ORDIN Nr. 245
din 25 februarie 2008
pentru aprobarea unor tarife
aplicate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania -
S.A.
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 4 martie 2008
In temeiul prevederilor art. 41 alin. (4) lit. a), ale
art. 47 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997
privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 10 lit. p) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. V alin. (3) din
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a
tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă
tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional, aplicate
pentru vehiculele rutiere a căror masă totală maximă admisă, masă maximă admisă
pe axe şi/sau ale căror dimensiuni maxime admise de gabarit depăşesc limitele
prevăzute în anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute
în anexa nr. 1.
(2) Se aprobă tarifele complementare de utilizare a
drumurilor de interes naţional, aplicate pentru vehiculele rutiere
înmatriculate în alte state, prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea
podului peste Dunăre în sensul Giurgiu-Ruse, aplicate pentru vehiculele rutiere
înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 3.
(4) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea
podului peste Dunăre de la Giurgeni-Vadul Oii, aplicabile pentru vehiculele
înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 4.
(5) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea
podului peste Dunăre de la Feteşti-Cernavodă, aplicabile pentru vehiculele
înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 5.
(6) Se aprobă tarifele de utilizare a zonei
autostrăzilor şi drumurilor naţionale şi modul de aplicare a acestora,
prevăzute în anexa nr. 6.
Art. 2. - (1) Tarifele prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4
şi 5 se aplică nediscriminatoriu, la aceIaşi nivel,
pentru vehiculele înmatriculate în România sau în alte state.
(2) Tarifele prevăzute în anexa nr. 2 se aplică pentru
vehiculele înmatriculate în alte state.
(3) Tarifele prevăzute în anexa nr. 6 se aplică nediscriminatoriu,
la aceIaşi nivel, pentru persoanele române şi străine.
Art. 3. - (1) Persoanele fizice şi juridice române vor
achita în lei tariful exprimat în euro, la cursul de schimb al zilei comunicat
de Banca Naţională a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioară
datei achitării tarifului.
(2) Prin curs de schimb
valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei achitării tarifului se înţelege cursul de schimb
comunicat de Banca Naţională a României în penultima zi lucrătoare a lunii respective.
Art. 4. - (1) Persoanele fizice şi juridice străine vor
achita în euro sau în alte valute liber convertibile, cotate pe piaţa valutară,
echivalentul tarifului exprimat în euro, în funcţie de cursurile de schimb
aferente valutelor, comunicate de Banca Naţională a României în penultima zi
lucrătoare a lunii anterioare celei în care se efectuează plata.
(2) Persoanele fizice şi juridice străine vor achita în
lei tariful exprimat în euro, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca
Naţională a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei
achitării tarifului, aşa cum este definit la art. 3 alin. (2).
(3) Persoanele fizice şi juridice străine vor achita în
lei, în euro sau în alte valute liber convertibile, cotate pe piaţa valutară,
echivalentul tarifului exprimat în lei, la cursul de schimb valabil pentru
prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană şi publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1
ianuarie a anului calendaristic următor.
Art. 5. -Tarifele achitate înainte de data intrării în
vigoare a prezentului ordin nu se recalculează.
Art. 6. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 7. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 1.702/2005 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., cu
modificările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 942 din 21 octombrie 2005.
Art. 8. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în
30 de zile de la data publicării.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXA Nr. 1
TARIFE SUPLIMENTARE DE UTILIZARE
a drumurilor de interes naţional
Nr. crt.
|
Denumire tarif
|
Unitate de calcul
|
Tarif unitar, cu TVA [euro]
|
1
|
Emitere aviz prealabil, traseu şi
condiţii de parcurs
|
tarif/ document
|
0,00
|
2
|
Emitere autorizaţie specială, traseu şi condiţii de parcurs
|
tarif/ document
|
23,80
|
3
|
Depăşirea masei totale maxime admise, indiferent de tipul
suspensiilor, numărul de osii sau de roţi
|
masa totală reală de
[tone]
|
16,1
|
÷
|
20,0
|
tarif x distanţă
|
0,24
|
20,1
|
÷
|
25,0
|
0,30
|
25,1
|
÷
|
30,0
|
0,36
|
30,1
|
÷
|
35,0
|
0,42
|
35,1
|
÷
|
40,0
|
0,48
|
40,1
|
÷
|
45,0
|
0,54
|
45,1
|
÷
|
50,0
|
0,60
|
50,1
|
÷
|
55,0
|
1,31
|
55,1
|
÷
|
60,0
|
1,43
|
60,1
|
÷
|
65,0
|
1,55
|
65,1
|
÷
|
70,0
|
1,67
|
70,1
|
÷
|
75,0
|
1,79
|
75,1
|
÷
|
80,0
|
1,91
|
80,1
|
÷
|
85,0
|
2,03
|
85,1
|
÷
|
90,0
|
2,15
|
90,1
|
÷
|
95,0
|
2,27
|
95,1
|
÷
|
100,0
|
2,38
|
peste 100,0
|
2,38 euro+ 0,12 euro pentru fiecare
0,1 ÷ 5,0 tone peste 100,0 tone
|
4
|
Depăşirea masei maxime admise pe axe, indiferent de numărul de
osii sau de roţi
|
axa simplă, cu [tone]
|
|
tarif x distanţă
|
suspensii pneumatice sau echivalente
|
alte suspensii decât cele pneumatice
sau
echivalente
|
0,1 ÷ 0,5
|
0,08
|
0,11
|
0,6 ÷ 1,0
|
0,24
|
0,30
|
1,1 ÷ 1,5
|
0,35
|
0,44
|
1,6 ÷ 2,0
|
0,93
|
1,17
|
2,1 ÷ 2,5
|
1,42
|
1,78
|
2,6 ÷ 3,0
|
2,08
|
2,60
|
3,1 ÷ 3,5
|
2,75
|
3,44
|
peste 3,5*)
|
2,75 euro + 1,19
euro pentru
fiecare 0,1÷ 5
tone peste 3,5
tone
|
tarifele
prevăzute
pentru suspensii
pneumatice x
1,50
|
axă triplă, cu [tone]
|
0,1 ÷ 0,5
|
tarif x distantă
|
0,24
|
0,30
|
0,6 ÷ 1,5
|
0,33
|
0,42
|
1,1 ÷ 2,0
|
0,66
|
0,83
|
2,1 ÷ 3,0
|
0,98
|
1,23
|
3,1 ÷ 4,0
|
1,31
|
1,64
|
4,1 ÷ 5,0
|
1,72
|
2,15
|
5,1 ÷ 6,0
|
2,10
|
2,63
|
Nr. crt.
|
Denumire tarif
|
Unitate de calcul
|
Tarif unitar, cu TVA [euro]
|
|
|
axă triplă, cu [tone]
|
peste 6,0*)
|
tarif x distanţă
|
2,10 euro + 1,79 euro pentru
fiecare 0,1÷1,0 tone peste 6,0 tone
|
tarifele prevăzute
pentru suspensii
pneumatice x
1,30
|
0,1 ÷ 0,5
|
0,36
|
0,45
|
0,6 ÷ 1,0
|
0,43
|
0,54
|
1,1 ÷ 2,0
|
0,64
|
0,80
|
2,1 ÷ 3,0
|
1,05
|
1,32
|
3,1 ÷ 4,0
|
1,46
|
1,83
|
4,1 ÷ 5,0
|
1,86
|
2,33
|
5,1 ÷ 6,0
|
2,33
|
2,92
|
6,1 ÷ 7,0
|
2,80
|
3,50
|
peste 7,0*)
|
2,80 euro + 1,19 euro pentru
fiecare 0,1÷1,0
tone peste
7,0 tone
|
tarifele prevăzute
pentru suspensii
pneumatice x 1,50
|
5
|
Depăşirea dimensiunilor maxime admise
|
lungime, cu [metri]
|
0,01 ÷ 0,20
|
tarif x distanţă
|
0,00
|
0,21 ÷ 1,00
|
0,04
|
1,01 ÷ 2,0
|
0,10
|
2,01÷3,00
|
0,16
|
3,01 ÷ 4,00
|
0,22
|
4,01 ÷ 5,00
|
0,28
|
peste 5,0
|
0,28 euro + 0,06 euro pentru fiecare
0,01÷1,0 metri peste 5,0 metri
|
lăţime, cu [metri]
|
0,01 ÷ 0,10
|
tarif x distantă
|
0,00
|
0,11 ÷0,50
|
0,12
|
0,51 ÷ 1,00
|
0,24
|
1,01 ÷ 1,50
|
0,36
|
1,51 ÷ 2,00
|
0,48
|
2,01 ÷ 2,50
|
1,08
|
2,51 ÷ 3,00
|
1,67
|
3,01 ÷ 3,50
|
2,27
|
3,51 ÷ 4,00
|
2,86
|
peste 4,00
|
2,86 euro + 0,06 euro pentru fiecare
0,01÷0,50 metri peste 4,0 metri
|
Nr. crt.
|
Denumire tarif
|
Unitate de calcu
|
Tarif unitar, cu TVA [euro]
|
|
|
înălţime, cu [metri]
|
0,01 ÷ 0,05
|
tarif x distanţă
|
0,00
|
0,06 ÷ 0,25
|
0,06
|
0,26 ÷ 0,50
|
0,12
|
0,51 ÷ 1,00
|
0,24
|
1,01 ÷ 1,50
|
0,36
|
1,51 ÷ 2,00
|
0,48
|
2,01 ÷ 2,50
|
1,08
|
2,51 ÷ 3,00
|
1,67
|
3,01 ÷ 3,50
|
2,27
|
3,51 ÷ 4,00
|
2,86
|
peste 4,00
|
2,86 euro ÷ 0,06 euro pentru fiecare
0,01÷0,50 metri
peste 4,0 metri
|
6
|
Recântărire sau remăsurare
|
tarif/ operaţie
|
50,00
|
7
|
Estimare tarifare pentru depăşirea limitelor maxime admise
|
tarif/ estimare
|
25,00
|
NOTĂ:
A. Sunt exceptate de la plata tarifului:
a) vehiculele deţinute de unităţile Ministerului
Apărării;
b) vehiculele deţinute de
unităţile subordonate Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
c) vehiculele deţinute de Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi de către subunităţile
acesteia;
d) vehiculele specializate
utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanţă;
e) vehiculele deţinute de
serviciile de urgenţă, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa Guvernului
nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor
publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
f) vehiculele care efectuează
transporturi în interesul NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, aşa cum sunt
definite prin Legea nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre
statele părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor
lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, şi la Protocolul privind statutul
comandamentelor militare internaţionale, înfiinţate în temeiul Tratatului
Atlanticului de Nord, semnat la Paris'la 28 august 1952;
g) vehiculele care efectuează transporturi funerare;
h) vehiculele care efectuează transporturi în cazul
unor calamităţi sau dezastre naturale.
B. Modul de aplicare
a tarifelor suplimentare de utilizare prevăzute în prezenta anexă
I. Se aplică pentru vehiculele
înmatriculate în România sau în alte state.
II. Prin vehicul se înţelege
orice autovehicul rutier având cel puţin două axe sau un ansamblu de vehicule
format dintr-un autovehicul şi semiremorcă ori remorca/remorcile
tractată/tractate de acesta, cu sau fără încărcătură.
III. Masele şi dimensiunile
maxime admise sunt prevăzute în anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997
privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
IV. Controlul maselor şi
dimensiunilor se efectuează pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pe
sensul de intrare sau pe sensul de ieşire din România, în agenţiile de control
şi încasare ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din
România - S.A.
V. Pentru circulaţia
vehiculelor cu depăşirea maselor sau dimensiunilor maxime admise se aplică
tarifele suplimentare de utilizare prevăzute în prezenta anexă.
VI. Tarifele se aplică la
aceIaşi nivel pentru vehiculele înmatriculate în
România sau în alte state.
VII. Tarifele prevăzute la nr.
crt. 3 se majorează cu 100% pentru vehiculele la care se constată circulaţia
fără avizul prealabil sau autorizaţia specială de transport, prevăzute la nr.
crt. 1 şi 2.
VIII. Tarifele prevăzute la nr.
crt. 4, marcate cu „*)", se majorează cu 100% pentru vehiculele la care se
constată circulaţia fără avizul prealabil sau autorizaţia specială de
transport, prevăzute la nr. crt. 1 şi 2.
IX. Tarifele prevăzute la nr.
crt. 5 se majorează cu 100% pentru vehiculele la care se constată circulaţia
fără avizul prealabil sau autorizaţia specială de transport, prevăzute la nr.
crt. 1 şi 2.
X. Pentru vehiculele prevăzute
în anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, tarifele de la pct. 3 şi 5 nu se aplică pentru masa
totală şi/sau dimensiunile mai mari decât cele prevăzute în anexa nr. 2 la
Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi care sunt cel mult egale cu masa totală şi cu dimensiunile
prevăzute de Directiva 96/53/CEE.
XI. Aplicarea tarifelor
prevăzute la pct. VII, VIII şi IX se efectuează pe reţeaua de drumuri naţionale din România sau pe
sensul de ieşire din România, în agenţiile de control şi încasare ale Companiei
Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.
1. Emiterea avizului prealabil
a) Avizul prealabil se emite la cerere, prealabil
efectuării transportului în trafic internaţional, şi conţine informaţii privind
vehiculul şi operatorul de transport, traseul de parcurs autorizat, contravaloarea tarifelor suplimentare de utilizare şi a tarifului de autorizare şi condiţiile de desfăşurare a
transportului. Avizul prealabil se eliberează pentru efectuarea unui transport
pe traseu unic dus, dus-întors sau în circuit şi este valabil 20 de zile de la
data emiterii.
b) Pe sensul de ieşire din
România transportul se poate efectua, în baza avizului prealabil, până la
obţinerea autorizaţiei speciale de transport.
c) Avizul prealabil pentru sensul de intrare în România
se emite numai pentru masă totală sau pentru dimensiuni mai mari de:
(i) 80,0 tone masă totală;
(ii) 25,00 metri lungime;
(iii) 4,50 metri înălţime;
(iv) 4,50 metri lăţime.
d) Prin excepţie, se pot elibera avize prealabile
pentru masa totală sau pentru dimensiuni mai mici decât cele prevăzute la lit.
c) pentru transporturile ale căror tarife suplimentare se achită în contul
Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.
e) Agenţiile de control şi încasare emit autorizaţie
specială de transport fără aviz prealabil, până la limitele menţionate la lit.
c) şi până la masele pe axe care pot fi autorizate.
2. Emiterea
autorizaţiilor speciale de transport
Tarifarea pentru emiterea autorizaţiilor speciale de
transport se efectuează pentru fiecare document eliberat.
3. Eliberarea
autorizaţiilor speciale de transport
a) Pentru autorizaţiile
speciale de transport eliberate la cerere se aplică reduceri ale tarifelor în
funcţie de perioada autorizată, astfel:
(i) pentru o perioadă de 3 luni
consecutive, tarifele prevăzute
la nr. crt. 3, 4 şi 5 se aplică la 95% din valoarea totală, achitată anticipat;
(ii) pentru o perioadă de 6
luni consecutive, tarifele prevăzute
la nr. crt. 3, 4 şi 5 se aplică la 90% din valoarea totală, achitată anticipat;
(iii) pentru o perioadă de 9
luni consecutive, tarifele prevăzute
la nr. crt. 3, 4 şi 5 se aplică la 85% din valoarea totală, achitată anticipat;
(iv) pentru o perioadă de 12
luni consecutive, tarifele prevăzute
la nr. crt. 3, 4 şi 5 se aplică la 75% din valoarea totală, achitată anticipat.
b) Pentru celelalte perioade de valabilitate pentru care se eliberează autorizaţii speciale de
transport nu se aplică reduceri ale tarifelor.
c) Autorizaţia specială de
transport se eliberează pentru fiecare transport sau pentru mai multe
transporturi efectuate cu aceIaşi vehicul, cu valori identice ale maselor şi dimensiunilor, pe traseele autorizate
şi este valabilă numai dacă există şi este prezentată, în original,
personalului cu drept de control.
d) Autorizaţiile speciale de transport eliberate
conform pct. 3 lit. a) se pot emite şi pentru mai multe numere de înmatriculare
ale (semi)remorcilor, condiţionat de menţinerea vehiculului motor şi de
respectarea configuraţiei şi caracteristicilor înscrise în autorizaţie.
e) Autorizaţia specială de transport se eliberează şi
în cazul în care transportul este exceptat de la plata
tarifelor suplimentare de utilizare.
f) In situaţia în care vehiculul nu poate fi cântărit
sau măsurat din motive cauzate de lipsa ori de nefuncţionarea echipamentelor
tehnice, masele şi dimensiunile se constată din: certificatul de înmatriculare,
CMR, carnetul TIR sau alt document echivalent, avizul prealabil, autorizaţia
specială de transport sau alte documente din care să reiasă masa proprie a
vehiculului, masa încărcăturii şi dimensiunile.
4. Tarifare pentru
depăşirea masei (totală sau pe axe)
a) Tarifarea pentru depăşirea
masei se efectuează prin compararea rezultatului obţinut pentru tarifarea masei
totale cu rezultatul obţinut pentru tarifarea maselor pe axe ale vehiculului,
luându-se în considerare valoarea cea mai mare rezultată.
b) Tarifarea pentru depăşirea masei totale se
calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător masei reale a
vehiculului.
c) In situaţia în care cel puţin două vehicule sunt
cuplate lateral pentru efectuarea unui transport, clasificarea axelor, din
punctul de vedere al distanţei dintre axe, se efectuează pentru fiecare
vehicul, indiferent de numărul de osii sau de roţi ale fiecărui vehicul.
d) Tarifarea pentru depăşirea masei maxime admise pe
axe se calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător valorii cu care
este depăşită masa maximă admisă pe axe, în funcţie de categoria drumului pe
care se circulă.
e) Pentru axe multiple
constituite din cel puţin două axe consecutive ale aceluiaşi vehicul, tarifarea
pentru depăşirea masei maxime admise pe axe se calculează pentru fiecare
categorie de axe (simplă, dublă, triplă), în funcţie de distanţa dintre axe.
f) Tarifarea pentru depăşirea masei maxime admise pe
axa dublă şi triplă se efectuează pentru ansamblul de axe, fără a se compara şi
a se lua în considerare axele componente ale configuraţiei de axe.
g) In cazul depăşirii masei maxime admise pe mai multe
axe sau configuraţii de axe distincte ale aceluiaşi vehicul, tarifarea se
cumulează.
h) Nu se eliberează autorizaţie specială de transport,
nu se tarifează şi nu se sancţionează contravenţional depăşirea masei maxime
admise pe axă şi a masei totale sau a maselor pe axe şi masei totale înscrise
în autorizaţia specială de transport sau în avizul prealabil, dacă depăşirea
este de până la:
(i) 3% inclusiv, pentru masa pe axă simplă:
(ii) 3% inclusiv, pentru masa
pe axă dublă:
(iii) 3% inclusiv, pentru masa pe axă triplă:
(iv) 4,0% inclusiv, pentru masa totală.
i) Tarifarea pentru depăşirea masei totale sau pe axe
nu se aplică pentru vehiculele de transport de persoane
(autoturisme, microbuze, autocare, autobuze).
j) Masa maximă pe axe care poate fi autorizată peste
masa maximă admisă, până la care este posibilă emiterea autorizaţiei speciale
de transport, şi circulaţia vehiculelor, indiferent de
categoria de drum:
(i) 3,5 tone pentru axa simplă;
(ii) 6,0 tone pentru axa dublă;
(iii) 7,0 tone pentru axa triplă,
k) In mod excepţional se pot autoriza transporturi cu
depăşiri de masă pe configuraţii de axe peste masele maxime pe axe care pot fi
autorizate, pentru care nu există posibilitatea tehnică de diminuare a masei
încărcăturii sau a înlocuirii mijlocului de transport, cu condiţia întocmirii
unui proiect de transport de către o unitate de specialitate agreată de
administratorul drumului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu
plata tarifelor suplimentare de utilizare corespunzătoare depăşirilor.
5. Tarifare pentru
depăşirea dimensiunilor maxime admise
a) Tarifarea pentru depăşirea dimensiunilor maxime
admise se calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător valorii cu
care este depăşită dimensiunea maximă admisă.
b) In situaţia în care sunt
depăşite cel puţin două dintre dimensiunile maxime admise, se cumulează
tarifarea pentru dimensiunile care sunt depăşite.
c) Nu se eliberează autorizaţie
specială de transport, nu se tarifează şi nu se sancţionează contravenţional
depăşirea dimensiunilor maxime admise sau depăşirea dimensiunilor înscrise în autorizaţia specială de
transport ori în avizul prealabil, dacă depăşirea se încadrează în următoarele
valori:
(i) pentru lungime: 20 cm;
(ii) pentru lăţime: 10 cm.
d) Nu se tarifează şi nu se
sancţionează contravenţional depăşirea cu 0,01-0,05 m a înălţimii maxime admise
sau a înălţimii înscrise în autorizaţia specială de transport ori în avizul
prealabil. Dacă traseul avizat/autorizat permite circulaţia cu înălţimea
rezultată, personalul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale
din România - S.A. cu drept de control efectuează o menţiune pe
aviz/autorizaţie. In cazul în care nu este posibilă circulaţia cu înălţimea
rezultată prin măsurare, personalul cu drept de control elaborează un nou
traseu, pentru care se recalculează tarifele suplimentare de utilizare.
e) Pentru înălţimea de
4,01-4,05 m inclusiv se eliberează aviz prealabil pentru cunoaşterea de către
operatorul de transport a traseului de parcurs şi pentru asigurarea siguranţei
rutiere.
f) Pentru vehicule specializate
a căror caroserie este destinată transportului de vehicule nu se eliberează
autorizaţie specială de transport până la lungimea de 20,75 metri inclusiv.
6. Tarifare pentru
eliberarea autorizaţiilor speciale de transport
Valoarea totală a tarifarii în
vederea eliberării autorizaţiei speciale de transport se aplică prin cumularea
tarifelor pentru emiterea autorizaţiei speciale de transport, pentru depăşirea
masei totale sau pe axe şi pentru depăşirea dimensiunilor.
7. Recântărire şi
remăsurare
a) Recântărirea şi remăsurarea
se efectuează numai pe sensul de intrare în România, la solicitarea
operatorului de transport.
b) Pe reţeaua internă şi pe sensul de ieşire din
România din punctele de trecere a frontierei nu se efectuează recântărire sau
remăsurare.
C. Modul de efectuare a calculelor:
1. tariful unitar se introduce în calcul cu numărul de
zecimale rezultat, fără rotunjiri;
2. distanţa se introduce în calcul în kilometri, fără
zecimale, prin rotunjire în plus la unitate;
3. rezultatele parţiale până la
tariful final care trebuie achitat de utilizator nu se rotunjesc;
4. tariful final rezultat, care
trebuie achitat de utilizator, se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în
care se efectuează plata.
ANEXA Nr. 2
TARIFE COMPLEMENTARE DE UTILIZARE
a drumurilor de interes naţional
Nr. crt.
|
Denumire tarif
|
Unitate de calcul
|
Tarif unitar, cu TVA [euro]
|
1
|
Autorizare acces la reţeaua rutieră
|
tarif/cursă
|
1.200,0
|
2
|
Complementar la autorizaţiile „cu plată" stabilite prin
protocol de Ministerul Transporturilor
|
tarif x masă totală x distantă
|
0,03
|
NOTĂ:
Modul de aplicare al tarifelor prevăzute în anexă:
Tarifele prevăzute în prezenta anexă se aplică numai
pentru vehiculele înmatriculate în alte state.
Tarifare pentru autorizare acces la reţeaua rutieră
Tariful se aplică pe sensul de intrare în România sau
pe sensul de ieşire din România.
Tariful pentru autorizarea accesului la reţeaua rutieră
se aplică în punctele de trecere a frontierei pentru vehiculele de transport
marfă sau persoane înmatriculate în alte state, care sunt supuse autorizării
potrivit acordurilor rutiere interguvernamentale, protocoalelor comisiilor
mixte rutiere sau acordurilor internaţionale la care România este parte şi nu
prezintă documentul de acces la reţeaua rutieră, corespunzător categoriei de
transport efectuate.
Documentul de acces la reţeaua rutieră din România nu
trebuie prezentat dacă transportul se încadrează în una dintre gratuităţile
prevăzute prin acordurile rutiere interguvernamentale, protocoalele comisiilor
mixte rutiere sau acordurile internaţionale la care România este parte.
Tariful este valabil pentru fiecare cursă, având o
singură intrare şi/sau ieşire din România, în funcţie de tipul de trafic
efectuat.
Tariful achitat la intrarea în România rămâne valabil
şi la ieşirea din România.
Tariful nu se aplică pentru vehiculele achiziţionate
din afara României şi care se află la prima cursă din ţara vânzătorului spre
ţara cumpărătorului, fapt dovedit prin documente specifice, din care un
exemplar, în copie, se reţine de către administratorul drumului din punctul de
frontieră.
Tarif complementar
Tariful complementar se aplică la autorizaţiile de
transport rutier internaţional de marfă „cu plată", stabilite prin
protocol de Ministerul Transporturilor cu ministerele
de resort din alte state.
Tariful se aplică în lipsa autorizaţiei de transport
rutier internaţional de marfă „cu scutire de plată", stabilite prin
protocol de Ministerul Transporturilor, pentru vehiculele achiziţionate din
afara României de către persoane fizice sau juridice străine şi se află la
prima cursă din ţara vânzătorului spre ţara cumpărătorului.
Modul de efectuare a calculelor:
1. masa totală se introduce în
calcul în tone, cu două zecimale, prin rotunjire;
2. distanţa se introduce în calcul în kilometri, fără
zecimale, prin rotunjire în plus la unitate;
3. rezultatele parţiale până la tariful final care
trebuie achitat de utilizator nu se rotunjesc;
4. tariful final rezultat, care
trebuie achitat de utilizator, se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în
care se efectuează plata.
ANEXA Nr. 3
TARIFE DE TRECERE
pentru utilizarea podului peste Dunăre în sensul
Giurgiu-Ruse
Nr. crt.
|
Tip vehicul
|
Unitate de calcul, cu TVA
|
Tarif pentru o trecere
|
1
|
Motociclete, inclusiv cele cu ataş
|
lei/vehicul
|
12,00
|
2
|
Autoturisme, inclusiv cele de teren
|
31,00
|
3
|
Microbuze, vehicule cu masa totală maximă autorizată sub 12,0
tone
|
57,00
|
4
|
Autobuze, autocare, autovehicule cu masa totală maximă autorizată
mai mare sau egală cu 12,0 tone şi cu maximum 3 axe (inclusiv)
|
132,00
|
5
|
Autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală
cu 12,0 tone şi cu minimum 4 axe (inclusiv)
|
197,00
|
NOTĂ:
Se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România
şi în alte state.
1. Prin vehicul se înţelege
orice autovehicul rutier având cel puţin două axe sau un ansamblu format
dintr-un autovehicul şi semiremorcă sau remorcă tractată de acesta.
2. Numărul de axe (maximum 3
sau minimum 4) se consideră în cuplajul (combinaţia) de vehicule.
3. Tarifele se aplică pentru fiecare trecere în sensul Giurgiu- Ruse.
4. Sunt exceptate de la plata tarifului:
a) vehiculele deţinute de unităţile Ministerului
Apărării;
b) vehiculele deţinute de unităţile subordonate Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative;
c) vehiculele deţinute de Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi de subunităţile acesteia;
d) vehiculele specializate,
utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanţă;
e) vehiculele deţinute de
serviciile de urgenţă, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa Guvernului
nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor
publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
f) vehiculele care efectuează transporturi în interesul
NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, aşa cum sunt definite prin Legea nr.
362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părţi la Tratatul
Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la
19 iunie 1951, şi la Protocolul privind statutul comandamentelor militare
internaţionale, înfiinţate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat
la Paris'la 28 august 1952;
g) vehiculele deţinute de instituţii ale statului cu
atribuţii în securitatea şi siguranţa naţională;
h) vehiculele care efectuează transporturi funerare;
i) vehiculele care efectuează transporturi de echipamente
de prim ajutor şi ajutoare umanitare în cazul unor calamităţi sau dezastre naturale;
j) vehiculele escortate de poliţie sau de jandarmerie,
care nu se supun controlului în interes de stat sau securitate naţională;
k) vehiculele deţinute de persoanele cu handicap
locomotor şi care sunt adaptate handicapului.
Modul de efectuare a calculelor:
- tariful final rezultat, care trebuie achitat de
utilizator, se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în care se efectuează
plata.
ANEXA Nr. 4
TARIFE DE TRECERE
pentru utilizarea podului peste Dunăre la
Giurgeni-Vadul Oii
Nr. crt.
|
Categoria de vehicule
|
Unitate de calcul, cu TVA
|
Tarif pentru o trecere
|
1
|
Motociclete, inclusiv cele cu ataş
|
lei/vehicul
|
4,00
|
2
|
Autoturisme, inclusiv cele de teren
|
8,00
|
3
|
Microbuze, autovehicule cu masa totală maximă autorizată sub 12
tone
|
19,00
|
4
|
Autobuze, autocare, autovehicule cu masa
totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone şi cu maximum 3 axe
(inclusiv)
|
32,00
|
5
|
Autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală
cu 12,0 tone şi cu minimum 4 axe (inclusiv)
|
47,00
|
NOTA:
Se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România
şi în alte state.
1. Prin vehicul se înţelege
orice autovehicul rutier având cel puţin două axe sau un ansamblu format
dintr-un autovehicul şi semiremorcă sau remorcă tractată de acesta.
2. Numărul de axe (maximum 3 sau minimum 4) se consideră
în cuplajul (combinaţia) de vehicule.
3. Tarifele se aplică pentru
fiecare trecere, indiferent de sensul de parcurs.
4. Sunt exceptate de la plata tarifului:
a) vehiculele deţinute de unităţile Ministerului
Apărării;
b) vehiculele deţinute de unităţile subordonate
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
c) vehiculele deţinute de Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi de subunităţile acesteia;
d) vehiculele specializate,
utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanţă;
e) vehiculele deţinute de
serviciile de urgenţă, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa Guvernului
nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor
publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
f) vehiculele care efectuează transporturi în interesul
NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, aşa cum sunt definite prin Legea nr.
362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părţi la Tratatul
Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la
19 iunie 1951, şi la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internaţionale,
înfiinţate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris'la 28
august 1952;
g) vehiculele deţinute de instituţii ale statului cu
atribuţii în securitatea şi siguranţa naţională;
h) vehiculele care efectuează transporturi funerare;
i) vehiculele care efectuează
transporturi de echipamente de prim ajutor şi ajutoare umanitare în cazul unor
calamităţi sau dezastre naturale;
j) vehiculele escortate de poliţie sau de jandarmerie,
care nu se supun controlului în interes de stat sau securitate naţională;
k) vehiculele deţinute de persoanele cu handicap
locomotor şi care sunt adaptate handicapului.
Modul de efectuare a calculelor:
- tariful final rezultat, care trebuie achitat de
utilizator, se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în care se efectuează
plata.
ANEXA Nr. 5
TARIFE DE TRECERE
pentru utilizarea podului peste Dunăre la
Feteşti-Cernavodă
Nr. crt.
|
Categoria de vehicule
|
Unitate de calcul, cu TVA
|
Tarif pentru o trecere
|
1
|
Motociclete, inclusiv cele cu ataş
|
lei/vehicul
|
7,00
|
2
|
Autoturisme, inclusiv cele de teren
|
10,00
|
3
|
Microbuze, autovehicule cu masa totală maximă autorizată sub 12
tone
|
35,00
|
4
|
Autobuze, autocare, autovehicule cu masa totală maximă autorizată
mai mare sau egală cu 12,0 tone şi cu maximum 3 axe (inclusiv)
|
47,00
|
5
|
Autovehicule cu masa totală maximă
autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone şi cu minimum 4 axe (inclusiv)
|
68,00
|
NOTĂ:
Se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România
şi în alte state.
1. Prin vehicul se înţelege
orice autovehicul rutier având cel puţin două axe sau un ansamblu format
dintr-un autovehicul şi semiremorcă sau remorcă tractată de acesta.
2. Numărul de axe (maximum 3
sau minimum 4) se consideră în cuplajul (combinaţia) de vehicule.
3. Tarifele se aplică pentru
fiecare trecere, indiferent de sensul de parcurs.
4. Sunt exceptate de la plata tarifului:
a) vehiculele deţinute de unităţile Ministerului Apărării;
b) vehiculele deţinute de unităţile subordonate
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
c) vehiculele deţinute de Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi de subunităţile acesteia;
d) vehiculele specializate,
utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanţă;
e) vehiculele deţinute de
serviciile de urgenţă, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa Guvernului
nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor
publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
f) vehiculele care efectuează transporturi în interesul
NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, aşa cum sunt definite prin Legea nr.
362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părţi la Tratatul
Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la
19 iunie 1951, şi la Protocolul privind statutul comandamentelor militare
internaţionale, înfiinţate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat
la Paris la 28 august 1952;
g) vehiculele deţinute de instituţii ale statului cu
atribuţii în securitatea şi siguranţa naţională;
h) vehiculele care efectuează transporturi funerare;
i) vehiculele care efectuează transporturi de
echipamente de prim ajutor şi ajutoare umanitare în cazul unor calamităţi sau
dezastre naturale;
j) vehiculele escortate de poliţie sau de jandarmerie,
care nu se supun controlului în interes de stat sau securitate naţională;
k) vehiculele deţinute de persoanele cu handicap
locomotor şi care sunt adaptate handicapului.
Modul de efectuare a calculelor:
- tariful final rezultat, care trebuie achitat de
utilizator, se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în care se efectuează
plata.
ANEXA Nr. 6
TARIFE DE UTILIZARE
a zonei autostrăzilor şi drumurilor naţionale din
România
Nr. crt.
|
Denumire tarif
|
Unitate de calcul
|
Tarif unitar [euro]
|
A.
|
ACORD PREALABIL ŞI AUTORIZAŢIE DE AMPLASARE ŞI ACCES
LA DRUM
|
1
|
Acord prealabil de amplasare şi acces la drum pentru persoane
fizice şi juridice
|
tarif/document
|
105,00
|
2
|
Autorizaţie de amplasare şi acces la drum
|
tarif/document
|
65,00
|
3
|
Acord prealabil/autorizaţie pentru persoane fizice (construcţii
de locuinţe, garaje, racorduri (instalaţii de gaze, apă, electricitate etc.)
|
tarif/document
|
25,00
|
B.
|
OCUPAREA SUPRAFEŢELOR DIN ZONA DRUMURILOR NAŢIONALE ŞI AUTOSTRĂZILOR
|
4
|
Amplasare panou publicitar pe:
|
drum european
|
tarif/m2/lună
|
2,63
|
drum naţional principal sau secundar
|
0,65
|
5
|
Spaţiu cu destinaţie comercială (chioşc, rulotă, masă pentru
desfacere produse alimentare şi nealimentare) pe:
|
drum european
|
tarif/m2/lună
|
0,65
|
drum naţional principal sau secundar
|
0,39
|
autostradă
|
1,61
|
6
|
Suprafeţele desemnate a deveni spaţii de servicii şi spaţii de
parcare, precum şi suprafeţele devenite disponibile, care aparţin
administratorului drumului, în zone adiacente, la:
|
drum european
|
tarif/m2/lună
|
stabilit prin licitaţie
|
drum naţional principal sau secundar
|
stabilit prin licitaţie
|
autostradă
|
stabilit prin licitaţie
|
7
|
Locuri de parcare care deservesc obiective economice pe:
|
drum european
|
tarif/m2/lună
|
0,71
|
drum naţional principal sau secundar
|
0,42
|
8
|
Accese la diferite obiective (staţii de
distribuţie carburanţi, hoteluri, moteluri, depozite,
spaţii comerciale, show-room etc.) pe:
|
|
tarif/m2/lună
|
0,65
|
drum naţional principal sau secundar
|
0,39
|
autostradă
|
1,61
|
C.
|
AMPLASĂRI DE CABLURI ŞI CONDUCTE
|
9
|
Amplasare de cabluri electrice, telefonice, TV
|
|
9.1 subtraversare
|
|
tarif/ml/lună
|
0,36
|
9.2 cablu subteran în lungul drumului
|
în ampriză, în afara părţii carosabile
|
tarif/ml/lună
|
0,36
|
sub partea carosabilă
|
0,48
|
în zona de siguranţă
|
0,18
|
9.3 stâlpi de care este prins cablu aerian în lungul drumului
|
în ampriză, în afara părţii carosabile
|
tarif/buc./lună
|
1,08
|
în zona de siguranţă
|
0,84
|
9.4. pe poduri şi podeţe
|
în canale tehnice
|
tarif/ml/lună
|
1,55
|
ancorat de pod sau în altă soluţie decât canal tehnic
|
2,74
|
10
|
Amplasarea conductelor de apă, canalizare, aburi şi alte produse
neinflamabile, de gaze, ţiţei şi alte produse inflamabile, benzi
transportatoare care traversează aerian drumurile
|
10.1 traversare aeriană
|
|
tarif/ml/lună
|
1,04
|
10.2 subtraversare
|
|
tarif/ml/lună
|
0,72
|
10.3 amplasare subterană în lungul drumului:
|
în ampriză, în afara părţii carosabile
|
tarif/ml/lună
|
0,72
|
sub partea carosabilă
|
1,21
|
în zona de siguranţă
|
0,56
|
10.4 amplasare aeriană în lungul drumului:
|
in ampnza
|
tarif/ml/lună
|
2,81
|
în zona de siguranţă
|
2,00
|
10.5 pe poduri şi podeţe
|
în canale tehnice
|
tarif/ml/lună
|
7,23
|
ancorat de pod sau în altă soluţie decât canal tehnic
|
11,24
|
NOTĂ:
Modul de aplicare a tarifelor de utilizare a zonei
autostrăzilor şi drumurilor naţionale prevăzute în prezenta anexa:
1. Administratorul drumului poate accepta amplasarea
unor construcţii sau instalaţii în zona drumului, cu condiţia ca acestea să nu
aducă prejudicii drumului şi siguranţei traficului rutier.
2. Realizarea sau amplasarea în
zona drumurilor a construcţiilor, instalaţiilor, acceselor, refugiilorauto,
platformelor carosabile şi panourilor publicitare se face cu respectarea
condiţiilor impuse prin autorizaţia de amplasare şi acces la drum şi prin încheierea,
dacă este cazul, a contractului aferent utilizării suprafeţei ocupate din
ampriza şi zona de siguranţă. In cazul în care nu sunt respectate condiţiile
impuse în acordul prealabil, respectiv în autorizaţia de amplasare şi acces la
drumul naţional, precum şi în cazul în care nu se achită tariful aferent
ocupării amprizei şi zonei de siguranţă, proprietarul este obligat să
desfiinţeze sau să mute pe cheltuiala sa obiectivul avizat, în termenul
stabilit de administratorul drumului. In cazul nerespectării termenului fixat
de administratorul drumului, acesta va proceda la
dezafectarea/mutarea/demolarea obiectivului pe cheltuiala proprietarului.
3. Acordul şi autorizaţia de amplasare şi acces la drum
se emit pentru o anumită funcţiune a obiectivului. La schimbarea funcţiunii sau
a destinaţiei, beneficiarul este obligat să obţină aprobarea administratorului
drumului pentru nouă situaţie.
4. Tarifele se percep
persoanelor fizice şi juridice care au obligaţia de a solicita autorizaţie.
5. Tarifele se aplică şi în
cazul în care obiectivele nu funcţionează sau în cazurile în care lucrările la
acestea au fost sistate sau nu au fost finalizate.
6. Tarifele se aplică şi în
cazul în care obiectivele se vor amplasa în afara zonei de protecţie a
drumurilor naţionale, însă numai dacă se realizează şi drum de acces la
drumurile naţionale sau alte lucrări în ampriză şi în zona de siguranţă.
7. Tarifele prevăzute la lit. A din tabelul de mai sus
se percep şi în cazul în care se solicită prelungirea acordului sau
autorizaţiei.
8. Persoanelor fizice care
solicită avizul administratorului drumului pentru construcţii de locuinţe,
garaje, racorduri la instalaţiile de gaze, apă, telefonie, TV, electricitate,
canalizare etc. li se încasează o singură dată suma de 25 euro, respectiv fie
la eliberarea acordului, fie la eliberarea autorizaţiei.
9. Pentru panourile
publicitare, suprafaţa minimă supusă tarifarii va fi suprafaţa rezultată din
încadrarea proiecţiei orizontale a panoului, la care se adaugă 1,00 m de jur
împrejur.
10. Pentru spaţiile prevăzute
la lit. B din tabelul de mai sus, poziţia 5, suprafaţa minimă tarifată va fi
suprafaţa obiectivului amplasat, plus 1,00 m de jur împrejur, la care se adaugă
suprafaţa aferentă staţionării autovehiculelor în afara părţii carosabile.
11. Pentru accesele la diferite
obiective prevăzute la lit. B poziţia 8, suprafaţa supusă tarifarii reprezintă
terenul ocupat din zona drumului, respectiv din ampriza şi zona de siguranţă,
prin realizarea accesului cu racordare simplă (dacă amplasamentul este situat
în localitate), a benzilor de accelerare şi decelerare (dacă amplasamentul este
în afara localităţii), respectiv a benzii de stocaj pentru virare la stânga. In
afara localităţii, amenajarea accesului la drumul naţional se realizează
conform Normativului C 173/1986 privind amenajarea la aceIaşi nivel a
intersecţiilor drumurilor publice din afara localităţilor.
Amplasamentul este în localitate atunci când este situat
între indicatoarele rutiere de intrare şi ieşire
în/din localitate.
12. Pentru benzile transportatoare
se percep numai tarifele de la traversare aeriană.
• Tariful de utilizare a zonei drumului conform lit. B
şi C nu se aplică persoanelor fizice care realizează accese la locuinţe, case
de vacanţă sau garaje, precum şi pentru instalaţiile care asigură utilităţile
necesare consumului casnic (apă, gaze, energie electrică, canalizare). Această
scutire nu este valabilă însă în cazul în care se schimbă destinaţia locuinţei
sau garajului (de exemplu, transformarea în spaţiu comercial etc.) sau se amplasează
în incintă construcţii cu caracter comercial.
• Tariful de utilizare a zonei drumurilor naţionale nu
se aplică pentru unităţile bugetare de asistenţă socială şi de educaţie
(spitale, creşe, aziluri de bătrâni, şcoli, grădiniţe).