LEGE
Nr. 984 din 11 aprilie 1927
pentru organizarea Casei Sanatatii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 12 aprilie 1927

FERDINAND I,
Prin gratia lui Dumnezeu si vointa nationala, Rege al Romaniei,
La toti de fata si viitori, sanatate:
Adunarile legiuitoare au votat si adoptat, iar Noi sanctionam ce urmeaza:
TITLUL I
Scopul si atributiunile Casei Sanatatii
Art. 1
Se infiinteaza pe langa Ministerul Sanatatii si Ocrotirilor Sociale si
pendinte de acest Minister o institutiune speciala, numita "Casa
Sanatatii", instituita de drept persoana morala si juridica.
Art. 2
Casa Sanatatii este un organ auxiliar de actiune sanitara sistematica, cu urmatoarele
atributiuni:
a) A studia conditiunile sanatatii publice si ocrotirilor sociale, pentru a
scoate in evidenta factorii care usureaza sau impiedica desvoltarea normala si
valorificarea capitalului uman al tarii noastre;
b) A centraliza si administra toate fondurile pentru constructiuni,
reparatiuni, inzestrari si amenajari de asezaminte sanitare si de ocrotire din
intreaga tara, depinzand de Minister, precum si a administra bunurile trecute
de Minister sub conducerea sa; a procura si centraliza fondurile pentru
combaterea boalelor sociale; a combate boalele sociale ca: alcoolismul,
tuberculoza, sifilisul, pelagra, malaria, prin organizari de echipe sanitare
volante si prin orice alte mijloace;
c) A administra fondurile rezultate din legate si donatiuni, precum si a
pastra actele doveditoare de proprietate, impreuna cu planurile, schitele,
inventarele si orice alte hartii ale Ministerului Sanatatii si Ocrotirilor
Sociale si ale directiunilor pendinte care au personalitate juridica si morala;
d) A elabora si executa in colaborare cu directiunile respective din
Minister planul sistematic pentru organizarea asezamintelor sanitare si de
ocrotire, precum si a studia si a introduce metodele cele mai rationale si
practice pentru constructia, inzestrarea si intretinerea tuturor asezamintelor
sanitare si de ocrotire, chiar si a acelora care se fac fara sprijinul Casei
Sanatatii;
e) A ajuta infaptuirea institutiunilor de asistenta medicala, sanitara si
sociala si a lucrarilor de salubritate, ca: asanarea localitatilor si
locuintelor, canalizare, alimentare cu apa potabila si orice alte lucrari de
igiena edilitara si a stimula initiativa particulara si locala, determinand-o
sa ia asupra sa o parte din sarcinile sanitare si de ocrotire;
f) A colabora efectiv cu toate celelalte Ministere, cu scopul de a coordona
activitatea de organizare a institutiunilor sanitare;
g) A concentra, prelucra si publica toate datele de statistica sanitara si
demografica si a face educatia igienica a masselor prin organizarea de muzee si
prin orice alte mijloace de propaganda. In scopul acesta va organiza o
biblioteca centrala, inzestrand-o cu materialul documentar necesar.
TITLUL II
Organizarea Casei Sanatatii
Art. 3
Activitatea Casei Sanatatii se va desfasura in urmatoarele cadre:
A) Directiunea tehnica medicala cu urmatoarele sectiuni:
1. Sectiunea asistentei medicale;
2. Sectiunea salubritatii publice;
3. Sectiunea igienei sociale;
4. Sectiunea asistentei sociale;
B) Directiunea statisticii, propagandei, publicatiunilor, muzeului si
bibliotecii;
C) Directiunea constructiunilor si a inzestrarilor;
D) Serviciul contabilitatii si administratiei (venituri, cheltuieli si
ordonantari, cassierie, secretariat, registratura si arhiva, etc.).
Art. 4
Casa Sanatatii este pusa sub conducerea unui administrator, care este
reprezentantul ei legal. Administratorul va fi numit dintre inspectorii
generali sanitari sau doctorii in medicina specializati in igiena si sanatate
publica, fiind ajutat de un subadministrator, doctor in medicina.
Administratorul si subadministratorul se numesc prin decret regal si sunt
definitivi si inamovibili, neputand fi suspendati sau revocati decat in
conditiunile prevazute in art. 13 din legea sanitara.
Art. 5
Administratorul conduce serviciile si lucrarile Casei, administrand
interesele si bunurile ei, in conformitate cu legile si regulamentele
respective.
El poate lua orice masuri legale cu scopul de a asigura fondurile necesare Casei
Sanatatii, avand dreptul a face cheltuielile necesare in limita alocatiunilor
inscrise in bugetele anuale ale Casei Sanatatii.
Administratorul este raspunzator de gestiunea baneasca a fondurilor, precum
si de administrarea intereselor si bunurilor Casei.
El este in drept a constata personal sau printr-un delegat al sau, la fata
locului, mersul lucrarilor sau aprovizionarilor cu materiale ce se executa in
contul sau cu ajutorul Casei Sanatatii, informand despre aceasta atat pe
ministru, cat si consiliul Casei.
In absenta administratorul este inlocuit de drept in toate atributiunile
sale de subadministrator.
Art. 6
Recrutarea personalului tehnic medical si administrativ al Casei Sanatatii,
precum si transferarile si ocuparea locurilor vacante se fac dupa propunerea
administratorului si in conformitate cu statutul functionarilor publici.
Art. 7
Pe masura nevoilor, consiliul Casei va putea aviza asupra crearii de
servicii noi, de a caror infiintare va dispune Ministerul.
Art. 8
Administratorul este asistat de un consiliu compus din membri de drept si
membri numiti.
Membrii de drept sunt:
1. Directorul general sanitar.
2. Directorul Asistentei sociale.
3. Inspectorul general tehnic pentru spitale.
4. Inspectorul general tehnic pentru laboratoare.
5. Profesorii de igiena de la facultatile de medicina din tara.
6. Un reprezentant al institutului de igiena si sanatate publica.
7. Directorul medical al Ministerului Muncii si Asigurarilor sociale.
Membrii numiti sunt:
1. Un internist.
2. Un chirurg.
3. Un epidemilog.
4. Un medic primar de judet.
5. Un medic-sef de oras.
6. Un reprezentant al Uniunii oraselor din Romania, propus de Uniune.
7. Un arhitect.
8. Un specialist in geniu sanitar.
9. Un reprezentant al Consiliului tehnic superior.
Membrii consiliului sunt numiti prin decret regal. Mandatul lor dureaza 6
ani; dupa expirarea mandatului pot fi numiti din nou.
Membrii numiti ai consiliului se reinnoiesc la fiecare 2 ani in grupuri de
cate trei. Prima reinnoire se va face prin tragere la sorti, dupa expirarea
termenului de 6 ani.
In caz de necesitate Consiliul poate chema la sedinta spre consultare
persoane speciale si competinte.
Consiliul va fi prezidat de administrator, care ia parte cu vot
deliberativ.
In caz ca ministrul sau secretarul general sunt de fata, presedintia le
revine lor de drept.
Consiliul se va convoca de ministru, sau de administratorul Casei, odata pe
an in sesiune ordinara, iar in sesiune extraordinara de cate ori va fi nevoie.
Art. 9
Consiliul Casei Sanatatii isi va da avizul asupra chestiunilor cuprinse in
art. 2 al legii prezente, ce i se vor supune spre deliberare.
Avizele consiliului sunt supuse aprobarii ministrului.
Art. 10
Se infiinteaza o comisiune administrativa permanenta compusa din:
administrator, directorul general sanitar si un membru delegat de consiliu prin
vot secret.
Sarcina acestei comisiuni va fi de a decide in toate chestiunile curente si
urgente aduse in fata sa de administrator. Deciziunile acestei comisiuni vor
deveni executorii numai dupa aprobarea ministrului; aceasta comisiune va mai
putea fi completata, caz de caz, cu cel mult doua persoane speciale indicate de
natura problemelor care formeaza obiectul principal al ordinei de zi si care
vor lua parte cu vot deliberativ.
Art. 11
Pentru inlesnirea activitatii Casei Sanatatii, judetele si comunele isi vor
constitui comitete sanitare compuse din persoane bine reputate si prezentand
garantii ca vor lucra pentru problemele care privesc Casa Sanatatii. In
comunele rurale medicii de circumscriptii vor da concurs pentru constituirea
acestor comitete.
Art. 12
Contributiunile insemnate, aduse de particulari la propasirea sanatatii
publice, se vor aduce la cunostinta generala a publicului prin publicitate.
Atributiunile serviciilor
A. Directiunea tehnica medicala
Art. 13
Directiunea tehnica medicala va face studiile si anchetele de ordin tehnic
medical. Ea va aduna intreg materialul documentar asupra situatiunii
institutiunilor de asistenta medicala, sanitara si sociala din tara, atat a
celor depinzand de Minister, cat si a celor de sub conducerea altor
departamente sau autoritati sau societati si persoane particulare; va elabora
programul de organizare a institutiunilor noi in colaborare cu directiunile
respective si va centraliza planurile tuturor institutiunilor sanitare si de
ocrotire sociala.
Tot aceasta directiune va fi chemata sa organizeze experimentarile sanitare
necesare Ministerului.
B. Directiunea statisticii, propagandei si publicatiunilor, muzeului si
bibliotecii
Art. 14
Aceasta directiune, condusa de un doctor in medicina, lucreaza in
colaborare cu toate directiunile Ministerului si are urmatoarele atributiuni:
1. Strange si coordoneaza toate datele statistice privitoare la igiena
publica, asistenta medicala, ocrotirile sociale si miscarea populatiei.
Directiunile respective vor pune la dispozitia Casei Sanatatii toate datele
statistice colectate de ele; intocmeste statistica cauzelor mortalitatii si
morbiditatii, precum si a lucrarilor de salubritate si orice alte lucrari;
centralizeaza datele statistice ale tuturor asezamintelor sanitare sau de
asistenta, face anchete statistice de specialitate, culege datele statistice
internationale si intretine relatiunile si schimbul de publicatiuni cu oficiile
din tara si strainatate.
2. Cu concursul celorlalte directiuni alcatuitoare ale Ministerului,
studiaza diferitele probleme sanitare sau de asistenta. Organizeaza si executa
in acelasi mod propaganda in domeniul chestiunilor sanitare si de asistenta, in
special contra boalelor cu caracter social.
3. Redacteaza si tipareste statisticile, publicatiunile, anuarele, buletinul
oficial (analele) Ministerului.
4. Organizeaza si conduce muzeul de igiena si asistenta (sociala,
nationala) al Ministerului.
5. Pastreaza si conduce biblioteca Ministerului, precum si bibliotecile de
pe langa asezamintele sanitare sau de asistenta.
Aceasta directiune va avea urmatoarele biurouri:
a) Biroul publicatiunilor, propagandei si studiilor;
b) Biroul bibliotecii si muzeul Ministerului;
c) Biroul statisticii, in legatura cu institutul central statistic si cu
statistica demografica. Acest serviciu in marginile competintii sale va lucra
in stransa legatura cu serviciile similare de la celelalte departamente, in
special cu statistica demografica, coordonand activitatea si datele.
Aceasta directiune va lucra in conformitate cu legea institutului
statistic.
Art. 15
Toate tipografiile sunt obligate a trimite bibliotecii Casei Sanatatii cate
un exemplar din orice publicatiune (carti, reviste, afise, planse, etc.) care
trateaza subiecte cu caracter sanitar sau de asistenta sociala.
C. Directiunea constructiunilor si inzestrarilor
Art. 16
Directiunea constructiunilor, condusa de un arhitect-sef, va avea
urmatoarele atributiuni:
Va studia si intocmi proiectele, va supraveghea si executa toate lucrarile
noi si de intretinere a tuturor cladirilor si instalatiunilor apartinand
serviciilor sau directiunilor pendinte de Ministerul Sanatatii si Ocrotirilor
Sociale.
Directiunea constructiunilor va cuprinde urmatoarele biurouri:
a) Biroul de verificari si secretariat;
b) Biroul de studii si constructiuni noi;
c) Biroul de intretinere si inzestrari;
d) Biroul de instalatiuni si aparate sanitare;
e) Biroul tehnic balneo-climatic;
f) Personalul exterior.
Directorul constructiunilor are urmatoarele atributiuni:
Supune aprobarii organelor superioare programul de lucrari al directiunii
si da directive serviciilor de sub ordinele sale, aproba din punct de vedere
tehnic toate lucrarile Ministerului sau ale institutiunilor pendinte de Minister,
care sunt obligate sa-si execute lucrarile prin directiunea constructiunilor.
D. Serviciul contabilitatii si administratiei
Art. 17
Serviciul administrativ si financiar se va ocupa cu: administrarea
intreprinderilor si bunurilor Casei, urmarirea si incasarea veniturilor,
evidenta si situatiunea donatiunilor si legatelor, administrarea fundatiunilor
particulare care nu au administratie aparte, ordonantarea si contabilizarea
cheltuielilor, verificarea actelor justificative, incheierea situatiunilor si
conturilor de gestiuni, precum si cu orice alte lucrari cu caracter
administrativ si financiar. In scopul acesta se vor crea birouri de: a)
venituri; b) cheltuieli si ordonantari; c) cassierie; d) secretariat si
informatiuni; e) arhiva si registratura. Alte biurouri se vor infiinta pe
masura ce nevoile Casei vor cere.
Art. 18
Cassieria Casei Sanatatii va constitui un serviciu propriu zis, pus sub
conducerea unui cassier, care va incasa toate veniturile si va face toate
platile in contul Casei, pe baza delegatiunii date de administrator.
TITLUL III
Fondurile Casei Sanatatii
Art. 19
Bugetul anual al Casei Sanatatii se intocmeste de administrator cu avizul
consiliului si se supune aprobarii Adunarii deputatilor odata cu bugetul
Ministerului.
Modificarea articolelor de buget pe cale de viriment se poate face numai in
conditiunile prevazute in legea contabilitatii publice.
Art. 20
Gestiunea Casei Sanatatii este deosebita si nu se inglobeaza in gestiunea
propriu zisa a Ministerului sau a celorlalte Case si fonduri speciale.
Conturile de gestiune ale Casei Sanatatii se vor inainta Curtii de conturi
spre verificare.
Art. 21
In cazul cand resursele bugetare anuale ale Casei Sanatatii nu sunt
suficiente pentru executarea lucrarilor pendinte de Minister, judete sau
comune, Casa Sanatatii, cu autorizatia Consiliului de Ministri, se va putea
angaja la plata in rate lunare sau va putea contracta imprumuturi.
In aceste cazuri, ratele, interesele sau anuitatile vor fi inscrise in
bugetul Casei Sanatatii, cu precadere asupra celorlalte cheltuieli.
Art. 22
Casa Sanatatii va fi dotata cu un fond de catre Stat din care va putea
acorda imprumuturi judetelor si comunelor pentru lucrari de asistenta medicala,
asistenta sanitara si asistenta sociala, care se vor face dupa intelegerea
luata cu Casa Sanatatii.
Casa Sanatatii fiind o continuare de drept a Casei Sanatatii Publice
rurale, infiintata prin legea din 1910, toate proprietatile, precum si
veniturile si pretentiunile Casei, cat si orice averi si drepturi patrimoniale
ce s-au testat sau donat in decursul timpurilor pentru sanatatea publica, vor
fi luate in primire si urmarite de Casa Sanatatii, care va garanta buna
pastrare si valorificare a acestor proprietati si creante.
Art. 23
Comunele si judetele care nu vor executa lucrarile sanitare si de ocrotire
sociala impuse lor prin legile sanitare si administrative, sunt obligate a
inscrie sumele necesare in buget pentru aceste lucrari, dupa avizul si indrumarile
date de Casa Sanatatii asupra planurilor, dispozitiunilor de executare si
cotelor anuale ce trebuiesc a fi inscrise in buget. In urma intervenirii Casei
Sanatatii, inscrierea sumelor necesare se va face din oficiu de Ministerul de
Interne. De asemenea inscrierea in buget este obligatorie si pentru sumele
debursate de Casa Sanatatii in efectuarea lucrarilor urgente si neexecutate de
comune sau judete, conform acestui articol, varsandu-se tezaurului in contul
Casei Sanatatii.
Art. 24
Casa Sanatatii se va alimenta din urmatoarele surse de venituri:
1. Sumele donate de judete, comune, eforii, institutiuni publice sau
private sau de persoane particulare, pentru scopuri de constructiuni,
reparatiuni, amenajari, inzestrari si intretineri de institutiuni sanitare si
de ocrotire sociala.
2. Cotizatiunile si contributiunile pentru construiri de locuinte pentru
medici de circumscriptii si alt personal sanitar si de ocrotire.
3. Taxele de abonamente pentru publicatiunile Casei Sanatatii, precum si
toate veniturile provenind din taxele de anunturi si reclame ale
publicatiunilor acestei Case.
4. Veniturile din contributiunile benevole la spectacolele de propaganda
sanitara, precum si din vanzarea articolelor de propaganda. Tot aceasta Casa va
colecta si taxele de intrare la muzeele de igiena si sanatate publica
organizate de Casa Sanatatii.
5. Taxele medicale pentru vizita medicala a lucratorilor straini care intra
in tara, precum si a vaselor plutitoare care ating pentru prima oara un port
roman.
6. Venitul efectelor de Stat, donate in scop edilitar, sanitar sau de
ocrotire sociala.
7. Venitul efectelor de Stat proprietatea Ministerului.
8. Cota de 70% din taxele pentru autorizarea vanzarii produselor
medicamentoase straine si indigene.
9. Toate amenzile ce se vor incasa pe baza legilor si regulamentelor
sanitare si de ocrotire sociala, fie pe cale administrativa, fie pe cale
judecatoreasca, vor constitui de drept veniturile Casei Sanatatii si se vor
incasa in temeiul si modul prevazut de legea din 25 Martie 1923 privitoare la
majorarea cifrei amenzilor judecatoresti si la modul incasarii lor.
10. Din veniturile loteriei de Stat, cand aceasta institutiune se va repune
in functiune.
Odata cu inceperea functionarii loteriei de Stat susmentionata, nu va mai
putea functiona nici o astfel de loterie cu caracter periodic sau continuu, in
nici o forma si sub nici o denumire.
11. Prin derogare de la legea contabilitatii, se vor varsa la Casa
Sanatatii economiile anuale provenite din veniturile spitalelor,
ambulatoarelor, laboratoarelor, precum si altor institutiuni cu caracter
sanitar sau de asistenta sociala care sunt intretinute de Stat, in afara de
taxele de intretinere ale bolnavilor.
12. Venitul imobilelor si al sumelor capitalizate, provenind din donatiuni
si legate facute Ministerului sau Casei in scop sanitar determinat sau
nedeterminat, precum si veniturile sumelor capitalizate din fondul general.
13. Venitul intreprinderilor autorizate de lege in folosul Casei Sanatatii
(statiuni balneare, expozitii sanitare, etc.).
14. Taxe ce se vor percepe de la data promulgarii acestei legi dupa cum
urmeaza:
5.000 - 10.000 lei de fiecare autorizatiune pentru functionarea oricarui
sanatoriu, Case de sanatate sau alt asezamant privat cu scopul de a interna sau
ingriji bolnavi in mod ambulator, excluzand pe cele facute cu scop de
binefacere;
5.000 lei de fiecare autorizatie pentru deschiderea de farmacii, drogherii,
depozite de medicamente, parfumerii, laboratoare de droguri, cosmeticuri;
1.000 lei pentru orice mutare sau transferare de drogherie sau farmacie;
8.000 lei de fiecare autorizatie pentru desfacerea unui produs farmaceutic
strain de specialitate;
2.000 lei pentru autorizatie de desfacere a produselor farmaceutice
indigene de specialitate;
2.000 lei de fiecare autorizatie de functionare a oricarui laborator privat
pentru analize medicale;
1.000 - 10.000 lei pentru acordarea de autorizatiuni de functionarea
stabilimentelor comerciale si industriale supuse controlului sanitar.
15. Orice alte venituri neprevazute si intamplatoare.
Art. 25
Pentru augmentarea resurselor prevazute la art. 21 al prezentei legi, care
vor servi pentru acordarea de imprumuturi comunelor si judetelor in vederea
imbunatatirilor sanitare necesare, Casa Sanatatii va avea drept de preferinta
fata de orice alte Case si autoritati de a obtine sumele depuse la Casele de
depuneri ale Statului.
Art. 26
Fondurile banesti ale Casei Sanatatii se vor pastra pana la intrebuintarea
lor la Casa de depuneri si consemnatiuni.
Art. 27
Orice sume primite de la administratiile financiare in conturile
veniturilor prevazute mai sus se vor consemna lunar pe seama Casei Sanatatii,
careia i se va inainta recepisa corespunzatoare, insotita de borderouri
separate pentru fiecare venit in parte.
Art. 28
Casa Sanatatii va executa orice lucrare singura sau in colaborare cu
eforiile, judetele, comunele sau orice alte institutiuni interesate.
Daca judetele, comunele sau eforiile sunt lipsite de fonduri suficiente,
Casa Sanatatii va putea contribui cu subventiuni, care insa nu vor putea
intrece cota de 50% din costul lucrarilor, iar pentru rest va putea acorda cu
aprobarea Consiliului de Ministri imprumuturi platibile in anuitati cu o
dobanda nominala fixata anual de acest Consiliu.
Art. 29
Judetele si comunele care vor cere imprumuturi de la Casa Sanatatii vor fi
datoare a anexa la cererea lor un exemplar din buget si o situatie a
incasarilor si cheltuielilor pe ultimii trei ani, date care vor constitui
dovada putintei de plata a anuitatilor, pe care in caz de aprobare a
imprumutului sunt datoare a le inscrie in buget cu precadere asupra celorlalte
cheltuieli.
Art. 30
Contabilizarea fondurilor Casei Sanatatii se va face in conformitate cu
dispozitiunile legii contabilitatii publice.
TITLUL IV
Donatiuni si legate
Art. 31
Casa Sanatatii are dreptul de a primi legate si a poseda bunuri si imobile.
Orice legat sau donatiune facuta in folosul Casei Sanatatii e acceptata de
aceasta Casa si se intrebuinteaza in ramura de sanatate publica, pe care a
avut-o in vedere testatorul.
Art. 32
Toate fundatiunile existente cu fond sanitar sau de asistenta sociala, care
prin actele lor de infiintare nu sunt puse sub o administratie speciala, vor
trece sub administratia Casei Sanatatii, care va urmari in acest scop existenta
acestor fundatiuni, spre a lua cunostinta de actele lor de fundatiune. Aceste
fundatiuni sunt obligate ca in termen de 6 luni de la infiintarea Casei
Sanatatii, sa inainteze actele de constituire si regulamentele lor de
functionare. Regulamentele acestor fundatiuni ca si bugetele lor vor fi
aprobate de Ministerul Sanatatii si Ocrotirilor Sociale pe baza avizului dat de
Casa Sanatatii.
Art. 33
Fundatiunile, eforiile, epitropiile pentru asistenta medicala si orice alte
asezaminte similare vor putea trece sub administratia Casei Sanatatii in mod
benevol si daca actele lor de fundatiune nu se opun.
Art. 34
La deschiderea oricarui testament sau facerea unui act, prin care sa se
instituie o fundatiune sanitara sau se prevede vreun legat pentru sanatatea
publica, presedintii tribunalelor si notarii publici sunt obligati a
incunostinta despre aceasta, din oficiu, Ministerul Sanatatii si Ocrotirilor
Sociale.
Art. 35
Casa Sanatatii ca persoana morala si juridica are dreptul de a figura in
justitie ca aparatoare ori reclamanta, putand intenta orice actiune si chiar
actiune de revendicare.
TITLUL V
Dispozitiuni finale si tranzitorii
Art. 36
Inzestrarile institutiunilor construite de Casa Sanatatii se vor face prin
serviciul de economat al Ministerului.
Art. 37
Tablourile de materiale necesare pentru inzestrarea asezamintelor si
institutiunilor noi se intocmesc de serviciul de economat, sub directa
supraveghere a Casei Sanatatii, stabilindu-se de comun acord cu serviciile
interesate conditiunile de aprovizionare.
Art. 38
Odata cu aprobarea tablourilor si conditiunilor de aprovizionare pentru
materiale, prevazute de articolul precedent, Ministerul, in urma avizului
comisiei administrative permanente a Casei Sanatatii, va decide, in
conformitate cu dispozitiunile legii contabilitatii publice, asupra
conditiunilor in care aprovizionarile cu materiale urmeaza sa se execute.
Art. 39
Licitatiunile publice pentru aprovizionarea cu materiale se vor tine in
conformitate cu dispozitiunile legii contabilitatii publice de o comisie
compusa din:
1. Administratorul Casei Sanatatii publice sau delegatul sau;
2. Un membru desemnat din sanul sau de consiliul Casei;
3. Seful serviciului de economat al Ministerului.
Art. 40
Rezultatul licitatiunilor publice tinute conform prevederilor de mai sus se
supun avizului comisiunii administrative permanente a Casei si aprobarilor
cerute de legea contabilitatii publice.
Art. 41
Contractele pentru aprovizionari cu materiale se indica si se semneaza pe
numele Casei Sanatatii de administratorul ei sau de inlocuitorul sau legal si se
contrasemneaza de seful serviciului de economat.
Serviciul de economat ramane raspunzator de buna executare a aprovizionarii
cu material, fiind obligat a informa lunar Casa Sanatatii de situatia
aprovizionarilor.
Receptiunea definitiva a materialelor se va face de o comisiune compusa in
acelasi fel ca si comisiunea de tinerea licitatiunilor.
Art. 42
Serviciul statisticii, propagandei, muzeului, studiilor si bibliotecii si
serviciul tehnic al Ministerului trec pe ziua promulgarii prezentei legi la
Casa Sanatatii si vor functiona in conformitate cu articolele legii de fata.
Serviciul tehnic se va numi in viitor serviciul constructiunilor si
inzestrarilor.
Art. 43
Directiile si directiunea comune, precum si consiliile si comisiunile speciale,
care dau avizuri sau iau dispozitiuni care privesc Casa Sanatatii, vor consulta
aceasta Casa, spre a se asigura o colaborare cat mai stransa intre Casa
Sanatatii si aceste directiuni si servicii.
Spre a se asigura o colaborare cat mai stransa intre Casa Sanatatii si
directiunile Ministerului, Casa Sanatatii va avea un reprezentant in toate
comisiile si consiliile care se ocupa de chestiuni in legatura cu vreo ramura a
activitatii ei.
Art. 44
La stabilirea taxelor care se percep de Minister in favorul Casei
Sanatatii, precum si la reglementarea incasarilor acestor taxe, directiunile
respective sunt obligate a cere si avizul Casei Sanatatii.
Art. 45
Sefii serviciilor comune (serviciul tehnic, serviciul statisticii) care
prin prezente lege trec la Casa Sanatatii, isi pastreaza drepturile acordate de
statutul functionarilor publici, de a lua parte in comisiunea de numiri si
inaintari si in comisia de disciplina.
Art. 46
Pentru asigurarea unui control mai eficace al exploatatiunilor agricole de
pe terenurile Casei Sanatatii, inspectorul agricol al Casei va lua masuri de
organizare al oricarui tip de exploatatiune si va supraveghea executarea
instructiunilor cuprinse intr-un regulament special.
Art. 47
Modul de functionare a Casei si a serviciilor ei si felul cum se va
organiza loteria precum si orice alte norme se vor stabili printr-un regulament
special.
Art. 48
Administratorul Casei Sanatatii va publica un raport anual asupra
activitatii Casei, pe care il va inainta consiliului Casei si Ministerului.
Art. 49
Prin legea de fata se modifica unele articole ale legii din 23 Martie 1926
dupa cum urmeaza: la art. 3 se vor abroga alineatele d si f prin trecerea
serviciilor respective la Casa Sanatatii; de asemenea se va abroga alineatul e
al art. 10. Articolele 56, 57, 58, 59 si 60 ale legii din 23 Martie 1926 se
abroga in total. Alineatul intaiu al art. 62 se modifica astfel: toate
serviciile de gospodarie si contenciosul formeaza serviciile comune ale Ministerului,
care cuprinde: 1. Serviciul de contabilitate cu inspectoratul de control
financiar; 2. Serviciul personalului si secretariatului cu intendenta; 3.
Serviciul materialelor (economatul); 4. Contenciosul. Articolul 65 modificat
devine art. 16 al legii de fata, iar art. 68 devine art. 14 al prezentei legi;
articolele 69 si 70 ale legii din 23 Martie 1926 nu se vor referi si la Casa
Sanatatii.
Art. 50
Orice articole de lege si regulamente contrare prezentei legi sunt si raman
abrogate.
Aceasta lege s-a votat de Senat in sedinta de la 28 Martie anul 1927 si s-a
adoptat cu unanimitate de una suta douazeci si sapte voturi.
Vice-presedinte,
Dr. Obregia.
(L.S.S.) Secretar,
Noica.
Aceasta lege s-a votat de Adunarea Deputatilor in sedinta de la 1 Aprilie
anul 1927, si s-a adoptat cu majoritate de una suta sasesprezece voturi, contra
unu.
Vice-presedinte, Secretar,
Dr. Bardescu. Toma Radulescu.
(L.S.A.D.)
Promulgam aceasta lege si ordonam ca ea sa fie investita cu sigiliul
Statului si publicata in Monitorul Oficial.
Dat in Bucuresti,
la 11 Aprilie 1927.
(L.S.St.) FERDINAND
Ministrul sanatatii si Ministrul justitiei,
ocrotirilor sociale, T. Cudalbu.
I. Lupas.