DECIZIE Nr. 45 din 14 aprilie 2000
privind duratele si conditiile de prezentare ale programelor destinate
campaniei electorale pentru alegerile locale
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 158 din 17 aprilie 2000
In temeiul prevederilor art. 32 alin. (2) din Legea audiovizualului nr.
48/1992 si cu respectarea art. 29 din aceeasi lege,
in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale,
republicata, cu modificarile ulterioare*),
------------
*) Legea nr. 70/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996 si a mai fost modificata prin Legea nr.
164/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 284 din 31
iulie 1998, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 153 din 13 aprilie 2000.
Consiliul National al Audiovizualului decide:
Art. 1
Campania electorala pentru candidatii partidelor parlamentare si ai celor
neparlamentare, ai aliantelor politice si ai aliantelor electorale, ai
organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, precum si pentru
candidatii independenti se desfasoara in conditiile stabilite la cap. II
sectiunea a 7-a din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, cu
modificarile ulterioare.
Art. 2
Pentru prezentarea platformei electorale candidatii au acces la posturile
de radio si de televiziune, publice si private, inclusiv la cele prin cablu,
carora Consiliul National al Audiovizualului le-a autorizat difuzarea
programelor de conceptie proprie, conform art. 21 lit. c) din Legea
audiovizualului nr. 48/1992.
Art. 3
Posturile de radio si de televiziune, publice si private, precum si
societatile de televiziune prin cablu au obligatia sa reflecte intreaga
campanie electorala in spiritul prevederilor art. 1, 4 si 13 din Constitutie si
cu respectarea stricta a tuturor prevederilor art. 57 din Legea nr. 70/1991,
republicata.
Art. 4
(1) Mesajele cu continut electoral vor fi prezentate exclusiv in emisiunile
destinate campaniei electorale.
(2) Emisiunile electorale vor asigura tuturor participantilor conditii
egale privind libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor si echidistanta.
(3) In cadrul emisiunilor electorale candidatii isi pot exprima opiniile
fara ca prin interventiile lor:
a) sa conteste ordinea constitutionala;
b) sa puna in pericol ordinea publica, siguranta persoanelor si a
bunurilor;
c) sa defaimeze sau sa atenteze la onoarea altei persoane;
d) sa se abata de la schimbul de idei, inlocuind argumentele intemeiate pe
probe obiective, indiscutabile, cu referiri sau aluzii la temperamentul, caracterul,
viata personala ale altui candidat, precum si la optiunile sale profesionale,
religioase si intelectuale.
Art. 5
In cazul utilizarii unor materiale de arhiva audiovizuala:
a) se face mentiunea "imagini de arhiva" si se precizeaza data
filmarii sau a inregistrarii;
b) sunt interzise montajele care, in loc sa puna in dezbatere publica,
argumentata, punctele de vedere ale altui candidat, defaimeaza si aduc atingere
onoarei acestuia.
Art. 6
Materialele care servesc la intocmirea unui bilant al actiunilor trecute,
in vederea unui mesaj cu caracter electoral, sunt considerate ca facand parte
din spatiul de emisie acordat campaniei electorale; acel timp este considerat
spatiu de emisie folosit de candidat pentru campania electorala.
Art. 7
Posturile publice de radio si de televiziune vor oferi zilnic, de marti
pana sambata, mai multe programe, structurate astfel:
a) o agenda electorala de maximum 30 de minute, programata in cursul
diminetii intre orele 7,00 - 11,00, atat la televiziune, cat si la radio;
b) un studio electoral de maximum 120 de minute, prezentat in cel mult doua
grupaje, programat intre orele 17,00 - 22,00 la posturile de televiziune si
intre orele 16,00 - 21,00 la posturile de radio;
c) programe de informare, in cadrul carora se dau explicatii clare si
complete despre sistemul electoral, tehnica votarii si calendarul campaniei
electorale.
Art. 8
Posturile private de radio si de televiziune vor adopta aceeasi structura
pentru programele electorale, respectiv agenda electorala si studio electoral,
cu duratele si cu orarele sus-mentionate.
Art. 9
(1) Redactorii emisiunilor informative au obligatia sa fie corecti si
impartiali in comentariile lor privind campania electorala.
(2) Este interzisa prezentarea candidatilor in emisiunile de stiri,
evenimentele electorale ale zilei urmand sa fie tratate ca stiri de presa.
(3) Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent candidatii care au
deja functii publice pe plan local si care pot fi prezenti in emisiunile de
stiri, in timpul minim necesar pentru comunicarea unei informatii, de regula
maximum un minut; informatia nu trebuie sa cuprinda nici un mesaj electoral.
(4) Este interzisa prezentarea candidatilor in emisiuni de alta natura
decat cele cu caracter electoral.
Art. 10
Emisiunile electorale si interventiile candidatilor, nominalizate ca atare,
vor fi anuntate cu minimum 24 de ore inainte.
Art. 11
Ordinea prezentarii intr-o emisiune electorala la care participa 2 sau mai
multi candidati se stabileste prin tragere la sorti.
Art. 12
Emisiunile cu caracter electoral nu se reprogrameaza si nu se transmit in
reluare.
Art. 13
Dreptul la replica se acorda in conditiile stabilite de Consiliul National
al Audiovizualului prin Decizia nr. 175/1993.
Art. 14
(1) In cadrul programelor electorale pot fi transmise spoturi publicitare
electorale in vecinatatea nemijlocita a spatiului electoral acordat unui
candidat, separate prin generic, specificandu-se ca este vorba de publicitate
electorala.
(2) Durata spoturilor publicitare electorale face parte din timpul de
antena pentru campania electorala, acordat fiecarui candidat; spatiile de
publicitate electorala nu pot depasi 10% din timpul total acordat fiecarui
candidat.
(3) Durata spoturilor publicitare electorale nu se include in timpul maxim
de publicitate comerciala autorizata.
Art. 15
Emisiunile de radio si de televiziune cu caracter electoral vor fi
inregistrate si tinute la dispozitia Consiliului National al Audiovizualului
pana la anuntarea rezultatului oficial al alegerilor.
Art. 16
Prezentarea sondajelor de opinie, difuzate in afara emisiunilor electorale,
nu va contine comentarii sau interpretari.
Art. 17
Cu 48 de ore inainte de ziua alegerilor si in ziua alegerilor este
interzisa transmiterea oricarui sondaj electoral.
Art. 18
Cu 24 de ore inainte de ziua alegerilor si in ziua alegerilor sunt
interzise transmiterea de informatii sau comentarii privind campania
electorala, publicitatea electorala si invitarea sau prezentarea candidatilor
in emisiuni; fac exceptie, potrivit legii, comunicatele provenind de la
comisiile electorale.
Art. 19
In ziua alegerilor este interzisa comunicarea rezultatelor electorale
partiale inainte de inchiderea ultimei sectii de votare.
Art. 20
Titularii de licente de emisie care intentioneaza sa difuzeze emisiuni
electorale au obligatia sa comunice acest fapt Consiliului National al
Audiovizualului, printr-o adresa care sa respecte modelul prezentat in anexa,
cu cel putin 24 de ore inainte de inceperea campaniei electorale, si sa faca
publica aceasta intentie prin presa si/sau prin programele lor.
Art. 21
Raspunderea pentru respectarea prevederilor legii si ale prezentei decizii
revine titularului licentei de emisie, indiferent de sursa programului transmis
sau retransmis.
Art. 22
Nerespectarea prevederilor Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale,
republicata, si ale prezentei decizii atrage dupa sine sanctiunile prevazute la
cap. V din Legea audiovizualului nr. 48/1992.
Art. 23
(1) In cazul aplicarii unei sanctiuni de catre Consiliul National al
Audiovizualului, posturile de televiziune sanctionate vor afisa, timp de 48 de
ore, pe intreaga durata a emisiunilor electorale si a publicitatii electorale,
in mod lizibil, in partea inferioara a ecranului, obiectul sanctiunii, in
formularea transmisa de Consiliul National al Audiovizualului.
(2) In cazul posturilor de radio sanctionate, informarea publicului privind
obiectul sanctiunii va fi transmisa, timp de 48 de ore, atat la inceputul, cat
si la sfarsitul tuturor emisiunilor cu caracter electoral.
(3) In cazul in care sanctiunea Consiliului National al Audiovizualului se
refera la o abatere constatata in cuprinsul unei emisiuni, alta decat
emisiunile electorale, anuntarea obiectului sanctiunii se va face cu ocazia
proximei editii a respectivei emisiuni, in conditiile stabilite la alin. (1),
respectiv (2).
Art. 24
Pe data intrarii in vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia
Consiliului National al Audiovizualului nr. 118 din 23 septembrie 1998 privind
conditiile de prezentare si duratele programelor destinate campaniei electorale
pentru alegerile locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 372 din 1 octombrie 1998.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,
MIRCEA SORIN MOLDOVAN
ANEXA 1
Societatea Comerciala....................
Licenta de emisie nr. ...................
Decizia de autorizare nr. ...............
pentru ..................................
in localitatea ..........................
Catre
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
DIRECTIA GENERALA L.A.C.
Bucuresti, Bd Libertatii nr. 14,
sectorul 5, cod 70060
Fax 01.312.46.34
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al
Audiovizualului nr. 45 din 14 aprilie 2000, va comunicam ca postul nostru de
radio/televiziune/distributie prin cablu intentioneaza sa difuzeze emisiuni
destinate campaniei electorale pentru alegerile locale, respectand prevederile
Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare,
precum si duratele si conditiile de prezentare ale programelor electorale
prevazute in decizia sus-mentionata.
Estimam ca difuzarea acestor emisiuni va incepe la data de ........... si
ca acestea vor fi programate in zilele saptamanii stabilite prin decizie, in
functie de volumul solicitarilor, intre orele: .......................
.......................
.......................
.......................
.......................
Persoanele din cadrul studioului nostru, investite cu responsabilitati
directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale, sunt:
............................, avand functia de ....................;
telefon ...................., fax ...................;
............................, avand functia de ....................;
telefon ...................., fax ................... .
...................................
(semnatura si stampila titularului
de licenta de emisie)
NOTA:
Pentru societatile comerciale care detin mai multe licente de emisie,
aceasta comunicare se face pentru fiecare post in parte.