Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1702 din 14 noiembrie 2005

pentru aprobarea Normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice

ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 154 din 17 februarie 2006



     In temeiul art. 3 alin. (1) pct. 74 si al art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 8 lit. b) si c) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, cu modificarile si completarile ulterioare,

     ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

     Art. 1. - Se aproba Normele privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

     Art. 2. - Conducatorii compartimentelor de audit intern, organizate conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, vor lua masurile necesare pentru punerea in aplicare a normelor prevazute la art. 1.

     Art. 3. - Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern va verifica respectarea normelor prevazute la art. 1 de catre compartimentele de audit intern si poate initia masurile corective necesare, in cooperare cu conducatorul entitatii publice in cauza.

     Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, precum si pe pagina de Internet a Ministerului Finantelor Publice.

     Ministrul finantelor publice,

     Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

     ANEXA 1

     NORME

privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice

     CAPITOLUL  1

     Dispozitii generale

     Art. 1. - Auditul public intern la entitatile publice reprezinta activitatea functional independenta si obiectiva menita sa dea asigurari si consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor si cheltuielilor publice, perfectionand activitatile entitatii publice; ajuta entitatea publica sa isi indeplineasca obiectivele printr-o abordare sistematica si metodica, care evalueaza si imbunatateste eficienta si eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului si a proceselor de administrare.

     Art. 2. - (1) Consilierea reprezinta activitatea desfasurata de auditorii interni, menita sa aduca plusvaloare si sa imbunatateasca administrarea entitatii publice, gestiunea riscului si controlul intern, fara ca auditorul intern sa isi asume responsabilitati manageriale.

     (2) Activitatile de consiliere se efectueaza potrivit programului anual, alaturi de activitatile de asigurare, precum si la cererea expresa a conducerii entitatii publice.

     Art. 3. - Prin prezentele norme se reglementeaza organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice si acestea sunt elaborate in concordanta cu standardele de audit acceptate pe plan international si cu buna practica din Uniunea Europeana.

     Art. 4. - Activitatile de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul compartimentelor de audit intern cuprind urmatoarele tipuri de consiliere:

     a) consultanta, avand ca scop identificarea obstacolelor care impiedica desfasurarea normala a proceselor, stabilirea cauzelor, determinarea consecintelor, prezentand totodata solutii pentru eliminarea acestora;

     b) facilitarea intelegerii, destinata obtinerii de informatii suplimentare pentru cunoasterea in profunzime a functionarii unui sistem, standard sau a unei prevederi normative, necesare personalului care are ca responsabilitate implementarea acestora;

     c) formarea si perfectionarea profesionala, destinate furnizarii cunostintelor teoretice si practice referitoare la managementul financiar, gestiunea riscurilor si controlul intern, prin organizarea de cursuri si seminarii.

     Art. 5. - Activitatea de consiliere se organizeaza si se desfasoara sub forma de:

     a) misiuni de consiliere formalizate, cuprinse intr-o sectiune distincta a planului anual de audit intern, efectuate prin abordari sistematice si metodice conform unor proceduri prestabilite avand un caracter formalizat, asa cum se prezinta in cap. III si IV;

     b) misiuni de consiliere cu caracter informal, realizate prin participarea in cadrul diferitelor comitete permanente sau la proiecte cu durata determinata, la reuniuni punctuale, schimburi curente de informatii, urmand a se desfasura dupa procedurile specifice acestora;

     c) misiuni de consiliere pentru situatii exceptionale, realizate prin participarea in cadrul unor echipe constituite in vederea reluarii activitatilor ca urmare a unei situatii de forta majora sau altor evenimente exceptionale, urmand a se desfasura dupa procedurile specifice acestora.

     Art. 6. - Conducatorii compartimentelor de audit intern au obligatia ca in Carta auditului intern sa defineasca, pe baza prezentelor norme, modalitatile de organizare si de desfasurare a activitatii de consiliere alaturi de activitatile de asigurare.

     CAPITOLUL  2

     Independenta, obiectivitatea si constiinta profesionala

     Art. 7. - (1) Organizarea si desfasurarea misiunilor de consiliere, precum si forma acestora se propun de conducatorul compartimentului de audit intern si se aproba de conducerea entitatii publice numai in conditiile in care acestea nu genereaza conflicte de interese si nu sunt incompatibile cu indatoririle auditorilor interni.

     (2) Auditorii interni trebuie sa dea dovada de obiectivitate atunci cand prezinta conducerii entitatii publice constatarile, concluziile si propunerile de solutii formulate.

     (3) Conducerea entitatii publice va fi informata fara intarziere asupra oricarei situatii care ar putea sa afecteze independenta sau obiectivitatea auditorilor interni, indiferent daca aceasta situatie este anterioara misiunii de consiliere sau daca survine in timpul desfasurarii acesteia.

     Art. 8. - In scopul evitarii prejudicierii independentei si obiectivitatii auditorilor interni atunci cand misiunile de asigurare sunt realizate in urma unei misiuni de consiliere, conducatorii compartimentelor de audit intern vor asigura desemnarea de auditori si supervizori diferiti pentru efectuarea misiunilor de asigurare si, respectiv, a misiunilor de consiliere.

     Art. 9. - Pentru realizarea misiunilor de consiliere formalizate auditorii interni trebuie sa dea dovada de un inalt standard profesional, actionand in vederea:

     a) respectarii dispozitiilor Cartei auditului intern si a celorlalte prevederi care guverneaza efectuarea misiunilor de consiliere;

     b) realizarii misiunilor de consiliere la termenele prevazute si comunicarii rezultatelor acestora catre conducerea entitatii publice;

     c) stabilirii sferei activitatilor necesare atingerii obiectivelor misiunilor de consiliere;

     d) prezentarii in scris a cerintelor generale, a problemelor identificate si a rezultatelor misiunilor de consiliere, precum si a elementelor referitoare la modul de organizare si de desfasurare a acestora;

     e) comunicarii si raportarii rezultatelor misiunilor de consiliere.

     CAPITOLUL  3

     Norme privind desfasurarea misiunilor de consiliere

     Art. 10. - Conducatorii compartimentelor de audit intern raspund de organizarea si desfasurarea misiunilor de consiliere si de resursele necesare pentru efectuarea acestor misiuni, astfel incat activitatea auditorilor interni sa se deruleze in conformitate cu principiile si regulile prevazute in Codul privind conduita etica a auditorului intern.

     Art. 11. - Desfasurarea misiunilor de consiliere formalizate se realizeaza prin parcurgerea procedurilor si elaborarea unor documente specifice activitatii, respectiv prin etapele misiunilor de consiliere: pregatirea, interventia la fata locului si comunicarea rezultatelor, conform schemei urmatoare:

     Schema derularii unei misiuni de consiliere*

     Etape                 Proceduri                 Documente

     ___________________________

     |A01 - Ordinul de serviciu  | ____

     |A02 - Declaratia de        ||    |

     |impartialitate si pastrare ||    |

     _________________   |a independentei            ||    |

 ________________       |P01 - Initierea  |  |B01 - Notificarea privind  ||    |

| I. Pregatirea  |  --->|misiunii de      |->|declansarea misiunii de    ||    |

| misiunii de    |_|    |consiliere       |  |consiliere                 ||P11 |

| consiliere     | |    |_________________|  |___________________________||    |

|________________| |     _________________    ___________________________ |    |

     |          |    |P02 - Colectarea |  |C01 - Lista centralizatoare||    |

     |          |--->|si prelucrarea   |->|a obiectelor auditabile    ||    |

     |          |    |informatiilor    |  |C02 - Tematica in detaliu  ||    |

     |          |    |_________________|  |___________________________||    |

     |          |     _________________    ___________________________ |    |

     |          |    |P03 - Elaborarea |  |A03 - Programul de         || S  |

     |          |--->|programului      |  |consiliere                 ||    |

     |          |    |misiunii de      |->|                           || u  |

     |          |    |consiliere       |  |                           ||    |

     |          |    |_________________|  |___________________________|| p  |

     |          |     _________________    ___________________________ |    |

     |          |    |P04 - Sedinta de |  |B02 - Minuta sedintei de   || e  |

     |           --->|deschidere       |->|deschidere                 ||    |

     |               |_________________|  |___________________________|| r  |

     |                _________________    ___________________________ |    |

 _______v________       |P05 - Colectarea |  |A04 - Teste                || v  |

| II. Interventia|  --->|dovezilor        |->|                           ||    |

| la fata locului|_|    |_________________|  |___________________________|| i  |

|________________| |     _________________    ___________________________ |    |

     |          |    |P06 - Analiza    |  |A05 - Formularele de lucru || z  |

     |          |    |problemelor      |  |                           ||    |

     |          |--->|identificate si  |  |                           || a  |

     |          |    |formularea       |  |                           ||    |

     |          |    |solutiilor       |  |                           || r  |

     |          |    |_________________|  |___________________________||    |

     |          |     _________________    ___________________________ | e  |

     |          |    |P07 - Revizuirea |  |C03 - Nota centralizatoare ||    |

     |          |--->|documentelor de  |->|a documentelor de lucru    || a  |

     |          |    |lucru            |  |                           ||    |

     |          |    |_________________|  |___________________________||    |

     |          |     _________________    ___________________________ |    |

     |          |    |P08 - Sedinta de |  |B03 - Minuta sedintei de   ||    |

     |           --->|inchidere        |->|inchidere                  ||    |

     |               |_________________|  |___________________________||    |

     |                _________________    ___________________________ |    |

 _______v________       |P09 - Elaborarea |  |A06 - Raportul de          ||    |

| III. Raportul  |  --->|raportului de    |->|consiliere                 ||    |

| de consiliere  |_|    |consiliere       |  |                           ||    |

|________________| |    |_________________|  |___________________________||    |

     |     _________________                                |    |

     |    |P10 - Comunicarea|                               |    |

     --->|raportului de    |                               |    |

     |consiliere       |                               |    |

     |_________________|                               |____|

------------

     * Schema este reprodusa in facsimil

     Art. 12. - Pregatirea misiunii de consiliere se realizeaza astfel:

     1. ordinul de serviciu reprezinta dispozitia de interventie data de catre conducatorul compartimentului de audit intern, pe baza sectiunii din planul anual de audit intern, destinata misiunilor de consiliere, prin care se asigura repartizarea sarcinilor ce trebuie indeplinite de auditorii interni in cadrul misiunii;

     2. declaratia de impartialitate si pastrare a independentei auditorilor interni selectati pentru realizarea misiunii de consiliere urmareste evitarea desemnarii acelorasi auditori interni care efectueaza misiuni de consiliere si care urmeaza, conform planului anual de audit intern, sa desfasoare misiuni de asigurare in domenii cu implicatii directe in activitatea consiliata;

     3. notificarea privind declansarea misiunii de consiliere, in care compartimentul de audit intern instiinteaza entitatea publica/structura auditata, cu 15 zile inainte de declansarea misiunii, despre scopul, obiectivele, durata acesteia, precum si interventiile la fata locului al caror program va fi stabilit ulterior, de comun acord.

     Art. 13. - Colectarea si prelucrarea informatiilor cu caracter general despre entitatea publica/structura/activitatea auditata trebuie sa asigure:

     1. identificarea principalelor elemente ale contextului institutional in care se desfasoara activitatea, pentru constituirea listei centralizatoare a obiectelor consiliabile;

     2. cunoasterea organizarii entitatii publice/structurii, a tehnicilor sale de lucru si a diferitelor niveluri de administrare, conform organigramei entitatii;

     3. identificarea obiectivelor activitatii de consiliere, realizata prin parcurgerea urmatoarelor etape:

     a) detalierea fiecarei activitati in operatii succesive, descriind procesul de la declansarea activitatii pana la inregistrarea rezultatelor acesteia;

     b) definirea pentru fiecare operatiune a riscurilor aferente cu incidenta semnificativa;

     c) determinarea modalitatilor de functionare a controalelor specifice necesare pentru a limita efectele potentiale ale riscurilor;

     4. stabilirea informatiilor si a selectionarii tehnicilor de obtinere adecvate necesare pentru atingerea obiectelor consilierii.

     Art. 14. - Tematica in detaliu a misiunii de consiliere se obtine ca rezultat al analizei documentelor si informatiilor colectate pana in aceasta faza si cuprinde obiectele/domeniile selectate pentru a fi avute in vedere in activitatea de consiliere si care vor fi prezentate si discutate in sedinta de deschidere.

     Art. 15. - Programul misiunii de consiliere cuprinde tematica in detaliu a misiunii de consiliere, actiunile concrete de realizat pentru fiecare obiectiv, respectiv cuantificarile, testele si validarea acestora cu materiale probante, precum si termenele de realizare pentru fiecare auditor intern.

     Art. 16. - Sedinta de deschidere a interventiei la fata locului se desfasoara la entitatea publica/structura auditata, cu participarea auditorilor interni si a reprezentantilor entitatii publice, avand ca scop: prezentarea auditorilor interni, a obiectivelor misiunii de consiliere, prezentarea tematicii in detaliu, acceptarea calendarului intalnirilor de lucru, asigurarea conditiilor logistice necesare derularii misiunii de consiliere, stabilirea termenelor de raportare, toate acestea fiind consemnate in minuta sedintei de deschidere.

     Art. 17. - (1) Interventia la fata locului consta in colectarea documentelor, analiza si evaluarea acestora, in vederea atingerii obiectivelor misiunii de consiliere, si are drept scop cunoasterea activitatii auditate/sistemului/procesului/auditat si studierea procedurilor aferente, discutarea cu personalul entitatii publice/structurii auditate, analiza datelor si informatiilor, evaluarea eficientei si eficacitatii controalelor interne existente, precum si realizarea de testari.

     (2) Principalele tehnici utilizate in misiunea de consiliere sunt simularea, ce permite aprecierea calitativa a procedurilor, observarea fizica, prin care auditorii interni isi formeaza o parere despre activitatea analizata, si interviul, sub forma chestionarelor realizate de catre auditorii interni cu persoanele din cadrul entitatii publice in vederea identificarii eventualelor puncte slabe.

     (3) Principalele instrumente utilizate in misiunea de consiliere sunt testele si fisele de lucru utilizate pentru prezentarea fundamentata a constatarilor si a rezultatului evaluarii fiecarei activitati/operatiuni analizate, permitand reconsiderarea ierarhizarii riscurilor semnificative identificate.

     Art. 18. - Dosarul de consiliere, prin informatiile continute, permite stabilirea legaturii dintre obiectivele consilierii, interventia la fata locului si raportul de consiliere; dosarul contine intreaga documentatie care sta la baza propunerilor de solutii de catre auditorii interni.

     Art. 19. - Revizuirea se efectueaza de catre auditorii interni inainte de incheierea interventiei la fata locului, pentru a se asigura ca intregul material documentar a fost obtinut si a fost sistematizat in mod corespunzator.

     Art. 20. - Sedinta de inchidere a interventiei la fata locului are drept scop prezentarea concluziilor auditorilor interni si a propunerilor de solutii ce vor face parte din raportul de consiliere; dezbaterile din cadrul sedintei de inchidere se prezinta in minuta sedintei de inchidere.

     Art. 21. - Raportul de consiliere trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:

     a) scopul si obiectivele misiunii de consiliere;

     b) datele de identificare a misiunii de consiliere (baza legala, ordinul de serviciu, echipa de consiliere, unitatea/structura organizatorica supusa consilierii, durata actiunii de consiliere);

     c) modul de desfasurare a actiunii de consiliere (documentarea, procedurile, metodele, tehnicile si instrumentele utilizate; documentele/materialele examinate; materialele intocmite in cursul actiunii de consiliere);

     d) constatarile rezultate;

     e) rationamentele si deductiile formulate;

     f) concluzii si propuneri de solutii;

     g) documentatia prezentata (documentele, testele si simularile efectuate, precum si orice alt material probant);

     h) semnatura auditorilor interni.

     Art. 22. - Supervizarea tuturor etapelor de desfasurare a misiunii de consiliere este in responsabilitatea conducatorului compartimentului de audit intern sau a auditorului intern desemnat de acesta, scopul actiunii de supervizare fiind sa asigure ca obiectivele misiunii de consiliere au fost indeplinite.

     Art. 23. - Conducatorul compartimentului de audit intern transmite raportul de consiliere, finalizat, conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea de consiliere, pentru analiza si avizare; dupa avizarea raportului de consiliere, acesta va fi comunicat entitatilor publice/structurilor supuse consilierii.

     CAPITOLUL  4

     Dezvoltari procedurale de desfasurare a misiunilor de consiliere*)

     *) Textul cuprins in cap. IV este reprodus in facsimil.

     1. PROCEDURA P 01 - ORDINUL DE SERVICIU

     Scopul:

     Repartizarea sarcinilor de serviciu pe auditori interni, astfel incat acestia sa poata demara misiunea de consiliere.

     Explicatii:

     Ordinul de serviciu reprezinta documentul de interventie dat de compartimentul de audit intern si se intocmeste de catre conducatorul acestui compartiment pe baza planului anual de audit intern, sectiunea destinata consilierii.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Conducatorul compartimentului de | 1. repartizeaza sarcinile de serviciu pe  |

| audit intern                     | fiecare auditor                           |

|                                  | 2. intocmeste ordinul de serviciu pe baza |

|                                  | planului anual de audit intern            |

|__________________________________|___________________________________________|

| Personalul de secretariat        | 3. aloca un numar ordinului de serviciu   |

|                                  | 4. asigura copii ale ordinului de serviciu|

|                                  | fiecarui membru al echipei de consiliere  |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 5. iau cunostinta de ordinul de serviciu  |

|                                  | si de sarcinile repartizate               |

|                                  | 6. indosariaza ordinul de serviciu; model |

|                                  | A-01 in dosarul misiunii                  |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model A-01

     Entitatea publica .............

     Nr. ........ data .............

     ORDIN DE SERVICIU

     In conformitate cu prevederile ........ si cu planul anual de audit intern, se va efectua o misiune de consiliere la ..........., in perioada ........... . Scopul misiunii de consiliere este .................., iar obiectivele acesteia sunt: ............ .

     Echipa care va realiza misiunea de consiliere este formata din urmatorii auditori interni: ................

     Conducatorul compartimentului de audit intern,

     ......................................

     2. PROCEDURA P 01 - DECLARATIA DE IMPARTIALITATE SI PASTRARE A INDEPENDENTEI

     Scopul:

     Stabilirea si mentinerea independentei auditorilor fata de entitatea/structura auditata pentru misiunile de asigurare pe care le va realiza.

     Explicatii:

     Asumare responsabilitatilor in vederea evitarii desemnarii pentru efectuarea misiunilor de consiliere a acelorasi auditori interni care urmeaza, conform planului anual de audit intern, sa desfasoare misiuni de asigurare in domenii cu implicatii directe in activitatea consiliata.

     Daca in timpul efectuarii misiunii de consiliere apare o incompatibilitate, reala sau presupusa, auditorii interni sunt obligati sa informeze de urgenta conducerea.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. completeaza declaratia de              |

|                                  | impartialitate si pastrare a independentei|

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 2. verifica declaratia de impartialitate  |

| audit intern                     | si pastrare a independentei               |

|                                  | 3. identifica incompatibilitatea semnalata|

|                                  | de catre auditorii interni si, de comun   |

|                                  | acord cu managementul care a dispus       |

|                                  | misiunea, stabileste daca aceasta poate fi|

|                                  | acceptata                                 |

|                                  | 4. aproba declaratiile de impartialitate  |

|                                  | si pastrare a independentei               |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 5. daca in timpul misiunii de consiliere  |

|                                  | apare o incompatibilitate, informeaza de  |

|                                  | urgenta conducerea                        |

|                                  | 6. indosariaza declaratia de              |

|                                  | impartialitate si pastrare a              |

|                                  | independentei; model A-02 in dosarul      |

|                                  | misiunii                                  |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model A-02

     Entitatea publica .................

     DECLARATIE DE IMPARTIALITATE SI PASTRARE A INDEPENDENTEI

     Numele si prenumele ..................................... Data ...........

     (Se completeaza de catre auditorii interni, inclusiv consultanti)

     Misiunea de consiliere ...................................................

 ______________________________________________________________________________

|                              Incompatibilitati                               |

|______________________________________________________________________________|

| In legatura cu entitatea/structura auditata ........               | Da | Nu |

|____________________________________________________________________|____|____|

| Ati avut/aveti vreo relatie oficiala, financiara sau personala cu  |    |    |

| cineva care ar putea sa va limiteze masura in care puteti sa va    |    |    |

| interesati, sa descoperiti sau sa constatati slabiciuni in orice   |    |    |

| fel?                                                               |    |    |

|____________________________________________________________________|____|____|

| Aveti idei preconcepute fata de persoane, grupuri, organizatii sau |    |    |

| obiective care ar putea sa va influenteze in misiunea de           |    |    |

| consiliere?                                                        |    |    |

|____________________________________________________________________|____|____|

| Sunteti sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al patrulea        |    |    |

| inclusiv cu conducatorul entitatii/structurii auditate sau cu      |    |    |

| membrii organului de conducere colectiva?                          |    |    |

|____________________________________________________________________|____|____|

| Aveti vreo legatura politica ori sociala care ar rezulta dintr-o   |    |    |

| fosta angajare sau din primirea de redevente de la vreun grup anume|    |    |

| sau vreo organizatie ori vreun nivel guvernamental, care ar putea  |    |    |

| sa va influenteze in misiunea de consiliere?                       |    |    |

|____________________________________________________________________|____|____|

| Aveti vreun interes direct sau unul de fond financiar indirect la  |    |    |

| entitatea/structura auditata?                                      |    |    |

|____________________________________________________________________|____|____|

| Conform planului anual de audit intern urmeaza sa participati la   |    |    |

| efectuarea unei misiuni de asigurare intr-un domeniu cu implicatii |    |    |

| directe in activitatea consiliata?                                 |    |    |

|____________________________________________________________________|____|____|

| Daca in timpul misiunii de consiliere apare orice incompatibilitate|    |    |

| personala, externa sau organizationala care ar putea sa va afecteze|    |    |

| abilitatea de a lucra si a face rapoarte de consiliere impartiale, |    |    |

| veti notifica conducatorul compartimentului de audit intern?       |    |    |

|____________________________________________________________________|____|____|

     Auditor intern,        Conducatorul compartimentului de audit intern,

     ...............        ..............................................

     Model A-02

     Entitatea publica

     Se completeaza de catre conducatorul compartimentului de audit intern

     - Incompatibilitati personale (din pagina anterioara)

     Data,                                          Semnatura,

     .....                                          ..........

     3. PROCEDURA P 01 - NOTIFICAREA PRIVIND DECLANSAREA MISIUNII DE CONSILIERE

     Scopul:

     Informarea entitatii/structurii auditate, despre declansarea misiunii de consiliere.

     Explicatii:

     Informarea entitatii/structurii auditate pentru a se preocupa de asigurarea desfasurarii corespunzatoare a procedurilor de consiliere.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. pregatesc adresa de notificare catre   |

|                                  | partile interesate, in vederea            |

|                                  | transmiterii acesteia cu 15 zile inainte  |

|                                  | de declansarea misiunii de consiliere     |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 2. verifica adresa de notificare          |

| audit intern                     | 3. semneaza adresa de notificare          |

|__________________________________|___________________________________________|

| Personalul de secretariat        | 4. aloca un numar adresei de notificare   |

|                                  | 5. transmite notificarea                  |

|                                  | entitatii/structurii auditate             |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 6. indosariaza copia adresei de           |

|                                  | notificare - model B-01 in dosarul        |

|                                  | misiunii                                  |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model B 01

     Entitatea publica ...........

     Data ............

     NOTIFICARE PRIVIND DECLANSAREA MISIUNII DE CONSILIERE

     Catre:        partile interesate

     De la:        conducatorul compartimentului de audit intern

     Referitor la: denumirea misiunii de consiliere

     Stimate(a) ..........................

     In conformitate cu planul anual de audit intern, urmeaza ca in perioada de ........... sa efectuam o misiune de consiliere cu tema ..................., la ........................ (numele entitatii/structurii auditate).

     Va vom contacta ulterior pentru a stabili de comun acord o sedinta de deschidere, in vederea discutarii diverselor aspecte ale misiunii de consiliere, cuprinzand:

     - prezentarea auditorilor interni;

     - prezentarea obiectivelor misiunii de consiliere;

     - scopul misiunii de consiliere;

     - programul interventiei la fata locului;

     - alte aspecte.

     Pentru o mai buna intelegere a activitatii dumneavoastra, va rugam sa ne puneti la dispozitie urmatoarea documentatie necesara: .....................

     Daca aveti unele intrebari privind aceasta actiune, va rugam sa il contactati pe ................. (numele si prenumele auditorului intern).

     Cu stima,

     Conducatorul compartimentului de audit intern

     Data,

     ...........

     4. PROCEDURA P 02 - COLECTAREA SI PRELUCRAREA INFORMATIILOR

     Scopul:

     Cunoasterea domeniului il ajuta pe auditorul intern sa se familiarizeze cu entitatea/structura auditata.

     Explicatii:

     Colectarea si selectarea informatiilor in vederea identificarii datelor necesare, fiabile, pertinente si utile se realizeaza pentru a se atinge obiectivele misiunii de consiliere.

     Colectarea informatiilor presupune:

     - identificarea principalelor elemente ale contextului institutional si socioeconomic in care entitatea/structura/activitatea ce va fi auditata;

     - analiza cadrului normativ ce reglementeaza activitatea entitatii/structurii auditate;

     - analiza entitatii/structurii/activitatii ce va fi auditate (organigrama, regulamente de functionare, fise ale posturilor, procedurile scrise);

     - analiza factorilor susceptibili de a impiedica buna desfasurare a misiunii de consiliere;

     - identificarea punctelor cheie ale functionarii entitatii/structurii/activitatii ce va fi auditate si ale sistemelor sale de control, pentru o evaluare prealabila a punctelor tari si slabe;

     - identificarea si evaluarea riscurilor cu incidenta semnificativa;

     - identificarea surselor potentiale de informatii care ar putea fi folosite ca dovezi ale consilierii si care sa asigure validitatea si credibilitatea acestor informatii.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. identifica legile si regulamentele     |

|                                  | aplicabile entitatii/structurii auditate  |

|                                  | 2. obtin organigrama, regulamentele de    |

|                                  | functionare, fisele posturilor,           |

|                                  | procedurile scrise ale entitatii/         |

|                                  | structurii ce va fi auditate              |

|                                  | 3. identifica personalul responsabil      |

|                                  | 4. identifica circuitul documentelor      |

|                                  | 5. aduna date statistice cu privire la    |

|                                  | evolutia entitatii/structurii/activitatii |

|                                  | auditate                                  |

|                                  | 6. se familiarizeaza cu activitatea       |

|                                  | entitatii/structurii auditate             |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 7. revede documentatia                    |

| audit intern                     | 8. organizeaza o sedinta pentru           |

|                                  | identificarea obiectivelor supuse         |

|                                  | consilierii; reevalueaza stabilirea       |

|                                  | obiectivelor, a scopului consilierii si a |

|                                  | metodologiei, dupa caz                    |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 9. indosariaza documentatia obtinuta in   |

|                                  | dosarul misiunii                          |

|__________________________________|___________________________________________|

     5. PROCEDURA P 03 - ELABORAREA PROGRAMULUI MISIUNII DE CONSILIERE

     Scopul:

     Asigura conducatorul compartimentului de audit intern ca au fost luate in considerare toate aspectele referitoare la obiectivele misiunii de consiliere si asigura repartizarea sarcinilor si planificarea activitatilor de catre supervizor.

     Explicatii:

     Programul de consiliere este un document intern de lucru al compartimentului de audit intern, care se intocmeste in baza tematicii detaliate si care cuprinde pe fiecare obiectiv actiunile concrete de efectuat necesare atingerii obiectivului, precum si repartizarea acestora pe fiecare auditor intern.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. pregatesc programul de consiliere,     |

|                                  | incluzand urmatoarele elemente:           |

|                                  | - obiectivele consilierii                 |

|                                  | - testarile care se vor efectua           |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 2. organizeaza sedinta de analiza a       |

| audit intern                     | programului de consiliere                 |

|                                  | 3. analizeaza si modifica, dupa caz,      |

|                                  | documentele prezentate                    |

|                                  | 4. aproba programul de consiliere         |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 5. indosariaza programul de consiliere;   |

|                                  | model A-03 in dosarul misiunii            |

|                                  | 6. utilizeaza programul de consiliere in  |

|                                  | efectuarea misiunii                       |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model A 03

     Entitatea publica ................

     PROGRAMUL DE CONSILIERE

     Denumirea misiunii de consiliere .........

     Intocmit de: .....                                  Data: ..............

     Aprobat de: ......                                  Data: ..............

 ______________________________________________________________________________

| Obiective            | Activitati    | Durata| Persoanele      | Locul       |

|                      |               |       | implicate       | desfasurarii|

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

| Tema generala        |               |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|   .........          |               |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

| Obiective:           |               |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

| A. Enuntarea         |               |       |                 |             |

|    obiectivului (A)  |               |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

| B. Enuntarea         |               |       |                 |             |

|    obiectivului (B)  |               |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|   .........          |               |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | 1. Ordinul de |       | Conducatorul    | Entitatea   |

|                      | serviciu      |       | compartimentului| publica     |

|                      |               |       | de audit intern |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | 2. Declaratia |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | de            |       | interni         | publica     |

|                      | impartialitate|       |                 |             |

|                      | si pastrare a |       |                 |             |

|                      | independentei |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | 3. Notificarea|       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | privind       |       | interni         | publica     |

|                      | declansarea   |       |                 |             |

|                      | misiunii de   |       |                 |             |

|                      | consiliere    |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

| Obiectivul A         | Colectarea si |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | prelucrarea   |       | interni         | publica     |

|                      | informatiilor |       |                 | auditata    |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | - testul 1    |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | - testul 2    |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | ......        |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | Prelucrarea   |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | testelor      |       | interni         | publica     |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | Revizuirea    |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | documentelor  |       | interni         | publica     |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | Indosarierea  |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | documentelor  |       | interni         | publica     |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

| Obiectivul B         | Colectarea si |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | prelucrarea   |       | interni         | publica     |

|                      | informatiilor |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | - testul 1    |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | - testul 2    |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | ......        |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | Prelucrarea   |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | testelor      |       | interni         | publica     |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | Revizuirea    |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | documentelor  |       | interni         | publica     |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | Indosarierea  |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | documentelor  |       | interni         | publica     |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | 4. Sedinta de |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | inchidere     |       | interni         | publica     |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | 5. Elaborarea |       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | raportului de |       | interni         | publica     |

|                      | consiliere    |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

|                      | 6. Comunicarea|       | Auditorii       | Entitatea   |

|                      | raportului de |       | interni         | publica     |

|                      | consiliere    |       |                 |             |

|______________________|_______________|_______|_________________|_____________|

     6. PROCEDURA P 04 - SEDINTA DE DESCHIDERE

     Scopul:

     Sedinta de deschidere se realizeaza cu reprezentantii entitatii/structurii auditate pentru a discuta scopul consilierii, obiectivele urmarite si modalitatile de lucru utilizate pentru atingerea acestora, precum si pentru a stabili persoanele de contact pe perioada derularii misiunii.

     Explicatii:

     Sedinta de deschidere serveste ca intalnire de inceput a misiunii de consiliere, avand urmatoarea ordine de zi:

     - prezentarea auditorilor interni;

     - prezentarea obiectivelor misiunii de consiliere;

     - stabilirea termenelor de raportare;

     - prezentarea in detaliu a tematicii;

     - acceptarea calendarului intalnirilor;

     - analiza si acceptul Cartei auditului intern;

     - asigurarea conditiilor materiale necesare derularii misiunii.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. contacteaza telefonic entitatea/       |

|                                  | structura auditata pentru a stabili data  |

|                                  | intalnirii                                |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 2. participa la desfasurarea sedintei de  |

| audit intern,                    | deschidere                                |

| Auditorii interni                |                                           |

| Reprezentantii entitatii/        |                                           |

| structurii auditate              |                                           |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 3. intocmesc minuta sedintei de           |

|                                  | deschidere, cu urmatoarea structura:      |

|                                  | A. Mentiuni generale                      |

|                                  | - tema misiunii de consiliere             |

|                                  | - numele celor care intocmesc minuta      |

|                                  |   sedintei de deschidere                  |

|                                  | - numele persoanei insarcinate cu         |

|                                  |   verificarea intocmirii minutei sedintei |

|                                  |   de deschidere conform prezentei         |

|                                  |   proceduri                               |

|                                  | - lista participantilor la sedinta de     |

|                                  |   deschidere, cu mentionarea numelui,     |

|                                  |   functiei, compartimentului si a         |

|                                  |   numarului de telefon                    |

|                                  | B. Stenograma sedintei de deschidere:     |

|                                  | - cuprinde redactarea in detaliu a        |

|                                  | dezbaterilor sedintei de deschidere.      |

|                                  | 4. indosariaza minuta sedintei de         |

|                                  | deschidere; model B-02 in dosarul misiunii|

|__________________________________|___________________________________________|

     Model B-02

     Entitatea publica ................

     MINUTA SEDINTEI DE DESCHIDERE

 ______________________________________________________________________________

| A. Mentiuni generale                                                         |

|______________________________________________________________________________|

| Tema misiunii de consiliere: .....................                           |

|______________________________________________________________________________|

| Intocmit de: .........                                    Data: .........    |

|______________________________________________________________________________|

| Verificat de: ............                                Data: .........    |

|______________________________________________________________________________|

|                                                                              |

| Lista participantilor:                                         |

|                                                                              |

| Numele        Functia        Directia/Serviciul        Numar de telefon      |

|                                                                              |

|                                                                              |

|                                                                              |

| B. Stenograma sedintei de deschidere                                         |

|                                                                              |

|                                                                              |

|                                                                              |

|______________________________________________________________________________|

     7. PROCEDURA P 05 - COLECTAREA DOVEZILOR

     Scopul:

     Informatiile colectate asigura o evidenta suficienta, competenta si relevanta si ofera o baza rezonabila pentru propunerile de solutii formulate de auditorii interni.

     Explicatii:

     In cadrul acestei proceduri auditorii interni efectueaza testari in concordanta cu programul misiunii de consiliere aprobat. De asemenea, activitatea desfasurata urmareste sa produca dovezi in baza carora auditorii interni sa isi formuleze propunerile de solutii.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. efectueaza testarile si procedurile    |

|                                  | stabilite in programul de consiliere      |

|                                  | 2. apreciaza daca dovezile obtinute sunt  |

|                                  | suficiente, relevante, competente si      |

|                                  | folositoare                               |

|                                  | 3. colecteaza documente pentru toata      |

|                                  | misiunea de consiliere                    |

|                                  | 4. eticheteaza si numeroteaza toate       |

|                                  | documentele                               |

|                                  | 5. indosariaza documentele utilizate in   |

|                                  | dosarul misiunii de consiliere            |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 6. analizeaza si aproba testele           |

| audit intern                     |                                           |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 7. eticheteaza, numeroteaza si indosariaza|

|                                  | testele; model A-04 in dosarul permanent  |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model A-04

     Entitatea publica ................

 ______________________________________________________________________________

|                               TEST nr. .....                                 |

|______________________________________________________________________________|

| Misiunea de consiliere: .....................                                |

|______________________________________________________________________________|

| Intocmit de: .........                                        Data: ......   |

|______________________________________________________________________________|

| Supervizat de: .......                                        Data: ......   |

|______________________________________________________________________________|

| Obiectivul testului:                                           |

|______________________________________________________________________________|

| Descrierea testului:                                           |

|______________________________________________________________________________|

| Concluzii:                                                         |

|______________________________________________________________________________|

     8. PROCEDURA P 06 - ANALIZA PROBLEMELOR IDENTIFICATE SI FORMULAREA SOLUTIILOR

     Scopul:

     Analiza detaliata a problemelor identificate.

     Explicatii:

     Auditorii interni prelucreaza rezultatele testelor realizate in vederea determinarii conexiunilor care se pot face pentru identificarea unor solutii.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. pe baza testarilor, analizeaza         |

|                                  | problemele identificate si rezultatele    |

|                                  | testarii                                  |

|                                  | 2. determina implicatiile problemelor     |

|                                  | identificate                              |

|                                  | 3. formuleaza propuneri de solutii        |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 4. analizeaza si aproba formularele de    |

| audit intern                     | lucru                                     |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 5. eticheteaza, numeroteaza si indosariaza|

|                                  | formularele de lucru; model A-05 in       |

|                                  | dosarul misiunii.                         |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model A-05

     Entitatea publica ................

 ______________________________________________________________________________

|                         FORMULAR DE LUCRU NR. .....                          |

|______________________________________________________________________________|

| Misiunea de consiliere:                                        |

|______________________________________________________________________________|

| Intocmit de: .........                                        Data: ......   |

|______________________________________________________________________________|

| Supervizat de: .......                                        Data: ......   |

|______________________________________________________________________________|

| Obiectivul testului:                                           |

|______________________________________________________________________________|

| Rezultatul testului:                                           |

|______________________________________________________________________________|

| Solutii propuse:                                               |

|______________________________________________________________________________|

| Implicatii:                                                    |

|______________________________________________________________________________|

     9. PROCEDURA P 07 - REVIZUIREA DOCUMENTELOR DE LUCRU

     Scopul:

     Asigurarea faptului ca documentele sunt pregatite in mod corespunzator si ca acestea furnizeaza un sprijin adecvat pentru munca efectuata si pentru dovezile adunate in timpul misiunii de consiliere.

     Explicatii:

     Auditorii interni revad documentele de lucru din probele de lucru din punct de vedere al formatului si al continutului, asigurandu-se ca dovezile prezentate in actele dosarului, pot trece testul de evidenta, adica sa fie suficiente, concludente si relevante.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. pe masura ce misiunea de consiliere    |

|                                  | progreseaza, eticheteaza si numeroteaza   |

|                                  | toate documentele                         |

|                                  | 2. apreciaza daca documentele de lucru    |

|                                  | asigura un sprijin corespunzator pentru   |

|                                  | misiunea de consiliere                    |

|                                  | 3. revizuiesc lucrarile din punctul de    |

|                                  | vedere al continutului si al formei si    |

|                                  | apreciaza daca documentele de lucru pot   |

|                                  | trece testul de evidenta                  |

|                                  | 4. efectueaza modificarile necesare la    |

|                                  | documente                                 |

|                                  | 5. intocmesc nota centralizatoare a       |

|                                  | documentelor de lucru                     |

|                                  | 6. indosariaza nota centralizatoare a     |

|                                  | documentelor de lucru; model C-03, in     |

|                                  | dosarul misiunii                          |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model C 03

     Entitatea publica ................

     NOTA CENTRALIZATOARE A DOCUMENTELOR DE LUCRU

     Denumirea misiunii de consiliere ..........

     Intocmit de: .............. data: .........

 ________________________________________________________

| Constatarea | Documentul |  Exista | Auditorii interni |

|             |            |_________|___________________|

|             |            | Da | Nu |                   |

|_____________|____________|____|____|___________________|

| Sectiunea D |            |    |    |                   |

|_____________|____________|____|____|___________________|

| ........... |            |    |    |                   |

|_____________|____________|____|____|___________________|

| Sectiunea E |            |    |    |                   |

|_____________|____________|____|____|___________________|

| ........... |            |    |    |                   |

|_____________|____________|____|____|___________________|

     Auditorii interni,

     ..................

     10. PROCEDURA P 08 - SEDINTA DE INCHIDERE

     Scopul:

     Permite prezentarea catre entitatea/structura auditata a opiniei auditorilor interni, a concluziilor si propunerilor de solutii identificate in raportul de consiliere.

     Explicatii:

     Trebuie sa se asigure ca raportul de consiliere va fi intocmit clar, obiectiv, fundamentat, relevant, respectiv:

     - clar: usor de inteles, evident, sa nu permita interpretari;

     - obiectiv: sa nu fie partinitor;

     - fundamentat: sa prezinte constatarile auditorilor interni si sa faca trimiteri la documente doveditoare;

     - relevant: aspectele semnalate sa ajute conducerea entitatii/structurii auditate in luarea unor decizii manageriale.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Secretariatul                    | 1. planifica sedinta de inchidere         |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 2. participa la desfasurarea sedintei de  |

| audit intern,                    | inchidere                                 |

| Auditorii interni,               |                                           |

| Reprezentantii entitatii/        |                                           |

| structurii auditate              |                                           |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 3. realizeaza rezumatul discutiilor intr-o|

|                                  | minuta a sedintei de inchidere            |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 4. se pun de acord asupra modificarilor ce|

| audit intern,                    | vor fi incluse in raportul de consiliere, |

| Auditorii interni                | daca este nevoie                          |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 5. pregatesc acte suplimentare necesare   |

|                                  | pentru a justifica modificarile la        |

|                                  | raportul de consiliere                    |

|                                  | 6. indosariaza minuta sedintei de         |

|                                  | inchidere; model B-03, in dosarul misiunii|

|__________________________________|___________________________________________|

     Model B-03

     Entitatea publica ................

     MINUTA SEDINTEI DE INCHIDERE

 ______________________________________________________________________________

| A. Mentiuni generale                                                         |

|______________________________________________________________________________|

| Tema misiunii de consiliere:                                   |

|______________________________________________________________________________|

| Intocmit de: .........                                    Data: .........    |

|______________________________________________________________________________|

| Verificat de: ............                                Data: .........    |

|______________________________________________________________________________|

|                                                                              |

| Lista participantilor:                                         |

|                                                                              |

| Numele        Functia        Directia/Serviciul        Numar de telefon      |

|                                                                              |

|                                                                              |

| B. Concluzii:                                                  |

|                                                                              |

|                                                                              |

|                                                                              |

|______________________________________________________________________________|

     11. PROCEDURA P 09 - ELABORAREA RAPORTULUI DE CONSILIERE

     Scopul:

     Prezinta cadrul general, obiectivele, constatarile, concluziile si propunerile de solutii formulate de catre auditorii interni.

     Explicatii:

     Auditorii interni elaboreaza raportul de consiliere pe baza dovezilor colectate pe parcursul misiunii de consiliere.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. redacteaza raportul de consiliere      |

|                                  | utilizand formatul prezentat mai jos      |

|                                  | 2. transmite conducatorului               |

|                                  | compartimentului de audit intern raportul |

|                                  | de consiliere                             |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 3. analizeaza raportul de consiliere      |

| audit intern                     |                                           |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 4. efectueaza schimbarile propuse de catre|

|                                  | conducatorul compartimentului de audit    |

|                                  | intern                                    |

|                                  | 5. indosariaza raportul de consiliere,    |

|                                  | incluzand corectiile aprobate de catre    |

|                                  | conducatorul compartimentului de audit    |

|                                  | intern                                    |

|                                  | 6. indosariaza raportul de consiliere;    |

|                                  | model A-06 in dosarul misiunii            |

|__________________________________|___________________________________________|

     Model A-06

     Entitatea publica ................

     Raportul de consiliere

     Titlul si cuprinsul

     Reprezinta pagina in care se mentioneaza denumirea misiunii de consiliere. Raportul de consiliere va contine un cuprins al lucrarilor si documentelor.

     Introducere

     Descrie baza legala a misiunii, prezinta datele de identificare a acesteia (ordinul de serviciu, echipa de auditori interni, entitatea/structura auditata, durata actiunii de consiliere).

     Identifica activitatea ce este supusa consilierii si prezinta informatii sintetice cu privire la misiunea de consiliere.

     Prezinta modul de desfasurare a misiunii de consiliere (documentare; proceduri, metode, tehnici utilizate; documente materiale examinate in cursul misiunii de consiliere; materiale intocmite in cursul misiunii de consiliere).

     Stabilirea obiectivelor

     Obiectivele misiunii de consiliere prezentate in Raportul de consiliere coincid cu cele inscrise in programul de consiliere.

     Stabilirea metodologiei

     Explica tehnicile si instrumentele de consiliere folosite pentru a indeplini obiectivele misiunii de consiliere.

     Constatari, concluzii si propuneri de solutii

     Auditorul intern trebuie sa se pronunte asupra obiectivelor de consiliere in ordinea in care au fost stabilite in programul de consiliere.

     Constatarile efectuate trebuie prezentate sintetic, cu trimitere explicita la anexele la raportul de consiliere.

     Concluziile echipei de auditori interni sunt elaborate pe baza constatarilor facute, avand un caracter fundamentat. Trebuie sa fie pertinente si sa nu fie disproportionate in raport cu constatarile pe care se bazeaza.

     Propunerile de solutii din raportul de consiliere trebuie sa fie fezabile si economice si sa aiba un grad de semnificatie important in ceea ce priveste efectul previzibil asupra entitatii/structurii/activitatii auditate. Trebuie sa aiba un caracter de anticipare si, pe aceasta baza, de prevenire a eventualelor disfunctionalitati sau tendinte negative la nivelul entitatii/structurii auditate. De asemenea, trebuie sa contribuie la crearea unor sisteme de dezvoltare a activitatii entitatii/structurii auditate si de crestere a performantei de management.

     Semnatura

     Raportul de consiliere este semnat de catre fiecare membru al echipei de auditori interni, pe fiecare pagina a acestuia. Ultima pagina a raportului este semnata si de catre conducatorul compartimentului de audit intern.

     12. PROCEDURA P 10 - COMUNICAREA RAPORTULUI DE CONSILIERE

     Scopul:

     Analizarea si avizarea raportului de consiliere.

     Explicatii:

     Raportul de consiliere trebuie sa contina constatarile, concluziile si propunerile de solutii formulate de catre auditorii interni.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. transmit raportul de consiliere        |

|                                  | conducatorului compartimentului de audit  |

|                                  | intern                                    |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul compartimentului de | 2. verifica daca auditorii interni au     |

| audit intern                     | introdus schimbarile acceptate in raportul|

|                                  | de consiliere                             |

|                                  | 3. transmite raportul de consiliere       |

|                                  | conducatorului entitatii publice care a   |

|                                  | solicitat si/sau a abilitat efectuarea    |

|                                  | misiunii                                  |

|__________________________________|___________________________________________|

| Conducatorul entitatii care a    | 4. analizeaza si avizeaza raportul de     |

| solicitat si/sau abilitat        | consiliere                                |

| efectuarea misiunii              |                                           |

|__________________________________|___________________________________________|

| Auditorii interni                | 5. transmit entitatii/structurii/         |

|                                  | activitatii auditate raportul de          |

|                                  | consiliere avizat                         |

|                                  | 6. indosariaza raportul de consiliere     |

|                                  | avizat; model A-06 in dosarul misiunii    |

|__________________________________|___________________________________________|

     13. PROCEDURA P 11 - SUPERVIZAREA

     Scopul:

     Asigurarea ca obiectivele misiunii de consiliere au fost atinse in conditii de calitate.

     Explicatii:

     Conducatorul compartimentului de audit intern sau auditorul intern desemnat de acesta este responsabil cu supervizarea misiunii de consiliere.

     Activitatea de supervizare se desfasoara pe tot parcursul misiunii de consiliere.

     Procedura:

 ______________________________________________________________________________

| Auditorii interni                | 1. prezinta supervizorului documentele din|

|                                  | dosarul misiunii de consiliere            |

|__________________________________|___________________________________________|

| Supervizorul                     | 2. ofera instructiunile necesare          |

|                                  | (adecvate) derularii misiunii de          |

|                                  | consiliere                                |

|                                  | 3. verifica executarea corecta a          |

|                                  | programului de consiliere                 |

|                                  | 4. verifica existenta elementelor probante|

|                                  | 5. verifica daca redactarea raportului de |

|                                  | consiliere este exacta, clara, concisa    |

|                                  | 6. verifica daca raportul de consiliere   |

|                                  | este elaborat la termenul fixat           |

|__________________________________|___________________________________________|

    


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1702/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1702 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu