DECIZIE Nr. 172 din 23 decembrie 1998
pentru aprobarea Normelor obligatorii privind programarea si realizarea
emisiunilor de teleshopping
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 18 februarie 1999
In scopul reglementarii modului de programare si difuzare a emisiunilor
cuprinzand oferte facute direct publicului, in cadrul programelor difuzate de
posturile de televiziune si al programelor distribuite in conformitate cu art.
21 lit. c) din Legea audiovizualului nr. 48/1992,
in completarea unor prevederi din Decizia Consiliului National al
Audiovizualului nr. 105/1993*),
in scopul armonizarii legislatiei romanesti din domeniul audiovizualului cu
legislatia europeana,
in temeiul art. 32 alin. (1) si cu respectarea dispozitiilor art. 29 din
Legea nr. 48/1992,
------------
*) Decizia nr. 105/1993, in forma revizuita, a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din 7 august 1998.
Consiliul National al Audiovizualului decide:
Art. 1
Se aproba Normele obligatorii cu privire la programarea si realizarea
emisiunilor de teleshopping prezentate in anexa care face parte integranta din
prezenta decizie.
Art. 2
Prezentele norme obligatorii nu se aplica in cazul eventualelor licente de
emisie care se vor acorda in vederea difuzarii in exclusivitate a programelor
de teleshopping.
Art. 3
Nerespectarea prezentelor norme obligatorii se sanctioneaza in functie de
gravitate, potrivit prevederilor cap. V din Legea nr. 48/1992.
Art. 4
Prezenta decizie intra in vigoare in termen de 90 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,
MIRCEA SORIN MOLDOVAN
ANEXA 1
NORME OBLIGATORII
cu privire la programarea si realizarea emisiunilor de teleshopping
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1.1
Prin emisiuni de teleshopping, in sensul prezentelor norme, sunt definite
emisiunile cu o durata neintrerupta de minimum 10 minute, care cuprind,
integral, forme de reclama de tipul ofertelor facute direct publicului - prin
prezentarea sau promovarea unor produse sau servicii -, in scopul vanzarii,
cumpararii sau inchirierii de produse, precum si al furnizarii de servicii
contra cost.
Art. 1.2
Aceasta forma de reclama se distinge de publicitatea clasica si reprezinta,
in esenta, un serviciu de comercializare propus prin intermediul unui post de
televiziune. In consecinta, aceasta forma de publicitate trebuie sa se supuna
reglementarilor specifice dreptului comercial, Legii concurentei nr. 21/1996 si
prevederilor legale in materie de protectie a consumatorilor.
Art. 1.3
Prezentarea sau promovarea produselor sau serviciilor se va face cu
respectarea dispozitiilor prevazute in prezenta decizie, completate de
prevederile continute in anexa la Decizia Consiliului National al
Audiovizualului nr. 105/1993 pentru aprobarea Normelor obligatorii privind
realizarea publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau
distribuite prin cablu: art. 1 - Norme generale, art. 3 - Forma si prezentarea
[alin. (3) si (4)], art. 5 - Publicitate pentru anumite produse [alin. (1),
(2), (4), (5) si (6)], art. 6 - Publicitatea transfrontiera si art. 8 -
Publicitate in cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu.
CAP. 2
Programarea emisiunilor de teleshopping
Art. 2.1
Emisiunile de teleshopping pot fi difuzate pe cale radioelectrica -
terestra si prin satelit - de posturile de televiziune, precum si prin retelele
de distributie prin cablu in cadrul serviciului definit la art. 21 lit. c) din
Legea nr. 48/1992 (difuzarea programelor de conceptie proprie).
Art. 2.2
(1) Emisiunile de teleshopping pot fi programate zilnic in intervalele
orare 0,00 - 11,00 si 14,00 - 16,00, cu exceptia zilelor de duminica si a
sarbatorilor legale, cand pot fi difuzate in intervalul orar 0,00 - 9,00, si
vor avea o durata neintrerupta de minimum 10 minute.
(2) Numarul de emisiuni de teleshopping va fi de maximum sase intr-un
program zilnic de 24 de ore, fara a depasi o durata totala de doua ore pe zi;
numarul lor se va reduce proportional, in functie de numarul de ore ale
programelor difuzate zilnic de postul respectiv.
(3) Emisiunile de teleshopping trebuie sa fie clar identificate si separate
de celelalte emisiuni prin generice care sa anunte fara echivoc emisiunea de
teleshopping, fara a putea fi intrerupte de anunturi publicitare sau de alte
programe.
(4) Emisiunile de teleshopping trebuie sa fie autonome si nu pot fi
difuzate in cadrul altor emisiuni.
CAP. 3
Prezentarea produselor si serviciilor
Art. 3.1
Continutul emisiunilor de teleshopping nu va stimula comportamente care ar
putea aduce prejudicii sanatatii si sigurantei personale sau protectiei
mediului.
Art. 3.2
Emisiunile nu trebuie sa aduca, prin modul de prezentare si promovare a
produselor sau a serviciilor, prejudicii morale sau fizice minorilor si, in
acest scop, trebuie sa se conformeze urmatoarelor criterii:
a) nu vor recomanda in mod direct minorilor sa cumpere un produs, sa
solicite un serviciu sau sa practice o activitate, bazandu-se pe lipsa de
experienta si pe credulitatea lor;
b) nu vor incuraja minorii sa isi convinga parintii sau alte persoane sa le
cumpere respectivele bunuri sau servicii;
c) nu vor exploata increderea pe care minorii o au in parinti, in profesori
sau in alte persoane;
d) nu vor fi prezentati, in mod nejustificat, minori in situatii
periculoase.
In cadrul acestor emisiuni nu pot participa minorii.
Art. 3.3
Produsele sau serviciile trebuie sa fie descrise intr-un mod cat mai
precis, prin prezentarea elementelor cantitative si a tuturor parametrilor de
calitate care le definesc si care sunt stabilite si/sau declarate de catre
agentul economic - producator sau vanzator - in documentele de insotire a
produselor in circuitul comercial si impuse prin reglementarile in vigoare.
Imaginile, fotografiile si desenele prezentate vor reproduce fidel
calitatile reale ale produsului sau ale serviciului prezentat si nu vor contine
ambiguitati despre elementele ce definesc dimensiunile, greutatea si calitatea.
Art. 3.4
Oferta de vanzare trebuie sa fie precisa si cat mai completa posibil fata
de principalele sale componente: pret, garantie, modalitati de vanzare.
Art. 3.5
Vor fi specificate conditiile de valabilitate a preturilor (durata, data
limita), precum si intervalul in care un cumparator al unui produs il poate
returna pentru a fi schimbat sau pentru a-i fi rambursata valoarea, fara
penalizari, in afara cheltuielilor de returnare.
Art. 3.6
Conditiile de efectuare a comenzii vor fi clar precizate, fara a lasa loc
nici unui echivoc in ceea ce priveste angajamentele mentionate mai sus, oricare
ar fi modul lor de transmitere.
Art. 3.7
Marca, numele fabricantului sau al distribuitorului unui produs sau al
prestatorului unui serviciu oferit spre vanzare, respectiv furnizare, nu vor fi
mentionate sau prezentate pe post si nu vor face obiectul unui alt mod de
anuntare sau de publicare cu referire la emisiune. Marca va trebui sa fie
precizata, in cazul unei comenzi, impreuna cu numele producatorului sau al
agentului economic care asigura garantia.
Art. 3.8
Prezentarea si promovarea produselor sau a serviciilor in aceste emisiuni
nu se vor face intr-un punct de vanzare identificat sau identificabil.
Art. 3.9
Este interzisa oferta de produse sau servicii a caror publicitate face
obiectul unei interdictii legislative sau de reglementare.
CAP. 4
Responsabilitati
Art. 4.1
Raspunderea civila privind programarea si difuzarea unei emisiuni de
teleshopping care incalca dispozitiile prezentei decizii revine titularului de
licenta al statiei pentru difuzare pe cale radioelectrica sau al serviciului de
comunicatie audiovizuala distribuita prin cablu, care transmite programe de
conceptie proprie.
Aceasta raspundere cuprinde si responsabilitatea pentru respectarea
prevederilor legale privind drepturile de autor, protectia proprietatii
intelectuale si protectia consumatorului.
Art. 4.2
La retransmisia, in conditiile legii, prin retele de distributie prin cablu
a unor programe audiovizuale ce contin emisiuni de teleshopping,
responsabilitatile ce decurg din aplicarea prezentelor norme nu sunt in sarcina
organizatorului retransmisiei. In cazul retransmisiei unor programe
audiovizuale difuzate de posturi de televiziune din strainatate este
obligatorie respectarea prevederilor art. 8 din anexa la Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr. 105/1993 - Publicitatea in cadrul programelor
audiovizuale distribuite prin cablu.
Art. 4.3
Obligatiile si raspunderile prevazute la art. 3.1 3.9 se aplica si
formelor de publicitate de tipul ofertelor facute direct publicului pentru
vanzarea, cumpararea sau inchirierea de produse si pentru furnizarea de
servicii, oferte mentionate la art. 2 alin. (1) si (3) din Decizia Consiliului
National al Audiovizualului nr. 105/1993.