care aceste operaţiuni pot afecta în mod semnificativ reputaţia instituţiei
financiare nebancare. Raportarea către Banca Naţională a României va cuprinde
elemente de identificare a clientului, sumele implicate în operaţiune,
justificarea operaţiunii oferită de client, motivele pentru care operaţiunea
solicitată este considerată suspectă şi orice alte informaţii considerate
relevante de către instituţia financiară nebancară.
SECŢIUNEA a 5-a
Managementul riscului
Art. 31. - Fiecare instituţie financiară nebancară
trebuie să îşi stabilească politici şi proceduri corespunzătoare pentru
asigurarea implementării unui program eficient de cunoaştere a clientelei. In
acest sens, prin reglementările interne, trebuie să se asigure cel puţin:
a) separarea responsabilităţilor;
b) supravegherea periodică a gestiunii informaţiei, a
sistemelor şi controlului acestora;
c) o strategie de pregătire a personalului în
domeniul standardelor de cunoaştere a clientelei şi al programelor proprii
elaborate pe baza acestora.
Art. 32. - Instituţiile financiare nebancare trebuie să
stabilească în mod explicit responsabilităţile prin reglementări interne,
astfel încât să se asigure că politicile şi procedurile sunt aplicate în mod
eficient. Procedura de raportare a tranzacţiilor suspecte trebuie să fie clar
stabilită, în formă scrisă, şi adusă la cunoştinţă întregului personal.
Art. 33. - (1) Procedurile de audit intern ale
instituţiei financiare nebancare trebuie să cuprindă o evaluare independentă a
politicilor şi procedurilor proprii privind cunoaşterea clientelei, inclusiv
din punctul de vedere al conformării la cerinţele legii şi ale altor
reglementări aplicabile.
(2) Prin auditul intern trebuie să se evalueze
periodic eficienţa procedurilor şi politicilor stabilite, inclusiv nivelul de
pregătire a personalului, să se facă propuneri pentru înlăturarea deficienţelor
constatate şi să se urmărească modul de punere în aplicare a propunerilor
formulate.
(3) Responsabilităţile personalului însărcinat cu
exercitarea auditului intern trebuie să includă monitorizarea permanentă a
performanţelor personalului, testând prin sondaj respectarea conformităţii cu
normele interne şi revizuirea rapoartelor privind cazurile excepţionale, în
vederea atenţionării conducerii instituţiei financiare nebancare în cazul în
care se consideră că procedurile stabilite privind cunoaşterea clientelei nu
sunt respectate.
(4) Conducerea instituţiei financiare nebancare
trebuie să se asigure că departamentul de audit intern dispune de personal
adecvat.
Art. 34. - (1) Instituţiile financiare nebancare
trebuie să aibă un program continuu de pregătire a personalului, astfel încât
personalul implicat în relaţia cu clienţii să fie pregătit în mod adecvat.
Programul de pregătire şi conţinutul acestuia pe diferite sectoare trebuie să
fie adaptate necesităţilor fiecărei instituţii financiare nebancare.
(2) Cerinţele de pregătire a personalului trebuie să
fie focalizate diferit în cazul noilor angajaţi, lucrătorilor de la ghişeu,
personalului din departamentul de audit intern şi al personalului implicat în
relaţia cu noii clienţi. Personalul nou-angajat trebuie instruit în legătură cu
importanţa programelor de cunoaştere a clientelei şi cu cerinţele minime ale
instituţiei financiare nebancare în acest domeniu. Personalul de la ghişeu,
care vine în contact direct cu publicul, trebuie instruit să verifice identitatea
noilor clienţi, să manifeste în permanenţă vigilenţă în administrarea
tranzacţiilor clienţilor existenţi şi să detecteze tipurile de operaţiuni suspecte.
(3) Personalul va fi instruit periodic, cel puţin o
dată pe an şi ori de câte ori se consideră necesar, pentru a se asigura că
acesta cunoaşte responsabilităţile care îi revin şi pentru a fi ţinut la curent
cu noile progrese în domeniu, astfel încât să se asigure implementarea
consecventă a programelor stabilite.
CAPITOLUL III
Supravegherea respectării cerinţelor privitoare la
cunoaşterea clientelei
Art. 35. - Conducătorii şi administratorii instituţiei
financiare nebancare sunt răspunzători pentru:
a) elaborarea şi implementarea unui program eficient de
cunoaştere a clientelei;
b) asigurarea pregătirii corespunzătoare a
personalului implicat;
c) realizarea controlului asupra respectării
programelor de cunoaştere a clientelei stabilite şi eficienţei politicilor,
procedurilor şi sistemelor implementate;
d) efectuarea de tranzacţii sau angajarea instituţiei
financiare nebancare în tranzacţii atunci când ştiau sau trebuiau să ştie că
tranzacţiile prezintă un risc semnificativ, periclitând credibilitatea şi
viabilitatea instituţiei financiare nebancare prin administrarea necorespunzătoare
a fondurilor acesteia;
e) nerespectarea altor prevederi cuprinse în prezentul
regulament.
Art. 36. - (1) Instituţiile financiare nebancare au
obligaţia de a păstra toate evidenţele cu privire la identitatea clienţilor şi
la relaţia cu aceştia, cel puţin 5 ani după încheierea relaţiei cu respectivul
client. Aceste evidenţe trebuie să fie suficiente pentru a permite o
reconstituire a tranzacţiilor - inclusiv suma şi tipul valutei - şi pentru a
furniza, dacă este necesar, probe pentru incriminarea faptelor de natură
penală.
(2) Instituţiile financiare nebancare trebuie să
asigure, în condiţiile legii, accesul autorităţilor competente în domeniul
investigării şi incriminării faptelor de natură penală, precum şi al
autorităţii de supraveghere la întreaga documentaţie cu privire la clienţi şi
la relaţia cu aceştia, inclusiv la orice analiză pe care instituţia financiară
nebancară a făcut-o pentru detectarea tranzacţiilor neobişnuite sau suspecte
ori pentru a determina gradul de risc asociat unei tranzacţii în care aceasta
este implicată.
Art. 37. - (1) Pentru nerespectarea prevederilor
prezentului regulament, Banca Naţională a României va aplica sancţiunile
prevăzute la art. 52 alin. (2) din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr.
28/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, şi/sau
va dispune, după caz, măsuri de remediere, conform art. 53 din acelaşi act
normativ.
(2) Aplicarea sancţiunilor de către Banca Naţională a
României nu înlătură răspunderea penală, civilă sau de altă natură, după caz, a
persoanelor sancţionate.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 38. - (1) In termen de 3 luni de la data intrării
în vigoare a prezentului regulament, instituţiile financiare nebancare vor
adopta şi vor implementa programe de cunoaştere a clientelei, adaptate
specificului propriei activităţi.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1) instituţiile
financiare nebancare vor asigura identificarea clienţilor existenţi şi
întocmirea evidenţelor corespunzătoare în conformitate cu prezentul regulament.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
ANEXĂ
DECLARAŢIE
privind identitatea beneficiarului real
Subsemnatul*)
................................................................................
declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii:
a) că subsemnatul este beneficiarul real al
serviciilor;
b) că beneficiarul real/beneficiarii reali este/sunt:
.....................................................
...................................................................
.....................................................
...................................................................
.....................................................
...................................................................
(numele şi prenumele/denumirea)
(adresa domiciliului/sediului social şi ţara)
Subsemnatul mă oblig să comunic
orice modificare referitoare la cele declarate.
Locul şi data
................................. Semnătura
...................................
N.B.: Instituţia financiară nebancară îşi rezervă
dreptul de a refuza efectuarea tranzacţiilor ordonate de client/de a înceta
relaţiile cu clientul în cazul unor declaraţii false sau dacă are suspiciuni cu
privire la realitatea celor declarate de client.
*) Se va completa cu numele şi prenumele/denumirea
clientului, codul numeric personal/codul de înregistrare din registrul public,
după caz, şi adresa domiciliului/sediului social.