DECIZIE Nr. 17 din 23 ianuarie 2002
cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. I pct. 3 si ale art. II
din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 104 din 7 februarie 2002

I. Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art.
144 lit. a) din Constitutie, in vederea declansarii controlului de
constitutionalitate asupra Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, de catre un grup
de 58 de deputati, si anume: Gheorghe Albu, Mihai Baciu, Gheorghe Barbu, Radu
Mircea Berceanu, Anca Daniela Boagiu, Emil Boc, Vasile Bran, Costica Canacheu,
Ion Cirstoiu, Teodor Cladovan, Sorin Frunzaverde, Paula Maria Ivanescu, Victor
Sorin Lepsa, Mircea Man, Alexandru-Liviu Mera, Nicolae Nan, Gheorghe-Liviu
Negoita, Bogdan Nicolae Niculescu-Duvaz, Vasile Nistor, Ioan Oltean, Ioan
Onisei, Alexandru Peres, Stefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius Raicu, Alecu
Sandu, Alexandru Sassu, Mihai Stanisoara, Mircea Nicu Toader, Adriean Videanu,
Marin Anton, George Crin Laurentiu Antonescu, Victor Babiuc, Cornel Boiangiu,
Andrei Ioan Chiliman, Viorel-Gheorghe Coifan, Victor Paul Dobre, Ovidiu-Virgil
Draganescu, Liviu Iuliu Dragos, Valeriu Gheorghe, Titu-Niculae Gheorghiof, Puiu
Hasoti, Anton Ionescu, Ion Luchian, Catalin Micula, Ioan Mogos, Monica Octavia
Musca, Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Dinu Patriciu, Napoleon Pop, Cornel Popa,
Grigore Dorin Popescu, Catalin Popescu-Tariceanu, Dan-Radu Rusanu, Nini
Sapunaru, Dan Coriolan Simedru, Cornel Stirbet, Valeriu Stoica si Radu Stroe.
Sesizarea a fost transmisa prin Adresa nr. 51/1.093 din 27 decembrie 2001 a
secretarului general al Camerei Deputatilor si a fost inregistrata la Curtea
Constitutionala sub nr. 4.427 din 27 decembrie 2001, formand obiectul Dosarului
nr. 442A/2001.
Prin sesizare se solicita sa se constate neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 9 si ale art. II din Legea pentru modificarea si completarea
Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
intrucat contravin dispozitiilor art. 139 alin. (4) din Constitutia Romaniei.
Autorii sesizarii arata ca prin art. 9 din legea criticata pentru
neconstitutionalitate "se prevede ca numarul consilierilor de conturi care
alcatuiesc plenul Curtii de Conturi sa se reduca de la 25 la 18, in timpul
exercitarii mandatului". In acelasi timp se arata ca dispozitiile art. II
din aceeasi lege stabilesc ca "In vederea incadrarii in numarul de posturi
prevazut de art. 9, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege, Parlamentul
va proceda la numirea noilor membri ai Curtii de Conturi potrivit procedurii
prevazute la art. 104 - 105 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata."
In motivarea sesizarii adresate Curtii Constitutionale se mentioneaza ca
"actuala conducere a Curtii de Conturi a fost numita de Parlament, la
sfarsitul lunii martie a anului 1999, pentru un mandat de 6 ani, respectandu-se
intocmai prevederile legii". Se sustine, de asemenea, ca "situatiile
si motivele care determina incetarea mandatului de membru al Curtii de Conturi
sunt prevazute la art. 104 din Legea nr. 94/1992, neexistand - pana in prezent
- nici un element care sa conduca la o asemenea decizie".
Se considera ca dispozitiile legale criticate pentru neconstitutionalitate
afecteaza inamovibilitatea si independenta magistratilor Curtii de Conturi,
prevazute la art. 139 alin. (4) din Constitutie, "prin incalcarea
principiului competentelor autoritatilor publice, reglementate prin
Constitutie, si a atributiilor organelor abilitate cu competenta specifica in
domeniul controlului financiar-fiscal". Potrivit aprecierii autorilor
sesizarii de neconstitutionalitate se va crea "un precedent extrem de
periculos in baza caruia legea de organizare si functionare a Curtii de Conturi
va fi modificata ori de cate ori interesele partidului aflat la putere pot fi
satisfacute in acest fel", intrucat situatia actuala, determinata de
prevederile criticate, "va duce la numirea pe criterii politice a
conducerii Curtii de Conturi, in timpul exercitarii mandatului parlamentar, prin
incalcarea Legii fundamentale si poate insemna manipularea controalelor Curtii
de Conturi in scop politic".
In conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, sesizarea de neconstitutionalitate a fost comunicata presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a prezenta,
in scris, punctele lor de vedere.
Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca sesizarea de
neconstitutionalitate este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
- Autorii sesizarii pretind ca ar fi trebuit sa fie mentinute "forme
si functii care nu se mai regasesc si nu au baze de organizare in noua
structura organizatorica a Curtii de Conturi", fara sa tina seama de
faptul ca legea criticata a reconsiderat integral organizarea si functionarea
acesteia, a structurilor sale centrale si din teritoriu.
- Desfiintandu-se, prin lege, sectia de control financiar preventiv, au
ramas doar Sectia de control financiar ulterior si Sectia jurisdictionala,
astfel incat se impunea ca aceste sectii sa aiba numai numarul necesar de
consilieri de conturi, adica 18, stabilit de art. 9 din legea criticata.
Prevederile art. 11 alin. (2) si (3) stabilesc repartizarea numerica pe sectii,
dupa cum urmeaza: 9 consilieri la Sectia de control financiar ulterior si 7
consilieri la Sectia jurisdictionala, "la care se adauga presedintele si
vicepresedintele Curtii de Conturi".
- Dispozitiile constitutionale ale art. 58 alin. (1) si (2) din Constitutie
"consacra dreptul absolut si de necontestat al Parlamentului de a legifera
si de a reglementa prin lege toate institutiile statului", iar cele ale
art. 139 alin. (1) din Legea fundamentala prevad ca structura si competenta
Curtii de Conturi se reglementeaza prin lege organica, cele ale alin. (2) si
(3) ale aceluiasi articol stabilesc subordonarea fata de Parlament a Curtii,
iar cele ale alin. (4) prevad statutul membrilor Curtii de Conturi numiti de
Parlament.
- Constitutia nu prevede numarul membrilor Curtii de Conturi si nici modul
de organizare si repartizarea lor pe sectii. Stabilirea numarului consilierilor
de conturi si reglementarea structurii organizatorice si functionale a Curtii
de Conturi reprezinta atributul exclusiv al Parlamentului. Atunci cand
legiuitorul constituant a vrut sa reglementeze structura organizatorica a unei
institutii a facut-o in mod expres, ca de exemplu in cazul Curtii
Constitutionale.
- Reducerea numarului de consilieri de conturi s-a impus intrucat numarul
acestora este strans legat de structura organizatorica si de competentele
stabilite. Se precizeaza ca in mod similar s-a procedat si in cazul Curtii
Supreme de Justitie, in temeiul art. 151 alin. (2) din Constitutie.
- Se apreciaza ca sesizarea este motivata "de pe pozitie politica",
iar din punct de vedere juridic nu este fondata, deoarece nu se precizeaza
principiul sau textul din Constitutie incalcat prin modificarea art. 9 din lege
si prin introducerea art. II, motivarea sesizarii de neconstitutionalitate
intemeindu-se pe incalcarea dispozitiilor art. 104 si 105 din lege.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
sesizarea este neintemeiata, invocandu-se, in esenta, urmatoarele motive:
- Prevederile art. 9 din legea criticata, referitoare la reducerea
numarului consilierilor de conturi de la 25 la 18, nu contravin dispozitiilor
art. 139 din Constitutie, deoarece acestea nu prevad numarul de membri ai
Curtii de Conturi, ci se limiteaza doar la a le stabili statutul, care le
confera independenta si inamovibilitate, in conditiile legii. Legea in
ansamblul ei a urmarit, in concordanta cu modificarea si completarea
competentelor de control si jurisdictie, revizuirea structurii organizatorice a
Curtii de Conturi, in general, precum si a plenului sau, in special.
- Reducerea numarului consilierilor de conturi trebuie sa fie privita in
corelatie cu modificarile operate in lege in ceea ce priveste "modul de
lucru al organelor de conducere, in scopul eficientizarii procesului decizional
al plenului Curtii de Conturi si, respectiv, al comitetului de conducere".
- Dispozitiile art. II din Legea pentru modificarea si completarea Legii
nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi nu incalca
prevederile art. 139 alin. (4) din Constitutie, pentru argumentele prezentate
in sustinerea constitutionalitatii art. 9 din lege, ale carui prevederi se
coreleaza cu cele ale art. II, iar acestea din urma sunt corelate cu
dispozitiile art. 104 si 105 din aceeasi lege.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca obiectia de
neconstitutionalitate este nefondata, argumentand dupa cum urmeaza:
- In ceea ce priveste dispozitiile art. 9 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, se arata ca era necesar ca modificarile
aduse in structura Curtii de Conturi, impuse de eliminarea unor atributii, sa
se reflecte in reducerea corespunzatoare a numarului consilierilor de conturi
de la 25 la 18. Astfel, in forma sa initiala, Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi prevedea ca numarul consilierilor
de conturi era de 24, iar Curtea era compusa din "sectia de control
preventiv, sectia de control ulterior, colegiul jurisdictional al curtii,
camerele de conturi judetene si secretariatul general (art. 9). Activitatea
Curtii de Conturi se desfasura pe trei directii: control financiar preventiv,
control financiar ulterior si activitate jurisdictionala. Structura Curtii de
Conturi a fost modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru
accelerarea reformei economice, care, printre altele, a desfiintat sectia de
control preventiv (art. XII pct. 3), abrogand totodata prevederile din Legea
nr. 94/1992 referitoare la aceasta activitate (art. XII pct. 11)".
Atributiile de control preventiv ale Curtii de Conturi au fost preluate de
catre Ministerul Finantelor, in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 119/1999
privind auditul public intern si controlul financiar preventiv. Nu a fost insa
redus corespunzator si numarul consilierilor de conturi, ci, dimpotriva, a fost
marit la 25 prin Legea nr. 204/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi. Pentru a
justifica mentinerea acestui numar mare de consilieri, s-a prevazut ca in
componenta Curtii sa intre doua sectii de control ulterior in loc de una si, cu
toate ca diviziunile structurale ale Curtii de Conturi au fost stabilite dupa
criteriul tipului de activitate desfasurata, totusi cele doua sectii aveau
atributii identice. Aceasta "situatie inacceptabila" este remediata
prin legea criticata pentru neconstitutionalitate, care prevede in structura
Curtii de Conturi o singura sectie de control financiar ulterior, reducand,
asadar, si numarul consilierilor de conturi in mod corespunzator. Aceasta
reducere nu contravine prevederilor constitutionale, prevederi care nu fac
referire nici la structura interna a Curtii de Conturi si nici la numarul
consilierilor de conturi si care pot fi modificate prin lege organica.
- Cu privire la critica ce vizeaza dispozitiile art. II din legea criticata
se sustine ca aceasta ar putea fi privita ca fiind justificata numai in
situatia in care s-ar fi "stirbit", prin lege, statutul
constitutional al consilierilor de conturi, potrivit caruia acestia sunt independenti
si inamovibili. In cazul in care se dispune prin lege intreruperea mandatului,
"invocarea inamovibilitatii nu prezinta nici o relevanta, deoarece,
aceasta se dobandeste prin actul de numire a membrilor Curtii de Conturi de
catre Parlament, in limita locurilor stabilite prin lege".
- Nu poate fi primita nici critica potrivit careia actul normativ afecteaza
inamovibilitatea si independenta magistratilor Curtii de Conturi prin
incalcarea principiului competentelor autoritatilor publice, reglementate prin
Constitutie, si a atributiilor organelor de control financiar fiscal, deoarece,
potrivit art. 58 din Constitutie, Parlamentul este unica autoritate legiuitoare
a tarii, "iar masura incetarii mandatului nu este dispusa de Guvern sau de
Presedinte". Solutia legislativa a dispozitiilor art. II este echitabila
si constitutionala, deoarece, daca s-ar proceda la o eliberare din functie pe
cale administrativa a consilierilor ale caror posturi s-au desfiintat, aceasta
ar putea da nastere unor suspiciuni privitoare la criteriul selectiei. In
conditiile art. 104 din Legea nr. 94/1992, republicata, care permite reinnoirea
mandatului membrilor Curtii de Conturi, noii membri ar putea fi numiti si
dintre cei care au exercitat anterior aceasta functie.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine
urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta in temeiul dispozitiilor
art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 2, 12 si 17 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa se pronunte asupra sesizarii de neconstitutionalitate.
Prin sesizarea formulata sunt criticate pentru neconstitutionalitate
dispozitiile art. 9 din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, intrucat
prevad reducerea numarului consilierilor Curtii de Conturi de la 25 la 18,
precum si dispozitiile art. II ale aceleiasi legi.
Curtea, examinand Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, observa ca autorii
sesizarii au indicat eronat articolul 9 din lege, desi aceasta este structurata
numai pe doua articole, numerotate cu cifre romane. In realitate, critica de
neconstitutionalitate se refera la dispozitiile art. I pct. 3 din Legea pentru
modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, prin care s-a stabilit noul cuprins al art. 9
din Legea nr. 94/1992.
Asadar, obiectul sesizarii de neconstitutionalitate il constituie
dispozitiile art. I pct. 3 si ale art. II din Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, republicata, si anume:
- Art. I pct. 3: "Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 9
Membrii Curtii de Conturi sunt consilieri de conturi, in numar de 18.
Acestia alcatuiesc plenul Curtii de Conturi>>";
- Art. II: "(1) In vederea incadrarii in numarul de posturi prevazut
la art. 9, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege, Parlamentul va
proceda la numirea noilor membri ai Curtii de Conturi, potrivit procedurii
prevazute la art. 104 si 105 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata.
(2) Pe data numirii noilor membri mandatul actualilor membri ai Curtii de
Conturi inceteaza de drept."
In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate se apreciaza ca aceste
prevederi legale incalca dispozitiile art. 139 alin. (4) din Constitutie,
conform carora "Membrii Curtii de Conturi, numiti de Parlament, sunt
independenti si inamovibili, potrivit legii. Ei sunt supusi
incompatibilitatilor prevazute de lege pentru judecatori".
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza, in esenta, pe sustinerea ca
masura reducerii numarului de membri ai Curtii de Conturi, cu consecinta
imediata a numirii de catre Parlament a noilor membri ai Curtii de Conturi si a
incetarii de drept a mandatului actualilor membri, stabilite prin legea care
face obiectul controlului de constitutionalitate, in timpul exercitarii
mandatului membrilor in functie, "afecteaza inamovibilitatea si
independenta magistratilor Curtii de Conturi, prin incalcarea principiului
competentelor autoritatilor publice, reglementate prin Constitutie, si a
autoritatilor organelor abilitate cu competenta specifica in domeniul
controlului financiar fiscal".
Fata de aceste sustineri Curtea Constitutionala observa ca pentru
solutionarea sesizarii care formeaza obiectul prezentului dosar este esential
sa se stabileasca daca masurile prevazute prin cele doua texte criticate ale
Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii de Conturi contravin dispozitiilor constitutionale ale
art. 139 alin. (4) care consacra inamovibilitatea si independenta membrilor
Curtii de Conturi.
In legatura cu sesizarea de neconstitutionalitate Curtea retine ca, de
principiu, inamovibilitatea constituie garantia de independenta recunoscuta
pentru magistrati, precum si pentru unele categorii de functionari publici, de
natura sa dea acestora siguranta ca nu vor fi demisi din functie sau mutati,
chiar prin promovarea in functii superioare, fara acordul lor. In acelasi sens,
chiar pentru tragerea la raspundere disciplinara a celor pentru care este
prevazuta aceasta garantie, sunt stabilite, prin lege, proceduri speciale, de
natura sa ii puna la adapost de arbitrariu si de incalcarea independentei lor,
proceduri care prevad conditii diferite fata de cele ale dreptului comun
disciplinar.
Curtea Constitutionala constata ca masura incetarii mandatului membrilor
Curtii de Conturi mai inainte de termen, ca urmare a reorganizarii activitatii
si reducerii numarului de membri care compun aceasta Curte, masuri stabilite
prin dispozitiile legii organice de modificare si completare a Legii nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, nu incalca
dispozitiile art. 139 alin. (4) din Constitutie cu privire la inamovibilitatea
si independenta membrilor Curtii de Conturi. In acest caz masura stabilita prin
art. II din lege reprezinta o cauza de incetare a mandatului inainte de termen,
care se adauga la cele prevazute la art. 116 din Legea nr. 94/1992,
republicata, text care de altfel a si fost modificat si completat in acest
sens, conform art. I pct. 39 din legea care formeaza obiectul controlului de
constitutionalitate.
Curtea retine in acest sens ca dispozitiile textului constitutional invocat
in sustinerea sesizarii, ca si celelalte dispozitii ale art. 139 din
Constitutie, nu stabilesc nici numarul membrilor Curtii de Conturi si nici
durata mandatului acestora. In aceste conditii dispozitiile cu privire la
aceste aspecte sunt de nivelul legii organice de organizare si functionare a
Curtii de Conturi, prevazuta la art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie, lege
care le si reglementeaza la art. 9 si 104. Or, Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi a fost adoptata cu respectarea prevederilor art. 74 alin (1) din
Constitutie, care se refera la adoptarea legilor organice, astfel cum rezulta
din mentiunea cuprinsa in partea finala a acestei legi.
De altfel, Curtea retine ca insusi textul art. 139 alin. (4) din
Constitutie trimite la lege, prevazand ca "Membrii Curtii de Conturi,
numiti de Parlament, sunt independenti si inamovibili, potrivit legii.
[...]"
Pentru considerentele expuse mai sus Curtea Constitutionala constata ca nu
poate fi retinut nici motivul de neconstitutionalitate a textelor criticate ale
legii in cauza, constand in "incalcarea principiului competentelor autoritatilor
publice, reglementate prin Constitutie, si a atributiilor organelor abilitate
cu competenta specifica in domeniul controlului financiar-fiscal", invocat
de autorii sesizarii.
In ceea ce priveste sustinerile cuprinse in sesizarea de neconstitutionalitate
referitoare la incalcarea, prin dispozitiile legale criticate, a unor prevederi
ale Legii nr. 94/1992, republicata, se constata, de asemenea, ca nici acestea
nu pot fi retinute, intrucat, pe de o parte, eventuala necorelare intre
dispozitiile legii nu poate forma obiect al contenciosului constitutional, iar
pe de alta parte, aceasta ar insemna insasi negarea prerogativei Parlamentului
de a interveni cu modificari si completari asupra reglementarilor legiferate
anterior, ceea ce contravine prevederilor cuprinse in art. 58 alin. (1) din
Constitutie.
De asemenea, Curtea nu retine nici argumentele cuprinse in sesizarea
grupului de deputati, potrivit carora se creeaza "un precedent extrem de
periculos in baza caruia Legea de organizare si functionare a Curtii de Conturi
va fi modificata ori de cate ori interesele partidului aflat la putere pot fi
satisfacute in acest fel", iar "situatia actuala determinata de
prevederile art. II va duce la numirea pe criterii politice a conducerii Curtii
de Conturi, in timpul exercitarii mandatului parlamentar, prin incalcarea legii
fundamentale si poate insemna manipularea Curtii de Conturi in scop
politic". Aceste sustineri, cu semnificatie in planul disputei politice,
nu constituie motive de neconstitutionalitate, in realitate ele referindu-se nu
la continutul textelor de lege criticate, prin raportare la dispozitiile art.
139 alin. (4) din Constitutie, a caror incalcare se invoca, ci la
eventualitati, la posibile consecinte ale activitatii legislative care ar putea
fi contrare literei si spiritului Constitutiei, situatii care insa nu pot
constitui, in acest moment, obiect al controlului de constitutionalitate.
Conform art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "sunt neconstitutionale
prevederile actelor normative [...] care incalca dispozitiile sau principiile
Constitutiei". Or, asa cum rezulta din ansamblul considerentelor expuse,
nu se poate retine lipsa de legitimitate constitutionala a dispozitiilor art. I
pct. 3 si ale art. II din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 107 alin. (2), ale art. 136 alin. (1), art. 137 si ale art. 144 lit. a)
din Constitutie, precum si prevederile art. 2 alin. (3), art. 12, art. 13 alin.
(1) lit. A.a), ale art. 17, 18, ale art. 19 alin. (1) si ale art. 20 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
cu unanimitate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. I pct. 3 din
legea supusa controlului de constitutionalitate,
cu majoritate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. II din
aceeasi lege,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. I pct. 3 si ale art. II din Legea pentru
modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi sunt constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la 23 ianuarie 2002 si la ea au participat: Nicolae
Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu si Ioan
Vida, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
OPINIE SEPARATA
Formularea prezentei opinii separate este determinata de convingerea ca
sesizarea pentru exercitarea controlului a priori asupra unor dispozitii ale
Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii de Conturi este, in parte, fondata si ca se impune
constatarea neconstitutionalitatii prevederilor art. II din legea examinata.
Constitutia, la art. 139 alin. (1), (2) si (3), stabileste rolul si
atributiile generale ale Curtii de Conturi, obligatia acestei autoritati
publice de a prezenta "anual Parlamentului un raport asupra conturilor de
gestiune ale bugetului public national din exercitiul bugetar expirat,
cuprinzand si neregulile constatate", precum si de a controla, la cererea
Camerei Deputatilor sau a Senatului, "modul de gestionare a resurselor
publice" si de a raporta despre cele constatate.
In virtutea si in completarea acestor prevederi constitutionale, revine
legiuitorului sarcina de a reglementa printr-o lege organica, potrivit
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie, "organizarea si
functionarea [...] Curtii de Conturi". Aceasta reglementare s-a facut prin
Legea nr. 94/1992.
Fiind in atributia exclusiva a legiuitorului sa reglementeze, printr-o lege
organica, organizarea si functionarea Curtii de Conturi, este evident dreptul
exclusiv al autoritatii legiuitoare de a adopta modificari sau completari,
printr-un nou act normativ cu aceeasi putere ca si legea initiala de organizare
si functionare. Asemenea modificari sau completari pot viza, inclusiv, si
numarul membrilor Curtii de Conturi, durata mandatului acestora, conditiile
cerute pentru a fi numiti in functie, cazurile speciale de revocare sau
incetare a mandatului si altele.
Acelasi art. 139 prevede la alin. (4) ca "Membrii Curtii de Conturi,
numiti de Parlament, sunt independenti si inamovibili, potrivit legii. Ei sunt
supusi incompatibilitatilor prevazute de lege pentru judecatori".
Inamovibilitatea membrilor Curtii de Conturi este formulata in aceiasi
termeni ca si inamovibilitatea judecatorilor prevazuta la art. 124 alin. (1)
teza intai din Constitutie, potrivit careia "Judecatorii numiti de
Presedintele Romaniei sunt inamovibili, potrivit legii".
Nu putem accepta ideea ca inamovibilitatea nu are alta semnificatie decat o
masura de protectie impotriva eventualelor acte abuzive din partea unor
autoritati ale administratiei publice de inlaturare din functie sau de
imixtiune ilegala in atributiile celor care se bucura de inamovibilitate. Principiul
inamovibilitatii este opozabil erga omnes, inclusiv tuturor puterilor in stat.
Inamovibilitatea este un atribut al statutului demnitarului ales sau numit
intr-o functie prevazuta cu o asemenea protectie constitutionala.
Sintagma "potrivit legii" nu inseamna ca prin lege pot fi
anihilate continutul si efectele inamovibilitatii. Legea are menirea, in
aceasta privinta, de a stabili garantiile inamovibilitatii, prin instituirea
imunitatilor necesare, precum si prin stricta reglementare a cazurilor de
exceptie cand o persoana numita intr-o functie in care se bucura de
inamovibilitate poate fi revocata sau cand inceteaza mandatul inainte de
expirare, fara a leza principiul inamovibilitatii. Inamovibilitatea prevazuta
de Constitutie nu poate fi inlaturata nici chiar printr-o lege organica.
Art. II din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, prevazand noua numire a
tuturor membrilor Curtii de Conturi inainte de expirarea mandatului membrilor
actuali si incetarea de drept a mandatului membrilor actuali pe data numirii
noilor membri, incalca in mod flagrant principiul inamovibilitatii membrilor
Curtii de Conturi, prevazut de art. 139 alin. (4) din Constitutie.
Revocarea din functie a membrilor Curtii de Conturi sau incetarea inainte
de termen a mandatului acestora nu poate fi conceputa decat ca o masura
individuala luata in situatiile strict reglementate de lege. Consideram ca nici
chiar printr-o lege organica nu se poate dispune incetarea inainte de termen a
mandatului tuturor membrilor unei autoritati publice, compuse din persoane care
se bucura, potrivit Constitutiei, de inamovibilitate.
Este de necontestat dreptul legiuitorului de a modifica prin lege organica
numarul membrilor Curtii de Conturi ori durata mandatului acestora, daca aceste
probleme nu sunt reglementate de Constitutie. Observam insa ca, intrucat,
potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, "Legea dispune
numai pentru viitor", asemenea modificari, vizand chiar si o mai rationala
si mai functionala organizare a autoritatii publice, nu pot atinge mandatele in
curs de exercitare.
Acceptand justificarea si oportunitatea optiunii legiuitorului pentru noile
reglementari de reorganizare, credem ca prin lege se puteau gasi numeroase alte
modalitati de reglementare a situatiei, in cadru constitutional. Retinem cu
caracter exemplificativ: functionarea Curtii de Conturi cu un numar mai redus
de membri incepand cu mandatul urmator; nenumirea de noi membri pe mandatele
devenite vacante din diverse motive; revocarea din functie a unor membri, pana
la numarul prevazut in noua organizare, prin procedura simetrica celei
prevazute de art. 104 - 105 din Legea nr. 94/1992 pentru numirea membrilor
Curtii de Conturi (propuneri din partea comisiilor permanente de specialitate
ale Parlamentului si votul Parlamentului).
Nu putem omite nici constatarea ca dispozitiile art. II din Legea pentru
modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, considerate de noi ca fiind neconstitutionale, sunt de
natura sa creeze un precedent periculos, deschizand calea pentru a dispune prin
lege, ca manifestare a vointei majoritatii parlamentare date, incetarea
mandatelor tuturor membrilor inamovibili ai unei autoritati publice ca, apoi,
procedandu-se la numirea noilor membri, sa fie eliminate persoanele considerate
indezirabile. Precedentul creat fiind, o procedura similara s-ar putea aplica
chiar si in cazul unor organe ale autoritatii judecatoresti.
Judecator,
Kozsokar Gabor