DECIZIE Nr. 189 din 13 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 363 din 28 mai 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32 din Legea nr. 409/2001 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare
privatizarii bancilor, exceptie ridicata de Atlantis Caraibe Entreprises Inc.
in Dosarul nr. 649/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala.
La apelul nominal se prezinta Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare, prin avocatul Lucia Capusan, si Societatea Comerciala "Mara
Investments" - S.A. din Bucuresti, prin consilierul juridic Valentin
Marinescu. Lipsesc autorul exceptiei si celelalte parti, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. In acest sens arata ca textul
de lege criticat reglementeaza raporturi juridice de natura civila si
comerciala care nu pot aduce atingere drepturilor si libertatilor cetatenesti.
Acest text deroga in mica masura de la dispozitiile dreptului comun in materia
insolventei tocmai pentru ca reglementeaza o situatie speciala, finalitatea
urmarita fiind realizarea cu celeritate a diminuarii datoriei publice si
apararea interesului public.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Mara Investments" - S.A.
din Bucuresti, aratand ca sustine exceptia de neconstitutionalitate asa cum a
fost invocata de autor, solicita admiterea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 iulie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 649/2002,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32
din Legea nr. 409/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor. Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicata de Atlantis Caraibe Entreprises Inc. cu
ocazia solutionarii cererilor de recurs declarate impotriva Incheierii din 15
februarie 2002, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala in
Dosarul nr. 4.622/1998.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate aduc atingere prevederilor constitutionale ale
art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si (2), art. 49 si ale art. 54. In acest
sens arata ca dispozitiile art. 32 din Legea nr. 409/2001, in baza carora
judecatorul-sindic a dispus administratorului judiciar sa predea in posesie, in
vederea valorificarii, creditoarei AVAB, hotelul "Holiday Inn Resort"
din Sinaia, "s-au incalcat drepturile celor 26 de creditori care s-au
inscris in masa credala". In continuare arata ca, prin acordarea bunului
imobil unui singur creditor, acesta a fost favorizat in detrimentul celorlalti
creditori care, la randul lor, au de recuperat creante importante. In aceste
conditii dispozitiile Legii nr. 409/2001 incalca drepturile celorlalti
creditori care, in urma valorificarii hotelului de catre AVAB, nu vor mai avea
de unde sa isi recupereze creantele, creandu-se astfel cadrul pentru a actiona
fara buna-credinta, in detrimentul celorlalti creditori.
Instanta de judecata apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine
prevederilor constitutionale invocate. Arata ca, in realitate, critica vizeaza
modul in care instanta de fond a aplicat legea, iar nu constitutionalitatea
textului de lege criticat.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 32 din Legea nr. 409/2001 au in vedere
obiectul declarat in art. 1 al legii, si anume valorificarea unor active ale
bancilor la care statul este actionar si accelerarea procedurilor de recuperare
de catre AVAB a creantelor cesionate. In speta, tratamentul juridic al
creditorilor nu poate fi egal sau identic, avand in vedere atat natura diferita
a creantelor, cat si faptul ca nu toate creantele sunt garantate prin
instituirea unui drept de ipoteca asupra imobilului in cauza, asa cum este
garantata creanta AVAB. De altfel, si in art. 106 din Legea nr. 64/1995,
republicata, se prevede ca "fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din
averea debitorului, constituite ca ipoteci sau ca alte garantii reale in
favoarea creditorilor, vor fi distribuite" pentru "creantele
creditorilor garantati", deci nu se poate pune problema egalitatii de
tratament a tuturor creditorilor, indiferent de natura creantelor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
32 din Legea nr. 409/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 398 din 19 iulie 2001. Ulterior
sesizarii Curtii Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate,
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 a fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, schimbandu-se
numerotarea articolelor, astfel incat dispozitiile art. 32 au fost cuprinse in
art. 90, cu urmatoarea redactare: "In vederea executarii silite a
bunurilor urmarite AVAB poate solicita judecatorului-sindic luarea in posesie a
acestora. Judecatorul-sindic va dispune ca administratorul sau, dupa caz,
lichidatorul sa predea AVAB bunul afectat garantiei, in vederea
valorificarii".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- "Art. 49. - (1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- "Art. 54. - Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie
sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara
sa incalce drepturile si libertatile celorlalti."
Examinand exceptia, Curtea constata ca argumentele autorului exceptiei nu
pot fi primite. Astfel, textul de lege criticat nu contine in sine nici o
dispozitie care ar putea sa puna in discutie retroactivitatea. In realitate
critica vizeaza modul de aplicare a legii de catre instanta de fond, textul de
lege criticat fiind cu aplicabilitate imediata de la data publicarii actului
normativ in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
In legatura cu celelalte argumente aduse in motivarea exceptiei, precum
infrangerea art. 16 alin. (1), care consacra egalitatea in drepturi a
cetatenilor, a art. 49, referitor la restrangerea exercitarii unor drepturi sau
libertati cetatenesti, si a art. 54, care vizeaza exercitarea drepturilor si
libertatilor cetatenesti, Curtea constata ca aceste prevederi constitutionale
nu sunt aplicabile tezei cuprinse in norma juridica a carei
neconstitutionalitate se sustine. AVAB este o institutie a autoritatii publice
centrale, care, prin dispozitiile legale criticate, nu incalca drepturile si
libertatile cetatenesti.
Potrivit dispozitiilor Legii nr. 409/2001, AVAB este nu numai creditor
garantat, ci si creditor privilegiat, detinator al unei creante a statului,
care se executa inaintea tuturor celorlalte drepturi, cu exceptia salariilor
sau a altor privilegii legale. Pe cale de consecinta, pentru recuperarea
creantelor neperformante, AVAB are obligatia sa foloseasca toate mijloacele
puse la dispozitia sa de lege, inclusiv sa solicite preluarea in posesie a
bunurilor afectate garantiilor, in vederea executarii silite, potrivit art. 32
din Legea nr. 409/2001. Privilegiul acordat de lege creantei AVAB este in
stransa legatura cu datoria publica interna si cu obligatia statului, prin
institutiile sale, de a asigura protejarea interesului national in activitatea
economico-financiara.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicata, exceptie ridicata de Atlantis Caraibe Entreprises Inc. in Dosarul
nr. 649/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman