DECIZIE Nr.
194 din 22 februarie 2007
pentru modificarea Deciziei
Consiliului National al Audiovizualului nr. 187/2006 privind Codul de
reglementare a continutului audiovizual
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 2 martie 2007
Având în vedere dubla calitate
a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi
de unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale,
în temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi
completările ulterioare,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
Art. I. - Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a
conţinutului audiovizual, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 14 aprilie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 9, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Radiodifuzorii sunt
obligaţi să difuzeze la principalul buletin de ştiri din prime time, timp de 24 de ore, imaginile şi datele copiilor dispăruţi, pe care le primesc
de la poliţie."
2. Alineatul (4) al articolului 23 va avea următorul cuprins:
„(4) Producţiile audiovizuale
prevăzute la art. 18 lit. f)
pot fi retransmise digital numai cu respectarea următoarelor condiţii tehnice
şi de informare a abonatului:
a) receptorul abonatului trebuie să fie prevăzut cu
un sistem de blocare a accesului, denumit în continuare sistem de control parental, diferit de
sistemul de control al accesului la pachetele de servicii oferite;
b) sistemul de control parental trebuie să permită
accesul la serviciile de programe restricţionate copiilor, în baza unui cod
personal format din cel puţin 4 cifre; cifrele nu trebuie să fie vizibile pe ecran în momentul
tastării;
c) sistemul de control parental trebuie să fie
perfect sincronizat cu programele din această categorie, trebuie să rămână
activ pe toată perioada în care se oferă aceste categorii de programe, iar
accesul trebuie să fie reblocat în orice situaţie în care se modifică contextul
vizionării (schimbarea programului, trecerea sistemului de recepţie în stare de
veghe, schimbarea decodorului sau a cartelei de acces, după realimentarea cu tensiune);
d) în cadrul instrucţiunilor de utilizare,
distribuitorul de servicii trebuie să explice, în termeni simpli şi clari,
modul de funcţionare a sistemului de control parental, necesitatea stabilirii
codului personal de acces şi păstrării confidenţialităţii acestuia;
e) în momentul punerii în funcţiune a sistemului de
recepţie, distribuitorul de servicii are obligaţia să stabilească, împreună cu
abonatul, codul personal de acces pentru fiecare dintre serviciile de programe
restricţionate copiilor; se recomandă evitarea stabilirii codului «1234» sau a unui cod format din aceeaşi
cifră;
f) introducerea în oferta de servicii a unui nou
serviciu de programe restricţionat copiilor va fi adusă la cunoştinţă
abonaţilor cu cel puţin 30 de zile înainte de
modificarea ofertei, precizându-se «Program interzis persoanelor sub 18
ani»."
3. Alineatul (1) al articolului 25 va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Emisiunile
erotice interactive, publicitatea pentru convorbirile telefonice erotice,
precum şi pentru produse şi servicii cu destinaţie sexuală se difuzează în
aceleaşi condiţii cu cele stabilite pentru producţiile audiovizuale precizate
la art. 18 lit. f)."
4. La articolul 36, după alineatul (4) se introduce un
nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Nu pot fi difuzate
emisiuni de divertisment, gen camera ascunsă sau farse, care au ca obiect viaţa
privată."
5. Alineatul (3) al articolului 42 va avea următorul cuprins:
„(3) Realizatorii emisiunilor
au obligaţia să respecte dreptul persoanei la propria imagine şi să pună în
vedere interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel
puţin, probele care le susţin; stăruinţa moderatorului trebuie să fie
convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-şi formeze o opinie
corectă."
6. Articolul 73 va
avea următorul cuprins:
„Art. 73. - In vederea respectării
şi garantării prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi a prevederilor art. 71 din prezentul cod, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni
audiovizuale editate, prezentate, moderate sau realizate de parlamentari,
reprezentanţi ai Guvernului şi ai administraţiei publice centrale şi locale,
reprezentanţi ai Administraţiei Prezidenţiale, persoane cu funcţii în structura
partidelor politice sau purtători de cuvânt ai acestora, persoane desemnate
public să candideze ori care şi-au anunţat public intenţia de a candida la
alegerile locale, parlamentare sau prezidenţiale ori emisiuni în care aceştia
au statut de invitat permanent."
7. Articolul 74 va
avea următorul cuprins:
„Art. 74. - (1) In programele
de ştiri, inclusiv ştirile sportive, din timpul total destinat exprimării
oamenilor politici radiodifuzorii vor aloca un procent de 60% reprezentanţilor puterii (senatori,
deputaţi, reprezentanţi ai administraţiei publice centrale şi locale) şi,
respectiv, un procent de 40% opoziţiei
parlamentare, parlamentarilor independenţi şi partidelor politice neparlamentare, precum şi
reprezentanţilor locali ai acestora.
(2) Numărul reprezentanţilor
puterii şi ai opoziţiei, participanţi la emisiunile de dezbatere, va fi egal.
(3) In scopul unei informări
corecte şi al liberei formări a opiniilor, radiodifuzorii vor ţine cont de
ponderea partidelor parlamentare şi de importanţa temelor aflate în dezbatere.
(4) Se exceptează de la
prevederile alin. (1):
a) timpul alocat primului-ministru, atunci când
acesta reprezintă România la evenimente internaţionale oficiale, interne sau
externe;
b) timpul alocat unor relatări
şi intervenţii referitoare la producerea de calamităţi naturale sau de
epidemii, la măsurile de înlăturare a efectelor acestora; această excepţie nu
anulează dreptul opoziţiei de a-şi exprima punctul de vedere în legătură cu
evenimentul în cauză şi cu măsurile stabilite de autorităţi."
8. Articolul 75 va
avea următorul cuprins:
„Art. 75. - Monitorizarea
respectării dispoziţiilor alin. (1) şi (2) ale art. 74 se realizează lunar. In situaţia existenţei unui dezechilibru
evident, radiodifuzorul are obligaţia să restabilească echilibrul în luna
imediat următoare, în caz contrar urmând să se aplice sancţiunile prevăzute de
Legea nr. 504/2002, cu
modificările şi completările ulterioare."
9. Articolul 78 va
avea următorul cuprins:
„Art. 78. - In cadrul
emisiunilor cu caracter informativ, radiodifuzorii trebuie să respecte
următoarele reguli:
a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea
ştirilor;
b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc
comentariul să existe o conexiune reală;
c) să asigure o distincţie clară între reconstituirea
faptului cu ajutorul altor persoane şi imaginile şi/sau sunetul înregistrate la
evenimentul real;
d) în cazul prezentării de materiale audiovizuale
provenind din surse externe redacţiei, să se precizeze acest lucru; fac
excepţie materialele audiovizuale provenite de la agenţiile de presă;
e) în enunţarea unor ipoteze sau a unor relaţii de
cauzalitate privind producerea unor eventuale catastrofe, să se solicite şi un
punct de vedere al unei persoane cu competenţă în domeniu;
f) sondajele de opinie prezentate să fie însoţite de
următoarele informaţii:
- denumirea instituţiei care a
realizat sondajul;
- data sau intervalul în care
a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată;
- dimensiunea eşantionului şi
eroarea maximă de eşantionare;
- solicitantul sondajului;
g) televotul sau anchetele făcute pe stradă să nu fie
prezentate ca fiind reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit
grup social ori etnic;
h) să se precizeze numărul mesajelor primite prin orice
mijloace de comunicare, atunci când se prezintă opiniile publicului."
10. La articolul 86 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) In emisiunile muzicale,
radiodifuzorii au obligaţia de a înştiinţa publicul dacă interpretarea este play back."
11. Alineatul (1) al articolului 99 va avea următorul cuprins:
„Art. 99. - (1) Jocurile şi
concursurile trebuie să respecte regulile informării corecte, iar regulamentul
lor de desfăşurare trebuie să fie clar şi adus la cunoştinţă în mod
corespunzător."
12. La articolul 101, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu următorul cuprins:
„(6) Emisiunile de jocuri şi
concursuri interactive, cu premii în bani, la care publicul este invitat să
participe prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare, pot fi
difuzate numai în direct şi doar în intervalul orar 22,00-6,00.
(7) Este interzisă solicitarea
insistent adresată publicului de a participa la astfel de jocuri şi de concursuri."
13. Articolul 107 va
avea următorul cuprins:
„Art. 107. - Publicitatea şi
teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor
informării şi ale unei competiţii corecte."
14. Articolul 109 va
avea următorul cuprins:
„Art. 109. - (1) Este interzisă
publicitatea care sugerează publicului să renunţe la consumul de fructe, legume
sau la alimentele naturale.
(2) Sunt interzise
publicitatea şi teleshoppingul pentru produse de larg consum care invocă avize
sau recomandări medicale; fac excepţie produsele destinate igienei.
(3) Sunt interzise
publicitatea şi teleshoppingul la produsele de igienă în care apar medici şi
cabinete medicale."
15. La articolul 114, după litera d) a alineatului (1) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
„(e) sugerării că produsul are caracteristici speciale,
atunci când în realitate toate produsele similare au astfel de
caracteristici."
16. Alineatul (1) al articolului 121 va avea următorul cuprins:
„Art. 121. - (1) In mod
excepţional, în cadrul serviciilor de programe de televiziune se pot difuza, în
intervalul orar 20,00-6,00, în
alte situaţii decât cele precizate la art. 120, două spoturi publicitare izolate."
17. Articolul 123 se
abrogă.
18. Articolul 136 va avea următorul cuprins:
„Art. 136. - In cazul în care
publicitatea pentru sucuri şi băuturi răcoritoare este ilustrată cu fructe
şi/sau legume, se va preciza în procente cantitatea de fructe şi/sau
legume."
19. Articolul 137 va
avea următorul cuprins:
„Art. 137. - (1) In cazul
utilizării la fabricarea produselor alimentare numai a aromelor de fructe şi
legume, se interzice ilustrarea, desenarea sau orice altă formă de reprezentare
a fructelor şi a porţiunilor vegetale.
(2) In cazul utilizării
exclusive a aromelor, acest fapt va fi menţionat în spoturile de publicitate,
scris şi verbal, prin sintagma «cu gust de ...» sau, după caz, «cu aromă de ...»."
20. Articolul 138 va
avea următorul cuprins:
„Art. 138. - (1) Nu se vor
atribui alimentelor şi suplimentelor alimentare proprietăţi de prevenire,
tratare sau de vindecare a bolilor şi nu se vor face referiri la astfel de
proprietăţi.
(2) Nu se vor atribui
alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.
(3) In publicitatea pentru alimentele destinate copiilor este interzisă folosirea celebrităţilor, personalităţilor,
medicilor sau a personajelor populare, cum ar fi cele din desenele animate,
basme, povestiri şi altele asemenea; se exceptează publicitatea la alimentele
naturale.
(4) In publicitatea pentru produse
alimentare este interzisă asocierea acestora cu alte produse nealimentare
destinate copiilor, cum ar fi jucării, abţibilduri şi altele asemenea.
(5) In cadrul fiecărei ore
date din intervalul orar 6,00- 22,00, unul dintre
calupurile publicitare va include, la sfârşitul
acestuia, următoarea avertizare: «Pentru sănătatea dumneavoastră evitaţi
excesul de sare, zahăr şi grăsimi.»"
21. La articolul 143, litera d) a alineatului (1) va avea următorul cuprins:
,,d) avertizarea «Acest medicament se eliberează fără prescripţie medicală. Citiţi cu atenţie prospectul.»"
22. Alineatul (3) al articolului 144 va avea următorul cuprins:
„(3) Este interzisă difuzarea
de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine,
suplimente alimentare, nutrienţi, suplimente nutritive şi tratamente medicale,
dacă prezentările conţin recomandări sau avize ale asociaţiilor medicale."
23. Alineatul (1) al articolului 159 va avea următorul cuprins:
„Art. 159. - (1) Emisiunea de
teleshopping constă în difuzarea către public a unor oferte de comercializare
directă privind furnizarea contra cost a unor bunuri care pot fi dobândite
numai printr-un contract la distanţă."
Art. II. - Prezenta decizie intră în vigoare în termen de o lună de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea
I, cu excepţia dispoziţiilor prevăzute la art. 101 alin. (6), art. 109 alin. (3) şi la
art. 138 alin. (4), care intră
în vigoare începând cu data de 15 septembrie 2007 şi, respectiv, a dispoziţiilor art. 138
alin. (3), care intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2008.
Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Ralu Filip