DECIZIE Nr. 153 din 19 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. d)
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 563 din 14 noiembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 lit. d) din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, exceptie ridicata de primarul municipiului Baia Mare in Dosarul nr.
775/2000 al Tribunalului Maramures - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei si prefectul judetului
Maramures, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata,
sustinand ca prevederile art. 2 lit. d) din Legea contenciosului administrativ
nr. 29/1990 nu contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 120 si ale art.
135 alin. (3) din Legea fundamentala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 775/2000,
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 lit. d) din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, exceptie ridicata de primarul municipiului Baia Mare, Cristian Anghel.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat incalca dispozitiile art. 135 alin. (3) si ale art. 120 din
Constitutie in sensul ca restrange numai in favoarea statului - ca persoana
juridica - posibilitatea de a se prevala de exceptarea de la controlul, pe
calea contenciosului administrativ, al actelor de gestiune, fara sa prevada acest
drept si pentru unitatile administrativ-teritoriale.
Tribunalul Maramures, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin textelor
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
2 lit. d) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, text care are
urmatorul continut: "Nu pot fi atacate in justitie: [...]
d) actele de gestiune savarsite de stat in calitate de persoana juridica si
pentru administrarea patrimoniului sau."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica textul de lege mentionat
pe motiv ca restrange numai in favoarea statului - ca persoana juridica - posibilitatea
de a se prevala de exceptarea de la controlul, pe calea contenciosului
administrativ, al actelor de gestiune, fara sa prevada acest drept si pentru
unitatile administrativ-teritoriale, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 135
alin. (3) si ale art. 120 din Legea fundamentala.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca litigiul in
cadrul caruia a fost ridicata exceptia are ca obiect o actiune civila formulata
in cadrul contenciosului administrativ, prin care prefectul judetului Maramures
a solicitat anularea dispozitiilor nr. 1/2000, nr. 10/2000, nr. 11/2000, nr.
27/2000 si nr. 34/2000, emise de primarul municipiului Baia Mare, referitoare
la organizarea concursului pentru ocuparea unor posturi vacante. In aceasta
situatie Curtea constata ca art. 2 lit. d) din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, care se refera la actele de gestiune si care este
invocat prin exceptie ca fiind neconstitutional, nu are legatura cu cauza
dedusa judecatii.
Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei", exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa, ca
fiind inadmisibila, in conformitate cu alin. (6) din acelasi text de lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 lit. d) din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, exceptie ridicata de primarul municipiului Baia Mare in Dosarul nr.
775/2000 al Tribunalului Maramures - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 septembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu