DECIZIE Nr. 130 din 13 octombrie 1998
referitoare la constitutionalitatea dispozitiilor art. 59 alin. 1 din Legea
Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 473 din 9 decembrie 1998

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 59 alin. 1 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, ridicata de
recurentul Dinu Emil-Dumitru in Dosarul nr. 564/1997 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din data de 6 octombrie 1998, in
prezenta autorului exceptiei, lipsind reprezentantul Presedintiei Romaniei,
pentru care procedura de citare este legal indeplinita.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ, prin
Incheierea din 18 februarie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 564/1997, a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 59 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, ridicata de
recurentul Dinu Emil-Dumitru.
Din incheierea de sesizare, ca si din actele si lucrarile dosarului
mentionat al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ,
rezulta ca obiectul litigiului pe fond il constituie actiunea introdusa la data
de 26 septembrie 1996 de catre domnul Dinu Emil-Dumitru, in temeiul Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, impotriva Presedintiei Romaniei
"pentru refuzul nejustificat de a solutiona cererea de autorizare a urmaririi
penale si a trimiterii in judecata a domnului Vasile Manea-Dragulin, fost
procuror general, precum si pentru refuzul nejustificat de a solutiona
reclamatia privind nesolutionarea cererii respective". Recurentul Dinu
Emil-Dumitru a solicitat autorizarea mentionata, intrucat, potrivit opiniei
sale, domnul Vasile Manea-Dragulin se face vinovat de "savarsirea
infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor prevazute la
art. 246 alin. 1 din Codul penal si ultraj prevazut la art. 239 alin. 1 din
Codul penal", prin eliberarea sa "absolut ilegala si abuziva"
din functia de prim-procuror al Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului
3 Bucuresti.
Prin Sentinta civila nr. 1.180 din 12 decembrie 1996 a Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ, actiunea a fost respinsa;
impotriva acestei sentinte Dinu Emil-Dumitru a formulat recurs.
In fata instantei de recurs, recurentul a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 din Legea nr. 56/1993. Atat in
incheierea de sesizare, cat si in cererea prin care s-a ridicat exceptia si in
cererea de recurs se sustine ca dispozitiile acestui text sunt
neconstitutionale in masura in care ele nu se aplica procurorului general si
adjunctilor sai, intrucat incalca dispozitiile constitutionale cuprinse in art.
16 alin. (1), potrivit carora "cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari" si
dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (1), in baza carora
"cetatenii beneficiaza de drepturile si libertatile consacrate prin
Constitutie si prin alte legi". Tot astfel se arata ca se incalca
principiul potrivit caruia "justitia este unica si egala pentru
toti". Autorul exceptiei sustine, de asemenea, ca, potrivit art. 16 alin.
(3) din Constitutie, "egalitatea in drepturi este aplicabila si
cetatenilor care ocupa functii ori demnitati publice", iar aceste
dispozitii impun ca procurorul general sa beneficieze de "dreptul garantie
- regula speciala de protectie prevazuta de art. 59" din Legea nr. 56/1993
si sa nu poata fi urmarit penal ori trimis in judecata "fara autorizarea
Presedintelui Romaniei", intocmai ca presedintele Curtii Supreme de
Justitie si cei enumerati prin dispozitia legala atacata.
In continuare, in esenta, sunt utilizate argumente in sprijinul sustinerii
ca dispozitiile constitutionale anterior citate "impun ca procurorul
general sa beneficieze de dreptul garantie speciala de protectie prevazut de
art. 59 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, de a nu fi urmarit
penal sau contraventional, ori trimis in judecata fara autorizarea
Presedintelui Romaniei, intocmai ca presedintele Curtii Supreme de Justitie,
vicepresedintele, presedintii de sectii si ceilalti judecatori ai acestei Curti",
deoarece, in conformitate cu dispozitiile art. 46 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, procurorul general are calitatea de magistrat;
acesta face parte din aceeasi ierarhie a functiilor de conducere, avand in
vedere ca, potrivit prevederilor art. 47 din legea anterior mentionata,
ierarhia functiilor de conducere in cadrul corpului magistratilor se stabileste
in raport cu nivelul instantelor si al parchetelor; intocmai ca si
presedintele, vicepresedintele, presedintii de sectii si ceilalti judecatori ai
Curtii Supreme de Justitie, procurorul general este numit in functie de
Presedintele Romaniei, pe o durata de 6 ani, la propunerea Consiliului Suprem
al Magistraturii; functia de "procuror general al Romaniei constituie o
demnitate publica, nefiind echivalenta functiei de simplu magistrat";
ministrul justitiei, conform prevederilor constitutionale si ale Legii nr.
92/1992, nu are autoritate asupra "procurorului general al Romaniei",
pentru ca nu are atributii de numire a lui in functie si, implicit, nu poate
aviza urmarirea penala sau trimiterea sa in judecata"; Presedintele
Romaniei autorizeaza urmarirea penala a persoanelor pe care le numeste in
demnitati publice potrivit art. 108 alin. (2) din Constitutie, "neputand
fi admisa discriminarea negativa a procurorului general al Romaniei";
lipsa unor reglementari explicite privind conditiile speciale de urmarire
penala ori de trimitere in judecata a procurorului general nu poate fi
interpretata in sensul ca acesta nu ar beneficia de aceleasi reguli speciale de
protectie, prevazute la art. 59 din Legea nr. 56/1993, de care beneficiaza
ceilalti demnitari aflati in aceeasi situatie juridica.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ si-a
exprimat opinia ca, desi exceptia de neconstitutionalitate este admisibila,
fiind in conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (1) - (3) din Legea nr.
47/1992 de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, aceasta este
nefondata.
In temeiul prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca, prin exceptia ridicata, nu
se "pune problema neconstitutionalitatii prevederilor citate din Legea nr.
56/1993, ci aceea a interpretarii lor extensive, in sensul ca ele ar trebui sa
fie aplicabile si altui magistrat care nu are calitatea de judecator al Curtii
Supreme de Justitie". Se mai sustine ca, intrucat Legea nr. 56/1993 are caracter
special, dispozitiile sale sunt de stricta interpretare si aplicare. In
consecinta, Guvernul considera ca exceptia "nu poate fi retinuta ca
admisibila".
Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au comunicat punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, concluziile
procurorului si ale autorului exceptiei, precum si dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Dispozitia legala atacata din Legea nr. 56/1993 are urmatorul cuprins:
"Presedintele Curtii Supreme de Justitie, vicepresedintele,
presedintii de sectii si ceilalti judecatori ai acestei Curti nu pot fi
urmariti penal sau contraventional ori trimisi in judecata fara autorizarea
Presedintelui Romaniei.
Ministerul de Interne are obligatia sa acorde, la cerere, protectie
magistratilor si familiilor lor, in cazurile in care viata, integritatea
corporala sau avutul acestora sunt supuse unei amenintari."
Curtea, examinandu-si competenta potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, urmeaza sa
se pronunte numai asupra constitutionalitatii dispozitiilor alin. 1 al art. 59
din Legea nr. 56/1993, pentru ca, desi prin exceptie a fost atacat articolul in
integralitatea sa, nici din cererea prin care s-a ridicat exceptia si nici din
incheierea de sesizare nu rezulta vreo referire la dispozitiile alin. 2 al art.
59.
Se retine ca autorul exceptiei considera ca alin. 1 al art. 59 din Legea
nr. 56/1993 ar trebui sa prevada ca nici procurorul general de pe langa Curtea
Suprema de Justitie sa nu poata fi urmarit penal sau contraventional ori trimis
in judecata fara autorizarea Presedintelui Romaniei. In masura in care textul
legal atacat nu se aplica si procurorului general al Parchetului de pe langa
Curtea Suprema de Justitie, se incalca dispozitiile constitutionale care
consacra principiul egalitatii, "neputand fi admisa discriminarea negativa
a procurorului general". In opinia autorului exceptiei, presedintele
Curtii Supreme de Justitie, presedintii de sectie, vicepresedintii, ceilalti
judecatori si procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie se bucura de drepturile si libertatile consacrate prin Constitutie si
prin alte legi, in mod egal, potrivit prevederilor art. 15 alin. (1) si ale
art. 16 alin. (1) si (3) din Constitutie.
Curtea retine insa ca atat art. 15 alin. (1), cat si art. 16 alin. (1) din
Constitutie privesc drepturi cetatenesti, garantand egalitatea in drepturi a
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu egalitatea
autoritatilor sau a demnitarilor in fata legii.
Nu este intemeiata nici sustinerea ca, potrivit dispozitiilor art. 16 alin.
(3) din Constitutie, "egalitatea in drepturi este aplicabila si
cetatenilor care ocupa functii si demnitati publice", fiindca aceasta
dispozitie reglementeaza dreptul exclusiv al cetatenilor romani cu domiciliul
in tara de a ocupa functii si demnitati publice.
Se constata ca legiuitorul constituant a stabilit distinct pentru
autoritatile publice norme fundamentale de organizare si functionare in titlul
III al Constitutiei, denumit "Autoritatile publice", si, de asemenea,
in sectiuni distincte, la cap. VI "Autoritatea judecatoreasca",
reglementari cu privire la instantele de judecata si cu privire la Ministerul
Public, creand si statute diferite pentru judecatori si pentru procuror.
Dispozitiile constitutionale ale art. 124 referitoare la statutul judecatorilor
prevad ca acestia sunt numiti de Presedintele Romaniei si sunt inamovibili, iar
cele ale art. 131 referitoare la statutul procurorilor prevad ca acestia isi
desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si
al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei.
Statutul legal al magistratilor a fost reglementat prin Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, in notiunea de "magistrat" fiind
inclusi atat judecatorii, cat si procurorii.
Cu toate ca dispozitiile art. 130 din Constitutie nu prevad ca procurorii
sunt numiti de Presedintele Romaniei, numirea acestora in acelasi mod cu
numirea judecatorilor se realizeaza in temeiul art. 133 alin. (1), coroborat cu
art. 94 lit. c) din Constitutie.
Insa, prin efectul numirii, procurorii nu sunt inamovibili, fiindca
inamovibilitatea nu decurge din actul de numire, ci din norma constitutionala;
or, legiuitorul constituant a stabilit prin art. 124 din legea fundamentala ca
sunt inamovibili numai judecatorii, iar nu si procurorii.
Acelasi statut constitutional diferit a fost avut in vedere de legiuitor si
la elaborarea dispozitiilor art. 59 din Legea nr. 56/1993, prevazand numai
pentru presedintele, vicepresedintele, presedintii de sectii si pentru ceilalti
judecatori ai Curtii Supreme de Justitie conditia autorizarii de catre
Presedintele Romaniei a urmaririi lor penale sau contraventionale ori pentru
trimiterea in judecata.
Textul alin. 1 al art. 59 din Legea nr. 56/1993 este criticat si pentru ca
incalca dispozitiile art. 108 alin. (2) din Constitutie, care, sustine autorul
exceptiei, prevad ca Presedintele Romaniei autorizeaza "urmarirea penala a
persoanelor numite in demnitati publice". Curtea retine insa ca
prevederile art. 108 alin. (2) din Constitutie se refera la dreptul Camerei
Deputatilor, al Senatului si al Presedintelui Romaniei sa ceara urmarirea
penala a membrilor Guvernului, precum si la dreptul Presedintelui Romaniei sa
dispuna suspendarea acestora din functie.
Fata de cele de mai sus, urmeaza sa se constate ca dispozitia legala
atacata este constitutionala.
In afara considerentelor aratate deja, solutia respingerii exceptiei se
impune si pentru ca in exercitarea controlului de constitutionalitate, potrivit
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale, Curtea nu poate modifica sau completa
prevederea legala supusa controlului. Aceasta ar insemna ca instanta de
contencios constitutional sa se transforme in legiuitor pozitiv, ceea ce este
contrar dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 58 alin. (1) si al art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si al art. 2 alin. (3), al art. 13 alin. (1)
lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. 1
din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, ridicata de Dinu Emil-Dumitru
in Dosarul nr. 564/1997 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 octombrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu