CONSTITUTIA REPUBLICII POPULARE ROMANE
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 bis din 13 aprilie 1948
NOTA:
Prin Legea nr. 363 din 30 decembrie 1947 pentru constituirea Statului Roman
in Republica Populara Romana, promulgata prin Decretul nr. 2299 din 30
decembrie 1947 si publicata in "Monitorul Oficial" nr. 300 bis din 30
decembrie 1947, Constitutia din 1923, repusa partial in vigoare in septembrie 1944
si modificata prin acte ulterioare, a fost expres abrogata, Adunarea
Deputatilor stabilind ca urmeaza a fi aleasa, la o data ce o va hotari
ulterior, o Adunare Constituanta care va hotari asupra noii Constitutii a
Republicii Populare Romane.
Adunarea Deputatilor, aleasa in noiembrie 1946 pe baza Decretului nr.
2218/1946 si a Legii nr. 560/1946, hotaraste, prin Legea nr. 32/1948 pentru
dizolvarea Adunarii Deputatilor, reglementarea convocarii Marii Adunari
Nationale si trecerea puterii legislative asupra Guvernului, promulgata prin
Decretul nr. 372 din 25 februarie 1948 si publicata in "Monitorul
Oficial" nr. 46 din 25 februarie 1948, sa se autodizolve pe data
publicarii legii. Prin acelasi act normativ se stabilesc alegerile pentru Marea
Adunare Nationala la 28 martie 1948, desfasurate pe baza Legii nr. 560/1946, se
convoaca Marea Adunare Nationala la 6 aprilie 1948 si se stabileste ca aceasta
va elabora Constitutia Republicii Populare Romane si apoi va exercita
atributiile Adunarii Legislative Ordinare.
In sedinta din 13 aprilie 1948, Marea Adunare Nationala voteaza Constitutia
Republicii Populare Romane (Legea nr. 114/1948), cu unanimitate de 401 voturi.
Constitutia a fost promulgata prin Decretul nr. 729 din 13 aprilie 1948 al
Prezidiumului Provizoriu al Republicii Populare Romane, semnat de Presedintele
Prezidiumului Provizoriu, C. I. Parhon, si de Secretarul Prezidiumului
Provizoriu, G. C. Stere, contrasemnat de Presedintele Consiliului de Ministri,
dr. Petru Groza, si de ministrul justitiei, Avram Bunaciu. Ea a fost publicata
in "Monitorul Oficial", partea I, nr. 87 bis din 13 aprilie 1948 si a
intrat in vigoare la aceeasi data.
Constitutia Republicii Populare Romane era compusa din 105 articole,
grupate in 10 titluri.
Constitutia din 1948 a fost amendata prin Legea nr. 3/1952 privitoare la
modificarea art. 61 din Constitutia Republicii Populare Romane, publicata in
"Buletinul Oficial" nr. 16 din 29 martie 1952.
Constitutia Republicii Populare Romane din 1948 a fost abrogata implicit la
data de 24 septembrie 1952, prin intrarea in vigoare a Constitutiei din 1952.
Textul Constitutiei din 1948 este reprodus dupa "Monitorul
Oficial", partea I, nr. 87 bis din 13 aprilie 1948.
TITLUL I
Republica Populara Romana
Art. 1
Republica Populara Romana este un Stat popular, unitar, independent si
suveran.
Art. 2
Republica Populara Romana a luat fiinta prin lupta dusa de popor, in frunte
cu clasa muncitoare, impotriva fascismului, reactiunii si imperialismului.
Art. 3
In Republica Populara Romana intreaga putere de stat emana de la popor si
apartine poporului.
Poporul isi exercita puterea prin organe reprezentative, alese prin vot
universal, egal, direct si secret.
Art. 4
Reprezentantii poporului in toate organele puterii de Stat sunt
raspunzatori in fata poporului si pot fi revocati prin vointa alegatorilor, in
conditiile stabilite de lege.
TITLUL II
Structura social-economica
Art. 5
In Republica Populara Romana, mijloacele de productie apartin sau Statului,
ca bunuri ale intregului popor, sau organizatiilor cooperative, sau
particularilor, persoane fizice sau juridice.
Art. 6
Bogatiile de orice natura ale subsolului, zacamintele miniere, padurile,
apele, izvoarele de energie naturala, caile de comunicatie ferate, rutiere, pe
apa si in aer, posta, telegraful, telefonul si radio-ul apartin Statului, ca
bunuri comune ale poporului.
Prin lege se vor stabili modalitatile de trecere in proprietatea Statului,
a bunurilor enumerate in alineatul precedent, care, la data intrarii in vigoare
a prezentei Constitutii, se aflau in maini particulare.
Art. 7
Bunurile comune ale poporului constituiesc temelia materiala a propasirii
economice si a independentei nationale a Republicii Populare Romane.
Apararea si dezvoltarea bunurilor comune ale poporului sunt o indatorire a
fiecarui cetatean.
Art. 8
Proprietatea particulara si dreptul de mostenire sunt recunoscute si
garantate prin lege.
Proprietatea particulara, agonisita prin munca si economisire, se bucura de
o protectie speciala.
Art. 9
Pamantul apartine celor ce-l muncesc.
Statul protejeaza proprietatea de munca taraneasca. Statul incurajeaza si
sprijina cooperatia sateasca.
Pentru a stimula ridicarea agriculturii, statul poate crea intreprinderi
agricole, proprietatea statului.
Art. 10
Pot fi facute exproprieri pentru cauza de utilitate publica pe baza unei
legi si cu o dreapta despagubire stabilita de justitie.
Art. 11
Cand interesul general cere, mijloacele de productie, bancile si
societatile de asigurare, care sunt proprietate particulara a persoanelor
fizice sau juridice, pot deveni proprietatea Statului, adica bun al poporului,
in conditiunile prevazute de lege.
Art. 12
Munca este factorul de baza al vietii economice a Statului. Ea este o
datorie a fiecarui cetatean. Statul acorda sprijin tuturor celor ce muncesc,
pentru a-i apara impotriva exploatarii si a ridica nivelul lor de trai.
Art. 13
Statul acorda protectie initiativei particulare puse in slujba intereselor
generale.
Art. 14
Comertul intern si extern este reglementat si controlat de stat si se
exercita de intreprinderi comerciale de stat, particulare si cooperative.
Art. 15
Statul indrumeaza si planifica economia nationala in vederea dezvoltarii
puterii economice a tarii, asigurarii bunei stari a poporului si garantarii
independentei nationale.
TITLUL III
Drepturile si indatoririle fundamentale ale cetatenilor
Art. 16
Toti cetatenii Republicii Populare Romane, fara deosebire de sex,
nationalitate, rasa, religie sau grad de cultura, sunt egali in fata legii.
Art. 17
Orice propovaduire sau manifestare a urei de rasa sau de nationalitate se
pedepseste de lege.
Art. 18
Toti cetatenii, fara deosebire de sex, nationalitate, rasa, religie, grad
de cultura, profesiune, inclusiv militarii, magistratii si functionarii
publici, au dreptul sa aleaga si sa fie alesi in toate organele Statului.
Dreptul de a alege il au toti cetatenii care au implinit varsta de 18 ani,
iar dreptul de a fi alesi, cei care au implinit varsta de 23 ani.
Nu se bucura de dreptul de vot persoanele interzise, lipsite de drepturi
civile si politice si nedemne, declarate ca atare de organele in drept, conform
legii.
Art. 19
Cetatenii au drept la munca. Statul asigura treptat acest drept prin
organizarea si dezvoltarea planificata a economiei nationale.
Art. 20
Cetatenii au drept la odihna. Dreptul la odihna este asigurat prin
reglementarea orelor de munca, prin concedii platite, in conformitate cu legea,
prin organizarea de case de odihna, sanatorii, cluburi, parcuri, terenuri de
sport si asezaminte special amenajate.
Art. 21
Femeia are drepturi egale cu barbatul in toate domeniile vietii de Stat,
economic, social, cultural politic si de drept privat.
La munca egala femeia are drept de salarizare egala cu barbatul.
Art. 22
In Republica Populara Romana, toti cetatenii au drept la invatatura.
Statul asigura indeplinirea acestui drept prin organizarea si dezvoltarea
invatamantului primar obligatoriu si gratuit, prin burse de Stat acordate
elevilor si studentilor meritosi si prin organizarea si dezvoltarea
invatamantului profesional si tehnic.
Art. 23
Statul incurajeaza si sprijina dezvoltarea stiintei si a artei si
organizeaza institute de cercetari, biblioteci, edituri, teatre, muzee,
conservatoare.
Art. 24
In Republica Populara Romana se asigura nationalitatilor conlocuitoare
dreptul de folosire a limbii materne si organizarea invatamantului de toate
gradele in limba materna. Administratia si justitia, in circumscriptiile
locuite si de populatii de alta nationalitate decat cea romana, vor folosi oral
si scris si limba nationalitatii respective si vor face numiri de functionari
din sanul nationalitatii respective sau din alta nationalitate, care cunosc
limba populatiei locale.
Predarea limbii si literaturii romane este obligatorie in scolile de orice
grad.
Art. 25
Statul poarta grija de sanatatea publica prin infiintarea si dezvoltarea de
servicii sanitare si prin incurajarea si sprijinirea educatiei fizice.
Statul asigura ocrotire sociala si asistenta medicala pentru boala,
accidente si invaliditate, rezultate din munca, in timpul muncii sau in
serviciul de aparare a patriei, precum si pentru batranete, atat salariatilor
sai cat si acelora ai intreprinderilor particulare, a caror contributie si
drepturi se fixeaza prin lege.
Art. 26
Casatoria si familia se bucura de protectia Statului.
Mama, precum si copiii pana la varsta de 18 ani, se bucura de protectie
deosebita, stabilita prin lege.
Parintii au aceleasi indatoriri fata de copiii nascuti in afara casatoriei,
ca si pentru cei nascuti in casatorie.
Sunt valabile numai actele de stare civila, incheiate de organele Statului.
Art. 27
Libertatea constiintei si libertatea religioasa sunt garantate de Stat.
Cultele religioase sunt libere sa se organizeze si pot functiona liber daca
ritualul si practica lor nu sunt contrarii Constitutiei, securitatii publice
sau bunelor moravuri.
Nici o confesiune, congregatie sau comunitate religioasa nu poate deschide
sau intretine institutii de invatamant general, ci numai scoli speciale pentru
pregatirea personalului cultului sub controlul Statului.
Biserica ortodoxa-romana este autocefala si unitara in organizarea sa.
Modul de organizare si functionare a cultelor religioase va fi reglementat
prin lege.
Art. 28
Libertatea individuala a cetatenilor este garantata.
Nimeni nu poate fi arestat si detinut mai mult de 48 ore, fara un mandat al
parchetului, al organelor de instructie, stabilite de lege, sau autorizarea
instantelor judecatoresti, conform prevederilor legii.
Art. 29
Domiciliul este inviolabil. Nimeni nu poate intra in domiciliul sau
resedinta cetatenilor fara invoirea acestora, decat in prezenta lor si in baza
unui ordin scris al autoritatii competente sau in caz de flagrant delict.
Art. 30
Nimeni nu poate fi condamnat si tinut a executa o pedeapsa decat in baza
hotararii judecatoresti, pronuntate in conformitate cu legea.
Art. 31
Libertatea presei, a cuvantului, a intrunirilor, meetingurilor, cortegiilor
si manifestatiilor este garantata.
Exercitarea acestor drepturi este asigurata prin faptul ca mijloacele de
tiparire, hartia si locurile de intrunire sunt puse la dispozitia celor ce
muncesc.
Art. 32
Cetatenii au dreptul de a se asocia si organiza, daca scopul urmarit nu
este indreptat in contra ordinei democratice stabilita prin Constitutie.
Orice asociatie cu caracter fascist sau antidemocratic este interzisa si
pedepsita de lege.
Art. 33
Secretul corespondentei este garantat. Numai in caz de instructie penala,
sub stare de asediu, sau in caz de mobilizare, corespondenta poate fi
controlata.
Art. 34
Orice cetatean are dreptul de petitionare, precum si dreptul de a cere
organelor prevazute de legi trimiterea in judecata a oricarui functionar
public, pentru infractiunile savarsite in timpul exercitarii serviciului.
Art. 35
Republica Populara Romana acorda drept de refugiu tuturor strainilor
urmariti pentru activitatea lor democratica, pentru lupta de eliberare
nationala, pentru activitate stiintifica sau culturala.
Art. 36
Apararea patriei este o datorie de onoare a tuturor cetatenilor.
Serviciul militar este obligatoriu pentru toti cetatenii, in conformitate
cu legea.
Tradarea de patrie, - calcarea juramantului, trecerea in slujba dusmanului,
aducerea de prejudicii puterii militare a Statului, - constituie crima cea mai
grava fata de popor si se pedepseste cu toata asprimea legii.
TITLUL IV
Organul suprem al puterii de Stat
Art. 37
Organul suprem al puterii de Stat a Republicii Populare Romane este Marea
Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 38
Marea Adunare Nationala a R. P. R. este unicul organ legislativ al
Republicii Populare Romane.
Art. 39
Marea Adunare Nationala a Republicii Populare Romane are in competinta sa
directa:
1) Alegerea Prezidiului Marii Adunari Nationale a Republicii Populare
Romane;
2) Formarea Guvernului R. P. R.;
3) Modificarea Constitutiei;
4) Stabilirea numarului, atributiunilor si denumirii ministerelor si
desfiintarea, contopirea sau noua denumire a celor existente;
5) Votarea bugetului Statului, a incheierii exercitiilor bugetare, fixarea
impozitelor si a modului lor de percepere;
6) Chestiunile razboiului si ale pacii;
7) Sa decida consultarea poporului prin referendum;
8) Acordarea amnistiei.
Art. 40
Marea Adunare Nationala a Republicii Populare Romane alege din sanul sau
Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane.
Prezidiul se alege cu jumatate plus unul din numarul total al deputatilor.
Art. 41
Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane se compune
dintr-un presedinte, trei vice-presedinti, un secretar si din 14 membri alesi
direct de Marea Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 42
Prezidiul Marii Adunari Nationale al R. P. R., in totalitatea lui, sau
oricare din membrii sai, sunt revocabili oricand de Marea Adunare Nationala a
Republicii Populare Romane cu majoritatea prevazuta de art. 40.
Art. 43
Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane este raspunzator
de intreaga sa activitate fata de Marea Adunare Nationala a Republicii Populare
Romane.
Art. 44
Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane are
urmatoarele atributiuni:
1. Convoaca Marea Adunare Nationala a Republicii Populare Romane in sesiuni
ordinare si extraordinare;
2. Emite decrete;
3. Interpreteaza legile votate de Marea Adunare Nationala a Republicii
Populare Romane;
4. Exercita dreptul de gratiere si comuta pedepsele;
5. Confera decoratiile si medaliile Republicii Populare Romane;
6. Reprezinta Republica Populara Romana in relatiile internationale;
7. Acrediteaza si recheama, la propunerea guvernului, pe reprezentantii
diplomatici ai Republicii Populare Romane;
8. Primeste scrisorile de acreditare si rechemare ale reprezentantilor
diplomatici ai Statelor straine, acreditati pe langa ei;
9. In intervalul dintre sesiunile Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane, numeste si revoca pe ministri, la propunerea Presedintelui Consiliului
de Ministri;
10. Stabileste gradele militare, rangurile diplomatice si titlurile
onorifice, la propunerea guvernului;
11. Face numiri si confirmari in functiunile publice, la propunerea
ministrilor de resort sau a guvernului, conform legii;
12. In intervalul dintre sesiunile Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane, la propunerea guvernului, declara starea de razboi si
mobilizarea partiala sau generala, in caz de agresiune impotriva Republicii
Populare Romane, sau impotriva unui alt Stat, fata de care are obligatii de
aparare mutuala ce decurg din tratatele internationale;
13. Ratifica sau denunta tratatele internationale, la propunerea
guvernului;
14. Rezolva orice chestiune cu care este insarcinat de catre Marea Adunare
Nationala a Republicii Populare Romane si exercita orice atributie ce i se da
prin lege.
Art. 45
Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane ia hotariri
valabile cu majoritatea simpla a membrilor sai.
Decretele vor fi semnate de catre presedintele si secretarul Prezidiului
Marii Adunari Nationale a R. P. R.
In caz de impiedicare a acestora, presedintele va fi inlocuit de unul
dintre vicepresedinti, iar secretarul, de unul dintre membrii desemnati de
Prezidiu, din sanul sau.
Art. 46
Dupa expirarea mandatului Marii Adunari Nationale a R. P. R., sau in caz de
dizolvare inainte de termen, Prezidiul Marii Adunari Nationale a R. P. R. isi
continua functiunile sale pana la alegerea noului Prezidiu.
Art. 47
Marea Adunare Nationala a R. P. R. se alege pe timp de 4 ani. Ea se compune
din reprezentantii poporului (deputati), alesi potrivit normelor ce se
stabilesc prin legea electorala.
Art. 48
Sesiunile ordinare ale Marii Adunari Nationale a R. P. R. au loc cel putin
de doua ori pe an si dureaza pana la terminarea lucrarilor.
Convocarea Marii Adunari Nationale a R. P. R., se face prin decret, de
catre Prezidiul Marii Adunari Nationale a R. P. R.
Art. 49
Marea Adunare Nationala a R. P. R. poate fi convocata in sesiuni
extraordinare printr-un decret al Prezidiului, la cererea cel putin a unei
treimi din numarul deputatilor.
Art. 50
Dupa validarea deputatilor, Marea Adunare Nationala a R. P. R. isi alege un
birou pentru conducerea dezbaterilor, compus dintr-un presedinte, 3
vice-presedinti si secretari. Biroul Marii Adunari Nationale a R. P. R., se
alege pentru fiecare sesiune a Marii Adunari Nationale a R. P. R.
Dezbaterile Marii Adunari Nationale a R. P. R. vor fi prezidate de presedinte,
sau de unul din vicepresedintii biroului, conform regulamentului elaborat de
Marea Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 51
Marea Adunare Nationala a R. P. R. lucreaza valabil cu jumatate plus unul
din numarul total al deputatilor si ia hotariri valabile cu majoritatea simpla
a deputatilor prezenti, afara de cazul cand Constitutia sau regulamentul
prevede un alt numar.
Art. 52
Votarea se poate face prin vot secret, prin ridicare de maini sau
aclamatii, dupa cum va hotari Marea Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 53
Marea Adunare Nationala a R. P. R. valideaza alegerea deputatilor. Votul
deputatilor este valabil si inainte de validare.
Art. 54
Deputatii validati depun in fata Marii Adunari Nationale a R. P. R.
urmatorul juramant:
"Jur ca voi servi poporul si Republica Populara Romana cu tot
devotamentul si puterea mea de munca, ca voi pazi si respecta Constitutia si
legile tarii;
Ca voi pastra secretele de Stat si voi apara interesele poporului si ale
Statului, libertatile democratice si independenta patriei".
Acelasi juramant va fi depus de membrii Prezidiului Marii Adunari Nationale
a R. P. R. si de catre membrii guvernului la intrarea in functie.
Art. 55
Initiativa legislativa apartine guvernului. De asemenea, deputatii, in
numar de cel putin o cincime din numarul total, pot lua initiativa oricarei
legi.
Art. 56
Dupa votarea legilor de catre Marea Adunare Nationala a R. P. R., ele se
semneaza de catre presedintele si secretarul Prezidiului si se publica in
Monitorul Oficial. Legea intra in vigoare la termenul aratat in cuprinsul ei
sau a treia zi dupa publicarea in Monitorul Oficial.
Art. 57
Sedintele Marii Adunari Nationale a R. P. R. sunt publice, afara de cazul
cand Marea Adunare Nationala a R. P. R. decide sedinta secreta.
Art. 58
Marea Adunare Nationala a R. P. R. are dreptul a face anchete si cercetari
in orice domeniu, prin comisiile ce vor fi alese din sanul sau.
Toate autoritatile si organele de Stat, precum si persoanele particulare,
sunt obligate a da orice informatii si a pune la dispozitie orice acte cerute
de catre comisiile de ancheta.
Art. 59
Nici un deputat nu poate fi retinut, arestat sau urmarit, fara autorizarea
Marii Adunari Nationale a R. P. R., in timpul sesiunilor, sau a Prezidiului
Marii Adunari Nationale a R. P. R., intre sesiuni, pentru orice fapte penale,
afara de cazurile de flagrant delict, cand se va cere de indata aprobarea Marii
Adunari Nationale a R. P. R. sau a Prezidiului Marii Adunari Nationale a R.P.R.
Art. 60
Marea Adunare Nationala a R. P. R. se considera dizolvata la expirarea
mandatului pentru care a fost aleasa. Marea Adunare Nationala a R. P. R. se
poate dizolva singura inainte de aceasta data.
Art. 61
In caz de razboi sau in alte imprejurari exceptionale, Marea Adunare
Nationala a R. P. R. poate sa-si prelungeasca mandatul pentru timpul cat va
dura starea exceptionala.*)
---------------
*) Marea Adunare Nationala isi poate prelungi mandatul cu inca sase luni,
cand interesele economiei nationale o cer.
Art. 62
In cazul cand razboiul ar izbucni sau o alta imprejurare exceptionala s-ar
produce in timpul cat Marea Adunare Nationala a R. P. R. este dizolvata,
Prezidiul Marii Adunari Nationale dizolvate o va convoca din nou si Marea
Adunare Nationala a R. P. R., astfel convocata, isi poate prelungi mandatul,
conform art. 61.
Art. 63
Cel mai tarziu in 3 luni de la dizolvarea Marii Adunari Nationale a R.P.R.,
se fac alegeri pentru o noua Mare Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 64
Deputatii primesc o indemnizatie ce se fixeaza de Marea Adunare Nationala a
R. P. R.
Art. 65
Orice deputat are dreptul a pune intrebari sau a interpela guvernul sau pe
ministri in parte. Primul ministru sau ministrul intrebat si interpelat este
obligat a raspunde, in aceeasi sedinta sau in alta sedinta, ce se va fixa de
catre Marea Adunare Nationala a R. P. R.
TITLUL V
Organele administratiei de Stat: Consiliul de Ministri si ministerele
Art. 66
Organul suprem executiv si administrativ al R. P. R. este guvernul.
Guvernul se compune din: Presedintele Consiliului de Ministri (Primul
ministru), din unul sau mai multi vicepresedinti si din ministri, care impreuna
alcatuiesc Consiliul de Ministri.
Art. 67
Ministerele si atributiile lor se stabilesc de Marea Adunare Nationala a
R. P. R., conform art. 39, al. 4.
Art. 68
Prezidiul Marii Adunari Nationale a R. P. R., poate numi, la propunerea
Consiliului de Ministri, ministri adjuncti la orice ministere.
Art. 69
Guvernul este responsabil de activitatea sa si da seama de ea in fata Marii
Adunari Nationale a R. P. R., iar in intervalul dintre sesiuni, in fata
Prezidiului Marii Adunari Nationale a R. P. R.
Art. 70
Membrii guvernului depun juramantul in fata Prezidiului Marii Adunari
Nationale a R. P. R.
Art. 71
Ministrii vor fi desemnati dintre deputati sau dintre persoane nefacand
parte din Marea Adunare Nationala a R. P. R. Ministrii care nu fac parte din
Marea Adunare Nationala a R. P. R. pot participa la orice deliberare a Marii
Adunari Nationale a R. P. R., dar fara drept de vot.
Art. 72
Guvernul are in sarcina sa conducerea administrativa a Statului.
El coordoneaza si da directive generale ministerelor de resort, dirijeaza
si planifica economia nationala, realizeaza bugetul Statului, asigura ordinea
publica si securitatea Statului.
Guvernul conduce politica generala a Statului in domeniul relatiilor
internationale.
El organizeaza si inzestreaza fortele armate.
Pentru anumite domenii de activitate, guvernul poate organiza si conduce
servicii speciale de orice fel, care vor depinde direct de Consiliul de
Ministri.
Consiliul de Ministri poate anula deciziile ministeriale neconforme cu
Constitutia sau cu legile.
Prezidiul Marii Adunari Nationale a R. P. R. poate anula deciziile
Consiliului de Ministri, neconforme cu Constitutia sau cu legile.
Deciziunile Consiliului de Ministri sunt obligatorii pe intreg teritoriul
R. P. R.
Art. 73
Ministrii sunt raspunzatori de faptele lor penale savarsite in exercitiul
functiunii.
O lege speciala va statornici modul de urmarire si judecare a ministrilor.
Art. 74
Ministrii conduc departamentele respective pe baza directivelor generale,
date de Consiliul de Ministri. Ei dau, in conformitate cu legea, decizii
obligatorii pentru toti cetatenii.
TITLUL VI
Organele locale ale puterii de Stat
Art. 75
Teritoriul Republicii Populare Romane se imparte din punct de vedere
administrativ, in: comune, plasi, judete si regiuni.
Prin lege se pot aduce modificari acestor impartiri.
Art. 76
Organele locale ale puterii de Stat sunt consiliile populare locale.
Art. 77
Consiliile populare locale sunt organe reprezentative, alese pe 4 ani, prin
vot universal, direct, egal si secret.
Art. 78
Consiliile populare locale indrumeaza si conduc activitatea economica,
sociala si culturala locala, potrivit legilor si dispozitiunilor organelor
administrative superioare.
Ele elaboreaza si executa planul economic si bugetul local, tinand seama de
planul general national si de bugetul general al Statului, se ingrijesc de buna
administrare a bunurilor si intreprinderilor locale, de pastrarea ordinii
publice, de apararea drepturilor locuitorilor, de respectul si aplicarea
legilor, precum si de luarea masurilor necesare bunului mers al gospodariei
locale.
Art. 79
In executarea atributiilor lor, consiliile populare se sprijina pe
initiativa si larga participare a maselor populare.
Art. 80
Consiliile populare locale fac dari de seama in fata poporului.
Art. 81
Consiliile populare locale se intrunesc in sesiuni ordinare si
extraordinare de lucru.
Art. 82
Organele de directie si executie ale consiliilor populare locale sunt
comitetele executive.
Ele se aleg din sanul consiliilor populare locale respective si se
alcatuiesc si functioneaza in modul stabilit prin lege.
Art. 83
Comitetele executive sunt raspunzatoare in fata consiliilor populare locale
respective.
Art. 84
Consiliile populare si comitetele executive locale isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile si sunt subordonate consiliilor populare
si comitetelor executive superioare, precum si organelor administrative centrale
de Stat.
Art. 85
Se pot infiinta sectiuni ale consiliilor populare pe ramuri de activitate,
acestea fiind subordonate in activitatea lor de orice fel consiliilor populare
si comitetelor executive, pe langa care functioneaza, iar in ce priveste indrumarea
tehnica de specialitate, sectiunilor corespunzatoare de pe langa consiliile
populare superioare, precum si organelor administrative centrale de Stat
competente.
TITLUL VII
Organele judecatoresti si parchetul
Art. 86
Instantele judecatoresti sunt: Curtea Suprema, una pentru intreaga tara,
Curtile, tribunalele si judecatoriile populare.
Art. 87
Se pot infiinta prin lege, instante speciale pentru anumite ramuri de
activitate.
Art. 88
La toate instantele, cu exceptia Curtii Supreme, judecarea are loc cu
asesori populari, afara de cazurile cand legea dispune altfel.
Art. 89
Primul presedinte, presedintii si membrii Curtii Supreme sunt numiti de
Prezidiul Marii Adunari Nationale a R. P. R., la propunerea guvernului.
Art. 90
Curtea Suprema supravegheaza activitatea judiciara a instantelor si
organelor judiciare, in conditiile legii.
Art. 91
La toate instantele de judecata dezbaterile sunt publice, afara de cazurile
si conditiunile prevazute de lege.
Art. 92
Dreptul de aparare in fata tuturor instantelor este garantat.
Art. 93
Judecatorii de orice grad se supun in exercitarea atributiilor lor numai
legii si aplica legile egal fata de toti cetatenii.
Art. 94
O lege va determina organizarea si modul de functionare a instantelor
judecatoresti, precum si modul de numire si indepartare a judecatorilor de
orice grad.
Art. 95
In Republica Populara Romana, parchetul supravegheaza respectarea legilor
penale, atat de catre functionarii publici cat si de catre ceilalti cetateni.
Art. 96
Parchetul vegheaza indeosebi la urmarirea si pedepsirea crimelor impotriva
ordinei si libertatii democratice, a intereselor economice, a independentei
nationale si a suveranitatii Statului Roman.
Art. 97
Parchetul se compune dintr-un procuror general al Republicii Populare
Romane si mai multi procurori.
Prin lege se vor determina modul de organizare, atributiile si functionarea
parchetului.
Art. 98
Procurorul general al Republicii Populare Romane se numeste de Prezidiul
Marii Adunari Nationale a R. P. R., la propunerea guvernului.
TITLUL VIII
Stema, Sigiliul, Drapelul si Capitala
Art. 99
Stema Republicii Populare Romane, reprezinta muntii impaduriti, deasupra
carora se ridica soarele. In mijloc se afla o sonda, iar in jurul stemei o
coroana de spice de grau.
Art. 100
Pe sigiliul Statului este reprezentata stema tarii.
Art. 101
Drapelul Republicii Populare Romane se compune din culorile: albastru,
galben si rosu, asezate vertical.
In mijloc este asezata stema tarii.
Art. 102
Capitala Republicii Populare Romane este orasul Bucuresti.
TITLUL IX
Modificarea Constitutiei
Art. 103
Constitutia Republicii Populare Romane poate fi modificata, in parte sau in
total, la propunerea guvernului sau a unei treimi din membrii Marii Adunari
Nationale a R. P. R.
Art. 104
Proiectul de lege asupra modificarii Constitutiei se considera adoptat daca
a fost votat de doua treimi din numarul total al membrilor Marii Adunari
Nationale a R. P. R.
TITLUL X
Dispozitiuni tranzitorii
Art. 105
Se vor revizui toate codicele si legile existente spre a le pune de acord
cu Constitutia.
De la data intrarii in vigoare a Constitutiei, prin publicarea ei in
Monitorul Oficial, se desfiinteaza toate dispozitiile din legi, decrete,
regulamente si orice alte dispozitiuni contrare prevederilor Constitutiei.
Aceasta Constitutie s a votat de Marea Adunare Nationala, in sedinta de la
13 Aprilie 1948, si s a aprobat cu unanimitate de 401 voturi.