REGULAMENT Nr.
9 din 3 iulie 2008
privind cunoasterea
clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 527 din 14 iulie 2008
Având în vedere prevederile art. 8 lit. a) şi b), ale
art. 81, art. 17
alin. (1) lit. a) şi ale art. 22 alin. (41)din Legea nr. 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor
măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 din Hotărârea Guvernului
nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii
nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor
de terorism, precum şi recomandările emise de Financial Action Task Force on
Money Laundering,
în temeiul prevederilor art. II alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind
modificarea şi completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea
spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi
combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii
Naţionale a României,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplică
instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi instituţiilor financiare
nebancare, persoane juridice române, înscrise în Registrul special ţinut de
Banca Naţională a României, şi reglementează standardele minime pentru
elaborarea de către acestea a normelor de cunoaştere a clientelei ca parte
esenţială a administrării riscului de spălare a banilor şi de finanţare a
terorismului şi aspecte legate de implementarea acestora.
(2) Prezentul regulament se aplică în mod
corespunzător, în scopul prevăzut la alin. (1), şi sucursalelor din România ale
instituţiilor de credit, persoane juridice străine, şi sucursalelor din România
ale instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, înscrise în
Registrul special ţinut de Banca Naţională a României.
(3) In scopul prezentului regulament, entităţile
prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt denumite în continuare instituţii.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în cuprinsul
prezentului regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor
măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu
modificările şi completările ulterioare, şi în Regulamentul de aplicare a
prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 594/2008.
CAPITOLUL II
Dispoziţii privind normele de cunoaştere a
clientelei
Art. 3. - In scopul asigurării desfăşurării activităţii
în conformitate cu cerinţele Legii nr. 656/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 594/2008 şi ale
prezentului regulament, instituţiile trebuie să adopte norme interne de
cunoaştere a clientelei care să prevină folosirea instituţiei pentru
desfăşurarea unor activităţi ce au ca scop spălarea banilor sau finanţarea
actelor de terorism.
Art. 4. - Normele de cunoaştere a clientelei, elaborate
de fiecare instituţie, trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii
şi întinderii activităţii acesteia şi să fie adaptate la gradul de risc asociat
categoriilor de clienţi pentru care aceasta prestează servicii
financiar-bancare şi la gradul de risc al produselor/serviciilor oferite.
Art. 5. - (1) Instituţiile stabilesc prin normele de
cunoaştere a clientelei mecanisme şi măsuri ce trebuie implementate pentru
respectarea Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, a
Hotărârii Guvernului nr. 594/2008 şi a prezentului regulament, astfel încât să
poată face dovada Băncii Naţionale a României că administrează în mod eficient
riscul de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului.
(2) In scopul alin. (1), normele de cunoaştere a
clientelei trebuie să includă cel puţin următoarele elemente:
a) o politică de acceptare a clienţilor, prin care să
se stabilească cel puţin categoriile de clientelă pe care instituţia îşi
propune să le atragă, procedurile graduale de acceptare şi nivelul ierarhic de
aprobare a acceptării clienţilor în funcţie de gradul de risc asociat
categoriei în care sunt încadraţi, tipurile de produse şi servicii care pot fi
furnizate fiecărei categorii de clientelă;
b) proceduri de identificare şi de monitorizare
permanentă a clienţilor pentru încadrarea acestora în categoria de clientelă
corespunzătoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientelă în
alta;
c) conţinutul măsurilor-standard, măsurilor simplificate
şi măsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei pentru fiecare dintre
categoriile de clientelă şi de produse ori tranzacţii supuse acestor măsuri;
d) proceduri de monitorizare
permanentă a operaţiunilor derulate de clienţi în scopul detectării
tranzacţiilor neobişnuite şi tranzacţiilor suspecte;
e) modalităţi de abordare a tranzacţiilor şi a
clienţilor în şi/sau din jurisdicţiile care nu impun aplicarea de proceduri de
cunoaştere a clientelei şi de păstrare a evidenţelor referitoare la aceasta,
echivalente cu cele prevăzute în Legea nr. 656/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr. 594/2008, şi în care
aplicarea acestora nu este supravegheată de o manieră echivalentă celei
reglementate prin legislaţia precizată;
f) modalităţi de întocmire şi păstrare a evidenţelor
corespunzătoare, precum şi stabilirea accesului la acestea;
g) proceduri şi măsuri de verificare a modului de
implementare a normelor elaborate şi de evaluare a eficienţei acestora,
inclusiv prin intermediul auditului extern;
h) standardele pentru angajare şi programe de pregătire
a personalului în domeniul cunoaşterii clientelei;
i) procedurile de raportare
internă şi către autorităţile competente.
Art. 6. - (1) Normele de cunoaştere a clientelei
trebuie să fie aprobate la nivelul organelor de conducere ale instituţiei şi
supuse revizuirii ori de câte ori este necesar, dar cel puţin anual.
(2) Normele de cunoaştere a
clientelei trebuie să fie cunoscute de întregul personal cu responsabilităţi în
domeniul cunoaşterii clientelei, în scopul prevenirii spălării banilor şi
finanţării terorismului.
Art. 7. - Normele de cunoaştere a clientelei vor fi
transmise Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere în termen de 5
zile de la aprobarea acestora, respectiv a modificării lor de către organele
competente.
CAPITOLUL III
Dispoziţii privind măsurile-standard de cunoaştere a clientelei
Art. 8. - (1) Identificarea
clienţilor persoane fizice are în vedere obţinerea cel puţin a următoarelor
informaţii:
a) numele şi prenumele şi, după caz, pseudonimul;
b) data şi locul naşterii;
c) codul numeric personal sau, dacă este cazul, un alt
element unic de identificare similar;
d) domiciliul şi, dacă este cazul, reşedinţa;
e) numărul de telefon, fax, adresa de poştă
electronică, după caz;
f) naţionalitatea;
g) ocupaţia şi, după caz, numele angajatorului ori
natura activităţii proprii;
h) funcţia publică importantă deţinută, dacă este
cazul; i) numele beneficiarului real.
(2) Verificarea identităţii clientului se realizează
pe baza documentelor din categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut
pe cale ilicită sub un nume fals, cum sunt documentele de identitate, emise de
o autoritate oficială, care să includă o fotografie a titularului.
(3) Verificarea informaţiilor prevăzute la alin. (1),
care nu se pot proba cu documentele prevăzute la alin. (2), se va realiza prin
orice metodă corespunzătoare, ca de exemplu prin observarea directă a locaţiei
la adresa indicată, prin schimb de corespondenţă şi/sau accesarea numărului de
telefon furnizat de client, prin verificarea informaţiilor furnizate de client
cu cele înscrise pe diverse facturi remise la plată clientului, fişe fiscale
ori extrase de cont sau prin accesarea informaţiilor publice.
(4) In situaţia în care un client este reprezentat în
relaţia cu instituţia de o altă persoană, care acţionează ca împuternicit,
curator, tutore sau în orice altă calitate, instituţia trebuie să obţină şi să
verifice şi informaţiile şi documentele corespunzătoare cu privire la
identitatea reprezentantului, precum şi, după caz, cele referitoare la natura
şi limitele împuternicirii.
Art. 9. - (1) Identificarea clienţilor entităţi
persoane juridice sau fără personalitate juridică are în vedere obţinerea cel
puţin a următoarelor informaţii:
a) denumirea;
b) forma juridică;
c) sediul social şi, dacă este cazul, sediul unde se
situează centrul de conducere şi de gestiune a activităţii statutare;
d) numărul de telefon, fax, adresa de poştă
electronică, după caz;
e) tipul şi natura activităţii desfăşurate;
f) identitatea persoanelor care, potrivit actelor
constitutive şi/sau hotărârii organelor statutare, sunt învestite cu competenţa
de a conduce şi reprezenta entitatea, precum şi puterile acestora de angajare a
entităţii;
g) numele beneficiarului real sau, în situaţia
prevăzută la art. 22 alin. (2) lit. b) pct. 2 din Legea nr.' 656/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, informaţii despre grupul de
persoane care constituie beneficiarul real;
h) identitatea persoanei care acţionează în numele
clientului, precum şi informaţii pentru a se stabili că aceasta este
autorizată/împuternicită în acest sens.
(2) Instituţiile au obligaţia de a verifica existenţa
legală a entităţii, respectiv dacă aceasta este înregistrată în registrul
comerţului sau, după caz, într-un alt registru public, precum şi informaţiile
şi documentele corespunzătoare cu privire la identitatea persoanei care
acţionează în numele clientului şi cele referitoare la natura şi limitele
împuternicirii.
(3) Verificarea informaţiilor furnizate de client se va
realiza prin orice metodă corespunzătoare, astfel încât instituţia să se
asigure de veridicitatea acestor informaţii, ca de exemplu prin obţinerea, de
la client sau de la un registru public ori din ambele surse, a documentelor
care au stat la baza înmatriculării ori înregistrării acestora şi a unui extras
la zi din acel registru, prin obţinerea unei copii a ultimei situaţii
financiare auditate, prin consultarea unor surse publice specializate sau cabinete
de avocatură ori societăţi de audit, prin observarea directă a locaţiei la
adresa de sediu indicată, prin schimb de corespondenţă şi/sau accesarea
numărului de telefon furnizat de client, prin obţinerea de referinţe de la o
altă instituţie.
(4) In cazul absenţei unei cerinţe de înregistrare,
verificarea informaţiilor prevăzute la alin. (1) se va realiza pe baza
documentelor de constituire şi, după caz, a autorizaţiilor de funcţionare
şi/sau a rapoartelor de audit, precum şi prin alte metode de tipul celor
prevăzute la alin. (3).
Art. 10. - Procedurile de identificare a clientului şi
verificarea identităţii acestuia stabilite potrivit art. 8 şi 9 se aplică în
mod corespunzător, în scopul identificării beneficiarului real şi pentru
verificarea pe bază de risc a identităţii acestuia.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii privind măsurile suplimentare de
cunoaştere a clientelei
Art. 11. -In aplicarea dispoziţiilor art. 121 alin. (2) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile
vor stabili categoria clienţilor şi a tranzacţiilor ce prezintă un grad de risc
potenţial mai ridicat, pe baza unor indicatori de risc care pot avea în vedere,
după caz, volumul activelor sau veniturilor, tipul serviciilor solicitate,
tipul activităţii desfăşurate de client, circumstanţele economice, reputaţia
ţării de origine, plauzibilitatea explicaţiilor oferite de client, niveluri
valorice prestabilite pe categorii de tranzacţii.
Art. 12. - Instituţiile vor acorda atenţie sporită în
cazul clienţilor şi tranzacţiilor în şi/sau din jurisdicţiile care nu impun
aplicarea de proceduri de cunoaştere a clientelei şi de păstrare a evidenţelor
referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevăzute în Legea nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, în Hotărârea Guvernului nr. 594/2008
şi în prezentul regulament, şi în care aplicarea acestora nu este supravegheată
de o manieră echivalentă celei reglementate prin legislaţia precizată.
Art. 13. - Instituţiile de credit care oferă servicii
bancare personalizate, denumite în practica internaţională private banking, trebuie să manifeste o
vigilenţă sporită faţă de categoria de clientelă căreia îi sunt oferite astfel
de servicii.
Art. 14. -In cazul conturilor
nenominative pentru care, în vederea asigurării unui grad sporit de
confidenţialitate, identitatea clientului, cunoscută de instituţia de credit,
este înlocuită în documentaţia subsecventă printr-un cod numeric sau de altă
natură, documentaţia referitoare la identitatea clientului trebuie să fie
disponibilă ofiţerului de conformitate şi persoanelor desemnate în conformitate
cu prevederile art. 14 din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi autorităţii de supraveghere.
Art. 15. -In categoria relaţiilor cu persoane care nu
sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor sunt incluse relaţiile începute
prin corespondenţă sau prin intermediul mijloacelor de
telecomunicaţii - telefon, poşta electronică,
internet, precum şi orice alte relaţii iniţiate prin intermediul tehnologiilor
ce permit accesarea serviciilor în afara sediilor instituţiilor.
Art. 16. - Pentru clienţii şi tranzacţiile cu un risc
potenţial mai ridicat stabilite conform art. 11-14, în plus faţă de
măsurile-standard de cunoaştere a clientelei, instituţiile vor stabili măsuri
suplimentare de cunoaştere a clientelei, care pot include:
a) aprobarea la un nivel ierarhic superior a începerii
sau continuării relaţiei de afaceri cu astfel de clienţi şi/sau pentru
realizarea acestor tranzacţii;
b) solicitarea ca prima tranzacţie să se realizeze
prin intermediul unui cont deschis la o instituţie de credit supusă unor
cerinţe de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării
terorismului, echivalente standardelor prevăzute în Legea nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr.
594/2008;
c) supravegherea sporită, permanentă a relaţiei de
afaceri;
d) adoptarea de măsuri corespunzătoare pentru a stabili/verifica sursa fondurilor;
e) implementarea de sisteme informatice adecvate de
gestiune a informaţiei, care să permită furnizarea în timp util de informaţii
necesare pentru identificarea, analizarea şi monitorizarea efectivă a acestor
tranzacţii. Sistemele informatice implementate trebuie să evidenţieze cel puţin
lipsa sau insuficienţa documentaţiei corespunzătoare la începerea relaţiei de
afaceri, tranzacţiile neobişnuite derulate prin contul clientului şi situaţia
agregată a tuturor operaţiunilor clientului cu instituţia;
f) necesitatea ca persoanele însărcinate cu
coordonarea activităţii de vânzare şi administrare a serviciilor pentru
clienţii respectivi să aibă cunoştinţă de circumstanţele personale ale acestora
şi să acorde atenţie sporită informaţiilor provenite de la terţe părţi în
legătură cu aceste persoane;
g) aprobarea la un nivel ierarhic superior a
tranzacţiilor ce depăşesc un anumit nivel valoric prestabilit.
CAPITOLUL V
Dispoziţii privind măsurile simplificate de
cunoaştere a clientelei
Art. 17. - (1) Măsurile simplificate de cunoaştere a
clientelei sunt stabilite de instituţii pe bază de risc, astfel încât să le
permită acestora respectarea tuturor prevederilor Legii nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 594/2008
şi ale prezentului regulament.
(2) Măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei
trebuie să includă obţinerea de suficiente informaţii despre clienţi, care să
asigure instituţiei legitimitatea încadrării clienţilor în categoria de
clientelă cu grad scăzut de risc de spălare a banilor şi finanţare a
terorismului conform legislaţiei, monitorizarea operaţiunilor acestora pentru
detectarea tranzacţiilor suspecte şi stabilirea unei proceduri care să permită
actualizarea şi adecvarea informaţiilor deţinute despre clienţi astfel încât
instituţia să se asigure că aceştia se menţin în respectiva categorie de
clientelă.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii procedurale
Art. 18. - (1) Pentru toate tranzacţiile, indiferent de
încadrarea în categoriile de risc, instituţiile trebuie să aibă în funcţiune
sisteme de detectare a tranzacţiilor suspecte şi a tranzacţiilor neobişnuite
din punctul de vedere al complexităţii sau al încadrării în tiparele uzuale,
inclusiv în ceea ce priveşte volumul ori frecvenţa
acestora.
(2) Sistemele de detectare prevăzute la alin. (1) pot
fi concepute prin stabilirea unor parametri şi tipologii în interiorul cărora
se situează tranzacţiile obişnuite derulate, cum ar fi: limite valorice pe
categorie de client, produs sau tranzacţie, categorii de tranzacţii derulate în
relaţia cu diferitele categorii de clientelă şi, în cazul persoanelor juridice
şi al altor entităţi, domeniul de activitate.
Art. 19. - Instituţiile vor evalua noile produse şi
servicii din perspectiva gradului de risc de spălare a banilor şi finanţare a
terorismului asociat acestora.
Art. 20. -In cazul clienţilor existenţi care trec
într-o categorie de clientelă cu un risc potenţial mai ridicat, pentru
continuarea relaţiei de afaceri este necesară aplicarea tuturor măsurilor de
cunoaştere a clientelei stabilite de instituţie pentru categoria de clienţi în
care urmează să fie încadraţi.
Art. 21. - Instituţiile furnizează Băncii Naţionale a
României, la cerere, rapoarte cu privire la clienţi şi operaţiunile efectuate
pentru aceştia, inclusiv orice analiză pe care instituţiile au făcut-o pentru
detectarea tranzacţiilor neobişnuite sau suspecte ori pentru a determina gradul
de risc asociat unei tranzacţii sau unui client.
Art. 22. - (1) In aplicarea dispoziţiilor art. 13 alin.
(1) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
instituţiile au obligaţia de a păstra cel puţin copii ale documentelor de
identitate ale clienţilor persoane fizice şi copii ale documentelor de
constituire în cazul clienţilor persoane juridice ori entităţi fără
personalitate juridică, ca de exemplu actul constitutiv şi certificatul de
înmatriculare ori înregistrare.
(2) Instituţiile au obligaţia ca, la solicitarea
expresă a Băncii Naţionale a României sau a altor autorităţi conform legii, să
păstreze, într-o formă corespunzătoare pentru a putea fi folosite ca mijloace
de probă în justiţie, datele de identificare a clientului, evidenţele secundare
sau operative şi înregistrările tuturor operaţiunilor financiare ce decurg din
derularea unei relaţii de afaceri, pentru o perioadă mai mare de 5 ani de la
încheierea relaţiei de afaceri cu clientul. Solicitarea autorităţii va indica
în mod clar tranzacţiile şi/sau clienţii, precum şi perioada suplimentară
pentru care instituţiile au obligaţia de a păstra informaţiile şi documentele
necesare.
Art. 23. - Instituţiile trebuie să asigure accesul
personalului cu responsabilităţi în domeniul cunoaşterii clientelei în scopul
prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului, inclusiv a persoanelor
desemnate potrivit art. 14 alin. (1) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al auditorului extern, al Băncii Naţionale a
României şi al altor autorităţi conform legii, la toate evidenţele şi
documentele cu privire la clienţi şi operaţiunile efectuate pentru aceştia,
inclusiv orice analiză pe care instituţia a realizat-o pentru detectarea
tranzacţiilor neobişnuite sau suspecte ori pentru a determina gradul de risc
asociat unei tranzacţii sau client, prin punerea la dispoziţia acestora în cel
mai scurt timp a documentelor/ informaţiilor.
Art. 24. - (1) Instituţiile trebuie să impună standarde
ridicate la angajarea personalului, inclusiv referitoare la reputaţie şi
onorabilitate, şi să verifice informaţiile puse la dispoziţie de candidaţi.
(2) Instituţiile trebuie să asigure pregătirea continuă
a personalului, astfel încât persoanele cu responsabilităţi în domeniul
cunoaşterii clientelei în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării
terorismului să fie pregătite în mod adecvat. Programul de pregătire va
cuprinde informaţii legate de cerinţele legislaţiei în acest domeniu, precum şi
de aspectele practice distinctive, în special pentru a permite personalului
recunoaşterea tranzacţiilor suspecte de a fi în legătură cu operaţiuni de
spălare a banilor şi finanţare a terorismului, precum şi întreprinderea de
măsuri adecvate. Personalul va fi instruit şi verificat periodic pentru a se
asigura faptul că acesta cunoaşte responsabilităţile care îi revin şi pentru a
fi informat în legătură cu noutăţile în domeniu.
CAPITOLUL VII
Măsuri de supraveghere şi sancţiuni
Art. 25. -In scopul înlăturării deficienţelor
constatate şi a cauzelor acestora, Banca Naţională a României poate dispune
următoarele măsuri:
a) solicitarea modificării
normelor de cunoaştere a clientelei, prevăzute la cap. II;
b) impunerea obligaţiei de aplicare a
măsurilor-standard de cunoaştere a clientelei pentru produse, operaţiuni şi/sau
clienţi în cazul cărora normele interne ale instituţiei în cauză stabilesc
aplicarea de măsuri simplificate sau/şi impunerea obligaţiei de aplicare a
măsurilor suplimentare pentru operaţiuni ori clienţi în cazul cărora normele
interne stabilesc aplicarea de măsuri-standard de cunoaştere a clientelei;
c) solicitarea înlocuirii persoanelor
responsabile pentru apariţia deficienţelor constatate.
Art. 26. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentului
regulament şi nerespectarea măsurilor dispuse de Banca Naţională a României
constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută la art. 22 alin.
(2) ultima teză din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Dispoziţiile art. 22 alin. (3)-(5) din Legea nr.
656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod
corespunzător.
(3) Măsurile stabilite la art. 25 pot fi aplicate
separat sau concomitent cu sancţiunile la care fac referire alin. (1) şi (2).
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii
Art. 27. - Instituţiile care funcţionează la data
intrării în vigoare a prezentului regulament vor transmite Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere
normele de cunoaştere a clientelei prevăzute la cap. II
în termen de cel mult 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului regulament.
Art. 28. - Instituţiile vor aplica măsurile de cunoaştere
a clientelei prevăzute de Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, de Hotărârea Guvernului nr. 594/2008 şi de prezentul regulament
tuturor clienţilor existenţi, cât mai curând posibil, pe bază de risc, dar nu
mai târziu de un an de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale
instituţiei a normelor de cunoaştere a clientelei, elaborate potrivit cap. II al prezentului regulament.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 29. - La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Norma Băncii Naţionale a României nr. 3/2002 privind
standardele de cunoaştere a clientelei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 154
din 4 martie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentul
Băncii Naţionale a României nr. 8/2006 privind standardele de cunoaştere a
clientelei instituţiilor financiare nebancare, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 941 din 21 noiembrie 2006.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale
a României,
Mugur Constantin Isărescu