DECIZIE Nr. 104 din 6 iunie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata, cu modificari, prin Legea nr.
12/1995 si modificata prin Legea nr. 105/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 383 din 16 august 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata, cu
modificari, prin Legea nr. 12/1995 si modificata prin Legea nr. 105/1997,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Transtex" - S.R.L. din
Sighisoara in Dosarul nr. 3.038/1999 al Judecatoriei Sighisoara, judetul Mures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala
"Transtex" - S.R.L. din Sighisoara si Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat Mures, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece
dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, iar
stabilirea vinovatiei este atributul exclusiv al instantei de judecata, iar nu
un motiv de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din data de 17 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
3.038/1999, Judecatoria Sighisoara, judetul Mures, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea
nr. 12/1995 si ulterior modificata prin Legea nr. 105/1997, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Transtex" - S.R.L. din Sighisoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 constituie "o forma mascata
de confiscare" a unor bunuri dobandite in mod ilicit, in baza unor relatii
comerciale. Se mai arata ca interventia statului in cazul unor raporturi
juridice de natura comerciala nu se justifica, deoarece statul nu a fost parte
in contract. In opinia autorului exceptiei aceste dispozitii legale aduc o
restrangere exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale fara sa fie
indeplinite conditiile prevazute in art. 49 din Constitutie. Este o restrangere
"nenumita" a dreptului de proprietate ce deriva din beneficiul
realizat prin raporturi comerciale, precum si a libertatii comertului. De
asemenea, autorul exceptiei considera ca raspunderea contraventionala,
stabilita in temeiul art. IV din ordonanta criticata, este consecinta
neexecutarii unei obligatii contractuale "fara interventia statului".
Or, in aceste conditii, executarea sau neexecutarea unei clauze stipulate in
contract nici nu poate fi sanctionata de stat, care nu este parte in acel contract,
ci numai de partile contractante, care au la indemana mijloacele procedurale de
executare a contractului sau de sanctionare a neexecutarii acestuia. Mai mult,
nu se verifica, cu ocazia aplicarii acestei sanctiuni contraventionale,
existenta vinovatiei ca trasatura esentiala a contraventiei, organele de
control aplicand sanctiunea, indiferent de existenta sau inexistenta vreuneia
dintre formele de vinovatie. In opinia autorului exceptiei ordonanta aduce
atingere si prevederilor art. 135 alin. (6) din Constitutie, deoarece sumele
obtinute sau pe cale de a fi obtinute prin aceste operatiuni de import-export
intra in patrimoniul unei societati comerciale cu capital privat, in a carei
ordine juridica nu se poate interveni fortat din afara, de catre stat, prin
masuri administrative. In acest mod proprietatea privata nu mai este
inviolabila, iar statul se imbogateste fara just temei prin
"confiscare".
Judecatoria Sighisoara, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece obligatia de repatriere a valutei si efectuarea
operatiunilor prin conturile deschise in Romania la bancile autorizate nu
incalca prevederile art. 49 alin. (1) din Constitutie, care reglementeaza
situatiile in care poate fi restrans exercitiul unor drepturi sau al unor
libertati. Instanta de judecata considera ca dispozitiile legale criticate nu
incalca nici prevederile art. 134 alin. (1), alin. (2) lit. a si b) si nici pe
cele ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, referitoare la inviolabilitatea
proprietatii private care nu poate fi opusa cerintelor apararii intereselor
nationale in activitatea financiara si valutara. Economia de piata si
libertatea comertului nu justifica incalcarea obligatiei de repatriere a
valutei, a termenului maxim de repatriere, intrucat de constituirea fondurilor
valutare depinde insasi functionarea sistemului economic. In final, instanta
considera ca desfasurarea activitatii agentilor economici trebuie sa se
realizeze in acord cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, aprobata
prin Legea nr. 12/1995, si in privinta incasarii sumelor in valuta aferente
importurilor de marfuri, executarii de lucrari si prestatiilor de servicii in
strainatate, prin conturile deschise in Romania la banci autorizate.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, pentru urmatoarele argumente:
Art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 prevede unele masuri in
vederea consolidarii regimului valutar si intaririi disciplinei financiare
privind disponibilitatile in conturile valutare ale persoanelor juridice si
fizice, care produc si comercializeaza marfuri, executa lucrari si presteaza
servicii in strainatate. In acest cadru este prevazuta atat obligatia de
repatriere a valutei, cat si sanctionarea nerespectarii acestei obligatii.
Obligatia de repatriere a valutei nu este contrara prevederilor art. 41 alin.
(7) din Constitutie prin care este garantata proprietatea privata dobandita in
mod licit, proprietate care nu poate fi confiscata, deoarece utilizarea
bunurilor proprietate privata, indiferent de natura lor, nu justifica, in
opinia Guvernului, incalcarea unui interes national, asa cum este cel al
asigurarii disponibilitatilor valutare necesare pentru asigurarea obligatiilor
externe de plata. Se invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale,
si anume Decizia nr. 64 din 14 aprilie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 220 din 16 iunie 1998. Guvernul considera ca
prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora "Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai in conditiile legii", nu pot fi desprinse din
interpretarea sistematica a intregului text constitutional. Aceasta prevedere
constitutionala a fost respectata, avand in vedere ca Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 a fost aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 12/1995. In continuare
Guvernul apreciaza ca nu au fost incalcate nici prevederile art. 49 din
Constitutie, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, deoarece acest text constitutional priveste drepturile si
libertatile fundamentale ale cetatenilor si nu are incidenta in domeniul
raporturilor dintre societatile comerciale. Considera, de asemenea, ca prin
dispozitiile legale criticate nu sunt incalcate nici prevederile art. 134 alin.
(1) si alin. (2) lit. a) si b) si nici ale art. 135 alin. (6) din Constitutie,
deoarece inviolabilitatea, in conditiile legii, a proprietatii private nu poate
fi opusa cerintelor apararii intereselor nationale in activitatea financiara si
valutara, in actualul stadiu de dezvoltare a economiei de piata. Economia de
piata si libertatea comertului nu pot justifica incalcarea obligatiei de
repatriere a valutei sau a termenului maxim de repatriere, deoarece
constituirea fondurilor valutare este vitala pentru economia nationala. Se
invoca, in acest sens, jurisprudenta Curtii Constitutionale (Decizia nr. 16 din
28 ianuarie 1997, Decizia nr. 60 din 31 martie 1998, Decizia nr. 157 din 10
noiembrie 1998, Decizia nr. 186 din 17 decembrie 1998, Decizia nr. 94 din 17
iunie 1999, Decizia nr. 105 din iunie 1999). Referitor la invocarea lipsei de
vinovatie, Guvernul considera ca aceasta nu este o problema de constitutionalitate,
ci un element al starii de fapt, a carei apreciere constituie un atribut
exclusiv al instantei de judecata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata, cu modificari, prin Legea
nr. 12/1995, dispozitii modificate ulterior prin Legea nr. 105/1997, prin
abrogarea pct. 10 alin. 1 al art. IV. Acest text are urmatoarea redactare: -
"In vederea consolidarii regimului valutar in vigoare si intaririi
disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare, se
stabilesc urmatoarele:
1. Persoanele juridice si fizice autorizate in conditiile legii, care
produc si comercializeaza marfuri, executa lucrari si presteaza servicii pe
teritoriul Romaniei, vor livra marfurile, vor executa lucrarile si vor presta
serviciile numai cu plata in lei, cu exceptia celor altfel reglementate in mod
expres prin acte normative si numai pe baza autorizarii exprese a Bancii
Nationale a Romaniei.
2. Persoanele juridice si fizice prevazute la art. 1 sunt obligate sa
incaseze sumele in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarilor de
lucrari si prestarilor de servicii in strainatate, precum si din orice alte
operatiuni si tranzactii externe, prin conturile deschise in Romania la banci
autorizate.
3. In cazul operatiunilor de incasare la vedere, repatrierea valutei
rezultate in urma producerii actului de comert international se va face in
maximum 5 zile de la data incasarii, dar nu mai tarziu de 90 de zile
calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii marfii
prin frontiera romana, sau, dupa caz, a executarii lucrarilor si prestarii
serviciilor in strainatate, in functie de zona geografica a partenerului
extern.
Pentru operatiunile cu incasare la termen intre 90 si 360 de zile, cat si
pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comertului a
eliberat licente in limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a
Romaniei, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data scadentei platii, stabilite conform clauzelor
contractuale.
In cazul platilor in avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat
marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care
nu s-a restituit avansul platit, se aplica aceeasi perioada de 15 zile
calendaristice calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comertului, in raport cu obiectivele politicii comerciale va
propune Guvernului, in vederea aprobarii, lista grupelor de produse care pot fi
exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrarii,
precum si lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrarii,
produsele necuprinse in cele doua categorii de grupe de produse putand fi
exportate cu plata la termene intre 90 si 360 de zile calendaristice.
4. Detinerea de disponibilitati valutare in conturi bancare in strainatate
de catre persoanele juridice si fizice prevazute la pct. 1 poate fi facuta
numai pe baza si in conditiile autorizarii prealabile a Bancii Nationale a
Romaniei.
5. Operatiunile de transferuri externe privind investitiile directe in
strainatate, investitiile de portofoliu si alte transferuri de sume in valuta,
efectuate potrivit normelor legale, se pot face numai cu avizul prealabil al
Ministerului Finantelor si cu autorizarea Bancii Nationale a Romaniei.
Pentru operatiunile prevazute la alineatul precedent se va asigura
repatrierea sumelor in valuta rezultate din aceste operatiuni, dupa cum
urmeaza:
- in termen de 30 de zile calendaristice de la data stabilirii si
disponibilizarii in valuta convertibila a sumelor reprezentand dividende din
activitatea de investitii in strainatate, precum si a cotelor-parti provenind
din lichidarea acestor investitii, tinand seama de reglementarile legale si de
datele calendaristice de inceput si de sfarsit ale anului financiar in tarile
in care s-au efectuat aceste investitii;
- in termen de 15 zile calendaristice calculate de la scadenta platii
stabilite conform clauzelor contractuale pentru celelalte operatiuni prevazute
la alin. 1.
6. Pentru operatiunile legate de export-import fara incasare efectiva in
valuta, destinate completarii fondului de marfa pe piata interna, autorizate de
organele abilitate in acest scop prin hotarare a Guvernului, persoanele juridice
si fizice prevazute la pct. 1 sunt obligate, in situatia efectuarii in
prealabil a exportului, sa realizeze importurile corespunzatoare in termen de
maximum 90 de zile calendaristice de la data efectuarii exporturilor. In caz
contrar, acestea sunt obligate la repatrierea in valuta a contravalorii
exporturilor intr-un termen suplimentar de maximum 15 zile calendaristice.
7. In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5 si
6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere. In toate
situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in termen de 30
de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% .
9. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunilor prevazute la pct. 7
revin organelor Ministerului Finantelor si Bancii Nationale a Romaniei,
imputernicite in acest scop.
10. Pentru calcularea amenzilor contraventionale prevazute la pct. 7 se
utilizeaza cursul de schimb valutar in vigoare la data constatarii
contraventiei."
Autorul exceptiei considera ca textul legal mentionat este neconstitutional
in raport cu prevederile cuprinse in art. 41 alin. (7), art. 49, art. 134 alin.
(1) si alin. (2) lit. a) si b), precum si in art. 135 alin. (6) din
Constitutie, deoarece prin instituirea obligatiei agentilor economici de a
incasa sumele in valuta doar prin conturi deschise in Romania si la banci
autorizate de Banca Nationala a Romaniei se realizeaza o restrangere a
exercitiului unor drepturi si al unor libertati fundamentale, intrucat
libertatea comertului inseamna si posibilitatea pentru agentii economici de
a-si stabili impreuna cu partenerii contractului locul unde urmeaza a se face
plata si modalitatile de plata.
Prevederile constitutionale invocate au urmatoarea redactare:
Art. 41 alin. (7)
"Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 134
"(1) Economia Romaniei este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara";
Art. 135 alin. (6)
"Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Aceste dispozitii legale prevad masuri care au ca scop consolidarea
regimului valutar in vigoare si intarirea disciplinei financiare privind
disponibilitatile in conturile valutare ale persoanelor fizice si juridice care
produc si comercializeaza marfuri, executa lucrari si presteaza servicii in
strainatate. Este prevazuta, de asemenea, atat obligatia de repatriere a
valutei, cat si sanctionarea nerespectarii acestei obligatii.
Prin dispozitiile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata,
cu modificari, prin Legea nr. 12/1995 si modificata prin Legea nr. 105/1997, nu
sunt incalcate prevederile constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (7), deoarece
nu se instituie "o confiscare mascata", astfel cum sustine autorul
exceptiei, ci se prevad masuri de consolidare a regimului valutar, de intarire
a disciplinei financiare a agentilor economici care desfasoara activitati de
import-export, prevazandu-se obligatia acestora de repatriere a valutei, precum
si sanctiuni pentru nerespectarea acestei obligatii, nerespectare care
constituie contraventie. Conform alin. (1) al art. 41 din Constitutie
"Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de
lege", iar in temeiul alin. (8) al art. 41 din Constitutie "Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai in conditiile legii". Curtea constata ca aceste prevederi
constitutionale au fost respectate, deoarece limitele dreptului de proprietate
au fost stabilite prin lege (Legea nr. 12/1995 prin care a fost aprobata cu
modificari Ordonanta Guvernului nr. 18/1994), iar amenzile contraventionale
prevazute la pct. 7 al art. IV din ordonanta criticata sunt de asemenea
prevazute in conditiile legii.
Pe de alta parte, Curtea considera ca protectia proprietatii private si,
respectiv, a averii dobandite in mod licit, care nu poate fi confiscata, nu
justifica utilizarea bunurilor proprietate privata, indiferent de natura lor,
pentru incalcarea unui interes national, asa cum este cel al asigurarii
disponibilitatilor valutare necesare in vederea asigurarii obligatiilor externe
de plata ale economiei. In acelasi sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat si
prin Decizia nr. 64 din 14 aprilie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 220 din 16 iunie 1998.
Referitor la incalcarea, prin textul de lege criticat, a prevederilor art.
49 din Constitutie, Curtea observa ca acestea nu au incidenta in cauza,
deoarece se refera la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati fundamentale ale cetatenilor, iar nu ale unor societati comerciale.
Curtea constata ca nu pot fi retinute nici sustinerile potrivit carora prin
art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata, cu modificari, prin
Legea nr. 12/1995 si modificata prin Legea nr. 105/1997, sunt incalcate
prevederile art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Constitutie, ci,
dimpotriva, considera ca acestea sunt respectate, deoarece tocmai in temeiul
art. 134 alin. (2) lit. b) "Statul trebuie sa asigure: [...] b) protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara;".
Aceasta obligatie fundamentala a fost respectata de Guvern si Parlament,
ordonanta criticata avand ca scop insasi protejarea intereselor nationale prin
consolidarea regimului valutar, asigurarea disponibilitatilor valutare necesare
in vederea indeplinirii obligatiilor externe de plata ale economiei. Nici
economia de piata si nici libertatea comertului nu justifica incalcarea
obligatiei de repatriere a valutei si a termenului legal maxim de repatriere,
deoarece de constituirea fondurilor valutare depinde insasi functionarea
sistemului economic, astfel incat autonomia juridica a agentilor economici in
activitatea de comert exterior nu se poate realiza decat cu respectarea acestor
obligatii.
In acest sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat, de altfel, si prin
Decizia nr. 60 din 31 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 183 din 18 mai 1998, respingand exceptia de neconstitutionalitate
avand ca obiect dispozitiile art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994, aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 12/1995 si modificata ulterior
prin Legea nr. 105/1997.
Curtea a considerat ca ordonanta "isi are temeiul in dispozitiile
constitutionale cuprinse in titlul IV <<Economia si finantele
publice>>, in special cele prevazute la art. 134 alin. (2) lit. b),
potrivit carora statul trebuie sa asigure protejarea intereselor nationale in
activitatea financiara si valutara".
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o schimbare a
jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele deciziei amintite isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Lipsa culpei societatii comerciale exportatoare in repatrierea valutei in
termenul prevazut de lege, invocata de autorul exceptiei, nu constituie un
aspect de neconstitutionalitate care sa poata fi supus controlului Curtii, ci
un aspect ce priveste legalitatea sanctiunii, de competenta exclusiva a
instantei de judecata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995
si modificata prin Legea nr. 105/1997, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "TRANSTEX" - S.R.L. din Sighisoara in Dosarul nr.
3.038/1999 al Judecatoriei Sighisoara, judetul Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iunie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Marioara Prodan