DECIZIE Nr. 104*) din 2 noiembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 252 din 3 noiembrie 1995

*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 86 din 3 octombrie
1995, publicata la pag. 3.
Mihai Constantinescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 1994, pronuntata in Dosarul nr.
4.819/1993, Tribunalul Prahova - Sectia civila - a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 18/1991,
precum si a hotararilor Guvernului si a deciziilor prefecturilor date in baza
acestei legi. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de recurentul
Duta Marin care, in sustinerea acesteia, in esenta, arata ca Legea nr. 18/1991:
are un caracter politic, in contradictie cu actele
colectivizarii-cooperativizarii, fiind in fapt legea desfiintarii cooperatiei
agricole, a decimarii cadrelor agricole si a distrugerii potentialului agrar al
tarii; este zonala, nu nationala, deoarece zona montana necooperativizata nu
face parte din fondul funciar national si nu se regaseste in registrul agricol;
este dubla, in sensul ca reglementarile respective sunt cuprinse in Legea nr.
59/1974 si in Decretul nr. 42/1990; are carente tehnice, organizatorice si juridice,
unele in contradictie cu prevederile constitutionale si ale Declaratiei
Universale a Drepturilor Omului, respectiv Conventia europeana a drepturilor
omului, cu pactele si conventiile internationale adiacente, si anume: nu
garanteaza proprietatea si dreptul la proprietate conform art. 41 si 135 din
Constitutie, comisiile de aplicare a Legii nr. 18/1991, constituite in baza
art. 11 si 26 din Legea nr. 18/1991, neavand nici o raspundere nici pentru
stabilirea dreptului la proprietate funciara, nici pentru nerealizarea
activului si neplata pasivului; nu protejeaza interesele nationale si
exploatarea resurselor naturale in concordanta cu interesul national, potrivit
art. 134 din Constitutie; prin prevederile de la art. 14, 18, 20, 39 si 43
contravine prevederilor art. 25 din Constitutie privind libera circulatie,
prevederilor art. 13 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si
prevederilor art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia europeana a drepturilor
omului; prevederile art. 95 si ale art. 17 alin. 2 din Legea nr. 18/1991
contravin celor ale art. 134 alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie, intrucat
necesitatile economiei nationale se satisfac numai de exploatatii agricole
mari, viabile.
Tribunalul Prahova nu si-a exprimat opinia cu privire la exceptia invocata.
CURTEA,
examinand exceptia invocata, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
prevederile Legii nr. 18/1991, raportate la dispozitiile constitutionale, si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Legea fondului funciar nr. 18/1991 a fost adoptata inainte de intrarea in
vigoare a Constitutiei, 8 decembrie 1991, ca urmare a aprobarii acesteia prin
referendum. In consecinta, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, ca fata
de orice alta lege preconstitutionala, s-ar putea pune numai problema abrogarii
prevederilor contrare dispozitiilor constitutionale, in masura in care acestea
sunt aplicabile dupa intrarea in vigoare a Constitutiei. De aceea toate
criticile formulate prin exceptia invocata, legate de motivele politice ce au condus
la adoptarea legii, nu pot fi retinute, intrucat vizeaza un proces legislativ
preconstitutional, caruia deci nu i se poate aplica ordinea constitutionala
actuala.
Cat priveste "hotararile Guvernului si deciziile prefecturilor date in
baza acestei legi", acestea nu intra in competenta de solutionare a Curtii
Constitutionale care, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si
ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, hotaraste numai asupra
neconstitutionalitatii legilor si ordonantelor.
Prevederile art. 14, 18, 20, 39, 43 si 94 din Legea nr. 18/1991, toate sub
aspectul referitor la stabilirea domiciliului in localitatile in care titularii
au primit teren, sunt apreciate prin exceptia invocata ca fiind in contradictie
cu art. 25 din Constitutie, cu art. 13 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului si cu art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Art. 25 alin. (1) din Constitutie garanteaza dreptul la libera circulatie
in tara si in strainatate. Prevederile atacate ca neconstitutionale, in afara
de faptul ca au fost adoptate inaintea intrarii in vigoare a Constitutiei, nu
sunt contrare art. 25 sus-mentionat, cat timp se refera la o conditie necesara
obtinerii terenului si nu constituie o obligatie legala de a nu mai putea
parasi localitatea, ceea ce ar fi contrar dreptului la libera circulatie.
Prin exceptia ridicata se invoca si neconstitutionalitatea art. 95 din
Legea nr. 18/1991, cu privire la care se sustine ca suprafata de teren
atribuita cadrelor de specialitate, ce contravine art. 134 alin. (2) lit. b) si
c) din Constitutie.
Conform acestor din urma prevederi constitutionale, statul trebuie sa
asigure protejarea interselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara [(lit. b)] si stimularea cercetarii stiintifice nationale [(lit. c)].
Rezulta ca invocarea acestor prevederi din legea fundamentala in sustinerea
neconstitutionalitatii art. 95 din Legea nr. 18/1991 sub aspectul enuntat este
irelevanta.
Cat priveste suprafata de teren de 1,6 hectare atribuita recurentului in
conditiile art. 95 din Legea nr. 18/1991, aceasta este o problema de aplicare a
legii, deci de competenta instantei de judecata.
Pentru considerentele expuse, exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
18/1991, precum si a hotararilor Guvernului si a deciziilor prefecturilor date
in aplicarea acestei legi, urmeaza a fi respinsa ca vadit nefondata.
In consecinta, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al
art. 13 alin. (1) lit. A.c) art. 24 alin. (2) si art. 25 din Legea nr. 47/1992,
in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
18/1991, precum si a hotararilor Guvernului si a deciziilor prefecturilor date
in baza acestei legi, ridicata de recurentul Duta Marin, domiciliat in
Ploiesti, str. Cameliei nr. 23 bis, bloc 138, ap. 33, judetul Prahova, in
Dosarul 4.819/1993 al Tribunalului Prahova.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 2 noiembrie 1994.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
----------------------