REGULAMENT Nr.
9 din 13 noiembrie 2007
privind monitorizarea
sistemelor de plati, a sistemelor de decontare a operatiunilor cu instrumente
financiare si a instrumentelor de plata
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 803 din 26 noiembrie 2007
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b) şi ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările ulterioare, ale
art. 404 şi 405 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 227/2007, ale art. 13 alin. (4) din Legea nr. 253/2004 privind
caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de
decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare,
în temeiul art. 48 alin. (2)
din Legea nr. 312/2004, cu modificările ulterioare,
Banca Naţională a României adoptă prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte cadrul de
desfăşurare de către Banca Naţională a României a activităţii de monitorizare a
sistemelor de plăţi, a celor de decontare a operaţiunilor cu instrumente
financiare şi a instrumentelor de plată, în scopul identificării, evaluării şi
reducerii riscurilor asociate acestora, precum şi ansamblul de principii
generale şi de proceduri avute în vedere de Banca Naţională a României în
îndeplinirea atribuţiei sale de promovare şi monitorizare a bunei funcţionări a
sistemelor de plăţi în vederea asigurării stabilităţii financiare.
Art. 2. - In înţelesul prezentului regulament, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. monitorizare -
activitatea băncii centrale constând în obţinerea de informaţii cu privire la
arhitectura şi funcţionarea unui sistem, evaluarea acestuia şi inducerea de
schimbări, prin care se urmăreşte promovarea bunei funcţionări a sistemelor de
plăţi şi a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare,
prin protejarea sistemului financiar de posibilele efecte de contaminare care
pot surveni în situaţia în care unul sau mai mulţi participanţi la aceste
sisteme întâmpină dificultăţi de lichiditate sau de credit, precum şi promovarea
eficienţei şi siguranţei în funcţionare a sistemelor de plăţi şi a celor de
decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
2. efect de contaminare - posibilitatea ca neîndeplinirea obligaţiilor asumate de un
participant la un sistem să genereze neîndeplinirea obligaţiilor asumate de
către alţi participanţi, prin propagarea fie a riscului de lichiditate, fie a
riscului de credit, fie a ambelor;
3. administrator de sistem - persoana juridică ce stabileşte regulile sistemului şi răspunde
de operarea sistemului conform regulilor de sistem;
4. sistem de plăţi - sistem care, în înţelesul prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 1
din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele
de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente
financiare, poate fi fie un sistem care permite efectuarea transferurilor de
fonduri pe baza instrucţiunilor de plată aferente instrumentelor de plată sau a
instrucţiunilor de plată aferente descărcării de obligaţii rezultate în urma unei
operaţiuni de compensare, fie un sistem de plăţi care asigură compensarea
fondurilor;
5. sistem de plăţi care
asigură compensarea fondurilor - sistem care realizează compensarea fondurilor potrivit art. 2
alin. (1) pct. 11 din Legea nr. 253/2004;
6. instrument de plată - orice mijloc prin care se efectuează transferuri de fonduri sau
retrageri de numerar;
7. sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare -
sistem care, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 1 din Legea nr. 253/2004, permite deţinerea şi transferul
instrumentelor financiare, fie fără plată, fie contra plată, şi care cuprinde
toate aranjamentele instituţionalizate necesare confirmării, compensării şi
decontării tranzacţiilor cu instrumente financiare şi păstrării în siguranţă a
acestora;
8. infrastructură - arhitectura tehnologică esenţială a unui sistem de plăţi prin
care se asigură, fără a se limita la: operarea
sistemului, administrarea bazei de date, protocoale de comunicare;
9. infrastructură
semnificativă - infrastructură considerată de
Banca Naţională a României ca fiind esenţială pentru funcţionarea unui sistem
de plăţi sau a unui sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente
financiare, având în vedere tipologia, volumul şi caracteristicile informaţiilor
gestionate şi activităţile de colectare şi sortare a datelor;
10. serviciu esenţial - un serviciu care nu poate fi reprodus sau a cărui reproducere ar presupune costuri care nu sunt rezonabile;
11. interoperabilitate -
capacitatea de interacţiune a infrastructurilor sau a sistemelor, pe baza
compatibilităţilor de natură tehnică existente între sistemele informatice ale
acestora şi a existenţei unor standarde comune;
12. siguranţă în operare - caracteristică a sistemului care asigură limitarea riscului
sistemic şi a altor riscuri, precum riscul de lichiditate, riscul de credit,
riscul legal şi riscul operaţional, riscuri care pot periclita sau pot afecta
în mod negativ operarea normală a sistemului de plăţi şi încrederea publicului
în instrumentele de plată;
13. autenticitatea
informaţiilor- componentă a securităţii
informaţiei, constând în atribuirea corectă a provenienţei acesteia;
14. eficienţă - caracteristică a unui sistem de a furniza servicii rapide,
economice şi care răspund cerinţelor utilizatorilor, avantajoase pentru pieţele
financiare şi pentru economie;
15. integritatea
informaţiilor - componentă a securităţii
informaţiei, constând în păstrarea nealterată a informaţiei transmise;
16. urmărirea tranzacţiei - caracteristică a sistemelor care asigură posibilitatea
reconstituirii ulterioare a întregului traseu al unei tranzacţii de plată, de
la plătitor la beneficiar;
17. risc sistemic -
riscul ca neîndeplinirea obligaţiilor ce revin unui participant din
participarea sa la un sistem sau o disfuncţionalitate a sistemului să conducă
la neîndeplinirea la termen a obligaţiilor asumate de către alţi participanţi.
Acest eşec în îndeplinirea obligaţiilor poate cauza probleme semnificative de
lichiditate sau de credit şi, în consecinţă, poate periclita stabilitatea
sistemului respectiv sau a pieţelor financiare;
18. sistem - sistem de
plăţi sau sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente
financiare;
19. risc de credit-
riscul ca un participant la un sistem să nu îşi poată îndeplini obligaţiile
sale nici la scadenţă şi nici la un alt moment viitor;
20. risc de lichiditate -
riscul ca un participant la sistem să nu dispună de suficiente fonduri sau
instrumente financiare care să îi permită să îşi respecte obligaţiile asumate
de acesta la scadenţă, dar totuşi să fie capabil să o facă într-un moment
ulterior;
21. riscul juridic -
riscul ca neaplicarea sau aplicarea defectuoasă a prevederilor legale sau
contractuale, cadrul contractual necorespunzător sau insuficienta reglementare
să cauzeze ori să intensifice riscurile de credit sau de lichiditate;
22. riscul operaţional- riscul ca factori operaţionali, precum deficienţele tehnice sau
greşelile de operare, să cauzeze ori să intensifice riscurile de credit sau de
lichiditate;
23. decontare în banii
băncii centrale - serviciul de decontare furnizat
de banca centrală sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a
operaţiunilor cu instrumente financiare, utilizând disponibilităţile băneşti
ale participanţilor acestor sisteme, disponibilităţi existente în conturile pe
care aceşti participanţi le au deschise la banca centrală.
Art. 3. - Prezentul regulament se aplică:
a) sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a
operaţiunilor cu instrumente financiare administrate de Banca Naţională a
României;
b) sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a
operaţiunilor cu instrumente financiare care decontează în banii băncii
centrale;
c) sistemelor de plăţi care
sunt identificate de Banca Naţională a României ca fiind de importanţă
sistemică sau deosebită;
d) sistemelor de decontare a operaţiunilor cu
instrumente financiare care decontează prin sisteme de plăţi de importanţă
sistemică sau deosebită;
e) altor sisteme de plăţi şi sisteme de decontare a
operaţiunilor cu instrumente financiare considerate importante de Banca
Naţională a României;
f) emitenţilor de instrumente de plată;
g) administratorilor de servicii de infrastructură.
Art. 4. - Pe baza evaluărilor
realizate, Banca Naţională a României va stabili gradul de importanţă al
sistemelor prevăzute la art. 3 în funcţie de dimensiunile, tipurile de risc pe
care le pot induce şi caracteristicile acestora.
CAPITOLUL II
Administrarea sistemelor, a serviciilor de infrastructură şi a instrumentelor de plată
SECŢIUNEA 1
Administrarea sistemelor de plăţi si a sistemelor
de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare sau a unor activităţi specifice din astfel de sisteme
Art. 5. - (1) In scopul
asigurării siguranţei în operare şi eficienţei sistemelor, administratorii
sistemelor sau ai unor activităţi specifice care fac parte din întregul circuit
al transferului de fonduri şi/sau instrumente financiare trebuie:
a) să adopte un set de proceduri şi reguli de operare
ale sistemului bine fundamentate din punct de vedere juridic, care să elimine
cât mai mult posibil riscul juridic. Regulile de operare trebuie să fie clare
pentru participanţi şi pentru orice alte persoane interesate şi să fie corelate
cu regulile sistemelor cu care interacţionează;
b) să adopte proceduri specifice de administrare a
riscurilor de credit, de lichiditate şi operaţional, respectiv mecanisme de
control şi limitare a acestor riscuri, pe care participanţii să le cunoască şi
care să fie adecvate pentru operaţiunile desfăşurate şi pentru diferitele componente ale sistemului şi să stabilească în
mod precis responsabilităţile administratorului de sistem şi ale
participanţilor în această privinţă;
c) să stabilească criterii clare de participare la
sistem, care să permită interoperabilitatea, iar, în ceea ce priveşte
serviciile esenţiale, să fie nediscriminatorii şi să permită o largă
participare la sistem;
d) să prevadă un sistem clar de comisioane aplicabile
tuturor persoanelor implicate în operaţiunile gestionate în cadrul sistemului;
e) să prevadă mecanisme pentru coordonare între toate
componentele sistemului.
(2) Agenţii de decontare trebuie să asigure o structură
organizatorică şi de evidenţă adecvată caracteristicilor sistemului şi
volumului de tranzacţii desfăşurate prin sistem.
SECŢIUNEA a 2-a
Administrarea serviciilor de infrastructură
utilizate în cadrul sistemelor de plăţi si al sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare
Art. 6. - (1) Administratorii serviciilor de
infrastructură au următoarele obligaţii:
a) să stabilească specificaţii tehnice şi operaţionale
pentru procedurile de utilizare a serviciilor de infrastructură;
b) să asigure măsuri de securitate şi control pentru
sistemele informatice şi pentru date, care să fie adecvate pentru mecanismele
de procesare şi transmitere a datelor, cu atenţie deosebită asupra
autenticităţii, integrităţii, asigurării posibilităţii de urmărire a
informaţiilor, acolo unde caracteristicile instrumentului de plată permit
aceasta, şi confidenţialităţii informaţiilor;
c) să garanteze un grad de continuitate operaţională
care să asigure funcţionarea normală a sistemului respectiv;
d) să prevadă în contracte niveluri minime obligatorii
de calitate a serviciilor pe care le oferă, astfel încât să creeze condiţiile
necesare pentru respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5.'
(2) Fără a afecta aplicabilitatea prevederilor alin.
(1), administratorii serviciilor de infrastructură semnificativă au următoarele
obligaţii:
a) să stabilească modul de împărţire a răspunderii
între administratorul de servicii de infrastructură şi utilizatori, să
urmărească conştientizarea de către utilizatori a riscurilor potenţiale şi să
asigure o interacţionare corectă în operare între utilizatori, prin adoptarea
unor standarde tehnice şi procedurale adecvate;
b) să favorizeze interoperabilitatea cu alte
infrastructuri;
c) să adopte mecanisme de control intern adecvate
complexităţii activităţilor desfăşurate.
SECŢIUNEA a 3-a
Instrumente de plată
Art. 7. - Emitenţii instrumentelor de plată au
următoarele obligaţii:
a) să adopte, pentru toate etapele ciclului de
transfer de fonduri, proceduri care să asigure efectuarea, în mod eficient şi
conform unui program stabilit, a transferului sau a retragerii de numerar care
derivă din utilizarea unor astfel de instrumente;
b) să asigure siguranţa în operare şi continuitatea
serviciului în condiţii de securitate, cu atenţie deosebită asupra
integrităţii, autenticităţii şi asigurării posibilităţii de urmărire a
tranzacţiilor de plată, acolo unde caracteristicile instrumentului de plată
respectiv permit aceasta, şi asupra prevenirii utilizării neautorizate a
instrumentelor;
c) să respecte reglementările existente în domeniul
instrumentelor de plată.
CAPITOLUL III
Activităţi specifice în cadrul monitorizării sistemelor şi a instrumentelor de
plată
SECŢIUNEA 1
Obţinerea de informaţii
Art. 8. - (1) Persoanele juridice care desfăşoară
activităţi ce intră sub incidenţa prezentului regulament vor furniza datele şi
informaţiile solicitate de Banca Naţională a României, inclusiv date şi
informaţii necesare pentru evaluările prevăzute la art. 14.
(2) Banca Naţională a României poate solicita
administratorilor de sisteme, între altele:
a) informaţii privind arhitectura sistemului şi modul
de funcţionare a acestuia;
b) documentaţia oficială a sistemului, cum ar fi
regulile de sistem, documentaţia pentru participanţi, planurile de asigurare a
continuităţii activităţii, precum şi orice alte informaţii referitoare la modul
de funcţionare a sistemului;
c) raportări periodice sau ori de câte ori se impune cu
privire la activitatea sistemului, inclusiv raportări referitoare la volumul şi
valoarea tranzacţiilor şi la performanţele în funcţionare, precum şi la
situaţia financiară a administratorului de sistem, cum ar fi inclusiv informaţii
privind bilanţul contabil şi situaţia contului de profit şi pierdere;
d) extrase din încheierile şedinţelor consiliului de
administraţie al administratorului de sistem şi ale altor comitete şi din
rapoartele auditorilor interni şi externi, relevante pentru activitatea de
monitorizare desfăşurată de Banca Naţională a României;
e) autoevaluări ale conformităţii sistemului cu
principiile urmărite de Banca Naţională a României în activitatea de
monitorizare a sistemelor, în baza unor chestionare elaborate de banca
centrală;
f) contractul pentru participarea la sistem.
(3) In vederea îndeplinirii atribuţiei sale de
monitorizare a sistemelor, Banca Naţională a României poate efectua inspecţii
la faţa locului pentru obţinerea şi verificarea informaţiilor, poate lua în
considerare opinii formulate de experţi, cum ar fi consultanţi şi auditori
externi, poate utiliza informaţii furnizate de alte autorităţi de reglementare
sau supraveghere şi poate lua în considerare informaţii şi sesizări primite de
la consumatori.
Art. 9. - Persoanele juridice care intenţionează să
desfăşoare noi activităţi sau să modifice activităţi deja desfăşurate în
domeniul de reglementare al prezentului regulament vor transmite Băncii
Naţionale a României informaţii şi date privind aceste activităţi, înainte de
începerea acestora.
Art. 10. - Persoanele juridice care desfăşoară
activităţi în domeniul de reglementare al prezentului regulament vor notifica
Banca Naţională a României cu privire la reglementările proprii privind
organizarea şi desfăşurarea activităţilor în domeniul plăţilor, inclusiv orice
standarde aplicabile instrumentelor de plată utilizate, înaintea intrării
acestora în vigoare.
Art. 11. - Banca Naţională a României poate solicita
oricând orice informaţii suplimentare şi documente pe care le consideră
necesare pentru activităţile de monitorizare pe care le desfăşoară.
Art. 12. - (1) Orice administrator de sistem va informa
de îndată Banca Naţională a României, prin orice mijloace de comunicare
agreate, cu privire la apariţia oricăror incidente în funcţionarea normală a
sistemului respectiv şi va transmite un raport scris cu explicarea cauzelor acestora, precum şi a măsurilor
de remediere întreprinse, în termen de 10 zile.
(2) Banca Naţională a României poate solicita în orice
moment administratorilor de sisteme rapoarte suplimentare referitoare la
incidentele care au afectat funcţionarea normală a sistemelor respective.
Art. 13. - Participanţii la sistemele care intră sub
incidenţa prezentului regulament şi care sunt supravegheate de Banca Naţională
a României, administratorii serviciilor de infrastructură a acestor sisteme,
utilizatorii serviciilor oferite de astfel de sisteme, precum şi orice
utilizator al instrumentelor de plată pot semnala în scris Băncii Naţionale a
României orice aspecte sau probleme legate de modul de funcţionare al acestora.
SECŢIUNEA a 2-a
Evaluarea
Art. 14. - Banca Naţională a României evaluează
sistemele care intră sub incidenţa prezentului regulament prin prisma
standardelor adoptate de Banca Naţională a României în domeniul monitorizării
sistemelor de plăţi.
SECŢIUNEA a 3-a
Măsuri de remediere si inducerea unor schimbări
Art. 15. -In situaţia în care Banca Naţională a
României apreciază că cerinţele sau principiile din cadrul politicii sale de
monitorizare ori prevederile prezentului regulament nu sunt respectate, banca
centrală poate proceda, după caz, astfel:
a) formulează recomandări;
b) dispune măsuri de remediere şi termene de
implementare.
Art. 16. -In situaţia în care persoanele care
desfăşoară activităţi în
domeniul de reglementare al prezentului regulament nu se conformează
prevederilor prezentului regulament şi/sau măsurilor de remediere dispuse de
Banca Naţională a României conform art. 15, Banca Naţională a României poate
proceda, după caz, astfel:
a) poate face publice rezultatele evaluării realizate
de banca centrală;
b) poate aplica sancţiuni atât administratorilor şi
participanţilor la sistemele de plăţi sau la sistemele de decontare a
operaţiunilor cu instrumente financiare, în conformitate cu prevederile art.
408 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de
credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
227/2007, cât şi persoanelor care emit şi administrează instrumente de plată şi
administratorilor serviciilor de infrastructură, în conformitate cu prevederile
art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu
modificările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 17. - Informaţiile
obţinute de Banca Naţională a României în desfăşurarea activităţii de
monitorizare a sistemelor de plăţi vor putea fi utilizate de Banca Naţională a
României în contextul participării la misiuni în cadrul Sistemului european al
băncilor centrale.
Art. 18. - Rezultatele evaluărilor realizate de Banca
Naţională a României nu garantează participanţilor la sisteme, utilizatorilor
sau terţilor imposibilitatea apariţiei riscurilor asociate specifice
sistemelor.
Art. 19. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu