DECIZIE Nr.
1354 din 10 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, precum si art. 1 alin.
(3), art. 8 alin. (5) lit. b) si art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002
privind regimul juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul
comunitatii, asa cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 108/2003 privind desfiintarea inchisorii contraventionale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 887 din 29 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.108/2003 pentru
desfiinţarea închisorii contravenţionale, excepţie ridicată de instanţa de
judecată în Dosarul nr. 10.407/281/2008 şi în Dosarul nr. 10.424/281/2008 ale
Judecătoriei Ploieşti - Secţia civilă.
Dezbaterile au avut loc în
şedinţa publică din data de 4 decembrie 2008 şi au fost consemnate în
încheierea de la acea dată, iar, în urma deliberărilor, Curtea a dispus
amânarea pronunţării pentru 10 decembrie 2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 8 septembrie 2008 şi 15 septembrie
2008, pronunţate în dosarele nr. 10.407/281/2008 şi nr. 10.424/281/2008, Judecătoria
Ploieşti - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii
contravenţionale.
Excepţia a fost ridicată, în dosarele de mai sus, de
Judecătoria Ploieşti - Secţia civilă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, instanţa de judecată susţine că dispoziţiile legale atacate
contravin prevederilor art. 1 alin. (3) şi (5) şi art. 16 din Constituţia
României, deoarece înlocuirea amenzii contravenţionale cu sancţiunea prestării
unei activităţi în folosul comunităţii este condiţionată de consimţământul
contravenientului, ceea ce are ca efect exonerarea acestuia de orice sancţiune,
în ipoteza în care nu are venituri care să poată fi urmărite. în aceeaşi ordine
de idei, se susţine că, în condiţiile arătate, desfiinţarea închisorii
contravenţionale este de natură să lipsească statul de puterea de constrângere
prin care asigură respectarea legii.
Potrivit art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale atacate nu contravin Constituţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare,
punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aşa cum a fost modificat prin articol unic punctul 1 din
Legea nr. 352/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006, precum şi
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2003 pentru
desfiinţarea închisorii contravenţionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 747
din 26 octombrie 2003, dispoziţii care au următorul
cuprins:
Art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001: „In
cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termenul prevăzut la alin.
(4), instanţa procedează la înlocuirea amenzii cu sancţiunea obligării la
prestarea unei activităţi în folosul comunităţii, cu acordul acestuia."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prin dispoziţiile art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001, aplicarea sancţiunii obligării la prestarea unei activităţi în folosul
comunităţii este condiţionată de acordul contravenientului. Acest fapt este de
natură a lipsi de eficienţă sancţiunea aplicată pentru comiterea unei fapte
antisociale, cu consecinţa încălcării dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din
Constituţia României, în conformitate cu care „In România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a
legilor este obligatorie".
In consecinţă, Curtea urmează să constate că sintagma
„cu acordul acestuia", folosită în cuprinsul textului analizat, este
neconstituţională.
Curtea constată, de asemenea,
că dispoziţii similare ce impun acordul contravenientului pentru prestarea unei
munci în folosul comunităţii se regăsesc şi în art. 1 alin. (3), art. 8 alin.
(5) lit. b) şi art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 privind regimul
juridic al sancţiunii prestării unei activităţi în folosul comunităţii,
modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 108/2003 pentru
desfiinţarea închisorii contravenţionale. Aceste texte au următorul cuprins:
Art. 1 alin. (3): „Sancţiunea
prestării unei activităţi în folosul comunităţii poate fi aplicată numai dacă
există consimţământul contravenientului."
Art. 8 alin. (5) lit. b): „(5)
Instanţa apreciază asupra legalităţii şi temeiniciei procesului-verbal şi
pronunţă una dintre următoarele soluţii:
[...]
b) aplică sancţiunea prestării unei activităţi în
folosul comunităţii, cu consimţământul contravenientului, dacă apreciază că
aplicarea amenzii contravenţionale nu este îndestulătoare ori contravenientul
nu dispune de mijloace materiale şi financiare pentru
plata acesteia;"
Art. 13: „In toate situaţiile,
după luarea consimţământului contravenientului instanţa, prin hotărâre,
stabileşte natura activităţilor ce vor fi prestate de acesta în folosul
comunităţii, pe baza datelor comunicate de
primarul localităţii în care contravenientul
îşi are domiciliul sau reşedinţa, ţinând seama de aptitudinile sale fizice şi
psihice, precum şi de nivelul pregătirii profesionale."
Pentru considerentele expuse mai sus, Curtea urmează să
constate că sintagmele „numai dacă există consimţământul
contravenientului", „cu consimţământul contravenientului" şi,
respectiv, „după luarea consimţământului contravenientului" folosite
în aceste texte legale sunt neconstituţionale.
Celelalte prevederi normative criticate sunt în acord cu
Legea fundamentală.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Admite excepţia de neconstituţionalitate şi constată că
sintagma „cu acordul acestuia" din art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, precum şi sintagmele „numai dacă există
consimţământul contravenientului", „cu consimţământul
contravenientului" şi „după luarea consimţământului
contravenientului" din art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) şi,
respectiv, art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic
al sancţiunii prestării unei activităţi în folosul comunităţii, aşa cum a fost modificată
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiinţarea
închisorii contravenţionale, sunt neconstituţionale, excepţie ridicată de
instanţa de judecată în Dosarul nr. 10.407/281/2008 şi în Dosarul nr.
10.424/281/2008 ale Judecătoriei Ploieşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului
şi Guvernului.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru