DECIZIE Nr.
1575 din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 110 din 11 februarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. b) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Valentin Perciune în Dosarul
nr. 11.918/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei de
neconstituţionalitate, asistat de avocatul Cornelia Tănăsache, cu împuternicire
avocaţială depusă în şedinţă, precum şi consilierul juridic Mihai Ionescu,
pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, cu delegaţie
la dosar.
Procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul avocatului autorului excepţiei, care solicită admiterea
acesteia, deoarece prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
încalcă dispoziţiile art. 115 alin. (6), art. 124 alin. (2) şi art. 127 din
Constituţie. In acest sens arată că atât procedura de verificare, cât şi
decizia de colaborare sunt luate de către Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, care este şi depozitarul tuturor documentelor şi
informaţiilor. De asemenea, arată că dezbaterile în faţa Consiliului nu sunt
publice şi contradictorii, ceea ce contravine art. 24 din Constituţie privind
dreptul la apărare.
Consilierul juridic al Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate, ca neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 13 aprilie
2010, pronunţată în Dosarul nr. 11.918/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit.
b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de pârâtul Valentin Perciune într-o cauză
având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în constatare.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate autorul
acesteia susţine că prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale,
deoarece creează confuzie între funcţia de anchetă şi funcţia de decizie a
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, or, procesul
trebuie să fie echitabil. Pe de altă parte, arată că dispoziţiile de lege criticate
încalcă dreptul la apărare, aspecte reţinute de Curtea Constituţională şi în
Decizia nr. 51/2008. Totodată, arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 este neconstituţională deoarece Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă, nu poate fi
înfiinţat decât în baza unei legi organice.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile art.
11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 permit cenzurarea Notei de
constatare de către instanţa de contencios administrativ prin formularea
acţiunii în constatare şi prin mijloacele procedurale care guvernează procesul
civil.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, astfel cum au fost modificate prin pct.
3 al articolului unic din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, lege publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Textul de lege criticat are următorul cuprins: „In
înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au
următoarea semnificaţie: [...] b) colaborator al Securităţii - persoana care a furnizat informaţii,
indiferent sub ce formă, precum note şi rapoarte scrise, relatări verbale
consemnate de lucrătorii Securităţii, prin care se denunţau activităţile sau
atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist şi care au vizat îngrădirea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. Persoana care a furnizat
informaţii cuprinse în declaraţii, procesele-verbale de interogatoriu sau de
confruntare, date în timpul anchetei şi procesului, în stare de libertate, de
reţinere ori de arest, pentru motive politice privind cauza pentru care a fost
fie cercetată, fie judecată şi condamnată, nu este considerată colaborator al
Securităţii, potrivit prezentei definiţii, iar actele şi documentele care
consemnau aceste informaţii sunt considerate parte a propriului dosar.
Persoanele care, la data colaborării cu Securitatea, nu împliniseră 16 ani, nu
sunt avute în vedere de prezenta definiţie, în măsura în care se coroborează cu
alte probe. Colaborator al Securităţii este şi persoana care a înlesnit
culegerea de informaţii de la alte persoane, prin punerea voluntară la
dispoziţia Securităţii a locuinţei sau a altui spaţiu pe care îl deţinea,
precum şi cei care, având calitatea de rezidenţi ai Securităţii, coordonau
activitatea informatorilor;".
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate consideră că
prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art.
21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 24 privind
dreptul la apărare, ale art. 115 alin. (6) privind adoptarea ordonanţelor de
urgenţă, ale art. 117 alin. (3) privind înfiinţarea autorităţilor
administrative autonome şi ale art. 124 alin. (2) potrivit cărora „Justiţia
este unică, imparţială şi egală pentru toţi".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că s-a mai pronunţat asupra dispoziţiilor de lege criticate, prin
Decizia nr. 899 din 6 iulie 2010, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 604 din 26 august
2010, prin care a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 ca
neîntemeiată. Cu acel prilej, Curtea a reţinut că prevederile ordonanţei permit
instanţei de contencios administrativ ca, în cadrul acţiunii în constatare cu
care a fost sesizată, să procedeze la cenzurarea „Notei de constatare" şi
să uzeze de toate mijloacele procedurale în cadrul procesului, pentru
stabilirea adevărului.
Totodată, prin Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009, Curtea a statuat că - în condiţiile în
care acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii este
introdusă la o instanţă de judecată, a cărei hotărâre poate fi atacată cu
recurs, potrivit art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 -
dispoziţiile criticate nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces
echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ci constituie o
garanţie a aplicării principiului prevăzut de art. 21 alin. (3) din Constituţie
şi de art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Astfel, procedura de judecată respectă principiile
fundamentale privind oralitatea, contradictorialitatea, publicitatea şi dreptul
la apărare, părţile având, deopotrivă, posibilitatea de a uza de garanţiile
prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine poziţia asupra
problemelor de fapt şi de drept.
Cu privire la criticile de neconstituţionalitate
extrinsecă, prin aceeaşi decizie, Curtea a constatat că autorităţile publice
din România sunt de natură
constituţională sau extraconstituţională, în funcţie de fundamentarea
existenţei lor legale. Aşa fiind, pe lângă autorităţile administrative autonome
definite expres de Constituţie - Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului,
Curtea de Conturi, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării şi Consiliul Economic şi
Social, există şi alte autorităţi a căror legitimitate izvorăşte din lege.
Aceasta nu înseamnă însă că înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea lor ar fi
lipsite de fundament constituţional, ci, dimpotrivă, ele îşi întemeiază
existenţa pe dispoziţiile
art. 116 alin. (2) şi art. 117 alin. (3) din Legea fundamentală.
Intrucât criticile de neconstituţionalitate din
prezenta cauză privesc, în esenţă, aceleaşi aspecte şi având în vedere că nu au
intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenţei
Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele deciziilor menţionate îşi
păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Valentin Perciune în Dosarul nr.
11.918/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 7 decembrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean