DECIZIE Nr.
831 din 16 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (3) partea finala din Legea
nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a
statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor din
patrimoniul regiilor autonome de interes local
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 3 ianuarie 2007
Ion Predescu - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 550/2002
privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor
de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a
consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de
interes local, excepţie ridicată de Societatea Comercială „GVM Exim" -
S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 1.147/CA/2006-R al Curţii de Apel Oradea -
Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate,
invocând în aces sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 161 din 28 februarie 2006. Se mai apreciază că
textul de lege criticat nu încalcă art. 52 din Constituţie, deoarece Legea nr.
550/2002 a fost adoptată în conformitate cu cerinţele impuse de art. 76 din
Constituţie. Totodată, se consideră că susţinerile autorului excepţiei, care se
referă la existenţa unor neconcordanţe legislative, nu pot fi analizate de
către Curte, întrucât excedează competenţei acesteia.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 14 iunie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 1.147/CA/2006-R, Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor din art. 8 alin. (3) din Legea nr.
550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului
şi a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor
judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor
autonome de interes local, excepţie ridicată de Societatea Comercială „GVM
Exim" - S.R.L. din Oradea într-o cauză având ca obiect soluţionarea
recursului formulat împotriva unei sentinţe prin care a fost respinsă acţiunea
autorului excepţiei pentru anularea raportului de evaluare a unui spaţiu
comercial.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale criticate încalcă
textele constituţionale ale art. 21, ale art. 52 şi ale art. 129. In acest
sens, se apreciază că art. 8 alin. (3) din Legea nr. 550/2002 elimină
posibilitatea unei instanţe superioare de a controla modul în care a fost
aplicată legea de către prima instanţă. Totodată, se consideră că sunt
încălcate prevederile art. 282 alin. 1 teza a 2-a din Codul de procedură civilă
si ale art. 20 alin. (1) din Legea nr. 554/2004.
Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este
întemeiată. In acest sens, se arată că reglementarea limitelor exercitării
dreptului la acţiune la un singur grad de jurisdicţie prin lege ordinară încalcă
textele constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, se arată că
Legea nr. 550/2002 conţine o reglementare specială, prin care s-a promovat o
soluţie legislativă diferită faţă de reglementarea cu caracter general cuprinsă
în Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Alegerea soluţiei, într-o
situaţie specială, ţine exclusiv de voinţa legiuitorului, chiar dacă aceasta
este diferită de dreptul comun în materie. Totodată, se arată că dispoziţiile
art. 129 din Constituţie, care se referă la căile de atac, nu cuprind nici o
precizare cu privire la numărul gradelor de jurisdicţie.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. In acest sens,
este invocată jurisprudenta Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2),' şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate, astfel cum rezultă din motivarea acesteia, îl constituie
dispoziţiile art. 8 alin. (3) partea finală din Legea nr. 550/2002 privind
vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de
prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a
consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de
interes local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 5 noiembrie 2002. Titlul legii a fost modificat prin Legea nr. 558/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.200 din 15
decembrie 2004. Textul de lege criticat are următorul cuprins: „(3) Raportul
de evaluare şi stabilirea preţului de vânzare pot fi contestate de persoanele
interesate, în termen de 5 zile de la depunerea raportului, la secţia de
contencios administrativ a tribunalului. Judecata se face de urgenţă, cu
citarea contestatorului, a comisiei şi a evaluatorului. Comisia este
reprezentată de preşedintele acesteia. Participarea procurorului este
obligatorie. Hotărârea este definitivă şi irevocabilă".
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 52
privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică şi ale art. 129
privind folosirea căilor de atac.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
Curtea s-a mai pronunţat în sensul constituţionalităţii
prevederilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 550/2002, chiar sub aspectele avute
în vedere de către autorul excepţiei. Astfel, prin Decizia nr. 161 din 28
februarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 27 martie 2006, Curtea a
statuat că Legea fundamentală nu cuprinde prevederi care să stabilească căile
de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti, stabilind în art. 129 că acestea
se exercită „în condiţiile legii". Cu acelaşi prilej, Curtea a arătat că
accesul la justiţie nu presupune şi accesul la toate mijloacele procedurale
prin care se înfăptuieşte justiţia, iar instituirea regulilor de desfăşurare a
procesului în faţa instanţelor judecătoreşti, deci şi reglementarea căilor
ordinare sau extraordinare de atac, este de competenţa exclusivă a
legiuitorului, care poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite,
reguli speciale de procedură. Astfel, accesul liber la justiţie nu înseamnă
accesul la toate structurile judecătoreşti şi la toate căile de atac.
De asemenea, Curtea a apreciat că nici măcar Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale nu prevede un
dublu grad de jurisdicţie, această garanţie procedurală existând doar în
materie penală, potrivit art. 2 din Protocolul nr. 7 la Convenţie, în timp ce
în celelalte domenii are aplicabilitate textul art. 13 din Convenţie. Astfel,
textul art. 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale presupune doar existenţa posibilităţii efective de a
supune judecăţii unei instanţe naţionale cazul violării unui drept consacrat de
Convenţie (Cauza Kudla împotriva Poloniei, 2000) şi, în consecinţă, „nu impune un anumit număr al gradelor de
jurisdicţie sau un anumit număr al căilor de atac".
Neexistând elemente noi, de natură a determina
schimbarea jurisprudenţei Curţii, considerentele şi soluţia deciziei mai sus
amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
In ceea ce priveşte invocarea în susţinerea excepţiei
de neconstituţionalitate a încălcării prevederilor Codului de procedură civilă
şi ale Legii nr. 554/2004, Curtea observă că, în conformitate cu prevederile
art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, instanţa de contencios constituţional realizează
un control de constituţionalitate a legilor şi altor acte normative, ceea ce
presupune controlul conformităţii acestora în raport cu dispoziţiile
Constituţiei, şi nu are competenţa de a asigura coordonarea legislativă,
atribuţiune ce revine, în mod exclusiv, autorităţii legiuitoare.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 8 alin. (3) partea finală din Legea nr. 550/2002 privind
vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de
prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a
consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de
interes local, excepţie ridicată de Societatea Comercială „GVM Exim" -
S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 1.147/CA/2006-R al Curţii de Apel Oradea -
Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 noiembrie
2006.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Benke Karoly