DECIZIE Nr. 112 din 2 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 29 aprilie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Dumitru Prodan in Dosarul nr. 5.584/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IV-a civila, intr-un litigiu avand ca obiect contestatia impotriva desfacerii
contractului individual de munca.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Dumitru Prodan, lipsind
Regionala de Transport Feroviar Calatori Bucuresti, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei pune concluzii de admitere a exceptiei si solicita
totodata urgentarea redactarii deciziei si a restituirii dosarului la instanta
care judeca litigiul de munca.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prin Decizia nr. 322/2001
textul alin. 1^1 al art. 17 din Legea nr. 92/1992, republicata, a fost declarat
neconstitutional, iar critica privind dispozitiile alin. 1^2 si 1^3 ale
aceluiasi articol a fost respinsa ca neintemeiata. Textele criticate au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002. De aceea
solicita respingerea exceptiei ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
5.584/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Dumitru Prodan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992, republicata, sunt
neconstitutionale, intrucat stabilesc compunerea instantei pentru judecarea
litigiilor de munca nu numai din judecatori, ci si cu participarea a doi
asistenti judiciari cu drepturi egale cu cele ale judecatorului. Se considera
astfel ca aceste dispozitii legale sunt contrare prevederilor art. 123, art.
124 alin. (1), art. 125 alin. (1) si (3), precum si ale art. 51 din
Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia, propune
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, "considerand ca normele
judiciare invocate de contestator sunt in contradictie cu dispozitiile art. 123
si art. 125 din Constitutia Romaniei".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul considera ca exceptia trebuie "sa fie respinsa ca
inadmisibila", in conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata, intrucat Curtea Constitutionala, prin Decizia nr.
322/2001, a constatat deja neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 17 alin. 1
din Legea nr. 92/1992, republicata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997, dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 179/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din
17 noiembrie 1999, aprobata si modificata prin Legea nr. 118/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001.
Curtea Constitutionala a mai fost sesizata in numeroase cauze cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr.
92/1992, prilej cu care Curtea a constatat ca dispozitia potrivit careia
hotararile se iau cu majoritatea membrilor completului din care fac parte cu
vot deliberativ si 2 asistenti judiciari este neconstitutionala. Totodata
Curtea a retinut ca formarea unor complete speciale pentru solutionarea
cauzelor privind conflictele si litigiile de munca, in care sa fie inclusi si
asistenti judiciari, dar fara a avea drept de vot deliberativ, nu incalca in
sine nici o dispozitie constitutionala. Astfel, prin Decizia nr. 322 din 20
noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66
din 30 ianuarie 2002, Curtea Constitutionala a admis exceptia de
neconstitutionalitate si a constatat ca "dispozitiile art. 17 alin. 1^1
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare, prin care se stabileste ca "hotararile in cauzele
privind conflictele si litigiile de munca, judecate in prima instanta, se iau
cu majoritatea membrilor completului de judecata, sunt neconstitutionale".
Ulterior, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2002,
dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 au fost substantial
modificate, in prezent avand urmatorul continut: "Cauzele privind
conflictele de munca se judeca in prima instanta, cu celeritate, de catre
complete formate din doi judecatori, asistati de doi magistrati consultanti.
Magistratii consultanti participa la dezbateri cu vot consultativ. Opiniile
separate ale acestora sau, dupa caz, opinia separata se consemneaza in
hotarare.
In cazul in care judecatorii, care intra in compunerea completului, nu
ajung la un acord asupra hotararii, procesul se rejudeca in complet de
divergenta, prevederile alin. 5 fiind aplicabile."
In aceasta redactare a textelor nu se mai regaseste motivul de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Dumitru Prodan in Dosarul nr. 5.584/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu