DECIZIE Nr. 60*) din 7 iunie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 27 din 6 februarie 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 117 din 21 noiembrie
1995, publicata la pag. 4.
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 9 si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, invocata de Societatea
de Vanatoare "Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 1.741/1994 al Curtii de
Apel Bacau, Sectia contencios administrativ, cu care Curtea Constitutionala a
fost sesizata prin incheierea din 16 ianuarie 1995 a acestei instante.
Dezbaterile asupra exceptiei au avut loc la data de 31 mai 1995, fiind
consemnate in incheierea din aceeasi data. Curtea, avand nevoie de timp pentru
deliberare, a amanat pronuntarea pentru data de 7 iunie 1995, cand a adoptat
decizia de fata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Societatea de Vanatoare "Mistretul", cu sediul in Bacau, a chemat
in judecata Ministerul de Interne si Inspectoratul judetean de politie Bacau,
solicitand ca acesta din urma sa fie obligat sa efectueze viza permiselor de
portarma pe anul 1994 pentru toti membrii societatii.
Cauza formeaza obiectul Dosarului nr. 1.741/1994 al Curtii de Apel Bacau,
Sectia contencios administrativ.
La termenul din 19 decembrie 1994, reclamanta a invocat exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 si ale art. 17 lit. c) din
Decretul nr. 367/1971. Curtea de Apel Bacau, Sectia contencios administrativ,
prin Incheierea din 16 ianuarie 1995, a dispus suspendarea judecatii si a
sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei.
Prin exceptie se sustine, in esenta, ca art. 9 si art. 17 lit. c) din
Decretul nr. 367/1971 sunt abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie, fiind discriminatorii, in sensul ca numai membrii Asociatiei
Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi pot fi autorizati sa detina arme
de vanatoare, precum si contrare dreptului la asociere, prevazut de art. 37
alin. (1) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, Curtea de Apel Bacau apreciaza ca textele legale
criticate sub aspectul constitutionalitatii sunt "in vigoare si in
prezent", nefiind abrogate prin dispozitiile art. 150 alin. (1) din
Constitutie, intrucat nu contravin prevederilor art. 37 asa cum se sustine prin
exceptie.
In temeiul art. 24 din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate punctele de
vedere ale Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
Senatul, in punctul sau de vedere, considera vadit neintemeiata exceptia,
Decretul nr. 367/1971 fiind in vigoare si in concordanta cu prevederile
Constitutiei.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este nefondata,
deoarece detinerea, portul si folosirea armelor de vanatoare nu constituie un
drept, astfel ca statul poate stabili conditiile de autorizare corespunzatoare;
conditia autorizarii numai a membrilor Asociatiei Generale a Vanatorilor si
Pescarilor Sportivi de a avea arma de vanatoare nu este discriminatorie, fauna
cinegetica fiind sub protectia legii, ceea ce presupune "supravegherea
exercitata de anumite autoritati" si "evitarea extinderii sferei
celor care pot atenta la existenta acestei faune", ceea ce este in
concordanta cu atributiile asociatiei prevazute de Legea nr. 26/1976; daca art.
9 lit. a) din Decretul nr. 367/1971 ar fi fost abrogat, oricine ar putea fi
autorizat sa obtina arme de vanatoare; art. 37 din Constitutie consacra numai
dreptul de asociere in cadrul "asociatiilor si organizatiilor de drept
public" infiintate "in virtutea unei libertati sau unui drept
consacrat prin Constitutie" si nu a celor ce se creeaza pe baza libertatii
contractuale ce fac parte din "categoria asociatiilor de drept
privat" din care "se pare ca face parte si Societatea de Vanatoare
"Mistretul".
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
In temeiul art. 5 din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat relatii in legatura
cu exceptia invocata de la Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
si de la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi.
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului considera ca exceptia
nu este intemeiata, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 5, combinat cu art.
15 alin. 4 din Legea nr. 26/1976, si ale Statutului Asociatiei Generale a
Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, adoptat in temeiul aceleiasi legi,
vanatoarea se practica numai de catre vanatori, pe baza de permise de
vanatoare, eliberate de aceasta asociatie, si a autorizatiei emise de
detinatorul fondului de vanatoare. Se mentioneaza ca vanatorii care incalca
prevederile Legii nr. 26/1976 si Statutul Asociatiei Generale a Vanatorilor si
Pescarilor Sportivi sunt de drept exclusi din asociatie si, pierzand aceasta
calitate, nu mai pot practica vanatoarea si nici detine arme de vanatoare. Se
arata ca obligativitatea ca orice persoana care doreste sa detina arma de
vanatoare sa fie si membru vanator, posesor al unui permis, era prevazuta si in
art. 49 din Legea pentru protectia vanatului si reglementarea vanatorii,
publicata in Monitorul Oficial nr. 167/1921, precum si in art. 19 din Legea
privind portul si vanzarea armelor de foc, publicata n Monitorul Oficial nr.
134/1947.
In opinia sa, Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi
apreciaza ca exceptia este nefondata, deoarece Decretul nr. 367/1971 privind
regimul armelor, munitiilor si materialelor explozibile este unicul act
normativ in materie, in vigoare, iar incalcarea lui atrage, dupa caz,
raspunderea contraventionala, potrivit H.C.M. nr. 1.369/1971, sau raspunderea
penala, potrivit art. 279 din Codul penal. De asemenea, se arata, ca, in
conformitate cu art. 648 din Codul civil, facultatea (dreptul) de a vana este
reglementata printr-o lege particulara (speciala), iar in prezent regimul
juridic al vanatului este reglementat prin Legea nr. 26/1971, ale carei
prevederi nu contravin Constitutiei din anul 1991, astfel incat aceasta lege
este in vigoare potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie. In conformitate cu
dispozitiile imperative ale acestei legi, "vanatoarea se practica numai de
vanatori" (art. 5), in conditiile prevazute la art. 21 lit. c) si la art.
21 lit. 9), si numai in baza permiselor de vanatoare eliberate de Asociatia
Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi" (art. 15 alin. 1) in
conditiile stabilite in statutul asociatiei (art. 15 alin. final). In ce
priveste detinerea de arme de vanatoare, se arata ca din prevederile art. 7 din
Decretul nr. 367/1971 rezulta ca cetatenii romani pot fi autorizati sa detina
si sa poarte asemenea arme, insa, potrivit art. 9 lit. a), autorizarea este
conditionata de calitatea de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si
Pescarilor Sportivi. Conditiile si modalitatea dobandirii calitatii de vanator
si de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi sunt
prevazute in statutul acestei asociatii, potrivit caruia eliberarea carnetului
de membru si a permisului de vanatoare se face numai in urma promovarii unui
examen teoretic si practic, dupa o scolarizare si un stagiu practic. De aceea
numai titularii carnetului de membru si ai permisului de vanatoare pot fi
autorizati de organele de politie sa detina si sa poarte arme de vanatoare; iar
pierderea, indiferent, de motiv, a calitatii de vanator, membru al Asociatiei
Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, duce la anularea autorizarii de
a detine si a purta arme de vanatoare si la retragerea permisului, in temeiul
dispozitiilor imperative prevazute in art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971.
CURTEA,
luand act de exceptia ridicata, de raportul intocmit de judecatorul-raportor,
precum si de dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Constata cat este competenta sa solutioneze exceptia, intrucat, desi legea
este anterioara Constitutiei din anul 1991, instanta, prin opinia sa, considera
ca dispozitiile atacate ca neconstitutionale sunt in vigoare si deci se
justifica interesul reclamantei pentru pronuntarea unei decizii de catre Curte.
Tinand seama de dispozitiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 si de
obiectul litigiului, in ce priveste art. 9 din Decretul nr. 367/1971 numai
prevederile de la lit. a), care se refera la armele de vanatoare, pot face
obiectul exceptiei invocate
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate s-au invocat doua motive.
Prin primul motiv se considera ca fiind discriminatorie, in defavoarea
asociatiilor private de vanatori, cum este Societatea de Vanatoare
"Mistretul" Bacau, conditionarea eliberarii permiselor de portarma
numai de calitatea de membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor
Sportivi.
In al doilea motiv de neconstitutionalitate se sustine ca aceasta
conditionare incalca dreptul la libera asociere, intrucat in acest fel membrii
asociatiilor de vanatoare private, neavand acces la obtinerea unui permis de
portarma, implicit nu au posibilitatea realizarii scopului asociatiei.
Regimul juridic al armelor de foc este, prin excelenta, de drept public, ce
nu poate fi afectat prin intelegeri private, inclusiv in cadrul dreptului de
asociere. Ca atare, in acest domeniu vointa si interventia legiuitorului sunt
indispensabile, avand in vedere pericolul pe care il pot reprezenta portul si
utilizarea armelor in general. Conditionarea eliberarii permisului pentru
portul armelor de vanatoare de calitatea de vanator este, de aceea, justificata
si constitutionala. Prin exceptia, se sustine ca ar avea calitatea de vanator
nu numai membrii Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, ci
si ai asociatiilor private, constituite in temeiul art. 37 din Constitutie.
Calitatea de vanator o pot avea insa numai membrii Asociatiei Generale a
Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, asa cum rezulta din prevederile Legii nr.
26/1976, ca urmare a unei pregatiri specifice, verificata prin anumite teste,
dupa cum se precizeaza in relatiile comunicate de asociatie prin Adresa nr.
1.244 din 16 mai 1995.
Prevederile acestei legi nu fac insa obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel incat constituie o realitate juridica de care
Curtea trebuie sa tina seama in aprecierea criticilor formulate. De asemenea,
reglementarea calitatii de vanator, a drepturilor si, mai ales, a obligatiilor
pe care le implica pentru protectia faunei cinegetice intereseaza atat regimul
armelor de vanatoare, spre a se preveni detinerea unor astfel de arme de catre
persoane ce nu ar fi supuse rigorilor legale si de natura deontologica ale
vanatorii, cat si asigurarea echilibrului ecologic intre speciile de animale
salbatice, in corelatie cu conditiile naturale de mediu. De aceea Curtea nu
poate retine ca fiind o discriminare faptul ca unei persoane care este numai
membru al unei asociatii private, cum este Societatea de Vanatoare
"Mistretul" Bacau, nu i se poate elibera un permis de portarma cat
timp membrii unei asemenea asociatii pot fi si membrii ai Asociatiei Generale a
Vanatorilor si Pescarilor Sportivi. Prin calitatea de membru al Asociatiei
Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, vanatorii sunt supusi tuturor
rigorilor legale si de natura deontologica pentru realizarea carora asociatia a
fost constituita, iar prin calitatea de membru al unei asociatii private el
poate beneficia in plus, de organizarea si practicarea vanatorii in cadrul
asociatiei respective, cu respectarea acestor rigori. Sunt doua aspecte deci
care nu se exclud ci, dimpotriva, se conjuga si care, asa cum rezulta din
hotararea Judecatoriei Bacau de autorizare a Societatii de Vanatoare "Mistretul"
Bacau, au fost avute in vedere de instanta de judecata, in sentinta
mentionandu-se ca "cei inscrisi isi pastreaza calitatea de membru al
Asociatiei Vanatorilor si Pescarilor Bacau". Pentru considerentele aratate
nu se poate retine nici ca textele invocate ca fiind neconstitutionale ar
incalca dreptul de libera asociere, prevazut de art. 37 alin. (1) din
Constitutie. Astfel cum s-a statuat prin Decizia Curtii Constitutionale nr.
2/1993, "dreptul la asociere se poate exercita numai cu respectarea legii
si nu impotriva ei". De aceea conditia prevazuta in art. 9 lit. a) si in
art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, referitoare la calitatea de membru
al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi, pentru autorizarea
detinerii de arme de vanatoare, nu este antinomica cu dreptul de asociere. Un
membru al Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi se poate
asocia, potrivit art. 37 alin. (1) din Constitutie, intr-o societate de
vanatoare paralela, fiind deopotriva legat de regulile specifice statutului sau
de vanator, cat si de cele privind calitatea sa de asociat.
Totodata, Curtea constata ca, intrucat in conceptia Legii nr. 26/1971
privind economia vanatului si vanatoarea exista o singura organizatie a
vanatorilor careia ii revin in exclusivitate raspunderile legate de exercitarea
vanatorii, aceasta situatie nu mai corespunde conditiilor create ca urmare a
exercitarii de catre vanatori a dreptului la asociere. In respectul acestui
drept, si asociatiile de vanatori ar trebui sa aiba un statut legal specific
domeniului vanatorii si cerintelor legate de protectia faunei cinegetice, in
concordanta cu imperativele de ordine publica privind regimul armelor de
vanatoare, precum si cu statutul constitutional al dreptului de proprietate si
al celui de asociere.
Avand in vedere considerentele expuse, tinand seama de prevederile art. 9
si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, raportate la prevederile art.
37 alin. (1), ale art. 134 alin. (2) lit. e) si ale art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si de dispozitiile art. 13 alin. (1) lit. A. c), ale art.
24 alin. (4) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 lit. a)
si ale art. 17 lit. c) din Decretul nr. 367/1971, invocata de Societatea de
Vanatoare "Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 1.741/1994 al Curtii de
Apel Bacau, Sectia contencios administrativ.
2. Face un apel catre cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei pentru
elaborarea unui nou cadru legislativ privind vanatoarea si regimul juridic al
armelor de vanatoare, in vederea realizarii unei depline concordante cu
prevederile constitutionale referitoare la dreptul de asociere, dreptul de
proprietate, precum si la obligatia statului de a asigura exploatarea
resurselor naturale in conformitate cu interesul national, ocrotirea mediului
inconjurator si mentinerea echilibrului ecologic.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 7 iunie 1995.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada