DECIZIE Nr. 151 din 19 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 513 din 19 octombrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Iulian Stemate, Angela Stemate, Catalin Stemate si Dragos
Stemate in Dosarul nr. 14.077/1999 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal raspund Iulian Stemate, personal si asistat de avocat
Doina Hairum, Angela Stemate, Catalin Stemate si Dragos Stemate, reprezentati
de acelasi aparator, lipsind Radu Petrescu. Procedura este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se acorda cuvantul aparatorului autorilor
exceptiei, care solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand
ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, in ansamblul lor, sunt contrare prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie, deoarece modifica prevederi dintr-o lege organica, respectiv din
Codul de procedura civila. De asemenea, sustine ca art. 25 al ordonantei
mentionate, prin care se elimina calea de atac a apelului, incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi, ale art.
21 alin. (1) privind accesul liber la justitie, ale art. 24 privind dreptul la
aparare si ale art. 49 alin. (1) referitor la restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, precum si prevederile art. 29 alin. 2 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, solicitand admiterea exceptiei si sub acest
aspect.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind nefondata. Se apreciaza ca dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravin Constitutiei, ci
dimpotriva, aceste dispozitii au scopul de a proteja chiriasii din imobilele
restituite fostilor proprietari atat in baza Legii nr. 112/1995, cat si prin
hotarari judecatoresti. Totodata se sustine ca prin ordonanta de urgenta se
poate reglementa in domenii rezervate legilor organice, invocandu-se, in acest
sens, jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
14.077/1999, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, in ansamblul lor, precum si
a dispozitiilor art. 25 din aceeasi ordonanta, exceptie ridicata de Iulian
Stemate, Angela Stemate, Catalin Stemate si Dragos Stemate intr-o cauza avand
ca obiect evacuarea, prin ordonanta presedintiala, din locuinta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 este neconstitutionala, intrucat se
reglementeaza in domeniul legilor organice, incalcandu-se astfel dispozitiile
art. 114 alin. (4) din Legea fundamentala. Totodata se apreciaza ca art. 25 din
ordonanta contravine prevederilor art. 16 alin. (1), ale art. 21 alin. (1) si
ale art. 24 si 49 din Constitutie, precum si dispozitiilor art. 29 alin. 2 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, deoarece art. 114 alin. (4) din Constitutie prevede
competenta Guvernului ca, in cazuri exceptionale, sa adopte ordonante de
urgenta. Tocmai caracterul lor de urgenta, determinat de existenta unor
situatii exceptionale, justifica emiterea acestora si in domeniul legilor
organice. Guvernul considera totodata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 a fost adoptata cu respectarea conditiilor de emitere a ordonantelor de
urgenta prevazute la art. 114 alin. (4) din Constitutie. Se apreciaza, de
asemenea, ca sustinerile autorilor exceptiei referitoare la
neconstitutionalitatea art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 sunt neintemeiate, pe de o parte, pentru ca nu sunt incalcate
dispozitiile art. 21 alin. (1) din Constitutie, litigiile dintre proprietari si
chiriasi solutionandu-se de catre instantele judecatoresti, iar pe de alta
parte, deoarece excluderea caii de atac a apelului in astfel de litigii, fiind
legata de necesitatea solutionarii urgente a cauzelor privind dreptul de
folosinta a imobilelor si asigurarea stabilitatii raporturilor juridice, nu
afecteaza nici unul dintre drepturile fundamentale ale partilor implicate in
proces.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorilor exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, pe de o parte,
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie
1999, in intregul sau, act normativ care in opinia autorilor exceptiei incalca
art. 114 alin. (4) din Constitutie, deoarece modifica prevederi dintr-o lege
organica, respectiv din Codul de procedura civila, si, pe de alta parte,
dispozitiile art. 25 din aceeasi ordonanta, dispozitii de lege ce se apreciaza
a fi contrare prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 21
alin. (1), ale art. 24 si ale art. 49 alin. (1), precum si dispozitiilor art.
29 alin. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
I. Examinand sustinerea referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale
ale art. 114 alin. (4), Curtea Constitutionala constata ca interdictia
reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai
ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand direct din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa la alin. (4) al art. 114 din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta, deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, nu numai
ordinare, care, daca nu ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere
ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constitutionale a
institutiei. In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia
nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie
1997, a statuat, de asemenea, ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin.
(3) din Constitutie si al celorlalte dispozitii constitutionale nu rezulta ca
reglementarile relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din
domeniul legilor organice; fara indoiala, in continutul unor asemenea
reglementari pot exista si norme de domeniul legii organice care atrag deci
adoptarea lor cu majoritatea prevazuta de Constitutie pentru astfel de legi.
Aceasta insa nu inseamna transformarea tuturor dispozitiilor Codului de
procedura civila in prevederi de natura legii organice, deoarece astfel s-ar
ajunge, practic, la completarea Constitutiei, care reglementeaza expres si
limitativ domeniile rezervate acestei categorii de legi, intre care nu
figureaza dispozitii legale privind procedura civila".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile promovate prin decizia
sus-amintita isi mentin valabilitatea si in aceasta cauza, astfel ca exceptia
de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa sub acest aspect.
II. Referitor la critica de neconstitutionalitate ce se aduce dispozitiilor
art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, in sensul incalcarii
prevederilor art. 16 alin. (1), privind egalitatea in drepturi, ale art. 21
alin. (1), privind accesul liber la justitie, ale art. 24, privind dreptul la
aparare, si ale art. 49 alin. (1), referitor la restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, Curtea constata ca nici aceasta critica nu
poate fi primita.
Dispozitiile art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 au
urmatorul cuprins: "Litigiile dintre proprietari si chiriasi, legate de
schimbul obligatoriu de locuinta, sunt de competenta judecatoriei in raza
careia se afla imobilul. Hotararea pronuntata de judecatorie poate fi atacata
cu recurs. Hotararea instantei de recurs este definitiva si irevocabila."
In jurisprudenta sa anterioara Curtea Constitutionala a examinat daca
liberul acces la justitie este compatibil cu instituirea unor proceduri
speciale, inclusiv in ceea ce priveste exercitarea cailor de atac. De asemenea,
Curtea a analizat in ce conditii existenta unor particularitati procedurale
referitoare la exercitarea cailor de atac este in concordanta cu principiul
egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, prevazut la
art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea
Constitutionala a statuat ca liberul acces la justitie presupune si accesul la
mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia. Instituirea
regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti este de
competenta exclusiva a legiuitorului. Aceasta solutie decurge din dispozitiile
constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si din cele ale art.
128, in conformitate cu care "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile
interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile
legii".
In considerentele aceleiasi decizii se retine ca semnificatia art. 21 alin.
(2) din Constitutie, potrivit caruia accesul la justitie nu poate fi ingradit
prin lege, este aceea ca nu se poate exclude de la exercitiul drepturilor
procesuale pe care le-a stabilit nici o categorie sau grup social. Insa
legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite - asa cum
sunt acelea din prezenta speta -, reguli speciale de procedura, precum si
modalitati de exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber
la justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac. In acest sens Curtea Constitutionala
s-a pronuntat si prin Decizia nr. 92 din 11 septembrie 1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 297 din 20 noiembrie 1996.
In legatura cu argumentul referitor la incalcarea principiului egalitatii
cetatenilor in fata legilor si a autoritatilor publice, consacrat de art. 16
alin. (1) din Constitutie, Curtea Constitutionala a decis in mod constant ca nu
este contrara acestui principiu instituirea unor reguli speciale, inclusiv in
ceea ce priveste caile de atac, atata timp cat ele asigura egalitatea juridica
a cetatenilor in utilizarea lor. Principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un
tratament egal, la situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit. In
acest sens s-a statuat prin deciziile nr. 70 din 15 decembrie 1993, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993, nr.
74 din 13 iulie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
189 din 22 iulie 1994, si nr. 85 din 27 iulie 1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 11 august 1994.
Solutiile mentionate isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
neexistand ratiuni pentru modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Cu privire la sustinerea incalcarii principiului constitutional al
dreptului la aparare, consacrat prin art. 24 din Constitutie, Curtea constata
ca dispozitiile art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu
contravin acestui principiu, deoarece reglementarea unei singure cai de atac nu
impiedica exercitarea dreptului la aparare.
In sfarsit, referitor la critica de neconstitutionalitate privind
incalcarea art. 49 din Constitutie, precum si a prevederilor art. 29 alin. 2
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Curtea constata ca acestea sunt
nerelevante pentru solutionarea exceptiei de fata, neavand incidenta cu obiectul
cauzei.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Iulian
Stemate, Angela Stemate, Catalin Stemate si Dragos Stemate in Dosarul nr.
14.077/1999 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 septembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu