Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 18*) din 29 ianuarie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 148 din 10 iulie 1997


SmartCity3


    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 164 din 4 iunie 1997, publicata in Monitorul Oficial nr. 148, Partea I, din 10 iulie 1997.

    Florin Bucur Vasilescu - presedinte
    Nicolae Popa           - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Raul Petrescu          - procuror
    Doina Suliman          - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, invocata de Petrosanu Ionel, recurent in Dosarul nr. 784/1996 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia contencios administrativ.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta din 15 ianuarie 1997 si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data.
    Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 22 ianuarie 1997, iar apoi la 29 ianuarie 1997, cand a adoptat prezenta decizie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 4 septembrie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 784/1996, Curtea Suprema de Justitie - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 32 din 18 august 1995 privind timbrul judiciar.
    In motivarea exceptiei, recurentul Petrosanu Ionel sustine ca Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 "incalca dreptul constitutional la petitie, care trebuie sa fie gratuit, si ca Guvernul nu era competent sa emita o reglementare in acest sens".
    Exprimandu-si opinia potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, instanta suprema apreciaza ca "actul normativ invocat nu contravine prevederilor constitutionale la care s-a facut referire, Guvernul fiind abilitat sa emita astfel de ordonante prin insasi Constitutia tarii".
    In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului, precum si al Guvernului, asupra exceptiei invocate.
    Cele doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise ale partilor, concluziile recurentului si cele ale procurorului, dispozitiile ordonantei atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 3 si 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
    Asa dupa cum rezulta din motivele exceptiei de neconstitutionalitate, consemnate in incheierea instantei, autorul exceptiei invoca neconstitutionalitatea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, intrucat prin aceste prevederi se incalca dispozitiile art. 47 din Constitutie, care garanteaza dreptul de petitionare. Pe de alta parte, fara sa indice un impediment constitutional, considera ca Guvernul nu este competent sa emita o reglementare avand ca obiect instituirea timbrului judiciar.
    Prin notele scrise depuse la dosarul instantei, autorul exceptiei de neconstitutionalitate invoca, de asemenea, incalcarea, prin prevederile respectivei ordonante, a dispozitiilor art. 138 din Constitutie, privind impozitele si taxele, si ale art. 16 alin. (2), potrivit carora "nimeni nu este mai presus de lege". In fine, se considera ca prin instituirea timbrului judiciar se incalca si dispozitiile art. 21 alin. (2) din Constitutie, care prevad ca nici o lege nu poate ingradi accesul liber la justitie.
    Cercetarea tuturor temeiurilor invocate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate conduce la concluzia ca aceasta este nefondata.
    Prin Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 s-a instituit "timbrul judiciar", care, in conditiile acestei ordonante, se aplica actiunilor, cererilor, actelor si serviciilor de competenta tuturor instantelor judecatoresti, Ministerului Justitiei si institutiilor subordonate acestui minister, precum si actelor notariale care se indeplinesc de catre notarii publici. Potrivit art. 9 din aceasta ordonanta, cererile pentru care se datoreaza timbru judiciar nu vor fi primite si inregistrate, daca nu sunt timbrate corespunzator; in cazul nerespectarii dispozitiilor ordonantei, se va proceda conform prevederilor legale in vigoare referitoare la taxa de timbru.
    Astfel cum este reglementat timbrul judiciar, el semnifica o problema de fiscalitate pentru servicii publice. Impreuna cu taxa de timbru, timbrul judiciar semnifica ceea ce s-a numit "impozit pe justitie".
    Atat timbrul judiciar, cat si taxa de timbru nu sunt contrare prevederilor art. 21 din Constitutie, privind accesul liber la justitie. Cat priveste taxa de timbru, Curtea Constitutionala s-a pronuntat constant in sensul ca accesul liber la justitie nu presupune gratuitatea acesteia. Justitia este un serviciu public al statului, iar costurile sale se suporta de la bugetul de stat, la ale carui venituri contribuie toti cetatenii. Este echitabil ca o parte dintre cheltuieli sa fie suportata de cei care recurg la acest serviciu si aceasta se realizeaza prin plata taxelor de timbru.
    In acest sens, urmeaza a se retine considerentele Deciziei nr. 1 din 8 februarie 1994 a Plenului Curtii Constitutionale si ale Deciziei nr. 7 din 2 martie 1993, ramasa definitiva, prima publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, iar cea de-a doua, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993. Mai recent, in acelasi sens, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 97 din 24 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 17 ianuarie 1996.
    Pe de alta parte, in considerarea prevederilor art. 274 alin. 1 din Codul de procedura civila, contributia justitiabilului prin avansarea unei parti din cheltuielile pe care le implica serviciul public al justitiei poate fi recuperata de la partea care cade in pretentii, inglobandu-se in cheltuielile de judecata.
    Pentru identitate de ratiune, timbrul judiciar nu poate avea o alta semnificatie si nu poate conduce la alte consecinte decat cele ale taxei de timbru.
    Este de observat, de asemenea, ca art. 21 din Constitutie, prin care se garanteaza accesul liber la justitie, nu instituie nici o interdictie cu privire la taxele in justitie.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate isi motiveaza insa sustinerea sa si pe ideea ca prevederile Ordonantei Guvernului nr. 32/1995 "incalca dreptul constitutional la petitie, care trebuie sa fie gratuit". Intr-adevar, art. 47 din Constitutie, consacrand dreptul de petitionare, precizeaza ca exercitarea acestuia "este scutita de taxa". Numai ca, astfel cum rezulta din chiar reglementarea constitutionala, accesul la justitie, care presupune o cerere adresata instantei, nu este identic cu dreptul de petitionare, fiecare dintre aceste drepturi avand determinari specifice si exclusive. De regula, cererea in justitie se rezolva in cadrul unei proceduri jurisdictionale; dimpotriva, petitia se rezolva, de regula, in cadrul unei proceduri administrative, avand o anumita specificitate de natura necontencioasa.
    Se mai sustine, de asemenea, ca "Guvernul nu este competent" sa instituie timbrul judiciar, el putand sa emita, cum precizeaza art. 107 din Constitutie, hotarari pentru organizarea executarii legilor. Astfel se ignora insa faptul ca, in temeiul art. 107 alin. (3) si al art. 114 din Constitutie, Guvernul poate emite ordonante, exceptand domeniul legilor organice. Or, din cuprinsul art. 72 alin. (3) din Constitutie si al celorlalte reglementari constitutionale nu rezulta cerinta ca taxele in justitie, implicit timbrul judiciar, sa fie reglementate prin lege organica.
    Prin notele scrise depuse la dosarul instantei, autorul exceptiei de neconstitutionalitate evoca si incalcarea dispozitiilor art. 138 din Constitutie. Potrivit alin. (1) al acestui articol, impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat "se stabilesc numai prin lege". Aceste prevederi trebuie insa coroborate cu cele ale art. 114 din Constitutie, privind delegarea legislativa, in sensul carora Guvernul poate emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice. Pe baza textelor constitutionale mentionate nu s-ar putea deci sustine ca Guvernul nu era competent sa emita o ordonanta privind timbrul judiciar. De altfel, este de observat ca Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, emisa in temeiul art. 1 lit. b) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, a fost aprobata prin Legea nr. 106 din 16 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995.
    In sfarsit, invocarea incalcarii dispozitiilor art. 16 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "nimeni nu este mai presus de lege", nu are incidenta cu obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. Daca, totusi, s-ar pastra in discutie acest incident de neconstitutionalitate, ar urma sa se observe ca, prin emiterea ordonantei, Guvernul a actionat pe baza unei legi de abilitare, precum si ca, ulterior, ordonanta a fost aprobata prin lege, asa incat aceasta autoritate nu s-a situat "mai presus de lege".
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 si al art. 25 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, invocata de Petrosanu Ionel in Dosarul nr. 784/1996 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia contencios administrativ.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 29 ianuarie 1997.


                    PRESEDINTE,
     conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu

                          Magistrat asistent,
                          Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 18/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 18 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu