DECIZIE Nr. 194 din 27 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 308 alin.
4 din Codul de procedura civila, modificate si completate prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 523 din 10 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 308 alin. 4 din Codul de procedura civila, modificate si
completate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, exceptie
ridicata, din oficiu, de catre Curtea de Apel Bacau - Sectia civila in Dosarul
nr. 4.030/2003 al acestei instante.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 22 aprilie 2004, in
prezenta partii Constantin Chiuariu si a reprezentantului Ministerului Public,
fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 27 aprilie 2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4.030/2003,
Curtea de Apel Bacau - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 308 alin. 4 din Codul de
procedura civila, modificate si completate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003, exceptie ridicata, din oficiu, de instanta de judecata
intr-o cauza civila avand ca obiect admiterea in principiu a recursului
declarat de Constantin Chiuariu impotriva unei sentinte civile pronuntate de
Tribunalul Neamt.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate Curtea de Apel Bacau -
Sectia civila arata ca, potrivit art. 308 din Codul de procedura civila, astfel
cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, s-a
instituit procedura admisibilitatii in principiu a recursului, in cadrul careia
instanta verifica, printre altele, daca recursul indeplineste conditiile de
forma, iar in cazul in care, in unanimitate, completul este de acord ca recursul
nu indeplineste aceste cerinte, il respinge printr-o decizie motivata,
pronuntata fara citarea partilor, care nu este supusa nici unei cai de atac,
ceea ce contravine prevederilor art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul
partilor la un proces echitabil, precum si celor ale art. 24 din Constitutie,
republicata, referitoare la dreptul la aparare.
Prin proces echitabil trebuie inteleasa "pozitia ce-i este conferita
partii in proces, prin reglementarea procedurii de judecata, atat fata de
dispozitiile legii aplicabile in cauza, cat si fata de activitatea instantei de
judecata". Pentru a asigura echitatea procesului este necesar ca partea sa
fie prezenta la judecata, pentru a-si exprima punctul de vedere cu privire la
faptele de retinut, dreptul aplicabil si interpretarea acestuia.
Pe de alta parte, nu se poate afirma ca dreptul la aparare, garantat de
art. 24 din Constitutie, republicata, este efectiv in exercitiul sau daca
partile nu sunt citate pentru efectuarea oricarui act procedural. Cu atat mai
mult este incalcat dreptul la aparare in conditiile in care dispozitiile
criticate prevad ca respingerea in principiu a recursului nu este supusa nici
unei cai de atac.
In sens contrar, nu s-ar putea invoca prevederile art. 126 alin. (2) din
Constitutie, republicata, potrivit carora procedura de judecata este stabilita
prin lege, intrucat legea care reglementeaza procedura de judecata trebuie sa
respecte nu numai prevederile Constitutiei, ci si spiritul acesteia.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat dispozitiile criticate nu aduc atingere accesului liber la justitie,
ci, dimpotriva, reprezinta o expresie a aplicarii principiului constitutional
invocat.
Procedura de judecata in ansamblul sau, incluzand si procedura de
solutionare a recursului, se intemeiaza pe dispozitiile art. 126 alin. (2) din
Constitutie, republicata, care prevad in mod expres ca reglementarea
competentei si a procedurii de judecata se face "prin lege", dand
astfel posibilitate legiuitorului sa statueze in aceste domenii.
Pentru a se da expresie caracterului de cale extraordinara de atac a
recursului, s-a instituit un mecanism de admitere in principiu a recursului,
care priveste exclusiv verificarea aspectelor de forma. Solutia, impartasita si
in legislatia statelor membre ale Uniunii Europene, permite degrevarea
instantelor de recurs de stabilirea unor termene in care nu sunt indeplinite
conditiile formale pentru exercitarea acestei cai de atac. Totodata, procedura
instituita seamana cu procedura prin care se verifica admisibilitatea memoriilor
pentru promovarea recursului in anulare. Neantamandu-se in nici un fel asupra
temeiniciei recursului, nu s-a prevazut o procedura contradictorie, cum, de
altfel, nici jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului nu prevede o
procedura contradictorie la verificarea admisibilitatii cererilor.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat exigentele unui proces echitabil implica, printre
altele, efectuarea actelor de procedura intr-un mod care sa faca posibila
desfasurarea normala a procesului, fara intreruperi si amanari de natura sa
intarzie in mod pagubitor stabilirea pe cale judiciara a situatiei drepturilor
subiective. De altfel, asa cum a constatat Curtea Constitutionala prin Decizia
nr. 369/2003, conceptul de "proces echitabil" nu implica imperios
"exigenta mai multor grade de jurisdictie, a unor cai de atac al
hotararilor judecatoresti, nici, pe cale de consecinta, posibilitatea
exercitarii acestor cai de atac de catre toate partile din proces".
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a prevederilor art. 24 din
Constitutie, republicata, considera ca si aceasta este neintemeiata, intrucat
in aceasta prima etapa instanta de judecata verifica indeplinirea conditiilor
legale de exercitare a recursului, urmand ca partile sa fie citate in cazul in
care este admisa, in principiu, cererea de recurs.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
308 alin. 4 din Codul de procedura civila, astfel cum au fost modificate si completate
prin art. I pct. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 28 iunie 2003 si intrata in vigoare
la data de 28 august 2003), dispozitii care au urmatorul continut: "In
cazul in care completul este in unanimitate de acord ca recursul nu
indeplineste cerintele de forma sau ca motivele de recurs invocate si
dezvoltarea lor nu se incadreaza in cele prevazute de art. 304, anuleaza sau,
dupa caz, respinge recursul printr-o decizie motivata, pronuntata fara citarea
partilor, care nu este supusa nici unei cai de atac. Decizia se comunica
recurentului."
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, invocate din oficiu de
catre Curtea de Apel Bacau - Sectia civila, se sustine ca dispozitiile legale
mentionate sunt contrare prevederilor art. 21 alin. (3) si art. 24 din
Constitutia Romaniei, revizuita si republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, al caror continut este
urmatorul:
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
Recursul civil a fost redefinit ca o cale extraordinara de atac prin art. I
pct. 106 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, dupa ce, prin
reglementari anterioare, textul art. 304 din Codul de procedura civila care
enumera motivele de casare a fost modificat in sensul eliminarii motivelor
referitoare la temeinicia hotararii atacate.
Caracterul recursului de cale extraordinara de atac a fost subliniat, intre
altele, prin stabilirea regulii ca "recursul se solutioneaza de catre
Inalta Curte de Casatie si Justitie, daca prin lege nu se prevede altfel"
(art. 299 alin. 2 din Codul de procedura civila) si prin instituirea unui
mecanism de triere a recursurilor pe calea procedurii de admitere in principiu
(art. 308 din Codul de procedura civila). Asa cum se va arata insa in
continuare, in pofida definirii recursului ca o cale extraordinara de atac, in
cazul hotararilor care, potrivit legii, nu pot fi atacate cu apel, precum si in
cazul unora dintre motivele de casare prevazute de art. 304 din Codul de
procedura civila, instanta de recurs examineaza nu numai legalitatea hotararii
atacate, ci si aspecte de fond ale cauzei.
Procedura de admitere in principiu, introdusa prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003, este menita sa degreveze activitatea Inaltei Curti de
Casatie si Justitie de recursurile inadmisibile si sa dea posibilitate acestei
instante - careia ii revine sarcina de a solutiona marea majoritate a
recursurilor - sa se consacre cu mai multa eficienta misiunii sale de a asigura
interpretarea si aplicarea unitara a legii, misiune prevazuta de art. 126 alin.
(3) din Constitutia Romaniei, republicata.
In formularea si sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate nu se
contesta legitimitatea constitutionala a intregii proceduri de admitere in
principiu a recursului, ci numai a dispozitiei potrivit careia completul prevazut
de alin. 1 al articolului mentionat este abilitat sa anuleze sau, dupa caz, sa
respinga recursul printr-o decizie pronuntata fara citarea partilor, care nu
este supusa nici unei cai de atac.
Exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata in sensul si pentru
motivele ce se vor arata in continuare:
Anularea sau, dupa caz, respingerea recursului in conditiile prevazute de
art. 308 alin. 4 din Codul de procedura civila, adica pentru neindeplinirea
cerintelor de forma sau pentru motivarea gresita ori insuficienta a recursului,
fara citarea partilor si, deci, fara sa se lase recurentului posibilitatea de a
oferi judecatorilor in mod nemijlocit ori prin intermediul unui avocat
explicatiile necesare cu privire la aceste conditii de admisibilitate,
constituie o evidenta incalcare a principiului liberului acces la justitie si a
dreptului la aparare, prevazute de art. 21 si, respectiv, art. 24 alin. (1) si
(2) din Constitutia Romaniei, republicata.
In acest sens este de retinut ca in notiunea de conditii de forma se
cuprind mentiunile prevazute de art. 302^1 din Codul de procedura civila, intre
care numele, domiciliul sau resedinta partilor, indicarea hotararii care se
ataca, motivele pe care se intemeiaza exercitarea caii de atac si semnatura partii
care a declarat recursul.
Referitor la aceste mentiuni, dand expresie principiului liberului acces la
justitie, legiuitorul a prevazut in art. 316 din Codul de procedura civila,
coroborat cu art. 287 alin. 2 din acelasi cod - ambele texte fiind in vigoare
-, posibilitatea de a se indeplini cerintele mentionate pana la prima zi de
infatisare, iar lipsa semnaturii, in conditiile prevazute de art. 133 alin. 2
din Codul de procedura civila, adica in tot cursul judecatii. Or, examinarea
admisibilitatii recursului fara citarea partii care a exercitat calea de atac
face imposibila remedierea de catre aceasta a viciilor de forma la care se
refera art. 308 alin. 4 din Codul de procedura civila. Anularea sau respingerea
recursului in aceste conditii apare ca o ingradire nejustificata a exercitarii
acestei cai de atac si deci a accesului liber la justitie.
In ceea ce priveste neindeplinirea cerintei de invocare a motivelor de
recurs si de dezvoltare a acestora in limitele cazurilor prevazute de art. 304
din Codul de procedura civila, este de observat ca atunci cand obiectul
recursului il constituie o hotarare care, potrivit legii, nu poate fi atacata
cu apel, art. 304^1 din acelasi cod lasa instantei de recurs posibilitatea sa
examineze cauza sub toate aspectele, altfel spus si dincolo de limitele
amintite. Recursul constituie, in aceasta ipoteza, o cale de atac cu caracter
devolutiv, in care, ca si in cazul apelului, instanta de recurs judeca insasi
cauza atat sub aspectul legalitatii, cat si sub aspectul temeiniciei,
nelimitandu-se sa judece doar hotararea pronuntata de prima instanta, exclusiv
pentru motivele de casare prevazute in art. 304 din Codul de procedura civila.
Respingerea sau, dupa caz, anularea recursului in aceasta situatie, in temeiul
dispozitiei legale atacate, fara citarea partii recurente, constituie o
evidenta incalcare a dreptului recurentului la aparare prin invocarea, in
sustinerea recursului, a unor motive privind netemeinicia hotararii, rezultata,
de exemplu, din aprecierea gresita a probelor administrate.
Curtea constata, de asemenea, ca si in cazul celorlalte motive de casare
prevazute de art. 304 din Codul de procedura civila nu se poate justifica, in
raport cu principiile Legii fundamentale, solutia de anulare sau, dupa caz, de
respingere a recursului fara citarea partii care a exercitat calea de atac, in
situatia in care realmente exista un motiv de casare, dar recurentul l-a
indicat sau l-a dezvoltat gresit. Pentru evitarea unei asemenea situatii, art.
306 alin. 3 din Codul de procedura civila prevede ca indicarea gresita a
motivelor de recurs nu atrage nulitatea recursului daca dezvoltarea acestora
face posibila incadrarea lor in unul dintre motivele prevazute de art. 304. In
acelasi sens, art. 306 alin. 2 prevede ca motivele de ordine publica pot fi
invocate si din oficiu de instanta de recurs, care insa este obligata sa le
puna in dezbaterea partilor. Este evident insa ca dispozitiile legale
mentionate nu pot fi aplicate de completul care decide asupra admisibilitatii
in principiu a recursului, in conditiile in care partile nu sunt citate, ceea
ce determina ca, si sub acest aspect, textul de lege criticat sa fie contrar
prevederilor art. 24 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata.
In determinarea constitutionalitatii dispozitiei legale atacate nu se poate
retine existenta unei similitudini intre procedura de verificare a
admisibilitatii recursului in anulare (cale de atac desfiintata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 58/2003) care, potrivit art. 330 din Codul de
procedura civila, se exercita de catre procurorul general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, fara citarea partilor, si procedura de
admitere in principiu, prevazuta de art. 308 alin. 4, deoarece recursul in
anulare constituia in intregime o cale extraordinara de atac, prin faptul ca nu
putea fi exercitat direct de parti, ci numai de procurorul general, exclusiv
pentru motive de nelegalitate a hotararii atacate, in vreme ce recursul
reglementat in prezent prin art. 299 - 316 din Codul de procedura civila este
numai partial cale extraordinara de atac, in pofida includerii reglementarii in
titlul V al Codului de procedura civila, denumit "Caile extraordinare de
atac".
In acest sens, asa cum deja s-a aratat, in ipoteza prevazuta de art. 304^1
din Codul de procedura civila instanta de recurs examineaza cauza sub toate
aspectele, iar in cazul motivelor de casare prevazute de art. 304 pct. 6 (daca
instanta a acordat mai mult decat s-a cerut, ori ceea ce nu s-a cerut), pct. 8
(cand instanta, interpretand gresit actul juridic dedus judecatii, a schimbat
natura ori intelesul lamurit si vadit neindoielnic al acestuia) si pct. 10
(cand instanta nu s-a pronuntat asupra unui mijloc de aparare sau asupra unei
dovezi administrate, care erau hotaratoare pentru dezlegarea pricinii),
instanta de recurs examineaza in mod inevitabil aspecte de fond ale cauzei.
Pe de alta parte, in cadrul procedurii de verificare de catre procurorul
general a cererilor de declarare a recursului in anulare exista posibilitatea
ca aceste cereri sa fie reexaminate fara nici o restrictie pana la implinirea
termenului in care se putea exercita cale de atac, in timp ce, in cazul
prevazut de art. 308 alin. 4 din Codul de procedura civila, hotararea de
anulare sau de respingere a recursului ca inadmisibil, pronuntata, fara citarea
partilor, in cadrul procedurii de admitere in principiu, devine irevocabila,
partea care a declarat recursul neavand nici o alta posibilitate de a obtine
indreptarea hotararii judecatoresti prin care i s-au incalcat drepturile.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 308 alin. 4
din Codul de procedura civila, modificate si completate prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/2003, exceptie ridicata, din oficiu, de catre
Curtea de Apel Bacau - Sectia civila in Dosarul nr. 4.030/2003, si constata ca
acest text de lege este neconstitutional in partea exprimata prin sintagma
"pronuntata fara citarea partilor".
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
OPINIE SEPARATA
In dezacord cu opinia majoritatii membrilor Curtii, consideram ca exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 308 alin. 4 din Codul de
procedura civila trebuia respinsa ca nefondata, intrucat aceste dispozitii nu
incalca dispozitiile constitutionale invocate.
In conditiile in care art. 308 din Codul de procedura civila, astfel cum a
fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, a introdus
filtrul recursurilor, prin instituirea examenului prealabil al admisibilitatii
acestora, dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate in prezentul
dosar isi au o deplina legitimitate constitutionala.
In nenumarate randuri, Curtea Constitutionala a evocat, in ceea ce priveste
normele de procedura, ca, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, republicata, acestea sunt stabilite "numai prin lege".
Totodata, art. 129 din Constitutie, republicata, prevede ca "Impotriva
hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita
caile de atac, in conditiile legii".
Aceste prevederi constitutionale dau expresie principiului consacrat si de
Curtea Europeana a Drepturilor Omului, care, de exemplu, in cauza
Hadjianastassiou contra Greciei, a stabilit ca "statele contractante se
bucura de o mare libertate in alegerea mijloacelor proprii care sa permita
sistemului judiciar sa respecte imperativele articolului 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului" (Hotararea din 16 decembrie 1992, seria A,
nr. 252).
In actuala redactare a Codului de procedura civila, recursul este o cale
extraordinara de atac care se exercita impotriva hotararilor date fara drept de
apel, a celor date in apel, precum si, in conditiile prevazute de lege,
impotriva hotararilor altor organe cu activitate jurisdictionala, a carei
solutionare intra in competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie, daca prin
lege nu se prevede altfel.
Aceasta regula, potrivit careia calea extraordinara de atac a recursului
este, in cea mai mare masura, de resortul instantei judiciare supreme, are un
puternic temei in noile dispozitii ale art. 126 alin. (3) din Constitutie,
potrivit carora "Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea
si aplicarea unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti
[...]".
In stransa legatura cu aceasta misiune a sa de a unifica jurisprudenta,
este evident ca se impunea instituirea unei modalitati de selectie a
recursurilor prin instituirea examenului de admisibilitate, cunoscut, de
altfel, si in alte sisteme de drept.
Pentru a face eficient acest sistem, in conditiile existentei unui extrem
de mare numar de recursuri introduse, textul care face obiectul deciziei
adoptate cu majoritate de voturi a prevazut ca "in cazul in care completul
este in unanimitate de acord ca recursul nu indeplineste cerintele de forma sau
ca motivele de recurs invocate si dezvoltarea lor nu se incadreaza in cele
prevazute de art. 304, anuleaza sau, dupa caz, respinge recursul printr-o
decizie motivata, pronuntata fara citarea partilor, care nu este supusa nici
unei cai de atac".
Din aceasta formulare rezulta clar ca formatia de trei judecatori competenta
sa analizeze admisibilitatea recursului nu are a se pronunta asupra drepturilor
subiective ale partii care a declarat recursul, ci numai asupra admisibilitatii
acestuia, deci asupra unei probleme care priveste exclusiv buna administrare a
justitiei, ca si in cazul judecarii recuzarii sau a stramutarii pricinilor. Or,
asa cum a stabilit in repetate randuri Curtea Europeana a Drepturilor Omului,
cea mai mare parte a drepturilor procedurale, prin natura lor, nu constituie in
sensul Conventiei "drepturi civile" si, deci, nu intra in campul de
aplicare al art. 6 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. In acest sens, sunt citate ca exemple: refuzul
autorizarii introducerii apelului pronuntat de o curte suprema - Cazul Helmers
contra Suediei, Decizia din 9 mai 1989; examinarea cererii de revizuire a unui
proces civil - Decizia din 8 octombrie 1976, Cererea nr. 6.916/75 contra
Elvetiei (citate in Code de la Convention Europeenne des droits de l'homme,
commente et annote par J. L. Charrier, Litec, 2000, p. 99).
Totodata, legiuitorul a ingradit posibilitatea completului de trei
judecatori de a dispune, fara citarea partilor, respingerea recursului de o
tripla conditionare: a unanimitatii, a constatarii ca cerintele de forma sau ca
motivele de recurs invocate si dezvoltarea lor nu se incadreaza in cele
prevazute de art. 304, precum si a motivarii deciziei. Aceste conditii exclud,
in opinia pe care o sustinem, orice posibilitate de respingere discretionara a
recursurilor pentru inadmisibilitate.
Faptul ca partile nu sunt citate nu reprezinta o incalcare a dispozitiilor
art. 21 alin. (3) si a celor ale art. 24 din Constitutie, republicata, privind
dreptul la un proces echitabil si, respectiv, dreptul la aparare, intrucat procedura
speciala la care se refera textul criticat nu se ocupa de fondul cauzelor, de
drepturile civile, cum cere art. 6 din Conventie, ci numai de aspectele de
ordin pur legal, a caror examinare nu face cu nimic necesara o dezbatere, cu
citarea partilor.
In legatura cu invocarea in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate
si in decizia la care ne referim a incalcarii dreptului la un proces echitabil,
este suficient sa mentionam ca prin mai multe decizii Curtea de la Strasbourg a
stabilit ca "articolul 6 al Conventiei nu interzice statelor contractante
sa edicteze reguli care sa permita accesul justitiabililor la o instanta de
recurs, daca aceste reguli au ca scop asigurarea unei bune administrari a
justitiei". Totodata, CEDO a precizat ca "Reglementarea privind
sesizarea unei instante de recurs asigura o buna administrare a
justitiei". (A se vedea: Hotararea pronuntata de CEDO in cauza "SA
Imeuble Groupe Kosser contra Frantei" - Dosar nr. 38.748/1997; Comisia
25.2.1997, cauza Rebai s.a. contra Frantei, Dosar nr. 26.561/1995.)
De asemenea, apreciem ca nu poate fi vorba in cauza de incalcarea dreptului
la aparare al recurentului (singurul care ar putea fi lezat), de vreme ce
completul de trei judecatori nu examineaza decat admisibilitatea recursului
introdus de acesta, exclusiv prin prisma respectarii legii cu privire la
cerintele de forma si la motivele de recurs invocate de el insusi.
Consideram ca din punct de vedere al controlului de constitutionalitate
exercitat de Curte, referirile pe care decizia le face cu privire la
necorelarea dispozitiilor art. 308 alin. 4 din Codul de procedura civila cu
alte texte din acelasi cod (art. 287, 133 etc.) nu au nici o relevanta.
Existenta unor eventuale necorelari legislative nu intra sub incidenta contenciosului
constitutional, fiind de resortul exclusiv al autoritatii legiuitoare.
Presedinte,
Nicolae Popa
Judecator,
Constantin Doldur
Judecator,
Petre Ninosu