DECIZIE Nr. 149 din 19 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 563 din 14 noiembrie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Elena Rusu, Ioan
Rusu si Dorel Rusu in Dosarul nr. 6.513/1999 al Curtii de Apel Alba Iulia -
Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc toate partile (autorii exceptiei si Gheorghe
Rusu). Procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 februarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 6.513/1999,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Elena Rusu, Ioan Rusu si
Dorel Rusu cu ocazia solutionarii recursului introdus impotriva Deciziei civile
nr. 1.352 din 20 septembrie 1999, pronuntata de Tribunalul Sibiu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 modifica o lege organica, asa cum este Codul
de procedura civila, dar, nefiind inca aprobate prin lege de catre Parlament,
nu mai sunt in vigoare si, in consecinta, trebuie declarate neconstitutionale.
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii legale
contravin prevederilor art. 107 alin. (3) si ale art. 114 din Constitutie. De
asemenea, se sustine ca decizia recurata "trebuie comunicata conform
reglementarii anterioare Ordonantei Guvernului nr. 13/1998, cu considerentele
si dispozitivul impreuna si nu separat".
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza
exceptia ca fiind nefondata, deoarece Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 nu
contravine dispozitiilor art. 107 alin. (3) si ale art. 114 din Constitutie. De
asemenea, instanta de judecata arata ca "Guvernul a fost abilitat sa
adopte ordonanta respectiva conform art. 1 lit. t) din Legea nr. 221/1997, iar
efectele acestei ordonante s-au produs de la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, cand ordonanta a
intrat in vigoare".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia ca fiind
neintemeiata si arata ca asupra constitutionalitatii prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr.
61/1999, statuand ca dispozitiile acestei ordonante sunt constitutionale.
Considerarea dispozitiilor Codului de procedura civila ca fiind de resortul
legii organice ar echivala cu o completare a Constitutiei, care reglementeaza
expres si limitativ domeniile rezervate acestei categorii de legi. In ceea ce
priveste perimarea ordonantelor neaprobate de Parlament, se precizeaza ca nu
exista nici o dispozitie constitutionala care sa stabileasca un anumit termen
pentru dezbaterea si aprobarea acestora de catre Parlament.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate se refera la dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila.
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile acestei
ordonante modifica o lege organica, asa cum este Codul de procedura civila,
ceea ce contravine prevederilor art. 107 alin. (3) si ale art. 114 din
Constitutie. De asemenea, se considera ca, deoarece nu au fost inca aprobate
prin lege de catre Parlament, dispozitiile legale criticate nu mai sunt in
vigoare si, in consecinta, trebuie declarate neconstitutionale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 au mai fost supuse
controlului sau. Astfel, prin Decizia nr. 61 din 20 aprilie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, si prin
Decizia nr. 3 din 18 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 133 din 28 martie 2000, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 a fost respinsa. Pentru a ajunge la aceasta
solutie Curtea a retinut, in esenta, ca, potrivit sistemului Constitutiei din
1991, calificarea legilor ca fiind organice se face expres prin textele
constitutionale, iar nu pe cale de interpretare. Art. 72 alin. (3) din
Constitutie prevede majoritatea domeniilor care sunt supuse reglementarii prin
lege organica. Atat in acest text, cat si in celelalte articole din Constitutie
in care se specifica necesitatea adoptarii de legi organice nu se prevede ca
procedura civila este supusa reglementarii prin asemenea legi.
Considerentele si solutia din deciziile citate sunt valabile si in cauza de
fata, neintervenind nici un element nou care sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii.
In ceea ce priveste sustinerea ca "ordonantele Guvernului au caracter
tranzitoriu, interimar", astfel ca nu ar mai fi in vigoare daca nu sunt
aprobate de Parlament, Curtea nu o poate retine, deoarece, potrivit art. 114
alin. (3) din Constitutie, ordonantele raman fara efect numai daca nu sunt
supuse aprobarii Parlamentului pana la implinirea termenului stabilit prin
legea de abilitare.
Asa fiind, nu se poate retine ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
13/1998 infrang prevederile constitutionale ale art. 107 alin. (3) si ale art.
114, intrucat ordonanta criticata a fost emisa si, ulterior, supusa aprobarii
Parlamentului in limitele si in conditiile stabilite prin Legea nr. 221/1997
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, exceptie ridicata de Elena Rusu, Ioan Rusu si Dorel Rusu in Dosarul nr.
6.513/1999 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 septembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman