DECIZIE Nr. 23
din 12 mai 2008
cu privire la aplicarea
dispozitiilor art. 40 si 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004
privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale
functionarilor publici pe anul 2005, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 76/2005, ale art. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind
reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici pentru anul 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
417/2006, si ale art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele
masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale
functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul
unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si
cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2007, referitor la
posibilitatea functionarilor publici din cadrul instantelor si parchetelor de a
beneficia, incepand cu data de 1 ianuarie 2005, de anumite drepturi banesti
reglementate de legislatia specifica personalului auxiliar de specialitate
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 895 din 30 decembrie 2008
Dosar nr. 6/2008
Sub preşedinţia domnului profesor universitar dr.
Nicolae Popa, preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Secţiile Unite ale Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-au întrunit pentru a
examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la
aplicarea dispozitiilor art. 40 si 41 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si
a altor drepturi ale functionarilor publici pe anul 2005, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 76/2005, ale art. 42 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor
drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 417/2006, si ale art. 41 din Ordonanta Guvernului nr.
6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor
drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici,
precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul
2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2007, referitor
la posibilitatea functionarilor publici din cadrul instantelor si parchetelor
de a beneficia, incepand cu data de 1 ianuarie 2005, de anumite drepturi
banesti reglementate de legislatia specifica personalului auxiliar de
specialitate.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 88 de
judecători din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul
legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia în sensul de a se stabili că
funcţionarii publici din cadrul instanţelor şi parchetelor nu beneficiază de
drepturile băneşti reglementate de legislaţia specifică personalului auxiliar
de specialitate din cadrul instanţelor şi al parchetelor de pe lângă acestea.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul
legii, constată următoarele:
Prin recursul în interesul legii
nr. 4.214/c/814/2007 din 26 februarie 2008, declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, se învederează că
în practica judiciară nu există un punct de vedere unitar cu privire la
interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 40 şi 41 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pe anul 2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 76/2005, ale art. 42 din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pentru anul 2006, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 417/2006, şi ale art. 41 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007
privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici, în anul
2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 232/2007, referitor
la posibilitatea funcţionarilor publici din cadrul instanţelor şi parchetelor
de a beneficia, începând cu data de 1 ianuarie 2005, de anumite drepturi băneşti reglementate de legislaţia
specifică personalului auxiliar de specialitate.
In acest sens se precizează:
I. Unele instanţe de judecată
au considerat că, în aplicarea prevederilor art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004, funcţionarii publici sunt îndreptăţiţi să beneficieze
de sporurile sau de alte drepturi salariale prevăzute de legislaţia specifică
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
Totodată, s-a apreciat că acest text de lege are caracter
obligatoriu şi vine în completarea drepturilor generale stabilite pentru toate
categoriile de funcţionari publici, în considerarea unui tratament
nediscriminatoriu, în condiţiile aceluiaşi loc de muncă.
II. Potrivit altei practici,
acţiunile reclamanţilor - funcţionari publici au fost admise numai în parte,
fiindu-le acordate doar acele sporuri sau drepturi băneşti care sunt prevăzute
exclusiv de legislaţia care reglementează salarizarea personalului auxiliar din
instanţe şi parchete şi care nu se regăsesc în legislaţia specifică
funcţionarilor publici.
In motivarea acestui punct de vedere s-a considerat că,
în cazul în care legislaţia care reglementează drepturile salariale ale funcţionarilor publici prevede
sporuri sau drepturi care au acelaşi conţinut cu cele prevăzute de legislaţia
specifică autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea, acestea nu se vor putea acorda decât o singură dată, respectiv în
temeiul legislaţiei care reglementează drepturile salariale ale funcţionarilor
publici, şi nu în temeiul legislaţiei specifice autorităţii publice în care îşi
desfăşoară activitatea, deoarece în caz contrar s-ar realiza o discriminare
pozitivă, în sensul că funcţionarilor publici le-ar fi acordate mai multe
drepturi decât personalului auxiliar care funcţionează în cadrul acelei
autorităţi, ceea ce este inadmisibil.
III. In fine, alte instanţe au respins acţiunile
reclamanţilor funcţionari publici din cadrul instanţelor şi parchetelor, iar în
motivare s-a argumentat că, începând cu anul 2005, drepturile salariale
cuvenite funcţionarilor publici au fost reglementate de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
76/2005.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi au aplicat
corect dispoziţiile legii.
In cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor
de pe lângă acestea funcţionează, de regulă, magistraţi, personal auxiliar de
specialitate, funcţionari publici şi personal contractual (care desfăşoară
activităţi administrative, de gospodărire, întreţinere-reparaţii şi de
deservire).
Potrivit art. 31 din Legea nr. 188/1999 privind
statutul funcţionarilor publici, republicată: „(1) Pentru activitatea
desfăşurată funcţionarii publici au dreptul la un salariu compus din:
a) salariul de bază;
b) sporul pentru vechime în muncă;
c) suplimentul postului;
d) suplimentul corespunzător treptei de salarizare.
(2) Funcţionarii publici beneficiază de prime şi de
alte drepturi salariale, în condiţiile legii.
(3) Salarizarea funcţionarilor
publici se face în conformitate cu prevederile legii privind stabilirea
sistemului unitar de salarizare pentru funcţionarii publici."
Această dispoziţie legală consacră, deci, principiul
sistemului unitar de salarizare pentru funcţionarii publici, indiferent de
autoritatea, instituţia publică sau unitatea bugetară în care îşi desfăşoară
activitatea.
In aceste condiţii, funcţionarii publici din cadrul
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea nu pot fi
salarizaţi diferit de funcţionarii publici din celelalte autorităţi şi
instituţii bugetare.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 245/2000
privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 8 decembrie 2000, s-a stabilit un sistem de salarizare
pentru funcţionarii publici, inclusiv pentru funcţionarii publici care aveau
statute proprii, aprobate prin legi speciale, în măsura în care acestea nu
dispuneau altfel.
S-a urmărit crearea unui sistem unitar de salarizare
aplicabil tuturor funcţionarilor publici, necesitatea restrângerii costurilor
administraţiei publice, crearea unei ierarhii a sistemului de salarizare, pe
categorii, clase şi grade, şi stabilirea unui raport just între partea fixă şi
partea variabilă a salariului, care să ţină seama de activitatea depusă şi de
importanţa ei.
Pentru activitatea depusă funcţionarii publici aveau
dreptul la salariu care se compunea dintr-o parte fixă, reprezentând salariul
de bază pe categorii, clase şi grade profesionale, şi o parte variabilă,
compusă din sporuri şi indemnizaţii la salariul de bază.
De asemenea, funcţionarii publici beneficiau de premii,
recompense, stimulente şi alte drepturi menţionate la cap. IV şi V ale actului
normativ respectiv.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 245/2000 a fost
însă abrogată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele
măsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii
de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele
autorităţii judecătoreşti, aprobată cu modificări prin Legea nr. 386/2001, şi
apoi respinsă prin Legea nr. 725/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 794 din 13 decembrie 2001.
Prin art. II din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 s-a prevăzut că salariul de bază şi celelalte
drepturi salariale ale funcţionarilor publici se stabilesc, în continuare,
potrivit prevederilor Legii nr. 154/1994 privind sistemul de stabilire a
salariului de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul
de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sistemul
bugetar, cu modificările şi completările ulterioare, şi, după caz, ale altor
acte normative în vigoare, aplicabile în sistemul bugetar.
Drepturile de natură salarială ale funcţionarilor
publici au fost ulterior reglementate prin mai multe acte normative, cum ar fi:
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 192/2002 privind reglementarea
drepturilor de natură salarială ale funcţionarilor publici, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 228/2003, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 123/2003 privind creşterile salariale ce se vor acorda personalului din
sectorul bugetar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 10/2004 privind Statutul personalului vamal, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 243/2004, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
82/2004 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, aprobată prin Legea
nr. 9/2005, Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în
mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi
completările ulterioare etc.
De asemenea, au fost adoptate o serie de ordonanţe ale Guvernului referitoare la creşteri salariale pentru
funcţionarii publici din diverse domenii de activitate.
Incepând cu anul 2005, salarizarea funcţionarilor
publici s-a făcut potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
92/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 76/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 18
aprilie 2005.
Conform art. 1 alin. (2) din acest
act normativ, adoptarea sistemului de salarizare a funcţionarilor publici a
avut în vedere crearea premiselor pentru implementarea din anul 2006 a
sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, crearea unei
ierarhizări a sistemului de salarizare pe categorii, clase, grade profesionale
şi salarizarea în raport cu activitatea depusă, cu importanţa şi complexitatea
atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în fişa postului.
Sistemul de salarizare cuprindea salariile de bază,
sporurile, premiile, stimulentele şi alte drepturi.
Salariile de bază au fost stabilite în funcţie de
nivelul studiilor necesare exercitării funcţiei publice şi în raport cu
categoria şi, după caz, cu gradul profesional al funcţiei publice, precum şi în
raport cu nivelul la care se presta activitatea, respectiv la nivel central sau
local, pentru fiecare grad profesional al funcţiei publice de execuţie existând
3 trepte de salarizare.
Funcţionarii publici beneficiau de: indemnizaţii de
conducere, salarii de merit, spor de vechime în muncă, spor pentru activitatea
desfăşurată în timpul nopţii, spor pentru orele prestate peste durata normală a
timpului de lucru, spor pentru titlul ştiinţific de doctor, dacă îşi desfăşurau
activitatea în domeniul pentru care aveau titlul ştiinţific respectiv, premii lunare şi un premiu anual,
stimulente pentru activitatea de confiscare, valorificare de bunuri şi
încasarea de penalităţi, un concediu de odihnă plătit în raport cu vechimea în
muncă, concedii plătite în cazul unor evenimente familiale deosebite,
indemnizaţii de delegare şi detaşare, indemnizaţii de instalare, concedii de
studii etc. Totodată, unii funcţionari publici beneficiau de un spor de
confidenţialitate pentru activitatea prestată în cadrul unor anumite instituţii
ale administraţiei publice centrale.
Potrivit art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 92/2004, funcţionarii publici beneficiau de sporurile sau de alte drepturi
salariale prevăzute de legislaţia specifică autorităţii sau instituţiei publice
în care îşi desfăşoară activitatea.
Aceste dispoziţii au fost preluate de art. 42 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 417/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie
2006, precum şi de art. 41 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 232/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 16 iulie
2007.
Incepând cu anul 2006,
funcţionarii publici au beneficiat, în plus faţă de drepturile salariale
prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2004, de sporuri pentru
condiţii vătămătoare şi sporuri pentru condiţii periculoase de muncă, iar cei
din cadrul Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncă, care participă la
selecţia şi recrutarea forţei de muncă pentru lucrul în străinătate, de un spor
de până la 5% din salariul de bază.
In ceea ce priveşte salarizarea personalului puterii
judecătoreşti, aceasta a fost stabilită iniţial prin Legea nr. 52/1991 cu
privire la salarizarea personalului din organele judecătoreşti.
Dispoziţii referitoare la salarizarea acestui personal
se găseau şi în Legea nr. 56/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale
judecătorilor Curţii Supreme de Justiţie, ale magistraţilor asistenţi şi ale
celorlalte categorii de personal, modificată şi completată prin Ordonanţa
Guvernului nr. 55/1997, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
126/2000.
Un nou sistem de salarizare pentru autoritatea judecătorească s-a stabilit prin Legea nr. 50/1996
privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 83/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 339/2001.
Acest act normativ avea mai multe capitole, el
reglementând şi salarizarea personalului din laboratoarele de expertiză
criminalistică, a personalului Institutului Naţional al Magistraturii,
personalului din serviciile de reintegrare socială şi supraveghere, precum şi a
personalului din Direcţia Generală a Penitenciarelor, din unităţile subordonate
acesteia, din Serviciul Independent de Protecţie şi Anticorupţie, din Direcţia
medicală şi unităţile sanitare subordonate, precum şi a personalului din
Ministerul Justiţiei care coordona şi controla aceste instituţii.
Capitolul I al legii avea mai
multe secţiuni, una reglementând salarizarea şi alte drepturi ale
magistraţilor, iar alta salarizarea personalului auxiliar de specialitate şi a
altor categorii de personal, drepturile salariale, precum şi alte drepturi
comune întregului personal fiind prevăzute în cap. V al
actului normativ respectiv.
Incepând cu anul 2003, salarizarea
şi alte drepturi ale magistraţilor au fost stabilite prin Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea şi alte drepturi ale
magistraţilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 347/2003,
personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi
parchetelor de pe lângă acestea continuând să fie salarizat conform Legii nr.
50/1996 si Legii nr. 56/1996.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006
privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor
categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 45/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 169 din 9 martie
2007, s-au reglementat salarizarea şi alte drepturi ale membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii, ale judecătorilor de la Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, de la curţile de apel, tribunale şi judecătorii, ale procurorilor de
la parchetele de pe lângă aceste instanţe, ale magistraţilor asistenţi de la
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ale personalului de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor, potrivit Legii nr. 303/2004 privind
statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi salarizarea şi unele drepturi ale
asistenţilor judiciari.
Potrivit art. 2 din acest act normativ, salarizarea şi
celelalte drepturi ale judecătorilor, ale procurorilor, ale personalului
asimilat acestora şi ale magistraţilor asistenţi se stabilesc ţinându-se seama
de locul şi rolul justiţiei în statul de drept, de răspunderea, complexitatea
şi riscurile funcţiei, de incompatibilităţile şi interdicţiile prevăzute de
lege pentru aceste categorii de personal.
Potrivit art. 59 din Legea nr.
567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, stabilirea drepturilor şi
îndatoririlor personalului auxiliar se face ţinându-se seama de locul şi rolul
acestuia în desfăşurarea activităţii de justiţie, de răspunderea şi
complexitatea fiecărei funcţii, de interdicţiile şi incompatibilităţile
prevăzute de lege pentru persoanele care sunt încadrate în instituţiile
publice.
De asemenea, conform art. 60 din acelaşi act normativ:
„(1) Pentru activitatea desfăşurată personalul auxiliar de specialitate al
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea are dreptul la
o salarizare stabilită în raport cu nivelul instanţei sau parchetului, cu
funcţia deţinută, cu vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi cu alte
criterii prevăzute de lege."
(2) Abrogat
„(3) Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea beneficiază de salarii de
bază, spor de vechime, prime şi de alte drepturi salariale, în condiţiile
legii.
(4) Salarizarea personalului auxiliar de
specialitate, a funcţionarilor publici şi a personalului contractual din cadrul
instanţelor judecătoreşti, parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din
cadrul Ministerului Justiţiei, Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii
Naţionale de Grefieri se stabileşte prin lege specială.
(5) Până la intrarea în vigoare a legii speciale de
salarizare, rămân aplicabile în continuare dispoziţiile legale referitoare la
salarizarea personalului prevăzut la alin. (4)."
Incepând cu anul 2007, salarizarea personalului
auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor
de pe lângă acestea a fost stabilită prin Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007.
Această ordonanţă reglementează salarizarea şi alte
drepturi ale personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, astfel cum este definit la
art. 3 din Legea nr. 567/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
respectiv grefieri, grefieri statisticieni, grefieri documentarişti, grefieri
arhivari, grefieri registratori, grefieri informaticieni, agenţi procedurali,
aprozi şi şoferi.
In ceea ce priveşte salarizarea personalului
contractual al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea
ea este reglementată de actele normative privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază din sectorul bugetar.
Se observă, deci, voinţa legiuitorului de a stabili în
cadrul puterii judecătoreşti sisteme de salarizare pe categorii de personal,
unul pentru magistraţi şi altul pentru personalul auxiliar de specialitate,
funcţionarii publici şi personalul contractual fiind retribuit în baza unor
acte normative care se aplică, în general, în toate domeniile de activitate
unde este încadrat un astfel de personal.
Totodată, chiar dacă până în prezent nu a fost adoptată
o lege a sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, este
evidentă intenţia legiuitorului de a salariza după aceleaşi criterii această
categorie de personal, indiferent de autoritatea, instituţia publică sau
unitatea bugetară în care îşi desfăşoară activitatea.
Pentru ca sporurile sau alte drepturi salariale să fie
specifice unei autorităţi sau instituţii publice, trebuie ca aceste drepturi să
fie acordate numai personalului autorităţii respective şi de ele să beneficieze
întregul personal.
Drept urmare, actele normative
care reglementează salarizarea doar a unei anumite categorii de personal, cum
ar fi magistraţii sau personalul auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi parchetelor de pe lângă acestea, nu îndeplinesc cerinţa de a
constitui o „legislaţie specifică autorităţii sau instituţiei publice" în
care funcţionarii publici îşi desfăşoară activitatea.
Aceste acte normative fiind de strictă interpretare,
dispoziţiile lor sunt aplicabile numai categoriei de personal la care se referă
şi nu întregului personal, astfel încât, în lipsa unei prevederi exprese, nu
pot fi extinse şi la alte categorii de personal din cadrul autorităţii sau
instituţiei publice.
Pe de altă parte, marea majoritate a sporurilor şi
altor drepturi salariale acordate magistraţilor sau personalului auxiliar de
specialitate sunt prevăzute şi de legislaţia care reglementează salarizarea
funcţionarilor publici, astfel încât ele nu mai pot fi acordate încă o dată
acestei categorii de personal sau în procentele din salariul de bază specificate
pentru magistraţi ori personalul auxiliar.
Este de necontestat faptul că atribuţiile, condiţiile
de încadrare şi specificul muncii personalului auxiliar de specialitate al
instanţelor judecătoreşti şi parchetelor sunt total diferite de cele ale
funcţionarilor publici, astfel încât aceştia din urmă nu pot beneficia de
aceleaşi sporuri sau drepturi salariale acordate în mod expres de lege numai
unei anumite categorii de personal a puterii judecătoreşti.
Ca atare, prin art. 40 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 92/2004, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 76/2005, art. 42 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 417/2006, şi art. 41 din Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
232/2007, legiuitorul nu a înţeles să completeze salarizarea funcţionarilor
publici cu drepturile salariale prevăzute de lege pentru o anumită categorie de
personal din sistemul judiciar.
In consecinţă, în baza
dispoziţiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, republicată, şi ale art. 329 alin. 2 şi 3 din Codul de procedură
civilă, urmează a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili că
dispoziţiile legale menţionate mai sus se interpretează în sensul că
funcţionarii publici din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de
pe lângă acestea nu beneficiază de drepturile băneşti reglementate de
legislaţia specifică personalului auxiliar de specialitate din cadrul
instanţelor şi al parchetelor.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
Dispoziţiile art. 40 şi 41 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pe anul 2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 76/2005, ale art. 42 din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pentru anul 2006, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 417/2006, şi ale art. 41 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007
privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 232/2007, se interpretează
în sensul că:
Funcţionarii publici din cadrul instanţelor şi
parchetelor nu beneficiază de drepturile băneşti reglementate de legislaţia
specifică personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor şi al
parchetelor de pe lângă acestea.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de
procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 12 mai 2008.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei