ORDIN Nr. 1702 din 14
noiembrie 2005
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de
catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 154 din 17 februarie 2006
In temeiul art. 3 alin.
(1) pct. 74 si al art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
si al art. 8 lit. b) si c) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public
intern, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor
publice emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba
Normele privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere
desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Conducatorii
compartimentelor de audit intern, organizate conform prevederilor art. 9 din
Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, vor lua masurile necesare
pentru punerea in aplicare a normelor prevazute la art. 1.
Art. 3. - Unitatea Centrala
de Armonizare pentru Auditul Public Intern va verifica respectarea normelor
prevazute la art. 1 de catre compartimentele de audit intern si poate initia
masurile corective necesare, in cooperare cu conducatorul entitatii publice in
cauza.
Art. 4. - Prezentul
ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, precum si pe
pagina de Internet a Ministerului Finantelor Publice.
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
NORME
privind organizarea si
exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni
din cadrul entitatilor publice
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Art. 1. - Auditul
public intern la entitatile publice reprezinta activitatea functional
independenta si obiectiva menita sa dea asigurari si consiliere conducerii
pentru buna administrare a veniturilor si cheltuielilor publice, perfectionand
activitatile entitatii publice; ajuta entitatea publica sa isi indeplineasca
obiectivele printr-o abordare sistematica si metodica, care evalueaza si
imbunatateste eficienta si eficacitatea sistemului de conducere bazat pe
gestiunea riscului, a controlului si a proceselor de administrare.
Art. 2. - (1)
Consilierea reprezinta activitatea desfasurata de auditorii interni, menita sa
aduca plusvaloare si sa imbunatateasca administrarea entitatii publice,
gestiunea riscului si controlul intern, fara ca auditorul intern sa isi asume
responsabilitati manageriale.
(2) Activitatile de
consiliere se efectueaza potrivit programului anual, alaturi de activitatile de
asigurare, precum si la cererea expresa a conducerii entitatii publice.
Art. 3. - Prin
prezentele norme se reglementeaza organizarea si exercitarea activitatii de
consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor
publice si acestea sunt elaborate in concordanta cu standardele de audit
acceptate pe plan international si cu buna practica din Uniunea Europeana.
Art. 4. - Activitatile
de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul
compartimentelor de audit intern cuprind urmatoarele tipuri de consiliere:
a) consultanta, avand ca
scop identificarea obstacolelor care impiedica desfasurarea normala a
proceselor, stabilirea cauzelor, determinarea consecintelor, prezentand
totodata solutii pentru eliminarea acestora;
b) facilitarea
intelegerii, destinata obtinerii de informatii suplimentare pentru cunoasterea
in profunzime a functionarii unui sistem, standard sau a unei prevederi
normative, necesare personalului care are ca responsabilitate implementarea
acestora;
c) formarea si
perfectionarea profesionala, destinate furnizarii cunostintelor teoretice si
practice referitoare la managementul financiar, gestiunea riscurilor si
controlul intern, prin organizarea de cursuri si seminarii.
Art. 5. - Activitatea
de consiliere se organizeaza si se desfasoara sub forma de:
a) misiuni de
consiliere formalizate, cuprinse intr-o sectiune distincta a planului anual de
audit intern, efectuate prin abordari sistematice si metodice conform unor
proceduri prestabilite avand un caracter formalizat, asa cum se prezinta in
cap. III si IV;
b) misiuni de
consiliere cu caracter informal, realizate prin participarea in cadrul
diferitelor comitete permanente sau la proiecte cu durata determinata, la
reuniuni punctuale, schimburi curente de informatii, urmand a se desfasura dupa
procedurile specifice acestora;
c) misiuni de
consiliere pentru situatii exceptionale, realizate prin participarea in cadrul
unor echipe constituite in vederea reluarii activitatilor ca urmare a unei
situatii de forta majora sau altor evenimente exceptionale, urmand a se
desfasura dupa procedurile specifice acestora.
Art. 6. - Conducatorii
compartimentelor de audit intern au obligatia ca in Carta auditului intern sa
defineasca, pe baza prezentelor norme, modalitatile de organizare si de
desfasurare a activitatii de consiliere alaturi de activitatile de asigurare.
CAPITOLUL 2
Independenta,
obiectivitatea si constiinta profesionala
Art. 7. - (1)
Organizarea si desfasurarea misiunilor de consiliere, precum si forma acestora
se propun de conducatorul compartimentului de audit intern si se aproba de
conducerea entitatii publice numai in conditiile in care acestea nu genereaza
conflicte de interese si nu sunt incompatibile cu indatoririle auditorilor
interni.
(2) Auditorii interni
trebuie sa dea dovada de obiectivitate atunci cand prezinta conducerii
entitatii publice constatarile, concluziile si propunerile de solutii
formulate.
(3) Conducerea
entitatii publice va fi informata fara intarziere asupra oricarei situatii care
ar putea sa afecteze independenta sau obiectivitatea auditorilor interni,
indiferent daca aceasta situatie este anterioara misiunii de consiliere sau
daca survine in timpul desfasurarii acesteia.
Art. 8. - In scopul
evitarii prejudicierii independentei si obiectivitatii auditorilor interni
atunci cand misiunile de asigurare sunt realizate in urma unei misiuni de
consiliere, conducatorii compartimentelor de audit intern vor asigura
desemnarea de auditori si supervizori diferiti pentru efectuarea misiunilor de
asigurare si, respectiv, a misiunilor de consiliere.
Art. 9. - Pentru
realizarea misiunilor de consiliere formalizate auditorii interni trebuie sa
dea dovada de un inalt standard profesional, actionand in vederea:
a) respectarii
dispozitiilor Cartei auditului intern si a celorlalte prevederi care guverneaza
efectuarea misiunilor de consiliere;
b) realizarii
misiunilor de consiliere la termenele prevazute si comunicarii rezultatelor
acestora catre conducerea entitatii publice;
c) stabilirii sferei
activitatilor necesare atingerii obiectivelor misiunilor de consiliere;
d) prezentarii in scris
a cerintelor generale, a problemelor identificate si a rezultatelor misiunilor
de consiliere, precum si a elementelor referitoare la modul de organizare si de
desfasurare a acestora;
e) comunicarii si
raportarii rezultatelor misiunilor de consiliere.
CAPITOLUL 3
Norme privind
desfasurarea misiunilor de consiliere
Art. 10. - Conducatorii
compartimentelor de audit intern raspund de organizarea si desfasurarea
misiunilor de consiliere si de resursele necesare pentru efectuarea acestor
misiuni, astfel incat activitatea auditorilor interni sa se deruleze in conformitate
cu principiile si regulile prevazute in Codul privind conduita etica a
auditorului intern.
Art. 11. - Desfasurarea
misiunilor de consiliere formalizate se realizeaza prin parcurgerea
procedurilor si elaborarea unor documente specifice activitatii, respectiv prin
etapele misiunilor de consiliere: pregatirea, interventia la fata locului si
comunicarea rezultatelor, conform schemei urmatoare:
Schema derularii unei
misiuni de consiliere*
Etape
Proceduri Documente
___________________________
|A01 - Ordinul de
serviciu | ____
|A02 - Declaratia
de || |
|impartialitate si
pastrare || |
_________________ |a
independentei || |
________________ |P01
- Initierea | |B01 - Notificarea privind || |
| I. Pregatirea |
--->|misiunii de |->|declansarea misiunii de || |
| misiunii de |_|
|consiliere | |consiliere ||P11 |
| consiliere | |
|_________________| |___________________________|| |
|________________| |
_________________ ___________________________ | |
| | |P02 -
Colectarea | |C01 - Lista centralizatoare|| |
| |--->|si
prelucrarea |->|a obiectelor auditabile || |
| |
|informatiilor | |C02 - Tematica in detaliu || |
| |
|_________________| |___________________________|| |
| |
_________________ ___________________________ | |
| | |P03 -
Elaborarea | |A03 - Programul de || S |
|
|--->|programului | |consiliere || |
| |
|misiunii de |->| || u |
| | |consiliere
| | || |
| |
|_________________| |___________________________|| p |
| |
_________________ ___________________________ | |
| | |P04 -
Sedinta de | |B02 - Minuta sedintei de || e |
|
--->|deschidere |->|deschidere || |
|
|_________________| |___________________________|| r |
|
_________________ ___________________________ | |
_______v________ |P05
- Colectarea | |A04 - Teste || v |
| II. Interventia|
--->|dovezilor |->| || |
| la fata locului|_|
|_________________| |___________________________|| i |
|________________| |
_________________ ___________________________ | |
| | |P06 -
Analiza | |A05 - Formularele de lucru || z |
| |
|problemelor | | || |
|
|--->|identificate si | | || a |
| |
|formularea | | || |
| |
|solutiilor | | || r |
| |
|_________________| |___________________________|| |
| |
_________________ ___________________________ | e |
| | |P07 -
Revizuirea | |C03 - Nota centralizatoare || |
|
|--->|documentelor de |->|a documentelor de lucru || a |
| |
|lucru | | || |
| |
|_________________| |___________________________|| |
| | _________________
___________________________ | |
| | |P08 -
Sedinta de | |B03 - Minuta sedintei de || |
|
--->|inchidere |->|inchidere || |
|
|_________________| |___________________________|| |
|
_________________ ___________________________ | |
_______v________ |P09
- Elaborarea | |A06 - Raportul de || |
| III. Raportul |
--->|raportului de |->|consiliere || |
| de consiliere |_|
|consiliere | | || |
|________________| |
|_________________| |___________________________|| |
|
_________________ | |
| |P10 -
Comunicarea| | |
--->|raportului
de | | |
|consiliere
| | |
|_________________| |____|
------------
* Schema este reprodusa
in facsimil
Art. 12. - Pregatirea
misiunii de consiliere se realizeaza astfel:
1. ordinul de serviciu
reprezinta dispozitia de interventie data de catre conducatorul
compartimentului de audit intern, pe baza sectiunii din planul anual de audit
intern, destinata misiunilor de consiliere, prin care se asigura repartizarea
sarcinilor ce trebuie indeplinite de auditorii interni in cadrul misiunii;
2. declaratia de
impartialitate si pastrare a independentei auditorilor interni selectati pentru
realizarea misiunii de consiliere urmareste evitarea desemnarii acelorasi
auditori interni care efectueaza misiuni de consiliere si care urmeaza, conform
planului anual de audit intern, sa desfasoare misiuni de asigurare in domenii
cu implicatii directe in activitatea consiliata;
3. notificarea privind
declansarea misiunii de consiliere, in care compartimentul de audit intern
instiinteaza entitatea publica/structura auditata, cu 15 zile inainte de
declansarea misiunii, despre scopul, obiectivele, durata acesteia, precum si
interventiile la fata locului al caror program va fi stabilit ulterior, de
comun acord.
Art. 13. - Colectarea
si prelucrarea informatiilor cu caracter general despre entitatea publica/structura/activitatea
auditata trebuie sa asigure:
1. identificarea
principalelor elemente ale contextului institutional in care se desfasoara
activitatea, pentru constituirea listei centralizatoare a obiectelor
consiliabile;
2. cunoasterea organizarii
entitatii publice/structurii, a tehnicilor sale de lucru si a diferitelor
niveluri de administrare, conform organigramei entitatii;
3. identificarea
obiectivelor activitatii de consiliere, realizata prin parcurgerea urmatoarelor
etape:
a) detalierea fiecarei
activitati in operatii succesive, descriind procesul de la declansarea
activitatii pana la inregistrarea rezultatelor acesteia;
b) definirea pentru
fiecare operatiune a riscurilor aferente cu incidenta semnificativa;
c) determinarea
modalitatilor de functionare a controalelor specifice necesare pentru a limita
efectele potentiale ale riscurilor;
4. stabilirea
informatiilor si a selectionarii tehnicilor de obtinere adecvate necesare
pentru atingerea obiectelor consilierii.
Art. 14. - Tematica in
detaliu a misiunii de consiliere se obtine ca rezultat al analizei documentelor
si informatiilor colectate pana in aceasta faza si cuprinde obiectele/domeniile
selectate pentru a fi avute in vedere in activitatea de consiliere si care vor
fi prezentate si discutate in sedinta de deschidere.
Art. 15. - Programul
misiunii de consiliere cuprinde tematica in detaliu a misiunii de consiliere,
actiunile concrete de realizat pentru fiecare obiectiv, respectiv
cuantificarile, testele si validarea acestora cu materiale probante, precum si
termenele de realizare pentru fiecare auditor intern.
Art. 16. - Sedinta de
deschidere a interventiei la fata locului se desfasoara la entitatea
publica/structura auditata, cu participarea auditorilor interni si a
reprezentantilor entitatii publice, avand ca scop: prezentarea auditorilor
interni, a obiectivelor misiunii de consiliere, prezentarea tematicii in
detaliu, acceptarea calendarului intalnirilor de lucru, asigurarea conditiilor
logistice necesare derularii misiunii de consiliere, stabilirea termenelor de
raportare, toate acestea fiind consemnate in minuta sedintei de deschidere.
Art. 17. - (1)
Interventia la fata locului consta in colectarea documentelor, analiza si
evaluarea acestora, in vederea atingerii obiectivelor misiunii de consiliere,
si are drept scop cunoasterea activitatii
auditate/sistemului/procesului/auditat si studierea procedurilor aferente,
discutarea cu personalul entitatii publice/structurii auditate, analiza datelor
si informatiilor, evaluarea eficientei si eficacitatii controalelor interne
existente, precum si realizarea de testari.
(2) Principalele
tehnici utilizate in misiunea de consiliere sunt simularea, ce permite
aprecierea calitativa a procedurilor, observarea fizica, prin care auditorii
interni isi formeaza o parere despre activitatea analizata, si interviul, sub
forma chestionarelor realizate de catre auditorii interni cu persoanele din
cadrul entitatii publice in vederea identificarii eventualelor puncte slabe.
(3) Principalele
instrumente utilizate in misiunea de consiliere sunt testele si fisele de lucru
utilizate pentru prezentarea fundamentata a constatarilor si a rezultatului
evaluarii fiecarei activitati/operatiuni analizate, permitand reconsiderarea
ierarhizarii riscurilor semnificative identificate.
Art. 18. - Dosarul de
consiliere, prin informatiile continute, permite stabilirea legaturii dintre
obiectivele consilierii, interventia la fata locului si raportul de consiliere;
dosarul contine intreaga documentatie care sta la baza propunerilor de solutii
de catre auditorii interni.
Art. 19. - Revizuirea
se efectueaza de catre auditorii interni inainte de incheierea interventiei la
fata locului, pentru a se asigura ca intregul material documentar a fost
obtinut si a fost sistematizat in mod corespunzator.
Art. 20. - Sedinta de
inchidere a interventiei la fata locului are drept scop prezentarea
concluziilor auditorilor interni si a propunerilor de solutii ce vor face parte
din raportul de consiliere; dezbaterile din cadrul sedintei de inchidere se prezinta
in minuta sedintei de inchidere.
Art. 21. - Raportul de
consiliere trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
a) scopul si
obiectivele misiunii de consiliere;
b) datele de
identificare a misiunii de consiliere (baza legala, ordinul de serviciu, echipa
de consiliere, unitatea/structura organizatorica supusa consilierii, durata
actiunii de consiliere);
c) modul de desfasurare
a actiunii de consiliere (documentarea, procedurile, metodele, tehnicile si
instrumentele utilizate; documentele/materialele examinate; materialele
intocmite in cursul actiunii de consiliere);
d) constatarile
rezultate;
e) rationamentele si
deductiile formulate;
f) concluzii si
propuneri de solutii;
g) documentatia
prezentata (documentele, testele si simularile efectuate, precum si orice alt
material probant);
h) semnatura
auditorilor interni.
Art. 22. - Supervizarea
tuturor etapelor de desfasurare a misiunii de consiliere este in
responsabilitatea conducatorului compartimentului de audit intern sau a
auditorului intern desemnat de acesta, scopul actiunii de supervizare fiind sa
asigure ca obiectivele misiunii de consiliere au fost indeplinite.
Art. 23. - Conducatorul
compartimentului de audit intern transmite raportul de consiliere, finalizat,
conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea de consiliere, pentru
analiza si avizare; dupa avizarea raportului de consiliere, acesta va fi
comunicat entitatilor publice/structurilor supuse consilierii.
CAPITOLUL 4
Dezvoltari procedurale
de desfasurare a misiunilor de consiliere*)
*) Textul cuprins in
cap. IV este reprodus in facsimil.
1. PROCEDURA P 01 -
ORDINUL DE SERVICIU
Scopul:
Repartizarea sarcinilor
de serviciu pe auditori interni, astfel incat acestia sa poata demara misiunea
de consiliere.
Explicatii:
Ordinul de serviciu
reprezinta documentul de interventie dat de compartimentul de audit intern si
se intocmeste de catre conducatorul acestui compartiment pe baza planului anual
de audit intern, sectiunea destinata consilierii.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Conducatorul
compartimentului de | 1. repartizeaza sarcinile de serviciu pe |
| audit
intern | fiecare auditor |
|
| 2. intocmeste ordinul de serviciu pe baza |
|
| planului anual de audit intern |
|__________________________________|___________________________________________|
| Personalul de
secretariat | 3. aloca un numar ordinului de serviciu |
|
| 4. asigura copii ale ordinului de serviciu|
| |
fiecarui membru al echipei de consiliere |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 5. iau cunostinta de ordinul de serviciu |
|
| si de sarcinile repartizate |
|
| 6. indosariaza ordinul de serviciu; model |
|
| A-01 in dosarul misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
Model A-01
Entitatea publica
.............
Nr. ........ data
.............
ORDIN DE SERVICIU
In conformitate cu
prevederile ........ si cu planul anual de audit intern, se va efectua o
misiune de consiliere la ..........., in perioada ........... . Scopul misiunii
de consiliere este .................., iar obiectivele acesteia sunt:
............ .
Echipa care va realiza
misiunea de consiliere este formata din urmatorii auditori interni: ................
Conducatorul
compartimentului de audit intern,
......................................
2. PROCEDURA P 01 -
DECLARATIA DE IMPARTIALITATE SI PASTRARE A INDEPENDENTEI
Scopul:
Stabilirea si
mentinerea independentei auditorilor fata de entitatea/structura auditata
pentru misiunile de asigurare pe care le va realiza.
Explicatii:
Asumare
responsabilitatilor in vederea evitarii desemnarii pentru efectuarea misiunilor
de consiliere a acelorasi auditori interni care urmeaza, conform planului anual
de audit intern, sa desfasoare misiuni de asigurare in domenii cu implicatii
directe in activitatea consiliata.
Daca in timpul
efectuarii misiunii de consiliere apare o incompatibilitate, reala sau
presupusa, auditorii interni sunt obligati sa informeze de urgenta conducerea.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. completeaza declaratia de |
|
| impartialitate si pastrare a independentei|
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 2. verifica declaratia de impartialitate |
| audit
intern | si pastrare a independentei |
|
| 3. identifica incompatibilitatea semnalata|
|
| de catre auditorii interni si, de comun |
|
| acord cu managementul care a dispus |
|
| misiunea, stabileste daca aceasta poate fi|
|
| acceptata |
| |
4. aproba declaratiile de impartialitate |
|
| si pastrare a independentei |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii interni |
5. daca in timpul misiunii de consiliere |
|
| apare o incompatibilitate, informeaza de |
|
| urgenta conducerea |
|
| 6. indosariaza declaratia de |
|
| impartialitate si pastrare a |
|
| independentei; model A-02 in dosarul |
|
| misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
Model A-02
Entitatea publica
.................
DECLARATIE DE
IMPARTIALITATE SI PASTRARE A INDEPENDENTEI
Numele si prenumele
..................................... Data ...........
(Se completeaza de
catre auditorii interni, inclusiv consultanti)
Misiunea de consiliere
...................................................
______________________________________________________________________________
|
Incompatibilitati |
|______________________________________________________________________________|
| In legatura cu
entitatea/structura auditata ........ | Da | Nu |
|____________________________________________________________________|____|____|
| Ati avut/aveti vreo
relatie oficiala, financiara sau personala cu | | |
| cineva care ar putea sa va
limiteze masura in care puteti sa va | | |
| interesati, sa descoperiti
sau sa constatati slabiciuni in orice | | |
|
fel? | | |
|____________________________________________________________________|____|____|
| Aveti idei preconcepute
fata de persoane, grupuri, organizatii sau | | |
| obiective care ar putea sa
va influenteze in misiunea de | | |
|
consiliere? | | |
|____________________________________________________________________|____|____|
| Sunteti sot/sotie, ruda
sau afin pana la gradul al patrulea | | |
| inclusiv cu conducatorul
entitatii/structurii auditate sau cu | | |
| membrii organului de
conducere colectiva? | | |
|____________________________________________________________________|____|____|
| Aveti vreo legatura
politica ori sociala care ar rezulta dintr-o | | |
| fosta angajare sau din
primirea de redevente de la vreun grup anume| | |
| sau vreo organizatie ori
vreun nivel guvernamental, care ar putea | | |
| sa va influenteze in misiunea
de consiliere? | | |
|____________________________________________________________________|____|____|
| Aveti vreun interes direct
sau unul de fond financiar indirect la | | |
| entitatea/structura
auditata? | | |
|____________________________________________________________________|____|____|
| Conform planului anual de
audit intern urmeaza sa participati la | | |
| efectuarea unei misiuni de
asigurare intr-un domeniu cu implicatii | | |
| directe in activitatea
consiliata? | | |
|____________________________________________________________________|____|____|
| Daca in timpul misiunii de
consiliere apare orice incompatibilitate| | |
| personala, externa sau
organizationala care ar putea sa va afecteze| | |
| abilitatea de a lucra si a
face rapoarte de consiliere impartiale, | | |
| veti notifica conducatorul
compartimentului de audit intern? | | |
|____________________________________________________________________|____|____|
Auditor intern,
Conducatorul compartimentului de audit intern,
...............
..............................................
Model A-02
Entitatea publica
Se completeaza de catre
conducatorul compartimentului de audit intern
- Incompatibilitati
personale (din pagina anterioara)
Data, Semnatura,
..... ..........
3. PROCEDURA P 01 -
NOTIFICAREA PRIVIND DECLANSAREA MISIUNII DE CONSILIERE
Scopul:
Informarea
entitatii/structurii auditate, despre declansarea misiunii de consiliere.
Explicatii:
Informarea
entitatii/structurii auditate pentru a se preocupa de asigurarea desfasurarii
corespunzatoare a procedurilor de consiliere.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. pregatesc adresa de notificare catre |
|
| partile interesate, in vederea |
|
| transmiterii acesteia cu 15 zile inainte |
| |
de declansarea misiunii de consiliere |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 2. verifica adresa de notificare |
| audit
intern | 3. semneaza adresa de notificare |
|__________________________________|___________________________________________|
| Personalul de
secretariat | 4. aloca un numar adresei de notificare |
|
| 5. transmite notificarea |
|
| entitatii/structurii auditate |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 6. indosariaza copia adresei de |
|
| notificare - model B-01 in dosarul |
|
| misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
Model B 01
Entitatea publica
...........
Data ............
NOTIFICARE PRIVIND
DECLANSAREA MISIUNII DE CONSILIERE
Catre: partile
interesate
De la:
conducatorul compartimentului de audit intern
Referitor la: denumirea
misiunii de consiliere
Stimate(a)
..........................
In conformitate cu
planul anual de audit intern, urmeaza ca in perioada de ........... sa efectuam
o misiune de consiliere cu tema ..................., la
........................ (numele entitatii/structurii auditate).
Va vom contacta
ulterior pentru a stabili de comun acord o sedinta de deschidere, in vederea
discutarii diverselor aspecte ale misiunii de consiliere, cuprinzand:
- prezentarea
auditorilor interni;
- prezentarea
obiectivelor misiunii de consiliere;
- scopul misiunii de
consiliere;
- programul
interventiei la fata locului;
- alte aspecte.
Pentru o mai buna
intelegere a activitatii dumneavoastra, va rugam sa ne puneti la dispozitie
urmatoarea documentatie necesara: .....................
Daca aveti unele
intrebari privind aceasta actiune, va rugam sa il contactati pe
................. (numele si prenumele auditorului intern).
Cu stima,
Conducatorul
compartimentului de audit intern
Data,
...........
4. PROCEDURA P 02 -
COLECTAREA SI PRELUCRAREA INFORMATIILOR
Scopul:
Cunoasterea domeniului
il ajuta pe auditorul intern sa se familiarizeze cu entitatea/structura
auditata.
Explicatii:
Colectarea si
selectarea informatiilor in vederea identificarii datelor necesare, fiabile,
pertinente si utile se realizeaza pentru a se atinge obiectivele misiunii de
consiliere.
Colectarea
informatiilor presupune:
- identificarea
principalelor elemente ale contextului institutional si socioeconomic in care
entitatea/structura/activitatea ce va fi auditata;
- analiza cadrului
normativ ce reglementeaza activitatea entitatii/structurii auditate;
- analiza
entitatii/structurii/activitatii ce va fi auditate (organigrama, regulamente de
functionare, fise ale posturilor, procedurile scrise);
- analiza factorilor
susceptibili de a impiedica buna desfasurare a misiunii de consiliere;
- identificarea
punctelor cheie ale functionarii entitatii/structurii/activitatii ce va fi
auditate si ale sistemelor sale de control, pentru o evaluare prealabila a
punctelor tari si slabe;
- identificarea si
evaluarea riscurilor cu incidenta semnificativa;
- identificarea
surselor potentiale de informatii care ar putea fi folosite ca dovezi ale
consilierii si care sa asigure validitatea si credibilitatea acestor
informatii.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. identifica legile si regulamentele |
|
| aplicabile entitatii/structurii auditate |
|
| 2. obtin organigrama, regulamentele de |
|
| functionare, fisele posturilor, |
|
| procedurile scrise ale entitatii/ |
| |
structurii ce va fi auditate |
|
| 3. identifica personalul responsabil |
|
| 4. identifica circuitul documentelor |
|
| 5. aduna date statistice cu privire la |
|
| evolutia entitatii/structurii/activitatii |
|
| auditate |
| |
6. se familiarizeaza cu activitatea |
|
| entitatii/structurii auditate |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul compartimentului
de | 7. revede documentatia |
| audit
intern | 8. organizeaza o sedinta pentru |
|
| identificarea obiectivelor supuse |
|
| consilierii; reevalueaza stabilirea |
|
| obiectivelor, a scopului consilierii si a |
|
| metodologiei, dupa caz |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 9. indosariaza documentatia obtinuta in |
|
| dosarul misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
5. PROCEDURA P 03 -
ELABORAREA PROGRAMULUI MISIUNII DE CONSILIERE
Scopul:
Asigura conducatorul
compartimentului de audit intern ca au fost luate in considerare toate
aspectele referitoare la obiectivele misiunii de consiliere si asigura
repartizarea sarcinilor si planificarea activitatilor de catre supervizor.
Explicatii:
Programul de consiliere
este un document intern de lucru al compartimentului de audit intern, care se
intocmeste in baza tematicii detaliate si care cuprinde pe fiecare obiectiv
actiunile concrete de efectuat necesare atingerii obiectivului, precum si
repartizarea acestora pe fiecare auditor intern.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. pregatesc programul de consiliere, |
|
| incluzand urmatoarele elemente: |
|
| - obiectivele consilierii |
| |
- testarile care se vor efectua |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 2. organizeaza sedinta de analiza a |
| audit intern |
programului de consiliere |
|
| 3. analizeaza si modifica, dupa caz, |
|
| documentele prezentate |
|
| 4. aproba programul de consiliere |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 5. indosariaza programul de consiliere; |
|
| model A-03 in dosarul misiunii |
|
| 6. utilizeaza programul de consiliere in |
|
| efectuarea misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
Model A 03
Entitatea publica
................
PROGRAMUL DE CONSILIERE
Denumirea misiunii de
consiliere .........
Intocmit de:
..... Data: ..............
Aprobat de: ...... Data:
..............
______________________________________________________________________________
| Obiective |
Activitati | Durata| Persoanele | Locul |
|
| | | implicate | desfasurarii|
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| Tema generala
| | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| .........
| | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| Obiective: | |
| | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| A. Enuntarea
| | | | |
| obiectivului (A)
| | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| B. Enuntarea
| | | | |
| obiectivului (B)
| | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| .........
| | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | 1.
Ordinul de | | Conducatorul | Entitatea |
| |
serviciu | | compartimentului| publica |
|
| | | de audit intern | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | 2.
Declaratia | | Auditorii | Entitatea |
| |
de | | interni | publica |
| |
impartialitate| | | |
| | si
pastrare a | | | |
| |
independentei | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | 3.
Notificarea| | Auditorii | Entitatea |
| |
privind | | interni | publica |
| |
declansarea | | | |
| |
misiunii de | | | |
| |
consiliere | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| Obiectivul A |
Colectarea si | | Auditorii | Entitatea |
| |
prelucrarea | | interni | publica |
| | informatiilor
| | | auditata |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | -
testul 1 | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | -
testul 2 | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
...... | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
Prelucrarea | | Auditorii | Entitatea |
| |
testelor | | interni | publica |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
Revizuirea | | Auditorii | Entitatea |
| |
documentelor | | interni | publica |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
Indosarierea | | Auditorii | Entitatea |
| |
documentelor | | interni | publica |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| Obiectivul B |
Colectarea si | | Auditorii | Entitatea |
| |
prelucrarea | | interni | publica |
| |
informatiilor | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | -
testul 1 | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | -
testul 2 | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
...... | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
Prelucrarea | | Auditorii | Entitatea |
| | testelor
| | interni | publica |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
Revizuirea | | Auditorii | Entitatea |
| |
documentelor | | interni | publica |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| |
Indosarierea | | Auditorii | Entitatea |
| |
documentelor | | interni | publica |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | 4.
Sedinta de | | Auditorii | Entitatea |
| |
inchidere | | interni | publica |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | 5.
Elaborarea | | Auditorii | Entitatea |
| |
raportului de | | interni | publica |
| |
consiliere | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
| | 6.
Comunicarea| | Auditorii | Entitatea |
| |
raportului de | | interni | publica |
| |
consiliere | | | |
|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|
6. PROCEDURA P 04 -
SEDINTA DE DESCHIDERE
Scopul:
Sedinta de deschidere
se realizeaza cu reprezentantii entitatii/structurii auditate pentru a discuta
scopul consilierii, obiectivele urmarite si modalitatile de lucru utilizate
pentru atingerea acestora, precum si pentru a stabili persoanele de contact pe
perioada derularii misiunii.
Explicatii:
Sedinta de deschidere
serveste ca intalnire de inceput a misiunii de consiliere, avand urmatoarea
ordine de zi:
- prezentarea
auditorilor interni;
- prezentarea
obiectivelor misiunii de consiliere;
- stabilirea termenelor
de raportare;
- prezentarea in
detaliu a tematicii;
- acceptarea
calendarului intalnirilor;
- analiza si acceptul
Cartei auditului intern;
- asigurarea
conditiilor materiale necesare derularii misiunii.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. contacteaza telefonic entitatea/ |
|
| structura auditata pentru a stabili data |
|
| intalnirii |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 2. participa la desfasurarea sedintei de |
| audit
intern, | deschidere |
| Auditorii
interni | |
| Reprezentantii
entitatii/ | |
| structurii auditate
| |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 3. intocmesc minuta sedintei de |
|
| deschidere, cu urmatoarea structura: |
|
| A. Mentiuni generale |
|
| - tema misiunii de consiliere |
|
| - numele celor care intocmesc minuta |
|
| sedintei de deschidere |
|
| - numele persoanei insarcinate cu |
| |
verificarea intocmirii minutei sedintei |
|
| de deschidere conform prezentei |
|
| proceduri |
| |
- lista participantilor la sedinta de |
|
| deschidere, cu mentionarea numelui, |
|
| functiei, compartimentului si a |
|
| numarului de telefon |
|
| B. Stenograma sedintei de deschidere: |
|
| - cuprinde redactarea in detaliu a |
|
| dezbaterilor sedintei de deschidere. |
|
| 4. indosariaza minuta sedintei de |
|
| deschidere; model B-02 in dosarul misiunii|
|__________________________________|___________________________________________|
Model B-02
Entitatea publica
................
MINUTA SEDINTEI DE
DESCHIDERE
______________________________________________________________________________
| A. Mentiuni
generale |
|______________________________________________________________________________|
| Tema misiunii de
consiliere: ..................... |
|______________________________________________________________________________|
| Intocmit de:
......... Data: ......... |
|______________________________________________________________________________|
| Verificat de:
............ Data: ......... |
|______________________________________________________________________________|
|
|
| Lista
participantilor: |
| |
| Numele
Functia Directia/Serviciul Numar de telefon |
|
|
|
|
|
|
| B. Stenograma sedintei de
deschidere |
|
|
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
7. PROCEDURA P 05 -
COLECTAREA DOVEZILOR
Scopul:
Informatiile colectate
asigura o evidenta suficienta, competenta si relevanta si ofera o baza
rezonabila pentru propunerile de solutii formulate de auditorii interni.
Explicatii:
In cadrul acestei
proceduri auditorii interni efectueaza testari in concordanta cu programul
misiunii de consiliere aprobat. De asemenea, activitatea desfasurata urmareste
sa produca dovezi in baza carora auditorii interni sa isi formuleze propunerile
de solutii.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. efectueaza testarile si procedurile |
|
| stabilite in programul de consiliere |
|
| 2. apreciaza daca dovezile obtinute sunt |
|
| suficiente, relevante, competente si |
| |
folositoare |
|
| 3. colecteaza documente pentru toata |
|
| misiunea de consiliere |
| |
4. eticheteaza si numeroteaza toate |
|
| documentele |
|
| 5. indosariaza documentele utilizate in |
|
| dosarul misiunii de consiliere |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 6. analizeaza si aproba testele |
| audit
intern | |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 7. eticheteaza, numeroteaza si indosariaza|
|
| testele; model A-04 in dosarul permanent |
|__________________________________|___________________________________________|
Model A-04
Entitatea publica
................
______________________________________________________________________________
| TEST
nr. ..... |
|______________________________________________________________________________|
| Misiunea de consiliere:
..................... |
|______________________________________________________________________________|
| Intocmit de:
......... Data: ...... |
|______________________________________________________________________________|
| Supervizat de:
....... Data: ...... |
|______________________________________________________________________________|
| Obiectivul
testului: |
|______________________________________________________________________________|
| Descrierea
testului: |
|______________________________________________________________________________|
| Concluzii: |
|______________________________________________________________________________|
8. PROCEDURA P 06 -
ANALIZA PROBLEMELOR IDENTIFICATE SI FORMULAREA SOLUTIILOR
Scopul:
Analiza detaliata a
problemelor identificate.
Explicatii:
Auditorii interni
prelucreaza rezultatele testelor realizate in vederea determinarii conexiunilor
care se pot face pentru identificarea unor solutii.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. pe baza testarilor, analizeaza |
|
| problemele identificate si rezultatele |
|
| testarii |
|
| 2. determina implicatiile problemelor |
|
| identificate |
|
| 3. formuleaza propuneri de solutii |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 4. analizeaza si aproba formularele de |
| audit
intern | lucru |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 5. eticheteaza, numeroteaza si indosariaza|
|
| formularele de lucru; model A-05 in |
|
| dosarul misiunii. |
|__________________________________|___________________________________________|
Model A-05
Entitatea publica
................
______________________________________________________________________________
|
FORMULAR DE LUCRU NR. ..... |
|______________________________________________________________________________|
| Misiunea de
consiliere: |
|______________________________________________________________________________|
| Intocmit de:
......... Data: ...... |
|______________________________________________________________________________|
| Supervizat de:
....... Data: ...... |
|______________________________________________________________________________|
| Obiectivul
testului: |
|______________________________________________________________________________|
| Rezultatul
testului: |
|______________________________________________________________________________|
| Solutii
propuse: |
|______________________________________________________________________________|
|
Implicatii: |
|______________________________________________________________________________|
9. PROCEDURA P 07 -
REVIZUIREA DOCUMENTELOR DE LUCRU
Scopul:
Asigurarea faptului ca
documentele sunt pregatite in mod corespunzator si ca acestea furnizeaza un
sprijin adecvat pentru munca efectuata si pentru dovezile adunate in timpul
misiunii de consiliere.
Explicatii:
Auditorii interni revad
documentele de lucru din probele de lucru din punct de vedere al formatului si
al continutului, asigurandu-se ca dovezile prezentate in actele dosarului, pot
trece testul de evidenta, adica sa fie suficiente, concludente si relevante.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. pe masura ce misiunea de consiliere |
|
| progreseaza, eticheteaza si numeroteaza |
| |
toate documentele |
|
| 2. apreciaza daca documentele de lucru |
|
| asigura un sprijin corespunzator pentru |
|
| misiunea de consiliere |
|
| 3. revizuiesc lucrarile din punctul de |
|
| vedere al continutului si al formei si |
|
| apreciaza daca documentele de lucru pot |
|
| trece testul de evidenta |
|
| 4. efectueaza modificarile necesare la |
|
| documente |
|
| 5. intocmesc nota centralizatoare a |
|
| documentelor de lucru |
|
| 6. indosariaza nota centralizatoare a |
|
| documentelor de lucru; model C-03, in |
|
| dosarul misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
Model C 03
Entitatea publica
................
NOTA CENTRALIZATOARE A
DOCUMENTELOR DE LUCRU
Denumirea misiunii de
consiliere ..........
Intocmit de:
.............. data: .........
________________________________________________________
| Constatarea | Documentul
| Exista | Auditorii interni |
| |
|_________|___________________|
| | |
Da | Nu | |
|_____________|____________|____|____|___________________|
| Sectiunea D |
| | | |
|_____________|____________|____|____|___________________|
| ........... |
| | | |
|_____________|____________|____|____|___________________|
| Sectiunea E |
| | | |
|_____________|____________|____|____|___________________|
| ........... |
| | | |
|_____________|____________|____|____|___________________|
Auditorii interni,
..................
10. PROCEDURA P 08 -
SEDINTA DE INCHIDERE
Scopul:
Permite prezentarea
catre entitatea/structura auditata a opiniei auditorilor interni, a
concluziilor si propunerilor de solutii identificate in raportul de consiliere.
Explicatii:
Trebuie sa se asigure
ca raportul de consiliere va fi intocmit clar, obiectiv, fundamentat, relevant,
respectiv:
- clar: usor de
inteles, evident, sa nu permita interpretari;
- obiectiv: sa nu fie
partinitor;
- fundamentat: sa
prezinte constatarile auditorilor interni si sa faca trimiteri la documente
doveditoare;
- relevant: aspectele
semnalate sa ajute conducerea entitatii/structurii auditate in luarea unor
decizii manageriale.
Procedura:
______________________________________________________________________________
|
Secretariatul | 1. planifica sedinta de inchidere |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 2. participa la desfasurarea sedintei de |
| audit
intern, | inchidere |
| Auditorii
interni, | |
| Reprezentantii
entitatii/ | |
| structurii
auditate | |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 3. realizeaza rezumatul discutiilor intr-o|
|
| minuta a sedintei de inchidere |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 4. se pun de acord asupra modificarilor ce|
| audit intern,
| vor fi incluse in raportul de consiliere, |
| Auditorii
interni | daca este nevoie |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii interni |
5. pregatesc acte suplimentare necesare |
|
| pentru a justifica modificarile la |
|
| raportul de consiliere |
|
| 6. indosariaza minuta sedintei de |
|
| inchidere; model B-03, in dosarul misiunii|
|__________________________________|___________________________________________|
Model B-03
Entitatea publica
................
MINUTA SEDINTEI DE
INCHIDERE
______________________________________________________________________________
| A. Mentiuni
generale |
|______________________________________________________________________________|
| Tema misiunii de
consiliere: |
|______________________________________________________________________________|
| Intocmit de: ......... Data:
......... |
|______________________________________________________________________________|
| Verificat de:
............ Data: ......... |
|______________________________________________________________________________|
|
|
| Lista
participantilor: |
|
|
| Numele
Functia Directia/Serviciul Numar de telefon |
|
|
|
|
| B.
Concluzii: |
|
|
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
11. PROCEDURA P 09 -
ELABORAREA RAPORTULUI DE CONSILIERE
Scopul:
Prezinta cadrul
general, obiectivele, constatarile, concluziile si propunerile de solutii
formulate de catre auditorii interni.
Explicatii:
Auditorii interni
elaboreaza raportul de consiliere pe baza dovezilor colectate pe parcursul
misiunii de consiliere.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. redacteaza raportul de consiliere |
|
| utilizand formatul prezentat mai jos |
|
| 2. transmite conducatorului |
|
| compartimentului de audit intern raportul |
| |
de consiliere |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 3. analizeaza raportul de consiliere |
| audit intern |
|
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 4. efectueaza schimbarile propuse de catre|
|
| conducatorul compartimentului de audit |
|
| intern |
|
| 5. indosariaza raportul de consiliere, |
|
| incluzand corectiile aprobate de catre |
|
| conducatorul compartimentului de audit |
|
| intern |
| |
6. indosariaza raportul de consiliere; |
|
| model A-06 in dosarul misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
Model A-06
Entitatea publica
................
Raportul de consiliere
Titlul si cuprinsul
Reprezinta pagina in
care se mentioneaza denumirea misiunii de consiliere. Raportul de consiliere va
contine un cuprins al lucrarilor si documentelor.
Introducere
Descrie baza legala a
misiunii, prezinta datele de identificare a acesteia (ordinul de serviciu,
echipa de auditori interni, entitatea/structura auditata, durata actiunii de
consiliere).
Identifica activitatea
ce este supusa consilierii si prezinta informatii sintetice cu privire la
misiunea de consiliere.
Prezinta modul de
desfasurare a misiunii de consiliere (documentare; proceduri, metode, tehnici
utilizate; documente materiale examinate in cursul misiunii de consiliere;
materiale intocmite in cursul misiunii de consiliere).
Stabilirea obiectivelor
Obiectivele misiunii de
consiliere prezentate in Raportul de consiliere coincid cu cele inscrise in
programul de consiliere.
Stabilirea metodologiei
Explica tehnicile si
instrumentele de consiliere folosite pentru a indeplini obiectivele misiunii de
consiliere.
Constatari, concluzii
si propuneri de solutii
Auditorul intern
trebuie sa se pronunte asupra obiectivelor de consiliere in ordinea in care au
fost stabilite in programul de consiliere.
Constatarile efectuate
trebuie prezentate sintetic, cu trimitere explicita la anexele la raportul de
consiliere.
Concluziile echipei de
auditori interni sunt elaborate pe baza constatarilor facute, avand un caracter
fundamentat. Trebuie sa fie pertinente si sa nu fie disproportionate in raport
cu constatarile pe care se bazeaza.
Propunerile de solutii
din raportul de consiliere trebuie sa fie fezabile si economice si sa aiba un
grad de semnificatie important in ceea ce priveste efectul previzibil asupra
entitatii/structurii/activitatii auditate. Trebuie sa aiba un caracter de
anticipare si, pe aceasta baza, de prevenire a eventualelor disfunctionalitati
sau tendinte negative la nivelul entitatii/structurii auditate. De asemenea,
trebuie sa contribuie la crearea unor sisteme de dezvoltare a activitatii
entitatii/structurii auditate si de crestere a performantei de management.
Semnatura
Raportul de consiliere
este semnat de catre fiecare membru al echipei de auditori interni, pe fiecare
pagina a acestuia. Ultima pagina a raportului este semnata si de catre
conducatorul compartimentului de audit intern.
12. PROCEDURA P 10 -
COMUNICAREA RAPORTULUI DE CONSILIERE
Scopul:
Analizarea si avizarea
raportului de consiliere.
Explicatii:
Raportul de consiliere
trebuie sa contina constatarile, concluziile si propunerile de solutii formulate
de catre auditorii interni.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. transmit raportul de consiliere |
|
| conducatorului compartimentului de audit |
|
| intern |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul
compartimentului de | 2. verifica daca auditorii interni au |
| audit
intern | introdus schimbarile acceptate in raportul|
|
| de consiliere |
|
| 3. transmite raportul de consiliere |
|
| conducatorului entitatii publice care a |
|
| solicitat si/sau a abilitat efectuarea |
|
| misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
| Conducatorul entitatii
care a | 4. analizeaza si avizeaza raportul de |
| solicitat si/sau
abilitat | consiliere |
| efectuarea
misiunii | |
|__________________________________|___________________________________________|
| Auditorii
interni | 5. transmit entitatii/structurii/ |
| |
activitatii auditate raportul de |
|
| consiliere avizat |
|
| 6. indosariaza raportul de consiliere |
| |
avizat; model A-06 in dosarul misiunii |
|__________________________________|___________________________________________|
13. PROCEDURA P 11 -
SUPERVIZAREA
Scopul:
Asigurarea ca
obiectivele misiunii de consiliere au fost atinse in conditii de calitate.
Explicatii:
Conducatorul
compartimentului de audit intern sau auditorul intern desemnat de acesta este
responsabil cu supervizarea misiunii de consiliere.
Activitatea de
supervizare se desfasoara pe tot parcursul misiunii de consiliere.
Procedura:
______________________________________________________________________________
| Auditorii
interni | 1. prezinta supervizorului documentele din|
|
| dosarul misiunii de consiliere |
|__________________________________|___________________________________________|
|
Supervizorul | 2. ofera instructiunile necesare |
|
| (adecvate) derularii misiunii de |
|
| consiliere |
|
| 3. verifica executarea corecta a |
|
| programului de consiliere |
|
| 4. verifica existenta elementelor probante|
|
| 5. verifica daca redactarea raportului de |
|
| consiliere este exacta, clara, concisa |
|
| 6. verifica daca raportul de consiliere |
|
| este elaborat la termenul fixat |
|__________________________________|___________________________________________|