CONSTITUTIA ROMANIEI * Republicata
ACT EMIS DE: ADUNAREA CONSTITUANTA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 767 din 31 octombrie 2003
*) Modificata si completata prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei
nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare (art. 152 a devenit, in forma republicata, art. 156).
Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003 a fost aprobata
prin referendumul national din 18 - 19 octombrie 2003 si a intrat in vigoare la
data de 29 octombrie 2003, data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003 a Hotararii Curtii Constitutionale nr.
3 din 22 octombrie 2003 pentru confirmarea rezultatului referendumului national
din 18 - 19 octombrie 2003 privind Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei.
Constitutia Romaniei, in forma initiala, a fost adoptata in sedinta
Adunarii Constituante din 21 noiembrie 1991, a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233 din 21 noiembrie 1991 si a intrat in
vigoare in urma aprobarii ei prin referendumul national din 8 decembrie 1991.
TITLUL I
Principii generale
Art. 1
Statul roman
(1) Romania este stat national, suveran si independent, unitar si
indivizibil.
(2) Forma de guvernamant a statului roman este republica.
(3) Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea
omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor
Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.
(4) Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului
puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei
constitutionale.
(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.
Art. 2
Suveranitatea
(1) Suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin
organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si
corecte, precum si prin referendum.
(2) Nici un grup si nici o persoana nu pot exercita suveranitatea in nume
propriu.
Art. 3
Teritoriul
(1) Teritoriul Romaniei este inalienabil.
(2) Frontierele tarii sunt consfintite prin lege organica, cu respectarea
principiilor si a celorlalte norme general admise ale dreptului international.
(3) Teritoriul este organizat, sub aspect administrativ, in comune, orase
si judete. In conditiile legii, unele orase sunt declarate municipii.
(4) Pe teritoriul statului roman nu pot fi stramutate sau colonizate
populatii straine.
Art. 4
Unitatea poporului si egalitatea intre cetateni
(1) Statul are ca fundament unitatea poporului roman si solidaritatea
cetatenilor sai.
(2) Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala.
Art. 5
Cetatenia
(1) Cetatenia romana se dobandeste, se pastreaza sau se pierde in
conditiile prevazute de legea organica.
(2) Cetatenia romana nu poate fi retrasa aceluia care a dobandit-o prin
nastere.
Art. 6
Dreptul la identitate
(1) Statul recunoaste si garanteaza persoanelor apartinand minoritatilor
nationale dreptul la pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitatii lor
etnice, culturale, lingvistice si religioase.
(2) Masurile de protectie luate de stat pentru pastrarea, dezvoltarea si
exprimarea identitatii persoanelor apartinand minoritatilor nationale trebuie
sa fie conforme cu principiile de egalitate si de nediscriminare in raport cu
ceilalti cetateni romani.
Art. 7
Romanii din strainatate
Statul sprijina intarirea legaturilor cu romanii din afara frontierelor
tarii si actioneaza pentru pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii lor
etnice, culturale, lingvistice si religioase, cu respectarea legislatiei
statului ai carui cetateni sunt.
Art. 8
Pluralismul si partidele politice
(1) Pluralismul in societatea romaneasca este o conditie si o garantie a
democratiei constitutionale.
(2) Partidele politice se constituie si isi desfasoara activitatea in
conditiile legii. Ele contribuie la definirea si la exprimarea vointei politice
a cetatenilor, respectand suveranitatea nationala, integritatea teritoriala,
ordinea de drept si principiile democratiei.
Art. 9
Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale
Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se constituie si isi
desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile legii. Ele
contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale,
economice si sociale ale membrilor lor.
Art. 10
Relatii internationale
Romania intretine si dezvolta relatii pasnice cu toate statele si, in acest
cadru, relatii de buna vecinatate, intemeiate pe principiile si pe celelalte
norme general admise ale dreptului international.
Art. 11
Dreptul international si dreptul intern
(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta
obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.
Art. 12
Simboluri nationale
(1) Drapelul Romaniei este tricolor; culorile sunt asezate vertical, in
ordinea urmatoare incepand de la lance: albastru, galben, rosu.
(2) Ziua nationala a Romaniei este 1 Decembrie.
(3) Imnul national al Romaniei este "Desteapta-te romane".
(4) Stema tarii si sigiliul statului sunt stabilite prin legi organice.
Art. 13
Limba oficiala
In Romania, limba oficiala este limba romana.
Art. 14
Capitala
Capitala Romaniei este municipiul Bucuresti.
TITLUL II
Drepturile, libertatile si indatoririle fundamentale
CAP. 1
Dispozitii comune
Art. 15
Universalitatea
(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin
Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.
Art. 16
Egalitatea in drepturi
(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.
Art. 17
Cetatenii romani in strainatate
Cetatenii romani se bucura in strainatate de protectia statului roman si
trebuie sa-si indeplineasca obligatiile, cu exceptia acelora ce nu sunt
compatibile cu absenta lor din tara.
Art. 18
Cetatenii straini si apatrizii
(1) Cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in Romania se bucura de
protectia generala a persoanelor si a averilor, garantata de Constitutie si de
alte legi.
(2) Dreptul de azil se acorda si se retrage in conditiile legii, cu respectarea
tratatelor si a conventiilor internationale la care Romania este parte.
Art. 19
Extradarea si expulzarea
(1) Cetateanul roman nu poate fi extradat sau expulzat din Romania.
(2) Prin derogare de la prevederile alineatului (1), cetatenii romani pot
fi extradati in baza conventiilor internationale la care Romania este parte, in
conditiile legii si pe baza de reciprocitate.
(3) Cetatenii straini si apatrizii pot fi extradati numai in baza unei
conventii internationale sau in conditii de reciprocitate.
(4) Expulzarea sau extradarea se hotaraste de justitie.
Art. 20
Tratatele internationale privind drepturile omului
(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.
Art. 21
Accesul liber la justitie
(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.
CAP. 2
Drepturile si libertatile fundamentale
Art. 22
Dreptul la viata si la integritate fizica si psihica
(1) Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica
ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisa.
Art. 23
Libertatea individuala
(1) Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt inviolabile.
(2) Perchezitionarea, retinerea sau arestarea unei persoane sunt permise
numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege.
(3) Retinerea nu poate depasi 24 de ore.
(4) Arestarea preventiva se dispune de judecator si numai in cursul
procesului penal.
(5) In cursul urmaririi penale arestarea preventiva se poate dispune pentru
cel mult 30 de zile si se poate prelungi cu cate cel mult 30 de zile, fara ca
durata totala sa depaseasca un termen rezonabil, si nu mai mult de 180 de zile.
(6) In faza de judecata instanta este obligata, in conditiile legii, sa
verifice periodic, si nu mai tarziu de 60 de zile, legalitatea si temeinicia
arestarii preventive si sa dispuna, de indata, punerea in libertate a
inculpatului, daca temeiurile care au determinat arestarea preventiva au
incetat sau daca instanta constata ca nu exista temeiuri noi care sa justifice
mentinerea privarii de libertate.
(7) Incheierile instantei privind masura arestarii preventive sunt supuse
cailor de atac prevazute de lege.
(8) Celui retinut sau arestat i se aduc de indata la cunostinta, in limba
pe care o intelege, motivele retinerii sau ale arestarii, iar invinuirea, in
cel mai scurt termen; invinuirea se aduce la cunostinta numai in prezenta unui
avocat, ales sau numit din oficiu.
(9) Punerea in libertate a celui retinut sau arestat este obligatorie, daca
motivele acestor masuri au disparut, precum si in alte situatii prevazute de
lege.
(10) Persoana arestata preventiv are dreptul sa ceara punerea sa in
libertate provizorie, sub control judiciar sau pe cautiune.
(11) Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare,
persoana este considerata nevinovata.
(12) Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile
si in temeiul legii.
(13) Sanctiunea privativa de libertate nu poate fi decat de natura penala.
Art. 24
Dreptul la aparare
(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.
Art. 25
Libera circulatie
(1) Dreptul la libera circulatie, in tara si in strainatate, este garantat.
Legea stabileste conditiile exercitarii acestui drept.
(2) Fiecarui cetatean ii este asigurat dreptul de a-si stabili domiciliul
sau resedinta in orice localitate din tara, de a emigra, precum si de a reveni
in tara.
Art. 26
Viata intima, familiala si privata
(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala si
privata.
(2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca
drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri.
Art. 27
Inviolabilitatea domiciliului
(1) Domiciliul si resedinta sunt inviolabile. Nimeni nu poate patrunde sau
ramane in domiciliul ori in resedinta unei persoane fara invoirea acesteia.
(2) De la prevederile alineatului (1) se poate deroga prin lege pentru
urmatoarele situatii:
a) executarea unui mandat de arestare sau a unei hotarari judecatoresti;
b) inlaturarea unei primejdii privind viata, integritatea fizica sau
bunurile unei persoane;
c) apararea securitatii nationale sau a ordinii publice;
d) prevenirea raspandirii unei epidemii.
(3) Perchezitia se dispune de judecator si se efectueaza in conditiile si
in formele prevazute de lege.
(4) Perchezitiile in timpul noptii sunt interzise, in afara de cazul
infractiunilor flagrante.
Art. 28
Secretul corespondentei
Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri postale, al
convorbirilor telefonice si al celorlalte mijloace legale de comunicare este
inviolabil.
Art. 29
Libertatea constiintei
(1) Libertatea gandirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor
religioase nu pot fi ingradite sub nici o forma. Nimeni nu poate fi constrans
sa adopte o opinie ori sa adere la o credinta religioasa, contrare
convingerilor sale.
(2) Libertatea constiintei este garantata; ea trebuie sa se manifeste in spirit
de toleranta si de respect reciproc.
(3) Cultele religioase sunt libere si se organizeaza potrivit statutelor
proprii, in conditiile legii.
(4) In relatiile dintre culte sunt interzise orice forme, mijloace, acte
sau actiuni de invrajbire religioasa.
(5) Cultele religioase sunt autonome fata de stat si se bucura de sprijinul
acestuia, inclusiv prin inlesnirea asistentei religioase in armata, in spitale,
in penitenciare, in azile si in orfelinate.
(6) Parintii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor
convingeri, educatia copiilor minori a caror raspundere le revine.
Art. 30
Libertatea de exprimare
(1) Libertatea de exprimare a gandurilor, a opiniilor sau a credintelor si
libertatea creatiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini,
prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare in public, sunt inviolabile.
(2) Cenzura de orice fel este interzisa.
(3) Libertatea presei implica si libertatea de a infiinta publicatii.
(4) Nici o publicatie nu poate fi suprimata.
(5) Legea poate impune mijloacelor de comunicare in masa obligatia de a
face publica sursa finantarii.
(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata
particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine.
(7) Sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii, indemnul la
razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa,
incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenta publica,
precum si manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri.
(8) Raspunderea civila pentru informatia sau pentru creatia adusa la
cunostinta publica revine editorului sau realizatorului, autorului,
organizatorului manifestarii artistice, proprietarului mijlocului de
multiplicare, al postului de radio sau de televiziune, in conditiile legii.
Delictele de presa se stabilesc prin lege.
Art. 31
Dreptul la informatie
(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public
nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate
sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de protectie
a tinerilor sau securitatea nationala.
(4) Mijloacele de informare in masa, publice si private, sunt obligate sa
asigure informarea corecta a opiniei publice.
(5) Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele
trebuie sa garanteze grupurilor sociale si politice importante exercitarea
dreptului la antena. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar
asupra activitatii lor se reglementeaza prin lege organica.
Art. 32
Dreptul la invatatura
(1) Dreptul la invatatura este asigurat prin invatamantul general
obligatoriu, prin invatamantul liceal si prin cel profesional, prin
invatamantul superior, precum si prin alte forme de instructie si de
perfectionare.
(2) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana. In
conditiile legii, invatamantul se poate desfasura si intr-o limba de circulatie
internationala.
(3) Dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata
limba lor materna si dreptul de a putea fi instruite in aceasta limba sunt
garantate; modalitatile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin
lege.
(4) Invatamantul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acorda burse
sociale de studii copiilor si tinerilor proveniti din familii defavorizate si
celor institutionalizati, in conditiile legii.
(5) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in unitati de stat,
particulare si confesionale, in conditiile legii.
(6) Autonomia universitara este garantata.
(7) Statul asigura libertatea invatamantului religios, potrivit cerintelor
specifice fiecarui cult. In scolile de stat, invatamantul religios este
organizat si garantat prin lege.
Art. 33
Accesul la cultura
(1) Accesul la cultura este garantat, in conditiile legii.
(2) Libertatea persoanei de a-si dezvolta spiritualitatea si de a accede la
valorile culturii nationale si universale nu poate fi ingradita.
(3) Statul trebuie sa asigure pastrarea identitatii spirituale, sprijinirea
culturii nationale, stimularea artelor, protejarea si conservarea mostenirii
culturale, dezvoltarea creativitatii contemporane, promovarea valorilor
culturale si artistice ale Romaniei in lume.
Art. 34
Dreptul la ocrotirea sanatatii
(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
(2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a
sanatatii publice.
(3) Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale
pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii
profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de
protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit
legii.
Art. 35
Dreptul la mediu sanatos
(1) Statul recunoaste dreptul oricarei persoane la un mediu inconjurator
sanatos si echilibrat ecologic.
(2) Statul asigura cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept.
(3) Persoanele fizice si juridice au indatorirea de a proteja si a ameliora
mediul inconjurator.
Art. 36
Dreptul de vot
(1) Cetatenii au drept de vot de la varsta de 18 ani, impliniti pana in
ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie,
si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la
pierderea drepturilor electorale.
Art. 37
Dreptul de a fi ales
(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot care indeplinesc
conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le este interzisa
asocierea in partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele administratiei publice locale, varsta de cel putin 33 de ani pentru a
fi alesi in Senat si varsta de cel putin 35 de ani pentru a fi alesi in functia
de Presedinte al Romaniei.
Art. 38
Dreptul de a fi ales in Parlamentul European
In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii romani au
dreptul de a alege si de a fi alesi in Parlamentul European.
Art. 39
Libertatea intrunirilor
Mitingurile, demonstratiile, procesiunile sau orice alte intruniri sunt
libere si se pot organiza si desfasura numai in mod pasnic, fara nici un fel de
arme.
Art. 40
Dreptul de asociere
(1) Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate, in
patronate si in alte forme de asociere.
(2) Partidele sau organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea
lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a principiilor statului de
drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei Romaniei sunt
neconstitutionale.
(3) Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii
Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei,
politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege
organica.
(4) Asociatiile cu caracter secret sunt interzise.
Art. 41
Munca si protectia sociala a muncii
(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei
sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera.
(2) Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc
securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al tinerilor,
instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal, concediul de
odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau speciale, formarea
profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite prin lege.
(3) Durata normala a zilei de lucru este, in medie, de cel mult 8 ore.
(4) La munca egala, femeile au salariu egal cu barbatii.
(5) Dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul
obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate.
Art. 42
Interzicerea muncii fortate
(1) Munca fortata este interzisa.
(2) Nu constituie munca fortata:
a) activitatile pentru indeplinirea indatoririlor militare, precum si cele
desfasurate, potrivit legii, in locul acestora, din motive religioase sau de
constiinta;
b) munca unei persoane condamnate, prestata in conditii normale, in
perioada de detentie sau de libertate conditionata;
c) prestatiile impuse in situatia creata de calamitati ori de alt pericol,
precum si cele care fac parte din obligatiile civile normale stabilite de lege.
Art. 43
Dreptul la greva
(1) Salariatii au dreptul la greva pentru apararea intereselor
profesionale, economice si sociale.
(2) Legea stabileste conditiile si limitele exercitarii acestui drept, precum
si garantiile necesare asigurarii serviciilor esentiale pentru societate.
Art. 44
Dreptul de proprietate privata
(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.
Art. 45
Libertatea economica
Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa si
exercitarea acestora in conditiile legii sunt garantate.
Art. 46
Dreptul la mostenire
Dreptul la mostenire este garantat.
Art. 47
Nivelul de trai
(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie
sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au
dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.
Art. 48
Familia
(1) Familia se intemeiaza pe casatoria liber consimtita intre soti, pe
egalitatea acestora si pe dreptul si indatorirea parintilor de a asigura
cresterea, educatia si instruirea copiilor.
(2) Conditiile de incheiere, de desfacere si de nulitate a casatoriei se
stabilesc prin lege. Casatoria religioasa poate fi celebrata numai dupa
casatoria civila.
(3) Copiii din afara casatoriei sunt egali in fata legii cu cei din
casatorie.
Art. 49
Protectia copiilor si a tinerilor
(1) Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de
asistenta in realizarea drepturilor lor.
(2) Statul acorda alocatii pentru copii si ajutoare pentru ingrijirea
copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme de protectie sociala a copiilor si
a tinerilor se stabilesc prin lege.
(3) Exploatarea minorilor, folosirea lor in activitati care le-ar dauna
sanatatii, moralitatii sau care le-ar pune in primejdie viata ori dezvoltarea
normala sunt interzise.
(4) Minorii sub varsta de 15 ani nu pot fi angajati ca salariati.
(5) Autoritatile publice au obligatia sa contribuie la asigurarea
conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala,
economica, culturala si sportiva a tarii.
Art. 50
Protectia persoanelor cu handicap
Persoanele cu handicap se bucura de protectie speciala. Statul asigura
realizarea unei politici nationale de egalitate a sanselor, de prevenire si de
tratament ale handicapului, in vederea participarii efective a persoanelor cu
handicap in viata comunitatii, respectand drepturile si indatoririle ce revin
parintilor si tutorilor.
Art. 51
Dreptul de petitionare
(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin petitii
formulate numai in numele semnatarilor.
(2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii exclusiv
in numele colectivelor pe care le reprezinta.
(3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.
(4) Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele
si in conditiile stabilite potrivit legii.
Art. 52
Dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica
(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de
o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in
termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea
dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea
pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica.
(3) Statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile
judiciare. Raspunderea statului este stabilita in conditiile legii si nu
inlatura raspunderea magistratilor care si-au exercitat functia cu rea-credinta
sau grava neglijenta.
Art. 53
Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati
(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai
prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o,
sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei
dreptului sau a libertatii.
CAP. 3
Indatoririle fundamentale
Art. 54
Fidelitatea fata de tara
(1) Fidelitatea fata de tara este sacra.
(2) Cetatenii carora le sunt incredintate functii publice, precum si
militarii, raspund de indeplinirea cu credinta a obligatiilor ce le revin si,
in acest scop, vor depune juramantul cerut de lege.
Art. 55
Apararea tarii
(1) Cetatenii au dreptul si obligatia sa apere Romania.
(2) Conditiile privind indeplinirea indatoririlor militare se stabilesc
prin lege organica.
(3) Cetatenii pot fi incorporati de la varsta de 20 de ani si pana la
varsta de 35 de ani, cu exceptia voluntarilor, in conditiile legii organice.
Art. 56
Contributii financiare
(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale.
Art. 57
Exercitarea drepturilor si a libertatilor
Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si exercite
drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce
drepturile si libertatile celorlalti.
CAP. 4
Avocatul Poporului
Art. 58
Numirea si rolul
(1) Avocatul Poporului este numit pe o durata de 5 ani pentru apararea
drepturilor si libertatilor persoanelor fizice. Adjunctii Avocatului Poporului
sunt specializati pe domenii de activitate.
(2) Avocatul Poporului si adjunctii sai nu pot indeplini nici o alta
functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul
superior.
(3) Organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului se stabilesc
prin lege organica.
Art. 59
Exercitarea atributiilor
(1) Avocatul Poporului isi exercita atributiile din oficiu sau la cererea
persoanelor lezate in drepturile si in libertatile lor, in limitele stabilite
de lege.
(2) Autoritatile publice sunt obligate sa asigure Avocatului Poporului
sprijinul necesar in exercitarea atributiilor sale.
Art. 60
Raportul in fata Parlamentului
Avocatul Poporului prezinta celor doua Camere ale Parlamentului rapoarte,
anual sau la cererea acestora. Rapoartele pot contine recomandari privind
legislatia sau masuri de alta natura, pentru ocrotirea drepturilor si a
libertatilor cetatenilor.
TITLUL III
Autoritatile publice
CAP. 1
Parlamentul
SECTIUNEA 1
Organizare si functionare
Art. 61
Rolul si structura
(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si
unica autoritate legiuitoare a tarii.
(2) Parlamentul este alcatuit din Camera Deputatilor si Senat.
Art. 62
Alegerea Camerelor
(1) Camera Deputatilor si Senatul sunt alese prin vot universal, egal,
direct, secret si liber exprimat, potrivit legii electorale.
(2) Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care nu
intrunesc in alegeri numarul de voturi pentru a fi reprezentate in Parlament,
au dreptul la cate un loc de deputat, in conditiile legii electorale. Cetatenii
unei minoritati nationale pot fi reprezentati numai de o singura organizatie.
(3) Numarul deputatilor si al senatorilor se stabileste prin legea
electorala, in raport cu populatia tarii.
Art. 63
Durata mandatului
(1) Camera Deputatilor si Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani,
care se prelungeste de drept in stare de mobilizare, de razboi, de asediu sau
de urgenta, pana la incetarea acestora.
(2) Alegerile pentru Camera Deputatilor si pentru Senat se desfasoara in
cel mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului.
(3) Parlamentul nou ales se intruneste, la convocarea Presedintelui
Romaniei, in cel mult 20 de zile de la alegeri.
(4) Mandatul Camerelor se prelungeste pana la intrunirea legala a noului
Parlament. In aceasta perioada nu poate fi revizuita Constitutia si nu pot fi
adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
(5) Proiectele de legi sau propunerile legislative inscrise pe ordinea de
zi a Parlamentului precedent isi continua procedura in noul Parlament.
Art. 64
Organizarea interna
(1) Organizarea si functionarea fiecarei Camere se stabilesc prin
regulament propriu. Resursele financiare ale Camerelor sunt prevazute in
bugetele aprobate de acestea.
(2) Fiecare Camera isi alege un birou permanent. Presedintele Camerei
Deputatilor si presedintele Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor.
Ceilalti membri ai birourilor permanente sunt alesi la inceputul fiecarei
sesiuni. Membrii birourilor permanente pot fi revocati inainte de expirarea
mandatului.
(3) Deputatii si senatorii se pot organiza in grupuri parlamentare,
potrivit regulamentului fiecarei Camere.
(4) Fiecare Camera isi constituie comisii permanente si poate institui
comisii de ancheta sau alte comisii speciale. Camerele isi pot constitui
comisii comune.
(5) Birourile permanente si comisiile parlamentare se alcatuiesc potrivit
configuratiei politice a fiecarei Camere.
Art. 65
Sedintele Camerelor
(1) Camera Deputatilor si Senatul lucreaza in sedinte separate.
(2) Camerele isi desfasoara lucrarile si in sedinte comune, potrivit unui
regulament adoptat cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor, pentru:
a) primirea mesajului Presedintelui Romaniei;
b) aprobarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat;
c) declararea mobilizarii totale sau partiale;
d) declararea starii de razboi;
e) suspendarea sau incetarea ostilitatilor militare;
f) aprobarea strategiei nationale de aparare a tarii;
g) examinarea rapoartelor Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
h) numirea, la propunerea Presedintelui Romaniei, a directorilor
serviciilor de informatii si exercitarea controlului asupra activitatii acestor
servicii;
i) numirea Avocatului Poporului;
j) stabilirea statutului deputatilor si al senatorilor, stabilirea
indemnizatiei si a celorlalte drepturi ale acestora;
k) indeplinirea altor atributii care, potrivit Constitutiei sau
regulamentului, se exercita in sedinta comuna.
Art. 66
Sesiuni
(1) Camera Deputatilor si Senatul se intrunesc in doua sesiuni ordinare pe
an. Prima sesiune incepe in luna februarie si nu poate depasi sfarsitul lunii
iunie. A doua sesiune incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfarsitul
lunii decembrie.
(2) Camera Deputatilor si Senatul se intrunesc si in sesiuni extraordinare,
la cererea Presedintelui Romaniei, a biroului permanent al fiecarei Camere ori
a cel putin o treime din numarul deputatilor sau al senatorilor.
(3) Convocarea Camerelor se face de presedintii acestora.
Art. 67
Actele juridice si cvorumul legal
Camera Deputatilor si Senatul adopta legi, hotarari si motiuni, in prezenta
majoritatii membrilor.
Art. 68
Caracterul public al sedintelor
(1) Sedintele celor doua Camere sunt publice.
(2) Camerele pot hotari ca anumite sedinte sa fie secrete.
SECTIUNEA a 2-a
Statutul deputatilor si al senatorilor
Art. 69
Mandatul reprezentativ
(1) In exercitarea mandatului, deputatii si senatorii sunt in serviciul
poporului.
(2) Orice mandat imperativ este nul.
Art. 70
Mandatul deputatilor si al senatorilor
(1) Deputatii si senatorii intra in exercitiul mandatului la data
intrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub conditia validarii alegerii
si a depunerii juramantului. Juramantul se stabileste prin lege organica.
(2) Calitatea de deputat sau de senator inceteaza la data intrunirii legale
a Camerelor nou alese sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor
electorale, de incompatibilitate ori de deces.
Art. 71
Incompatibilitati
(1) Nimeni nu poate fi, in acelasi timp, deputat si senator.
(2) Calitatea de deputat sau de senator este incompatibila cu exercitarea
oricarei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al
Guvernului.
(3) Alte incompatibilitati se stabilesc prin lege organica.
Art. 72
Imunitatea parlamentara
(1) Deputatii si senatorii nu pot fi trasi la raspundere juridica pentru
voturile sau pentru opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului.
(2) Deputatii si senatorii pot fi urmariti si trimisi in judecata penala
pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate
in exercitarea mandatului, dar nu pot fi perchezitionati, retinuti sau arestati
fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor. Urmarirea
si trimiterea in judecata penala se pot face numai de catre Parchetul de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) In caz de infractiune flagranta, deputatii sau senatorii pot fi
retinuti si supusi perchezitiei. Ministrul justitiei il va informa neintarziat
pe presedintele Camerei asupra retinerii si a perchezitiei. In cazul in care
Camera sesizata constata ca nu exista temei pentru retinere, va dispune imediat
revocarea acestei masuri.
SECTIUNEA a 3-a
Legiferarea
Art. 73
Categorii de legi
(1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi
ordinare.
(2) Legile constitutionale sunt cele de revizuire a Constitutiei.
(3) Prin lege organica se reglementeaza:
a) sistemul electoral; organizarea si functionarea Autoritatii Electorale
Permanente;
b) organizarea, functionarea si finantarea partidelor politice;
c) statutul deputatilor si al senatorilor, stabilirea indemnizatiei si a
celorlalte drepturi ale acestora;
d) organizarea si desfasurarea referendumului;
e) organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
f) regimul starii de mobilizare partiala sau totala a fortelor armate si al
starii de razboi;
g) regimul starii de asediu si al starii de urgenta;
h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
i) acordarea amnistiei sau a gratierii colective;
j) statutul functionarilor publici;
k) contenciosul administrativ;
l) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a
instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;
m) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
n) organizarea generala a invatamantului;
o) organizarea administratiei publice locale, a teritoriului, precum si
regimul general privind autonomia locala;
p) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele, patronatele
si protectia sociala;
r) statutul minoritatilor nationale din Romania;
s) regimul general al cultelor;
t) celelalte domenii pentru care in Constitutie se prevede adoptarea de
legi organice.
Art. 74
Initiativa legislativa
(1) Initiativa legislativa apartine, dupa caz, Guvernului, deputatilor,
senatorilor sau unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot.
Cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa
provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste
judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel
putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative.
(2) Nu pot face obiectul initiativei legislative a cetatenilor problemele
fiscale, cele cu caracter international, amnistia si gratierea.
(3) Guvernul isi exercita initiativa legislativa prin transmiterea
proiectului de lege catre Camera competenta sa il adopte, ca prima Camera
sesizata.
(4) Deputatii, senatorii si cetatenii care exercita dreptul la initiativa
legislativa pot prezenta propuneri legislative numai in forma ceruta pentru
proiectele de legi.
(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai intai Camerei
competente sa le adopte, ca prima Camera sesizata.
Art. 75
Sesizarea Camerelor
(1) Se supun spre dezbatere si adoptare Camerei Deputatilor, ca prima
Camera sesizata, proiectele de legi si propunerile legislative pentru
ratificarea tratatelor sau a altor acorduri internationale si a masurilor
legislative ce rezulta din aplicarea acestor tratate sau acorduri, precum si
proiectele legilor organice prevazute la articolul 31 alineatul (5), articolul
40 alineatul (3), articolul 55 alineatul (2), articolul 58 alineatul (3),
articolul 73 alineatul (3) literele e), k), l), n), o), articolul 79 alineatul
(2), articolul 102 alineatul (3), articolul 105 alineatul (2), articolul 117
alineatul (3), articolul 118 alineatele (2) si (3), articolul 120 alineatul
(2), articolul 126 alineatele (4) si (5) si articolul 142 alineatul (5).
Celelalte proiecte de legi sau propuneri legislative se supun dezbaterii si
adoptarii, ca prima Camera sesizata, Senatului.
(2) Prima Camera sesizata se pronunta in termen de 45 de zile. Pentru
coduri si alte legi de complexitate deosebita termenul este de 60 de zile. In
cazul depasirii acestor termene se considera ca proiectele de legi sau
propunerile legislative au fost adoptate.
(3) Dupa adoptare sau respingere de catre prima Camera sesizata, proiectul
sau propunerea legislativa se trimite celeilalte Camere care va decide
definitiv.
(4) In cazul in care prima Camera sesizata adopta o prevedere care,
potrivit alineatului (1), intra in competenta sa decizionala, prevederea este
definitiv adoptata daca si cea de-a doua Camera este de acord. In caz contrar, numai
pentru prevederea respectiva, legea se intoarce la prima Camera sesizata, care
va decide definitiv in procedura de urgenta.
(5) Dispozitiile alineatului (4) referitoare la intoarcerea legii se aplica
in mod corespunzator si in cazul in care Camera decizionala adopta o prevedere
pentru care competenta decizionala apartine primei Camere.
Art. 76
Adoptarea legilor si a hotararilor
(1) Legile organice si hotararile privind regulamentele Camerelor se adopta
cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.
(2) Legile ordinare si hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor
prezenti din fiecare Camera.
(3) La cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Parlamentul poate
adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedura de urgenta,
stabilita potrivit regulamentului fiecarei Camere.
Art. 77
Promulgarea legii
(1) Legea se trimite, spre promulgare, Presedintelui Romaniei. Promulgarea
legii se face in termen de cel mult 20 de zile de la primire.
(2) Inainte de promulgare, Presedintele poate cere Parlamentului, o singura
data, reexaminarea legii.
(3) Daca Presedintele a cerut reexaminarea legii ori daca s-a cerut
verificarea constitutionalitatii ei, promulgarea legii se face in cel mult 10
zile de la primirea legii adoptate dupa reexaminare sau de la primirea deciziei
Curtii Constitutionale, prin care i s-a confirmat constitutionalitatea.
Art. 78
Intrarea in vigoare a legii
Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la 3
zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei.
Art. 79
Consiliul Legislativ
(1) Consiliul Legislativ este organ consultativ de specialitate al
Parlamentului, care avizeaza proiectele de acte normative in vederea
sistematizarii, unificarii si coordonarii intregii legislatii. El tine evidenta
oficiala a legislatiei Romaniei.
(2) Infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ se
stabilesc prin lege organica.
CAP. 2
Presedintele Romaniei
Art. 80
Rolul Presedintelui
(1) Presedintele Romaniei reprezinta statul roman si este garantul
independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii.
(2) Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna
functionare a autoritatilor publice. In acest scop, Presedintele exercita
functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate.
Art. 81
Alegerea Presedintelui
(1) Presedintele Romaniei este ales prin vot universal, egal, direct,
secret si liber exprimat.
(2) Este declarat ales candidatul care a intrunit, in primul tur de
scrutin, majoritatea de voturi ale alegatorilor inscrisi in listele electorale.
(3) In cazul in care nici unul dintre candidati nu a intrunit aceasta
majoritate, se organizeaza al doilea tur de scrutin, intre primii doi candidati
stabiliti in ordinea numarului de voturi obtinute in primul tur. Este declarat
ales candidatul care a obtinut cel mai mare numar de voturi.
(4) Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei
decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive.
Art. 82
Validarea mandatului si depunerea juramantului
(1) Rezultatul alegerilor pentru functia de Presedinte al Romaniei este
validat de Curtea Constitutionala.
(2) Candidatul a carui alegere a fost validata depune in fata Camerei
Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna, urmatorul juramant:
"Jur sa-mi daruiesc toata puterea si priceperea pentru propasirea spirituala
si materiala a poporului roman, sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar
democratia, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor,
suveranitatea, independenta, unitatea si integritatea teritoriala a Romaniei.
Asa sa-mi ajute Dumnezeu!".
Art. 83
Durata mandatului
(1) Mandatul Presedintelui Romaniei este de 5 ani si se exercita de la data
depunerii juramantului.
(2) Presedintele Romaniei isi exercita mandatul pana la depunerea
juramantului de Presedintele nou ales.
(3) Mandatul Presedintelui Romaniei poate fi prelungit, prin lege organica,
in caz de razboi sau de catastrofa.
Art. 84
Incompatibilitati si imunitati
(1) In timpul mandatului, Presedintele Romaniei nu poate fi membru al unui
partid si nu poate indeplini nici o alta functie publica sau privata.
(2) Presedintele Romaniei se bucura de imunitate. Prevederile articolului
72 alineatul (1) se aplica in mod corespunzator.
Art. 85
Numirea Guvernului
(1) Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de
prim-ministru si numeste Guvernul pe baza votului de incredere acordat de
Parlament.
(2) In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului,
Presedintele revoca si numeste, la propunerea primului-ministru, pe unii membri
ai Guvernului.
(3) Daca prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia
politica a Guvernului, Presedintele Romaniei va putea exercita atributia
prevazuta la alineatul (2) numai pe baza aprobarii Parlamentului, acordata la
propunerea primului-ministru.
Art. 86
Consultarea Guvernului
Presedintele Romaniei poate consulta Guvernul cu privire la probleme
urgente si de importanta deosebita.
Art. 87
Participarea la sedintele Guvernului
(1) Presedintele Romaniei poate lua parte la sedintele Guvernului in care
se dezbat probleme de interes national privind politica externa, apararea
tarii, asigurarea ordinii publice si, la cererea primului-ministru, in alte
situatii.
(2) Presedintele Romaniei prezideaza sedintele Guvernului la care
participa.
Art. 88
Mesaje
Presedintele Romaniei adreseaza Parlamentului mesaje cu privire la
principalele probleme politice ale natiunii.
Art. 89
Dizolvarea Parlamentului
(1) Dupa consultarea presedintilor celor doua Camere si a liderilor
grupurilor parlamentare, Presedintele Romaniei poate sa dizolve Parlamentul,
daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in
termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel
putin doua solicitari de investitura.
(2) In cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singura data.
(3) Parlamentul nu poate fi dizolvat in ultimele 6 luni ale mandatului
Presedintelui Romaniei si nici in timpul starii de mobilizare, de razboi, de
asediu sau de urgenta.
Art. 90
Referendumul
Presedintele Romaniei, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului
sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes
national.
Art. 91
Atributii in domeniul politicii externe
(1) Presedintele incheie tratate internationale in numele Romaniei,
negociate de Guvern, si le supune spre ratificare Parlamentului, intr-un termen
rezonabil. Celelalte tratate si acorduri internationale se incheie, se aproba
sau se ratifica potrivit procedurii stabilite prin lege.
(2) Presedintele, la propunerea Guvernului, acrediteaza si recheama
reprezentantii diplomatici ai Romaniei si aproba infiintarea, desfiintarea sau
schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
(3) Reprezentantii diplomatici ai altor state sunt acreditati pe langa
Presedintele Romaniei.
Art. 92
Atributii in domeniul apararii
(1) Presedintele Romaniei este comandantul fortelor armate si indeplineste
functia de presedinte al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(2) El poate declara, cu aprobarea prealabila a Parlamentului, mobilizarea
partiala sau totala a fortelor armate. Numai in cazuri exceptionale, hotararea
Presedintelui se supune ulterior aprobarii Parlamentului, in cel mult 5 zile de
la adoptare.
(3) In caz de agresiune armata indreptata impotriva tarii, Presedintele
Romaniei ia masuri pentru respingerea agresiunii si le aduce neintarziat la
cunostinta Parlamentului, printr-un mesaj. Daca Parlamentul nu se afla in
sesiune, el se convoaca de drept in 24 de ore de la declansarea agresiunii.
(4) In caz de mobilizare sau de razboi Parlamentul isi continua activitatea
pe toata durata acestor stari, iar daca nu se afla in sesiune, se convoaca de
drept in 24 de ore de la declararea lor.
Art. 93
Masuri exceptionale
(1) Presedintele Romaniei instituie, potrivit legii, starea de asediu sau
starea de urgenta in intreaga tara ori in unele unitati
administrativ-teritoriale si solicita Parlamentului incuviintarea masurii adoptate,
in cel mult 5 zile de la luarea acesteia.
(2) Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca de drept in cel
mult 48 de ore de la instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta si
functioneaza pe toata durata acestora.
Art. 94
Alte atributii
Presedintele Romaniei indeplineste si urmatoarele atributii:
a) confera decoratii si titluri de onoare;
b) acorda gradele de maresal, de general si de amiral;
c) numeste in functii publice, in conditiile prevazute de lege;
d) acorda gratierea individuala.
Art. 95
Suspendarea din functie
(1) In cazul savarsirii unor fapte grave prin care incalca prevederile
Constitutiei, Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de Camera
Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si
senatorilor, dupa consultarea Curtii Constitutionale. Presedintele poate da
Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se imputa.
(2) Propunerea de suspendare din functie poate fi initiata de cel putin o
treime din numarul deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la
cunostinta Presedintelui.
(3) Daca propunerea de suspendare din functie este aprobata, in cel mult 30
de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea Presedintelui.
Art. 96
Punerea sub acuzare
(1) Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, cu votul a cel putin
doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor, pot hotari punerea sub
acuzare a Presedintelui Romaniei pentru inalta tradare.
(2) Propunerea de punere sub acuzare poate fi initiata de majoritatea
deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta
Presedintelui Romaniei pentru a putea da explicatii cu privire la faptele ce i
se imputa.
(3) De la data punerii sub acuzare si pana la data demiterii Presedintele
este suspendat de drept.
(4) Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Presedintele este demis de drept la data ramanerii definitive a hotararii de
condamnare.
Art. 97
Vacanta functiei
(1) Vacanta functiei de Presedinte al Romaniei intervine in caz de demisie,
de demitere din functie, de imposibilitate definitiva a exercitarii
atributiilor sau de deces.
(2) In termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanta functiei de
Presedinte al Romaniei, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Presedinte.
Art. 98
Interimatul functiei
(1) Daca functia de Presedinte devine vacanta ori daca Presedintele este
suspendat din functie sau daca se afla in imposibilitate temporara de a-si
exercita atributiile, interimatul se asigura, in ordine, de presedintele
Senatului sau de presedintele Camerei Deputatilor.
(2) Atributiile prevazute la articolele 88 - 90 nu pot fi exercitate pe
durata interimatului functiei prezidentiale.
Art. 99
Raspunderea presedintelui interimar
Daca persoana care asigura interimatul functiei de Presedinte al Romaniei
savarseste fapte grave, prin care se incalca prevederile Constitutiei, se
aplica articolul 95 si articolul 98.
Art. 100
Actele Presedintelui
(1) In exercitarea atributiilor sale, Presedintele Romaniei emite decrete
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Nepublicarea atrage
inexistenta decretului.
(2) Decretele emise de Presedintele Romaniei in exercitarea atributiilor
sale prevazute in articolul 91 alineatele (1) si (2), articolul 92 alineatele
(2) si (3), articolul 93 alineatul (1) si articolul 94 literele a), b) si d) se
contrasemneaza de primul-ministru.
Art. 101
Indemnizatia si celelalte drepturi
Indemnizatia si celelalte drepturi ale Presedintelui Romaniei se stabilesc
prin lege.
CAP. 3
Guvernul
Art. 102
Rolul si structura
(1) Guvernul, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament,
asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea
generala a administratiei publice.
(2) In indeplinirea atributiilor sale, Guvernul coopereaza cu organismele
sociale interesate.
(3) Guvernul este alcatuit din prim-ministru, ministri si alti membri
stabiliti prin lege organica.
Art. 103
Investitura
(1) Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de
prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in
Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate
in Parlament.
(2) Candidatul pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de 10
zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si
a intregii liste a Guvernului.
(3) Programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de
Senat, in sedinta comuna. Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul
majoritatii deputatilor si senatorilor.
Art. 104
Juramantul de credinta
(1) Primul-ministru, ministrii si ceilalti membri ai Guvernului vor depune
individual, in fata Presedintelui Romaniei, juramantul de la articolul 82.
(2) Guvernul in intregul sau si fiecare membru in parte isi exercita
mandatul, incepand de la data depunerii juramantului.
Art. 105
Incompatibilitati
(1) Functia de membru al Guvernului este incompatibila cu exercitarea altei
functii publice de autoritate, cu exceptia celei de deputat sau de senator. De
asemenea, ea este incompatibila cu exercitarea unei functii de reprezentare
profesionala salarizate in cadrul organizatiilor cu scop comercial.
(2) Alte incompatibilitati se stabilesc prin lege organica.
Art. 106
Incetarea functiei de membru al Guvernului
Functia de membru al Guvernului inceteaza in urma demisiei, a revocarii, a
pierderii drepturilor electorale, a starii de incompatibilitate, a decesului,
precum si in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 107
Primul-ministru
(1) Primul-ministru conduce Guvernul si coordoneaza activitatea membrilor
acestuia, respectand atributiile ce le revin. De asemenea, prezinta Camerei
Deputatilor sau Senatului rapoarte si declaratii cu privire la politica
Guvernului, care se dezbat cu prioritate.
(2) Presedintele Romaniei nu il poate revoca pe primul-ministru.
(3) Daca primul-ministru se afla in una dintre situatiile prevazute la
articolul 106, cu exceptia revocarii, sau este in imposibilitate de a-si
exercita atributiile, Presedintele Romaniei va desemna un alt membru al
Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a indeplini atributiile
primului-ministru, pana la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada
imposibilitatii exercitarii atributiilor, inceteaza daca primul-ministru isi
reia activitatea in Guvern.
(4) Prevederile alineatului (3) se aplica in mod corespunzator si
celorlalti membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o
perioada de cel mult 45 de zile.
Art. 108
Actele Guvernului
(1) Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.
(4) Hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza de
primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor
in executare si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Nepublicarea
atrage inexistenta hotararii sau a ordonantei. Hotararile care au caracter
militar se comunica numai institutiilor interesate.
Art. 109
Raspunderea membrilor Guvernului
(1) Guvernul raspunde politic numai in fata Parlamentului pentru intreaga
sa activitate. Fiecare membru al Guvernului raspunde politic solidar cu
ceilalti membri pentru activitatea Guvernului si pentru actele acestuia.
(2) Numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul
sa ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in
exercitiul functiei lor. Daca s-a cerut urmarirea penala, Presedintele Romaniei
poate dispune suspendarea acestora din functie. Trimiterea in judecata a unui
membru al Guvernului atrage suspendarea lui din functie. Competenta de judecata
apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Cazurile de raspundere si pedepsele aplicabile membrilor Guvernului
sunt reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministeriala.
Art. 110
Incetarea mandatului
(1) Guvernul isi exercita mandatul pana la data validarii alegerilor
parlamentare generale.
(2) Guvernul este demis la data retragerii de catre Parlament a increderii
acordate sau daca primul-ministru se afla in una dintre situatiile prevazute la
articolul 106, cu exceptia revocarii, ori este in imposibilitatea de a-si
exercita atributiile mai mult de 45 de zile.
(3) In situatiile prevazute in alineatul (2) sunt aplicabile prevederile
articolului 103.
(4) Guvernul al carui mandat a incetat potrivit alineatelor (1) si (2)
indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice,
pana la depunerea juramantului de membrii noului Guvern.
CAP. 4
Raporturile Parlamentului cu Guvernul
Art. 111
Informarea Parlamentului
(1) Guvernul si celelalte organe ale administratiei publice, in cadrul
controlului parlamentar al activitatii lor, sunt obligate sa prezinte
informatiile si documentele cerute de Camera Deputatilor, de Senat sau de
comisiile parlamentare, prin intermediul presedintilor acestora. In cazul in
care o initiativa legislativa implica modificarea prevederilor bugetului de
stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, solicitarea informarii este
obligatorie.
(2) Membrii Guvernului au acces la lucrarile Parlamentului. Daca li se
solicita prezenta, participarea lor este obligatorie.
Art. 112
Intrebari, interpelari si motiuni simple
(1) Guvernul si fiecare dintre membrii sai au obligatia sa raspunda la
intrebarile sau la interpelarile formulate de deputati sau de senatori, in
conditiile prevazute de regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului.
(2) Camera Deputatilor sau Senatul poate adopta o motiune simpla prin care
sa-si exprime pozitia cu privire la o problema de politica interna sau externa
ori, dupa caz, cu privire la o problema ce a facut obiectul unei interpelari.
Art. 113
Motiunea de cenzura
(1) Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, pot retrage
increderea acordata Guvernului prin adoptarea unei motiuni de cenzura, cu votul
majoritatii deputatilor si senatorilor.
(2) Motiunea de cenzura poate fi initiata de cel putin o patrime din
numarul total al deputatilor si senatorilor si se comunica Guvernului la data
depunerii.
(3) Motiunea de cenzura se dezbate dupa 3 zile de la data cand a fost
prezentata in sedinta comuna a celor doua Camere.
(4) Daca motiunea de cenzura a fost respinsa, deputatii si senatorii care
au semnat-o nu mai pot initia, in aceeasi sesiune, o noua motiune de cenzura,
cu exceptia cazului in care Guvernul isi angajeaza raspunderea potrivit
articolului 114.
Art. 114
Angajarea raspunderii Guvernului
(1) Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a
Senatului, in sedinta comuna, asupra unui program, a unei declaratii de
politica generala sau a unui proiect de lege.
(2) Guvernul este demis daca o motiune de cenzura, depusa in termen de 3
zile de la prezentarea programului, a declaratiei de politica generala sau a
proiectului de lege, a fost votata in conditiile articolului 113.
(3) Daca Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de
lege prezentat, modificat sau completat, dupa caz, cu amendamente acceptate de
Guvern, se considera adoptat, iar aplicarea programului sau a declaratiei de
politica generala devine obligatorie pentru Guvern.
(4) In cazul in care Presedintele Romaniei cere reexaminarea legii adoptate
potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face in sedinta comuna a
celor doua Camere.
Art. 115
Delegarea legislativa
(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora.
(5) Ordonanta de urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea sa spre
dezbatere in procedura de urgenta la Camera competenta sa fie sesizata si dupa
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Camerele, daca nu se afla in
sesiune, se convoaca in mod obligatoriu in 5 zile de la depunere sau, dupa caz,
de la trimitere. Daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera
sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata si
se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea in procedura de urgenta.
Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu
majoritatea prevazuta la articolul 76 alineatul (1).
(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor
constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile
electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica.
(7) Ordonantele cu care Parlamentul a fost sesizat se aproba sau se resping
printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au
incetat potrivit alineatului (3).
(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, daca este
cazul, masurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de
aplicare a ordonantei.
CAP. 5
Administratia publica
SECTIUNEA 1
Administratia publica centrala de specialitate
Art. 116
Structura
(1) Ministerele se organizeaza numai in subordinea Guvernului.
(2) Alte organe de specialitate se pot organiza in subordinea Guvernului
ori a ministerelor sau ca autoritati administrative autonome.
Art. 117
Infiintarea
(1) Ministerele se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza potrivit
legii.
(2) Guvernul si ministerele, cu avizul Curtii de Conturi, pot infiinta
organe de specialitate, in subordinea lor, numai daca legea le recunoaste
aceasta competenta.
(3) Autoritati administrative autonome se pot infiinta prin lege organica.
Art. 118
Fortele armate
(1) Armata este subordonata exclusiv vointei poporului pentru garantarea
suveranitatii, a independentei si a unitatii statului, a integritatii
teritoriale a tarii si a democratiei constitutionale. In conditiile legii si
ale tratatelor internationale la care Romania este parte, armata contribuie la
apararea colectiva in sistemele de alianta militara si participa la actiuni
privind mentinerea sau restabilirea pacii.
(2) Structura sistemului national de aparare, pregatirea populatiei, a
economiei si a teritoriului pentru aparare, precum si statutul cadrelor
militare, se stabilesc prin lege organica.
(3) Prevederile alineatelor (1) si (2) se aplica, in mod corespunzator, si
celorlalte componente ale fortelor armate stabilite potrivit legii.
(4) Organizarea de activitati militare sau paramilitare in afara unei
autoritati statale este interzisa.
(5) Pe teritoriul Romaniei pot intra, stationa, desfasura operatiuni sau
trece trupe straine numai in conditiile legii sau ale tratatelor internationale
la care Romania este parte.
Art. 119
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii organizeaza si coordoneaza unitar
activitatile care privesc apararea tarii si securitatea nationala, participarea
la mentinerea securitatii internationale si la apararea colectiva in sistemele
de alianta militara, precum si la actiuni de mentinere sau de restabilire a
pacii.
SECTIUNEA a 2-a
Administratia publica locala
Art. 120
Principii de baza
(1) Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se
intemeiaza pe principiile descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii
serviciilor publice.
(2) In unitatile administrativ-teritoriale in care cetatenii apartinand
unei minoritati nationale au o pondere semnificativa se asigura folosirea
limbii minoritatii nationale respective in scris si oral in relatiile cu
autoritatile administratiei publice locale si cu serviciile publice
deconcentrate, in conditiile prevazute de legea organica.
Art. 121
Autoritati comunale si orasenesti
(1) Autoritatile administratiei publice, prin care se realizeaza autonomia
locala in comune si in orase, sunt consiliile locale alese si primarii alesi,
in conditiile legii.
(2) Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase.
(3) Autoritatile prevazute la alineatul (1) se pot constitui si in
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor.
Art. 122
Consiliul judetean
(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice pentru
coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in vederea
realizarii serviciilor publice de interes judetean.
(2) Consiliul judetean este ales si functioneaza in conditiile legii.
Art. 123
Prefectul
(1) Guvernul numeste un prefect in fiecare judet si in municipiul
Bucuresti.
(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local si conduce
serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale
administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale.
(3) Atributiile prefectului se stabilesc prin lege organica.
(4) Intre prefecti, pe de o parte, consiliile locale si primari, precum si
consiliile judetene si presedintii acestora, pe de alta parte, nu exista
raporturi de subordonare.
(5) Prefectul poate ataca, in fata instantei de contencios administrativ,
un act al consiliului judetean, al celui local sau al primarului, in cazul in
care considera actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept.
CAP. 6
Autoritatea judecatoreasca
SECTIUNEA 1
Instantele judecatoresti
Art. 124
Infaptuirea justitiei
(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.
(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.
Art. 125
Statutul judecatorilor
(1) Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili, in
conditiile legii.
(2) Propunerile de numire, precum si promovarea, transferarea si
sanctionarea judecatorilor sunt de competenta Consiliului Superior al Magistraturii,
in conditiile legii sale organice.
(3) Functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
Art. 126
Instantele judecatoresti
(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin
celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege.
(3) Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea
unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei
sale.
(4) Compunerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de
functionare a acesteia se stabilesc prin lege organica.
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.
Art. 127
Caracterul public al dezbaterilor
Sedintele de judecata sunt publice, afara de cazurile prevazute de lege.
Art. 128
Folosirea limbii materne si a interpretului in justitie
(1) Procedura judiciara se desfasoara in limba romana.
(2) Cetatenii romani apartinand minoritatilor nationale au dreptul sa se
exprime in limba materna in fata instantelor de judecata, in conditiile legii
organice.
(3) Modalitatile de exercitare a dreptului prevazut la alineatul (2),
inclusiv prin folosirea de interpreti sau traduceri, se vor stabili astfel
incat sa nu impiedice buna administrare a justitiei si sa nu implice cheltuieli
suplimentare pentru cei interesati.
(4) Cetatenii straini si apatrizii care nu inteleg sau nu vorbesc limba
romana au dreptul de a lua cunostinta de toate actele si lucrarile dosarului,
de a vorbi in instanta si de a pune concluzii, prin interpret; in procesele
penale acest drept este asigurat in mod gratuit.
Art. 129
Folosirea cailor de atac
Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii.
Art. 130
Politia instantelor
Instantele judecatoresti dispun de politia pusa in serviciul lor.
SECTIUNEA a 2-a
Ministerul Public
Art. 131
Rolul Ministerului Public
(1) In activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele
generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si
libertatile cetatenilor.
(2) Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti
in parchete, in conditiile legii.
(3) Parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata, conduc si
supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, in
conditiile legii.
Art. 132
Statutul procurorilor
(1) Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii,
al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului
justitiei.
(2) Functia de procuror este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
SECTIUNEA a 3-a
Consiliul Superior al Magistraturii
Art. 133
Rolul si structura
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei
justitiei.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din 19 membri, din
care:
a) 14 sunt alesi in adunarile generale ale magistratilor si validati de
Senat; acestia fac parte din doua sectii, una pentru judecatori si una pentru
procurori; prima sectie este compusa din 9 judecatori, iar cea de-a doua din 5
procurori;
b) 2 reprezentanti ai societatii civile, specialisti in domeniul dreptului,
care se bucura de inalta reputatie profesionala si morala, alesi de Senat;
acestia participa numai la lucrarile in plen;
c) ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie
si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie.
(3) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales pentru un
mandat de un an, ce nu poate fi reinnoit, dintre magistratii prevazuti la
alineatul (2) litera a).
(4) Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii este
de 6 ani.
(5) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se iau prin vot
secret.
(6) Presedintele Romaniei prezideaza lucrarile Consiliului Superior al
Magistraturii la care participa.
(7) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii sunt definitive si
irevocabile, cu exceptia celor prevazute la articolul 134 alineatul (2).
Art. 134
Atributii
(1) Consiliul Superior al Magistraturii propune Presedintelui Romaniei
numirea in functie a judecatorilor si a procurorilor, cu exceptia celor
stagiari, in conditiile legii.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste rolul de instanta de
judecata, prin sectiile sale, in domeniul raspunderii disciplinare a
judecatorilor si a procurorilor, potrivit procedurii stabilite prin legea sa
organica. In aceste situatii, ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti
de Casatie si Justitie si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie nu au drept de vot.
(3) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii in materie
disciplinara pot fi atacate la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste si alte atributii
stabilite prin legea sa organica, in realizarea rolului sau de garant al
independentei justitiei.
TITLUL IV
Economia si finantele publice
Art. 135
Economia
(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa
si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene.
Art. 136
Proprietatea
(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii organice.
Art. 137
Sistemul financiar
(1) Formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul resurselor
financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale
institutiilor publice sunt reglementate prin lege.
(2) Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul. In
conditiile aderarii la Uniunea Europeana, prin lege organica se poate
recunoaste circulatia si inlocuirea monedei nationale cu aceea a Uniunii
Europene.
Art. 138
Bugetul public national
(1) Bugetul public national cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat si bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si ale
judetelor.
(2) Guvernul elaboreaza anual proiectul bugetului de stat si pe cel al
asigurarilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobarii
Parlamentului.
(3) Daca legea bugetului de stat si legea bugetului asigurarilor sociale de
stat nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului
bugetar, se aplica in continuare bugetul de stat si bugetul asigurarilor
sociale de stat ale anului precedent, pana la adoptarea noilor bugete.
(4) Bugetele locale se elaboreaza, se aproba si se executa in conditiile
legii.
(5) Nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei
de finantare.
Art. 139
Impozite, taxe si alte contributii
(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
(2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau
judetene, in limitele si in conditiile legii.
(3) Sumele reprezentand contributiile la constituirea unor fonduri se
folosesc, in conditiile legii, numai potrivit destinatiei acestora.
Art. 140
Curtea de Conturi
(1) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de
administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale
sectorului public. In conditiile legii organice, litigiile rezultate din
activitatea Curtii de Conturi se solutioneaza de instantele judecatoresti
specializate.
(2) Curtea de Conturi prezinta anual Parlamentului un raport asupra
conturilor de gestiune ale bugetului public national din exercitiul bugetar
expirat, cuprinzand si neregulile constatate.
(3) La cererea Camerei Deputatilor sau a Senatului, Curtea de Conturi
controleaza modul de gestionare a resurselor publice si raporteaza despre cele
constatate.
(4) Consilierii de conturi sunt numiti de Parlament pentru un mandat de 9
ani, care nu poate fi prelungit sau innoit. Membrii Curtii de Conturi sunt
independenti in exercitarea mandatului lor si inamovibili pe toata durata
acestuia. Ei sunt supusi incompatibilitatilor prevazute de lege pentru
judecatori.
(5) Curtea de Conturi se innoieste cu o treime din consilierii de conturi
numiti de Parlament, din 3 in 3 ani, in conditiile prevazute de legea organica
a Curtii.
(6) Revocarea membrilor Curtii de Conturi se face de catre Parlament, in
cazurile si conditiile prevazute de lege.
Art. 141
Consiliul Economic si Social
Consiliul Economic si Social este organ consultativ al Parlamentului si al
Guvernului in domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organica de
infiintare, organizare si functionare.
TITLUL V
Curtea Constitutionala
Art. 142
Structura
(1) Curtea Constitutionala este garantul suprematiei Constitutiei.
(2) Curtea Constitutionala se compune din noua judecatori, numiti pentru un
mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau innoit.
(3) Trei judecatori sunt numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si
trei de Presedintele Romaniei.
(4) Judecatorii Curtii Constitutionale aleg, prin vot secret, presedintele
acesteia, pentru o perioada de 3 ani.
(5) Curtea Constitutionala se innoieste cu o treime din judecatorii ei, din
3 in 3 ani, in conditiile prevazute de legea organica a Curtii.
Art. 143
Conditii pentru numire
Judecatorii Curtii Constitutionale trebuie sa aiba pregatire juridica
superioara, inalta competenta profesionala si o vechime de cel putin 18 ani in
activitatea juridica sau in invatamantul juridic superior.
Art. 144
Incompatibilitati
Functia de judecator al Curtii Constitutionale este incompatibila cu
oricare alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din
invatamantul juridic superior.
Art. 145
Independenta si inamovibilitatea
Judecatorii Curtii Constitutionale sunt independenti in exercitarea
mandatului lor si inamovibili pe durata acestuia.
Art. 146
Atributii
Curtea Constitutionala are urmatoarele atributii:
a) se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea
acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor
doua Camere, a Guvernului, a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului
Poporului, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de
senatori, precum si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a
Constitutiei;
b) se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri
internationale, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui
numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
c) se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la
sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar
sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
d) hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si
ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata si direct de
Avocatul Poporului;
e) solutioneaza conflictele juridice de natura constitutionala dintre
autoritatile publice, la cererea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre
presedintii celor doua Camere, a primului-ministru sau a presedintelui
Consiliului Superior al Magistraturii;
f) vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui
Romaniei si confirma rezultatele sufragiului;
g) constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul in
exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele constatate
Parlamentului si Guvernului;
h) da aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din functie a
Presedintelui Romaniei;
i) vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea
referendumului si confirma rezultatele acestuia;
j) verifica indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni;
k) hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea
unui partid politic;
l) indeplineste si alte atributii prevazute de legea organica a Curtii.
Art. 147
Deciziile Curtii Constitutionale
(1) Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din
regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele
juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca,
in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord
prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui
termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de
drept.
(2) In cazurile de neconstitutionalitate care privesc legile, inainte de
promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sa reexamineze dispozitiile
respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale.
(3) In cazul in care constitutionalitatea tratatului sau acordului
international a fost constatata potrivit articolului 146 litera b), acesta nu
poate face obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate. Tratatul sau
acordul international constatat ca fiind neconstitutional nu poate fi
ratificat.
(4) Deciziile Curtii Constitutionale se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei. De la data publicarii, deciziile sunt general obligatorii si au
putere numai pentru viitor.
TITLUL VI
Integrarea euroatlantica
Art. 148
Integrarea in Uniunea Europeana
(1) Aderarea Romaniei la tratatele constitutive ale Uniunii Europene, in
scopul transferarii unor atributii catre institutiile comunitare, precum si al
exercitarii in comun cu celelalte state membre a competentelor prevazute in
aceste tratate, se face prin lege adoptata in sedinta comuna a Camerei
Deputatilor si Senatului, cu o majoritate de doua treimi din numarul
deputatilor si senatorilor.
(2) Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii
Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu,
au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea
prevederilor actului de aderare.
(3) Prevederile alineatelor (1) si (2) se aplica, in mod corespunzator, si
pentru aderarea la actele de revizuire a tratatelor constitutive ale Uniunii
Europene.
(4) Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea
judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din
actul aderarii si din prevederile alineatului (2).
(5) Guvernul transmite celor doua Camere ale Parlamentului proiectele
actelor cu caracter obligatoriu inainte ca acestea sa fie supuse aprobarii
institutiilor Uniunii Europene.
Art. 149
Aderarea la Tratatul Atlanticului de Nord
Aderarea Romaniei la Tratatul Atlanticului de Nord se face prin lege
adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, cu o majoritate
de doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor.
TITLUL VII
Revizuirea Constitutiei
Art. 150
Initiativa revizuirii
(1) Revizuirea Constitutiei poate fi initiata de Presedintele Romaniei la
propunerea Guvernului, de cel putin o patrime din numarul deputatilor sau al
senatorilor, precum si de cel putin 500.000 de cetateni cu drept de vot.
(2) Cetatenii care initiaza revizuirea Constitutiei trebuie sa provina din
cel putin jumatate din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete sau in
municipiul Bucuresti trebuie sa fie inregistrate cel putin 20.000 de semnaturi
in sprijinul acestei initiative.
Art. 151
Procedura de revizuire
(1) Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptata de Camera
Deputatilor si de Senat, cu o majoritate de cel putin doua treimi din numarul
membrilor fiecarei Camere.
(2) Daca prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camera
Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, hotarasc cu votul a cel putin trei
patrimi din numarul deputatilor si senatorilor.
(3) Revizuirea este definitiva dupa aprobarea ei prin referendum, organizat
in cel mult 30 de zile de la data adoptarii proiectului sau a propunerii de
revizuire.
Art. 152
Limitele revizuirii
(1) Dispozitiile prezentei Constitutii privind caracterul national, independent,
unitar si indivizibil al statului roman, forma republicana de guvernamant,
integritatea teritoriului, independenta justitiei, pluralismul politic si limba
oficiala nu pot forma obiectul revizuirii.
(2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi facuta daca are ca rezultat
suprimarea drepturilor si a libertatilor fundamentale ale cetatenilor sau a
garantiilor acestora.
(3) Constitutia nu poate fi revizuita pe durata starii de asediu sau a
starii de urgenta si nici in timp de razboi.
TITLUL VIII
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 153
Intrarea in vigoare
Prezenta Constitutie intra in vigoare la data aprobarii ei prin referendum.
La aceeasi data, Constitutia din 21 august 1965 este si ramane in intregime
abrogata.
Art. 154
Conflictul temporal de legi
(1) Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in
care ele nu contravin prezentei Constitutii.
(2) Consiliul Legislativ, in termen de 12 luni de la data intrarii in
vigoare a legii sale de organizare, va examina conformitatea legislatiei cu
prezenta Constitutie si va face Parlamentului sau, dupa caz, Guvernului,
propuneri corespunzatoare.
Art. 155
Dispozitii tranzitorii
(1) Proiectele de legi si propunerile legislative in curs de legiferare se
dezbat si se adopta potrivit dispozitiilor constitutionale anterioare intrarii
in vigoare a legii de revizuire.
(2) Institutiile prevazute de Constitutie, existente la data intrarii in
vigoare a legii de revizuire, raman in functiune pana la constituirea celor
noi.
(3) Prevederile alineatului (1) al articolului 83 se aplica incepand cu
urmatorul mandat prezidential.
(4) Dispozitiile cu privire la Inalta Curte de Casatie si Justitie vor fi
aduse la indeplinire in cel mult 2 ani de la data intrarii in vigoare a legii
de revizuire.
(5) Judecatorii in functie ai Curtii Supreme de Justitie si consilierii de
conturi numiti de Parlament isi continua activitatea pana la data expirarii
mandatului pentru care au fost numiti. Pentru asigurarea innoirii Curtii de
Conturi din 3 in 3 ani, la expirarea mandatului actualilor consilieri de
conturi acestia vor putea fi numiti pentru inca un mandat de 3 ani sau de 6
ani.
(6) Pana la constituirea instantelor judecatoresti specializate, litigiile
rezultate din activitatea Curtii de Conturi vor fi solutionate de catre
instantele judecatoresti ordinare.
Art. 156
Republicarea Constitutiei
Legea de revizuire a Constitutiei se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei in termen de 5 zile de la data adoptarii. Constitutia, modificata si
completata, dupa aprobarea prin referendum, se republica de catre Consiliul
Legislativ, cu reactualizarea denumirilor, dandu se textelor o noua numerotare.