DECIZIE Nr. 15 din 22 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 130 din 19 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999
privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000,
exceptie ridicata de Mihai Toncea in Dosarul nr. 2.469/2001 al Tribunalului
Galati - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, lipsind cealalta parte, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei sustine ca prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 179/1999 sunt neconstitutionale, deoarece il lipsesc de exercitarea caii de
atac a apelului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat Curtea s-a mai pronuntat asupra
constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, statuand
ca aceasta cuprinde norme procedurale, de aplicare imediata, care nu contravin
principiului neretroactivitatii legii si nici celui al accesului liber la
justitie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 august 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.469/2001,
Tribunalul Galati - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 15/2000, exceptie ridicata de Mihai Toncea intr-un dosar avand
ca obiect judecarea contestatiei in anulare formulate de autorul exceptiei
impotriva Deciziei nr. 685/R/2001 pronuntata de Tribunalul Galati - Sectia
civila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 contravine dispozitiilor art.
125 alin. (3) si ale art. 128 din Constitutie, deoarece din interpretarea
textelor legale criticate rezulta ca pana la infiintarea noilor complete cu
asistenti judiciari hotararile pronuntate in prima instanta sunt supuse atat
caii de atac a apelului, cat si a recursului. Or, in cazul de fata, "cand
completul format numai dintr-un judecator a pronuntat recurs pe care Tribunalul
Galati l-a judecat ca recurs, am fost lipsit de calea de atac a apelului".
Tribunalul Galati - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece autorul acesteia "in
realitate nu a invocat neconstitutionalitatea legilor criticate ci, de fapt, a
criticat aplicarea acestor dispozitii referitoare la compunerea instantei si la
caile de atac in cauza sa".
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate este
neintemeiata, intrucat criticile formulate exced controlului exercitat de
Curtea Constitutionala, fiind in competenta exclusiva a instantelor
judecatoresti sa se pronunte asupra aplicarii corecte a legii. Totodata se
arata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 nu
contravin prevederilor art. 123 alin. (3) si ale art. 128 din Constitutie, in
conditiile in care competenta de solutionare si procedura de judecata a
conflictelor de munca au fost stabilite prin lege.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
179/1999 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 este
neintemeiata, deoarece, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei. In acest sens sunt mentionate deciziile Curtii
Constitutionale nr. 265/2000 si nr. 88/2001.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. IV din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999,
aprobata prin Legea nr. 118/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001. Dispozitiile acestui articol au in vedere
modificarea competentei instantelor judecatoresti in materia litigiilor de
munca. Aplicarea acestor dispozitii presupune o perioada de tranzitie, a carei
reglementare este data de art. IX alin. (1) din ordonanta. Textele avute in
vedere de autorul exceptiei au urmatorul cuprins:
- Art. IV: "Cauzele care au ca obiect judecarea in fond a unor litigii
de munca, aflate pe rolul judecatoriilor, vor fi trecute la completele care
judeca conflictele de munca si litigiile de munca din cadrul judecatoriei
respective, imediat dupa infiintarea acestora.
Apelurile declarate pana la data infiintarii noilor instante, precum si
cele aflate in curs de judecata vor fi solutionate de instantele legal sesizate.
Recursurile declarate sau aflate in curs de judecata vor fi trecute la
sectiile care judeca conflicte de munca si litigii de munca din cadrul
tribunalelor.";
- Art. IX: "(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia
prevederilor pct. 6 al art. I, care se aplica de la data numirii asistentilor
judiciari prin ordin al ministrului justitiei, dar nu mai tarziu de 30 iunie
2000."
Totodata este criticat si articolul unic din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 15/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 111 din 14 martie 2000, al carui continut este urmatorul:
"Articol unic. - Alineatul (1) al articolului IX din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
<<Art. IX. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la
data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia
prevederilor pct. 6 al art. I, care se aplica de la data numirii asistentilor
judiciari prin ordin al ministrului justitiei, dar nu mai tarziu de 30 iunie
2000.>>"
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale contravin
urmatoarelor norme constitutionale:
- Art. 125 alin. (3): "Competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege.";
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca prin Decizia nr. 93 din 27 martie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 15 mai 2001, s-a pronuntat asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 179/1999, retinand, in esenta, ca este neintemeiata sustinerea
potrivit careia dispozitiile legale criticate ar aduce atingere sau ingradire
prevederilor constitutionale ale art. 128, deoarece reglementarea competentei
si a cailor de atac intra in atributia exclusiva a legiuitorului, care poate
institui reguli deosebite in considerarea unor situatii deosebite, cu conditia
de a nu se aduce atingere unor norme sau principii constitutionale.
In legatura cu critica adusa dispozitiilor din ordonanta privind incalcarea
art. 125 alin. (3) din Constitutie, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr.
133 din 26 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 324 din 15 iunie 2001, prilej cu care s-a statuat ca aceasta nu poate fi
primita, deoarece in speta legea prevede ca solutionarea recursurilor se face
de catre tribunale, desigur nu de aceiasi judecatori care au solutionat apelul.
Considerentele pe care s-au intemeiat solutiile anterioare ale Curtii
Constitutionale sunt valabile si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit
elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
In sfarsit, in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
"din interpretarea logica si legala, a textelor criticate" rezulta ca
pana la infiintarea noilor instante hotararile pronuntate de judecatorii sunt supuse
si apelului, iar nu numai recursului, ceea ce nu s-a facut si in cazul dat de
hotararea instantei de fond din 28 februarie 2000, cand completul format numai
dintr-un judecator a pronuntat sentinta cu recurs pe care l-a judecat
Tribunalul Galati, ceea ce, in opinia autorului, l-a privat de calea de atac a
apelului. Curtea constata ca aceste aspecte, privind o eventuala greseala in
interpretarea si aplicarea legii si, ca o consecinta, lipsirea autorului
exceptiei de accesul la calea de atac a apelului, exced atributiei Curtii
Constitutionale, prevazuta la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata. In acest sens este si jurisprudenta Curtii, care a statuat prin
Decizia nr. 265/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
151 din 28 martie 2001, in sensul ca interpretarea legii este atributul suveran
al instantei de judecata in opera de infaptuire a justitiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000, exceptie ridicata de Mihai
Toncea in Dosarul nr. 2.469/2001 al Tribunalului Galati - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta