DECIZIE Nr. 153 din 30 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 540/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 414 din 10 mai 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 208/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 540/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Chimforex" - S.A. din Pleasa in Dosarul nr. 9.176/2003 al
Curtii de Apel Ploiesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat
scutirile de la plata taxelor de timbru reprezinta un atribut exclusiv al
legiuitorului. In ceea ce priveste art. 16 alin. (1) din Constitutie, apreciaza
ca acesta este aplicabil numai persoanelor fizice, iar nu si celor juridice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
9.176/2003, Curtea de Apel Ploiesti - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 privind
unele masuri pentru accelerarea privatizarii, dispozitii introduse prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002. Exceptia a fost ridicata de
Societatea Comerciala "Chimforex" - S.A. din Pleasa intr-o cauza
avand ca obiect solutionarea cererii de ordonanta presedintiala pentru
suspendarea executarii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 "incalca in mod flagrant
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece creeaza un tratament
discriminatoriu in incidenta unor obligatii procedurale legale, pe criterii
vadit neconstitutionale, vizand calitatea de autoritate publica a
beneficiarului textului normativ atacat". Mai arata ca aceasta
reglementare este contrara regulii generale cuprinse in art. 280 alin. 4 din
Codul de procedura civila, potrivit careia "suspendarea va putea fi
incuviintata numai cu dare de cautiune", care constituie o
"dispozitie legala imperativa onerativa, general aplicabila tuturor
subiectelor de drept, persoane fizice sau juridice, de drept privat sau de
drept public".
Curtea de Apel Ploiesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ
opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat veniturile incasate de A.P.A.P.S., dupa deducerea cheltuielilor
prevazute in bugetul propriu, se varsa la bugetul de stat, astfel ca, in mod
firesc, s-a stabilit prin dispozitiile legale criticate scutirea de la plata
taxei de timbru, a timbrului judiciar, a cautiunii si a oricaror alte taxe,
pentru cererile adresate instantelor de judecata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat, asa cum a statuat Curtea Constitutionala, de exemplu prin deciziile
nr. 102/1995 si nr. 18/1996, dispozitiile art. 16 din Constitutie, care
instituie egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, nu
sunt incidente in ceea ce priveste relatiile dintre persoanele juridice.
Scutirea de la plata taxelor de timbru si a cautiunilor stabilite de lege
pentru sesizarea instantelor judecatoresti a A.P.A.P.S., institutie publica
implicata in procesul de privatizare, reprezinta un atribut exclusiv al
legiuitorului, pe care acesta il exercita in considerarea anumitor situatii
determinate, cum sunt cele privind legatura stransa cu bugetul statului si
realizarea unui interes public (Decizia nr. 179/2003).
Potrivit dispozitiilor legale criticate, legiuitorul stabileste un regim
juridic diferit pentru promovarea anumitor actiuni de catre "institutii
publice implicate", si nu numai de catre A.P.A.P.S., in considerarea
interesului general al accelerarii procesului privatizarii si in aplicarea art.
135 alin. (2) lit. b) din Constitutia republicata, care prevede ca statul
trebuie sa asigure "protejarea intereselor nationale in activitatea
economica, financiara si valutara", principiu pe care statul, in politica
sa economica, este tinut sa-l promoveze si, ca urmare, are dreptul si totodata
indatorirea de a crea un cadru juridic corespunzator.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40^1 din Legea nr. 137 din 28 martie 2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din
28 martie 2002), dispozitii introduse prin art. I pct. 15 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002),
aprobata cu modificari prin Legea nr. 540/2003 (publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 910 din 19 decembrie 2003), modificate prin art. I
pct. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2004 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004). Ca urmare a acestor
modificari, dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 40^1: "Cererile formulate de institutia publica implicata, in
legatura cu calitatea de actionar la societatile comerciale aflate in
portofoliul acesteia, cu procesul de privatizare, cu obligatiile decurgand din
contractele de vanzare-cumparare de actiuni, cu obligatiile prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, sau de prezenta lege, cu executarea
hotararilor judecatoresti si cu orice alte acte procedurale, efectuate de si
pentru aceasta, sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru si a
timbrului judiciar, cautiuni si orice alte taxe care se fac, potrivit legii,
venit la bugetul de stat."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, revizuita si republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmatorul
continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Instituirea de cautiuni si taxe in legatura cu procedurile judiciare
reprezinta un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta si-l exercita
fie din ratiuni legate de descurajarea exercitarii cu rea-credinta a
drepturilor procesuale - in cazul cautiunilor, fie in considerarea unor
situatii concrete in care se impune gratuitatea serviciului public al justitiei
sau, dimpotriva, stabilirea in sarcina partilor din proces a unor obligatii
fiscale - in cazul taxelor judiciare de timbru si a timbrului judiciar.
Curtea retine ca scutirea institutiilor publice implicate in procesul de
privatizare de la plata taxelor de timbru si a celorlalte taxe in cazurile
determinate de lege isi are justificarea in stransa legatura a actiunilor in
justitie, pentru care textul criticat prevede scutirea, cu bugetul de stat
(alimentat, printre altele, si prin incasarea taxelor judiciare), precum si in
interesul general pe care aceste institutii publice il prezinta. Astfel,
dispozitiile legale criticate dau expresie prevederilor art. 135 alin. (2) lit.
b) din Constitutia Romaniei, republicata, potrivit carora statul are obligatia
sa asigure protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara.
In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat ca exonerarea de la
obligatia de plata a taxelor judiciare de timbru este un atribut exclusiv al
legiuitorului, a carui exercitare nu afecteaza egalitatea in fata legii.
Astfel, prin Decizia nr. 21 din 18 ianuarie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 5 martie 2001, Curtea, respingand
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 lit. r) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare,
prevederi care stabilesc, de asemenea, scutiri de taxe judiciare de timbru, a
statuat ca "instituirea de catre legiuitor a unor exceptii de la regula
generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de la plata taxei) nu
constituie o discriminare sau o atingere adusa principiului constitutional al
egalitatii in drepturi. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie [in
prezent, art. 139 alin. (1)], <<Impozitele, taxele si orice alte venituri
ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege>>, fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului
sa stabileasca scutiri de taxe sau impozite, avand in vedere situatii diferite,
fara ca prin aceasta sa aduca atingere principiului egalitatii in
drepturi".
Asadar, Curtea constata ca sustinerea autorului exceptiei referitoare la
incalcarea principiului egalitatii in drepturi, prevazut de art. 16 alin. (1)
din Constitutie nu poate fi primita, intrucat situatia juridica a partilor din
procesele respective nu este identica si nici similara, justificandu-se in mod
obiectiv si rational tratamentul juridic diferit in ceea ce priveste plata
taxelor judiciare de timbru si a celorlalte taxe.
Cu privire la dispozitiile art. 40^1 din Legea nr. 137/2002, Curtea s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 461 din 2 decembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004, statuand ca acestea
sunt constitutionale. Neexistand elemente noi de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia acestei decizii
isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 540/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Chimforex" -
S.A. din Pleasa in Dosarul nr. 9.176/2003 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 martie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean