DECIZIE Nr. 105 din 22 iulie 1993 * Republicata
pentru aprobarea Normelor obligatorii privind realizarea publicitatii in cadrul
programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 290 din 7 august 1998
(forma revizuita)
*) Forma revizuita a Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr.
105 din 22 iulie 1993 a fost adoptata de Consiliul National al Audiovizualului
in sedintele din 20 martie si 25 mai 1998.
In scopul reglementarii modului de efectuare a publicitatii in cadrul
programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu,
in scopul armonizarii legislatiei interne cu legislatia europeana in
domeniul audiovizualului,
in aplicarea prevederilor art. 32 alin. (1) din Legea audiovizualului nr.
48/1992,
in conformitate cu dispozitiile art. 29 din Legea audiovizualului nr.
48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului decide:
Art. 1
Se aproba, in forma revizuita, Normele obligatorii privind realizarea
publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite
prin cablu, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Normele in forma revizuita, prevazute la art. 1, intra in vigoare la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Pana la data intrarii
lor in vigoare se aplica normele aprobate initial prin Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr. 105 din 22 iulie 1993, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 197 din 18 august 1993, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Pe data intrarii in vigoare a normelor revizuite, prevazute la art. 1, isi
inceteaza valabilitatea Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 105
din 22 iulie 1993, in forma initiala, deciziile nr. 107 din 14 decembrie 1994,
nr. 71 din 24 iunie 1997, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,
Mircea Sorin Moldovan
ANEXA 1
NORME OBLIGATORII*)
privind realizarea publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate
sau distribuite prin cablu
------------
*) Normele obligatorii sunt reproduse in forma revizuita, adoptata de
Consiliul National al Audiovizualului in sedintele din 20 martie si 25 mai
1998, cuprinzand si modificarile aduse prin deciziile nr. 12 din 30 ianuarie
1997, nr. 41 din 24 aprilie 1997 si nr. 71 din 24 iunie 1997.
Definitii
a) Publicitate inseamna orice tip de anunt - difuzat contra cost sau in
schimbul unei alte modalitati de plata, ori difuzat in scop autopromotional -
al unei societati sau institutii, publice sau private, in legatura cu o
activitate comerciala, o tranzactie, o afacere, o meserie sau o profesie, cu
scopul promovarii furnizarii, contra cost, de bunuri sau servicii, inclusiv de
bunuri imobiliare, drepturi sau obligatii.
b) Autopublicitate - inseamna orice tip de publicitate promovata de
proprietarul si/sau operatorul unui mijloc de comunicatie audiovizuala - prin
intermediul acestui mijloc - in legatura cu activitatile sale de orice natura,
el trebuind sa se supuna, in consecinta, tuturor regulilor obligatorii privind
publicitatea.
Autopublicitatea - difuzata in scop promotional si care se refera strict la
anuntarea cu anticipatie a unor emisiuni din grila de program a postului prin
care se face anuntul sau a oricarui alt post apartinand aceluiasi titular de
licenta - face exceptie de la regulile privind durata si forma de prezentare a
publicitatii, dar nu poate fi inserata, in intervalul orar 19,00 - 23,00, decat
intre emisiuni sau intre partile autonome si pauzele emisiunilor cu o astfel de
structura.
c) Publicitate mascata inseamna prezentarea in cadrul programelor, prin
cuvinte, prin sunete sau prin imagini, a produselor, serviciilor, numelui
marcii sau al activitatilor unui producator de bunuri sau furnizor de servicii,
atunci cand o astfel de prezentare este facuta de postul de difuzare in mod
vadit intentionat, cu scop publicitar nedeclarat si poate insela publicul in
legatura cu natura acestei prezentari.
d) Spot publicitar izolat inseamna publicitatea difuzata, de regula,
intr-un moment de tensiune dramatica a programului in care este inserat.
Acest moment publicitar, care face exceptie de la regulile privind forma de
prezentare a publicitatii, trebuie sa contina, in mod obligatoriu, un singur
titlu de publicitate si nu poate avea o durata mai mare de 15 secunde.
Art. 1
Norme generale
(1) Orice publicitate trebuie sa fie loiala si onesta.
(2) Publicitatea nu trebuie sa fie inselatoare si nu trebuie sa dauneze
intereselor consumatorilor. In spiritul concurentei loiale, publicitatea
trebuie sa promoveze, nu sa descurajeze.
Publicitatea de orice fel trebuie sa contina explicit informatia - vizuala
si/sau acustica - prin care sa se poata identifica, in mod clar si fara echivoc,
obiectul sau (produsul sau serviciul caruia i se face publicitate). In caz
contrar, aceasta este considerata ca fiind publicitate mascata.
(3) Publicitatea destinata copiilor sau facand apel la copii trebuie sa
evite prejudicierea intereselor acestora si sa tina seama de sensibilitatea lor
deosebita, trebuind sa se conformeze urmatoarelor criterii:
a) sa nu recomande minorilor sa cumpere un produs, sa solicite un serviciu
sau sa practice o activitate, bazandu-se pe lipsa de experienta si pe credulitatea
lor;
b) sa nu incurajeze minorii sa-si convinga parintii sau alte persoane sa le
cumpere respectivele bunuri sau servicii;
c) sa nu exploateze increderea pe care minorii o au in parinti, in
profesori sau in alte persoane;
d) sa nu prezinte, in mod nejustificat, minori in situatii periculoase sau
frizand vulgaritatea.
(4) Operatorii mijloacelor de comunicatie audiovizuala nu vor accepta din
partea beneficiarului publicitatii nici o influenta asupra structurii si
continutului programelor in care aceasta se insereaza.
(5) Publicitatea nu trebuie:
a) sa contina manifestari obscene, contrare bunelor moravuri;
b) sa aduca prejudicii demnitatii, onoarei si vietii particulare a
persoanei;
c) sa incite la violenta, ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa
ori sa includa discriminari bazate pe considerente de rasa, sex sau
nationalitate;
d) sa stimuleze comportamente care ar putea aduce prejudicii sanatatii si
sigurantei personale;
e) sa incurajeze comportamente care ar putea aduce prejudicii protectiei
mediului inconjurator.
(6) Prezentarea publicitatii in programele de radio, de televiziune, precum
si in programele proprii distribuite prin cablu se face in limba romana.
(7) Publicitatea nu trebuie sa faca uz de insemnele nationale, prin
combinarea de culori, de semne grafice sau de sunete, care sa evoce drapelul
sau imnul national al Romaniei.
Art. 2
Durata
(1) Timpul de transmisie consacrat publicitatii nu trebuie sa depaseasca
15% din timpul de transmisie zilnica a programului.
Acest procent poate ajunge la 20%, daca publicitatea include oferte facute
direct publicului pentru vanzarea, cumpararea sau inchirierea de produse si
pentru furnizarea de servicii, cu conditia insa ca timpul consacrat
publicitatii sa nu depaseasca 15% din timpul de transmisie zilnica a
programului.
(2) Timpul de transmisie consacrat publicitatii in interiorul unui interval
de o ora nu trebuie sa depaseasca 20% .
Intervalul de o ora (60 de minute) se delimiteaza prin luarea in calcul a
orei exprimate in numere intregi.
Pentru timpii de emisie situati in afara intervalelor orare intregi, durata
publicitatii nu va depasi 20% din durata respectivei fractiuni orare.
(3) Formele de publicitate, cum sunt, ofertele facute direct pentru
vanzarea, cumpararea sau inchirierea de produse si pentru furnizarea de
servicii, nu trebuie sa depaseasca 5% din timpul zilnic de transmisie a
programului.
Art. 3
Forma si prezentarea
(1) Publicitatea trebuie sa fie in mod clar identificabila si sa fie
separata distinct de alte elemente ale serviciului de programe prin mijloace
optice si/sau acustice. In principiu, publicitatea trebuie sa fie transmisa
grupat.
Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent spoturile publicitare
izolate, pentru care este insa obligatorie separarea lor de programul in care
sunt inserate, prin realizarea unor ecrane neutre cu o durata de minimum o
secunda:
(2) Publicitatea mascata - in sensul prezentei, in spatiul in care se
realizeaza o emisiune, a unor produse sau marci comerciale, precum si
prezentarea de servicii in cadrul acelei emisiuni, fara a fi anuntate ca fiind
publicitate - este interzisa.
Prevederile alineatului precedent sunt aplicabile si in cazul in care, pentru
produsele, marcile comerciale sau serviciile, prezentate intr-o emisiune prin
natura acelei emisiuni, se fac si aprecieri privind calitatile, performantele
sau avantajele conferite de acestea.
In cazul in care organizatorul unei transmisii nu poate conditiona
efectuarea transmisiei sau a inregistrarii unei emisiuni, astfel incat sa se
respecte prevederile alin. (1) al acestui articol, producatorul sau
realizatorul acesteia va evita - prin alegerea incadraturilor si a unghiurilor
de filmare si, in orice caz, prin renuntarea la filmarile in prim-plan sau in
plan detaliu - prezentarea produselor, marcilor comerciale sau serviciilor,
prezente sub o forma sau alta in cadrul acelei emisiuni.
(3) Publicitatea nu trebuie sa faca apel, nici vizual, nici oral, la
persoane care prezinta in mod regulat jurnalele de stiri televizate sau
programele de actualitati.
(4) Publicitatea subliminala nu este permisa.
Art. 4
Inserarea publicitatii
(1) Publicitatea trebuie sa fie inserata intre emisiuni. Sub rezerva unor
conditii stabilite in alin. (2) - (5) ale acestui articol, publicitatea poate
fi inserata si in timpul emisiunilor, astfel incat sa nu dauneze integritatii
si valorii emisiunilor si in asa fel incat sa nu prejudicieze drepturile celor
indreptatiti.
(2) In emisiunile compuse din parti autonome sau in emisiunile sportive si
in spectacolele cu structura similara, cuprinzand pauze, publicitatea nu poate
fi inserata decat intre partile autonome sau in pauze.
(3) Transmiterea de programe audiovizuale, cum ar fi lungmetrajele
cinematografice si filmele concepute pentru televiziune (cu exceptia
serialelor, foiletoanelor, emisiunilor de divertisment sau a documentarelor),
cu o durata care depaseste 45 de minute, poate fi intrerupta o singura data la
fiecare perioada completa de 45 de minute.
O alta intrerupere este permisa, daca durata totala a acestor programe este
cu cel putin 20 de minute mai mare decat doua sau mai multe perioade complete
de 45 de minute.
(4) Cand emisiunile, altele decat cele la care se refera alin. (2), sunt
intrerupte de publicitate, intre sfarsitul si, respectiv, inceputul a doua
grupaje publicitare sau autopublicitare, difuzate succesiv in interiorul
emisiunii, trebuie sa se scurga o perioada de cel putin 20 de minute.
(5) Publicitatea nu poate fi inserata in transmiterea sau in retransmiterea
serviciilor religioase.
Emisiunile de stiri, programele de actualitati, documentarele, emisiunile
cu caracter religios si emisiunile pentru copii, a caror durata este mai mica
de 30 de minute, nu pot fi intrerupte de publicitate. Cand aceste emisiuni au o
durata de minimum 30 de minute, se aplica dispozitiile alineatelor precedente.
(6) Transmisiunile in direct ale unor evenimente sau manifestari politice,
culturale, sportive etc., care au o desfasurare continua, nu pot fi intrerupte
pentru inserare de publicitate, decat cu conditia unei intelegeri prealabile,
scrise, intre partile interesate.
Art. 5
Publicitate pentru anumite produse
(1) Publicitatea pentru produsele din tutun nu este admisa.
(2) Publicitatea pentru bauturile alcoolice de orice fel este supusa
urmatoarelor reguli:
a) nu trebuie sa se adreseze in special minorilor si nici o persoana care
poate fi considerata minora nu trebuie sa fie asociata intr-o publicitate
pentru consumul de bauturi alcoolice;
b) nu trebuie sa se asocieze consumul de alcool cu performante fizice sau
cu conducerea automobilului;
c) nu trebuie sa sugereze ca bauturile alcoolice au proprietati terapeutice
sau ca au un efect stimulativ, sedativ sau ca pot rezolva probleme personale;
d) nu trebuie sa incurajeze consumul de bauturi alcoolice sau sa dea o
imagine negativa despre abstinenta sau despre sobrietate;
e) nu trebuie sa evidentieze intr-un mod nepotrivit continutul in alcool al
bauturilor.
(3) In orele de maxima audienta, publicitatea pentru bauturi alcoolice este
admisa, cu conditia de a nu fi insotita de gestul bautului.
Publicitatea pentru bauturi alcoolice nu va putea fi inserata in timpul
emisiunilor destinate copiilor si al transmisiunilor sportive.
(4) Publicitatea pentru medicamentele si tratamentele medicale care nu se
pot obtine decat prin retete medicale nu este admisa.
(5) Publicitatea pentru celelalte medicamente, tratamente si aparate
medicale trebuie sa fie in mod clar identificabila ca atare, loiala, veridica
si controlabila si trebuie sa se conformeze cerintei de a nu avea efecte
periculoase pentru individ, fapt care va trebui sa fie atestat de Ministerul Sanatatii
sau de un organism abilitat de catre Ministerul Sanatatii.
(6) Publicitatea pentru orice tip de arme, munitii, explozivi, metode si
mijloace pirotehnice nu poate fi facuta decat cu aprobarea, pentru fiecare
obiect al publicitatii, data de Ministerul de Interne.
(7) Publicitatea pentru filmele si pentru spectacolele interzise minorilor,
precum si pentru filmele cu scene socante sau de extrema violenta nu este
permisa decat in intervalul orar 00,00 - 5,00.
Publicitatea cu scop promotional privind programarea unor productii
cinematografice sau a altor genuri de emisiuni din categoria celor erotice si a
celor din categoria sexy, precum si a celor de o violenta excesiva nu va
contine imagini si sunete de natura sa prejudicieze masurile de protectie a
minorilor si nici nu va fi insotita de comentarii care sa sporeasca interesul
acestora de a le viziona.
In caz contrar, difuzarea acestei publicitati este permisa numai in
intervalul orar 00,00 - 5,00. Acest regim de difuzare se aplica si publicitatii
pentru convorbirile telefonice erotice sau pentru convorbirile telefonice de
natura sa exploateze lipsa de experienta si credulitatea minorilor.
Art. 6
Publicitate transfrontiera
(1) Pentru a evita distorsiunile de concurenta si afectarea sistemului
propriu de radiodifuziune sonora si vizuala, mesajele publicitare radiodifuzate
de posturi apartinand altor tari si care sunt retransmise in Romania nu trebuie
sa contravina normelor prevazute in Conventia europeana pentru televiziunea
transfrontiera.
(2) Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica in cazurile in care
Romania a incheiat acorduri bi- sau multilaterale in acest domeniu cu tarile
carora le apartin posturile de emisie in cauza.
Art. 7
Responsabilitati
(1) Raspunderea civila pentru continutul informatiei publicitare, transmisa
prin mijloace de comunicare audiovizuale, revine, dupa caz:
- realizatorului;
- autorului;
- titularului licentei;
- proprietarului statiei radioelectrice si/sau al retelei de distributie
prin care s-a facut publicitatea.
Aceasta raspundere cuprinde si responsabilitatea pentru respectarea
reglementarilor privind drepturile de autor, protectia proprietatii
intelectuale si protectia consumatorilor.
(2) Nerespectarea prezentelor norme se sanctioneaza, in functie de
gravitatea faptelor, potrivit prevederilor cap. V din Legea audiovizualului nr.
48/1992.
Art. 8
Publicitatea in cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu
(1) In cazul programelor audiovizuale distribuite prin cablu, prevederile
prezentelor norme se vor aplica integral numai pentru difuzarea de programe de
conceptie proprie.
(2) La retransmisia prin retelele de distributie prin cablu a programelor
audiovizuale difuzate pe cale radioelectrica, terestra sau prin satelit,
responsabilitatile ce decurg din aplicarea prezentelor norme nu sunt in sarcina
organizatorului retransmisiei.
(3) La retransmisia prin retelele de distributie prin cablu a unor programe
audiovizuale autorizate provenind din alte state, sunt obligatorii prevederile
art. 6 alin. (1) si (2) din prezentele norme.
Art. 9
Dispozitii tranzitorii
Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, data pana la care isi fac efectul prevederile
Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 105 din 22 iulie 1993, cu
modificarile si completarile ulterioare.