DECIZIE Nr. 101 din 10 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri
realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 317 din 14 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind
impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice
nerezidente, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "N&G NINO
TRANS" - S.A. in Dosarul nr. 8.736/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorul exceptiei, consilier juridic
Ioan Vasile Ghiocel, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca
dispozitiile art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind
impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice
nerezidente contravin prevederilor art. 41 alin. (8) din Constitutie. Se
apreciaza ca penalitatea reprezentand suma egala cu suma datorata nu se
incadreaza in nici una dintre categoriile de bunuri la care se refera art. 41
alin. (8) din Constitutie. Aceasta suma nu constituie penalitati, pentru ca
regimul acestora este stabilit periodic prin hotarari ale Guvernului si nici
despagubiri care se platesc pe baza de tarif legal. Se mai arata ca prin art.
41 din Constitutie se consacra protectia proprietatii private dobandite licit,
or, suma (impozitul datorat, la care se calculeaza penalitatea prevazuta la
art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998) nu face parte din
bunurile dobandite de un contribuabil din activitati ilicite.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate, invocand, prin analogie, solutia de admitere a
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr.
87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, pronuntata prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 97 din 9 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
8.736/CA/2000, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane
fizice si juridice nerezidente, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"N&G NINO TRANS" - S.A. din Timisoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 contravin
prevederilor art. 41 alin. (8) din Constitutie, deoarece sanctionarea pentru
intarzierea varsarii impozitului la bugetul de stat, cu o majorare reprezentand
o suma egala cu suma datorata, nu se incadreaza in nici una dintre categoriile
de bunuri la care se refera art. 41 alin. (8) din Constitutie. Aceasta suma nu
constituie penalitati, pentru ca regimul acestora este stabilit periodic prin
hotarari ale Guvernului, iar la alin. (2) al art. 6 din Ordonanta Guvernului
nr. 83/1998 se prevede ca "in cazul in care impozitul declarat nu s-a
platit la termen, se calculeaza majorari de intarziere, potrivit dispozitiilor
in materie". Suma la care se refera art. 6 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 83/1998 nu constituie nici despagubiri, deoarece despagubirile
se platesc pe baza de tarif legal. In acelasi timp societatii sau vreunuia
dintre prepusii sai nu i se poate retine in sarcina comiterea vreunei
infractiuni sau contraventii, astfel incat suma face parte din bunurile
dobandite de un contribuabil din activitatea licita. Potrivit dispozitiilor
art. 41 alin. (7) din Constitutie, caracterul licit al dobandirii bunurilor se
prezuma, iar averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza ca intemeiata exceptia de
neconstitutionalitate, deoarece calcularea penalitatilor la valoarea
impozitului perceput pentru veniturile persoanelor nerezidente nu poate fi
inclusa in notiunea de majorare de intarziere, de despagubire sau de confiscare
si prin aceasta se incalca dispozitiile art. 41 din Constitutie. De altfel
penalitatea in litigiu este reglementata identic cu masura prevazuta la art. 18
din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, dispozitie legala
deja declarata neconstitutionala de Curtea Constitutionala.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca, potrivit art. 6 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate
din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente, penalitatea cu care se
sanctioneaza "neretinerea la sursa a impozitului datorat si/sau nevarsarea
acestuia la bugetul de stat" nu are legatura cu prevederile art. 41 alin.
(8) din Constitutie, potrivit carora "Bunurile destinate, folosite sau rezultate
din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile
legii", si, pe cale de consecinta, se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este neintemeiata.
Se considera ca in speta nu poate fi retinuta similitudinea fata de
dispozitiile art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale
- declarate ca neconstitutionale prin Decizia nr. 97 din 9 iulie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998
-, pe care autorul exceptiei le considera identice ca reglementare, deoarece
textele respective nu permit o astfel de interpretare, fiind vorba de redactari
diferite intre care nu se poate face analogie. Astfel, in cap. III din Legea
nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, art. 17 stabileste
contraventiile si sanctiunile corespunzatoare acestora. Art. 18 - declarat
neconstitutional - adauga obligatia platitorilor de taxe, care au incalcat
dispozitiile fiscale, de a varsa, pe langa impozitele, taxele si contributiile
stabilite de organul de control, neachitate, o suma egala cu diferentele de
impozite, taxe si contributii stabilite de organul de control, iar in cazul in
care contribuabilul a savarsit o noua contraventie in termen de un an, organul
de control va dispune varsarea, pe langa diferentele de impozite, taxe si
contributii stabilite potrivit legii, a unei sume egale cu dublul diferentelor
constatate. Situata in contextul sanctionarii contraventionale a platitorilor
de taxe, care incalca dispozitiile fiscale - prevazute la art. 17 -, masura
prevazuta la art. 18 ar echivala prin efecte cu o confiscare.
In ceea ce priveste masura prevazuta la art. 6 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 83/1998, aceasta nu decurge din savarsirea unei contraventii, ci
este o penalitate de intarziere care nu poate echivala prin efecte cu o
confiscare.
Se mentioneaza ca in actualul sistem de penalitati se sanctioneaza si alte
abateri de la respectarea prevederilor legale privind impozitele si taxele, cum
este, de exemplu, depunerea cu intarziere a declaratiei de impozite si taxe,
sanctionata ca atare prin Ordonanta Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de
intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe (art. 13), aprobata
si modificata prin Legea nr. 73/1998, modificata prin Ordonanta Guvernului nr.
78/1998, aprobata si modificata prin Legea nr. 29/1999. Se mai arata ca prin
art. 41 din Constitutie se consacra protectia proprietatii private dobandite
licit, or, suma (impozitul datorat, la care se calculeaza penalitatea prevazuta
la art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998) nu face parte din
bunurile dobandite de un contribuabil din activitati ilicite, atata timp cat
este rezultatul lipsirii bugetului de stat de impozitul datorat, potrivit
legii, de nerezidenti, persoane fizice si juridice, care realizeaza venituri
din Romania.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile autorului exceptiei si cele ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor
venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 27 august
1998, dispozitii potrivit carora "Neretinerea la sursa a impozitului
datorat conform dispozitiilor prezentei ordonante si/sau nevarsarea acestuia la
bugetul de stat se sanctioneaza cu o penalitate de 100% din impozitul ce
trebuia retinut si/sau varsat, care va avea regimul juridic si procedura
aplicabile acestui impozit."
Autorul exceptiei sustine ca aceste texte de lege contravin dispozitiilor
art. 41 alin. (8) din Constitutie, text care prevede: "Bunurile destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai
in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin textul
de lege criticat se instituie o penalitate de 100% din impozitul ce trebuia
retinut si/sau varsat la bugetul de stat de catre platitorii de venituri,
conform art. 6 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea
unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente,
text potrivit caruia "In cazul in care impozitul datorat nu s-a platit la
termen, se calculeaza majorari de intarziere potrivit dispozitiilor legale in
materie".
Neretinerea la sursa a impozitului datorat de nerezidentii care realizeaza
venituri pe teritoriul Romaniei atrage penalitati in sarcina platitorilor de
venituri, insa majorarile trebuie calculate, potrivit dispozitiilor legale in
materie, exclusiv cu privire la impozitul datorat de nerezidenti. Or, din
Procesul-verbal nr. 79 din 22 septembrie 2000, incheiat de Administratia
financiara Resita, se constata ca autorul exceptiei a fost obligat atat la
plata unor majorari de intarziere, corespunzatoare impozitului pe veniturile
nerezidentilor, cat si la plata unei penalitati de 100%, in calitate de
platitor de venituri catre rezidenti. Prin urmare, s-a aplicat de doua ori
sanctionarea fiscala a aceluiasi contribuabil pentru acelasi fapt.
Este o situatie similara cu cea retinuta prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 97 din 9 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998, prin care s-a statuat ca o
asemenea dispozitie legala este neconstitutionala, deoarece suma egala cu
dublul diferentelor constatate nu constituie penalitati, regimul acestora fiind
stabilit prin alte acte normative. Aceasta suma nu constituie nici despagubiri,
intrucat despagubirile se includ in majorari si se platesc o data cu
diferentele de impozite, taxe sau contributii pe baza de tarif legal.
Asa fiind, Curtea retine ca este echivalenta cu confiscarea sanctionarea
instituita prin dispozitiile art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
83/1998, ce reglementeaza o penalitate de 100% din impozitul care trebuie
retinut si varsat de platitorul de venituri, spre deosebire de penalitatile de
pana la 20% din suma retinuta si nevarsata (prevazuta la art. 13^1 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, astfel
cum a fost completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53 din 28 august 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august
1997). Aceasta masura nu isi gaseste suport in dispozitiile art. 41 alin. (8)
din Constitutie, potrivit carora pot fi confiscate numai bunurile destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori din contraventii, iar nu si bunurile
dobandite licit. Prin urmare, aceste dispozitii legale sunt neconstitutionale,
exceptia urmand sa fie admisa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala
"N&G NINO TRANS" - S.A. in Dosarul nr. 8.736/CA/2000 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ si constata
ca sunt neconstitutionale dispozitiile art. 6 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de
persoane fizice si juridice nerezidente.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu