DECIZIE Nr. 118 din 23 septembrie 1998
privind conditiile de prezentare si duratele programelor destinate campaniei
electorale pentru alegerile locale
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 372 din 1 octombrie 1998
Pentru aplicarea prevederilor art. 32 alin. (2) din Legea audiovizualului
nr. 48/1992 si in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 70/1991*) privind
alegerile locale, republicata, cu modificarile ulterioare,
in temeiul art. 29 din Legea audiovizualului,
Consiliul National al Audiovizualului decide:
------------
*) Legea nr. 70/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, si a mai fost modificata prin Legea nr.
164 din 30 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 284 din 31 iulie 1998.
Art. 1
Se aproba conditiile de prezentare si duratele programelor destinate
campaniei electorale pentru alegerile locale, prezentate in anexele nr. 1 si
1a), care fac parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Decizia intra in vigoare la data adoptarii ei si va fi adusa la cunostinta
publica prin mijloacele de informare in masa.
Titularii licentelor de emisie, precum si orice alte persoane interesate
pot intra in posesia prezentei decizii la sediul Consiliului National al
Audiovizualului.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 2 din 18 aprilie 1996 privind
conditiile de prezentare si duratele programelor destinate campaniei electorale
pentru alegerile locale.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,
MIRCEA SORIN MOLDOVAN
ANEXA 1
CONDITIILE DE PREZENTARE
SI DURATELE PROGRAMELOR DESTINATE CAMPANIEI ELECTORALE PENTRU ALEGERILE LOCALE
Campania electorala pentru alegerile locale se va desfasura in conformitate
cu prevederile Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, cu
modificarile ulterioare.
La campania electorala vor participa candidatii partidelor parlamentare si
ai celor neparlamentare, ai aliantelor politice si ai aliantelor electorale, ai
organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, precum si
candidatii independenti, potrivit art. 57 din Legea nr. 70/1991, republicata.
In campania electorala pentru alegerile locale candidatii se bucura de
sanse egale si au acces la posturile de radio si de televiziune, publice si
particulare, pentru prezentarea platformei electorale.
Posturile de radio si de televiziune, publice si particulare, inclusiv cele
prin cablu, carora Consiliul National al Audiovizualului le-a autorizat serviciul
"C", vor dovedi prin activitatea lor in perioada electorala o
deschidere reala spre valorile autentice ale democratiei, asigurand, intr-o
atmosfera de urbanitate si egalitate de tratament, pluralismul opiniilor si
echidistanta.
In cursul emisiunilor electorale candidatii isi pot exprima opiniile fara
ca prin interventiile lor:
- sa conteste ordinea constitutionala;
- sa puna in pericol ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor;
- sa se abata de la schimbul de idei, inlocuind argumentele intemeiate pe
probe obiective, indiscutabile, cu referiri sau aluzii la temperamentul,
caracterul, viata personala ale interlocutorului (adversarului), precum si la
optiunile sale profesionale si intelectuale);
- sa defaimeze sau sa atenteze la onoarea altei persoane.
In cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisa combinarea
de culori, de semne grafice sau de sunete care sa evoce simbolurile nationale
ale Romaniei sau ale altui stat.
Posturile de radio si de televiziune, publice si particulare, precum si
societatile de televiziune prin cablu au obligatia sa reflecte intreaga
campanie electorala in spiritul Constitutiei (art. 1, 4 si 13).
Interventiile electorale pot varia ca durata intre 3 si 10 minute
(etaloanele sunt de 3 minute - cele scurte, de 5 minute - cele medii si de 10
minute - cele lungi).
Timpii de antena la radiodifuziunile si la televiziunile publice si
particulare, inclusiv la cele prin cablu, care opereaza autorizat serviciul
"C" (productie proprie), se acorda partidelor politice, aliantelor
politice si aliantelor electorale, conform legii electorale, in fiecare dintre
zilele de marti, miercuri, joi, vineri si sambata, la ore de maxima audienta.
Candidatii independenti din circumscriptiile electorale din municipiul
Bucuresti si cei din resedintele de judet, care nu sunt in raza de acoperire a
unui studiou, au acces la serviciile publice nationale de radiodifuziune si de
televiziune in acelasi interval de timp de 5 minute pe toata durata campaniei
electorale.
Emisiunile electorale vor fi realizate in direct sau vor fi inregistrate,
in proportiile stabilite de candidati.
In cazul utilizarii unor materiale de arhiva audiovizuala:
- se va face mentiunea imagini de arhiva si se va preciza data filmarii;
- nu sunt permise montajele care, in loc sa puna in dezbatere publica,
argumentata, punctele de vedere ale interlocutorului (adversarului), defaimeaza
si aduc atingere onoarei acestuia.
Materialele care servesc la intocmirea unui bilant al actiunilor trecute,
in vederea unui mesaj cu caracter electoral, sunt considerate ca facand parte
din spatiul de emisie acordat campaniei electorale. Acel timp va fi considerat
spatiu de emisie folosit de candidat pentru campania electorala.
Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune publice se va
face gratuit, conform art. 57 din Legea nr. 70/1991, republicata.
Posturile de radio si de televiziune particulare pot oferi acces
candidatilor in conditiile Legii nr. 70/1991, republicata, garantandu-le
acestora conditii egale.
Accesul partidelor politice, al aliantelor politice, al aliantelor
electorale, precum si al candidatilor independenti si al organizatiilor
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale la posturile private de
radiodifuziune si de televiziune, inclusiv la televiziunile prin cablu, care
opereaza autorizat serviciul "C", se face prin contract incheiat
intre mandatarii financiari si respectivele posturi. Fiecare post va practica
tarife unice pe unitatea de timp de emisie pentru toti solicitantii.
La posturile de radio si de televiziune publice vor fi oferite zilnic
(marti - sambata) mai multe programe, structurate astfel:
- o agenda electorala de 10 - 15 minute, programata in cursul diminetii
intre orele 9,00 - 11,00 la televiziune si intre orele 11,00 - 13,00 la radio;
- un studiou electoral de 60 de minute, programat intre orele 18,00 - 20,00
la televiziune si intre orele 17,00 - 19,00 la radio.
Posturile de radio si de televiziune particulare vor adopta aceeasi
structura pentru programele electorale (agenda electorala si studiou
electoral), cu duratele si cu orarele sus-mentionate.
Posturile publice de radio si de televiziune vor realiza si vor difuza in
perioada campaniei electorale si programe de informare, in cadrul carora sa se
dea explicatii clare si complete despre sistemul electoral, tehnica votarii si
calendarul campaniei electorale.
Redactorii emisiunilor informative ale posturilor de radio si de
televiziune, publice si particulare, au obligatia sa fie corecti si impartiali
in comentariile lor privind campania electorala.
Toate posturile de radio si de televiziune, publice si particulare, care
emit pe cale radioelectrica, inclusiv televiziunile prin cablu, carora
Consiliul National al Audiovizualului le-a autorizat serviciul "C",
au obligatia ca, in timpul campaniei electorale, sa nu prezinte candidati in
jurnalele lor de stiri, evenimentele electorale ale zilei urmand sa fie tratate
ca stiri de presa. Fac exceptie candidatii care au deja functii publice pe plan
local si care pot fi prezenti in asemenea emisiuni, in minimum de timp necesar
pentru comunicarea unei informatii (de regula, maximum un minut). Informatia nu
trebuie sa cuprinda nici un mesaj electoral. De asemenea, respectivele posturi
de radio si de televiziune nu vor invita si nu vor prezenta candidatii in
emisiuni de alta natura decat cele cu caracter electoral.
Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, precum si
candidatii independenti si cei ai organizatiilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale au obligatia sa solicite, conform legii electorale, in
termen de 5 zile de la declansarea campaniei electorale, conducerii posturilor
de radiodifuziune si de televiziune, publice si particulare, acordarea timpilor
de antena. Solicitarile peste acest termen nu se iau in considerare.
Atat emisiunile legate de campania electorala, cat si interventiile
candidatilor, nominalizate ca atare, vor fi anuntate din timp (cu minimum 24 de
ore inaintea respectivei emisiuni) de posturile de radio si de televiziune,
publice si particulare.
Daca la o emisiune electorala participa doi sau mai multi candidati,
ordinea prezentarilor va fi stabilita dupa criteriul tragerii la sorti.
Emisiunile cu caracter electoral nu se reprogrameaza.
Cu 24 de ore inainte de ziua alegerilor si in ziua alegerilor, posturile de
radio si de televiziune, publice si particulare, nu vor transmite informatii
sau comentarii privind compania electorala si nu vor invita sau prezenta
candidati in emisiuni. Fac exceptie, potrivit legii, comunicatele provenind de
la comisiile electorale.
Sondajele de opinie care se difuzeaza in afara emisiunilor electorale au
caracter de stiri de presa, urmand regimul acestora, si nu vor contine
comentarii sau interpretari ale celor care le prezinta la posturile de radio
sau de televiziune.
Emisiunile de radio si de televiziune cu caracter electoral vor fi
inregistrate si tinute la dispozitia Consiliului National al Audiovizualului pe
toata durata campaniei electorale.
Cu 48 de ore inainte de ziua votarii si in ziua votarii nici un sondaj nu
va fi comunicat pe posturile de radio si de televiziune, publice si
particulare. De asemenea, in ziua votarii nu va fi comunicat nici un rezultat
electoral partial inainte de inchiderea ultimei sectii de votare.
Posturile de radio si de televiziune, publice si particulare, au obligatia
sa asigure dreptul la replica stabilit de Consiliul National al Audiovizualului
prin Decizia nr. 175/1993.
In cadrul programelor destinate campaniei electorale se pot folosi si
spoturi publicitare electorale.
Mesajele publicitare cu caracter electoral vor fi transmise in vecinatatea
nemijlocita a spatiului electoral acordat unui candidat, separate prin generic
si specificandu-se ca este vorba de publicitate electorala. Durata acestora
face parte din timpii de antena acordati fiecarui candidat pe posturile de
radio si de televiziune, publice si particulare.
Spatiile de publicitate electorala acordate la posturile de radio si de
televiziune, publice si particulare, nu pot depasi 10% din timpul total acordat
fiecarui candidat pentru campania electorala.
Durata acestora nu se include in timpul maxim de publicitate comerciala
autorizata.
Nu este permisa introducerea mesajelor electorale in publicratea inserata
in programele de radio si de televiziune, alta decat cea cu caracter electoral.
Este interzisa publicitatea electorala cu 24 de ore inainte de ziua votarii
si in ziua votarii.
Posturile de radio si de televiziune particulare, care intentioneaza sa
difuzeze emisiuni electorale, au obligatia sa comunice acest fapt Consiliului
National al Audiovizualului, conform modelului prezentat in anexa nr. 1a), in
termen de 5 zile de la data aducerii la cunostinta publica a datei alegerilor
prin publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, si sa faca publica aceasta
intentie prin presa sau prin programele lor.
Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage dupa sine sanctiuni
conform Legii audiovizualului nr. 48/1992 si Legii nr. 70/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare.
ANEXA 1a)
Societatea Comerciala ...........
Licenta de emisie nr. ...........
Decizia de autorizare nr. .......
pentru ..........................
in localitatea ..................
Catre
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
DIRECTIA GENERALA L.A.R.
Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, cod 70060
Fax 01.312.46.34
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al
Audiovizualului nr. 118 din 23 septembrie 1998, va comunicam ca postul nostru
de radio/televiziune/distributie prin cablu serviciul "C"
intentioneaza sa difuzeze emisiuni desemnate campaniei electorale pentru
alegerile locale, respectand conditiile de prezentare si duratele programelor
electorale prevazute in decizia sus-mentionata.
Estimam ca difuzarea acestor emisiuni va incepe la data de ... si ca
acestea vor fi programate in zilele saptamanii stabilite prin decizie, in
functie de volumul solicitarilor, intre orele: ...............................
...............................
...............................
Persoanele din cadrul studioului nostru, investite cu responsabilitati
directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale, sunt:
......................., avand functia de ........................;
......................., avand functia de ........................;
si pot fi contactate la telefon ..........., fax: ........... .
........................................................
(semnatura si stampila titularului de licenta de emisie)
NOTA:
Pentru societatile comerciale care detin mai multe licente de emisie,
aceasta comunicare se face pentru fiecare post in parte.