DECIZIE Nr.
187 din 3 aprilie 2006
privind Codul de
reglementare a continutului audiovizual
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 338 din 14 aprilie 2006
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al
interesului public şi de unică autoritate de reglementare în domeniul
programelor audiovizuale,
convinşi
că libertatea de exprimare şi asigurarea accesului neîngrădit la orice informaţie de interes public constituie fundamente
esenţiale ale unei societăţi democratice,
ţinând seama de faptul că exercitarea dreptului la libera exprimare
comportă îndatoriri şi responsabilităţi,
convinşi
că libertatea de exprimare
constituie unul dintre fundamentele esenţiale ale unei societăţi democratice, motiv pentru care presa audiovizuală trebuie să beneficieze de o protecţie deosebită,
convinşi,
totodată, că libertatea de exprimare nu poate
prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei
şi nici dreptul la propria
imagine,
ţinând cont de obligaţiile care revin prin lege Consiliului Naţional al Audiovizualului de a stabili
norme de reglementare cu privire la protecţia copiilor, apărarea
demnităţii umane, exercitarea
dreptului la replică,
asigurarea informării corecte şi a pluralismului, responsabilităţile culturale ale radiodifuzorilor,
precum şi la publicitate,
sponsorizare şi teleshopping,
ţinând cont de
responsabilitatea atribuită
prin lege Consiliului Naţional
al Audiovizualului de a asigura, în programele audiovizuale, protecţie dezvoltării fizice, mentale şi morale a copiilor,
interesaţi în cel mai înalt grad de creşterea şi educaţia copilului în spiritul valorilor şi al idealurilor democratice, proclamate
de Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului şi de Convenţia europeană a
drepturilor omului,
conştienţi de necesitatea pregătirii copilului pentru o integrare
armonioasă în viaţa socială,
având în vedere obligaţiile care revin Consiliului Naţional al Audiovizualului şi radiodifuzorilor în protejarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, în general, şi faptul că încălcarea acestora poate aduce prejudicii
interesului public,
ţinând cont de necesitatea
respectării principiilor
liberei concurenţe, protecţiei vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale
consumatorilor, precum şi a
mediului,
având în vedere obligaţia radiodifuzorilor de a informa publicul prin prezentarea corectă şi imparţială a faptelor şi a evenimentelor, ca şi obligaţia
Consiliului Naţional al
Audiovizualului de a asigura respectarea exprimării pluraliste de idei şi opinii, precum şi
pluralismul surselor de informare a publicului,
ţinând cont de necesitatea
reglementării publicităţii şi a teleshoppingului la produsele medicamentoase, tratamentele
medicale şi suplimentele
nutritive,
ţinând cont de faptul că publicitatea la produsele medicamentoase
trebuie să se supună unor condiţii stricte şi unui
control efectiv,
ţinând cont de efectele nocive
ale consumului de droguri şi
alcool asupra minorilor, în special, dar şi asupra societăţii,
în general, de faptul că
aceasta este o problemă de
interes public,
In temeiul art. 3 alin. (1) şi (2), al art. 10 alin. (3) lit. a), e) şi f), al art. 17 alin. (1) lit d) şi al art. 39 şi 40
din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
TITLUL I
Protecţia
copilului
CAPITOLUL I
Protecţia drepturilor copilului
Art. 1. - In sensul prezentului cod de reglementare a
conţinutului audiovizual,
denumit în continuare cod, prin copil se înţelege persoana care nu a împlinit vârsta
de 18 ani.
Art. 2. - Ori de câte ori copilul este subiect al emisiunilor
audiovizuale, radiodifuzorii au obligaţia să respecte
principiul interesului superior al acestuia.
Art. 3. - Copilul are dreptul la protejarea imaginii
sale publice şi a vieţii sale intime, private şi familiale.
Art. 4. - (1) Este interzisă difuzarea oricăror
indicii care ar putea duce la identificarea copilului în vârstă de până la 14 ani, în situaţia în care acesta este victimă a unei infracţiuni
privitoare la viaţa sexuală, este acuzat de comiterea unor infracţiuni sau a fost martor la săvârşirea acestora.
(2) In situaţia în care copilul în vârstă de până la 14 ani
este victimă a unor infracţiuni, altele decât cele prevăzute la alin. (1), sau a fost supus unor
abuzuri fizice ori psihice, difuzarea de imagini sau declaraţii este posibilă numai cu acordul scris al părinţilor, al
persoanei în grija căreia se
află copilul ori, după caz, al reprezentantului legal al
copilului.
(3) In situaţia în care copilul în vârstă de până la 14 ani
a fost supus de către părinţi ori reprezentanţii
legali la abuzuri fizice sau psihice, difuzarea de imagini ori declaraţii este posibilă numai cu acordul scris al unuia dintre părinţi, cel care nu
este autorul abuzului, al persoanei în grija căreia se află
copilul sau, după caz, al unei
autorităţi responsabile cu
protecţia copilului.
Art. 5. - (1) Copilul în vârstă de până la 14 ani
nu poate fi prezent în emisiuni audiovizuale care reconstituie infracţiuni, abuzuri sau evenimente dramatice.
(2) Radiodifuzorii nu pot difuza interviuri, declaraţii sau relatări luate în mod nemijlocit copilului în vârstă de până la 14 ani în legătură cu evenimente dramatice, din comunitate
sau din familie, la care acesta a asistat.
Art. 6. - (1) Copilul cu vârsta între 14 şi 16 ani, acuzat de comiterea unei infracţiuni sau victimă a unei infracţiuni
ori abuzat fizic, psihic sau sexual, poate fi prezentat în programele de ştiri, în emisiuni de dezbateri sau
reportaje audiovizuale, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor
condiţii:
a) existenţa prealabilă a
consimţământului acestuia;
b) existenţa prealabilă a
consimţământului părinţilor, al persoanei în grija căreia se află
copilul sau al reprezentantului legal, în formă scrisă;
c) asistarea pe parcursul transmisiei sau al înregistrării de către un părinte ori
de către reprezentantul legal,
respectiv de către avocat în
cazul cercetării penale sau
arestării.
(2) In cazul copilului cu vârsta între 16 şi 18 ani, acuzat de comiterea unei infracţiuni, sunt necesare acordul explicit al
acestuia şi asistarea sa de către avocat în situaţia în care este cercetat penal, reţinut sau arestat.
(3) In cazul copilului cu vârsta între 16 şi 18 ani, care este victimă sau martor la comiterea unor infracţiuni ori care a fost abuzat fizic, psihic
sau sexual, sunt necesare:
a) acordul explicit al acestuia;
b) eliminarea, la solicitarea copilului, a oricăror elemente care pot duce la
identificarea lui.
Art. 7. - (1) Copilul, părinţii sau
reprezentantul legal trebuie să fie informaţi cu
privire la drepturile lor înainte de filmare sau de înregistrare.
(2) Participarea copilului în vârstă de până la 14 ani în emisiuni audiovizuale este posibilă numai cu consimţământul scris al acestuia şi al părinţilor sau, după caz, al altui reprezentant legal.
Art. 8. - Este interzisă, în cadrul programelor de ştiri, al dezbaterilor sau al reportajelor, difuzarea de imagini ori
de fotografii ale copilului care s-a sinucis.
Art. 9. - (1) Este interzisă difuzarea de emisiuni al căror scop principal este exploatarea aspectului fizic al copilului
sau expunerea acestuia în ipostaze nepotrivite vârstei.
(2) Este interzisă difuzarea emisiunilor în care copilul este folosit sau expus de către părinte, rudă,
reprezentant legal ori avocat în scopul de a obţine avantaje personale de orice fel.
(3) După ora 22,00 este interzisă difuzarea de emisiuni realizate în direct de către radiodifuzori licenţiaţi în România, la care participă copii în vârstă de
până la 14 ani.
Art. 10. - Interviurile şi declaraţiile
copilului trebuie luate şi
difuzate cu responsabilitate şi
discernământ, astfel încât
acesta să nu fie chestionat
pentru a-i fi smulse păreri
referitoare la probleme intime de familie sau pentru a-i fi cerute opinii în
chestiuni care depăşesc
puterea lui de judecată.
Art. 11. - Radiodifuzorii au obligaţia de a lua toate măsurile astfel încât copilul implicat, în
orice mod, în emisiuni de radio sau de televiziune să nu fie expus nici unui risc fizic, psihic ori moral care ar putea
decurge din realizarea respectivelor emisiuni.
Art. 12. - Este interzisă orice referire peiorativă sau discriminatorie la originea etnică, naţionalitatea,
rasa ori religia copilului, precum şi la un eventual handicap al acestuia.
CAPITOLUL II
Serviciile de programe şi protecţia copilului
Art. 13. - Pentru a permite părinţilor sau
reprezentanţilor legali ai
copiilor să facă alegerea potrivită, toţi radiodifuzorii au obligaţia să pună la dispoziţia publicului informaţii suficiente privind intervalul orar de difuzare, recomandările şi avertizările
acustice şi vizuale, astfel
încât programele vizionate sau ascultate în familie ori numai de către copii să nu afecteze dezvoltarea fizică, mentală sau morală a acestora; aceleaşi obligaţii sunt valabile şi
în cazul serviciilor de programe destinate exclusiv publicului din România,
retransmise de distribuitorii de servicii.
Art. 14. - Sunt interzise, în cadrul emisiunilor
audiovizuale destinate copiilor, fumatul şi consumul băuturilor
alcoolice, comportamentul violent, trivial, limbajul violent, vulgar ori licenţios, aluziile sexuale, ridiculizarea
defectelor fizice si a handicapurilor.
Art. 15. - (1) In intervalul orar 6,00-20,00
radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale
care includ scene de violenţă,
sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.
(2) In intervalul orar 6,00-22,00 nu pot fi difuzate
emisiuni care conţin:
a) detalii sau metode de sinucidere ori de automutilare;
b) demonstraţii sau detalii importante privind tehnici criminale;
c) demonstraţii sau detalii importante privind exorcismul, practici oculte,
fenomene sau practici paranormale.
Art. 16. - (1) Criteriile în funcţie de care se apreciază producţiile difuzate în serviciile de programe au drept scop asigurarea
protecţiei copilului şi informarea publicului cu privire la conţinutul acestora.
(2) Responsabilitatea clasificării producţiilor audiovizuale revine titularilor de licenţă audiovizuală.
(3) Criteriile generale de care titularii de licenţă audiovizuală vor ţine cont în
clasificarea producţiilor
audiovizuale sunt următoarele:
a) numărul şi natura
scenelor violente, precum şi
caracterul gratuit sau indispensabil al acestora, raportat la genul şi subiectul producţiei audiovizuale;
b) utilizarea violenţei şi rolul
acesteia în rezolvarea problemelor;
c) modalitatea de tratare prin imagini a scenelor de
violenţă, tipul de plan
utilizat, realismul reprezentării,
rolul coloanei sonore în a genera frică ori angoasă;
d) contextul în care este prezentat consumul de droguri
şi alcool;
e) numărul şi natura
scenelor de nuditate, reprezentarea actului sexual;
f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor;
g) tipologia eroilor, scopul acţiunii acestora, gradul de recurgere la
violenţă;
h) prezenţa şi rolul copiilor
în scene de violenţă;
i) prezentarea femeii în ipostaze degradante;
j) numărul
şi intensitatea scenelor de
violenţă casnică;
k) calitatea şi tipologia limbajului;
l) genul sau temele producţiilor audiovizuale.
Art. 17. - In clasificarea filmelor radiodifuzorii se
vor ghida şi după clasificarea stabilită de producător.
Art. 18. - Categoriile în care se încadrează producţiile audiovizuale în funcţie de criteriile precizate la art. 16 alin. (3) sunt următoarele:
a) producţii audiovizuale accesibile tuturor categoriilor de public, fără restricţii sau
semne de avertizare;
b) producţii audiovizuale care pot fi vizionate de copiii în vârstă de până la 12 ani numai cu acordul sau împreună cu părinţii ori familia;
c) producţii audiovizuale interzise copiilor sub 12 ani;
d) producţii audiovizuale interzise copiilor sub 15 ani;
e) producţii audiovizuale interzise copiilor sub 18 ani, altele decât cele
pornografice, care în Statele Unite ale Americii şi în ţările din Uniunea
Europeană sunt interzise
publicului sub 18 ani;
f) producţii audiovizuale interzise copiilor sub 18 ani: filme şi emisiuni pornografice al căror scop principal este prezentarea în
detaliu a actului sexual, a modalităţilor de satisfacere a dorinţelor sexuale sau emisiuni audiovizuale în care se prezintă un act sexual real, indiferent de
modalitatea de filmare.
Art. 19. - (1) Producţiile prevăzute la
art. 18 lit. b) se difuzează
însoţite de un semn de
avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, majusculele AP
(acord parental) de culoare albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de 30 de
pixeli.
(3) Semnul de avertizare va fi expus timp de 10 minute
la începutul difuzării.
Art. 20. - (1) Producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. c) se difuzează numai după ora
20,00 şi vor fi însoţite de un semn de avertizare reprezentând
un cerc de culoare albă, iar
în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 12 de culoare albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de 30 de
pixeli.
(3) Semnul de avertizare va fi expus timp de 15 minute
la începutul difuzării şi timp de 3 minute după fiecare pauză publicitară.
Art. 21. - (1) Producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. d) se difuzează numai în intervalul orar 22,00- 6,00 şi vor fi însoţite
permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond
transparent, numărul 15 de
culoare albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de 30 de
pixeli.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) referitoare la intervalul de difuzare
următoarele producţii audiovizuale care pot fi difuzate numai
în intervalul orar 23,00-6,00:
a) filme horror, erotice, de o violenţă extremă sau inspirate din sporturi extreme;
b) divertismentul în care se abuzează de limbajul vulgar sau licenţios;
c) competiţii full-contact;
d) reality-show pe teme sexuale, cu conotaţii sexuale sau cu un grad mare de violenţă fizică ori psihică;
e) emisiuni audiovizuale sponsorizate de producătorii de băuturi spirtoase.
Art. 22. - (1) Producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. e) se difuzează numai în intervalul orar 24,00-6,00 şi vor fi însoţite
permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar in interiorul acestuia, pe fond
transparent, numărul 18 de
culoare albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de 30 de
pixeli.
Art. 23. - (1) Producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. f) nu vor fi difuzate sau retransmise de
radiodifuzori aflaţi sub
jurisdicţia României.
(2) Retransmisia de către distribuitorii de servicii a producţiilor audiovizuale din categoria celor prevăzute la art. 18 lit. f) este permisă numai cu respectarea condiţiilor prevăzute la
alin. (3) şi (5), în cazul
retransmisiei de tip analogic, respectiv la alin. (4) şi (5), în cazul retransmisiei de tip digital.
(3) Producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. f) pot fi retransmise analogic numai în
intervalul orar 1,00-5,00, codat şi în cadrul pachetelor opţionale,
(4) Producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. f) pot fi retransmise digital numai în
intervalul orar 21,00-5,00, cu respectarea următoarelor condiţii
tehnice şi de informare a
abonatului:
a) receptorul abonatului trebuie să fie prevăzut cu un sistem de blocare a accesului, denumit în continuare sistem
de control parental, diferit de sistemul de control al accesului la
pachetele de servicii oferite;
b) sistemul de control parental trebuie să permită accesul la serviciile de programe restricţionate copiilor, în baza unui cod personal format din cel puţin 4 cifre; cifrele nu trebuie să fie vizibile pe ecran în momentul tastării;
c) sistemul de control parental trebuie să fie perfect sincronizat cu programele din
această categorie, trebuie să rămână activ pe toată perioada în care se oferă aceste categorii de programe, iar accesul
trebuie să fie reblocat în
orice situaţie în care se
modifică contextul vizionării (schimbarea programului, trecerea
sistemului de recepţie în
stare de veghe, schimbarea decodorului sau a cartelei de acces, după realimentarea cu tensiune);
d) în cadrul instrucţiunilor de utilizare, distribuitorul de servicii trebuie să explice, în termeni simpli şi clari, modul de funcţionare a sistemului de control parental,
necesitatea stabilirii codului personal de acces şi păstrarea
confidenţialităţii acestuia;
e) în momentul punerii în funcţiune a sistemului de recepţie, distribuitorul de servicii are obligaţia să stabilească,
împreună cu abonatul, codul
personal de acces pentru fiecare dintre serviciile de programe restricţionate copiilor; se recomandă evitarea stabilirii codului „1234"
sau a unui cod format din aceeaşi cifră;
f) introducerea în oferta de servicii a unui nou
serviciu de programe restricţionat
copiilor va fi adusă la cunoştinţă abonaţilor cu cel
puţin 30 de zile înainte de
modificarea ofertei, precizându-se „Program interzis persoanelor sub 18
ani".
(5) Producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. f) vor fi însoţite permanent de semnul de avertizare reprezentând un cerc, iar în
interiorul acestuia, numărul
18 de culoare albă, pe fond roşu; se interzice retransmiterea producţiilor audiovizuale care prezintă imagini cu copii având un comportament
explicit sexual.
Art. 24. - (1) Difuzarea anunţurilor promoţionale
pentru producţiile
audiovizuale prevăzute ia art.
18 lit. b), c), d) şi e) se va
face cu semnul de avertizare corespunzător şi va respecta
prevederile art. 15.
(2) Distribuitorii de servicii nu pot difuza anunţuri promoţionale pentru producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. f).
Art. 25. - (1) Emisiunile erotice interactive,
publicitatea şi teleshoppingul
pentru convorbirile telefonice erotice, precum şi pentru produse şi
servicii cu destinaţie sexuală se difuzează numai în intervalul orar 1,00-5,00 şi vor fi însoţite
permanent de semnul de avertizare prevăzut la art. 22.
(2) Publicitatea directă sau indirectă la
publicaţii, filme ori
spectacole erotice se difuzează numai în intervalul orar 23,00-5,00 şi va fi însoţită permanent de semnul de avertizare prevăzut la art. 21.
(3) Este interzisă difuzarea oricărei
forme de publicitate sau de promovare la produse cu caracter pornografic.
Art. 26. - (1) Radiodifuzorii au obligaţia de a informa sonor şi vizual publicul, înainte de începerea
difuzării, cu privire la genul
producţiei audiovizuale şi, după caz, cu privire la restricţiile de vizionare.
(2) Durata anunţului prevăzut la
alin. (1) nu va fi mai mică de
15 secunde.
(3) Radiodifuzorii au obligaţia să solicite ca
publicarea programelor de radio şi de televiziune să
fie însoţită de marcajele prevăzute în prezentul cod.
CAPITOLUL III
Programele de ştiri şi protecţia copiilor
Art. 27. - (1) Programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a
copiilor şi vizionării în familie.
(2) Avertizarea verbală a publicului, în cazul difuzării unor scene de violenţă sau cu posibil impact emoţional negativ, este obligatorie; radiodifuzorii vor evita
prezentarea repetată a
scenelor de violenţă.
(3) Imaginile care prezintă execuţii, oameni
ucişi sau voluntari ai morţii, indiferent de motivaţia acestora, se difuzează numai în cazuri temeinic justificate şi în conformitate cu deontologia
jurnalistică.
(4) Subiectele sau evenimentele cu teme sexuale pot fi
prezentate înainte de ora 22,00 numai în situaţia în care imaginile şi comentariile care le însoţesc nu afectează
copiii.
(5) Este interzisă ilustrarea unei informaţii cu imagini de natură pornografică.
CAPITOLUL IV
Programele muzicale şi protecţia copiilor
Art. 28. - (1) Producţiile şi
videoclipurile muzicale bazate pe violenţă fizică, psihică ori sexuală sau care folosesc un limbaj vulgar ori licenţios pot fi difuzate doar cu respectarea
criteriilor de clasificare şi
a restricţiilor orare de
difuzare.
(2) Este interzisă difuzarea producţiilor
şi a videoclipurilor muzicale
care încurajează consumul de
droguri sau care sugerează că drogurile ar constitui un mijloc de
rezolvare a problemelor de viaţă.
Art. 29. - Publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor
de protecţie a copiilor.
TITLUL II
Protecţia
demnităţii umane si a
dreptului la propria imagine
Art. 30. - Radiodifuzorii au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile
fundamentale ale omului şi să nu profite de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor.
Art. 31. - In sensul prezentului cod, sunt considerate a
fi de interes public justificat orice probleme, fapte sau evenimente locale ori
naţionale, cu semnificaţie pentru viaţa comunităţii.
Art. 32. - (1) Nu orice interes al publicului trebuie
satisfăcut, iar invocarea
dreptului la informare nu poate justifica invadarea vieţii private.
(2) Dreptul la propria imagine nu trebuie să împiedice aflarea adevărului în probleme de interes public
justificat.
Art. 33. - (1) Este interzisă difuzarea de imagini sau de înregistrări ale persoanelor reţinute pentru cercetări, arestate ori aflate în detenţie, fără acordul scris al acestora.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) situaţiile în care filmarea sau înregistrarea este realizată în locuri publice.
Art. 34. - (1) Orice persoană acuzată sau
cercetată pentru săvârşirea unei infracţiuni
este prezumată nevinovată atâta timp cât nu a fost condamnată printr-o hotărâre penală definitivă şi irevocabilă.
(2) In cadrul programelor audiovizuale nu pot fi
oferite, direct sau indirect, recompense şi nu pot fi făcute
promisiuni de recompensare persoanelor care ar putea fi martori în cauze
penale.
Art. 35. - (1) Nu pot fi difuzate materiale audiovizuale
realizate şi puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către poliţie sau parchet, fără acordul persoanelor care sunt victime ale
unor infracţiuni sau fără acordul familiilor acestora.
(2) Nu poate fi dezvăluită în nici un
mod identitatea persoanelor care sunt victime ale infracţiunilor privitoare la viaţa sexuală, prevăzute la
titlul II cap. III din Partea specială a Codului penal; se exceptează situaţiile în care
victimele şi-au dat acordul
scris.
Art. 36. - (1) Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi
de familie, a domiciliului şi
a corespondenţei sale.
(2) Este interzisă difuzarea de ştiri,
dezbateri, anchete sau de reportaje audiovizuale privind viaţa privată şi de familie a
persoanei, fără acordul acesteia.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) situaţiile în care sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii:
a) existenţa unui interes public justificat;
b) existenţa unei legături
semnificative şi clare între
viaţa privată şi de familie a persoanei şi interesul public justificat.
(4) Informaţiile privind adresa unei persoane sau a familiei sale şi numerele lor de telefon nu pot fi dezvăluite fără permisiunea
acestora.
Art. 37. - (1) Este interzisă difuzarea de imagini ale persoanei, filmate în propria locuinţă sau în orice alte locuri private, fără consimţământul
acesteia.
(2) Este interzisă difuzarea de imagini care prezintă interioare ale unei proprietăţi private, fără acordul proprietarului.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) situaţiile în
care imaginile difuzate:
a) pot preveni săvârşirea unei
infracţiuni;
b) surprind sau pot proba săvârşirea unei
infracţiuni;
c) protejează sănătatea publică;
d) surprind fapte care prezintă un interes public justificat. Art. 38. - Este interzisă difuzarea de imagini şi sunete înregistrate cu microfoane şi camere de luat vederi ascunse, cu excepţia situaţiei în care materialele audiovizuale astfel obţinute nu puteau fi realizate în condiţii normale, iar conţinutul lor prezintă un interes justificat pentru public.
Art. 39. - (1) Inregistrările audio şi/sau
video destinate emisiunilor de divertisment, inclusiv cele de tip „camera
ascunsă", nu pot fi
difuzate decât cu respectarea cumulativă a următoarelor
condiţii:
a) să
nu provoace iritare sau suferinţă ori să nu pună persoana în situaţii înjositoare sau de risc;
b) persoanele care au făcut obiectul filmării/înregistrării să-şi dea acordul
scris pentru difuzare.
(2) In scopul informării publicului telespectator, imaginile înregistrate cu camere de
luat vederi ascunse se difuzează însoţite permanent
de un marcaj grafic ce simbolizează o cameră de luat
vederi, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul cod.
Art. 40. - Difuzarea înregistrărilor convorbirilor telefonice sau a corespondenţei ajunse în posesia radiodifuzorilor este
permisă în următoarele situaţii:
a) răspunde
unor necesităţi de siguranţă naţională, ordine
publică sau asigură prevenirea unor fapte penale;
b) probează comiterea unei infracţiuni;
c) prezintă un interes public justificat.
Art. 41. - In cazul excepţiilor prevăzute la
art. 36 alin. (3), art. 37 alin. (3), art. 38 şi 40, radiodifuzorii pot difuza materialele audiovizuale numai însoţite de punctul de vedere al persoanei în
cauză; în situaţia în care persoana refuză să prezinte un punct de vedere, radiodifuzorul trebuie să precizeze acest fapt.
Art. 42. - (1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.
(2) In cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc
acuzaţii unei persoane privind
fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au
dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt
aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.
(3) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să respecte dreptul persoanei la propria imagine şi să pună în vedere
interlocutorilor să probeze
afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin.
(4) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să nu permită invitaţilor să folosească un
limbaj injurios sau să instige
la violenţă împotriva altor
persoane.
(5) Sunt interzise în programele audiovizuale orice
referire peiorativă la adresa
persoanelor în vârstă sau cu
dizabilităţi, precum şi punerea acestora în situaţii ridicole ori umilitoare.
(6) Programele audiovizuale trebuie să respecte dreptul la libertatea de
gândire, de conştiinţă şi de religie.
Art. 43. - (1) Radiodifuzorii nu pot difuza:
a) imagini ale persoanei aflate în situaţia de victimă, fără acordul acesteia;
b) imagini ale persoanei fără discernământ sau decedate, fără acordul familiei;
c) imagini care exploatează sau scot în evidenţă traumele ori traumatismele unei persoane.
(2) In cazul martorilor la comiterea unei infracţiuni, la solicitarea acestora, difuzarea
imaginilor se va realiza cu asigurarea protecţiei depline a identităţii lor.
Art. 44. - (1) Orice persoană are dreptul la respectarea intimităţii în momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabilă sau o nenorocire.
(2) In cazul situaţiilor de suferinţă
umană, al dezastrelor
naturale, accidentelor sau al actelor de violenţă, radiodifuzorii au obligaţia de a nu se amesteca nejustificat în viaţa privată.
Art. 45. - (1) Difuzarea materialelor audiovizuale conţinând imagini ale persoanelor aflate la
tratament în unităţile de
asistenţă medicală, precum şi a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate, problemele de diagnostic, prognostic, tratament, circumstanţe în legătură cu boala şi cu alte diverse fapte, inclusiv
rezultatul autopsiei, este permisă numai cu acordul persoanei sau, în cazul în care persoana este fără discernământ ori
decedată, cu acordul familiei
sau al aparţinătorilor.
(2) Radiodifuzorii au obligaţia de a respecta demnitatea şi anonimatul persoanelor cu tulburări psihice.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) situaţii de interes public justificat în care difuzarea materialului
audiovizual are drept scop:
a) prevenirea săvârşirii unor fapte
penale ori înlăturarea urmărilor prejudiciabile ale unor asemenea
fapte;
b) probarea comiterii unei infracţiuni.
Art. 46. - (1) Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe.
(2) Este interzisă în programele audiovizuale orice discriminare pe considerente de
rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.
Art. 47. - (1) Prezentarea apologetică a crimelor şi abuzurilor regimurilor totalitare, nazist şi comunist, a autorilor unor astfel de
fapte, precum şi denigrarea
victimelor acestora sunt interzise în emisiunile audiovizuale.
(2) Prin apologie, în sensul prezentului cod, se
înţelege: elogiul, lauda
ferventă (adesea exagerată) adusa unei persoane, unei idei; apărarea (servilă şi interesată) cuiva sau a ceva; discursul, scrierea
care face apologia cuiva sau a ceva.
TITLUL III
Dreptul la replică şi la rectificare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 48. - Orice persoană fizică sau juridică, indiferent de naţionalitate, ale cărei drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea
în cadrul unui program audiovizual a unor fapte neadevărate beneficiază de
dreptul la replică.
Art. 49. - (1) Dreptul la replică nu poate fi solicitat:
a) pentru opinii şi judecăţi de valoare;
b) în situaţia în care radiodifuzorii au respectat principiul audiatur et
altera pars;
c) în situaţia în care se solicită replica la replică;
d) în cazul în care radiodifuzorul răspunde acuzaţiilor unei persoane, cu condiţia să nu afecteze
drepturile sau interesele legitime ale unui terţ;
e) în cazul unui acord scris încheiat de radiodifuzor
cu persoana lezată.
(2) Respectarea principiului audiatur et altera pars presupune
condiţii nediscriminatorii de
exprimare în cadrul aceluiaşi
program.
Art. 50. - (1) Orice persoană fizică sau juridică, indiferent de naţionalitate, ale cărei drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea
în cadrul unui program audiovizual a unor informaţii inexacte beneficiază de dreptul la rectificare.
(2) Rectificarea nu poate fi solicitată în cazul în care inexactitatea informaţiilor nu este semnificativă şi clară şi nici în cazul unui acord scris încheiat
de radiodifuzor cu persoana lezată.
Art. 51. - (1) Radiodifuzorii au obligaţia de a asigura persoanei care se consideră lezată de prezentarea în cadrul unui program audiovizual a unor fapte
neadevărate sau informaţii inexacte accesul la revizionarea ori la
reaudierea programului respectiv în termen de 24 de ore de la data primirii
unei solicitări scrise din
partea respectivei persoane.
(2) Accesul la revizionarea sau la reaudierea
programului audiovizual poate fi asigurat fie direct, la sediul
radiodifuzorului, fie indirect, prin înmânarea unei copii video sau audio a programelor
respective.
(3) Persoanele care se consideră lezate de prezentarea unor fapte neadevărate sau informaţii inexacte pot solicita revizionarea sau reaudierea unui program
audiovizual, în termen de cel mult 20 de zile de la data difuzării acestuia.
(4) In cazul în care persoanele lezate sunt minori în
vârstă de până la 14 ani, cererea de revizionare sau de
reaudiere va fi semnată de părinţi ori de reprezentantul legal; pentru minorii cu vârste între 14 şi 18 ani, cererea va fi semnată de aceştia şi de părinţi sau de reprezentantul legal.
(5) Minorii vor fi asistaţi la revizionări
sau la reaudieri de părinţi ori de reprezentantul legal.
CAPITOLUL II
Procedura exercitării dreptului la replică
Art. 52. - (1) Persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea
unor fapte neadevărate şi care doresc să beneficieze de dreptul la replică vor transmite în scris, la sediul postului care a difuzat programul
incriminat, o cerere care va conţine următoarele:
a) numele persoanei care se consideră vătămată, adresa acesteia, telefonul sau orice alt
mijloc care să facă posibilă contactarea sa rapidă şi eficientă;
b) serviciul de programe care a difuzat emisiunea în
care s-a produs lezarea, data şi ora difuzării,
denumirea emisiunii;
c) faptele neadevărate pentru care se solicită dreptul la replică;
d) motivarea cererii;
e) textul replicii.
(2) In cazul minorilor în vârstă de până la 14 ani,
cererea va fi semnată de părinţi sau de reprezentantul legal; pentru cei cu vârste între 14 şi 18 ani, cererea va fi semnată de aceştia şi de părinţi sau de reprezentantul legal.
Art. 53. - Textul replicii trebuie să se refere numai la faptele neadevărate contestate, să fie exprimat în limitele decenţei şi să nu conţină ameninţări sau comentarii marginale.
Art. 54. - (1) Cererea va fi înregistrată de radiodifuzor, cu precizarea datei şi orei primirii, iar solicitantului i se
va înmâna o dovadă scrisă în acest sens.
(2) In cazul în care radiodifuzorul refuză să înregistreze cererea, solicitantul se poate adresa direct
Consiliului Naţional al
Audiovizualului în termen de cel mult 30 de zile de la data difuzării programului care a produs lezarea.
Art. 55. - Termenul de transmitere a cererii este de cel
mult 20 de zile de la data difuzării emisiunii în care s-a produs lezarea.
Art. 56. - Radiodifuzorul poate refuza dreptul la replică în următoarele situaţii:
a) cererea nu a fost trimisă în termenul prevăzut
la art. 55;
b) textul replicii nu întruneşte condiţiile
stabilite la art. 52;
c) lungimea textului depăşeşte cu mult
necesarul dreptului la replică,
iar persoana lezată nu acceptă scurtarea textului;
d) persoana care solicită dreptul la replică
nu respectă condiţiile prevăzute la art. 54;
e) radiodifuzorul deţine dovezi care probează adevărul faptelor
prezentate.
Art. 57. - (1) Radiodifuzorul va decide, în termen de
două zile de la data primirii
cererii de acordare a dreptului la replică, dacă îi va da
curs sau nu.
(2) In cazul în care radiodifuzorul decide acordarea
dreptului la replică, va
comunica persoanei lezate, în termen de două zile de la data primirii cererii, ziua şi ora difuzării
dreptului la replică.
(3) In cazul în care radiodifuzorul refuză să acorde dreptul la replică, va comunica în scris solicitantului decizia luată şi motivarea acesteia, în termen de două zile de la primirea cererii.
(4) In refuzul motivat se vor mai comunica
solicitantului următoarele:
a) posibilitatea, în cazul în care acesta este nemulţumit de decizia radiodifuzorului, de a se
adresa Consiliului Naţional al
Audiovizualului;
b) termenul de 15 zile de la data primirii refuzului
motivat, în care solicitantul se poate adresa Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) adresa Consiliului Naţional al Audiovizualului şi un număr de
telefon la care solicitantul poate contacta Consiliul pentru a obţine informaţiile necesare.
Art. 58. - (1) Dreptul la replică va fi difuzat gratuit, în termen de 3
zile de la data aprobării
cererii, în aceleaşi condiţii în care drepturile sau interesele
legitime ale persoanei au fost lezate: în cadrul aceluiaşi interval orar, al aceleiaşi emisiuni, în limitele aceleiaşi durate şi cu precizarea emisiunii în care s-a produs lezarea.
(2) Dacă emisiunea în care s-a produs lezarea este programată într-un interval mai lung de 7 zile,
dreptul la replică se difuzează în termen de 3 zile, în acelaşi interval orar şi cu precizarea emisiunii în care s-a produs lezarea.
Art. 59. - Dreptul la replică se exercită fie
prin difuzarea pe post a intervenţiei directe a persoanei lezate, fie prin difuzarea unei înregistrări realizate de radiodifuzor sau de
solicitant; înregistrarea realizată de solicitant trebuie să corespundă
standardelor tehnice utilizate de radiodifuzor.
CAPITOLUL III
Procedura rectificării
Art. 60. - (1) Persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea
unor fapte inexacte şi care
doresc să beneficieze de
rectificare vor transmite în scris, la sediul postului care a difuzat programul
incriminat, o cerere care va conţine următoarele:
a) numele persoanei care se consideră vătămată, adresa acesteia, telefonul sau orice alt
mijloc care să facă posibilă contactarea sa rapidă şi eficientă;
b) serviciul de programe în cadrul căruia s-a difuzat emisiunea în care s-a
produs lezarea, data şi ora
difuzării, denumirea
emisiunii;
c) fapte inexacte pentru care se solicită rectificarea;
d) motivarea cererii.
(2) In cazul minorilor în vârstă de până la 14 ani,
cererea va fi semnată de părinţi sau de reprezentantul legal; pentru cei cu vârste între 14 şi 18 ani, cererea va fi semnată de aceştia şi de părinţi sau de reprezentantul legal.
Art. 61. - (1) Cererea va fi înregistrată de radiodifuzor, cu precizarea datei şi orei primirii, iar solicitantul va primi
o dovadă scrisă în acest sens.
(2) In cazul în care radiodifuzorul refuză să înregistreze cererea, solicitantul se poate adresa direct
Consiliului Naţional al
Audiovizualului în termen de cel mult 30 de zile de la data difuzării programului care a produs lezarea.
Art. 62. - Termenul de transmitere a cererii este de cel
mult 20 de zile de la data difuzării emisiunii în care s-a produs lezarea.
Art. 63. - (1) Radiodifuzorul va decide, în termen de
două zile de la data primirii
cererii de rectificare, dacă îi
va da curs sau nu.
(2) In cazul în care radiodifuzorul decide
rectificarea, va comunica persoanei lezate, în termen de cel mult două zile de la primirea cererii, ziua şi ora difuzării rectificării.
(3) In cazul în care radiodifuzorul refuză rectificarea, va comunica în scris
solicitantului, în termen de două zile de la primirea cererii, decizia luată, motivarea acesteia şi informaţiile prevăzute la art. 57 alin. (4).
Art. 64. - (1) Dreptul la rectificare se exercită prin difuzarea gratuită pe post, în termen de 3 zile de la data
aprobării cererii, în acelaşi interval orar, a unui material realizat
de radiodifuzor, prin care acesta corectează, în spiritul adevărului,
informaţiile inexacte care au
produs lezarea.
(2) Radiodifuzorul este obligat să precizeze emisiunea în care au fost
prezentate informaţiile
inexacte şi data difuzării ei.
(3) Radiodifuzorul nu poate difuza rectificarea fără acordul prealabil al persoanei lezate.
Art. 65. - Rectificarea poate fi refuzată de radiodifuzor în următoarele condiţii:
a) solicitarea a depăşit termenul prevăzut
la art. 55;
b) solicitarea nu îndeplineşte condiţiile
stabilite la art. 50 alin. (2) şi la art. 60.
CAPITOLUL IV
Sesizarea Consiliului Naţional al Audiovizualului
Art. 66. - (1) Persoana ale cărei drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea
în cadrul unui program audiovizual a unor fapte neadevărate sau informaţii
inexacte şi căreia i s-a refuzat dreptul la replică ori la rectificare se poate adresa
Consiliului Naţional al
Audiovizualului în termen de 15 zile de la data primirii refuzului motivat din
partea radiodifuzorului.
(2) In cazul în care radiodifuzorul nu îşi îndeplineşte obligaţia de a
comunica solicitantului decizia luată, acesta din urmă
se poate adresa Consiliului Naţional al Audiovizualului în termen de cel mult 30 de zile de la data
difuzării programului care a
produs lezarea.
Art. 67. - Sesizarea, însoţită de întreaga
documentaţie referitoare la
cererile de acordare a dreptului la replică sau la rectificare, se înregistrează la Registratura Consiliului Naţional al Audiovizualului.
Art. 68. - Consiliul Naţional al Audiovizualului este obligat să se pronunţe asupra
sesizării în termen de cel
mult 7 zile de la data înregistrării ei.
Art. 69. - In cazul în care Consiliul Naţional al Audiovizualului dă câştig de cauză
solicitantului, radiodifuzorul va duce la îndeplinire decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului în termen de cel
mult 3 zile de la data comunicării ei.
Art. 70. - Acordarea dreptului la replică sau la rectificare nu împiedică persoana ale cărei drepturi sau interese legitime au fost lezate să se adreseze instanţelor judecătoreşti.
TITLUL IV
Asigurarea informării corecte şi a
pluralismului
Art. 71. - (1) In programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală,
trebuie să respecte următoarele principii:
a) asigurarea imparţialităţii,
echilibrului şi favorizarea
liberei formări a opiniilor,
prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în
dezbatere publică;
b) asigurarea unei distincţii clare între faptele şi opiniile prezentate;
c) evitarea oricăror forme de discriminare pe considerente de rasă, etnie, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau vârstă.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a) sunt respectate şi în cazul în care punctele de vedere
exprimate aparţin experţilor, jurnaliştilor, reprezentanţilor
partidelor neparlamentare, minorităţilor, organizaţiilor
neguvernamentale, sindicatelor şi patronatelor.
(3) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate
în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni sau, în mod excepţional, în emisiunile următoare; in cazul în care cei solicitaţi refuză să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt se menţionează pe post.
Art. 72. - Principiile enunţate la art. 71 alin. (1) nu exclud posibilitatea radiodifuzorului de
a-şi exprima opinia în legătură cu subiectul prezentat.
Art. 73. - In vederea respectării şi garantării prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor art. 71 din prezentul cod, radiodifuzorii nu pot
difuza emisiuni audiovizuale editate, prezentate, moderate sau realizate de
parlamentari, reprezentanţi ai
Guvernului şi ai administraţiei publice locale, reprezentanţi ai Administraţiei Prezidenţiale,
persoane cu funcţii în
structura partidelor politice sau purtători de cuvânt ai acestora, persoane desemnate public să candideze ori care şi-au anunţat public intenţia
de a candida la alegerile locale, parlamentare sau prezidenţiale.
Art. 74. - (1) In programele de ştiri radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia României vor respecta regula celor trei părţi, după cum urmează:
a) o treime din timpul total destinat exprimării reprezentanţilor puterii şi
opoziţiei va fi alocată opoziţiei parlamentare (senatori, deputaţi, persoane cu funcţii de conducere în partide, primari, consilieri locali şi judeţeni);
b) o treime din timpul total destinat exprimării reprezentanţilor puterii şi
opoziţiei va fi alocată reprezentanţilor autorităţii
publice centrale (primul-ministru, miniştri, secretari de stat, prefecţi şi purtători de cuvânt ai acestora);
c) o treime din timpul total destinat exprimării reprezentanţilor puterii şi
opoziţiei va fi alocată partidelor care formează majoritatea parlamentară (senatori, deputaţi, persoane cu funcţii de conducere în partide, primari,
consilieri locali şi judeţeni).
(2) Se exceptează de la regula celor trei părţi:
a) timpul alocat primului-ministru, atunci când acesta
reprezintă România la
evenimente internaţionale
oficiale, interne sau externe;
b) timpul alocat unor relatări şi intervenţii referitoare la producerea de calamităţi naturale sau de epidemii, la măsurile de înlăturare a efectelor acestora; această excepţie nu
anulează dreptul opoziţiei de a-şi exprima punctul de vedere în legătură cu evenimentul
în cauză şi cu măsurile stabilite de autorităţi.
(3) Monitorizarea respectării regulii celor trei părţi se realizează pe perioade glisante de două luni consecutive; în cazul constatării unui dezechilibru evident, Consiliul
Naţional al Audiovizualului va
solicita radiodifuzorului să
restabilească echilibrul în
luna ce urmează perioadei
monitorizate.
Art. 75. - Numărul reprezentanţilor
puterii şi ai opoziţiei, participanţi la alte emisiuni decât cele de ştiri, va fi egal; respectarea acestei reguli se monitorizează în conformitate cu dispoziţiile art. 74 alin. (3).
Art. 76. - In cadrul programelor de ştiri şi dezbateri care abordează probleme de interes public privind minorităţile etnice, religioase sau sexuale se va prezenta şi un punct de vedere al acestora.
Art. 77. - Radiodifuzorii trebuie să precizeze calitatea politică a persoanelor care îşi exprimă punctele de vedere în cadrul emisiunilor informative sau de
dezbatere.
Art. 78. - In cadrul emisiunilor cu caracter informativ şi al dezbaterilor radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli:
a) rigoare şi acurateţe în
redactarea şi prezentarea ştirilor;
b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să
existe o conexiune reală;
c) să
asigure o distincţie clară între reconstituirea faptului cu ajutorul
altor persoane şi imaginile şi/sau sunetul înregistrate la evenimentul
real;
d) în cazul prezentării de materiale audiovizuale provenind din surse externe redacţiei, să se precizeze acest lucru; fac excepţie materialele audiovizuale provenite de la agenţiile de presă;
e) în enunţarea unor ipoteze sau a unor relaţii de cauzalitate privind producerea unor eventuale catastrofe, să se solicite şi un punct de vedere al unei persoane cu competenţă în domeniu;
f) sondajele de opinie prezentate să fie însoţite de următoarele
informaţii:
- denumirea instituţiei care a realizat sondajul;
- data sau intervalul în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată;
- dimensiunea eşantionului şi
eroarea maximă de eşantionare;
- solicitantul sondajului;
g) televotul sau anchetele făcute pe stradă să nu fie prezentate ca fiind reprezentative
pentru opinia publică sau
pentru un anumit grup social ori etnic;
h) să
se precizeze numărul mesajelor
primite prin orice mijloace de comunicare, atunci când se prezintă opiniile publicului;
i) difuzarea de mesaje în timpul emisiunilor, primite
prin orice mijloace de comunicare, este posibilă numai în situaţia
în care radiodifuzorii asigură
un mod de verificare publică a
acestora.
Art. 79. - In cazurile de răpiri sau deturnări,
radiodifuzorii trebuie să se
asigure că materialele
audiovizuale difuzate nu aduc prejudicii eforturilor depuse pentru soluţionarea lor şi nu pun în pericol vieţile persoanelor în cauză.
Art. 80. - (1) Practicile oculte, paranormale sau
exorcismul trebuie tratate cu obiectivitate corespunzătoare, în cadrul unui pluralism al punctelor de vedere.
(2) Nu pot fi difuzate emisiuni interactive în care se
oferă publicului, la cererea
acestuia, consultaţii şi tratamente medicale, indiferent de
mijloacele şi procedurile
folosite.
(3) Nu pot fi difuzate emisiuni interactive în care
publicul apelează la vrăjitori şi ghicitori sau la alte activităţi interzise prin lege.
Art. 81. - (1) In cazul informării asupra unor accidente, dezastre sau tragedii colective, se va
evita accentuarea gratuită a
stării de îngrijorare şi se vor cita sursele de informare.
(2) Se vor evita speculaţiile asupra evenimentelor tragice, cauzelor şi consecinţelor lor ori prezentarea repetată a unor imagini şocante,
pentru a nu provoca temeri inutile sau panică în rândul publicului.
(3) Nu se vor preciza numele victimelor până la comunicarea sau confirmarea oficială a acestora.
Art. 82. - (1) Radiodifuzorii care dau publicităţii date, informaţii, avertizări şi prognoze meteorologice sunt obligaţi să precizeze sursa de informare.
(2) Serviciile publice de radio şi de televiziune sunt obligate să aducă la cunoştinţă publicului, în mod repetat, informaţiile, prognozele generale şi avertizările meteorologice referitoare la fenomenele meteorologice
periculoase, furnizate de Centrul meteorologic naţional.
Art. 83. - In vederea informării corecte a populaţiei despre iminenţa
producerii unor dezastre şi
despre zonele de risc potenţial,
despre măsurile de prevenire,
de intervenţie operativă şi de refacere în cazul dezastrelor (calamităţi naturale şi alte
catastrofe), pentru diminuarea efectelor sociale, economice şi ecologice ale acestora, radiodifuzorii
au obligaţia să confrunte informaţiile primite din surse proprii sau de la
colaboratori ocazionali cu informaţiile deţinute de
autorităţile competente,
înainte de a transmite ştiri şi puncte de vedere care pot genera panică în rândul populaţiei; în cazul în care versiunile primite diferă, se va transmite în mod obligatoriu şi informaţia provenită de la
sursa autorizată legal, cu menţionarea acesteia.
Art. 84. - (1) Informaţiile şi
comunicatele oficiale ale autorităţilor publice cu privire la dezastre, la starea de urgenţă sau la starea de asediu se difuzează integral şi cu prioritate.
(2) In conformitate cu prevederile legale, decretul de
instituire a stării de asediu
sau a stării de urgenţă împreună cu măsurile urgente
de aplicare se aduc neîntârziat la cunoştinţă populaţiei; decretul se difuzează pe posturile de radio şi de televiziune în cel mult două ore de la semnare şi este difuzat în mod repetat în primele
24 de ore de la instituirea stării de asediu sau de urgenţă.
(3) Informaţiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenţă, cu excepţia celor referitoare la dezastre, se dau publicităţii numai cu avizul autorităţilor militare.
(4) Pe timpul stării de asediu sau al stării de urgenţă radiodifuzorii
sunt obligaţi să transmită, cu prioritate, mesajele autorităţilor militare, la cererea acestora.
Art. 85. - (1) Prezenţa siglei serviciului de programe de televiziune pe întreaga durată a difuzării, cu excepţia
timpului afectat publicităţii,
este obligatorie.
(2) Afişarea pe ecran a informaţiilor ce se impun pentru precizarea caracterului transmisiei este
obligatorie în următoarele
cazuri:
a) la transmiterea în direct a unor emisiuni,
evenimente sau manifestări, cu
excepţia buletinelor de ştiri, se va face menţiunea „Transmisiune în direct" sau
„Direct" pe întreaga durată a emisiunii ori transmisiei;
b) la difuzarea în reluare a emisiunilor informative,
politice, social-economice, sportive, culturale, religioase şi de divertisment, se va face menţiunea „Reluare" sau „în reluare"
pe întreaga durată a difuzării acestora.
Art. 86. - In cazul utilizării unor imagini şi/sau
înregistrări sonore de arhivă în alte emisiuni decât cele având
caracter retrospectiv declarat, este obligatorie informarea publicului prin menţiunea „Arhivă"; data filmării
sau a înregistrării trebuie
precizată dacă este necesară pentru înţelegerea
corectă a informaţiei.
Art. 87. - Radiodifuzorii au obligaţia de a asigura respectarea orei anunţate de începere a emisiunii/ programului,
în special a emisiunilor informative; fac excepţie situaţiile de forţă majoră.
TITLUL V
Responsabilităţi culturale
Art. 88. - Radiodifuzorii au obligaţia de a asigura respectarea normelor
ortografice, ortoepice şi
morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.
Art. 89. - Programele oferite publicului de posturile de
radio şi de televiziune
trebuie să răspundă standardelor editoriale elaborate în cadrul mecanismelor de
autoreglementare, cu respectarea normelor europene şi a legislaţiei naţionale în materie, să reflecte diversitatea culturală, în respectul identităţii naţionale şi europene.
Art. 90. - Radiodifuzorii au obligaţia să rezerve operelor audiovizuale româneşti o proporţie de
cel puţin 30% din timpul de
difuzare al fiecărui serviciu
de programe de televiziune, cu excepţia timpului consacrat informaţiilor, manifestărilor
sportive, jocurilor, publicităţii, precum şi
serviciilor de teletext şi
teleshopping.
Art. 91. - (1) In sensul prezentului cod, sunt
considerate opere româneşti:
a) operele originare din România, realizate de autori şi lucrători rezidenţi în
România;
b) operele originare din alte state, realizate în baza
unor tratate bilaterale de coproducţie, dacă coproducătorii din România furnizează un procent majoritar din totalul
costurilor producţiei, iar
aceasta nu este controlată de
unul sau mai mulţi producători stabiliţi în afara României.
(2) Operele care nu sunt considerate opere româneşti în sensul alin. (1), dar care sunt
realizate în principal de către
autori şi lucrători rezidenţi în România vor fi considerate opere româneşti într-un procent corespunzător procentului contribuţiei coproducătorilor din România la totalul costurilor de producţie.
Art. 92. - Radiodifuzorii vor prezenta trimestrial
Consiliului Naţional al
Audiovizualului un raport cuprinzând operele româneşti difuzate în trimestrul anterior în cadrul fiecărui serviciu de programe şi procentul din timpul de difuzare
consacrat acestora.
Art. 93. - (1) Prevederile art. 90-92 nu se aplică serviciilor de programe destinate unei
audienţe locale, asigurate de
radiodifuzorii care nu fac parte dintr-o reţea naţională.
(2) Dispoziţiile art. 90-93 îşi
încetează aplicabilitatea
începând cu data de 1 ianuarie 2007.
Art. 94. - Incepând cu data de 1 ianuarie 2007,
radiodifuzorii aflaţi în
jurisdicţia României au obligaţia de a asigura în cadrul fiecărui serviciu de programe de televiziune
îndeplinirea următoarelor
cerinţe:
a) să
rezerve operelor europene, astfel cum sunt definite la art. 23 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, un procent de minimum 50
% din timpul de difuzare, cu excepţia timpului consacrat informaţiilor, manifestărilor
sportive, jocurilor, publicităţii, precum şi
serviciilor de teletext şi
teleshopping;
b) să
rezerve operelor europene create de producători independenţi
cel puţin 10% din timpul de
difuzare, cu excepţia timpului
consacrat informaţiilor,
manifestărilor sportive,
jocurilor, publicităţii,
precum şi serviciilor de
teletext şi teleshopping, sau
cel puţin 10 % din bugetul lor
de programe.
Art. 95. - Radiodifuzorii care după data de 1 ianuarie 2007 nu pot atinge
proporţia majoritară prevăzută la art. 94
lit. a) o vor realiza progresiv în interval de un an, în funcţie de responsabilităţile educaţionale, culturale şi
de divertisment pe care le au faţă de public.
Art. 96. - (1) Sunt exceptate de la prevederile art. 94
serviciile de programe de televiziune care îndeplinesc simultan următoarele condiţii:
a) au o audienţă potenţială de până la 3% din populaţia
recenzată a ţării;
b) nu difuzează filme artistice de lung metraj şi seriale pentru televiziune;
c) conţinutul serviciului de programe este exclusiv de interes local.
(2) Serviciile de programe de televiziune difuzate în
baza unei licenţe acordate
pentru municipiul Bucureşti
sunt exceptate de la prevederile art. 94 dacă îndeplinesc simultan următoarele condiţii:
a) nu difuzează filme artistice de lung metraj şi seriale pentru televiziune;
b) conţinutul serviciului de programe este exclusiv de interes local.
Art. 97. - Consiliul Naţional al Audiovizualului va monitoriza îndeplinirea dispoziţiilor art. 94 şi 95, prin evaluarea şi autorizarea programelor audiovizuale difuzate.
Art. 98. - Incepând cu data de 1 ianuarie 2007,
radiodifuzorii vor prezenta trimestrial Consiliului Naţional al Audiovizualului un raport, conform modelului prezentat în
anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul cod.
TITLUL VI
Jocuri şi concursuri
Art. 99. - (1) Jocurile şi concursurile trebuie să se desfăşoare în
mod corect, premiile trebuie să fie prezentate cu exactitate, iar regulile trebuie să fie clare şi aduse la cunoştinţă în mod corespunzător.
(2) Este interzisă descrierea calităţii
produselor sau a serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia mărcii şi a preţului.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) produsele sau serviciile culturale.
Art. 100. - In emisiunile de jocuri şi concursuri destinate copiilor, premiile
oferite şi valoarea lor vor fi
potrivite vârstei acestora; nu se pot oferi premii în bani.
Art. 101. - (1) Comunicarea în cadrul unei emisiuni sau
al unui program a numerelor de apel ale serviciilor de telefonie, în scopul
invitării publicului de a
participa la un concurs cu premii sau televot ori pentru a-şi exprima opiniile, trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a) să
pună la dispoziţie publicului informaţii clare privind tariful aplicat de
furnizor pe unitatea de timp, incluzând taxa pe valoarea adăugată şi, după caz, toate taxele suplimentare;
b) să
informeze corect publicul cu privire la condiţiile şi modalitatea
de a intra în posesia premiului oferit, inclusiv eventualele costuri
suplimentare;
c) în situaţia în care tariful se aplică în mod automat din momentul formării numărului (apel
fără răspuns), acest
lucru va fi adus la cunoştinţă publicului pe parcursul emisiunii,
periodic, atât sub formă scrisă, cât şi oral.
(2) In cadrul serviciilor de programe de televiziune,
tariful aplicat de furnizorul de servicii de telefonie va fi prezentat lizibil,
pe întreaga durată de afişare a numărului de apel, utilizându-se caractere cu dimensiuni identice cu
cele ale numărului de apel.
(3) In cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune
sonoră, tariful aplicat de
furnizorul de servicii de telefonie va fi precizat imediat după comunicarea numărului de apel, astfel încât să fie clar perceput de radioascultător.
(4) In cazul concursurilor cu premii care în mod normal
implică o durată a apelului mai mare de 3 minute, publicul
va fi informat în condiţii
similare celor impuse afişării
tarifului aplicat, condiţii
precizate la alin. (2) şi (3).
(5) Cerinţele enunţate la
alin. (1) lit. a), alin. (2) şi
(3) se aplică şi publicităţii pentru convorbirile telefonice erotice.
TITLUL VII
Sponsorizare, publicitate, teleshopping
CAPITOLUL I
Sponsorizare
Art. 102. - (1) Sponsorizarea desemnează participarea unei persoane fizice sau
juridice, care nu este angajată în activităţi de
radiodifuziune sau de televiziune ori în producţia operelor audiovizuale, la finanţarea directă sau
indirectă a unei emisiuni, în
scopul de a-şi promova numele,
marca comercială ori imaginea,
propriile activităţi sau
produse.
(2) Conţinutul şi
programarea unei emisiuni sponsorizate nu pot să fie influenţate de
către sponsor într-o manieră care să aducă atingere
independenţei editoriale a
radiodifuzorului.
(3) Emisiunile sponsorizate nu trebuie să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori
serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în special prin referiri promoţionale ori de natură comercială la
aceste produse sau servicii, făcute în timpul respectivelor emisiuni.
(4) Sponsorizarea trebuie să fie în mod clar separată de publicitate; anunţurile de sponsorizare nu trebuie să conţină mesaje publicitare.
(5) Atunci când un anunţ promoţional conţine o referire la sponsorul programului,
aceasta trebuie să fie scurtă şi secundară.
(6) In anunţul sponsorului nu trebuie să existe nici o conexiune cu publicitatea difuzată referitoare la produsele sau serviciile
sponsorului.
Art. 103. - (1) Nu pot fi sponsorizate emisiuni de ştiri şi dezbateri pe teme politice; nu poate fi sponsorizat întregul
serviciu de programe.
(2) Emisiunile/programele audiovizuale nu pot fi
sponsorizate de către persoane
fizice ori juridice care au ca obiect principal de activitate fabricarea sau
vânzarea de produse ori furnizarea de servicii a căror publicitate este interzisă.
(3) Sponsorizarea programelor de către persoane fizice sau juridice ale căror activităţi includ fabricarea ori comercializarea produselor medicale sau a
tratamentelor medicale se poate face numai prin promovarea numelui sau a
imaginii persoanei respective.
Art. 104. - Este interzisă difuzarea în intervalul orar 6,00-23,00 a emisiunilor sponsorizate
de companiile al căror nume
sau marcă este identică cu numele ori marca unei băuturi alcoolice.
Art. 105. - (1) In cazul emisiunilor destinate copiilor
nu trebuie să fie percepută nici o conexiune între numele, marca sau
imaginea sponsorului şi
denumirea emisiunii.
(2) Emisiunile destinate copiilor nu pot fi
sponsorizate de către persoane
fizice sau juridice ale căror
activităţi includ fabricarea
ori comercializarea produselor medicale, a tratamentelor medicale sau a
suplimentelor alimentare.
(3) Emisiunile destinate copiilor nu pot fi
sponsorizate de către persoane
fizice ori juridice care organizează jocuri şi
concursuri interzise copiilor.
Art. 106. - (1) Ori de câte ori o emisiune este
sponsorizată, acest lucru
trebuie să poată fi clar identificat ca atare de către public în cadrul genericului de la
începutul şi/sau de la sfârşitul emisiunii.
(2) In cadrul emisiunilor/programelor sponsorizate cu o
durată mai mare de 30 de
minute, cu excepţia
transmisiunilor sportive, numele, sigla comercială sau logoul sponsorului ori numele sau imaginea unui produs
reprezentantiv se difuzează
timp de maximum 60 de secunde pe întreaga durată a acestora, fără a se face nici un fel de referire
comercială sau de conexiune cu
publicitatea difuzată la
produsele ori serviciile sponsorului; în cazul emisiunilor cu o durată de până la 30 de minute, timpul maxim de difuzare este de 30 de secunde.
CAPITOLUL II
Publicitate şi teleshopping
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 107. - Publicitatea şi teleshoppingul vor respecta regulile unei competiţii corecte şi transparente, care trebuie să servească, în
primul rând, interesele publicului.
Art. 108. - Este interzisă orice formă de
promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte
produse sau servicii similare ori asemănătoare, pe motivul
că acestea din urmă devin inutile sau improprii folosinţei.
Art. 109. - Este interzisă orice formă de
publicitate care sugerează
publicului să renunţe la fructele şi la alimentele naturale de bază.
Art. 110. - Publicitatea comparativă este posibilă numai în cazul în care respectă prevederile Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 111. - Durata publicităţii şi a teleshoppingului
nu constituie un motiv care să
justifice înlăturarea obligaţiilor de informare corectă a publicului în legătură cu bunurile sau serviciile promovate.
Art. 112. - (1) Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în
care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi
identificate de public prin marcă, producător ori
prin modalităţi de
comercializare; aceste restricţii nu se referă la
denumirea companiilor producătoare
de bunuri sau prestatoare de servicii.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele şi serviciile culturale sau cele destinate învăţământului.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele IT şi auto, cu condiţia prezentării în
scop informativ, în cadrul aceleiaşi emisiuni, a mai multor produse de acelaşi gen sau clasă.
Art. 113. - (1) Este interzisă descrierea calităţii
produselor sau serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia mărcii şi a preţului.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile culturale.
Art. 114. - (1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de
teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin
omisiune, în privinţa:
a) caracteristicilor produsului şi, în special, a naturii, identităţii, proprietăţilor, compoziţiei,
cantităţii, durabilităţii, originii sau provenienţei, precum şi a metodelor de fabricaţie ori de producţie;
b) atribuirii de efecte sau de proprietăţi pe care produsul nu le posedă;
c) preţului sau a tarifelor; acestea vor fi prezentate integral, incluzând
taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare;
d) condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate
serviciile.
(2) Orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de
videotext va fi prezentată
static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să
fie clar percepută de
telespectatori.
Art. 115. - Publicitatea sau teleshoppingul care se
referă la o ofertă specială trebuie să indice,
în mod clar şi neechivoc, data
la care încetează oferta sau,
dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la
stocul de bunuri ori de servicii disponibil, iar dacă oferta specială nu
a început încă, data de
începere a perioadei în care se aplică preţul special sau
alte condiţii specifice.
Art. 116. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi de teleshoppping în care apar prezentatori ai emisiunilor de ştiri.
(2) Este interzisă difuzarea anunţurilor
de interes public şi a
apelurilor în scopuri caritabile prin care se promovează produse sau servicii.
Art. 117. - (1) Calupurile publicitare trebuie separate
clar, sonor şi vizual, de
programele audiovizuale, prin coperte neutre.
(2) In cadrul unui calup publicitar poate fi difuzat un
singur grupaj de anunţuri
promoţionale.
(3) In cazul în care în spoturile publicitare sunt
folosite personaje, decoruri sau situaţii din emisiunile difuzate, pe lângă condiţiile de
separare prevăzute la alin.
(1) se va insera pe întreaga durată a difuzării menţiunea „Publicitate".
Art. 118. - Radiodifuzorii pot difuza în timpul
transmisiunilor sportive minispoturi de publicitate, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) durata minispotului să nu depăşească 10 secunde;
b) să
fie maximum două minispoturi
pe repriză;
c) să
fie inserate în momentele de întrerupere naturală a jocului;
d) să
fie însoţite pe toată durata difuzării de un marcaj cât mai vizibil, constând în majuscula „P"
încadrată într-un cerc cu
suprafaţa transparentă, amplasat în partea din dreapta jos a
ecranului.
Art. 119. - Radiodifuzorii pot difuza în timpul
transmisiei unei competiţii
sportive logouri, cu respectarea cumulativă a următoarelor
condiţii:
a) logoul poate fi inserat numai în momentul în care se
anunţă înlocuirea unui jucător sau când se anunţă scorul;
b) durata unui insert să nu depăşească 10 secunde, iar durata totală de difuzare pe întreaga transmisie să nu depăşească două minute;
c) logoul să fie plasat deasupra sau sub zona de difuzare a informaţiei precizate la lit. a) şi să nu depăşească dimensiunile acesteia.
Art. 120. - In cadrul serviciilor de programe de
televiziune se pot difuza spoturi publicitare izolate numai dacă pauzele disponibile pentru inserarea
spoturilor între părţile unui program, cum ar fi pauzele dintre
rundele unui meci de box sau de tenis, sunt foarte scurte.
Art. 121. - (1) In mod excepţional, în cadrul serviciilor de programe de televiziune se pot
difuza, în intervalul orar 20,00-22,00, în alte situaţii decât cele precizate la art. 120, două spoturi publicitare izolate.
(2) In cazul publicităţii pentru băuturi
spirtoase, spotul publicitar izolat va fi difuzat numai în intervalul orar
23,00-6,00.
Art. 122. - Spotul publicitar difuzat izolat trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) durata spotului să nu depăşească 30 de secunde;
b) să
fie însoţit pe toată durata difuzării de un marcaj cât mai vizibil, constând în majuscula „P"
încadrată într-un cerc cu
suprafaţa transparentă, amplasat în partea din dreapta jos a
ecranului.
Art. 123. - Societatea Română de Televiziune poate difuza în timpul transmisiilor sportive
minispoturi publicitare, spoturi difuzate izolat si logouri, cu respectarea
condiţiilor precizate la art.
118-120.
Art. 124. - In cazul transmisiilor în direct,
publicitatea nu trebuie să
afecteze integritatea programelor respective.
Art. 125. - Plasarea de produse/servicii în programele
audiovizuale este permisă
numai în filme şi seriale
pentru televiziune şi cu
respectarea următoarelor condiţii:
a) să
se încadreze în mod natural în desfăşurarea producţiei
audiovizuale;
b) să nu fie acordată o
vizibilitate exagerată produsului/serviciului,
cum ar fi menţionarea mărcii unui produs sau prezentarea unui
produs în prim-plan ori dintr-un unghi care să permită evidenţierea mărcii.
SECŢIUNEA a 2-a
Publicitate la alcool
Art. 126. - (1) In cadrul serviciilor de programe de
televiziune este interzisă, în
intervalul orar 6,00-22,00, orice formă de publicitate la băuturi spirtoase.
(2) In cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune
sonoră este interzisă orice formă de publicitate la băuturi spirtoase în următoarele intervale orare:
a) 6,00-8,00 şi 10,00-22,00, în zilele de luni până vineri;
b) 6,00-22,00, sâmbăta şi duminica.
Art. 127. - In sensul prezentului cod, băuturile spirtoase sunt cele definite în
Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor, al ministrului sănătăţii şi familiei şi al preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nr. 268/441/117/2003,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 11 august
2003, cu modificările
ulterioare.
Art. 128. - Este interzisă difuzarea de publicitate la băuturi alcoolice, prin care se promovează comportamente sau atitudini violente, agresive ori antisociale.
Art. 129. - Este interzisă difuzarea de spoturi publicitare la alcool, în care apar minori.
Art. 130. - Este interzisă difuzarea anunţurilor
promoţionale şi a concursurilor care conţin referiri la numele sau la marca unei băuturi spirtoase; în cadrul concursurilor
nu se pot oferi premii sponsorizate de firme producătoare de astfel de băuturi.
Art. 131. - Transmisiile sportive sponsorizate de producătorii de băuturi spirtoase pot fi difuzate numai în intervalul orar 23,00-6,00.
Art. 132. - Evenimentele sportive desfăşurate pe teritoriul României care nu
respectă dispoziţiile Legii nr. 148/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, cu privire la produsele
din tutun şi la băuturile spirtoase, nu pot fi difuzate de
radiodifuzori licenţiaţi în România.
Art. 133. - In publicitatea pentru băuturi spirtoase este interzisă folosirea de personaje, de decoruri sau
situaţii din emisiunile
difuzate.
Art. 134. - Calupurile publicitare în care se promovează băuturi spirtoase se vor încheia cu avertismentul sonor şi vizual: „Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătăţii."
SECŢIUNEA a 3-a
Publicitate la alimente
Art. 135. - Publicitatea la produsele alimentare va
respecta următoarele condiţii:
a) nu va încuraja consumul excesiv de alimente;
b) afirmaţiile precise privind nutriţia (de exemplu, efectele vitaminei C) ori afirmaţiile legate de sănătate (de exemplu,
„Ajută la o digestie sănătoasă") se vor
baza pe fapte ştiinţifice solide şi nu vor crea impresii înşelătoare privind
beneficii nutriţionale sau de
sănătate ale alimentului respectiv.
Art. 136. - Ilustrarea cu fructe şi/sau cu porţiuni vegetale nu este permisă decât în cazul în care fructele (sau părţi de fruct - suc
de fructe, pulpă de fruct) şi/sau porţiunile vegetale sunt înscrise pe eticheta produsului şi se regăsesc în conţinutul
său în proporţie de minimum 4%.
Art. 137. - In cazul utilizării la fabricarea alimentelor numai a aromelor, se interzic
ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor şi/sau a porţiunilor vegetale.
Art. 138. - Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi de prevenire, tratare sau vindecare a
bolilor şi nu se vor face
referiri la astfel de proprietăţi; sunt exceptate de la această interdicţie apele
minerale naturale care sunt utilizate ca medicamente sau în scopuri curative în
staţiunile balneare.
SECŢIUNEA a 4-a
Publicitate la produse medicamentoase
Art. 139. - Prin publicitate audiovizuală pentru produse medicamentoase şi tratamente medicale se înţelege orice
formă de promovare, efectuată în cadrul serviciilor de programe,
destinată să stimuleze distribuirea, consumul sau
vânzarea acestora.
Art. 140. - (1) Publicitatea şi teleshoppingul sunt permise numai în cazul produselor
medicamentoase şi al
tratamentelor medicale care nu necesită prescripţie
medicală.
(2) Reclama va avertiza publicul dacă produsele eliberate fără prescripţie
medicală conţin substanţe ce pot dăuna sănătăţii.
Art. 141. - Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul la produsele
medicamentoase care conţin
substanţe psihotrope sau
narcotice, în sensul convenţiilor
internaţionale.
Art. 142. - Publicitatea pentru produsele medicamentoase
trebuie să susţină folosirea raţională a acestora, să le prezinte în mod obiectiv, fără a le exagera
calităţile terapeutice.
Art. 143. - (1) Promovarea produselor medicamentoase în
serviciile de programe audiovizuale va include în mod obligatoriu următoarele:
a) denumirea produsului;
b) denumirea comună, dacă produsul conţine un singur ingredient activ;
c) indicaţia terapeutică
(afecţiunile pentru care se
foloseşte produsul
medicamentos);
d) avertizarea: „Acest produs se poate elibera fără prescripţie medicală. Se recomandă citirea cu atenţie
a prospectului. Dacă apar
manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau
farmacistului."
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. d),
publicitatea pentru produsele medicamentoase, difuzată într-o formă
prescurtată (reminder), va
include avertizarea: „Se recomandă citirea cu atenţie
a prospectului."
(3) In sensul prezentei decizii, prin reminder se
înţelege clipul publicitar
care îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii:
a) este o parte, o continuare şi/sau o completare a aceleiaşi campanii publicitare la un anumit produs
medicamentos, realizată în
cadrul aceluiaşi serviciu de
programe;
b) reaminteşte publicului elemente din mesajul difuzat în spotul principal al
campaniei publicitare;
c) are o durată ce nu depăşeşte 10 secunde.
(4) Avertizările menţionate la
alin. (1) lit. d) şi la alin.
(2) se vor difuza în următoarele
condiţii:
a) în cazul spotului principal, textul va fi prezentat
la sfârşitul spotului
publicitar, sonor şi vizual,
timp de minimum 6 secunde;
b) în cazul reminderului, textul va fi prezentat pe
parcursul difuzării spotului
publicitar, în condiţii care să asigure o percepţie clară a
mesajului.
Art. 144. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente
alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale, prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice,
sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor,
pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente.
(2) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care personal medical sau farmacişti recomandă ori avizează
produse alimentare destinate copiilor, produse medicamentoase, tratamente
medicale, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti sau suplimente nutritive.
(3) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse alimentare destinate copiilor, produse
medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive şi tratamente
medicale, dacă prezentările conţin recomandări sau
avize ale asociaţiilor
medicale.
Art. 145. - (1) Nici un fel de mesaj publicitar pentru
produse medicamentoase sau tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor
care au vârsta mai mică de 16
ani.
(2) Este interzisă difuzarea de publicitate pentru produse medicamentoase, vitamine,
suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale în emisiuni pentru
copii sau în pauzele publicitare care precedă ori urmează unor
astfel de emisiuni.
(3) Producătorii şi
distribuitorii de produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare,
nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale nu pot sponsoriza programele sau emisiunile
destinate copiilor.
(4) Publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru disfuncţii sexuale sau probleme de natura sexuală ori pentru creşterea
sânilor nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00-6,00 şi trebuie însoţite de avertizarea că aceste produse nu sunt destinate copiilor.
Art. 146. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping:
a) la produse pentru tratarea alcoolismului;
b) la tratamente clinice împotriva căderii părului;
c) pentru hipnoză, terapie prin hipnoză, psihologie, psihanaliză sau psihiatrie;
d) la produsele medicamentoase al căror cost este compensat.
(2) Este interzisă menţionarea în
publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum:
a) tuberculoză;
b) bolile cu transmisie sexuală;
c) alte boli infecţioase grave;
d) cancer şi alte boli tumorale;
e) insomnia cronică;
f) diabet şi alte boli metabolice.
Art. 147. - Publicitatea la produsele medicamentoase nu
trebuie să conţină nici o menţiune
care:
a) să
dea impresia că 6 consultaţie medicală sau o intervenţie
chirurgicală nu este necesară, în special prin oferirea unor sugestii
de diagnostic ori de tratament la distanţă;
b) să
sugereze că efectul
tratamentului cu produsul medicamentos respectiv este garantat, nu este însoţit de efecte secundare sau este mai bun
decât ori echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;
c) să
sugereze că starea de sănătate normală a
publicului ar putea fi îmbunătăţită prin consumul respectivului produs;
d) să
sugereze că starea de sănătate normală a
publicului ar putea fi afectată dacă nu consumă produsul respectiv; această interdicţie nu se aplică
campaniilor de vaccinare susţinute
de industria farmaceutică şi aprobate de Ministerul Sănătăţii;
e) să
sugereze că respectivul produs
medicamentos este un aliment, produs cosmetic sau alt bun de larg consum;
f) să
sugereze că siguranţa sau eficienţa produsului medicamentos se datorează faptului că este
natural;
g) să
sugereze că ar putea, prin
descrierea sau reprezentarea detaliată a unor simptome ori a unor cazuri clinice, să ducă la un autodiagnostic eronat;
h) să
se refere, în termeni improprii sau incorecţi, la vindecare;
i) să
folosească în termeni
improprii, alarmanţi sau
incorecţi imagini, scheme ori
fotografii care să arate modificări ale organismului uman provocate de boli
sau leziuni ori de acţiunea
produselor medicamentoase asupra organismului uman sau a unor părţi ale acestuia;
j) să
evidenţieze că respectivul produs medicamentos este
autorizat de Agenţia Naţională a Medicamentului.
Art. 148. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt însoţite
de avertizarea, sonoră şi scrisă:
a) „Produs neatestat medical";
b) „Metodă neatestată
medical".
(2) In cazul în care produsele şi tratamentele naturiste au fost
verificate din punct de vedere medical, acest lucru va fi atestat de Colegiul
Medicilor din România.
(3) Avertizarea prevăzută la alin. (1)
se va face la finalul mesajului publicitar.
Art. 149. - Publicitatea şi teleshoppingul pentru produse şi tratamente homeopate sunt permise numai pentru produsele şi tratamentele avizate de Ministerul Sănătăţii sau de
Colegiul Medicilor din România.
Art. 150. - Este interzisă difuzarea de emisiuni sau teleshopping în care sunt prezentate
cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor convenţionale sau neconvenţionale, dacă diagnosticul şi
actele medicale care îl atestă
nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din România ori dacă în emisiune sau
în teleshopping nu este prezent şi un reprezentant al Colegiului Medicilor din România, care să certifice din punct de vedere medical
rezultatele obţinute.
Art. 151. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care se sugerează că este necesar ca
oricine să îşi suplimenteze dieta cu vitamine şi minerale sau că astfel de suplimente pot să îmbunătăţească funcţii fizice ori
mentale care în mod normal sunt bune.
(2) Promovarea în serviciile de programe audiovizuale
de radio şi de televiziune a
suplimentelor alimentare, suplimentelor nutritive, vitaminelor şi nutrienţilor va include în mod obligatoriu avertizarea: „Acesta este un
supliment alimentar. Citiţi cu
atenţie prospectul."
(3) Durata avertizării menţionate la
alin. (2) va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul
spotului publicitar; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.
(4) In cazul reminderului, textul precizat la alin. (2)
va fi prezentat pe parcursul difuzării spotului publicitar, în condiţii care să asigure
o percepţie clară a mesajului.
Art. 152. - Emisiunile audiovizuale, publicitatea şi teleshoppingul destinate produselor sau
tratamentelor pentru slăbit şi pentru menţinerea greutăţii
corporale, fără indicaţii terapeutice, vor respecta următoarele condiţii:
a) să
existe dovezi medicale, de încredere, pentru fiecare afirmaţie, privind efectele benefice ale
produselor sau tratamentelor;
b) să
indice, când se afirmă că greutatea unei persoane a scăzut cu o anumită valoare, perioada în care s-a realizat această scădere;
c) greutatea pierdută şi perioada în
care aceasta s-a obţinut
trebuie să fie compatibile cu
practicile medicale şi de dietă general acceptate şi să nu semnifice calităţi nereprezentative ale produsului sau serviciului medical oferit;
d) în cazul alimentelor şi al băuturilor cu
cantităţi calorice scăzute, dacă sunt prezentate ca o parte a regimului de slăbire, se va indica faptul că produsul respectiv poate conduce la
pierderea de greutate numai ca parte a unei diete ce controlează caloriile/energia;
e) în cazul produselor special elaborate pentru a fi
utilizate în diete cu restricţii
calorice, care, conform instrucţiunilor producătorului,
înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea trebuie
promovate sub numele de „substitut alimentar complet pentru slăbit" sau „substitut alimentar parţial pentru slăbit";
f) în cazul produselor alimentare şi al băuturilor cu cantităţi calorice scăzute
nu se vor face referiri la rata ori la mărimea scăderii în
greutate ca rezultat al utilizării respectivelor produse sau la reducerea senzaţiei de foame ori la creşterea senzaţiei de saţietate.
Art. 153. - (1) Promovarea sau prezentarea produselor şi tratamentelor pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă
avertizarea, sonoră şi scrisă, cu o durată de
minimum 5 secunde: „Consultaţi
medicul înainte de a urma dieta"; dieta trebuie prezentată sau promovată ca o măsură pe termen scurt.
(2) Sunt interzise mărturiile sau relatarea unor cazuri particulare care să justifice urmarea dietei respective.
Art. 154. - Publicitatea şi teleshoppingul pentru orice fel de produs sau tratament pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale vor respecta următoarele condiţii:
a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani şi vor avertiza publicul asupra acestui
aspect printr-un insert scris şi/sau sonor;
b) nu pot fi difuzate în emisiunile pentru copii sau
în pauzele publicitare care precedă ori urmează unor
astfel de emisiuni;
c) nu se vor adresa în mod direct persoanelor obeze, nu
vor include exemple în care vorbesc sau apar persoane care ar fi fost obeze
înainte de a utiliza produsele ori serviciul cărora li se face publicitate;
d) nu vor sugera sau nu vor afirma că a fi subponderal este adecvat sau de
dorit.
SECŢIUNEA a 5-a
Publicitatea politică şi publicitatea referitoare
la exercitarea unor profesii
Art. 155. - (1) In sensul prezentului cod, constituie publicitate
politică clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic.
(2) Publicitatea politică este interzisă, cu
excepţia perioadelor de
campanie electorală.
Art. 156. - (1) Este interzisă publicitatea la cabinetele notariale şi la orice formă de
exercitare a profesiei de avocat.
(2) Este interzisă publicitatea care promovează executori judecătoreşti şi experţi
judiciari.
Art. 157. - (1) Membrii activi ai barourilor de avocaţi nu pot realiza sau modera emisiuni în
care se dezbat cazuri aflate în cercetare ori pe rolul instanţelor de judecată.
(2) Participarea şi intervenţiile
avocaţilor în emisiunile
audiovizuale în care se dezbat cazuri aflate în cercetare sau pe rolul instanţelor şi în care aceştia
sunt angajaţi vor respecta
normele deontologice ale profesiei de avocat.
Art. 158. - (1) Este interzisă orice formă de
publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private.
(2) Participarea şi intervenţia
medicilor în emisiuni sau în programe pe teme medicale vor respecta principiile
deontologice înscrise în Codul de deontologie medicală
adoptat de Colegiul Medicilor din România.
(3) In emisiunile audiovizuale pe teme medicale nu se
vor recomanda medicamente, identificate prin marcă sau denumire comercială, tratamente medicale şi cabinete medicale furnizoare de servicii publice, de stat şi private.
SECŢIUNEA a 6-a
Emisiuni de teleshopping
Art. 159. - (1) Emisiunea de teleshopping constă în difuzarea către public a unor oferte de comercializare directă privind furnizarea contra cost a unor
bunuri, inclusiv imobiliare şi
necorporale, sau, după caz,
prezentarea unor servicii, disponibile printr-un contract la distanţă.
(2) In sensul prezentului cod, prin contract la
distanţă se înţelege
contractul de furnizare de produse sau servicii, încheiat între un comerciant şi un consumator, în cadrul unui sistem de
vânzare organizat de către
comerciant, care utilizează în
mod exclusiv, înainte şi la
încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanţă.
(3) Ofertele difuzate trebuie să respecte prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind regimul
juridic al contractelor la distanţă, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 51/2003, şi ale Ordonanţei
Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor, la încheierea şi executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare, aprobată prin Legea nr. 399/2004.
Art. 160. - (1) Emisiunea de teleshopping trebuie
identificată ca atare şi separată clar de programele audiovizuale, sonor şi vizual, prin coperte neutre.
(2) Emisiunea de teleshopping nu poate conţine şi nu poate fi întreruptă pentru difuzarea de spoturi publicitare.
Art. 161. - Dispoziţiile art. 160 nu se aplică serviciilor de programe dedicate exclusiv teleshoppingului.
TITLUL VIII
Sancţiuni
şi dispoziţii finale
Art. 162. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 23, 25 şi ale art. 28 alin. (2), art. 43, 44 şi 132, precum şi refuzul ducerii la îndeplinire a dispoziţiilor referitoare la acordarea dreptului la replică se sancţionează conform
dispoziţiilor art. 90 alin.
(2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Nerespectarea prevederilor celorlalte articole ale
prezentei decizii, precum şi
refuzul ducerii la îndeplinire a dispoziţiilor referitoare la acordarea rectificării se sancţionează conform dispoziţiilor art. 91 din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) In individualizarea sancţiunii Consiliul Naţional
al Audiovizualului va ţine
cont, după caz, de următoarele aspecte:
a) gravitatea faptei şi efectele acesteia;
b) sancţiunile primite anterior, pe o perioadă de cel mult un an;
c) ziua din săptămână şi intervalul de difuzare a emisiunii în cauză;
d) durata emisiunii;
e) audienţa înregistrată.
(4) In cazul nerespectării dispoziţiilor
art. 157 alin. (2) şi ale art.
158 alin. (2), Consiliul Naţional
al Audiovizualului va sesiza Uniunea Naţională a Barourilor
din România sau Colegiul Medicilor din România, solicitându-le să analizeze în ce măsură au fost respectate principiile deontologice stabilite de acestea şi să sancţioneze
conduitele necorespunzătoare,
în conformitate cu prevederile statutare.
Art. 163. - La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abrogă Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 130/2006 privind Codul de reglementare
a conţinutului audiovizual,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 250 din 20 martie 2006, cu modificările ulterioare.
Preşedintele
Consiliului Naţional al
Audiovizualului,
Ralu Filip
ANEXA Nr. 1*)
MARCAJ CAMERA ASCUNSA
![](poze/70396_0.jpg)
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
RAPORT
privind procentul rezervat operelor europene în
perioada.....
Denumirea radiodifuzorului (titularul licenţei audiovizuale):
Denumirea serviciului de programe/ Licenţa audiovizuală
nr. ...
|
Procent din timpul de difuzare rezervat operelor europene
|
Opere europene create de producători independenţi
|
Observaţii
|
Procent din timpul de difuzare sau din bugetul de programe
|
Opere recente, procent din col. 3
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|