DECIZIE Nr.
1024 din 9 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 198 alin. (1) lit. b) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de
achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor
de concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 614 din 9 septembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 198 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de
achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Construcciones Ruiz Aleman" - S.A. din Murcia, Spania, în
Dosarul nr. 2.569/54/2008 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Magistratul-asistent
învederează Curţii că partea Societatea Comercială „Complexul Energetic
Craiova" - S.A. a transmis note scrise, prin care solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Consideră că
textul de lege ce formează obiect al acesteia este în concordanţă cu
prevederile din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei, iar eventuala
nerespectare a prevederilor directivelor europene enumerate de acesta ar trebui
semnalată instanţei învestite cu soluţionarea litigiului, iar nu instanţei de
contencios constituţional.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.569/54/2008, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 198 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de
achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii. Excepţia de neconstituţionalitate a
fost ridicată de Societatea Comercială „Construcciones Ruiz Aleman" - S.A.
din Murcia, Spania, într-o cauză având ca obiect un litigiu privind achiziţiile
publice.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile art. 198 alin.
(1) limitează dreptul autorităţii contractante în stabilirea criteriilor de
atribuire a contractelor de achiziţii publice doar la cele două situaţii
cuprinse în acestea, respectiv „oferta cea mai avantajoasă din punct de
vedere economic" şi, „în mod exclusiv, preţul cel mai scăzut".
Arată că „falsa aparenţă a alternativei" astfel create a condus ca, în
practică, autorităţile contractante să impună participanţilor ofertanţi preţul
cel mai scăzut ca unic criteriu. In opinia sa, o asemenea situaţie reprezintă,
de fapt, o constrângere a ofertanţilor de a face propuneri imposibil de
realizat ulterior finalizării procedurii de achiziţie. Precizează că piaţa
este, în general, variabilă, putând să influenţeze oferta condiţionată de
preţul cel mai scăzut în aşa fel încât lucrarea ofertată după încheierea unui
astfel de contract să nu poată fi realizată. De aceea, susţine că limitarea prevăzută
de textul de lege criticat „este de natură să afecteze însăşi ordinea publică
şi interesul cetăţenilor". In continuare, susţine că acest text se află în
contradicţie cu Directivele 2004/18/CE, 2004/17/CE şi 2007/66/CE, întrucât,
potrivit normelor comunitare, atribuirea contractelor de achiziţie publică
trebuie să aibă la bază respectarea unor principii fundamentale, printre care
şi „eficienţa utilizării fondurilor publice". De aceea, arată că, „în
condiţiile impuse de art. 198 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, nu putem analiza eficienţa fondurilor publice atâta
vreme cât nicio altă condiţie în afara preţului scăzut nu prezintă
importanţă".
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată că legiuitorul a
înţeles să ofere autorităţii contractante posibilitatea de a stabili criteriul
în raport cu care să determine oferta câştigătoare, astfel încât să asigure o
cât mai eficientă cheltuire a banilor publici, în raport cu necesităţile
tehnice şi economice ale lucrării ce face obiectul achiziţiei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia este neîntemeiată. In primul rând, arată că textul de lege ce formează
obiect al acesteia transpune prevederile art. 53 paragraful 1 din Directiva
2004/28/CE. Apoi, observă că în criticile formulate sunt relevate aspecte ce
ţin de legalitatea procesului de atribuire a contractelor, iar nu de
neconstituţionalitatea legislaţiei în materie.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederilor de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 198 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din
15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006.
Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 198 alin. (1) lit. b): „(1) Fără a aduce
atingere dispoziţiilor legislative sau administrative privind remunerarea
anumitor servicii, criteriul de atribuire a contractului de achiziţie publică
poate fi numai: (...)
b) fie, în mod exclusiv, preţul cel mai
scăzut."
Textele din Constituţie invocate de autorul excepţiei
în motivarea criticii de neconstituţionalitate sunt cele ale art. 53 - „Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi" şi ale art. 11 -„Dreptul
internaţional şi dreptul intern".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că dispoziţiile art. 53 din Constituţie, la care autorul acesteia îşi
raportează criticile, stabilesc în mod riguros condiţiile şi limitele în care
poate fi restrâns exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi. In
jurisprudenţa sa, concretizată, de exemplu, în Decizia nr. 11 din 20 ianuarie
2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 2
februarie 2004, instanţa de contencios constituţional a statuat că acest text
din Legea fundamentală are în vedere numai acele drepturi şi libertăţi
fundamentale înscrise în cap. II al titlului II din Constituţia României, nu şi
alte drepturi. Autorul excepţiei susţine că ar fi limitat dreptul autorităţii
contractante de a stabili un anumit criteriu de atribuire a contractului de
achiziţie publică, or, este evident că un asemenea drept nu face parte dintre
cele la care se referă art. 53 din Legea fundamentală. De altfel, Curtea
constată că autorul excepţiei îşi bazează criticile pe modalitatea concretă de
aplicare a textului de lege supus controlului de constituţionalitate, susţinând
că, dintre cele două criterii posibile de atribuire a contractelor de achiziţie
publică cuprinse în art. 198 alin. (1) lit. a) şi b), respectiv fie oferta cea
mai avantajoasă din punct de vedere economic, fie, în mod exclusiv, preţul cel
mai scăzut, autoritatea contractantă impune în practică participanţilor
ofertanţi acest din urmă criteriu, ca unic criteriu de atribuire. Curtea
observă însă că asupra unor astfel de aspecte competenţa exclusivă de apreciere
îi revine instanţei de judecată în faţa căreia a fost invocată excepţia de
neconstituţionalitate. In plus, autorul acesteia exprimă aprecieri de ordin
personal referitoare la consecinţele practice ale aplicării prevederilor de
lege supuse controlului Curţii Constituţionale. Acestea nu reprezintă veritabile
critici de neconstituţionalitate, astfel că nu pot fi analizate de instanţa de
contencios constituţional, care, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, exercită controlul de constituţionalitate numai prin raportare la
dispoziţiile sau principiile Constituţiei.
In fine, cu privire la critica referitoare la
contradicţia dintre textul de lege ce face obiectul excepţiei şi o serie de
directive ale Consiliului Uniunii Europene potrivit cărora atribuirea
contractelor de achiziţie publică trebuie să aibă la bază respectarea unor
principii fundamentale, printre care şi „eficienţa utilizării fondurilor
publice", Curtea observă că autorul excepţiei face o simplă afirmaţie,
nesusţinută de niciun fel de argumente din care să rezulte o astfel de contrarietate.
De altfel, în partea finală a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
sunt enumerate directivele comunitare pe care aceasta le transpune în
legislaţia naţională, printre acestea numărându-se inclusiv cele menţionate de
autorul excepţiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 198 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de
servicii, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Construcciones Ruiz
Aleman" - S.A. din Murcia, Spania, în Dosarul nr. 2.569/54/2008 al Curţii
de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu