Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Acordul Nr.- din 27.04.2010

între România şi Republica Moldova în domeniul securităţii sociale
ACT EMIS DE: Act Internaţional
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 456 din 29 iunie 2011



SmartCity1

România şi Republica Moldova, denumite în continuare părţi contractante,dorind să reglementeze şi să dezvolte relaţiile dintre cele două state în domeniul securităţii sociale,au convenit asupra următoarelor dispoziţii:PARTEA IDispoziţii generale Articolul 1Definiţii(1) În scopul aplicării prezentului acord, următorii termeni şi expresii desemnează:1. legislaţie - legile şi celelalte acte normative care reglementează domeniile prevăzute la art. 2; 2. autoritate competentă - ministerele responsabile pentru domeniile prevăzute la art. 2; 3. instituţie - organismul sau autoritatea responsabilă pentru aplicarea legislaţiei prevăzute la art.2; 4. instituţie competentă - instituţia pe cheltuiala căreia sunt furnizate prestaţiile; 5. persoana asigurată - persoana care este sau a fost supusă legislaţiei prevăzute la art. 2; 6. perioadă de asigurare - perioadele de contribuţie şi perioadele asimilate, realizate în conformitate cu legislaţia fiecărei părţi contractante; 7. prestaţie - prestaţiile în bani şi prestaţiile în natură; 8. prestaţie în bani - pensiile, indemnizaţiile, ajutoarele, precum şi toate revalorizările acestora, prevăzute de legislaţia care reglementează domeniile menţionate la art. 2; 9. prestaţii în natură - serviciile medicale şi alte prestaţii care nu sunt prestaţii în bani, prevăzute de legislaţia care reglementează domeniile menţionate la art. 2; 10. domiciliu - locul de şedere obişnuită; 11. reşedinţă - locul de şedere temporară; 12. membri de familie - persoanele definite ca atare de legislaţia pe care o aplică instituţia competentă; 13. organism de legătură - instituţiile desemnate de autorităţile competente pentru realizarea legăturilor directe în scopul aplicării prezentului acord. (2) Ceilalţi termeni şi expresii utilizate în prezentul acord au semnificaţia prevăzută de legislaţia fiecărei părţi contractante. Articolul 2Domeniul material de aplicare(1) Prezentul acord se aplică:pentru România, legislaţiei de asigurări sociale de stat privind:1. indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boli obişnuite sau accidente în afara muncii; 2. indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boli profesionale sau accidente de muncă; 3. indemnizaţia de maternitate; 4. pensiile pentru limită de vârstă, invaliditate, urmaş; 5. prestaţiile în natură în caz de boală şi maternitate; 6. prestaţiile în natură în caz de accidente de muncă şi boli profesionale; 7. ajutorul de deces; 8. indemnizaţia de şomaj; pentru Republica Moldova, legislaţiei de asigurări sociale de stat privind:1. indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boli obişnuite sau accidente în afara muncii; 2. indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boli profesionale sau accidente de muncă; 3. indemnizaţia de maternitate; 4. pensiile pentru limită de vârstă; 5. pensiile pentru invaliditate cauzată de boli obişnuite; 6. pensia şi indemnizaţia de invaliditate în urma accidentelor de muncă sau cauzată de boli profesionale; 7. pensia de urmaş; 8. prestaţiile în natură în caz de boală şi maternitate; 9. prestaţiile în natură în caz de accidente de muncă; 10. ajutorul de deces; 11. ajutorul de şomaj. (2) Prezentul acord se va aplica, de asemenea, legislaţiei care înlocuieşte, codifică, modifică sau completează legislaţia referitoare la prestaţiile prevăzute la alin. (1).(3) Prezentul acord nu se aplică legislaţiei care instituie un nou domeniu al sistemului de asigurări sociale, dacă părţile contractante nu convin altfel. Articolul 3Domeniul personal de aplicare Prezentul acord se va aplica: 1. tuturor persoanelor care sunt sau au fost supuse legislaţiei uneia sau ambelor părţi contractante; 2. persoanelor ale căror drepturi derivă, conform legislaţiei aplicabile, de la persoanele prevăzute la pct. 1. Articolul 4Egalitatea de tratament Dacă prezentul acord nu prevede altfel, persoanele care sunt sau au fost supuse legislaţiei unei părţi contractante şi care au domiciliul pe teritoriul celeilalte părţi contractante vor avea, în aplicarea legislaţiei, aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi cetăţenii acestei părţi contractante. Articolul 5Exportul prestaţiilor(1) Dacă prezentul acord nu dispune altfel, prestaţiile în bani, dobândite în baza legislaţiei unei părţi contractante, nu pot fi micşorate, modificate, suspendate, sistate sau confiscate pe motiv că persoana îndreptăţită are domiciliul pe teritoriul celeilalte părţi contractante.(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică:1. prestaţiilor în caz de şomaj; 2. alocaţiilor de stat, pensiilor pentru vechime în muncă şi pensiilor speciale acordate conform legislaţiei din Republica Moldova. Articolul 6Evitarea cumulului de prestaţii(1) Prezentul acord nu poate să confere sau să menţină dreptul de a beneficia de două sau mai multe prestaţii care să acopere acelaşi risc, acordate pe baza aceleiaşi perioade de asigurare.(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică pensiilor pentru limită de vârstă, invaliditate, urmaş sau prestaţiilor pentru boală profesională care se plătesc de către instituţiile competente ale celor două părţi contractante, în conformitate cu dispoziţiile art. 22 şi art. 27 pct. 2. PARTEA A II-ALegislaţia aplicabilă Articolul 7Reguli generale Dacă prezentul acord nu prevede altfel: 1. persoanele care sunt angajate pe teritoriul unei părţi contractante sunt supuse numai legislaţiei acestei părţi contractante, chiar dacă au domiciliul pe teritoriul celeilalte părţi contractante sau dacă angajatorul are domiciliul sau sediul pe teritoriul celeilalte părţi contractante; 2. lucrătorii independenţi care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul unei părţi contractante sunt supuşi legislaţiei acestei părţi contractante, chiar dacă au domiciliul pe teritoriul celeilalte părţi contractante; 3. funcţionarii publici şi personalul asimilat acestora sunt supuşi legislaţiei părţii contractante în a cărei administraţie sunt angajaţi. Articolul 8Lucrătorii detaşaţi(1) Persoana care este angajată pe teritoriul unei părţi contractante, care este detaşată de către angajatorul său pe teritoriul celeilalte părţi contractante pentru a exercita o anumită activitate, va fi supusă în continuare legislaţiei primei părţi contractante pe durata exercitării acestei activităţi, cu condiţia ca durata previzibilă a acestei activităţi să nu depăşească 24 de luni.(2) Lucrătorul independent care îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit pe teritoriul unei părţi contractante şi care efectuează o activitate pe teritoriul celeilalte părţi contractante rămâne supus legislaţiei primei părţi contractante, cu condiţia ca durata previzibilă a acestei activităţi să nu depăşească 24 de luni.(3) Dacă durata activităţii se prelungeşte mai mult de 24 de luni, la cererea comună a angajatului şi a angajatorului sau a lucrătorului independent, legislaţia primei părţi contractante continuă să se aplice pentru o perioadă de cel mult 24 de luni, cu acordul autorităţilor competente ale celor două părţi contractante. Acest acord trebuie solicitat înainte de expirarea perioadei iniţiale de 24 de luni. Articolul 9Personalul întreprinderilor de transport internaţional Persoana angajată într-o întreprindere de transport internaţional care are sediul pe teritoriul unei părţi contractante şi care efectuează, pe cont propriu sau în contul unor terţi, transporturi internaţionale de pasageri sau de mărfuri, pe căile ferate, rutiere, aeriene sau pe apele interioare este supusă legislaţiei acestei părţi contractante. Totuşi: 1. persoana angajată de către o filială sau reprezentanţă permanentă a întreprinderii menţionate este supusă legislaţiei părţii contractante pe teritoriul căreia se găseşte această filială sau reprezentanţa permanentă, dacă nu este un lucrător detaşat; 2. persoana care desfăşoară o activitate, în principal pe teritoriul părţii contractante unde îşi are domiciliul, este supusă legislaţiei acestei părţi contractante, chiar dacă întreprinderea care o angajează nu are pe acest teritoriu nici sediul şi nici o filială sau reprezentanţă permanentă. Articolul 10Echipajul navelor Persoana care desfăşoară o activitate la bordul unei nave sub pavilionul unei părţi contractante este supusă legislaţiei părţii contractante sub al cărei pavilion se află nava. Articolul 11Misiuni diplomatice şi posturi consulare(1) Pentru membrii misiunilor diplomatice şi posturilor consulare şi pentru personalul particular angajat exclusiv în serviciul acestora se vor aplica dispoziţiile relevante ale Convenţiei de la Viena din 18 aprilie 1961 cu privire la relaţiile diplomatice şi ale Convenţiei de la Viena din 24 aprilie 1963 cu privire la relaţiile consulare.(2) Membrii personalului de serviciu al misiunilor diplomatice şi posturilor consulare ale unei părţi contractante, precum şi personalul de serviciu aflaţi în serviciul particular al membrilor acestor misiuni sau posturi, care nu sunt trimişi, ci sunt angajaţi pe plan local, vor fi supuşi legislaţiei statului acreditar. (3) Lucrătorii menţionaţi la alin. (2), care sunt cetăţeni ai statului acreditant, pot opta să fie supuşi legislaţiei statului acreditant, în termen de 3 luni de la data la care persoana în cauză a fost angajată de misiunea diplomatică sau postul consular. Articolul 12Excepţii de la dispoziţiile art. 7-11 Autorităţile competente ale celor două părţi contractante pot conveni la cererea comună a angajatului şi a angajatorului sau la cererea lucrătorului independent excepţii de la dispoziţiile art. 7-11, în interesul unei persoane sau al unei categorii de persoane, cu condiţia ca persoana sau persoanele respective să fie supuse legislaţiei unei părţi contractante. PARTEA A III-ADispoziţii speciale referitoare la diferitele categorii de prestaţii Secţiunea 1Prestaţii în caz de boală şi maternitate Articolul 13Totalizarea perioadelor de asigurare(1) Dacă legislaţia unei părţi contractante condiţionează dreptul la prestaţii de realizarea unor perioade de asigurare, instituţia competentă a acestei părţi contractante ia în considerare, dacă este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislaţiei celeilalte părţi contractante, în măsura în care acestea nu se suprapun, ca şi cum ar fi perioade realizate conform legislaţiei primei părţi contractante.(2) În ceea ce priveşte prestaţiile în bani în caz de boală şi de maternitate, dispoziţiile alin. (1) se vor aplica numai dacă persoana în cauză desfăşoară o activitate şi este supusă legislaţiei pe teritoriul părţii contractante unde a fost introdusă cererea. Articolul 14Prestaţii în natură în cazul reşedinţei sau domiciliului pe teritoriul celeilalte părţi contractante(1) Persoanele care îndeplinesc condiţiile cerute de legislaţia unei părţi contractante pentru a avea dreptul la prestaţii în natură şi a căror stare necesită acordarea de prestaţii în natură în caz de urgenţă majoră care ameninţă viaţa sau integritatea corporală a persoanei, când au reşedinţa sau domiciliul pe teritoriul celeilalte părţi contractante, primesc prestaţii în natură de la instituţia locului de reşedinţă sau domiciliu, conform dispoziţiilor legislaţiei pe care o aplică, pe cheltuiala instituţiei competente.(2) Asiguraţii români cu reşedinţa sau domiciliul în Republica Moldova beneficiază de proteze, dispozitive medicale şi alte prestaţii importante în natură pe cheltuiala instituţiei competente din România. Acordarea acestora de către instituţia din Republica Moldova este condiţionată de obţinerea aprobării prealabile a instituţiei competente din România, cu excepţia situaţiei în care acordarea prestaţiei nu poate fi amânată fără a pune în pericol viaţa sau integritatea corporală a persoanei în cauză. Articolul 15Prestaţii în natură pentru titularii unei pensii(1) Titularul unei pensii acordate în baza legislaţiilor celor două părţi contractante va primi prestaţii în natură în conformitate cu legislaţia părţii contractante pe teritoriul căreia îşi are domiciliul, ca şi cum ar fi fost titular al unei pensii numai în conformitate cu legislaţia acestei părţi contractante.(2) Titularul unei pensii acordate în baza legislaţiei unei părţi contractante, care are domiciliul pe teritoriul celeilalte părţi contractante, va avea dreptul la prestaţii în natură în măsura în care ar fi avut dreptul la acestea dacă ar fi avut domiciliul pe teritoriul primei părţi contractante. Prestaţiile în natură sunt acordate de instituţia locului de domiciliu, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei pe care o aplică aceasta, ca şi cum persoana respectivă ar fi avut dreptul la prestaţiile menţionate în virtutea acestei legislaţii, costul prestaţiilor fiind suportat de instituţia competentă a primei părţi contractante.(3) Membrii de familie ai titularului unei pensii acordate de o instituţie din România care au domiciliul în Republica Moldova vor primi prestaţii în natură pe cheltuiala instituţiei competente din România. Articolul 16Prestaţii în bani în caz de reşedinţă sau domiciliu pe teritoriul celeilalte părţi contractante Prestaţiile în bani în cazul reşedinţei sau domiciliului pe teritoriul celeilalte părţi contractante sunt plătite de instituţia competentă, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei pe care o aplică. Articolul 17Transportul persoanei care a primit prestaţii în natură(1) Dacă persoana trebuie transportată în ţara sa numai cu ambulanţa după acordarea prestaţiilor în natură în caz de urgenţă majoră care prezintă pericol pentru viaţa sau integritatea sa corporală, transportul acestei persoane până la frontiera celeilalte părţi contractante se efectuează, cu aprobarea prealabilă a instituţiei competente, de către instituţia părţii contractante pe teritoriul căreia persoana a primit prestaţia în natură, pe cheltuiala instituţiei competente.(2) În cazuri excepţionale, când transportul trebuie efectuat numai cu un mijloc de transport aerian, transportul se efectuează, cu aprobarea prealabilă a instituţiei competente, pe cheltuiala instituţiei competente, de către partea contractantă pe teritoriul căreia s-a acordat prestaţia în natură.(3) În cazul în care este necesar, după ieşirea din situaţia de urgenţă majoră care ameninţă viaţa sau integritatea corporală a persoanei, continuarea acordării prestaţiilor în natură sau efectuarea transportului va avea loc cu aprobarea prealabilă a instituţiei competente. Articolul 18Instituţii Instituţiile care vor acorda prestaţiile prevăzute la art. 14-17 vor fi desemnate de către autorităţile competente prin Aranjamentul administrativ. Articolul 19Rambursare(1) Instituţia competentă va rambursa cheltuielile efective pentru prestaţiile acordate, pentru fiecare caz în parte, în conformitate cu dispoziţiile art. 14, 15 şi 17, către instituţia care furnizează prestaţiile, cu excepţia cheltuielilor administrative.(2) Cheltuielile efective ale prestaţiilor vor fi calculate de către instituţia care furnizează prestaţiile, la nivelul tarifelor folosite pentru propriile persoane asigurate.(3) Instituţia competentă va rambursa cheltuielile pentru prestaţii acordate conform dispoziţiilor art. 15 alin. (2) pe bază de sume forfetare. Modalitatea de calcul al sumelor forfetare va fi stabilită prin Aranjamentul administrativ.(4) Organismele de legătură ale celor două părţi contractante pot conveni şi alte modalităţi de rambursare a cheltuielilor, inclusiv compensarea acestora între instituţii sau plăţi în sume forfetare în locul plăţilor individuale. Secţiunea a 2-aPensii Articolul 20Stabilirea prestaţiilor fără totalizarea perioadelor de asigurare Dacă o persoană îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea unei prestaţii conform legislaţiei unei părţi contractante fără a ţine cont de perioadele de asigurare realizate conform legislaţiei celeilalte părţi contractante, instituţia competentă calculează prestaţiile numai în funcţie de perioadele de asigurare realizate conform legislaţiei pe care o aplică. Articolul 21Totalizarea perioadelor de asigurare(1) Dacă legislaţia unei părţi contractante condiţionează dreptul la prestaţii de realizarea unei perioade de asigurare, instituţia care aplică această legislaţie ia în considerare, dacă este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislaţiei celeilalte părţi contractante, în măsura în care acestea nu se suprapun, ca şi cum ar fi perioade realizate conform legislaţiei primei părţi contractante.(2) Dacă legislaţia unei părţi contractante condiţionează acordarea anumitor prestaţii de realizarea unei anumite perioade într-o profesie supusă unui regim special sau într-o profesie sau muncă determinată, perioadele realizate conform legislaţiei celeilalte părţi contractante nu sunt luate în considerare pentru stabilirea dreptului la aceste prestaţii decât dacă au fost realizate în baza unui regim similar sau, în lipsa acestuia, în aceeaşi profesie sau, după caz, în aceeaşi muncă.(3) Dacă legislaţia unei părţi contractante prevede că perioada în care persoana în cauză primeşte o pensie poate fi luată în considerare pentru stabilirea dreptului la prestaţie, instituţia competentă a acestei părţi contractante ţine cont, în acest scop, de perioada în care a primit o pensie conform legislaţiei celeilalte părţi contractante. Articolul 22Acordarea şi calcularea prestaţiilor(1) Dacă o persoană a fost supusă succesiv sau alternativ legislaţiilor celor două părţi contractante, instituţia fiecărei părţi contractante stabileşte, conform legislaţiei pe care o aplică, dacă această persoană are dreptul la prestaţii, ţinând cont, dacă este cazul, de dispoziţiile art. 21.(2) În acest caz, instituţia competentă calculează prestaţiile după cum urmează:1. se calculează cuantumul teoretic al prestaţiilor datorate, ca şi cum toate perioadele de asigurare ar fi fost realizate conform legislaţiei pe care o aplică această instituţie; 2. se calculează apoi cuantumul efectiv al prestaţiei datorate persoanei, în funcţie de cuantumul teoretic calculat conform pct. 1 şi proporţional cu raportul dintre totalul perioadelor realizate înainte de producerea riscului, în conformitate cu legislaţia pe care o aplică şi totalul perioadelor realizate înainte de producerea riscului, în conformitate cu legislaţiile celor două părţi contractante. (3) Dacă cuantumul prestaţiei se stabileşte în funcţie de numărul beneficiarilor, instituţia competentă ia în considerare şi persoanele care au domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul celeilalte părţi contractante. Articolul 23Perioada de asigurare mai mică de un an(1) Fără a lua în considerare dispoziţiile art. 21, dacă perioada totală de asigurare realizată conform legislaţiei unei părţi contractante este mai mică de un an şi dacă, ţinând cont numai de această perioadă, niciun drept nu este obţinut în baza acestei legislaţii, instituţia acestei părţi contractante nu este obligată să acorde prestaţii pentru perioada menţionată.(2) Perioadele de asigurare menţionate la alin. (1) sunt luate în considerare de instituţia celeilalte părţi contractante în conformitate cu dispoziţiile art. 21, ca şi cum aceste perioade ar fi fost realizate conform legislaţiei pe care o aplică. Secţiunea a 3-aAjutor de deces Articolul 24Totalizarea perioadelor de asigurare şi acordarea ajutorului de deces(1) În cazul în care legislaţia unei părţi contractante condiţionează dreptul la prestaţii de realizarea unei anumite perioade de asigurare, instituţia competentă a acestei părţi contractante ia în considerare, dacă este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislaţiei celeilalte părţi contractante, în măsura în care acestea nu se suprapun, ca şi cum ar fi perioade realizate în baza legislaţiei primei părţi contractante.(2) Ajutorul de deces va fi acordat exclusiv conform legislaţiei fiecărei părţi contractante.(3) În cazul în care dreptul la prestaţie există conform legislaţiilor ambelor părţi contractante:1. prestaţia va fi acordată exclusiv pe baza legislaţiei părţii contractante pe teritoriul căreia a survenit decesul; sau 2. dacă decesul nu a survenit pe teritoriul niciuneia dintre părţile contractante, prestaţia va fi acordată de către instituţia la care persoana a fost asigurată ultima dată înaintea decesului. Secţiunea a 4-aPrestaţii în caz de accident de muncă şi de boală profesională Articolul 25Prestaţii în caz de boală profesională dacă persoana a fost expusă la acelaşi risc în cele două părţi contractante(1) Prestaţiile pentru victimele bolilor profesionale se vor acorda numai în condiţiile legislaţiei ultimei părţi contractante pe teritoriul căreia persoana în cauză a desfăşurat activitatea susceptibilă a fi cauza riscului, chiar dacă sunt îndeplinite condiţiile legislaţiilor ambelor părţi contractante, cu respectarea, după caz, a dispoziţiilor alin. (2)-(4).(2) În cazul în care legislaţia unei părţi contractante condiţionează dreptul la prestaţii de o primă diagnosticare a bolii respective pe teritoriul acestei părţi contractante, această condiţie se consideră îndeplinită dacă diagnosticarea s-a realizat pe teritoriul celeilalte părţi contractante.(3) În cazul în care legislaţia unei părţi contractante condiţionează, explicit sau implicit, dreptul la prestaţii de diagnosticarea bolii într-un anumit termen de la încetarea activităţii profesionale susceptibile a fi cauza riscului, instituţia competentă ia în considerare, dacă este cazul, orice altă activitate care implică riscuri similare, desfăşurată în baza legislaţiei celeilalte părţi contractante.(4) În situaţia în care legislaţia unei părţi contractante condiţionează, explicit sau implicit, dreptul la prestaţii de exercitarea pe o perioadă de timp determinată a unei activităţi susceptibile a fi cauza unei boli, pentru calculul prestaţiilor sunt luate în considerare şi perioadele în care s-a desfăşurat o astfel de activitate pe teritoriul celeilalte părţi contractante. Articolul 26Domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul celeilalte Părţi contractante(1) Prestaţiile în bani sunt plătite de instituţia competentă, conform dispoziţiei legislaţiei pe care o aplică.(2) Prestaţiile în natură în caz de accident de muncă sunt acordate de către instituţia locului de domiciliu sau reşedinţă, conform legislaţiei pe care o aplică, pe cheltuiala instituţiei competente.(3) Asiguraţii români cu reşedinţa sau domiciliul în Republica Moldova beneficiază de prestaţii în natură în caz de boală profesională acordate de către instituţia locului de domiciliu sau reşedinţă, conform legislaţiei pe care o aplică, pe cheltuiala instituţiei competente.(4) Asiguraţii români cu reşedinţa sau domiciliul în Republica Moldova beneficiază de proteze, dispozitive medicale şi alte prestaţii importante în natură pe cheltuiala instituţiei competente din România. Acordarea acestora de către instituţia din Republica Moldova este condiţionată de obţinerea aprobării prealabile a instituţiei competente din România, cu excepţia situaţiei în care acordarea prestaţiei nu poate fi amânată fără a pune în pericol viaţa sau integritatea corporală a persoanei în cauză.(5) Pentru rambursarea cheltuielilor efective ale prestaţiilor în natură acordate se aplică dispoziţiile art. 19. Articolul 27Acordarea unei prestaţii în caz de agravare a unei boli profesionale În cazul în care, din cauza unei boli profesionale, persoana a beneficiat sau beneficiază de o prestaţie din partea instituţiei unei părţi contractante şi solicită, în caz de agravare, drepturile la prestaţii de la instituţia celeilalte părţi contractante, se aplică următoarele prevederi: 1. în cazul în care persoana nu a exercitat în baza legislaţiei celeilalte părţi contractante o activitate în măsură să provoace sau să agraveze boala în cauză, instituţia competentă a primei părţi contractante este obligată să suporte prestaţia, ţinând cont de agravare, conform legislaţiei pe care o aplică; 2. în cazul în care persoana a exercitat o astfel de activitate în baza legislaţiei celeilalte părţi contractante, instituţia competentă a primei părţi contractante este obligată să suporte prestaţia, fără a ţine cont de agravare, conform dispoziţiilor legislaţiei pe care o aplică; instituţia competentă a celei de-a doua părţi contractante acordă persoanei în cauză un supliment al cărui cuantum este egal cu diferenţa dintre cuantumul prestaţiei datorate după agravare şi cuantumul prestaţiei care ar fi fost datorată înainte de agravare, în conformitate cu prevederile legislaţiei pe care o aplică. Secţiunea a 5-aPrestaţii în caz de şomaj Articolul 28Totalizarea perioadelor de asigurare În cazul în care legislaţia unei părţi contractante condiţionează dreptul la prestaţii de realizarea unor perioade de asigurare, instituţia competentă a acestei părţi contractante va lua în considerare, dacă este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislaţiei celeilalte părţi contractante, în măsura în care aceste perioade nu se suprapun. Articolul 29Acordarea prestaţiilor(1) Prestaţiile vor fi acordate de instituţia competentă a părţii contractante pe teritoriul căreia persoana în cauză are domiciliul, ţinând seama de dispoziţiile art. 28, în conformitate cu legislaţia pe care o aplică.(2) În cazul în care legislaţia pe care o aplică instituţia competentă prevede luarea în considerare a veniturilor realizate, la stabilirea cuantumului prestaţiilor se iau în considerare numai veniturile realizate în baza activităţii desfăşurate pe teritoriul părţii contractante respective. În cazul în care nu există asemenea venituri sau nu au fost realizate venituri la nivelul salariului minim, prestaţia se va stabili pe baza salariului minim prevăzut de legislaţia părţii contractante respective. PARTEA a IV-aDispoziţii diverse Articolul 30Măsuri administrative şi de cooperare(1) Autorităţile competente ale celor două părţi contractante vor stabili măsurile administrative necesare pentru aplicarea prezentului acord.(2) Autorităţile competente:1. vor conveni Aranjamentul administrativ în scopul aplicării prezentului acord; 2. vor desemna organismele de legătură în scopul realizării legăturilor directe dintre instituţiile părţilor contractante; 3. se vor informa reciproc asupra modificărilor aduse legislaţiilor părţilor contractante, în măsura în care aceste modificări afectează aplicarea prezentului acord. (3) În aplicarea prezentului acord, autorităţile competente şi instituţiile competente ale părţilor contractante îşi vor acorda sprijin reciproc, ca şi cum ar aplica propria legislaţie. Această asistenţă administrativă este gratuită.(4) Dacă o persoană care are domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul unei părţi contractante a introdus o cerere sau beneficiază de prestaţii conform legislaţiei celeilalte părţi contractante şi dacă este necesară o expertiză medicală, instituţia locului de domiciliu sau de reşedinţă a primei părţi contractante va efectua această expertiză la cererea şi pe cheltuiala instituţiei competente a celei de-a doua părţi contractante. În cazul în care expertiza medicală este necesară în aplicarea legislaţiilor ambelor părţi contractante, aceasta va fi efectuată de instituţia locului de reşedinţă sau domiciliu, pe cheltuiala proprie.(5) Orice date sau informaţii privind o anumită persoană, care sunt comunicate conform prezentului acord, sunt considerate confidenţiale şi nu pot fi utilizate decât în scopul aplicării prezentului acord. Articolul 31Scutirea de taxe şi de legalizare(1) Dacă legislaţia unei părţi contractante dispune scutirea integrală sau parţială de taxe de timbru, taxe consulare sau administrative pentru certificatele şi alte documente prezentate conform legislaţiei acestei părţi contractante, această scutire se aplică şi certificatelor sau altor documente similare eliberate de autorităţile celeilalte părţi contractante pentru aplicarea prezentului acord.(2) Cele două părţi contractante îşi recunosc reciproc toate actele, documentele sau certificatele de orice fel, necesare pentru aplicarea prezentului acord, aşa cum au fost eliberate de autorităţile emitente, fiind scutite de cerinţa legalizării. Articolul 32Introducerea unei cereri Cererile care în conformitate cu legislaţia unei părţi contractante trebuie introduse într-un termen stabilit, la o autoritate, instituţie sau instanţă judecătorească a acestei părţi contractante, îndeplinesc această condiţie dacă sunt introduse, în acelaşi termen, la o autoritate, instituţie sau instanţă judecătorească corespondentă a celeilalte părţi contractante. În acest caz, autoritatea, instituţia sau instanţa judecătorească care a primit cererea o transmite, fără întârziere, autorităţii, instituţiei sau instanţei judecătoreşti a primei părţi contractante, fie direct, fie prin intermediul organismelor de legătură ale celor două părţi contractante. Articolul 33Recuperarea plăţilor excedentare În cazul în care instituţia unei părţi contractante a plătit unui beneficiar de prestaţii o sumă care depăşeşte suma la care avea dreptul, această instituţie poate, în condiţiile prevăzute de legislaţia pe care o aplică, să ceară instituţiei celeilalte părţi contractante, debitoare de prestaţii în favoarea acestui beneficiar, să reţină suma plătită în plus din sumele datorate beneficiarului respectiv. Această instituţie efectuează reţinerea în condiţiile şi limitele în care o astfel de compensare este permisă de legislaţia pe care o aplică, ca şi cum ar fi sume plătite în plus de către ea însăşi, şi transferă cuantumul astfel dedus instituţiei creditoare. Articolul 34Procedura de executare(1) Hotărârile cu titlu executoriu ale unei instanţe judecătoreşti a unei părţi contractante, precum şi documentele executorii emise de către o autoritate sau o instituţie a unei părţi contractante cu privire la contribuţiile de asigurări sociale şi la alte creanţe rezultate din aplicarea prezentului acord sunt recunoscute pe teritoriul celeilalte părţi contractante.(2) Recunoaşterea nu poate fi refuzată decât pe motiv de incompatibilitate cu ordinea publică a părţii contractante pe teritoriul căreia este cerută recunoaşterea hotărârii sau documentului.(3) Hotărârile şi documentele executorii recunoscute conform alin. (1) sunt executate pe teritoriul celeilalte părţi contractante. Procedura de executare este conformă cu legislaţia părţii contractante pe teritoriul căreia se execută hotărârea. Hotărârile sau documentele vor fi însoţite de o atestare care confirmă caracterul lor executoriu (formula executorie).(4) Creanţele privind contribuţiile de asigurări sociale datorate instituţiei unei părţi contractante au, în cadrul oricărei proceduri de faliment sau executare silită pe teritoriul celeilalte părţi contractante, acelaşi rang ca şi creanţele echivalente de pe teritoriul acestei părţi contractante. Articolul 35Moneda de plată(1) Plata prestaţiilor în bani acordate în conformitate cu prezentul acord va fi efectuată în moneda părţii contractante a cărei instituţie acordă prestaţiile.(2) Plata oricărei prestaţii în natură acordate în conformitate cu prezentul acord poate fi efectuată în moneda părţii contractante a cărei instituţie acordă prestaţiile.(3) Moneda şi modalităţile de plată pentru sumele reprezentând rambursări ale prestaţiilor acordate sunt convenite prin Aranjamentul administrativ. Articolul 36Soluţionarea diferendelor(1) Eventualele diferende care pot să apară în ceea ce priveşte interpretarea sau aplicarea prezentului acord vor fi soluţionate prin consultări între autorităţile competente ale celor două părţi contractante.(2) În cazul în care diferendele nu pot fi soluţionate conform alin. (1), acestea vor fi soluţionate, pe cale diplomatică, de către părţile contractante. PARTEA a V-aDispoziţii tranzitorii şi finale Articolul 37Dispoziţii tranzitorii(1) Prezentul acord nu deschide niciun drept pentru o perioadă anterioară intrării sale în vigoare.(2) Toate perioadele de asigurare realizate în baza legislaţiei unei părţi contractante înainte de intrarea în vigoare a prezentului acord sunt luate în considerare pentru stabilirea drepturilor deschise conform dispoziţiilor prezentului acord.(3) Sub rezerva alin. (1), un drept ia naştere în baza prezentului acord, chiar dacă se raportează la un risc produs anterior intrării sale în vigoare. Articolul 38Revizuirea drepturilor de pensie(1) Drepturile de pensie obţinute anterior intrării în vigoare a prezentului acord pot fi revizuite la cerere, conform dispoziţiilor prezentului acord.(2) Drepturile stabilite în urma revizuirii vor fi acordate de la data depunerii cererii.(3) În cazul în care revizuirea drepturilor de pensie va avea ca efect reducerea cuantumului pensiei, se va menţine în plată pensia stabilită anterior revizuirii. Articolul 39Intrarea în vigoare(1) Prezentul acord va fi supus ratificării de fiecare parte contractantă.(2) Părţile contractante îşi notifică reciproc, pe cale diplomatică, îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.(3) Prezentul acord va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de două luni de la data ultimei notificări prevăzute la alin. (2).(4) La data intrării în vigoare a prezentului acord, toate înţelegerile care au ca obiect de reglementare domeniul prevăzut de prezentul acord îşi încetează valabilitatea. Articolul 40Durata acordului(1) Prezentul acord se încheie pe o perioadă nedeterminată.(2) Fiecare parte contractantă poate să îl denunţe, pe cale diplomatică, printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi contractante, cu cel puţin 6 luni înainte de terminarea anului calendaristic respectiv. În acest caz, acordul îşi încetează valabilitatea începând cu prima zi a anului calendaristic următor. Articolul 41Efectele acordului asupra drepturilor câştigate sau în curs de dobândire(1) În cazul denunţării prezentului acord, drepturile la prestaţiile acordate potrivit dispoziţiilor sale sunt menţinute.(2) Drepturile la prestaţiile în curs de dobândire, pentru perioade realizate anterior datei de încetare a valabilităţii acordului sunt menţinute, iar cererile depuse înainte de încetarea valabilităţii acordului vor fi soluţionate conform dispoziţiilor acestuia.Semnat la Bucureşti la 27 aprilie 2010, în două exemplare originale. Pentru România, Mihai Constantin Şeitan, ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale Pentru Republica Moldova, Valentina Buliga, ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei


SmartCity5

COMENTARII la Acord -/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Acord - din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu