DECIZIE Nr. 194 din 13 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 60 alin.
(3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 472 din 2 iulie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 60 alin. (3) din Legea administratiei publice locale nr.
215/2001, exceptie ridicata de Consiliul Local al Comunei Ciolpani in Dosarul
nr. 913/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal este prezent Gheorghe Constantin personal, constatandu-se
lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei, intrucat considera ca
dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate, intrucat apreciaza ca prevederile art. 60
alin. (3) din Legea nr. 215/2001 nu contravin art. 20 alin. (1) si art. 128 din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 913/2002,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 60
alin. (3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, exceptie
ridicata de Consiliul Local al Comunei Ciolpani intr-o cauza de contencios
administrativ.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 60 alin. (3) din
Legea nr. 215/2001 sunt contrare prevederilor art. 20 alin. (1) si ale art. 128
din Constitutie. In acest sens, se arata ca textul de lege criticat
"elimina orice cale de atac impotriva hotararii instantei de fond,
legiuitorul facand modificari procedurale importante, care vin in contradictie
cu prevederile Codului de procedura civila, cu Legea contenciosului
administrativ si care aduc atingere drepturilor fundamentale inscrise in art.
20 si art. 128 din Constitutie". Astfel, incalcarea art. 128 din
Constitutie consta in aceea ca art. 60 alin. (3) din lege "contine o
dispozitie imperativa care declara hotararile primei instante ca fiind
definitive si irevocabile, facand exercitarea oricaror cai de atac
imposibila", pe cand mentiunea "in conditiile legii", prevazuta
de textul constitutional invocat, "face referire la aspecte procedurale,
nu la limitarea in vreun fel a dreptului de a exercita cai de atac". In
legatura cu incalcarea art. 20 alin. (1) din Constitutie se sustine ca
"instituirea unui singur grad de jurisdictie in materia contenciosului
administrativ, la care cetatenii pot face apel atunci cand o autoritate de stat
incalca unul dintre drepturile legal consacrate, reprezinta o grava incalcare a
pactelor si conventiilor privind drepturile omului la care Romania este
parte", si anume Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale si
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, fara sa arate
insa in ce consta aceasta incalcare.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ considera ca
exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens, arata ca nici art. 128 din
Constitutie si nici vreunul din actele internationale in materia drepturilor
omului, invocate de autorul exceptiei, nu consacra expres dreptul la o cale de
atac impotriva unei hotarari judecatoresti.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In esenta, arata ca textul de lege criticat, care priveste
posibilitatea pentru consilierul local de a ataca hotararea consiliului local
in instanta, este in deplina concordanta cu prevederile actelor internationale
si ale Constitutiei Romaniei. Termenul "recurs" sau "cale de
atac" cuprins in art. 60 alin. (3) din Legea nr. 215/2001 se refera la
atacarea actelor administrative in fata instantelor judecatoresti, respectiv la
principiul liberului acces la justitie al persoanelor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
60 alin. (3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, prevederi
care au urmatorul cuprins: "(3) In cazul prevazut la alin. (1) lit. c), d)
si i) hotararea consiliului local poate fi atacata de consilier la instanta de
contencios administrativ, in termen de 10 zile de la comunicare. Instanta este
obligata sa se pronunte in termen de 30 de zile. In acest caz procedura
prealabila nu se mai efectueaza, iar hotararea primei instante este definitiva
si irevocabila."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege contravin art. 20 alin. (1) si art. 128 din Constitutie, precum si
prevederilor Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Pactului
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale si
Pactului international cu privire la drepturile civile si politice. Textele
constitutionale invocate prevad:
- Art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.";
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele: art. 60 alin. (3) din Legea nr. 215/2001 stabileste ca atunci cand
mandatul de consilier inceteaza de drept in cazul prevazut de acelasi articol
la alin. (1) lit. c) schimbarea domiciliului intr-o alta unitate
administrativ-teritoriala; d) imposibilitatea exercitarii mandatului pe o
perioada mai mare de 6 luni consecutive, cu exceptia cazurilor prevazute la
art. 59 alin. (1) si i) lipsa nemotivata de la 3 sedinte ordinare consecutive
ale consiliului local, hotararea consiliului local de constatare a incetarii
mandatului poate fi atacata la instanta de contencios administrativ, a carei
hotarare este definitiva si irevocabila.
In esenta, autorul exceptiei considera ca textul contine o dispozitie
imperativa care declara hotararile primei instante ca fiind definitive si
irevocabile, ceea ce face imposibila exercitarea oricaror cai de atac, in
conditiile legii, astfel cum prevede art. 128 din Constitutie, precum si
documentele internationale in materie.
Curtea constata ca aceste sustineri nu sunt intemeiate. In jurisprudenta sa,
de exemplu prin Decizia nr. 45 din 23 martie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, Curtea a statuat in mod
constant ca, potrivit art. 128 din Constitutie, legiuitorul este acela care
stabileste atat caile de atac, cat si modalitatea folosirii acestora, iar
"Aceasta inseamna ca existenta unor proceduri speciale poate determina si
instituirea unor reglementari corespunzatoare, care sa atribuie caracter
definitiv unor hotarari judecatoresti ori sa limiteze intr-un fel sau altul
exercitarea cailor de atac".
Sub aspectul criticat, Curtea constata ca nici reglementarile
internationale in materie nu impun un anumit numar al gradelor de jurisdictie
sau un anumit numar al cailor de atac, astfel ca si invocarea incalcarii art.
20 alin. (1) din Constitutie, precum si Declaratiei Universale a Drepturilor
Omului, Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, Pactului international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale si Pactului international cu privire la drepturile civile
si politice este neintemeiata. De altfel, autorul exceptiei nu formuleaza nici
un argument din care sa rezulte contrarietatea art. 60 alin. (3) din Legea nr.
215/2001 cu prevederile constitutionale si internationale mentionate, iar
Curtea nu se poate substitui partii cu privire la invocarea unor motive de
neconstitutionalitate, deoarece ar exercita astfel un control din oficiu, ceea
ce este inadmisibil in raport cu dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie
si cu cele cuprinse in Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin.
(3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, exceptie ridicata de
Consiliul Local al Comunei Ciolpani in Dosarul nr. 913/2002 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu