DECIZIE Nr. 127 din 4 iulie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 4
din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru
realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 82/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 414 din 31 august 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind
stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si constructii
de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 82/1995,
exceptie ridicata de Iulian Laurentiu Platica si Simona Platica in Dosarul nr.
1.202/1996 al Judecatoriei Tulcea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, Iulian Laurentiu Platica,
Simona Platica si Consiliul Local Tulcea, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei ca nefondata, deoarece apreciaza ca art. 5 alin.
4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 nu contravine dispozitiilor
constitutionale ale art. 16, iar art. 43 din Constitutie nu are legatura cu
textul criticat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.202/1996,
Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari
publice si constructii de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 82/1995, exceptie ridicata de Iulian Laurentiu Platica si Simona
Platica intr-o cauza civila avand ca obiect obligatia de a face, formulata de
acestia impotriva Consiliului Local Tulcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 5 alin.
4, in redactarea prevazuta de Legea nr. 82/1995 prin care a fost aprobata
Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, articol potrivit caruia dobanzile stipulate
de acest text se vor practica pentru contractele incheiate dupa publicarea
legii in Monitorul Oficial al Romaniei, incalca art. 16 si 43 din Constitutie,
deoarece, pe de o parte, "creeaza doua categorii de cetateni, cei care au
incheiat contracte in baza unei ordonante fara putere de lege si cei care au
incheiat contracte dupa aprobarea acestei ordonante, cu vadita dezavantajare a
celor dintai", iar pe de alta parte asigura un nivel de trai decent numai
pentru unii.
Din concluziile scrise, depuse in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, reiese ca aceasta priveste dispozitiile alin. 2 al art.
5 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 82/1995. Examinand insa continutul acestor dispozitii, rezulta ca,
din eroare, autorii exceptiei s-au referit la textul acestui alineat.
Judecatoria Tulcea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile art. 5
alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 sunt constitutionale, intrucat ele
"reprezinta o aplicare a principiului neretroactivitatii legii civile,
consacrat in art. 15 alin. (2) din Constitutie". Se arata ca modificarea
cuantumului dobanzii prin Legea nr. 82/1995 produce efecte numai in privinta
contractelor ce urmeaza a fi incheiate in perioada activitatii sale, potrivit
principiului ca actul juridic produce efecte in raport cu legea sub imperiul
careia a luat nastere. In consecinta, pentru toate persoanele care la un moment
determinat incheie un act juridic sau se afla in situatia de a incheia un
astfel de act efectele sunt prevazute de legea in vigoare, fara nici o
discriminare si cu respectarea principiului egalitatii.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 82/1995, este
neintemeiata. Se arata ca "modificarea prin Legea nr. 82/1995 a cuantumului
unor dobanzi produce efecte numai in privinta contractelor ce urmeaza a fi
incheiate in perioada in care aceasta lege este in vigoare, altfel s-ar incalca
principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constitutie." Prevederile criticate nu contravin nici dispozitiilor
constitutionale ale art. 16, intrucat respectarea principiului egalitatii
presupune ca, pentru persoanele care, intr-o perioada determinata, incheie un
act juridic sau se afla in situatia de a incheia un astfel de act, isi produce
efectele legea in vigoare, fara privilegii si fara discriminari. Se mai arata
ca art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, care se refera doar la
aplicarea legii in timp, nu are nici o legatura cu continutul art. 43 din Constitutie,
articol pe care autorul exceptiei il invoca, de asemenea, in sustinerea
neconstitutionalitatii textului criticat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. 2, art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 82/1995, dispozitii care prevad: "Dobanzile
prevazute in acest articol se vor practica pentru contractele de imprumut sau
de vanzare incheiate dupa data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulata,
Curtea constata ca nu poate fi retinuta sustinerea potrivit careia art. 5 alin.
4 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 incalca art. 16 din Constitutie
referitor la "Egalitatea in drepturi", intrucat, stabilind ca
dobanzile prevazute de text se aplica contractelor de imprumut sau de vanzare
incheiate dupa data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a legii prin
care au fost aprobate, creeaza doua categorii de cetateni, cei care au incheiat
contracte inainte de aprobarea ordonantei si cei care au incheiat contracte
dupa aprobarea acesteia, cu vadita dezavantajare a celor dintai. Respectarea
principiului egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 din Constitutie,
potrivit caruia "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari. (2) Nimeni nu este mai presus de
lege [...]", presupune ca, fata de persoanele care intr-o perioada
determinata incheie un act juridic sau se afla in situatia de a incheia un
astfel de act, isi produce efectele legea in vigoare, fara privilegii si fara
discriminari. In acest fel, in mod egal si fara discriminari, sunt aplicate si
prevederile criticate in cauza de fata ca fiind neconstitutionale.
Aplicarea dobanzilor prevazute la art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994, in redactarea modificata prin Legea nr. 82/1995, contractelor de
imprumut sau de vanzare incheiate anterior publicarii acestei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei ar constitui o incalcare a principiului neretroactivitatii
legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile".
In sustinerea neconstitutionalitatii art. 5 alin. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 19/1994 s-a invocat si incalcarea art. 43 din Constitutie
privind "Nivelul de trai", care dispune: "(1) Statul este
obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura
sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asistenta sociala prevazute de lege."
Curtea constata insa ca raportarea textului de lege criticat la aceste
prevederi constitutionale este nerelevanta pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate,
astfel ca nici acest motiv nu poate fi primit, critica de neconstitutionalitate
neavand, practic vreo legatura cu dispozitia constitutionala invocata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 4
din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru
realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 82/1995, exceptie ridicata de Iulian
Laurentiu Platica si Simona Platica in Dosarul nr. 1.202/1996 al Judecatoriei
Tulcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 iulie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman