DECIZIE Nr. 160 din 10 noiembrie 1998
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare
(aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996) si a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 26/1997 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare (aprobata si
modificata prin Legea nr. 88/1998)
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 472 din 9 decembrie 1998

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 si a Ordonantei Guvernului nr.
26/1997, invocata de Societatea Comerciala "Omega Prodcom" - S.R.L.,
cu sediul in Tarnaveni, judetul Mures, in Dosarul nr. 548/1998 al Judecatoriei
Tarnaveni.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 27 octombrie 1998 si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10 noiembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Tarnaveni, prin Incheierea din 9 iunie 1998, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare si a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/1997 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/1996, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Omega Prodcom" - S.R.L., cu sediul in
Tarnaveni, judetul Mures, intr-un litigiu avand ca obiect solutionarea
plangerii contraventionale formulate de autoarea exceptiei, in contradictoriu
cu Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
Mures.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996 incalca dispozitiile art. 41 alin. (1), (2), (7) si (8)
din Constitutie. Se arata ca masura confiscarii a fost luata asupra unor sume
dobandite legal, prin aceasta incalcandu-se principiul ocrotirii dreptului de
proprietate. Limitarile dreptului de proprietate nu presupun ingradirea
acestuia si cu atat mai putin posibilitatea confiscarii. Totodata prevederile
atacate contravin dispozitiilor art. 41 alin. (7) din Constitutie, potrivit
carora caracterul licit al dobandirii averii se prezuma. In privinta Ordonantei
Guvernului nr. 26/1997, s-a apreciat ca aceasta permite aplicarea in continuare
a Ordonantei Guvernului nr. 15/1996, deoarece preia "o fapta care nu mai
constituie contraventie".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este nefondata, deoarece nu sunt incalcate
prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie. Totodata, din motivarea
exceptiei rezulta ca autorul exceptiei contesta aplicarea masurii confiscarii,
care este o aparare de fond asupra careia urmeaza sa se pronunte instanta si nu
o problema de constitutionalitate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este neintemeiata, deoarece aspectele invocate
reprezinta, de fapt, o motivare care implica solutionarea in fond a litigiului.
Deoarece art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 26/1997, in sensul ca a fost inlaturata masura
confiscarii sumelor care depasesc plafonul instituit de art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996, exceptia este lipsita de obiect.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, precum si
dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 (aprobata si modificata
prin Legea nr. 131/1996), astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 26/1997 (aprobata si modificata prin Legea nr. 88/1998), prevede ca
"incasarile zilnice in numerar pentru fiecare casierie de la o persoana
juridica nu pot depasi plafonul stabilit la art. 5 alin. 2 lit. c)", iar
alin. 2 si 3 ale aceluiasi articol stabilesc faptele care constituie
contraventie, precum si modalitatea de sanctionare a lor.
Prin acest text a fost eliminata masura confiscarii sumelor care depasesc
plafonul stabilit in ordonanta, exceptia ramanand fara obiect.
Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta decat asupra dispozitiilor dintr-o lege
sau dintr-o ordonanta in vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului de
constitutionalitate asupra unor solutii legale eliminate din legislatie.
In acest sens, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 46
din 10 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
203 din 1 iunie 1998.
In legatura cu Ordonanta Guvernului nr. 26/1997, autorul exceptiei nu
invoca vreo dispozitie care ar contraveni unor prevederi constitutionale. Se
sustine insa ca "aplicarea succesiva a celor doua ordonante, in sensul
mentinerii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 - atat in privinta
considerarii <<faptei>> ca fiind contraventie, cat si a masurii
confiscarii, ar determina ultraactivarea unei dispozitii legale
retrograde".
Este vorba, deci, despre modalitatea de interpretare a celor doua acte
normative mentionate.
Asa cum s-a stabilit insa in mod constant in jurisprudenta Curtii,
aspectele privind situatia de fapt, precum si modalitatea de interpretare a
reglementarilor care urmeaza sa fie aplicate nu intra in domeniul contenciosului
constitutional, fiind de competenta instantelor judecatoresti.
Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare (aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996) si a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/1997 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare (aprobata si modificata prin Legea nr. 88/1998), exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Omega Prodcom" - S.R.L., cu sediul
in Tarnaveni, judetul Mures, in Dosarul nr. 548/1998 al Judecatoriei Tarnaveni.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 noiembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta