DECIZIE Nr. 190 din 18 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. f)
si ale art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr. 51/1991 privind siguranta
nationala a Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 20 iunie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. f) si ale art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr.
51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, exceptie ridicata de Codrut Catalin
Deji in Dosarul nr. 1.008/1998 al Tribunalului Ialomita.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la
dispozitiile art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991, ca fiind inadmisibila, in
temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, deoarece
solutionarea cauzei nu depinde de aceste dispozitii, iar cu privire la
prevederile art. 19 alin. 1 teza a doua din aceeasi lege arata ca exceptia este
neintemeiata. Considera ca dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 16
referitoare la egalitatea in drepturi, in art. 26 referitoare la viata intima,
familiala si privata, in art. 134 alin. (2) lit. a), b), c) si d) privind
economia, indicate de autorul exceptiei ca fiind incalcate prin textul de lege
criticat, nu au incidenta in cauza, iar prevederile Legii fundamentale cuprinse
in art. 28 privind secretul corespondentei, in art. 31 referitoare la dreptul
la informatie, si in art. 49 privind restrangerea exercitiului unor drepturi
sau al unor libertati, nu au fost in nici un mod incalcate, ci, dimpotriva,
cuprinsul art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr. 51/1991 constituie o
garantie a respectarii drepturilor constitutionale indicate a fi fost lezate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 mai 1999 Tribunalul Ialomita a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
lit. f) si ale art. 19 teza a doua din Legea nr. 51/1991 privind siguranta
nationala a Romaniei, exceptie ridicata de Codrut Catalin Deji in Dosarul penal
nr. 1.008/1998 al acelei instante.
In motivarea exceptiei autorul sustine, referitor la prevederile art. 3
lit. f) din Legea nr. 51/1991, ca acestea nu definesc precis continutul
notiunii de "atingere grava a drepturilor si libertatilor fundamentale ale
cetatenilor" si nu stabilesc exact nici continutul notiunii de
"atingere grava", ceea ce genereaza erori in aplicarea art. 19 din
aceeasi lege, text in baza caruia a fost trimis in judecata. Considera ca fapta
sa de a fi cumparat si detinut un dispozitiv electronic multifunctional, care a
fost "utilizat" - prin adaptare pe o linie telefonica de o alta
persoana pentru interceptarea convorbirilor sotiei", nu constituie o fapta
care prezinta pericol social. In opinia sa, prin aceste dispozitii sunt
incalcate prevederile art. 16, 26, 28, 31 si 134 alin. (2) lit. a), c) si d)
din Constitutie. Cu privire la neconstitutionalitatea art. 19 teza a doua din
Legea nr. 51/1991 se sustine ca textul se refera in mod generic la detinerea,
confectionarea sau folosirea ilegala de mijloace specifice de interceptare a
comunicatiilor, fapte care constituie infractiuni, dar nu enumera
dispozitivele, echipamentele, aparatele sau instalatiile la care se face
referire. De asemenea, arata ca, de vreme ce "art. 19 teza a doua nu
mentioneaza in mod expres ce se intelege prin mijloace specifice",
rezulta, per a contrario, ca acele mijloace "nespecifice pot fi detinute,
folosite, comercializate". Apreciaza ca textul de lege criticat contravine
principiului constitutional al libertatii comertului si obligatiei statului de
a stimula cercetarea stiintifica, prevazute in art. 134 alin. (2) lit. a), b)
si c) din Constitutie, precum si dispozitiilor art. 49 din Legea fundamentala,
referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Se mai sustine ca sunt incalcate si prevederile art. 31 din Constitutie,
referitoare la dreptul la informatie. Autorul exceptiei mai invoca si alte
argumente care nu se bazeaza pe raportarea textelor de lege criticate la
prevederile Constitutiei, ci privesc modul de formulare a textelor si
raportarea lor la situatia de fapt retinuta in rechizitoriu, situatie pe care o
contesta.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, conform
art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, instanta de judecata
considera ca Legea nr. 51/1991 - lege preconstitutionala - nu contine prevederi
care sa contravina Constitutiei. Incalcand prevederile art. 23 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, republicata, instanta nu a dispus suspendarea judecarii
cauzei prin incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, ci a fixat termen
pentru administrarea unor probe.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991
privind siguranta nationala a Romaniei este neintemeiata. In continuare,
Guvernul considera ca mentionarea actiunilor care aduc o grava atingere
drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, prin dispozitiile
art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991, intre faptele ce constituie amenintari la
adresa sigurantei nationale nu constituie o incalcare a prevederilor art. 134
alin. (2) lit. c) si d) din Constitutie referitoare la stimularea cercetarii
stiintifice nationale si exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu
interesul national, acestea neavand nici o legatura cu prevederile mentionate
ale Legii fundamentale.
Critica de neconstitutionalitate este considerata neintemeiata, in punctul
de vedere exprimat de Guvern, si cu privire la art. 19 alin. 1 teza a doua din
Legea nr. 51/1991, apreciindu-se ca dispozitiile acestui text nu contravin
prevederilor art. 49 din Constitutie, referitoare la restrangerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertati, intrucat dispozitia constitutionala
permite aceasta restrangere pentru cazurile enumerate in alin. (1) al art. 49,
printre care se afla si apararea sigurantei nationale. Totodata textul de lege
criticat are ca scop tocmai apararea drepturilor omului, precum si apararea
sigurantei nationale.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca
ambele texte de lege criticate - art. 3 lit. f) si art. 19 alin. 1 teza a doua
din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei - sunt in
concordanta cu dispozitiile constitutionale. Se mai apreciaza ca intreaga
motivare a exceptiei de neconstitutionalitate vizeaza in realitate aspecte
privind aplicarea Legii nr. 51/1991 si nu cuprinde argumente prin care sa se
puna in lumina modul in care art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991 ar atinge
valorile constitutionale. Se considera ca aceste aspecte sunt irelevante sub
raportul controlului de constitutionalitate, fiind de competenta instantei
judecatoresti sa le examineze, iar nu de competenta instantei de contencios
constitutional.
Cu privire la dispozitiile art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr.
51/1991, in opinia presedintelui Camerei Deputatilor "este criticata nu
atat pretinsa neconcordanta a textului de lege, ci maniera in care a fost
redactata norma legala". De asemenea, se arata ca nu se poate sustine
incalcarea art. 49 din Constitutie, pentru ca "dreptul de a detine,
confectiona ori folosi mijloace specifice de interceptare a comunicatiilor
<<in afara cadrului legal>> (in exprimarea prezenta in art. 19
alin. 1 teza a doua) a fost restrans in scopul apararii sigurantei nationale,
respectandu-se prin aceasta exigentele constitutionale".
In final, se considera ca dispozitia legala criticata nu incalca nici
prevederile art. 134 alin. (1) lit. a) din Constitutie, pentru ca obligatia
statului de a asigura libertatea comertului nu inseamna ca, in situatii bine
determinate (cum este si cazul in speta), legea nu ar putea sa prevada anumite
restrangeri intemeiate pe dispozitiile art. 49 din Constitutie si cu respectarea
cerintelor prevazute in alin. (2) al acestui text.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 lit. f) si cele ale art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr. 51/1991 privind
siguranta nationala a Romaniei, care au urmatorul continut:
- Art. 3: "Constituie amenintari la adresa sigurantei nationale a
Romaniei urmatoarele: [...] f) subminarea, sabotajul sau orice alte actiuni
care au ca scop inlaturarea prin forta a institutiilor democratice ale statului
ori care aduc atingere grava drepturilor si libertatilor fundamentale ale
cetatenilor romani sau pot aduce atingere capacitatii de aparare ori altor
asemenea interese ale tarii, precum si actele de distrugere, degradare ori
aducere in stare de neintrebuintare a structurilor necesare bunei desfasurari a
vietii social-economice sau apararii nationale";
- Art. 19 alin. 1: "Initierea, organizarea sau constituirea pe
teritoriul Romaniei a unor structuri informative care pot aduce atingere
sigurantei nationale, sprijinirea in orice mod a acestora sau aderarea la ele,
detinerea, confectionarea sau folosirea ilegala de mijloace specifice de
interceptare a comunicatiilor, precum si culegerea si transmiterea de
informatii cu caracter secret ori confidential, prin orice mijloace, in afara
cadrului legal, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2
la 7 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava."
Textele constitutionale a caror incalcare este invocata de autorul
exceptiei sunt urmatoarele:
- Art. 16 privind egalitatea in drepturi, care prevede: "(1) Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 26 privind viata intima, familiala si privata, care prevede:
"(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala si
privata.
(2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca
drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri.";
- Art. 28 privind secretul corespondentei, care prevede: "Secretul
scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri postale, al convorbirilor
telefonice si al celorlalte mijloace legale de comunicare este
inviolabil.";
- Art. 31 privind dreptul la informatie, care prevede: "(1) Dreptul
persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi
ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate
sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de protectie
a tinerilor sau siguranta nationala.
(4) Mijloacele de informare in masa, publice si private, sunt obligate sa
asigure informarea corecta a opiniei publice.
(5) Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele
trebuie sa garanteze grupurilor sociale si politice importante exercitarea
dreptului la antena. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar
asupra activitatii lor se reglementeaza prin lege organica.";
- Art. 49 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, care prevede: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor
libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz,
pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei
publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei
penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii";
- Art. 134 alin. (2) lit. a), b), c) si d) privind economia, care prevede:
"(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice nationale;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
[...]."
Examinand dispozitiile art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991 privind
siguranta nationala a Romaniei, Curtea constata ca acestea definesc doar
continutul unor "amenintari la adresa sigurantei nationale a
Romaniei".
Astfel cum rezulta din incheierea de sesizare a Curtii, precum si din
cuprinsul Dosarului nr. 1.008/1998 al Tribunalului Ialomita, obiectul cauzei il
constituie tragerea la raspundere penala a inculpatului Codrut Catalin Deji
pentru savarsirea infractiunii prevazute la art. 19 alin. 1 teza a doua din
Legea nr. 51/1991, retinandu-se, prin rechizitoriul Parchetului de pe langa
Curtea de Apel Constanta, ca a confectionat trei mijloace specifice de
interceptare a comunicatiilor, in afara cadrului legal, fara a se face referire
la prevederile art. 3 lit. f) din aceeasi lege.
Prin art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991 sunt definite unele fapte ce
constituie amenintari la adresa sigurantei nationale, intre care actiunile care
aduc o grava atingere drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor
romani sau pot aduce atingere capacitatii de aparare ori altor asemenea
interese ale tarii, dispozitii de care nu depinde solutionarea cauzei in care
autorul exceptiei este trimis in judecata pentru o fapta concreta, prevazuta la
art. 19 din Legea nr. 51/1991.
De altfel, insusi autorul afirma in formularea scrisa a exceptiei de
neconstitutionalitate ca prevederile art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991 au o
legatura indirecta cu cauza.
Potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei.
Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile art. 3 lit. f) din Legea nr.
51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei sunt nerelevante pentru
solutionarea cauzei in care autorul este inculpat, astfel incat urmeaza sa fie
respinsa exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor acestui text, ca
fiind inadmisibila, in temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata.
Cu privire la dispozitiile art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr.
51/1991, lege preconstitutionala, Curtea retine ca, potrivit art. 150 alin. (1)
din Constitutie, "Legile si toate celelalte acte normative raman in
vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii".
Analizand conformitatea acestor dispozitii legale criticate cu prevederile
constitutionale indicate de autorul exceptiei, si anume cu cele cuprinse in
art. 16, referitoare la egalitatea in drepturi, in art. 26 privind viata
intima, familiala si privata, precum si in art. 134 alin. (2) lit. a), b), c)
si d) privind economia, Curtea constata ca dispozitiile art. 19 alin. 1 teza a
doua din Legea nr. 51/1991 nu contravin Constitutiei, acestea ramanand in
vigoare conform art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Pe de alta parte, Curtea observa ca prevederile constitutionale cuprinse in
art. 16 privind egalitatea in drepturi, in art. 26 privind viata intima,
familiala si privata si in art. 134 alin. (2) lit. a) - d) privind economia, nu
pot fi considerate ca fiind incidente in cauza, intrucat textul de lege
criticat, si anume cel al art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr. 51/1991,
incriminand ca infractiune "[...] detinerea, confectionarea sau folosirea
ilegala de mijloace specifice de interceptare a comunicatiilor, precum si
culegerea si transmiterea de informatii cu caracter secret ori confidential,
prin orice mijloace, in afara cadrului legal [...]", nu are legatura, prin
continutul sau, cu aceste dispozitii constitutionale.
Referitor la neconcordanta aceluiasi text de lege cu prevederile art. 28
din Constitutie privind secretul corespondentei, Curtea constata nu numai ca
dispozitiile criticate nu contravin acestui drept constitutional, dar ca,
dimpotriva, ele au ca finalitate tocmai apararea secretului corespondentei si
al convorbirilor telefonice, consacrat de Legea fundamentala prin prevederea
mentionata.
In ceea ce priveste sustinerea ca ar fi fost incalcate prevederile art. 49
din Constitutie referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati, nu se poate retine, din dispozitiile legale criticate,
existenta unei restrangeri neproportionale a unor drepturi sau libertati,
intrucat autorul exceptiei nu poate invoca un drept constitutional in temeiul
caruia ar fi detinut, confectionat sau folosit mijloace de interceptare a
comunicatiilor.
Pe de alta parte, potrivit dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Constitutie,
"Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai
prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; [...]". Or, prin art. 19 alin. 1 teza a doua din
Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala sunt interzise si sanctionate
tocmai detinerea, confectionarea si folosirea ilegala a mijloacelor specifice
de interceptare a comunicatiilor, fapte considerate periculoase pentru
siguranta nationala si care pericliteaza drepturile cetatenilor.
Referitor la invocarea incalcarii dreptului la informatie, prevazut la art.
31 din Constitutie, Curtea constata ca prin textul de lege criticat nu a fost
incalcat acest drept fundamental. De altfel, dispozitiile art. 31 din
Constitutie nu au in vedere informatia care ar putea fi obtinuta pe cai
ilegale, prin procurarea si folosirea, in mod ilegal, a unor mijloace de
interceptare a convorbirilor telefonice, ci informatia de interes public la
care trebuie sa aiba acces cetatenii, precum si obligatiile corelative ce revin
autoritatilor publice, mijloacelor de informare in masa, publice si private,
serviciilor publice de radio si de televiziune. Mai mult, prin alin. (3) al
art. 31 din Constitutie se precizeaza ca dreptul la informatie nu trebuie sa
prejudicieze siguranta nationala.
In fine, Curtea mai constata ca in realitate autorul exceptiei se refera,
prin criticile de neconstitutionalitate formulate, indeosebi la modul in care
organele de urmarire penala au aplicat in cazul sau prevederile Legii nr.
51/1991, aspect care excede cadrului controlului de constitutionalitate
exercitat de Curte, fiind de competenta instantei judecatoresti sa stabileasca
situatia de fapt si sa faca o corecta aplicare a dispozitiilor legale incidente
in cauza.
Criticile de neconstitutionalitate fiind neintemeiate sub toate aspectele
in privinta dispozitiilor art. 19 alin. 1 teza a doua din Legea nr. 51/1991,
urmeaza sa fie respinse pentru considerentele expuse.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. f) din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala
a Romaniei, ridicata de Codrut Catalin Deji in Dosarul nr. 1.008/1998 al
Tribunalului Ialomita.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
1 teza a doua din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei,
exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan