DECIZIE Nr.
220 din 24 februarie 2011
privind Codul de
reglementare a continutului audiovizual
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 174 din 11 martie 2011
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional
al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de unică autoritate de
reglementare în domeniul programelor audiovizuale,
convinşi că libertatea de exprimare şi asigurarea
accesului neîngrădit la orice informaţie de interes public constituie
fundamente esenţiale ale unei societăţi democratice, asigurându-se totodată un
nivel ridicat de protecţie a obiectivelor de interes general, în special
protecţia minorilor şi a demnităţii umane,
ţinând seama de faptul că exercitarea dreptului la
libera exprimare comportă îndatoriri şi responsabilităţi,
convinşi că libertatea de exprimare constituie unul
dintre fundamentele esenţiale ale unei societăţi democratice, motiv pentru care
presa audiovizuală trebuie să beneficieze de o protecţie deosebită,
convinşi, totodată, că libertatea de exprimare nu poate
prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul
la propria imagine,
ţinând cont de obligaţiile care revin prin lege
Consiliului Naţional al Audiovizualului de a stabili norme de reglementare cu
privire la protecţia minorilor, apărarea demnităţii umane, exercitarea
dreptului la replică, asigurarea informării corecte şi a pluralismului, la
responsabilităţile culturale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale,
precum şi cu privire la comunicările audiovizuale comerciale şi noncomerciale,
ţinând cont de responsabilitatea atribuită prin lege
Consiliului Naţional al Audiovizualului de a asigura, în programele
audiovizuale, protecţia dezvoltării fizice, mentale şi morale a minorilor,
inclusiv în comunicaţiile audiovizuale comerciale,
convinşi că măsurile luate pentru protecţia minorilor
trebuie să fie corelate cu dreptul fundamental la libertatea de expresie,
astfel cum a fost stabilit în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii
Europene, şi că scopul unor astfel de măsuri, cum ar fi utilizarea sistemelor
de control parental sau a etichetării programelor, trebuie să asigure un nivel
adecvat de protecţie a dezvoltării fizice, mentale şi morale a minorilor,
interesaţi în cel mai înalt grad de creşterea şi
educarea copilului în spiritul valorilor şi al idealurilor democratice,
proclamate de Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile
copilului şi de Convenţia europeană a drepturilor omului, convinşi că
furnizorii de servicii mass-media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia României
trebuie să se supună interdicţiei diseminării pornografiei,
având în vedere obligaţiile care revin Consiliului
Naţional al Audiovizualului şi furnizorilor de servicii media audiovizuale în
protejarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, în general, şi
faptul că încălcarea acestora poate aduce prejudicii interesului public,
ţinând cont de necesitatea respectării principiilor
liberei concurenţe, protecţiei vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor
economice ale consumatorilor, precum şi a mediului,
având în vedere obligaţia furnizorilor de servicii
media audiovizuale de a informa publicul prin prezentarea corectă şi imparţială
a faptelor şi a evenimentelor şi obligaţia Consiliului Naţional al
Audiovizualului de a asigura respectarea exprimării pluraliste de idei şi
opinii, precum şi pluralismul surselor de informare a publicului,
având în vedere necesitatea asigurării de servicii
media audiovizuale accesibile persoanelor cu dizabilităţi şi persoanelor în
vârstă, prin limbajul semnelor, subtitrare, audiodescriere şi alte modalităţi
tehnice ce vor fi oferite de tehnologia digitală,
având în vedere cerinţele minime cerute în cadrul
Uniunii Europene pentru producţiile audiovizuale europene, considerate drept un
mijloc de promovare a operelor europene şi a producţiei independente,
având în vedere dezvoltarea în televiziunea europeană a
noilor tehnici de publicitate, compatibile cu dispoziţiile Directivei
2010/13/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 martie 2010 privind
coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte
administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii
mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale), ţinând
cont de faptul că evoluţiile în domeniul comercial şi tehnologic oferă
publicului o mai mare posibilitate de alegere şi o mai mare responsabilitate în
utilizarea serviciilor media audiovizuale,
ţinând cont de necesitatea reglementării comunicării
comerciale referitoare la medicamente, tratamente medicale şi suplimente
alimentare,
ţinând cont de interzicerea prin lege a oricărei forme
de comunicare comercială audiovizuală pentru medicamente şi tratamente medicale
disponibile numai pe bază de prescripţie medicală, precum şi de necesitatea
stabilirii unor condiţii stricte şi a unui control efectiv în publicitatea la
medicamente şi tratamente medicale,
având în vedere necesitatea stabilirii unor criterii
stricte privind publicitatea la produsele alcoolice,
ţinând cont de efectele nocive ale consumului de
droguri şi alcool asupra minorilor, în special, dar şi asupra societăţii, în
general, şi de faptul că aceasta este o problemă de interes public,
în temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1 - (1) In sensul prezentului cod de reglementare
a conţinutului audiovizual, denumit în continuare cod,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) difuzare - punerea la
dispoziţia publicului de programe audiovizuale în cadrul unui serviciu de radio
sau de televiziune ori al unui serviciu media la cerere; prin difuzare se înţelege, de asemenea, şi
comunicarea, în cadrul unui serviciu media audiovizual, de semne, semnale,
texte, sunete, informaţii, mesaje de orice natură;
b) minor- persoană care
nu a împlinit vârsta de 18 ani;
c) producţie audiovizuală cu
caracter obscen - ansamblu de imagini, sunete, cuvinte, gesturi sau comportamente imorale, indecente, licenţioase,
sexuale explicite ori sugerate, care prin semnificaţia lor aduc ofensă pudorii,
precum şi orice alte forme de manifestare indecentă;
d) producţie audiovizuală de
ficţiune - creaţie artistică audiovizuală din
categoriile opere cinematografice, radiofonice şi de televiziune, filme de
animaţie, opere dramatice şi dramatico-muzicale, opere coregrafice şi
pantomime, producţii şi videoclipuri muzicale.
(2) Sunt aplicabile, de
asemenea, definiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Legea audiovizualului.
(3) Dacă în conţinutul normei
nu se specifică altfel, dispoziţiile codului sunt aplicabile atât programelor
difuzate în cadrul serviciilor de televiziune şi radiodifuziune, cât şi celor
furnizate printr-un serviciu media audiovizual la cerere, denumit şi video on demand.
TITLUL II
Protecţia minorilor
CAPITOLUL I
Respectarea drepturilor minorului în programele
audiovizuale
Art. 2. - Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligaţia să respecte principiul interesului superior al minorului.
Art. 3. - (1) Minorul are dreptul la protejarea
imaginii şi a vieţii sale intime, private şi familiale.
(2) Condiţiile de participare a
minorului la un program audiovizual trebuie să ţină seama de sensibilitatea şi
vulnerabilitatea specifice vârstei, în general, şi de personalitatea minorului,
în particular.
(3) Dreptul minorului la respectarea vieţii private şi
la propria imagine prevalează în faţa necesităţii de informare, cu atât mai
mult în cazul minorului aflat în situaţii dificile.
(4) In producţiile audiovizuale minorul nu poate fi
folosit sau expus de către părinţi, rude, reprezentanţi legali, avocaţi sau
alte persoane responsabile de creşterea şi îngrijirea lui, în scopul de a
obţine pentru ei avantaje de orice fel sau de a influenţa deciziile
autorităţilor publice.
Art. 4. - (1) Este interzisă difuzarea oricăror indicii
care ar putea duce la identificarea minorului în vârstă de până la 14 ani, în
situaţia în care acesta este victimă a unui abuz sexual sau este acuzat de
comiterea unor infracţiuni ori a fost martor la săvârşirea acestora.
(2) In situaţia în care minorul în vârstă de până la 14
ani este victimă a unor infracţiuni, altele decât situaţiile prevăzute la alin.
(1), sau a fost supus unor abuzuri fizice ori psihice, difuzarea de imagini sau
declaraţii este posibilă numai cu acceptul minorului, precum şi cu acordul
scris al părinţilor, al altui reprezentant legal ori, după caz, al persoanei în
grija căreia se află minorul.
(3) In situaţia în care minorul în vârstă de până la 14
ani a fost supus de către părinţi ori reprezentanţii legali la abuzuri fizice
sau psihice, difuzarea de imagini ori declaraţii este posibilă numai cu
acceptul minorului, precum şi cu acordul scris al părintelui care nu este
presupusul autor al abuzului sau, după caz, al unei autorităţi responsabile cu
protecţia minorului.
Art. 5. - (1) Nu pot fi difuzate reconstituiri de infracţiuni, abuzuri sau evenimente dramatice în care sunt folosiţi
copii în vârstă de până la 14 ani.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot
difuza interviuri şi declaraţii ale minorului în vârstă de până la 14 ani în
legătură cu evenimente dramatice, din comunitate sau
din familie, la care acesta a fost martor.
Art. 6. - (1) Minorul cu vârsta cuprinsă între 14 şi 16
ani acuzat de comiterea unei infracţiuni sau victimă a unei infracţiuni ori
abuzat fizic, psihic sau sexual poate fi prezentat în programele de ştiri, în
emisiuni de dezbateri sau reportaje audiovizuale, cu îndeplinirea cumulativă a
următoarelor condiţii:
a) existenţa consimţământului scris al acestuia;
b) existenţa prealabilă a
consimţământului părinţilor sau al reprezentantului legal, în formă scrisă;
c) asistarea pe parcursul
transmisiei sau al înregistrării de către un părinte ori de către
reprezentantul legal, respectiv de către avocat în cazul cercetării penale sau
arestării. Minorul nu poate fi asistat de către părintele presupus autor al abuzului.
(2) In cazul minorului cu vârsta cuprinsă între 16 şi
18 ani acuzat de comiterea unei infracţiuni, sunt necesare acordul explicit al
acestuia şi asistarea sa de către avocat în situaţia în care este cercetat
penal, reţinut sau arestat.
(3) In cazul minorului cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18
ani care este victimă sau martor la comiterea unor infracţiuni ori care a fost
abuzat fizic, psihic sau sexual, sunt necesare:
a) acordul explicit al acestuia;
b) eliminarea oricăror elemente care pot duce la
identificarea minorului, la solicitarea acestuia, a părinţilor sau a
reprezentantului legal.
Art. 7. - (1) Minorul, părinţii sau reprezentantul
legal trebuie să fie informaţi cu privire la drepturile lor înainte de filmare
sau de înregistrare.
(2) Participarea minorului în
vârstă de până la 14 ani la programe audiovizuale, altele decât evenimentele
culturale şi competiţiile sportive, este posibilă numai cu acceptul acestuia,
precum şi cu consimţământul scris al părinţilor sau, după caz, al reprezentantului legal.
Art. 8. - Este interzisă, în cadrul programelor de
ştiri, al dezbaterilor sau al reportajelor, difuzarea de imagini ori de
fotografii ale corpului minorului decedat.
Art. 9. - (1) Este interzisă difuzarea de programe al
căror scop principal este exploatarea aspectului fizic
al minorului sau expunerea acestuia în ipostaze nepotrivite vârstei.
(2) După ora 22,00 este
interzisă difuzarea în direct de programe audiovizuale la care participă minori
în vârstă de până la 14 ani, cu excepţia evenimentelor culturale şi a
competiţiilor sportive.
(3) Radiodifuzorii sunt
obligaţi să difuzeze la principalul buletin de ştiri din prime-time, precum şi
la buletinele de ştiri difuzate în următoarele 24 de ore imaginile şi datele
minorilor dispăruţi, la solicitarea inspectoratelor de poliţie.
(4) In cadrul sistemului naţional de
alertă/răpire/dispariţie a minorului, serviciile de radiodifuziune şi
televiziune generaliste şi de ştiri sunt obligate să difuzeze, într-un interval
de timp de 3 până la 8 ore de la solicitarea autorităţilor în drept şi în
condiţiile agreate cu acestea, informaţiile privind minorii răpiţi sau
dispăruţi.
Art. 10. - Furnizorii de servicii media audiovizuale nu
pot difuza interviuri şi declaraţii în care minorului îi sunt solicitate păreri
referitoare la probleme intime de familie sau care îi depăşesc puterea de
judecată.
Art. 11. - Este interzisă orice referire peiorativă sau
discriminatorie la originea etnică, naţionalitatea, rasa ori religia minorului,
precum şi la un eventual handicap al acestuia.
CAPITOLUL II
Clasificarea programelor audiovizuale în vederea protecţiei minorilor
Art. 12. - (1) Programele audiovizuale care pot afecta
dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă
vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
(2) In lipsa unui sistem de acces condiţionat,
difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul
orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul
acestuia.
Art. 13. -In cadrul serviciilor
media audiovizuale la cerere, programele care ar putea afecta dezvoltarea
fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi puse la dispoziţie numai dacă se
asigură măsuri de restricţionare a accesului printr-un sistem de control
parental, astfel ca minorii să nu poată vedea ori auzi, în mod normal,
programele respective.
Art. 14. - (1) Inainte de începerea difuzării unui
program din categoria celor prevăzute la art. 12, radiodifuzorii au obligaţia
de a informa publicul cu privire la genul, clasificarea programului şi motivul
principal de restricţionare a vizionării acestuia, potrivit criteriilor
prevăzute la art. 19 alin. (2).
(2) Radiodifuzorii au obligaţia
să solicite ca publicarea programelor de radio şi de televiziune să fie
însoţită de semnele de avertizare prevăzute la art. 22-27.
(3) Obligaţia de informare
menţionată la alin. (1) revine şi furnizorilor de servicii media la cerere, în
cataloagele de programe.
Art. 15. - (1) Este interzisă difuzarea în intervalul
orar 6,00-20,00 de programe audiovizuale de studio sau realizate în direct în
care se fumează, se consumă băuturi alcoolice ori se prezintă acte de
comportament obscen.
(2) In programele audiovizuale este interzisă
ilustrarea unei informaţii cu imagini de natură pornografică.
Art. 16. - (1) Este interzisă difuzarea producţiilor
audiovizuale care încurajează consumul de droguri.
(2) In ştiri şi reportaje este interzisă prezentarea de
detalii privind consumul de droguri.
(3) Operele cinematografice
care conţin scene privind consumul de droguri pot fi difuzate numai după ora
22,00.
Art. 17. - In intervalul orar 6,00-22,00 nu pot fi
difuzate programe, altele decât producţiile audiovizuale de ficţiune, care
conţin descrieri ori reconstituiri ale unor omucideri/sinucideri,
mutilări/automutilări sau tehnici criminale ori practici oculte.
Art. 18. - Nu pot fi difuzate în intervalul orar
6,00-23,00 producţii care prezintă:
a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod
repetat;
b) scene de sex, limbaj sau comportament obscen;
c) persoane în ipostaze degradante;
d) lupte libere nereglementate de federaţii sportive
naţionale sau internaţionale.
Art. 19. - (1) Criteriile în funcţie de care se
clasifică programele difuzate au drept scop asigurarea protecţiei minorului şi
informarea publicului cu privire la conţinutul acestora.
(2) Responsabilitatea clasificării programelor revine
radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate
cu următoarele criterii:
a) numărul şi natura scenelor violente, precum şi
caracterul gratuit sau indispensabil al acestora, raportat la genul şi
subiectul programului;
b) utilizarea violenţei şi
rolul acesteia în rezolvarea problemelor;
c) modalitatea de tratare prin imagini a scenelor de
violenţă, tipul de plan utilizat, realismul reprezentării, rolul coloanei
sonore în a genera frică ori angoasă;
d) contextul în care este
prezentat consumul de droguri şi alcool;
e) numărul şi natura scenelor
de nuditate, reprezentarea actului sexual;
f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care
acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor;
g) tipologia eroilor, scopul
acţiunii acestora, gradul de recurgere la violenţă;
h) prezenţa şi rolul minorilor în scene de violenţă;
i) prezentarea femeii în ipostaze degradante;
j) numărul şi intensitatea scenelor de violenţă
casnică;
k) calitatea şi tipologia limbajului;
l) genul sau tema programului.
Art. 20. -In clasificarea producţiilor audiovizuale de
ficţiune furnizorii de servicii media audiovizuale se vor ghida şi după
clasificarea stabilită de producător sau, după caz, după cea în care producţia
de ficţiune a fost difuzată în alte ţări, evitând încadrarea cel mai puţin
restrictivă, în situaţia în care aceasta este singulară.
Art. 21. - Categoriile în care se clasifică programele,
în funcţie de criteriile precizate la art. 19 alin. (2), sunt următoarele:
a) programe accesibile tuturor
categoriilor de public, fără restricţii sau semne de avertizare;
b) programe care pot fi vizionate de minorii în vârstă
de până la 12 ani numai cu acordul părinţilor sau împreună cu familia, denumite
în continuare programe AP (acord parental);
c) programe interzise minorilor sub 12 ani, denumite în
continuare programe 12;
d) programe interzise minorilor sub 15 ani, denumite în
continuare programe 15;
e) programe interzise
minorilor, altele decât cele pornografice, care în Statele Unite ale Americii
şi în ţările din Uniunea Europeană sunt interzise publicului sub 18 ani, filme
horror, erotice, de o violenţă extremă, programe sponsorizate de producătorii
de băuturi spirtoase, denumite în continuare programe
18;
f) programe interzise minorilor, filme şi emisiuni
pornografice al căror scop principal este prezentarea în detaliu a actului
sexual, a modalităţilor de satisfacere a dorinţelor sexuale sau programe în
care se prezintă un act sexual real, indiferent de modalitatea de filmare,
denumite în continuare programe 18+.
Art. 22. - (1) Programele AP se difuzează însoţite de
un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul
acestuia, pe fond transparent, majusculele AP (acord parental) de culoare albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum
30 de puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD,
înaltă definiţie.
Art. 23. - (1) Programele 12 se difuzează numai după
ora 20,00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentând un
cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul
12 de culoare albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum
30 de puncte în format SD, definiţie standard,
respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie.
Art. 24. - (1) Programele 15 se difuzează numai în
intervalul orar 22,00-6,00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare
albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare
albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum
30 de puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD,
înaltă definiţie.
Art. 25. - (1) Programele 18 se difuzează numai în
intervalul orar 24,00-6,00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de
avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe
fond transparent, numărul 18 de culoare albă.
(2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum 30 de puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în
format HD, înaltă definiţie.
Art. 26. - Semnul de avertizare corespunzător trebuie
expus pe toată durata programului.
Art. 27. - (1) Programele 18+ nu pot fi difuzate de
către furnizori de servicii media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia României.
(2) Distribuitorii de servicii
media audiovizuale pot retransmite serviciile de programe 18+ numai în
intervalul orar 1,00-5,00, în următoarele situaţii:
a) codat în cadrul unor pachete
opţionale special dedicate adulţilor, în sistem analogic;
b) restricţionat prin
intermediul unui sistem de control parental, în sistem digital.
(3) Serviciile de programe 18+ pot fi comercializate
numai la solicitarea abonatului, în pachete care conţin exclusiv astfel de
programe, şi necondiţionat de achiziţia altor pachete de servicii.
(4) Pachetele de servicii care includ programe 18+ nu
pot fi comercializate în condiţii mai avantajoase decât cele în care sunt
comercializate pachetele de servicii care nu conţin astfel de programe.
(5) Sistemul de control
parental prevăzut la alin. (2) lit. b) trebuie să satisfacă următoarele cerinţe
minimale:
a) să permită accesul la programele şi serviciile de
programe restricţionate minorilor în baza unui cod personal format din cel
puţin 4 cifre; cifrele nu trebuie să fie vizibile pe ecran în momentul
tastării;
b) să fie perfect sincronizat
cu programele din această categorie, să rămână activ pe toată perioada în care
se oferă aceste categorii de programe, iar accesul să fie reblocat în orice
situaţie în care se modifică contextul vizionării (schimbarea programului,
trecerea sistemului de recepţie în stare de veghe, schimbarea decodorului sau a
cartelei de acces, după realimentarea cu tensiune);
c) în cadrul instrucţiunilor de utilizare,
distribuitorul de servicii trebuie să explice, în termeni simpli şi clari,
modul de funcţionare a sistemului de control parental, necesitatea stabilirii
codului personal de acces şi păstrării confidenţialităţii acestuia;
d) în momentul punerii în funcţiune a sistemului de
recepţie, distribuitorul de servicii are obligaţia să stabilească, împreună cu
abonatul, codul personal de acces pentru fiecare dintre serviciile de programe
restricţionate minorilor; se recomandă evitarea stabilirii codului „1234"
sau a unui cod format din aceeaşi cifră.
Art. 28. - Difuzarea anunţurilor promoţionale pentru
programele AP, 12, 15 şi 18 se va face cu semnul de avertizare corespunzător.
Art. 29. - (1) Programele de ştiri şi de actualităţi se
supun cerinţelor de protecţie a minorilor şi vizionării în familie.
(2) In cazul difuzării unor scene de violenţă sau cu
impact emoţional negativ, avertizarea verbală a publicului este obligatorie; radiodifuzorii nu pot prezenta scene de violenţă în
mod repetat în cadrul aceleiaşi producţii audiovizuale.
(3) Imaginile care prezintă execuţii, oameni ucişi sau
voluntari ai morţii, indiferent de motivaţia acestora, se difuzează numai în
cazuri temeinic justificate.
TITLUL III
Protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria
imagine
Art. 30. - Furnizorii de
servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile
fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul
la propria imagine.
Art. 31. -In sensul prezentului cod, sunt considerate a fi de interes public justificat orice probleme, fapte sau
evenimente care influenţează societatea sau o comunitate, în special cu privire
la:
a) prevenirea sau probarea săvârşirii unei fapte cu incidenţă
penală;
b) protejarea sănătăţii sau siguranţei publice;
c) semnalarea unor afirmaţii înşelătoare sau a unor
cazuri de incompetenţă care afectează publicul.
Art. 32. - (1) Niciun drept conferit prin lege nu poate
fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în
scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranţa sau de
buna-credinţă a persoanelor.
(2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut,
iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea
dreptului la viaţă privată.
(3) Dreptul la propria imagine
nu trebuie să împiedice aflarea adevărului în probleme de interes public
justificat.
Art. 33. - (1) Orice persoană are dreptul la
respectarea vieţii private şi de familie, a domiciliului şi a corespondenţei.
(2) Informaţiile privind adresa
unei persoane sau a familiei sale şi numerele lor de telefon nu pot fi
dezvăluite fără permisiunea acestora; utilizarea datelor cu caracter personal
este permisă în condiţiile legii speciale.
(3) Este interzisă difuzarea de ştiri, dezbateri,
anchete sau de reportaje audiovizuale care constituie imixtiuni în viaţa
privată şi de familie a persoanei, fără acordul acesteia.
(4) Fac excepţie de la
prevederile alin. (3) situaţiile în care sunt întrunite cumulativ următoarele
condiţii:
a) existenţa unui interes
public justificat;
b) existenţa unei legături
semnificative şi clare între viaţa privată şi de familie a persoanei şi
interesul public justificat.
Art. 34. - (1) Orice persoană are dreptul la propria
imagine.
(2) Este interzisă difuzarea imaginii sau vocii
persoanei aflate într-un spaţiu privat, fără acordul scris al acesteia.
(3) Este interzisă difuzarea de
imagini care prezintă interioare ale unui spaţiu privat, fără acordul scris al
celui care îl ocupă în mod legal.
(4) Fac excepţie de la
prevederile alin. (2) şi (3) situaţiile în care imaginile difuzate surprind
fapte care prezintă un interes public justificat.
Art. 35. - Este interzisă difuzarea convorbirilor ori a
imaginilor înregistrate cu microfoane şi camere de luat vederi ascunse, cu
excepţia situaţiei în care înregistrările astfel obţinute nu puteau fi
realizate în condiţii normale, iar conţinutul lor prezintă un interes public
justificat.
Art. 36. - Inregistrările audio şi/sau video destinate
programelor de divertisment, inclusiv cele cu camera ascunsă, nu pot fi
difuzate decât cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) persoanele care au făcut
obiectul filmării/înregistrării să îşi dea acordul scris pentru difuzare;
b) să nu provoace iritare sau
suferinţă ori să nu pună persoana în situaţii înjositoare sau de risc.
Art. 37. - Imaginile înregistrate cu camere de luat
vederi ascunse se difuzează însoţite permanent de un marcaj grafic ce
simbolizează o cameră de luat vederi, conform modelului prezentat în anexa nr.
1, care face parte integrantă din prezentul cod.
Art. 38. - Difuzarea înregistrărilor convorbirilor
telefonice sau a corespondenţei provenite din surse confidenţiale ori a căror
credibilitate nu este suficient verificată este permisă numai dacă acestea
prezintă un interes public justificat şi sunt însoţite de punctul de vedere al
persoanei vizate.
Art. 39. -In cazul situaţiilor prevăzute la art. 33
alin. (4), art. 34 alin. (4), art. 35, 38 şi ori de câte ori se invocă
interesul public justificat pentru a difuza producţii audiovizuale care pot
aduce atingere drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale unei persoane,
difuzarea trebuie însoţită de punctul de vedere al persoanei în cauză; în situaţia
în care persoana refuză să prezinte un punct de vedere, radiodifuzorii sunt
obligaţi să precizeze acest fapt.
Art. 40. - (1) In virtutea dreptului la propria
imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei
persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie
susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi
exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii
media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în
care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se
precizeze acest fapt.
(2) Moderatorii programelor au
obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare
sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului
să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile.
(3) Moderatorii programelor au obligaţia să nu
folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să
instige la violenţă.
(4) Este interzisă utilizarea
cu rea-credinţă a numelui, imaginii, vocii sau asemănării cu o altă persoană în
programele audiovizuale.
(5) Orice referire peiorativă la adresa persoanelor în
vârstă sau cu dizabilităţi, precum şi punerea acestora în situaţii ridicole ori
umilitoare sunt interzise în cadrul programelor
audiovizuale.
Art. 41. - (1) Furnizorii de servicii media audiovizuale
nu pot difuza:
a) imagini ale persoanei aflate
în situaţia de victimă, fără acordul acesteia;
b) imagini ale persoanei fără
discernământ sau decedate, fără acordul familiei;
c) imagini care exploatează sau
scot în evidenţă traumele ori traumatismele unei persoane. Fac excepţie
cazurile umanitare, pentru difuzarea cărora este necesar acordul persoanei în
cauză sau al familiei.
(2) In cazul martorilor la comiterea unei infracţiuni,
la solicitarea acestora, difuzarea imaginilor se va realiza cu asigurarea
protecţiei depline a identităţii lor.
Art. 42. - (1) Este interzisă difuzarea de imagini sau
de înregistrări cu persoane aflate în stare de reţinere, arest sau care execută
o pedeapsă privativă de libertate, fără acordul acestora, având în vedere că
orice persoană acuzată sau cercetată pentru săvârşirea unei infracţiuni este
prezumată nevinovată atât timp cât nu a fost condamnată printr-o hotărâre
judecătorească definitivă.
(2) In cadrul programelor
audiovizuale nu pot fi oferite, direct sau indirect, recompense şi nu pot fi
făcute promisiuni de recompensare a persoanelor care ar putea depune mărturie
în instanţe judecătoreşti.
Art. 43. - (1) Radiodifuzorii trebuie să evite să aducă
atingere dreptului la un proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia
dintre părţile unor cauze aflate pe rol în justiţie sau în curs de cercetare,
prin comentariile şi luările de poziţie proprii sau ale invitaţilor, inclusiv
ale avocaţilor părţilor.
(2) Radiodifuzorii nu pot
difuza emisiuni realizate sau moderate de către persoane învinuite sau
inculpate în care se discută aspecte legate de cazul personal aflat în
cercetare sau pe rolul instanţelor de judecată.
(3) Radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni realizate sau moderate de către membri activi ai barourilor de
avocaţi, în care se dezbat cazuri aflate în cercetare ori pe rolul instanţelor
de judecată.
Art. 44. - (1) Nu pot fi difuzate înregistrări
realizate şi puse la dispoziţia furnizorilor de servicii media audiovizuale de
către autorităţile poliţieneşti sau judiciare, indiferent de suportul
informatic utilizat, fără acordul persoanelor care sunt victime ale unor
infracţiuni, fără acordul familiilor acestora sau, după caz, al
reprezentanţilor legali.
(2) Nu poate fi dezvăluită în niciun mod identitatea
persoanelor care sunt victime ale infracţiunilor privitoare la viaţa sexuală;
se exceptează situaţiile în care victimele şi-au dat acordul scris, sub
condiţia respectării limitelor de identificare stabilite
prin acord.
Art. 45. - (1) Orice persoană are dreptul la
respectarea intimităţii în momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabilă
sau o nenorocire.
(2) In cazul situaţiilor de suferinţă umană, al
dezastrelor naturale, accidentelor sau al actelor de violenţă, furnizorii de
servicii media audiovizuale au obligaţia de a respecta imaginea şi demnitatea
persoanelor aflate în astfel de situaţii.
Art. 46. - (1) Difuzarea informaţiilor şi/sau
imaginilor persoanelor aflate sub tratament în unităţile de asistenţă medicală,
precum şi a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate este
permisă numai cu acordul persoanei sau, în cazul în care persoana este fără
discernământ ori decedată, cu acordul familiei sau al aparţinătorilor.
(2) Furnizorii de servicii
media audiovizuale au obligaţia de a respecta demnitatea şi anonimatul
persoanelor cu tulburări psihice.
(3) Fac excepţie de la
prevederile alin. (1) şi (2) situaţii de interes public justificat.
Art. 47. - (1) Este interzisă difuzarea în programele
audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe.
(2) Este interzisă în programele audiovizuale orice
discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare
sexuală sau etnie.
Art. 48. - Sunt interzise în programele audiovizuale
prezentarea apologetică a
regimurilor totalitare, nazist şi comunist, a autorilor crimelor şi
abuzurilor acestor regimuri, precum şi denigrarea victimelor acestora.
TITLUL IV
Dreptul la replică şi la rectificare
CAPITOLUL I
Procedura exercitării
dreptului la replică şi la rectificare
Art. 49. - Orice persoană fizică sau juridică ale cărei
drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui
program audiovizual a unor fapte neadevărate beneficiază de dreptul la replică.
Art. 50. - (1) Dreptul la replică nu poate fi
solicitat:
a) pentru opinii şi judecăţi de
valoare exprimate sau pentru a emite opinii şi judecăţi de valoare;
b) în situaţia în care
radiodifuzorii au respectat principiul audiatur et
altera pars;
c) în situaţia în care se
solicită replica la replică;
d) în cazul în care radiodifuzorul răspunde acuzaţiilor
unei persoane, cu condiţia să nu afecteze drepturile sau interesele legitime
ale unui terţ.
(2) Respectarea principiului audiatur et altera pars presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare în cadrul aceluiaşi
program.
Art. 51. - (1) Orice persoană fizică sau juridică ale
cărei drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul
unui program audiovizual a unor informaţii eronate beneficiază de dreptul la
rectificare.
(2) Rectificarea nu poate fi solicitată în cazul în
care eroarea nu este evidentă şi semnificativă.
Art. 52. - (1) Persoana care se consideră lezată de
prezentarea în cadrul unui program audiovizual a unor fapte neadevărate sau
informaţii eronate, denumită în continuare solicitant,
poate cere radiodifuzorului, în termen de cel mult
15 zile de la data difuzării acestuia, revizionarea sau reaudierea programului
în cauză.
(2) Radiodifuzorul are
obligaţia de a asigura accesul la revizionarea ori la reaudierea programului în
termen de 24 de ore de la data primirii unei solicitări scrise, fie direct, la
sediul radiodifuzorului, fie indirect, prin înmânarea unei copii video sau
audio, după caz.
(3) In cazul în care solicitantul
este minor în vârstă de până la 14 ani, cererea de revizionare sau de reaudiere
va fi semnată de părinţi ori de reprezentantul legal; pentru minorul cu vârsta
cuprinsă între 14 şi 18 ani, cererea va fi semnată de acesta şi de părinţi sau
de reprezentantul legal.
(4) Minorul va fi asistat la
revizionări sau la reaudieri de părinţi ori de reprezentantul legal.
Art. 53. - (1) In termen de cel mult 15 zile de la data
difuzării emisiunii în care s-a produs lezarea, solicitantul unui drept la
replică sau la rectificare va transmite în scris, la sediul postului care a
difuzat programul incriminat, o cerere care va conţine, după caz, următoarele:
a) numele şi adresa acestuia,
numărul de telefon sau coordonatele oricărui alt mijloc care să facă posibilă
contactarea sa rapidă şi eficientă;
b) denumirea emisiunii şi data difuzării;
c) faptele neadevărate pentru
care se solicită dreptul la replică sau informaţiile eronate pentru care se
solicită rectificarea;
d) motivarea cererii;
e) textul replicii, care trebuie să se refere numai la faptele neadevărate contestate.
(2) In cazul minorului în vârstă de până la 14 ani,
cererea va fi semnată de părinţi sau de reprezentantul legal; pentru minorul cu
vârsta între 14 şi 18 ani, cererea va fi semnată de acesta şi de părinţi sau de
reprezentantul legal.
Art. 54. - (1) Cererea de drept la replică/rectificare
va fi înregistrată de radiodifuzor, cu precizarea datei şi orei primirii, iar
solicitantului i se va înmâna o dovadă scrisă în acest sens.
(2) In cazul în care radiodifuzorul
refuză să înregistreze cererea, solicitantul se poate adresa direct Consiliului
Naţional al Audiovizualului, denumit în continuare Consiliul,
în termen de cel mult 30 de zile de la data
difuzării programului care a produs lezarea.
Art. 55. - Radiodifuzorul poate
refuza exercitarea dreptului la replică sau la rectificare în următoarele
situaţii:
a) cererea nu a fost trimisă în
termenul şi în condiţiile prevăzute la art. 53;
b) radiodifuzorul deţine dovezi
care probează adevărul faptelor prezentate sau, după caz, este îndeplinită una
dintre condiţiile prevăzute la art. 50 şi art. 51 alin. (2);
c) lungimea textului replicii
depăşeşte cu mult necesarul dreptului la replică şi persoana lezată nu acceptă
scurtarea textului.
Art. 56. - (1) In termen de două zile de la primirea
cererii, radiodifuzorul este obligat să comunice, în scris, solicitantului fie
ziua şi ora difuzării dreptului la replică sau a rectificării, fie motivul
refuzului.
(2) Refuzul motivat va preciza în mod obligatoriu
posibilitatea solicitantului de a se adresa
Consiliului în termen de cel mult 30 de zile de la data difuzării programului
care a produs lezarea.
Art. 57. - (1) Dreptul la replică va fi difuzat
gratuit, fără comentarii ale radiodifuzorului, în termen de maximum 3 zile de
la data aprobării cererii, în aceleaşi condiţii în care drepturile sau
interesele legitime ale persoanei au fost lezate: în cadrul aceluiaşi interval
orar, al aceleiaşi emisiuni, în limitele aceleiaşi durate şi cu precizarea
emisiunii în care s-a produs lezarea.
(2) Dacă următoarea ediţie a
emisiunii în care s-a produs lezarea este programată într-un termen mai lung de
7 zile, calculat de la data aprobării cererii, dreptul la replică se difuzează
în maximum 3 zile de la această dată, în acelaşi interval orar şi cu precizarea emisiunii în care s-a produs lezarea.
(3) Dreptul la replică se exercită fie prin difuzarea
pe post a intervenţiei directe a persoanei lezate, fie prin difuzarea unei
înregistrări realizate de radiodifuzor sau de solicitant; înregistrarea
realizată de solicitant trebuie să corespundă standardelor tehnice utilizate de
radiodifuzor.
(4) In situaţia în care solicitantul este de acord,
dreptul la replică poate fi difuzat şi sub forma unui text scris.
Art. 58. - (1) Dreptul la rectificare se exercită prin
difuzarea gratuită pe post, în termen de maximum 3 zile de la data aprobării
cererii, în acelaşi interval orar, a unor precizări prin care radiodifuzorul
corectează informaţiile eronate care au produs lezarea, menţionând emisiunea în
care au fost prezentate informaţiile eronate şi data difuzării ei.
(2) Forma rectificării trebuie convenită în prealabil
cu persoana lezată.
CAPITOLUL II
Sesizarea Consiliului Naţional al Audiovizualului
Art. 59. - Solicitantul căruia i s-a refuzat de către
radiodifuzor dreptul la replică ori la rectificare se poate adresa Consiliului
în termen de maximum 30 de zile de la data difuzării programului care a produs
lezarea.
Art. 60. - Sesizarea, însoţită de întreaga documentaţie
referitoare la cererile de acordare a dreptului la replică sau la rectificare,
se înregistrează la Registratura Consiliului.
Art. 61. - Consiliul este obligat să se pronunţe asupra
sesizării în termen de cel mult 7 zile de la data înregistrării ei.
Art. 62. - In cazul în care Consiliul dă câştig de
cauză solicitantului, radiodifuzorul va duce la îndeplinire decizia Consiliului
în termen de cel mult 3 zile de la data comunicării ei.
Art. 63. -Acordarea dreptului la replică sau la
rectificare nu împiedică persoana ale cărei drepturi sau interese legitime au
fost lezate să se adreseze instanţelor judecătoreşti.
TITLUL V
Asigurarea informării corecte şi a pluralismului
Art. 64. - (1) In virtutea dreptului fundamental al
publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să
respecte următoarele principii:
a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii;
b) informarea cu privire la un
fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial
şi cu bună-credinţă.
(2) In cazul în care informaţiile prezentate se
dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul de servicii media audiovizuale
trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şi în condiţii
similare de difuzare.
(3) In cazul în care informaţia provine din surse
confidenţiale sau a căror credibilitate nu este suficient verificată, se va
menţiona explicit acest fapt.
Art. 65. - In emisiunile de ştiri şi dezbateri,
radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli:
a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea
ştirilor;
b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc
comentariul să existe o conexiune reală;
c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte
cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate;
d) în cazul difuzării unor reconstituiri să se menţioneze în mod clar acest lucru;
e) în cazul prezentării de
înregistrări provenind din surse externe redacţiei, să se precizeze acest
lucru;
f) în enunţarea unor ipoteze sau a unor relaţii de
cauzalitate privind producerea unor eventuale catastrofe, să se solicite şi
punctul de vedere al autorităţii publice abilitate.
Art. 66. - (1) In programele de ştiri şi dezbateri
informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică,
socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii:
a) asigurarea imparţialităţii,
echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea
principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care
problemele sunt în dezbatere publică;
b) evitarea oricăror forme de discriminare.
(2) Prezentarea principalelor
puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi
emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în cazul în care cei
solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe
post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează
realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii.
Art. 67. -In exercitarea dreptului lor de a-şi exprima
opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public,
prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de
fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un
mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.
Art. 68. - Radiodifuzorii nu
pot difuza emisiuni de ştiri şi dezbateri prezentate sau moderate de oameni
politici care deţin funcţii sau demnităţi publice ori purtători de cuvânt ai
instituţiilor publice, precum şi de persoane desemnate public să candideze sau
care şi-au anunţat public intenţia de a candida la alegerile locale, parlamentare
sau prezidenţiale.
Art. 69. - (1) In programele de ştiri radiodifuzorii
trebuie să asigure o prezentare echilibrată a reprezentanţilor puterii şi
opoziţiei, ţinând cont de ponderea partidelor parlamentare, de importanţa
temelor aflate în dezbatere şi, după caz, de reprezentarea partidelor la nivel
local.
(2) In emisiunile de dezbatere numărul reprezentanţilor
puterii şi ai opoziţiei trebuie să fie egal.
Art. 70. -In cadrul programelor
de ştiri şi dezbateri care abordează probleme de interes public privind
minorităţile etnice, religioase sau sexuale se va prezenta şi un punct de
vedere al acestora.
Art. 71. - (1) Prezentarea sondajelor de opinie va fi
însoţită în mod obligatoriu de următoarele informaţii:
a) denumirea celor care au solicitat şi a celor care au
realizat sondajul;
b) perioada în care a fost
efectuat sondajul şi metodologia utilizată;
c) dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare.
(2) Indiferent de modalitatea de interogare a
publicului, televotul sau sondajul propriu, de genul vox pop, organizat şi prezentat de către furnizorul de servicii media
audiovizuale, trebuie să respecte următoarele reguli:
a) să nu ofere recompense persoanelor chestionate;
b) să nu încalce dispoziţiile art. 30;
c) să difuzeze, în cadrul invitaţiei adresate
publicului de a participa la televot sau la sondaj, precum şi la prezentarea
rezultatelor, menţiunea „televotul/sondajul nu este reprezentativ pentru opinia
publică şi nu are valoarea unui sondaj de opinie", afişată lizibil pe o
durată de minimum 5 secunde, în condiţiile art! 94.
(3) In cazul invocării
răspunsurilor primite din partea publicului pe o anumită temă, radiodifuzorii
vor menţiona numărul total de mesaje primite, indiferent de mijloacele de
comunicare utilizate.
(4) Comunicarea în cadrul unui program a numerelor de
apel ale serviciilor de telefonie trebuie să respecte dispoziţiile alin. (1)
lit. a) şi c) şi alin. (2) şi (3) ale art. 92, precum şi dispoziţiile art. 94'.
Art. 72. - Radiodifuzorii trebuie să precizeze calitatea
politică a persoanelor care îşi exprimă punctele de vedere în probleme de
interes public.
Art. 73. - Este interzisă difuzarea de producţii
audiovizuale în care sunt promovate cazuri de vindecare a unor boli grave cu
ajutorul tratamentelor convenţionale sau neconvenţionale, dacă diagnosticul şi
actele medicale care îl atestă nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din
România ori de instituţii similare din străinătate.
Art. 74. - Informaţiile difuzate în cazurile de răpiri
sau deturnări nu trebuie să aducă prejudicii eforturilor depuse pentru
soluţionarea lor şi să pună în pericol viaţa persoanelor în cauză.
Art. 75. - (1) Relatările
despre dezastre sau tragedii colective trebuie să fie realizate cu decenţă şi
discernământ, fără a induce panică.
(2) Radiodifuzorii nu trebuie
să repete nejustificat imaginile şocante.
(3) Radiodifuzorii au obligaţia
de a prezenta şi poziţia exprimată de autorităţile publice abilitate.
(4) Este interzisă dezvăluirea
de către radiodifuzori a identităţii victimelor până la comunicarea oficială a
acesteia.
Art. 76. - (1) Informaţiile şi comunicatele oficiale
ale autorităţilor publice cu privire la dezastre, la starea de urgenţă sau la
starea de asediu se difuzează integral şi cu prioritate.
(2) Decretul de instituire a stării
de asediu sau a stării de urgenţă se difuzează pe posturile de radio şi de
televiziune în cel mult două ore de la semnare şi repetat în primele 24 de ore
de la instituirea stării de asediu sau de urgenţă.
(3) Informaţiile cu privire la starea de asediu sau la
starea de urgenţă, cu excepţia celor referitoare la dezastre, se dau
publicităţii numai cu avizul autorităţilor militare.
(4) Pe timpul stării de asediu
sau al stării de urgenţă radiodifuzorii sunt obligaţi să transmită, cu
prioritate, mesajele autorităţilor militare, la cererea acestora.
Art. 77. - (1) Radiodifuzorii care dau publicităţii
date, informaţii, avertizări şi prognoze meteorologice sunt obligaţi să
precizeze sursa de informare.
(2) Serviciile publice de radio şi de televiziune sunt
obligate să comunice, în mod repetat, avertizările referitoare la fenomenele
meteorologice periculoase.
Art. 78. - (1) Prezenţa siglei serviciului de programe
de televiziune pe întreaga durată a difuzării, cu excepţia timpului afectat
publicităţii, este obligatorie.
(2) Orice transmisiune în
direct va fi însoţită permanent de menţiunea „Direct".
(3) La difuzarea în reluare a programelor se va face menţiunea „Reluare" pe întreaga durată a difuzării
acestora, cu excepţia operelor cinematografice.
(4) La difuzarea unor imagini
şi/sau înregistrări sonore de arhivă se va face datarea acestora ori menţiunea
„Arhivă".
(5) Nu este permisă prezentarea
ca transmisiune directă a programelor înregistrate.
(6) Radiodifuzorii au obligaţia
de a înştiinţa publicul dacă interpretarea unor piese muzicale este play-back.
Art. 79. - Furnizorii de servicii media audiovizuale
vor asigura, gradual, până la 1 ianuarie 2015, accesibilitatea la principala
emisiune informativă televizată a persoanelor cu deficienţe de auz.
Art. 80. - Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligaţia să nu utilizeze în programe impulsuri audio şi video subliminale, de
natură electronică şi informatică, ce pot influenţa publicul.
Art. 81. - Radiodifuzorii au obligaţia de a respecta
programul anunţat; fac excepţie situaţiile de forţă majoră.
Art. 82. - In cazul transmisiei unei competiţii
sportive, cu excepţia competiţiilor UEFA şi FIFA, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de
a afişa permanent competitorii, scorul şi minutul.
TITLUL VI
Responsabilităţi culturale
Art. 83. - Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi
morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.
Art. 84. - Serviciile media audiovizuale trebuie să
reflecte diversitatea spaţiului cultural românesc şi european.
Art. 85. - Radiodifuzorii aflaţi în jurisdicţia
României au obligaţia de a asigura în cadrul fiecărui serviciu de programe de
televiziune îndeplinirea următoarelor cerinţe:
a) să rezerve operelor europene, astfel cum sunt
definite la art. 11
din Legea audiovizualului, minimum 50% din timpul de difuzare, cu excepţia timpului consacrat informaţiilor, manifestărilor sportive,
jocurilor, publicităţii, precum şi serviciilor de teletext şi teleshopping;
b) să rezerve operelor europene
create de producători independenţi cel puţin 10% din timpul de difuzare, cu
excepţia timpului consacrat informaţiilor, manifestărilor sportive, jocurilor,
publicităţii, precum şi serviciilor de teletext şi teleshopping, sau cel puţin
10% din bugetul lor de programe;
c) respectarea structurii programelor aprobate de
Consiliu.
Art. 86. - Sunt exceptate de la
prevederile art. 85 lit. a) şi b) serviciile de programe de televiziune care îndeplinesc simultan
următoarele condiţii:
a) au o audienţă potenţială de
până la 3% din populaţia recenzată a ţării;
b) nu difuzează filme artistice de lung metraj şi
seriale pentru televiziune;
c) conţinutul serviciului de programe este exclusiv de
interes local.
Art. 87. - Dispoziţiile art. 23 din Legea
audiovizualului privind promovarea operelor audiovizuale europene se vor aplica
în mod corespunzător serviciilor media la cerere,
potrivit specificului acestor servicii.
Art. 88. - Radiodifuzorii aflaţi în jurisdicţia României
prezintă semestrial Consiliului un raport, conform modelului prezentat în anexa
nr. 2, care face parte integrantă din prezentul cod.
TITLUL VII
Emisiuni interactive, jocuri şi concursuri
Art. 89. - (1) Jocurile de noroc pot fi difuzate în
cadrul unui program audiovizual sau pot fi subiect al unei comunicări
comerciale audiovizuale numai dacă sunt autorizate în condiţiile legii.
(2) Este interzisă difuzarea de
jocuri-concurs cu câştiguri de orice fel, prin intermediul liniilor telefonice
sau al altor sisteme de telecomunicaţie, televiziune ori radio, prin care se
condiţionează obţinerea unor avantaje materiale ca rezultat al răspunsurilor
formulate la întrebări adresate publicului şi care presupun o taxă de
participare.
(3) Programele audiovizuale
care conţin jocuri de noroc se supun condiţiilor de protecţie a minorilor
prevăzute în cap. II „Clasificarea
programelor în vederea protecţiei minorilor" din
titlul II „Protecţia minorilor".
(4) Jocurile de noroc nu pot fi incluse în programele
adresate minorilor şi nici nu este permisă incitarea acestora să participe la
astfel de jocuri.
(5) Jocurile de noroc trebuie să respecte regulile
informării corecte, iar regulamentul lor de desfăşurare trebuie să fie clar şi
adus la cunoştinţă în mod corespunzător.
(6) La începutul şi pe
parcursul desfăşurării programului, publicul va fi informat, vizual şi auditiv,
despre caracterul jocului, condiţiile de participare şi de tarifare,
modalităţile de acces şi de atribuire a câştigurilor.
(7) Anterior programării difuzării jocului, furnizorii
de servicii media audiovizuale au obligaţia să aducă la cunoştinţa Consiliului
datele principale din licenţa sub care acesta este
organizat.
(8) Este interzisă solicitarea insistent adresată
publicului de a participa la joc.
Art. 90. - (1) Nu pot fi difuzate emisiuni interactive
în care:
a) publicul apelează la vrăjitori şi prezicători sau la
activităţi interzise prin lege;
b) se atribuie câştiguri în produse ori servicii pentru
care este interzisă prin lege comunicarea comercială audiovizuală.
(2) Este interzisă prezentarea
sau oferirea de consultaţii şi tratamente medicale neavizate de Colegiul
Medicilor în emisiunile interactive.
(3) Sunt interzise programele erotice interactive.
Art. 91. - (1) Concursurile interactive pot fi difuzate
în cadrul programelor audiovizuale numai dacă sunt îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) au drept scop exclusiv fidelizarea, divertismentul
sau educarea publicului;
b) sunt inserate numai în
programe educative şi de divertisment sau sunt difuzate ca emisiuni-concurs;
c) nu presupun taxă de
participare directă sau disimulată, cum ar fi suprataxa percepută de serviciile
de telefonie cu valoare adăugată;
d) respectă regulile informării corecte;
e) câştigurile sau premiile
sunt atribuite în baza unui regulament adus la cunoştinţa publicului.
(2) Este interzisă descrierea
calităţii produselor sau a serviciilor oferite ca premii în cadrul unui concurs
interactiv, cu excepţia mărcii şi a valorii.
(3) Fac excepţie de la
prevederile alin. (2) produsele sau serviciile culturale.
(4) Este interzisă oferirea de
premii în bani sau cadouri nepotrivite vârstei minorilor în concursurile
interactive destinate acestora.
Art. 92. - (1) Comunicarea în cadrul unui program a numerelor
de apel ale serviciilor de telefonie, în scopul invitării publicului de a
participa la un joc de noroc sau concurs interactiv, trebuie să respecte
următoarele cerinţe:
a) să pună la dispoziţia
publicului informaţii clare privind tariful aplicat de furnizor pe unitatea de
timp, incluzând taxa pe valoarea adăugată şi, după caz, toate taxele
suplimentare;
b) să informeze corect publicul
cu privire la condiţiile şi modalitatea de a intra în
posesia premiului oferit, inclusiv eventualele costuri suplimentare;
c) în situaţia în care tariful
se aplică în mod automat din momentul formării numărului (apel fără răspuns),
acest lucru va fi adus la cunoştinţa publicului pe parcursul emisiunii,
periodic, atât sub formă scrisă, cât şi oral.
(2) In cadrul serviciilor de programe de televiziune,
tariful aplicat de furnizorul de servicii de telefonie va fi prezentat lizibil,
pe întreaga durată de afişare a numărului de apel, utilizându-se caractere cu
dimensiuni identice cu cele ale numărului de apel.
(3) In cadrul serviciilor de
programe de radiodifuziune sonoră, tariful aplicat de furnizorul de servicii de
telefonie va fi precizat imediat după comunicarea numărului de apel, astfel
încât să fie clar perceput de radioascultător.
(4) In cazul concursurilor cu
premii care în mod normal implică o durată a apelului mai mare de 3 minute,
publicul va fi informat în condiţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) privind
afişarea tarifului aplicat.
TITLUL VIII
Comunicări comerciale audiovizuale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 93. - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie
să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a
minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane,
de asigurare a unei concurenţe loiale.
Art. 94. -In scopul unei informări corecte, orice
informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală
se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special
prin asigurarea următoarelor măsuri:
a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată
suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea
caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie
standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie;
b) să fie redată la viteză normală de citire.
Art. 95. - In sensul prezentului titlu, prin reminder
se înţelege clipul publicitar sub formă
prescurtată care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este o parte, o continuare
şi/sau o completare a aceleiaşi campanii publicitare la un anumit produs sau
serviciu, realizată în cadrul aceluiaşi serviciu media audiovizual;
b) reaminteşte publicului
elemente din mesajul difuzat în spotul principal al campaniei publicitare;
c) are o durată de maximum 10 secunde.
Art. 96. - (1) Comunicările comerciale pentru
convorbiri telefonice erotice, precum şi pentru produse şi servicii cu
destinaţie sexuală sunt interzise.
(2) Comunicările comerciale
pentru publicaţii, filme ori spectacole erotice se difuzează în aceleaşi condiţii
cu cele stabilite pentru programele 18.
(3) Este interzisă difuzarea
oricărei forme de comunicare comercială sau de promovare a produselor cu
caracter pornografic.
CAPITOLUL II
Sponsorizare
Art. 97. - (1) Programul
audiovizual sponsorizat trebuie să poată fi clar identificat ca atare de către
public.
(2) Anunţurile de sponsorizare, prin care se
menţionează existenţa acordului de sponsorizare a unui program audiovizual,
trebuie să fie în mod clar separate de publicitate, să prezinte numai numele,
marca, imaginea, activitatea sau produsele sponsorului şi să nu încurajeze în
mod direct cumpărarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin
menţiuni exprese cu caracter promoţional la produsele sau serviciile
sponsorului sau ale unui terţ.
(3) Anunţul de sponsorizare poate fi făcut prin:
a) referire verbală şi/sau scrisă;
b) insert grafic;
c) ecran partajat.
(4) Prin insert grafic se
înţelege reprezentarea, statică sau în mişcare, cu sau fără sunet, a mărcii,
astfel cum aceasta este definită potrivit legii, a siglei sau a altui simbol
prin care se identifică sponsorul ori imaginea unui produs reprezentativ al
acestuia.
(5) Inserturile grafice şi
ecranul partajat nu trebuie să afecteze integritatea editorială a programului;
ecranul partajat va include menţiunea „Sponsor"/„Sponsori" pe
întreaga durată a difuzării acestuia.
(6) Anunţurile de sponsorizare
difuzate în interiorul programului nu pot depăşi 30 de secunde pentru fiecare
perioadă de 30 de minute a duratei programate.
(7) In situaţia prezenţei în programul audiovizual
sponsorizat a reprezentanţilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie
să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor.
(8) In situaţia în care un
program audiovizual este sponsorizat de mai mulţi sponsori, radiodifuzorul
trebuie să anunţe toţi sponsorii cel puţin la sfârşitul programului.
(9) In anunţul sponsorului nu
trebuie să existe nicio conexiune cu publicitatea difuzată ori cu plasarea de
produse referitoare la produsele sau serviciile
sponsorului.
(10) In cazul autopromovării emisiunilor sponsorizate,
se pot prezenta, la sfârşitul spotului, pe o durată de maximum 5 secunde,
mărcile sponsorilor.
(11) Anunţul de autopromovare a unui program
sponsorizat care face referire la mărcile sponsorilor poate fi difuzat de
maximum 5 ori pe zi.
Art. 98. - (1) Nu pot fi sponsorizate emisiuni de ştiri
şi dezbateri pe teme politice.
(2) Nicio emisiune nu poate fi
sponsorizată de producători de tutun.
(3) Este interzisă difuzarea în
intervalul orar 6,00-22,00 a emisiunilor sponsorizate de companiile al/a căror
nume sau marcă este identic/identică cu numele ori marca unei băuturi
spirtoase.
(4) Emisiunile/Programele
audiovizuale nu pot fi sponsorizate de către persoane fizice ori juridice care
au ca obiect principal de activitate fabricarea sau vânzarea de produse ori
furnizarea de servicii a căror publicitate este interzisă.
Art. 99. - (1) Nu trebuie să existe nicio conexiune
între numele, marca sau imaginea sponsorului şi denumirea
emisiunii.
(2) Emisiunile destinate minorilor nu pot fi
sponsorizate de către persoane fizice sau juridice a căror activitate
principală este fabricarea ori comercializarea băuturilor alcoolice, a
produselor şi tratamentelor medicale sau a suplimentelor alimentare, precum şi
de către cele care organizează jocuri şi concursuri interzise minorilor.
CAPITOLUL III
Plasarea de produse
Art. 100. - (1) Prin plasare de produse se înţelege orice formă de comunicare comercială audiovizuală
constând în includerea unui produs, serviciu sau a mărcii acestora ori în
referirea la acestea, prin inserarea în cadrul unui program, în schimbul unei
plăţi sau contraprestaţii.
(2) Plasarea de produse se
semnalează, la începutul şi la sfârşitul programului, precum şi la reluarea
după fiecare pauză publicitară, prin menţiunea „Acest program conţine/a
conţinut plasare de produse.", precum şi prin simbolul „PP" de
culoare albă pe fond negru, afişate lizibil, cu o dimensiune de minimum 30 de
puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie,
şi pentru o durată de minimum 5 secunde.
(3) Menţiunea scrisă prevăzută
la alin. (2) va fi eliminată după o perioadă de 6 luni de la intrarea în
vigoare a prezentului cod.
(4) Plasarea de produse nu exclude
sponsorizarea şi/sau difuzarea de publicitate pentru aceleaşi produse sau
servicii, în cadrul aceluiaşi program, cu respectarea dispoziţiilor art. 97
alin. (9), precum şi a celorlalte condiţii impuse de Legea audiovizualului.
CAPITOLUL IV
Publicitate şi
teleshopping
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 101. - Este interzisă orice formă de promovare a
unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să
renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.
Art. 102. - (1) Este interzisă publicitatea care nu
este conformă cu dispoziţiile legale.
(2) Publicitatea pentru profesiile liberale se poate
face cu respectarea normelor de conduită care reglementează profesiile
respective.
Art. 103. - (1) Este interzisă
difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt promovate
bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin
marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.
(2) Aceste restricţii nu se referă la denumirea
companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii, precum şi la
produsele şi serviciile culturale.
Art. 104. - Sunt interzise publicitatea şi
teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau
practici comerciale agresive.
Art. 105. - (1) Publicitatea sau teleshoppingul care se
referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc,
perioada de valabilitate a ofertei în care se aplică preţul special sau alte
condiţii specifice ori, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la
stocul de bunuri sau pachetul de servicii disponibil.
(2) In cazul publicităţii ce include concursuri pentru
promovarea unui produs sau serviciu se vor preciza perioada de desfăşurare a
concursului şi regulamentul acestuia.
Art. 106. - (1) Calupurile publicitare trebuie separate
clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre.
(2) In cadrul unui calup publicitar poate fi difuzat un
singur grupaj de autopromovare.
(3) Pentru asigurarea
condiţiilor de identificare şi separare, precizate la alin. (1), spoturile
publicitare şi de teleshopping se difuzează cu respectarea următoarelor reguli:
a) calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor
şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre, cu menţiunea
„Publicitate";
b) telepromovarea trebuie semnalată clar, sonor şi
vizual, şi însoţită pe întreaga durată de difuzare de menţiunea
„Publicitate", afişată lizibil, cu o dimensiune de minimum 30 de puncte în
format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie, şi
pe o durată de minimum 5 secunde;
c) menţiunea scrisă prevăzută la lit. b) va fi
eliminată după o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
decizii şi va fi înlocuită cu simbolul „P", afişat în aceleaşi condiţii de
lizibilitate;
d) se interzice difuzarea de publicitate şi de
teleshopping în care apar prezentatori ai emisiunilor de ştiri.
SECŢIUNEA a 2-a
Ecranul partajat
Art. 107. - (1) Publicitatea pe ecran partajat se
difuzează cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:
a) să fie clar separată de conţinutul editorial
printr-o divizare a suprafeţei ecranului, obţinută prin afişarea spoturilor
publicitare într-o fereastră publicitară distinctă de fereastra editorială;
pentru a nu altera programul principal nu trebuie modificat raportul de aspect
al imaginii acestuia, iar suprafaţa ferestrei publicitare nu trebuie să
depăşească suprafaţa ferestrei editoriale;
b) să fie uşor de identificat
prin afişarea menţiunii „Publicitate", pe toată durata difuzării acesteia.
(2) Este interzisă difuzarea de publicitate:
a) în mod simultan pe două sau mai multe ferestre
partajate;
b) pe crawl.
(3) Este interzisă difuzarea
publicităţii pe ecran partajat în următoarele categorii de programe
audiovizuale:
a) programe destinate minorilor;
b) programe de ştiri, precum şi de dezbateri politice.
(4) Timpul de difuzare a publicităţii pe ecran partajat
intră în calculul limitei orare de 12 minute.
SECŢIUNEA a 3-a
Publicitatea virtuală
Art. 108. - (1) Publicitatea virtuală
se poate difuza numai în cadrul transmisiunii unor evenimente sportive,
culturale sau expoziţionale, cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:
a) să existe acordul organizatorului evenimentului
respectiv şi al titularilor de drepturi;
b) să nu aducă atingere integrităţii, valorii şi/sau specificului
evenimentului în care este plasată, să nu fie stridentă şi obositoare din punct
de vedere vizual;
c) telespectatorii să fie
informaţi asupra utilizării acestui procedeu publicitar, la începutul
transmisiei evenimentului şi după fiecare pauză, prin menţiunea „acest program
conţine publicitate virtuală", afişată lizibil pe o durată de minimum 5
secunde.
(2) In cazul evenimentelor sportive, publicitatea
virtuală poate să fie plasată pe suprafaţa de joc în timpul jocului, în pauza
acestuia şi după sfârşitul său. De asemenea, publicitatea virtuală poate fi
plasată şi în spaţiile situate în afara suprafeţei de joc destinate de către
organizatorul competiţiei plasării de panouri publicitare.
SECŢIUNEA a 4-a
Excepţii. Spoturi izolate
Art. 109. - (1) Radiodifuzorii pot difuza în timpul
transmisiei unei competiţii sportive inserturi grafice, cu respectarea
următoarelor condiţii cumulative:
a) insertul grafic se difuzează numai în momentul în
care se înlocuieşte un jucător sau când se modifică scorul;
b) durata unui insert să nu
depăşească 10 secunde, iar durata totală de difuzare pe întreaga transmisie să
nu depăşească două minute;
c) insertul grafic să fie
plasat deasupra sau sub zona de difuzare a informaţiei prevăzute la lit. a) şi
să nu depăşească dimensiunile acesteia.
(2) Dimensiunea casetei grafice a insertului grafic,
gradul acesteia de transparenţă şi zona în care aceasta se plasează pe ecran se
vor alege astfel încât să nu se aducă atingere integrităţii sau valorii
competiţiei sportive în care este plasată.
Art. 110. - (1) In cadrul serviciilor de programe de
televiziune se pot difuza spoturi publicitare izolate numai dacă pauzele
disponibile pentru inserarea spoturilor între părţile unui program, cum ar fi pauzele dintre rundele unui meci de box sau de tenis, sunt
foarte scurte.
(2) Spotul izolat se difuzează în următoarele condiţii
cumulative:
a) durata spotului să nu depăşească 30 de secunde;
b) să fie însoţit pe toată durata difuzării de un
marcaj cât mai vizibil, constând în majuscula „P" încadrată într-un cerc
cu suprafaţa transparentă, cu dimensiunea de minimum 30 de puncte în format SD,
definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie, amplasat în
partea din dreapta jos a ecranului.
Art. 111. - Radiodifuzorii pot difuza în timpul
transmisiunilor sportive minispoturi de publicitate, cu respectarea cumulativă
a următoarelor condiţii:
a) durata minispotului să nu depăşească 10 secunde;
b) să fie maximum două minispoturi pe repriză;
c) să fie inserate în momentele
de întrerupere naturală a jocului;
d) să fie însoţite pe toată durata difuzării de un
marcaj cât mai vizibil, constând în majuscula „P" încadrată într-un cerc
cu suprafaţa transparentă, cu dimensiunea de minimum 30 de puncte în format SD,
definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie, amplasat în
partea din dreapta jos a ecranului.
Art. 112. - (1) In mod excepţional, în cadrul
serviciilor de programe de televiziune se poate difuza, în intervalul orar
20,00-6,00, în alte situaţii decât cele precizate la art. 110, un spot
publicitar izolat, cu respectarea regulilor de inserare a publicităţii.
(2) In cazul publicităţii pentru băuturi spirtoase,
spotul publicitar izolat va fi difuzat numai în intervalul orar 23,00-6,00.
SECŢIUNEA a 5-a
Publicitate la alcool
Art. 113. - (1) In intervalul
orar 6,00-22,00 este interzisă orice formă de publicitate la băuturi spirtoase.
(2) In sensul prezentului cod, băuturile spirtoase sunt
cele definite potrivit reglementărilor în vigoare ale
Uniunii Europene.
Art. 114. - Este interzisă difuzarea de spoturi
publicitare la alcool în care apar minori.
Art. 115. - Este interzisă difuzarea spoturilor de
autopromovare şi a concursurilor de fidelizare care conţin referiri la numele sau la marca unei băuturi
spirtoase; în cadrul concursurilor nu pot fi oferite ca premii băuturi
spirtoase.
Art. 116. - Calupurile publicitare în care se
promovează băuturi spirtoase se vor încheia cu avertismentul sonor şi vizual:
„Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătăţii."
SECŢIUNEA a 6-a
Publicitate la alimente
Art. 117. - Publicitatea la produsele alimentare
trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) să nu încurajeze consumul excesiv de alimente;
b) să nu sugereze renunţarea la consumul de fructe, legume sau de alimente naturale;
c) să respecte dispoziţiile
Regulamentului (CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 20 decembrie 2006 privind menţiunile nutriţionale şi de sănătate înscrise
pe produsele alimentare, precum şi dispoziţiile legislaţiei naţionale în
vigoare referitoare la aceste produse.
Art. 118. -In cazul în care publicitatea pentru sucuri
şi băuturi răcoritoare este ilustrată cu fructe şi/sau legume, se va preciza în
procente cantitatea de fructe şi/sau legume conţinută de produs.
Art. 119. - (1) In cazul utilizării la fabricarea
produselor alimentare numai a aromelor de fructe şi legume, se interzice
ilustrarea proprietăţilor produsului cu imagini de fructe.
(2) In cazul utilizării exclusive a aromelor, acest
fapt va fi menţionat în spoturile de publicitate, scris şi verbal, prin
sintagma „cu gust de ..." sau, după caz, „cu aromă de ...".
Art. 120. - (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de
legislaţia comunitară şi naţională aplicabile apelor minerale naturale şi
produselor alimentare destinate unei alimentaţii speciale, informaţiile
referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie unui produs
alimentar proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli
umane şi nu trebuie să evoce astfel de proprietăţi.
(2) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care
acestea nu le posedă.
(3) In publicitatea pentru alimente adresată minorilor
este interzisă folosirea celebrităţilor, personalităţilor sau medicilor.
Publicitatea la alimente adresată minorilor este definită în conformitate cu
codul de autoreglementare al Consiliului Român pentru Publicitate, depozitar al
Codului etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse
alimentare.
(4) In cadrul calupurilor publicitare ce promovează alimente radiodifuzorii trebuie să difuzeze alternativ unul
dintre următoarele mesaje de avertizare:
a) „Pentru o viaţă sănătoasă,
consumaţi zilnic fructe şi legume.";
b) „Pentru o viaţă sănătoasă, faceţi mişcare cel puţin
30 de minute în fiecare zi.";
c) „Pentru o viaţă sănătoasă, consumaţi zilnic minimum
2 litri de lichide.";
d) „Pentru o viaţă sănătoasă,
respectaţi mesele principale ale zilei.";
e) „Pentru sănătatea dumneavoastră evitaţi excesul de
sare, zahăr şi grăsimi."
(5) Toate mesajele de avertizare
prevăzute la alin. (4) se difuzează alternativ pe parcursul unei zile, câte un
mesaj inserat la sfârşitul unuia dintre calupurile publicitare din cadrul
fiecărei ore date din intervalul orar 6,00-22,00. In perioada în care difuzează
un spot noncomercial recomandat de Consiliu, radiodifuzorii pot renunţa la
difuzarea mesajelor de avertizare prevăzute la alin. (4).
SECŢIUNEA a 7-a
Publicitate la produse medicale, suplimente
alimentare, alimente cu destinaţie nutriţională specială
Art. 121. - Prin publicitate audiovizuală pentru produse medicale se înţelege orice formă de promovare destinată să stimuleze
distribuirea, consumul sau vânzarea medicamentelor şi a dispozitivelor
medicale.
Art. 122. - (1) Sunt interzise publicitatea şi
teleshoppingul pentru produsele şi tratamentele medicale care necesită
prescripţie medicală.
(2) Pot fi difuzate numai
materialele publicitare avizate de Agenţia Naţională a Medicamentului şi a
Dispozitivelor Medicale, în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în cap. VIII
„Publicitatea" şi cap. IX „Informarea publicului" din titlul XVII
„Medicamentul" al Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In programele audiovizuale nu pot fi recomandate
medicamente identificate prin marcă sau denumire
comercială, tratamente medicale, farmacii, cabinete medicale şi medico-dentare.
Art. 123. - Sunt interzise publicitatea şi
teleshoppingul la medicamente care conţin substanţe definite ca stupefiante sau
psihotrope.
Art. 124. - (1) Promovarea
medicamentelor în serviciile media audiovizuale va include în mod obligatoriu
următoarele:
a) denumirea produsului;
b) denumirea comună, dacă
produsul conţine un singur ingredient activ;
c) indicaţia terapeutică
(afecţiunile pentru care se foloseşte produsul
medicamentos);
d) avertizarea sonoră „Acesta este un medicament.
Citiţi cu atenţie prospectul.";
e) avertizarea scrisă prevăzută la art. 800 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prin derogare de la prevederile
alin. (1), publicitatea în formă prescurtată (reminder) va include cel puţin
avertizarea prevăzută la alin. (1) lit. d), sub formă scrisă.
(3) Avertizarea menţionată la alin. (1) lit. d) se va
difuza în condiţii care să asigure o percepţie clară a mesajului, printr-o
pronunţare normală, neaccelerată.
(4) Avertizările menţionate la alin. (1) lit. e) şi la
alin. (2) se vor difuza în condiţiile prevăzute la art. 94.
Art. 125. - Este interzisă difuzarea de publicitatea şi
de teleshopping pentru produse de larg consum care invocă avize sau recomandări
medicale; fac excepţie produsele destinate igienei.
Art. 126. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate
şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente
alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice,
culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită
celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente.
(2) Este interzisă difuzarea de publicitate şi
teleshopping în care personal medical sau farmacişti recomandă ori avizează
produse alimentare destinate minorilor, produse şi tratamente medicale sau
suplimente alimentare.
(3) Este interzisă difuzarea de
publicitate şi teleshopping pentru produse medicale, tratamente medicale sau
suplimente alimentare, dacă prezentările conţin recomandări ori avize ale
asociaţiilor medicale.
Art. 127. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate
pentru produse medicale, tratamente medicale sau suplimente alimentare în
emisiuni destinate minorilor ori în pauzele publicitare care precedă sau
urmează unor astfel de emisiuni.
(2) Producătorii şi
distribuitorii de produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare nu
pot sponsoriza programele ori emisiunile destinate minorilor.
(3) Publicitatea şi
teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu
pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00-6,00.
Art. 128. - Este interzisă menţionarea în publicitate
sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare
la boli precum:
a) tuberculoză;
b) bolile cu transmisie sexuală;
c) alte boli infecţioase grave;
d) cancer şi alte boli tumorale;
e) insomnia cronică;
f) diabet şi alte boli metabolice.
Art. 129. - Publicitatea la medicamente nu trebuie să
conţină nicio menţiune care:
a) să dea impresia că o
consultaţie medicală sau o intervenţie chirurgicală nu este necesară, în
special prin oferirea unor sugestii de diagnostic ori de tratament la distanţă;
b) să sugereze că efectul
tratamentului cu medicamentul respectiv este garantat, nu este însoţit de
reacţii adverse sau că efectul este mai bun ori echivalent cu cel al altui
tratament sau medicament;
c) să sugereze că starea de sănătate a subiectului
poate fi îmbunătăţită prin utilizarea medicamentului respectiv;
d) să sugereze că starea de sănătate a subiectului
poate fi afectată dacă nu se utilizează medicamentul; această interdicţie nu se
aplică campaniilor de vaccinare prevăzute la art. 799 alin. (4) din Legea nr.
95/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
e) să se adreseze exclusiv sau în special minorilor;
f) să sugereze că medicamentul
este un aliment, produs cosmetic sau alt produs de consum;
g) să sugereze că siguranţa sau eficacitatea
medicamentului este datorată faptului că acesta este natural;
h) să poată, printr-o descriere sau reprezentare
detaliată a unui caz, să ducă la o autodiagnosticare eronată;
i) să ofere, în termeni inadecvati, alarmanţi sau
înşelători, asigurări privind vindecarea;
j) să folosească, în termeni inadecvati, alarmanţi sau
înşelători, reprezentări vizuale ale schimbărilor în organismul uman cauzate de
boli sau leziuni ori de acţiuni ale medicamentelor asupra organismului uman sau
a unei părţi a acestuia.
Art. 130. - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate
şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt
însoţite de avertizarea, sonoră şi scrisă:
a) „Produs neatestat medical";
b) „Metodă neatestată medical".
(2) Publicitatea şi
teleshoppingul la produsele homeopate trebuie să includă în mod obligatoriu
avertizarea: „Acesta este un produs homeopat. Citiţi cu atenţie
prospectul/informaţiile de pe ambalaj."
(3) Durata avertizării
menţionate la alin. (1), respectiv alin. (2), va fi de minimum 3 secunde şi
aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar; pe posturile de
televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.
(4) In cazul reminderului, textul precizat la alin. (2)
va fi prezentat pe parcursul difuzării spotului publicitar, în condiţii care să
asigure o percepţie clară a mesajului, conform dispoziţiilor art. 94.
Art. 131. - (1) Publicitatea şi teleshoppingul la
suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea: „Acesta
este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe
ambalaj."
(2) Durata avertizării menţionate la alin. (1) va fi de
minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar;
pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi
vizual.
(3) In cazul reminderului, textul
precizat la alin. (1) va fi prezentat pe parcursul difuzării spotului
publicitar, în condiţii care să asigure o percepţie clară a mesajului, conform
dispoziţiilor art. 94.
Art. 132. - (1) Publicitatea şi teleshoppingul trebuie
să respecte dispoziţiile cuprinse în normele privind alimentele cu destinaţie
nutriţională specială.
(2) Publicitatea şi
teleshoppingul la alimentele utilizate în dietele cu valoare energetică redusă
pentru scăderea greutăţii nu trebuie să facă nicio referire la ritmul sau la
pierderea în greutate sau la reducerea senzaţiei de foame ori la creşterea
senzaţiei de saţietate determinate de utilizarea lor, cu excepţia menţiunilor
referitoare la saţietate permise de Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului.
(3) In cazul alimentelor şi al băuturilor cu cantităţi
calorice scăzute, dacă sunt prezentate ca o parte a regimului de slăbire, se va
indica faptul că produsul respectiv poate conduce la pierderea de greutate
numai ca parte a unei diete ce controlează caloriile/energia.
(4) In cazul produselor special elaborate pentru a fi
utilizate în diete cu restricţii calorice, care, conform instrucţiunilor
producătorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic,
acestea trebuie promovate sub numele de „substitut alimentar complet pentru
slăbit" sau „substitut alimentar parţial pentru slăbit".
Art. 133. - (1) Publicitatea şi teleshoppingul la
produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii
corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă: „Consultaţi medicul
înainte de a urma dieta."
(2) Fac excepţie de la dispoziţiile alin. (1):
a) medicamentele;
b) produsele alimentare care
poartă menţiuni autorizate conform dispoziţiilor art. 13 alin. (1) lit. c)din
Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului.
Art. 134. - (1) Publicitatea şi teleshoppingul pentru
produsele sau tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii
corporale trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) să avertizeze publicul printr-un insert scris şi/sau
sonor că produsul nu se adresează minorilor;
b) să nu fie difuzate în
emisiunile pentru minori sau în pauzele publicitare care precedă ori urmează
unor astfel de emisiuni;
c) să nu se adreseze în mod direct persoanelor obeze şi
să nu includă exemple în care vorbesc sau apar persoane care ar fi fost obeze
înainte de a utiliza produsele ori serviciul cărora li se face publicitate.
(2) Fac excepţie de la dispoziţiile alin. (1)
menţiunile referitoare la saţietate permise de Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006
al Parlamentului European şi al Consiliului.
SECŢIUNEA a 8-a
Emisiuni de teleshopping
Art. 135. - (1) Emisiunea de teleshopping constă în
difuzarea către public a unor oferte de comercializare directă privind
furnizarea contra cost a unor bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobiliare,
drepturi şi obligaţii, care pot fi dobândite numai printr-un contract la
distanţă.
(2) In sensul prezentului cod, prin contract la distanţă se înţelege
contractul de furnizare de produse sau servicii, încheiat între un comerciant
şi un consumator, în cadrul unui sistem de vânzare organizat de către
comerciant, care utilizează în mod exclusiv, înainte şi la încheierea acestui
contract, una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanţă.
(3) Ofertele difuzate trebuie
să respecte prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia
consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei
Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi
executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Menţiunea
„Teleshopping" va fi afişată pe toată durata
emisiunii.
Art. 136. - Este interzisă adresarea directă către
minori a ofertelor comerciale.
Art. 137. - (1) Emisiunea de teleshopping trebuie
identificată ca atare şi separată clar de programele audiovizuale, sonor şi
vizual, prin coperte neutre.
(2) Emisiunea de teleshopping
nu poate conţine şi nu poate fi întreruptă pentru difuzarea de spoturi
publicitare.
(3) Nu pot fi difuzate emisiuni
de teleshopping în care publicului i se prezintă servicii oferite de vrăjitori
şi prezicători sau activităţi interzise prin lege.
Art. 138. - Dispoziţiile art. 137 alin. (1) şi (2) nu
se aplică serviciilor de programe dedicate exclusiv teleshoppingului.
SECŢIUNEA a 9-a
Publicitatea politică
Art. 139. - Publicitatea, pozitivă sau negativă, în
legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă,
cu excepţia perioadelor de campanie electorală.
Art. 140. - (1) In perioada campaniei electorale,
furnizorii de servicii media audiovizuale pot insera publicitate politică numai
în calupuri separate şi marcate corespunzător.
(2) Publicitatea politică trebuie să fie asumată în mod
explicit, prin prezentare ori conţinut, de către candidaţi sau competitorii
electorali.
SECŢIUNEA a 10-a
Campanii noncomerciale
Art. 141. - Sunt considerate mesaje noncomerciale: a) anunţul de interes public asumat de către o instituţie
sau autoritate publică, în cadrul unei acţiuni de alertă, avertizare şi
informare a publicului derulate în condiţiile legii şi care nu promovează propria
imagine a instituţiei;
b) campania socială derulată de
către o asociaţie sau fundaţie legal constituită, în cadrul unei acţiuni cu
caracter exclusiv social, necomercial, adresată societăţii sau comunităţii;
c) apelul în scop caritabil
derulat în cadrul unei activităţi filantropice cu caracter umanitar, în scopul
sprijinirii unor persoane aflate în dificultate; apelul trebuie să precizeze
persoana sub responsabilitatea căreia se colectează şi se utilizează bunurile
şi fondurile băneşti donate.
Art. 142. - Mesajele noncomerciale nu se includ în calculul duratei legale alocate publicităţii şi trebuie să respecte
următoarele condiţii cumulative:
a) difuzarea mesajelor să fie
gratuită, fără obligaţie de contrapartidă directă sau indirectă;
b) mesajele să fie grupate şi
separate de alte mesaje publicitare şi identificate între coperte cu menţiunea
„Mesaj/mesaje de interes public";
c) mesajele să nu conţină nicio referire de natură
comercială; siglele sponsorilor pot fi prezentate numai în apeluri caritabile la
sfârşitul spotului şi nu trebuie să depăşească durata cumulată de 3 secunde.
Art. 143. - (1) Emisiunile teledon trebuie să precizeze
la începutul şi sfârşitul acestora persoana/persoanele sub responsabilitatea
căreia/cărora se colectează şi se utilizează bunurile şi fondurile băneşti
donate, precum şi datele de contact ale acesteia/acestora.
(2) In cazul campaniilor care presupun colectarea de
fonduri de la public pentru un obiectiv anume, furnizorii de servicii media
audiovizuale au obligaţia de a informa publicul cu privire la rezultatele
concrete ale acestor campanii.
TITLUL IX
Sancţiuni şi dispoziţii finale
Art. 144. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 16
alin. (1), ale art. 27, 47 şi 48, ale art. 90 alin. (1) şi (3), ale art. 96,
precum şi nerespectarea prevederilor legale privind acordarea dreptului la
replică se sancţionează conform dispoziţiilor art. 90 alin. (2) din Legea
audiovizualului.
(2) Nerespectarea prevederilor
celorlalte articole ale prezentei decizii, precum şi refuzul ducerii la îndeplinire
a dispoziţiilor referitoare la acordarea rectificării se sancţionează conform
dispoziţiilor art. 91 din Legea audiovizualului.
(3) In individualizarea sancţiunii Consiliul va ţine
cont, după caz, de următoarele aspecte:
a) gravitatea faptei şi efectele acesteia;
b) sancţiunile primite anterior, pe o perioadă de cel
mult un an, şi modul în care furnizorul de servicii s-a raportat la acestea;
c) ziua din săptămână şi intervalul de difuzare a
emisiunii în cauză;
d) durata emisiunii;
e) audienţa înregistrată.
Art. 145. - La data intrării în vigoare a prezentei
decizii se abrogă Decizia membrilor Consiliului Naţional al Audiovizualului nr.
187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 14
aprilie 2006, cu modificările şi completările
ulterioare.
Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Răsvan Popescu
ANEXA Nr. 1*)
MARCAJ CAMERA ASCUNSĂ

*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
RAPORT
privind procentul rezervat operelor europene în
perioada ...........................
Denumirea radiodifuzorului (titularul licenţei
audiovizuale):
Denumirea serviciului
de programe/ licenţă
audiovizuală nr..................
|
Procent din timpul de difuzare
rezervat operelor europene
|
Opere europene create de producători independenţi
|
Observaţii
|
Procent din timpul de difuzare sau
din bugetul de programe
|
Opere recente, procent din coloana 3
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|