DECIZIE Nr. 105 din 22 iulie 1993
pentru aprobarea Normelor obligatorii privind realizarea publicitatii in cadrul
programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 197 din 18 august 1993
In scopul reglementarii modului de efectuare a publicitatii in cadrul
programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu,
in aplicarea prevederilor art. 32 alin. (1) din Legea audiovizualului nr.
48/1992,
in conformitate cu dispozitiile art. 29 al Legii audiovizualului nr.
48/1992, Consiliul National al Audiovizualului
DECIDE:
Art. 1
Se aproba Normele obligatorii privind realizarea publicitatii in cadrul
programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu, prezentate
in anexa, care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele C.N.A.,
prof. univ. dr. Titus Raveica
ANEXA 1
NORME OBLIGATORII
privind realizarea publicitatii in cadrul programelor audiovizuale
radiodifuzate sau distribuite prin cablu
Art. 1
Norme generale
1. Orice publicitate trebuie sa fie loiala si onesta.
2. Publicitatea nu trebuie sa fie inselatoare si nu trebuie sa dauneze
intereselor consumatorilor. In spiritul concurentei loiale, publicitatea trebuie
sa promoveze nu sa descurajeze.
3. Publicitatea destinata copiilor sau facand apel la copii trebuie sa
evite prejudicierea intereselor acestora si sa tina cont de sensibilitatea lor
deosebita.
4. Beneficiarul publicitatii nu trebuie sa exercite nici o influenta asupra
structurii si continutului programelor in care aceasta se insereaza.
5. Publicitatea nu trebuie sa contina manifestari obscene, contrare bunelor
moravuri, sa aduca prejudicii demnitatii, onoarei si vietii particulare a
persoanei sau sa incite la violenta, ura nationala, rasiala, de clasa sau
religioasa.
6. Realizarea si prezentarea publicitatii in programele radiodifuzate,
precum si in programele proprii distribuite prin cablu se fac in limba romana.
Art. 2
Durata
Timpul de transmisie consacrat publicitatii nu trebuie sa depaseasca 7% din
timpul de transmisie zilnic pentru posturile publice si 15% pentru posturile
private.
Acest procent poate ajunge la 20% in programele posturilor si retelelor
private, daca publicitatea cuprinde forme de reclama, cum sunt ofertele facute
direct publicului pentru vanzarea, cumpararea sau inchirierea de produse si
pentru furnizarea de servicii, cu conditia ca timpul spoturilor publicitare sa
nu depaseasca 15 % .
2. Timpul de transmisie consacrat publicitatii intr-un interval dat de o
ora de program nu trebuie sa depaseasca 10% pentru posturile publice si 20%
pentru posturile private.
3. Formele de publicitate, cum sunt ofertele facute direct publicului
pentru vanzarea, cumpararea sau inchirierea de produse si pentru furnizarea de
servicii nu trebuie sa depaseasca 5% din timpul zilnic de emisie pentru
posturile publice si 10% pentru posturile private.
Art. 3
Forma si prezentarea
1. Publicitatea trebuie sa fie in mod clar identificabila ca atare si clar
separata de alte elemente ale serviciului de programe prin mijloace optice sau
acustice. In principiu, publicitatea trebuie sa fie transmisa grupat.
2. Publicitatea mascata, in special prezentarea de produse, marci
comerciale sau servicii in emisiuni, atunci cand acest lucru este facut in scop
publicitar, este interzisa.
3. Publicitatea nu trebuie sa faca apel, nici in mod vizual, nici in mod
oral, la persoane care prezinta in mod regulat jurnalele de stiri televizate
sau programele de actualitati.
4. Publicitatea subliminala nu este permisa.
Art. 4
Inserarea publicitatii
1. Publicitatea trebuie sa fie inserata intre emisiuni. Sub rezerva unor
conditii fixate la paragrafele 2-5 ale acestui articol, publicitatea poate fi
inserata si in timpul emisiunilor, astfel incat sa nu dauneze integritatii si
valorii emisiunilor si in asa fel incat sa nu prejudicieze drepturile celor
indreptatiti.
2. In emisiuni compuse din parti autonome sau in emisiunile sportive si
spectacole cu structura similara cuprinzand pauze, publicitatea nu poate fi
inserata decat intre partile autonome sau in pauze.
3. Transmiterea de programe audiovizuale cum ar fi lungmetrajele
cinematografice si filmele concepute pentru televiziune (cu exceptia
serialelor, foiletoanelor, emisiunilor de divertisment sau a documentarelor),
ce au o durata care depaseste 45 minute, poate fi intrerupta o singura data in
fiecare perioada completa de 45 minute.
4. Cand emisiuni, altele decat cele la care se refera paragraful 2, sunt
intrerupte de publicitate, trebuie sa se lase sa se scurga o perioada de cel
putin 20 minute intre fiecare intrerupere succesiva in interiorul emisiunii.
5. Publicitatea nu poate fi inserata in difuzarea serviciilor religioase, a
jurnalelor de stiri si a programelor de actualitati, indiferent de durata
acestora.
Posturile private au dreptul sa insereze publicitate in programele de
actualitati daca durata acestora este mai mare de 15 minute.
Emisiunile cu o durata mai mica de 30 minute, care contin documentare,
programe pentru copii sau programe religioase, nu pot fi intrerupte de
publicitate. Cand durata unor astfel de emisiuni este mai mare de 30 minute, se
aplica dispozitiile paragrafelor precedente.
6. Transmisiunile in direct ale unor evenimente sau manifestari politice,
culturale, sportive si altele, care au o desfasurare continua, nu pot fi
intrerupte pentru inserare de publicitate decat cu conditia unei intelegeri
prealabile scrise intre partile interesate.
Art. 5
Publicitatea pentru anumite produse
1. Publicitatea pentru produsele din tutun nu este admisa.
2. Publicitatea pentru bauturile alcoolice de orice fel este supusa
urmatoarelor reguli:
a) nu trebuie sa se adreseze in special minorilor si nici o persoana care
poate fi considerata ca fiind minor nu trebuie sa fie asociata intr-o
publicitate pentru consumul de bauturi alcoolice;
b) nu trebuie sa se asocieze consumul de alcool cu performantele fizice sau
conducerea automobilului;
c) nu trebuie sa sugereze ca bauturile alcoolice sunt dotate cu proprietati
terapeutice sau ca au un efect stimulativ, sedativ sau ca pot rezolva probleme
personale;
d) nu trebuie sa incurajeze consumul de bauturi alcoolice sau sa dea o
imagine negativa despre abstinenta sau despre sobrietate;
e) nu trebuie sa evidentieze intr-un mod nepotrivit continutul in alcool al
bauturilor.
3. In orele de maxima audienta (18,00-23,00) publicitatea pentru bauturi
alcoolice este admisa cu conditia de a nu fi insotita de gestul bautului.
Publicitatea pentru bauturi alcoolice nu va putea fi inserata in timpul
emisiunilor destinate copiilor si al transmisiunilor sportive.
4. Publicitatea pentru medicamente si tratamente medicale care nu se pot
obtine decat prin retete medicale nu este admisa.
5. Publicitatea pentru celelalte medicamente, tratamente si aparate
medicale trebuie sa fie in mod clar identificabila ca atare, loiala, veridica
si controlabila, si trebuie sa se conformeze cerintei de a nu avea efecte
periculoase pentru individ, fapt care va trebui sa fie atestat de Ministerul
Sanatatii sau un organism abilitat de catre Ministerul Sanatatii.
6. Publicitatea pentru orice tip de arme, munitie, explozivi, metode si
mijloace pirotehnice nu poate fi facuta decat cu aprobarea, pentru fiecare
obiect al publicitatii, data de Ministerul de Interne.
7. Publicitatea pentru filmele si spectacolele interzise minorilor, precum
si pentru filmele cu scene foarte violente si socante, care pot influenta
negativ sensibilitatea spectatorilor, nu este permisa in orele de maxima
audienta, in timpul emisiunilor destinate copiilor si al programelor culturale,
sportive sau de divertisment.
Art. 6
Publicitatea transfrontiera
1. Pentru a evita distorsiunile de concurenta si afectarea sistemului
propriu de radiodifuziune sonora si vizuala, mesajele publicitare radiodifuzate
de posturi apartinand altor tari si care sunt retransmise in Romania nu trebuie
sa contravina normelor prevazute in Conventia europeana pentru televiziunea
transfrontiera.
2. Dispozitiile paragrafului precedent nu se aplica in cazurile in care
Romania a incheiat acorduri bi sau multilaterale in acest domeniu cu tarile
carora le apartin posturile de emisie in cauza.
Art. 7
Responsabilitati
1. Raspunderea civila pentru continutul informatiei publicitare, transmise
prin mijloace de comunicare audiovizuale revine, dupa caz:
- realizatorului;
- autorului;
- titularului licentei;
- proprietarului statiei rodioelectrice si/sau retelei de distributie prin
care s-a facut publicitatea.
Aceasta raspundere cuprinde si responsabilitatea pentru respectarea
reglementarilor privind drepturile de autor, protectia proprietatii
intelectuale si protectia consumatorilor.
2. Nerespectarea prezentelor norme se sanctioneaza, in functie de
gravitatea faptelor, potrivit prevederilor cap. 5 din Legea audiovizualului nr.
48/1992.
Art. 8
Publicitatea in cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu
1. In cazul programelor audiovizuale distribuite prin cablu, prevederile
prezentelor norme se vor aplica integral numai pentru difuzarea de programe de
conceptie proprie.
2. La retransmisia, in contemporaneitate, prin retele de distributie prin cablu
a unor programe preluate, responsabilitatile ce decurg din aplicarea
prezentelor norme nu sunt in sarcina organizatorului retransmisiei.
3. La retransmisia prin retele de distributie prin cablu a unor programe
audiovizuale furnizate din strainatate sunt obligatorii prevederile art. 6
paragrafele 1 si 2 ale prezentelor norme.
Art. 9
Dispozitii tranzitorii
1. Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
2. Pana la data de 1 ianuarie 1994, toate posturile vor reduce treptat
timpul atribuit publicitatii pentru produsele din tutun, urmand ca dupa aceasta
data sa se conformeze intru totul Normelor obligatorii privind realizarea
publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite
prin cablu.