DECIZIE Nr. 113 din 13 iunie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 388 din 21 august 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Bogdan Grabowski in Dosarul nr. 16.034/1999 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal se prezinta Victoria Iagar si Constantin Iagar, personal
si asistati de avocat Gheorghe Simionica, lipsind autorul exceptiei, Bogdan
Grabowski. Procedura este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se acorda cuvantul aparatorului partilor
Victoria Iagar si Constantin Iagar, care solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ca neintemeiata, sustinand ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 nu sunt contrare prevederilor constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate aratand ca scopul acestei ordonante este asigurarea
protectiei atat a proprietarilor, cat si a chiriasilor. Potrivit art. 125 alin.
(3) si art. 128 din Constitutie, sunt de competenta exclusiva a legiuitorului
atat instituirea regulilor de desfasurare a procesului, cat si modul de
exercitare a cailor de atac. In litigiile dintre proprietari si chiriasi,
legiuitorul a stabilit ca hotararile pronuntate de judecatorie pot fi atacate
numai cu recurs in vederea solutionarii cu celeritate a acestora. Atacarea
numai cu recurs a hotararii nu contravine prevederilor art. 21 din Constitutie,
deoarece, potrivit art. 304^1 din Codul de procedura civila, instanta de
judecata nu este legata de motivele ridicate de parte, ci poate sa puna in
discutie din oficiu si alte motive.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
16.034/1999, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie
ridicata de Bogdan Grabowski intr-o cauza avand ca obiect evacuarea din
locuinta prin ordonanta presedintiala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 contravin
prevederilor art. 21 alin. (1) si ale art. 24 din Constitutie, deoarece aduc
ingradiri exercitarii drepturilor si libertatilor cetatenesti prin restrangerea
cailor de atac, in sensul eliminarii apelului, in situatia hotararilor
pronuntate de judecatorie in litigiile privind schimbul obligatoriu de
locuinte.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata, deoarece "prin dispozitiile art. 25 nu sunt
incalcate prevederile constitutionale referitoare la liberul acces la justitie,
precum si cele privind dreptul la aparare. Ratiunea excluderii caii de atac a
apelului a urmarit urgentarea rezolvarii pricinilor privind folosinta
imobilelor si asigurarea stabilitatii raporturilor juridice, nefiind afectate
drepturile fundamentale ale partilor si nici calitatea actului de justitie".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat din prevederile
constitutionale referitoare la competenta instantelor de judecata, la procedura
de judecata si la exercitarea cailor de atac "nu rezulta ca reglementarile
privitoare la infaptuirea justitiei trebuie sa prevada, in toate cazurile,
folosirea tuturor cailor de atac si angajarea competentei tuturor instantelor
judecatoresti". In consecinta, se sustine ca eliminarea unei cai de atac,
prin prevederile art. 25 din ordonanta criticata, nu contravine art. 21 din
Legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Dispozitiile art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie
1999, au urmatorul cuprins: "Litigiile dintre proprietari si chiriasi,
legate de schimbul obligatoriu de locuinta sunt de competenta judecatoriei in
raza careia se afla imobilul. Hotararea pronuntata de judecatorie poate fi
atacata cu recurs. Hotararea instantei de recurs este definitiva si
irevocabila".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii
contravin prevederilor art. 21 si 24 din Constitutie, prin aceea ca se inlatura
posibilitatea atacarii cu apel a sentintei judecatoriei, reducandu-se astfel
cele doua cai ordinare de atac la una singura, cea a recursului.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata cu raportare la
dispozitiile art. 21 din Constitutie [potrivit carora "(1) Orice persoana
se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime. (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept"], Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata.
In jurisprudenta sa anterioara Curtea Constitutionala a examinat daca
liberul acces la justitie este compatibil cu instituirea unor proceduri
speciale, inclusiv in ceea ce priveste exercitarea cailor de atac. Astfel, prin
Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea Constitutionala a statuat
ca liberul acces la justitie presupune si accesul la mijloacele procedurale
prin care se infaptuieste justitia. Instituirea regulilor de desfasurare a
procesului in fata instantelor judecatoresti este de competenta exclusiva a legiuitorului.
Aceasta solutie decurge din dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin.
(3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite
de lege", precum si din cele ale art. 128, in conformitate cu care
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii".
In considerentele aceleiasi decizii se retine ca semnificatia art. 21 alin.
(2) din Constitutie, potrivit caruia accesul la justitie nu poate fi ingradit
prin lege, este aceea ca nu se poate exclude de la exercitiul drepturilor
procesuale pe care le-a stabilit nici o categorie sau grup social. Insa
legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite - asa cum
sunt acelea din prezenta speta -, reguli speciale de procedura, precum si
modalitati de exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber
la justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac. In acest sens Curtea Constitutionala
s-a pronuntat si prin Decizia nr. 92 din 11 septembrie 1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 297 din 20 noiembrie 1996.
Solutiile mentionate isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
neexistand ratiuni pentru modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Cu privire la sustinerea incalcarii principiului constitutional al
dreptului la aparare, consacrat prin art. 24 din Constitutie, Curtea constata
ca dispozitiile art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu
contravin acestui principiu, deoarece reglementarea unei singure cai de atac nu
impiedica exercitarea dreptului la aparare.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Bogdan Grabowski in Dosarul nr. 16.034/1999 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 iunie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu