DECIZIE Nr. 65 din 23 mai 2000
privind adoptarea Normelor obligatorii pentru publicitate, teleshopping si
sponsorizare in domeniul audiovizualului
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 27 iulie 2000
In temeiul art. 32 si cu respectarea dispozitiilor art. 29 din Legea
audiovizualului nr. 48/1992,
in vederea armonizarii legislatiei interne cu legislatia europeana in
domeniul audiovizualului,
in scopul reglementarii modului de efectuare a publicitatii, a
teleshoppingului si a sponsorizarii, in domeniul audiovizualului,
Consiliul National al Audiovizualului decide adoptarea prezentelor norme.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Definitii
Art. 1
In intelesul prezentei decizii termenii si expresiile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) publicitate audiovizuala inseamna orice forma de mesaj difuzat prin
mijloace de comunicare audiovizuala, pe baza de contract, in schimbul unei sume
de bani, al unui serviciu echivalent sau al altor valori mobile ori imobile, in
scopul de a promova numele, marca, imaginea, activitatea, produsele sau
serviciile unui agent economic;
b) autopublicitate inseamna orice tip de publicitate promovata de titularul
de licenta al unui mijloc de comunicare audiovizuala, prin intermediul acestui
mijloc, in legatura cu activitatile sale de orice natura, autopublicitatea
trebuind sa se supuna, in consecinta, tuturor regulilor obligatorii privind
publicitatea;
c) autopublicitatea difuzata in scop promotional nu este aducatoare de
venituri directe, se refera strict la prezentarea cu anticipatie a unor
emisiuni din grila de program a postului prin care se face anuntul sau a
oricarui alt post apartinand aceluiasi titular de licenta si nu este inclusa in
durata maxima de timp destinata publicitatii, dar nu poate fi inserata, in
intervalul orar 19,00 - 23,00, decat intre emisiuni ori in pauzele acestora;
d) publicitatea mascata este prezentarea in scop publicitar nedeclarat, in
cadrul programelor audiovizuale, prin cuvinte, sunete sau imagini, a numelui, a
marcii sau a activitatii unui agent economic, atunci cand o astfel de
prezentare este facuta de postul de difuzare, in mod intentionat;
e) publicitatea inselatoare induce sau poate induce in eroare persoana
careia ii este adresata sau care ia contact cu aceasta publicitate in orice
fel, inclusiv prin modul de prezentare, afectandu-i comportamentul economic si
lezandu-i interesul de consumator;
f) publicitatea comparativa este orice publicitate care se refera explicit
sau implicit la un concurent sau la bunurile ori serviciile oferite de acesta;
g) ofertele facute direct publicului pentru vanzarea, cumpararea sau
inchirierea de produse si pentru furnizarea de servicii, cu precizarea modului
de plata, constituie un tip special de publicitate, denumit teleshopping;
h) spotul izolat de publicitate sau de teleshopping face exceptie de la
regulile privind forma de prezentare grupata a publicitatii si a
teleshoppingului; spotul izolat constituie o exceptie, se refera in mod
obligatoriu la un singur subiect si nu va avea, in cazul publicitatii, o durata
mai mare de 30 de secunde;
i) sponsorizarea este contributia directa sau indirecta a unei persoane
juridice care nu este producator in domeniul audiovizual si nu detine licente
audiovizuale la finantarea, totala sau partiala, a unei emisiuni sau a unui
program audiovizual, facuta in scopul de a-si promova numele, marca sau obiectul
activitatii;
j) sponsor reprezinta orice persoana juridica, publica sau privata, din
Romania sau din strainatate, care efectueaza o sponsorizare in conditiile
legii;
k) intervalele de teleshopping sunt perioadele cu o durata neintrerupta de
minimum 10 minute, care cuprind integral oferte facute direct publicului, prin
prezentarea sau promovarea unor produse sau servicii, in scopul vanzarii sau al
inchirierii de produse sau/si al furnizarii de servicii, contra cost.
SECTIUNEA a 2-a
Conditii generale
Art. 2
Publicitatea si teleshoppingul difuzate in cadrul programelor audiovizuale
se vor conforma urmatoarelor cerinte:
a) sa fie loiale si oneste;
b) nu trebuie sa prejudicieze interesele consumatorilor;
c) in spiritul concurentei loiale, trebuie sa promoveze, nu sa descurajeze;
d) in cadrul programelor audiovizuale sunt interzise publicitatea mascata,
publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa;
e) trebuie sa contina explicit informatia vizuala si/sau sonora prin care
sa se poata identifica in mod clar si fara echivoc produsul ori serviciul
caruia i se face publicitate.
Art. 3
Publicitatea si teleshoppingul trebuie sa evite prejudicierea intereselor
minorilor si sa tina seama de sensibilitatea lor deosebita, conformandu-se
urmatoarelor criterii:
a) sa nu recomande minorilor sa cumpere un produs, sa solicite un serviciu
sau sa practice o activitate, bazandu-se pe lipsa de experienta si pe
credulitatea lor;
b) sa nu incurajeze minorii sa isi convinga parintii sau alte persoane sa
obtina respectivele bunuri sau servicii;
c) sa nu exploateze increderea pe care minorii o au in parinti, in
profesori sau in alte persoane;
d) sa nu prezinte in mod nejustificat minori in situatii periculoase sau
vulgare.
Art. 4
Este interzisa orice influenta din partea beneficiarului publicitatii
asupra structurii si continutului programelor in care se insereaza
publicitatea.
Art. 5
In cadrul publicitatii si al teleshoppingului sunt interzise:
a) manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri;
b) prejudicierea demnitatii, a onoarei si a vietii particulare a persoanei;
c) incitarea la violenta, ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa
ori discriminari bazate pe considerente de rasa, sex sau nationalitate;
d) stimularea comportamentelor care pot prejudicia sanatatea si siguranta
personala;
e) incurajarea comportamentelor care pot prejudicia protectia mediului
inconjurator;
f) aducerea de ofense la adresa convingerilor religioase sau politice.
Art. 6
(1) Prezentarea publicitatii si a teleshoppingului se face in limba romana;
anunturile publicitare pot fi difuzate intr-o alta limba, in cadrul portiunilor
de program radiofonic transmise in limba respectiva, in conformitate cu grila
de program aprobata.
(2) Este interzis ca publicitatea si teleshoppingul sa faca uz de insemnele
nationale ori sa evoce, prin combinarea de culori, de semne grafice sau de
sunete, drapelul sau imnul national al Romaniei.
CAP. 2
Publicitatea si teleshoppingul
SECTIUNEA 1
Prezentarea si forma
Art. 7
(1) Publicitatea si teleshoppingul trebuie sa fie in mod clar
identificabile si separate de restul programului prin mijloace optice si/sau
acustice. Publicitatea si teleshoppingul trebuie sa fie transmise grupat.
(2) Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent spoturile
publicitare si de teleshopping izolate, pentru care este insa obligatorie
separarea de programul in care sunt inserate, prin ecrane neutre cu o durata de
minimum o secunda.
(3) Un mesaj publicitar va fi transmis o singura data in acelasi grupaj de
publicitate.
Art. 8
(1) Publicitatea mascata fiind interzisa, sunt interzise in consecinta
descrierea intr-o emisiune a calitatilor, a performantelor sau a avantajelor
conferite de produsele, marcile comerciale sau de serviciile furnizorului,
precum si anuntarea adresei si/sau a telefonului acestuia.
(2) La efectuarea unei transmisii sau la inregistrarea unei emisiuni
producatorul sau realizatorul va evita prezentarea produselor, marcilor
comerciale sau a serviciilor prezente in cadrul acelei emisiuni prin alegerea
unghiurilor de incadrare, iar daca respectarea acestei conditii nu este
posibila, se va evita aducerea lor in prim plan sau in plan detaliu.
Art. 9
Este interzisa in cadrul publicitatii si al teleshoppingului prezenta
imaginii sau a vocii persoanelor care prezinta regulat emisiunile de stiri sau
alte emisiuni de actualitati.
Art. 10
Publicitatea si teleshoppingul care folosesc tehnici subliminale sunt
interzise.
SECTIUNEA a 2-a
Inserarea publicitatii si a teleshoppingului
Art. 11
(1) Publicitatea si teleshoppingul trebuie sa fie inserate intre emisiuni;
sub rezerva unor conditii stabilite la alin. (2) - (4) publicitatea si
teleshoppingul pot fi inserate si in timpul emisiunilor, astfel incat sa nu
afecteze integritatea si valoarea emisiunilor si sa nu aduca prejudicii
detinatorilor de drepturi.
(2) In emisiunile sportive si in spectacolele cuprinzand pauze publicitatea
si teleshoppingul nu pot fi inserate decat in pauze.
(3) Lungmetrajele cinematografice si filmele concepute pentru televiziune
(cu exceptia serialelor, a foiletoanelor, a emisiunilor de divertisment sau a
documentarelor), avand o durata care depaseste 45 de minute, pot fi intrerupte
o singura data la fiecare perioada completa de 45 de minute; o intrerupere
suplimentara este permisa daca durata totala a productiei respective este cu
cel putin 20 de minute mai mare decat doua sau mai multe perioade complete de
45 de minute.
(4) Cand alte emisiuni decat cele la care se refera alin. (2) si (3) sunt
intrerupte de publicitate, intre sfarsitul si, respectiv, inceputul a doua
grupaje publicitare sau autopublicitare, difuzate succesiv in interiorul
emisiunii, trebuie sa se scurga o perioada de cel putin 20 de minute.
(5) Este interzisa inserarea publicitatii si a teleshoppingului in cadrul
serviciilor religioase transmise in direct, in reluare sau inregistrate si
transmise ulterior.
Art. 12
(1) Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul in emisiunile de stiri,
in alte emisiuni de actualitati, in filmele documentare, in emisiunile cu
caracter religios si in emisiunile pentru copii, a caror durata este mai mica
de 30 de minute; cand aceste emisiuni au o durata de minimum 30 de minute, se
aplica dispozitiile art. 11 alin. (4) si (5).
(2) Transmisiunile in direct ale unor manifestari politice, culturale,
sportive etc., care au o desfasurare continua, pot fi intrerupte pentru
inserare de publicitate sau de teleshopping numai cu conditia unei intelegeri
prealabile, scrise, intre partile interesate.
Art. 13
Prevederile art. 11 si 12 se aplica tuturor formelor de mesaje cu continut
publicitar, inclusiv anunturilor publicitare care apar in cadru, fara
intreruperea emisiunii, si anunturilor pentru serviciile telefonice cu valoare
adaugata.
SECTIUNEA a 3-a
Timpul acordat publicitatii si teleshoppingului
Art. 14
Timpul de transmisie consacrat publicitatii nu trebuie sa depaseasca 15%
din timpul de transmisie zilnica a programului; acest procent poate ajunge la
20% daca publicitatea include oferte facute direct publicului pentru vanzarea,
cumpararea sau inchirierea de produse si pentru furnizarea de servicii
(teleshopping), cu conditia ca timpul consacrat publicitatii sa nu depaseasca
15% din timpul de transmisie zilnica a programului.
Art. 15
Fac exceptie de la prevederile art. 14 intervalele de tip teleshopping
reglementate in sectiunea a 6-a din prezentul capitol.
Art. 16
In interiorul unui interval de 60 de minute timpul de transmisie consacrat
publicitatii nu trebuie sa depaseasca 20%; intervalul de 60 de minute se
delimiteaza prin orele exprimate in numere intregi; pentru intervalele de
emisie mai scurte decat un interval orar intreg durata publicitatii nu va
depasi 20% din durata respectivei fractiuni orare.
Art. 17
Anunturile de utilitate publica si apelurile umanitare transmise gratuit nu
se includ in calculul timpului afectat publicitatii.
SECTIUNEA a 4-a
Interdictii si restrictii pentru anumite produse
Art. 18
Publicitatea si teleshoppingul pentru tigari si alte produse din tutun sunt
interzise.
Art. 19
(1) Publicitatea si teleshoppingul pentru bauturile alcoolice de orice fel
se supun urmatoarelor reguli:
a) nu se vor adresa in special minorilor si nici nu va fi prezenta o
persoana minora in publicitatea pentru bauturi alcoolice;
b) nu se va asocia consumul de alcool cu imbunatatirea performantelor
fizice sau cu conducerea automobilului;
c) nu se va sugera ca bauturile alcoolice au proprietati terapeutice sau ca
au un efect stimulativ, sedativ ori ca pot rezolva probleme personale;
d) nu se va incuraja consumul de bauturi alcoolice si nu se va crea o
imagine negativa despre abstinenta sau despre consumul moderat de alcool;
e) nu se va evidentia, ca o calitate pozitiva, continutul bogat in alcool
al bauturilor;
f) in orele de maxima audienta publicitatea pentru bauturi alcoolice nu va
contine gestul bautului.
(2) Publicitatea pentru bauturi alcoolice nu va fi inserata in timpul
emisiunilor destinate copiilor si al transmisiunilor sportive.
Art. 20
(1) Publicitatea si teleshoppingul pentru medicamentele si tratamentele
pentru care este necesara o prescriptie medicala sunt interzise.
(2) Publicitatea si teleshoppingul pentru celelalte medicamente, tratamente
si aparate medicale vor fi in mod clar identificabile ca atare, loiale,
veridice si controlabile si trebuie sa se conformeze cerintei de a nu avea
efecte periculoase pentru individ, fapt care va trebui atestat de organismul
abilitat de Ministerul Sanatatii.
Art. 21
Publicitatea pentru orice tip de arme, munitii, explozivi si mijloace
pirotehnice va fi facuta numai cu aprobarea Ministerului de Interne, pentru
fiecare obiect al publicitatii.
Art. 22
(1) Publicitatea pentru filmele cinematografice si pentru spectacolele
interzise minorilor, precum si pentru filmele cu scene socante sau de o
violenta excesiva este permisa numai in intervalul orar 0,00 - 5,00.
(2) Publicitatea pentru convorbirile telefonice erotice se va difuza numai
in intervalul orar 0,00 - 5,00.
(3) Autopublicitatea promotionala privind difuzarea unor productii
cinematografice sau a altor genuri de emisiuni din categoria celor erotice,
precum si a celor de o violenta excesiva este interzisa.
SECTIUNEA a 5-a
Prezentarea produselor si a serviciilor oferite prin teleshopping
Art. 23
(1) Produsele sau serviciile vor fi descrise intr-un mod cat mai precis,
prin prezentarea parametrilor de calitate si a tuturor elementelor cantitative
care sunt stabilite si/sau declarate de catre agentul economic producator sau
vanzator in documentele de insotire a produselor, impuse prin reglementarile in
vigoare.
(2) Imaginile, fotografiile si desenele prezentate vor reproduce fidel
calitatile reale ale produsului sau ale serviciului prezentat si nu vor contine
ambiguitati despre elementele ce definesc dimensiunile, greutatea si parametrii
calitativi.
Art. 24
(1) Oferta de vanzare va fi precisa si cat mai completa posibil in ceea ce
priveste principalele sale componente: pret, performante, garantie, modalitati
de vanzare.
(2) Vor fi specificate conditiile de valabilitate a preturilor (durata,
data limita), precum si intervalul in care cumparatorul poate returna produsul
pentru schimbare sau pentru rambursarea costului, fara penalizari, in afara
cheltuielilor de returnare.
(3) Conditiile de efectuare a comenzii vor fi clar precizate, fara nici un
echivoc in ceea ce priveste angajamentele mentionate mai sus.
Art. 25
Marca, numele fabricantului sau al distribuitorului unui produs ori al
prestatorului unui serviciu oferit spre vanzare, respectiv furnizare, nu vor fi
mentionate sau prezentate pe post si nu vor face obiectul unui alt mod de
anuntare sau de publicare cu referire la emisiune; marca va trebui sa fie
precizata, in cazul unei comenzi, impreuna cu numele producatorului si al
agentului economic care asigura garantia.
Art. 26
Teleshoppingul nu va incita minorii sa incheie contracte pentru cumpararea
sau inchirierea de bunuri ori pentru furnizarea de servicii.
Art. 27
Este interzisa oferta de produse sau de servicii pentru care publicitatea este
interzisa printr-o reglementare in vigoare.
SECTIUNEA a 6-a
Intervalele de teleshopping
Art. 28
(1) Intervalele de teleshopping pot fi difuzate pe cale radioelectrica,
terestra sau prin satelit de posturile de televiziune, precum si prin retelele
de distributie prin cablu, care ofera serviciile definite la art. 21 lit. b) si
c) din Legea audiovizualului nr. 48/1992.
(2) Intervalele de teleshopping pot fi programate intre orele 0,00 - 11,00
si 14,00 - 16,00, cu exceptia zilelor de duminica si a sarbatorilor legale,
cand pot fi difuzate intre orele 0,00 - 9,00.
(3) Numarul de intervale de teleshopping va fi de maximum 6 intr-un program
zilnic de 24 de ore, fara a depasi o durata totala de doua ore pe zi; numarul
lor se va reduce proportional, in functie de numarul de ore de program difuzate
zilnic de postul respectiv.
(4) Intervalele de teleshopping vor fi clar identificate si separate de
celelalte emisiuni prin generice care sa anunte fara echivoc intervalele de
teleshopping care nu pot fi intrerupte de anunturi publicitare sau de alte
programe.
(5) Intervalele de teleshopping nu se difuzeaza in interiorul altor
emisiuni.
SECTIUNEA a 7-a
Elemente specifice programelor audiovizuale distribuite prin cablu
Art. 29
(1) In cazul programelor audiovizuale distribuite prin cablu prevederile
prezentelor norme se aplica numai pentru publicitatea si teleshoppingul
difuzate in cadrul programelor de conceptie proprie si al celor inregistrate
prin diverse mijloace.
(2) Publicitatea transmisa prin procedeul videotext, in cadrul serviciului
mentionat la art. 21 lit. b) din Legea nr. 48/1992, este permisa in limita unei
durate de maximum doua minute, intr-un interval de o ora de program; anunturile
privind activitatea si programul statiei, precum si anunturile cu caracter
umanitar sau de interes public, transmise gratuit prin procedeul videotext, nu
se includ in calculul timpului afectat publicitatii.
(3) La retransmisia prin retelele de distributie prin cablu a programelor
audiovizuale receptionate pe cale radioelectrica, terestra sau prin satelit,
aprobate de Consiliul National al Audiovizualului, responsabilitatile ce decurg
din aplicarea prezentelor norme nu sunt in sarcina organizatorului
retransmisiei.
(4) La retransmisia prin retelele de distributie prin cablu a unor programe
audiovizuale autorizate, provenind din alte state, este obligatorie respectarea
prevederilor art. 30.
CAP. 3
Publicitatea transfrontiera
Art. 30
(1) Mesajele publicitare sau de teleshopping difuzate pe posturi aflate sub
jurisdictia altor tari membre ale Consiliului Europei, care sunt retransmise in
Romania, nu trebuie sa contravina normelor prevazute in Conventia europeana
pentru televiziunea transfrontiera.
(2) Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica in cazurile in care
Romania a incheiat acorduri bilaterale sau multilaterale in acest domeniu cu
tarile care nu sunt membre ale Consiliului Europei si sub jurisdictia carora se
afla posturile de emisie in cauza.
(3) Mesajele publicitare sau de teleshopping incluse in programele difuzate
de posturi aflate sub jurisdictia altor state si destinate exclusiv
retransmiterii pe teritoriul Romaniei sau incluse in programe care nu sunt
receptionate, direct sau indirect, de publicul unuia sau mai multor state
membre ale Consiliului Europei, vor respecta prevederile prezentei decizii.
CAP. 4
Sponsorizarea
SECTIUNEA 1
Modalitati de realizare a sponsorizarii
Art. 31
(1) Sponsorizarea unor emisiuni sau programe de radiodifuziune ori de
televiziune va fi anuntata la inceputul acestora si este permisa numai in
urmatoarele conditii:
a) numele, sigla sau imaginea de marca a sponsorului poate fi comunicata la
inceputul si/sau la sfarsitul emisiunii sau al programului;
b) la transmisiile in direct ale unor manifestari sportive si ale unor
evenimente sociale, politice sau culturale este permisa prezenta in spatiul din
care se face transmisia a numelor, siglelor, marcilor sau a imaginilor unor
agenti economici ori a unor produse ale acestora, cu conditia ca intre
titularul de licenta si agentii economici in cauza sa nu existe o relatie
contractuala directa sau indirecta de sponsorizare ori de publicitate pentru
evenimentul respectiv;
c) prezenta numelui, a siglei, a marcii sau a imaginii de marca a
sponsorului este permisa, in interiorul emisiunilor ori al programelor care
transmit manifestari sportive sau culturale ori in emisiunile-concurs sau de
divertisment, la intervale de cel putin 20 de minute.
(2) Sponsorul nu va influenta continutul, forma sau programarea emisiunilor
ori a programelor si nu va afecta in nici un fel independenta editoriala a
postului respectiv de televiziune sau de radiodifuziune.
(3) Publicitatea in favoarea produselor si a serviciilor sponsorului sau
ale unui tert in timpul programelor sau al emisiunilor sponsorizate este
interzisa.
SECTIUNEA a 2-a
Restrictii privind sponsorizarea
Art. 32
Este interzisa sponsorizarea programelor sau a emisiunilor de stiri si a
celor politice.
Art. 33
(1) Persoanele juridice din Romania nu pot efectua activitati de
sponsorizare din surse obtinute de la bugetul de stat.
(2) Nu pot fi sponsori partidele si formatiunile politice.
(3) Emisiunile si programele de televiziune sau de radiodifuziune nu pot fi
sponsorizate de societati ale caror principale activitati sunt producerea si
vanzarea de tigari sau de alte produse din tutun.
(4) Sponsorizarea emisiunilor sau a programelor de televiziune ori de radiodifuziune
de catre societatile a caror activitate include, printre altele, producerea sau
vanzarea de medicamente ori administrarea de tratamente medicale este permisa
cu conditia prezentarii numelui si, eventual, a imaginii societatii, fara a se
promova medicamente sau tratamente medicale pentru care este necesara
recomandarea medicului.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 34
In eventualitatea acordarii de licente unor posturi ale caror programe sunt
afectate exclusiv teleshoppingului, Consiliul National al Audiovizualului va
elabora norme speciale pentru aceste posturi.
Art. 35
Orice aspecte de natura juridica, financiara sau privind modul de procedura
in domeniul sponsorizarii, la care nu se fac in mod expres referiri in
prezentele norme, vor fi interpretate in sensul prevederilor Legii nr. 32/1994
privind sponsorizarea, cu completarile si modificarile ulterioare.
Art. 36
Nerespectarea prezentelor norme se sanctioneaza in functie de gravitatea
faptelor si de responsabilitate, potrivit prevederilor cap. V din Legea nr.
48/1992.
Art. 37
Prezentele norme intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 38
La data intrarii in vigoare a prezentelor norme isi inceteaza valabilitatea
Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 19/1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 29 iunie 1995, Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 43/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 96 bis din 21 mai 1997, Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr. 105/1993, publicata in forma revizuita in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din 7 august 1998, si Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 172/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 67 din 18 februarie 1999, precum si orice
alte dispozitii contrare.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,
MIRCEA SORIN MOLDOVAN