DECIZIE Nr. 117 din 21 noiembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 27 din 6 februarie 1996
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Lucian Stangu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea de Vanatoare
"Mistretul" Bacau impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 60
din 7 iunie 1995.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 14 noiembrie 1995,
sustinerile partilor fiind consemnate in incheierea din aceeasi data. Curtea,
avand nevoie de timp pentru deliberare, a amanat pronuntarea pentru data de 21
noiembrie 1995, cand a adoptat prezenta decizie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata ca:
Prin Decizia nr. 60 din 7 iunie 1995 s-a respins exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 lit. a) si ale art. 17 lit. c) din
Decretul nr. 367/1971, invocata de Societatea de Vanatoare
"Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 1.741/1994 al Curtii de Apel Bacau, Sectia
contencios administrativ. Totodata, s-a facut un apel catre cele doua Camere
ale Parlamentului Romaniei pentru elaborarea unui nou cadru legislativ privind
vanatoarea si regimul juridic al armelor de vanatoare, in vederea realizarii
unei depline concordante cu prevederile constitutionale referitoare la dreptul
de asociere, dreptul de proprietate, precum si la obligatia statului de a
asigura exploatarea resurselor naturale in conformitate cu interesul national,
ocrotirea mediului inconjurator si mentinerea echilibrului ecologic.
Prin exceptia invocata de Societatea de Vanatoare "Mistretul"
Bacau in fata Curtii de Apel Bacau, Sectia contencios administrativ, se sustine
ca art. 9 si art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971 sunt abrogate potrivit
art. 150 alin. (1) din Constitutie, intrucat se face o discriminare de
tratament intre Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi
(A.G.V.P.S.) si celelalte societati de vanatoare, eliberarea permiselor de
portarma facandu-se numai membrilor celei dintai, si, totodata, se incalca
dreptul la libera asociere, deoarece membrii asociatiilor vanatoresti nu pot
practica vanatoarea, daca nu sunt membri ai A.G.V.P.S.
Prin decizia atacata cu recurs, exceptia de neconstitutionalitate a fost
respinsa, retinandu-se, in esenta, ca, regimul armelor de foc fiind prin
excelenta de drept public, apare justificata prevederea ce conditioneaza
calitatea de vanator de cea de membru al A.G.V.P.S., care se dobandeste ca
urmare a unei pregatiri specifice, verificata prin anumite teste; finalitatea
acestei prevederi depaseste insa problema detinerii armelor de vanatoare -
prevenindu-se ca astfel de arme sa intre in posesia unor persoane neabilitate
legal -, ea antrenand considerente de deontologie cinegetica si de asigurare a
echilibrului ecologic; aceste aspecte conduc la inlaturarea sustinerii ca ar
exista o discriminare intre diferitele asociatii vanatoresti. De asemenea, a
fost inlaturata si critica facuta in sensul ca dispozitiile atacate incalca
dreptul la asociere, deoarece acesta, potrivit practicii Curtii
Constitutionale, se poate exercita numai cu respectarea legii si nu impotriva
ei; reunirea vanatorilor in alte asociatii nu este cu nimic impiedicata de
lege, conditia ca acestia sa faca parte din A.G.V.P.S. fiind de natura sa
asigure respectarea tuturor cerintelor legale.
Impotriva acestei decizii, Societatea de Vanatoare "Mistretul"
Bacau a declarat recurs invocand, in principal, aceleasi obiectii ca si in
fata completului de fond, respectiv ca prevederile art. 9 si ale art. 17 lit.
c) din Decretul nr. 367/1971 sunt discriminatorii, deoarece numai membrii
A.G.V.P.S. pot fi autorizati sa aiba arme de vanatoare, si, totodata, sunt
contrare dreptului la asociere prevazut in art. 37 alin. (1) din Constitutie.
Se mai sustine ca intre considerente si dispozitivul deciziei exista
neconcordanta, deoarece, desi se respinge exceptia, se solicita celor doua
Camere ale Parlamentului Romaniei sa instituie un nou cadru legislativ privind
vanatoarea si regimul juridic al armelor de vanatoare.
De asemenea, se considera ca solutia este contrara si Deciziei nr. 2/1993,
prin care Curtea Constitutionala a constatat ca art. 9 si art. 17 din Decretul
nr. 367/1971 sunt neconstitutionale.
CURTEA,
examinand decizia atacata, motivele de recurs invocate si raportul
judecatorului - raportor, retine urmatoarele:
Prima critica, in sensul ca prevederile art. 9 si ale art. 17 lit. c) din
Decretul nr. 367/1971 sunt discriminatorii si incalca dreptul la libera
asociere, nu poate fi primita.
Constitutia Romaniei, in art. 37 alin. (1), consfinteste dreptul de libera
asociere in partide politice, sindicate si alte forme de asociere, in sensul
tratatelor internationale la care tara noastra este parte.
Dispozitiile atacate nu pot fi considerate neconstitutionale, asa cum se
sustine si in recurs, deoarece ele nu se refera catusi de putin la libertatea
de asociere. Insusi faptul ca astfel de organizatii de vanatoare, cum este
Societatea de Vanatoare "Mistretul" Bacau, au primit autorizatia legala
de a se constitui si de a functiona, confirma aceasta libertate.
Incredintarea sarcinii de constatare a calitatii de vanator Asociatiei
Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi nu infirma acest drept, ci face
parte din regimul pe care legea il reglementeaza pentru portul armelor de
vanatoare. Instituirea unui regim specific pentru anumite categorii de
raporturi juridice nu reprezinta instaurarea unei discriminari pe criteriile la
care se refera art. 4 alin. (2) din Constitutie.
Imprejurarea ca, in stadiul actual al legislatiei, se incredinteaza
eliberarea autorizatiilor de vanatoare unei persoane juridice fara caracter
statal, la nivel national, nu contravine nici principiilor generale legate de
functionarea persoanelor juridice, nici modului in care statul organizeaza
exercitiul unor activitati de interes privat. Este cunoscut atat practicii, cat
si doctrinei din Romania interbelica faptul ca statul poate autoriza persoane
juridice de interes privat sa desfasoare anumite activitati pentru a satisface
un interes general, singurul avut in vedere in acest scop. Acest interes, in
cazul de fata, il constituie detinerea si utilizarea corespunzatoare a armelor
de vanatoare, problemele deontologiei vanatorii, ocrotirii mediului, realizarii
unei politici cinegetice adecvate, precum si prevenirea eventualelor
infractiuni sau a unor accidente ce pot surveni in cazul desfasurarii
actiunilor de vanatoare de catre persoane insuficient pregatite. Acesta este de
altfel si obiectul principal al eliberarii autorizatiei de vanatoare in anumite
conditii de catre A.G.V.P.S.
Asemenea imputerniciri acordate unor persoane juridice de interes privat
sunt reglementate si in alte tari cu traditie democratica, recunoscandu-li-se
calitatea de a actiona in interes public, cu conditia ca acest lucru sa se
intemeieze pe un interes general cert, care sa rezulte dintr-o recunoastere
oficiala - si in primul rand, pe cale legislativa -, apoi sa li se atribuie
prerogative de putere publica pentru indeplinirea acestui interes - ceea ce
chiar presupune instituirea anumitor obligatii pentru cei interesati - si, in
sfarsit, sa existe un control al administratiei asupra modului in care
persoanele respective indeplinesc prerogativele ce li s-au incredintat.
Acestor deziderate le corespund, cel putin in etapa actuala a legislatiei,
reglementarile legale in vigoare cuprinse in Decretul nr. 367/1971, astfel cum
a fost modificat prin Legea nr. 126/1995 privind regimul materialelor
explozibile, si in Legea nr. 26/1976 privind economia vanatului si vanatoarea.
Este de mentionat ca, in speta, se pun doua probleme deosebite: pe de o
parte, aceea a dreptului de asociere, iar, pe de alta parte, aceea a regimului
de eliberare a permiselor de portarma. Dreptul de asociere asigura realizarea
unor interese private in concordanta cu cele generale referitoare la conditiile
de exercitare a acestui drept, pe cand regimul armelor, inclusiv al celor de
vanatoare, are, indeosebi, un caracter de protectie impus de necesitatea de a
se evita utilizarea armelor in scopuri antisociale.
De aceea, asa cum in mod intemeiat s-a retinut in decizia criticata,
"dreptul de asociere se poate exercita numai cu respectarea legii si nu
impotriva ei". In consecinta, conditia prevazuta in art. 9 lit. a) si in
art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971 nu este antinomica cu dreptul de
asociere. Un membru al A.G.V.P.S. se poate asocia, potrivit art. 37 alin. (1)
din Constitutie, intr-o societate de vanatoare paralela, fiind deopotriva legat
de regulile specifice statutului sau de vanator, cat si de cele privind
calitatea sa de asociat.
Pentru aceleasi considerente nu este intemeiata nici critica potrivit
careia dispozitivul deciziei ar contraveni argumentelor retinute in motivare.
Intr- adevar, in momentul in care alte asociatii de vanatoare vor dovedi ca au
capacitatea sa actioneze cu aceeasi eficacitate ca si A.G.V.P.S., li se vor
asigura, probabil, aceleasi conditii legale. Acesta este sensul apelului pe
care decizia il face celor doua Camere ale Parlamentului pentru adoptarea unei
noi reglementari privind vanatoarea si regimul juridic al armelor de vanatoare
si el nu este de natura sa contrazica cele retinute in decizie, prin care s-a
constatat justificat ca textele atacate sunt constitutionale.
In fine, este nefondata si critica potrivit careia decizia atacata cu
recurs ar contrazice Decizia Curtii Constitutionale nr. 2/1993, prin care s-ar
fi constatat ca dispozitiile art. 9 si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr.
367/1971 sunt neconstitutionale. Din examinarea acestei decizii se constata,
dimpotriva, ca exceptia a fost respinsa ca vadit nefondata, astfel incat Curtea
nu s-a pronuntat asupra constitutionalitatii celor doua articole.
Examinand si din oficiu decizia atacata, in temeiul art. 304^1 din Codul de
procedura civila, se constata ca nu exista motive care sa conduca la
desfiintarea ei.
Fata de cele aratate, vazand si prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si pe cele ale art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.
c), art. 25 si ale art. 26 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Societatea de Vanatoare
"Mistretul", cu sediul in Bacau, Pasajul Revolutiei nr. 8, judetul
Bacau, impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 60 din 7 iunie 1995.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 21 noiembrie 1995.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat - asistent,
Constantin Burada
OPINIE SEPARATA
La prima vedere, teza sustinuta in opinia majoritara pare adevarata, dar
numai la o interpretare de suprafata a sistemului legislativ. La o analiza
adancita se constata ca fundamentele de la care se pleaca, anume "practica
si doctrina din Romania interbelica", respectiv reglementarile din
"tari cu traditie democratica", logic, trebuiau sa conduca la
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. Traditia romaneasca din perioada
interbelica, cat si reglementarile din "tari cu traditie democratica"
presupun o legislatie asezata intr-o rigoare democratica. Este de la sine
inteles ca realitati juridice, care au fost elaborate intr-un regim politic
autoritar, nu pot fi mentinute, ca principiu, tale quale, in conditiile in care
a intrat in vigoare o Constitutie democratica. Decretul nr. 367/1971, cat si
Legea nr. 26/1976 privind economia vanatului si vanatoarea, prin raportare la
Constitutie, nu pot fi interpretate numai in sensul apararii "dreptului de
monopol" al unei organizatii neguvernamentale, in speta A.G.V.P.S., cum se
procedeaza in opinia majoritara, ci si in sensul apararii drepturilor si
libertatilor fundamentale ale cetatenilor.
Intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991 schimba fundamental
relatia dintre autoritatea de stat si cetatean, aspect care rezulta expres din
scara valorilor supreme consacrate de art. 1 alin. (3) din Constitutie:
"Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea
omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme si sunt garantate".
Actele normative adoptate in vechiul regim, excesive in ceea ce priveste
garantarea autoritatii statului, in detrimentul drepturilor si libertatilor
cetateanului, cum este si cazul Decretului nr. 367 din 18 octombrie 1971, nu
pot fi considerate in vigoare, fata de litera si spiritul Constitutiei,
inclusiv ale art. 150, decat daca le consideram implicit modificate, astfel incat
ele sa ingaduie si realizarea drepturilor fundamentale ale cetatenilor.
Intrarea deci in vigoare a Constitutiei a reclamat, pe de o parte, inlaturarea
elementelor din legislatie, specifice unui stat autoritar, iar, pe de alta
parte, revitalizarea elementelor liberale, cazute in desuetudine, evident, cele
din actele normative care nu au fost abrogate in mod expres, cum este si cazul
Legii nr. 21 din 1924, cu privire la asociatii si fundatii.
De altfel, revitalizarea Legii nr. 21/1924 s-a facut imediat dupa Revolutia
din decembrie 1989, prin Decretul-lege nr. 8 din 31 decembrie 1989. Acest act
normativ, dupa cum rezulta si din titlul sau, se refera la partide politice si
organizatii obstesti, reglementand insa numai regimul inregistrarii partidelor
politice, lasand sa se inteleaga ca restul "organizatiilor obstesti"
se inregistreaza in conditiile dreptului comun (art. 3), respectiv ale Legii
nr. 21/1924.
Se poate spune ca toate organizatiile obstesti existente la data intrarii
in vigoare a Decretului-lege nr. 8/1989, pentru a dobandi un statut legal,
urmau sa parcurga procedura stabilita de Legea nr. 21/1924, fiind vorba
exclusiv de persoane juridice civile. Societatea de Vanatoare
"Mistretul" Bacau s-a infiintat, asadar, potrivit Legii nr. 21/1924,
fiind constituita in baza Sentintei civile nr. 73/P.J. din 11 noiembrie 1991 a
Judecatoriei Bacau.
Decretul nr. 367/1971, in art. 9 lit. a) si in art. 17 lit. c),
conditioneaza autorizarea detinerii de arme de vanatoare de calitatea de membru
al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, pentru ca la data
respectiva numai aceasta asociatie era admisa, Legea nr. 21/1924 fiind
considerata, cum s-a mentionat mai sus, desueta. De altfel, in conditiile
legislatiei vechiului regim, nici nu mai exista diferenta dintre persoane
morale de drept civil si persoane morale de drept public, nici cea dintre
stabilimente publice si stabilimente de utilitate publica, ci se vorbea generic
despre persoane juridice in sfera carora intrau si "organizatiile de masa
si obstesti", iar A.G.V.P.S. era una dintre aceste organizatii, legea
stabilindu-i insa anumite sarcini.
O data ce a intrat in vigoare Decretul-lege nr. 8/1989 si apoi noua
Constitutie, care au ingaduit reactualizarea Legii nr. 21/1924, constituindu-se
si alte asociatii ale vanatorilor, este de la sine inteles ca "statutul
legal" al unei asociatii a vanatorilor din vechiul regim s-a extins si
asupra noilor asociatii. Asociatiile constituite pe baza acestei legi, intre
care si Societatea de Vanatoare "Mistretul" Bacau, nu puteau lua
fiinta, daca scopul lor nu era de interes public si daca nu obtineau avizul
autoritatii administratiei de stat competente, cerut de Legea nr. 21/1924.
De vreme ce acest aviz a fost obtinut, Societatea de Vanatoare "Mistretul"
Bacau, ca persoana juridica civila, a dobandit, de la data constituirii legale,
dreptul de a-si desfasura activitatea potrivit legii, pentru realizarea
scopului sau, prevazut de statut.
Rezulta ca unei asociatii de vanatoare legal constituita ii sunt aplicabile
drepturile si obligatiile corespunzatoare stabilite prin lege pentru
A.G.V.P.S., inclusiv eliberarea permiselor de vanatoare, o alta solutie facand
imposibila realizarea scopului pentru care asociatia a fost infiintata.
Prin urmare, art. 9 lit. a) si art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971,
cat si art. 15 alin. 5 din Legea nr. 26/1976 trebuie sa le consideram implicit
modificate, prin intrarea in vigoare a Decretului-lege nr. 8/1989, in sensul ca
dispozitiile respective sunt, deopotriva, aplicabile oricarei asociatii de
vanatoare care s-a constituit legal. Numai astfel aceste prevederi nu intra sub
incidenta art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Aceasta concluzie, de altfel, este subinteleasa si din Decizia nr. 60 din 7
iunie 1995 a Curtii Constitutionale, atacata cu recurs, de vreme ce, chiar in
dispozitiv se mentioneaza ca instanta "face un apel catre cele doua Camere
ale Parlamentului pentru elaborarea unui nou cadru legislativ privind
vanatoarea si regimul juridic al armelor de vanatoare, in vederea realizarii
unei depline concordante cu prevederi le constitutionale referitoare la dreptul
de asociere, dreptul de proprietate, precum si la obligatia statului de a
asigura exploatarea resurselor naturale, in conformitate cu interesul national,
ocrotirea mediului inconjurator si mentinerea echilibrului ecologic".
Se recunoaste, asadar, ca nu exista o "deplina concordanta cu
prevederile constitutionale", legislatia nu a fost deci expres modificata
spre a se realiza, inclusiv tehnic-juridic, aceasta concordanta, dar acest
lucru abia ne obliga sa interpretam normele anterioare Constitutiei in sensul
mentionat mai sus, adica al modificarii lor implicite, si nu in sensul
aplicarii in redactarea initiala, ca si cum nu ar exista Decretul-lege nr.
8/1989.
Ca atare, instanta de fond ar fi trebuit sa admita exceptia de
neconstitutionalitate si sa dea punctului 1 din dispozitivul deciziei o
redactare in genul:
"Constata ca prevederile art. 9 lit. a) si ale art. 17 lit. c) din
Decretul nr. 367/1971, ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
invocate de Societatea de Vanatoare "Mistretul" Bacau in Dosarul nr.
1.741/1994 al Curtii de Apel Bacau, Sectia contencios administrativ, sunt
constitutionale numai daca ele se aplica si altor asociatii de vanatoare
constituite legal".
Numai in felul acesta intre cele doua puncte ale dispozitivului exista o
consonanta logica.
JUDECATOR,
prof. univ. dr. Antonie Iorgovan