DECIZIE Nr. 2
din 23 ianuarie 2009
privind stabilirea
sistemului de credite de educatie medicala continua pe baza caruia se evalueaza
activitatea de perfectionare profesionala a medicilor, a criteriilor si a
normelor de creditare a formelor de educatie medicala continua, precum si a
normei si criteriilor de acreditare a furnizorilor de educatie medicala
continua
ACT EMIS DE:
COLEGIUL MEDICILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 30 martie 2009
In temeiul art. 406, 414 şi 431 din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii,
Consiliul naţional al
Colegiului Medicilor din România decide:
Art. 1. - Educaţia medicală
continuă, denumită în continuare EMC, reprezintă totalitatea
activităţilor planificate de pregătire teoretică şi practică desfăşurate de
medici în vederea dobândirii sau îmbunătăţirii nivelului de cunoştinţe,
abilităţi şi atitudini profesionale, în scopul creşterii calităţii actului
medical şi a nivelului de performanţă în domeniul respectiv, în beneficiul
asistenţei medicale a pacientului.
Art. 2. - Managementul activităţilor de EMC este
realizat de Colegiul Medicilor din România prin Programul naţional de educaţie medicală continuă, în
conformitate cu procedurile prevăzute în prezenta decizie, cu directivele şi
recomandările Comunităţii Europene (CE) sau cu înţelegerile şi recunoaşterile
mutuale ale creditelor, stabilite cu Uniunea Europeană a Medicilor
Specialişti/Consiliul European de Acreditare a Educaţiei Medicale Continue
(UEMS/EACCME), precum şi cu alte autorităţi ori organisme profesionale medicale
europene şi naţionale implicate, prin natura funcţionării lor, în activităţile
de educaţie sau dezvoltare profesională continuă a medicilor.
Art. 3. - (1) Activităţile de EMC sunt cuantificate
prin unităţi de creditare, denumite credite EMC.
(2) Creditele EMC se acordă prin raportare la orele
efective petrecute în activitatea de EMC. Pentru o oră efectivă de activitate
de EMC se acordă cel mult un credit EMC. Pentru o zi de activitate efectivă se
acordă maximum 6 credite EMC. Echivalenţa cu sistemele de creditare anterioară
este: un credit EMC este egal cu o oră de EMC.
(3) Creditele obţinute de
medici în urma participării la activităţile de EMC contribuie la alcătuirea
punctajului profesional al medicului.
(4) Evaluarea punctajului profesional al medicului se
face periodic, la un interval calculat calendaristic de 5 ani.
(5) Prin excepţie, pentru medicii care au împlinit
vârsta legală de pensionare prevăzută de lege, procedura evaluării se face şi
anual, în baza cererii de prelungire a activităţii.
Art. 4. - (1) Numărul minim de credite EMC pe care un
medic trebuie să le acumuleze în vederea evaluării profesionale periodice este
200, pe parcursul a 5 ani, stabilite la data evaluării, sau 40, anual, în cazul
medicilor pensionari care solicită avizul anual pentru prelungirea activităţii.
(2) Participarea la
activităţile de EMC trebuie să fie preponderent în domeniul de specialitate. Se
admite ca maximum o treime din punctajul minim să fie reprezentată de activităţi
educaţionale din alte domenii medicale decât specialitatea de bază.
(3) In mod obligatoriu, cel
puţin o treime din creditele EMC necesare trebuie să fie reprezentată de
participări la cursuri.
Art. 5. - (1) Fiecare membru al Colegiului Medicilor din
România are obligaţia de a participa la programul de EMC şi de a cumula cel
puţin numărul de credite EMC stabilit.
(2) In cazul în care nu realizează numărul minim de
credite EMC în termenul prevăzut la art. 3 alin. (4), dreptul de liberă
practică al medicului se suspendă, conform legii, până la realizarea numărului
de credite respectiv.
Art. 6. - (1) Membrii Colegiului Medicilor din România
au obligaţia de a ţine evidenţa propriului punctaj profesional.
(2) Colegiul Medicilor din România, prin structurile de
specialitate ale colegiilor teritoriale, face calcularea, evaluarea şi verificarea respectării obligaţiilor
impuse de art. 4 şi 5, în următoarele situaţii:
a) la avizarea anuală;
b) cu ocazia judecării abaterilor disciplinare;
c) după împlinirea vârstei de
pensionare, dacă se solicită avizul anual pentru prelungirea activităţii;
d) la cerere, conform prevederilor legale care impun
calcul de punctaj pentru participare la concursuri şi examene;
e) la transferul dintr-un colegiu teritorial în altul;
f) ori de câte ori consiliul
judeţean al colegiului teritorial consideră necesar.
Art. 7. -Acreditarea furnizorilor şi creditarea
formelor de EMC organizate de aceştia se fac de către Colegiul Medicilor din
România la nivel naţional.
Art. 8. - (1) Criteriile şi normele de creditare a
formelor de EMC şi norma şi criteriile de acreditare a furnizorilor de EMC vor
constitui baza de elaborare şi aplicare a Programului naţional de educaţie
medicală continuă al Colegiului Medicilor din România şi sunt prevăzute în anexele
nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezenta decizie.
(2) Cererea-tip de creditare a
formelor de EMC, cererea-tip de acreditare a furnizorilor de EMC, precum şi
fişa publicaţiei pentru înscrierea furnizorului în Nomenclatorul publicaţiilor
medicale agreate de Colegiul Medicilor din România sunt prevăzute în anexele
nr. 3, 4 şi 5, care fac parte integrantă din prezenta decizie.
(3) Modelul-tip de prezentare a
unui program (curs) de formare profesională continuă creditabil ca EMC este
prevăzut în anexa nr. 6, care face parte integrantă din prezenta decizie.
(4) Modelul-tip de certificat
de absolvire şi modelul-tip de certificat de participare sunt prevăzute în
anexele nr. 7 şi 8, care fac parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 9. - Colegiul Medicilor din România ţine evidenţa
formelor de EMC creditate şi publică un raport anual al
acestora.
Art. 10. - Colegiul Medicilor din România va evidenţia
activitatea deosebit de bună a furnizorilor în dezvoltarea EMC prin acordarea
unor premii anuale de excelenţă.
Art. 11. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Colegiului Medicilor din România,
Vasile Astărăstoae
ANEXA Nr. 1
CRITERIILE ŞI NORMELE
de creditare a formelor de educaţie medicală
continuă
Art. 1. - Colegiul Medicilor din România creditează ca
forme de educaţie medicală continuă, denumite în continuare forme de EMC, formele de învăţământ
postuniversitar medical uman, formele de educaţie medicală permanentă, precum
şi manifestări şi activităţi cu caracter ştiinţific.
Art. 2. - Formele de învăţământ postuniversitar medical uman cuprind:
a) forme de EMC propriu-zise, reprezentate de cursurile
de învăţământ postuniversitar şi de cursurile de învăţământ postuniversitar la
distanţă;
b) alte forme de învăţământ postuniversitar, creditate
ca titluri şi calificări profesionale ce se adaugă la creditarea EMC pentru calculul punctajului medicului,
reprezentate de: rezidenţiat, specializarea în domeniul unei alte specialităţi
decât cea de bază, dobândirea de atestate de studii complementare, masterat şi
doctorat.
Art. 3. - Formele de educaţie
medicală permanentă sunt reprezentate de cursurile de educaţie permanentă sau
formare continuă medicale, ateliere de formare profesională continuă şi stagii
practice de perfecţionare profesională sau de adaptare ori readaptare
profesională.
Art. 4. - Manifestările şi
activităţile cu caracter ştiinţific creditate de Colegiul Medicilor din România
cuprind:
a) manifestări ştiinţifice,
reprezentate de congrese, conferinţe, simpozioane, mese rotunde, ateliere de
lucru, sesiuni ştiinţifice;
b) publicarea de materiale
ştiinţifice medicale, respectiv articole, în reviste medicale, capitole de
carte, cărţi, monografii, tratate, manuale, editare de carte medicală.
Art. 5. - Criteriile generale de creditare a cursurilor
şi manifestărilor ştiinţifice sunt:
a) prezenţa pe toată durata de
desfăşurare a programului de EMC este obligatorie; nerespectarea acestui
criteriu conduce la neacordarea creditelor persoanei respective;
b) numărul maxim de credite EMC
acordate pentru un program este 60;
c) durata maximă a unei singure prelegeri este de două
ore. Durata discuţiilor nu poate depăşi un sfert din durata sesiunii şi este
necesară o pauză de minimum 15 minute la fiecare două ore de program;
d) cursurile postuniversitare
din cadrul unei manifestări ştiinţifice se pot credita separat numai dacă nu se
suprapun cu programul manifestării şi dacă sunt organizate cu avizul sau în
colaborare cu furnizori acreditaţi de Colegiul Medicilor din România pentru
organizarea de cursuri, în limita a 6 ore de program creditat pe zi;
e) simpozioanele sau alte
manifestări informale, satelite ale unor manifestări ştiinţifice majore, nu se
creditează separat, suplimentar faţă de programul de bază, desfăşurat între
momentele de deschidere şi închidere stabilite de furnizor;
f) sesiunile paralele de
comunicări se creditează o singură dată, la nivelul duratei maxime efective, un
participant neputând fi în acelaşi timp prezent în două locuri;
g) numărul de credite acordate
pentru orice formă de EMC va fi exprimat în numere întregi, rotunjirea făcându-se la 50 de sutimi;
h) nu pot fi introduse în calcul creditările obţinute
pentru participarea la mai multe programe de EMC desfăşurate în aceeaşi
perioadă de timp.
Art. 6. - (1) Orice formă de EMC se creditează în baza
cererii-tip de creditare, prevăzută în anexa nr. 3 la decizie, completată de
furnizorul de EMC, însoţită de programul detaliat pe ore al cursului sau al
manifestării ştiinţifice.
(2) Cererea de creditare a manifestărilor naţionale se
depune la Colegiul Medicilor din România, iar cererea de creditare a
manifestărilor locale sau regionale, la colegiile teritoriale, cu cel puţin 30
de zile înaintea începerii programului.
(3) Pentru cursurile de formare profesională continuă,
alături de cererea menţionată la alin. (2) se vor anexa şi o prezentare
succintă a programului de formare profesională continuă, elaborată în
conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 6 la decizie, precum şi CV-urile
şi copiile atestatelor dobândite de formatorii ce susţin programul în cauză.
Pentru programele de învăţământ postuniversitar, precum şi pentru cadrele
didactice autohtone, procedura de mai sus este acoperită de girul instituţiei
de învăţământ superior medical ce avizează organizarea programului. In cazul în
care programele se organizează cu cadre didactice din afara României, sunt
necesare CV-urile şi documentele de atestare a calificării didactice.
(4) După terminarea programului
de EMC, indiferent de forma sa, organizatorii au obligaţia de a trimite
Colegiului Medicilor din România, respectiv colegiilor teritoriale lista
participanţilor, atât în formă tipărită, cât şi în format electronic, care trebuie să cuprindă următoarele rubrici: numele şi prenumele, codul numeric personal,
specialitatea, gradul profesional şi locul de muncă. Furnizorul are de asemenea
obligaţia de a trimite un raport asupra desfăşurării evenimentului educaţional
şi al evaluărilor precizate în anexa nr. 6 la decizie.
Art. 7. - Creditarea cursurilor de învăţământ
postuniversitar şi de educaţie permanentă se face în funcţie de următoarele criterii:
a) durata efectivă a programului;
b) existenţa unui stagiu practic asociat programului;
c) existenţa unei structurări a programului de EMC
specifice principiilor formării profesionale a adultului (conform anexei nr. 6
la decizie).
Art. 8. - Normele de creditare
pentru formele precizate la art. 2 lit. a) şi art. 3:
a) creditarea pregătirii teoretice se face în funcţie
de numărul de ore efective, incluzând şi demonstraţiile practice făcute de
cadrul didactic sau formator;
b) metodele de dinamică de grup, de tip Balint, se
creditează cu 75% din durata efectivă;
c) cursurile ce demonstrează
existenţa unui stagiu practic asociat se creditează cu 125% faţă de durata efectivă
a cursului teoretic;
d) programele care conţin peste
75% activitate practică se creditează în funcţie de orele efective de
activitate;
e) cadrele didactice, precum şi
formatorii atestaţi care ţin cursuri creditate de Colegiul Medicilor din
România vor fi creditaţi cu numărul de ore efective prestate de fiecare
înmulţit cu 2;
f) pentru activitatea
coordonatorilor de stagii practice de instruire care nu sunt cadre didactice,
de stagii programate şi organizate pentru studenţi în medicină, stagiari, rezidenţi
sau medici, inclusiv pentru programele de pregătire extrauniversitară în
vederea obţinerii de atestate de studii complementare şi stagiile de readaptare
profesională în cazul întreruperii activităţii mai mult de 5 ani, se acordă un
număr de 40 de credite EMC pe an, în baza unei dovezi de activitate de cel
puţin două luni pe an;
g) participarea la cursuri şi
stagii practice în străinătate, creditate de o societate sau de un organism
profesional european, american ori internaţional, este creditată cu numărul de
credite europene (sau internaţionale) conferite de organismul european
(internaţional);
h) participarea la un curs în străinătate care nu are
creditare internaţională înscrisă pe certificatul de absolvire se creditează cu
de 6 ori numărul zilelor de curs, maximum 60 de credite pe curs;
i) stagiile practice şi schimburile de experienţă
efectuate în străinătate care nu au creditare internaţională nu se creditează.
Art. 9. - Creditarea cursurilor de EMC la distanţă,
denumite în continuare EMCD, se face pentru următoarele tipuri de programe:
a) programe de EMCD prin poştă, caracterizate prin
punerea în posesia cursantului a suportului educaţional în formă tipărită, de
CD sau e-mail personalizat, suport ce asigură integral baza pentru procesul de
autoînvăţare, cu asigurarea evaluării finale prin testare în sesiune directă,
faţă în faţă, prin chestionar tipărit trimis prin poştă ori prin internet, în
situaţia revistelor în format electronic;
b) programe de EMCD prin
internet, on-line, interactive fie prin suportul informaţional oferit, cu
link-uri şi portaluri specifice, fie prin consultanţă cu tutori de program
acreditaţi, cu asigurarea unei testări finale securizate, tot prin acces
on-line personalizat sau testare scrisă în sală.
Art. 10. - Criteriile de creditare a EMCD sunt:
a) durata parcurgerii
programului şi a învăţării efective a acestuia în scopul atingerii obiectivelor
de învăţare, care se apreciază prin testare pe lot-pilot organizată de
furnizor, în limitele a cel mult 18 ore pe program;
b) pentru articole de revistă se admit 5-8 pagini
tipărite, cu cel mult două figuri sau tabele incluse pe pagină, corespunzătoare
a două ore efective de asimilare;
c) testul de evaluare pentru EMCD prin articole de
revistă va conţine minimum 10 întrebări, cu prag de promovare de răspuns corect
la minimum 75% din întrebări;
d) pentru programe pe internet
se consideră 3-5 pagini web de 2.000 de caractere pe pagină şi cu trimitere la
maximum două figuri sau tabele, corespunzătoare unei ore de învăţare efectivă, respectiv
un credit de EMC;
e) testul de evaluare pentru programe de EMCD prin
internet va permite un acces pentru maximum două
încercări, va conţine un număr minim de 10 întrebări pentru fiecare 6 ore
efective, cu un prag de promovare de răspuns corect la minimum 75% din
întrebări.
Art. 11. - Normele de creditare stabilite pentru EMCD:
a) pentru EMCD prin articole de
revistă se acordă maximum două credite EMC pe număr;
b) programele de EMCD prin internet se creditează în
funcţie de durata apreciată de învăţare efectivă, maximum 18 ore pe program,
corespunzătoare a 18 credite EMC;
c) intervalul minim acceptat
între două participări la programe de EMCD este de 30 de zile; în cazul
participării în aceeaşi perioadă la două programe de EMCD prin internet, se iau
în calcul creditele acordate pentru un singur program, cel cu mai multe
credite;
d) participarea la cursuri de
EMCD organizate şi creditate de o universitate sau de un organism profesional
european ori internaţional este creditată cu numărul de credite europene sau
internaţionale conferite de organismul respectiv;
e) coordonatorii, autorii şi tutorii de programe de
EMCD vor fi creditaţi fiecare cu de 3 ori numărul de credite acordat
programului respectiv.
Art. 12. - (1) Solicitarea creditării pentru EMCD se
face de către furnizorul de EMCD numai la Colegiul Medicilor din România,
utilizându-se aceeaşi cerere-tip de creditare prevăzută în anexa nr. 3 la
decizie, formulată şi depusă cu cel puţin 60 de zile înaintea începerii
programului.
(2) Cererea va fi însoţită de un dosar tehnic şi
pedagogic al programului educaţional care să cuprindă:
a) elemente de demonstrare,
respectiv: modul de funcţionare globală a programului, existenţa unui server
dedicat procesului EMC on-line, a unui soft de gestiune pentru conţinutul de
material ştiinţific, a unui soft proprietar sau adaptat pentru evidenţa
utilizatorilor, o echipă tehnică de producţie alcătuită din medici şi
informaticieni, o schemă cu structura bazelor de date şi utilizatori, precum şi
o modalitate concretă în care întregul proces să poată fi auditat, cu păstrarea
logurilor de accesare şi compararea cu intrările din baza de date;
b) un proiect sau program de
management al cursului, conţinând referiri la: identificarea şi analiza
cerinţelor, studiu de fiabilitate, obiective educaţionale, strategie de
implementare, analiza resurselor, evaluarea cunoştinţelor, evaluarea
proiectului.
(3) Organizatorii au obligaţia
să trimită, după terminarea programului respectiv, lista participanţilor,
incluzând codul numeric personal al medicului, în format electronic.
Art. 13. - Creditarea manifestărilor ştiinţifice se
face în funcţie de criteriile legate de:
a) nivelul de desfăşurare a
manifestării: local/regional, naţional (sau internaţional);
b) durata efectivă a programului ştiinţific.
Art. 14. - Normele de creditare pentru manifestările
ştiinţifice:
a) manifestările
locale/regionale vor primi un număr de credite EMC egal cu 75% din durata
efectivă;
b) manifestările naţionale vor primi un număr de
credite egal cu durata efectivă; un furnizor nu poate organiza decât cel mult
două asemenea manifestări creditabile naţional pe an. Manifestările organizate
de furnizori locali sau regionali nu pot fi considerate ca fiind naţionale şi
creditate ca atare;
c) pentru conferenţiere la o manifestare ştiinţifică se
acordă de două ori numărul de credite corespunzător manifestării;
d) pentru participarea cu una
până la maximum 3 lucrări, postere sau comunicări orale se adaugă, pentru
primul autor, jumătate din numărul de credite corespunzător manifestării pentru
fiecare lucrare şi un sfert din numărul de credite pentru fiecare lucrare pentru coautor;
e) participarea la manifestări ştiinţifice
internaţionale creditate de o societate sau de un organism profesional
european, american ori internaţional este creditată de Colegiul Medicilor din
România cu un număr de credite egal cu numărul de credite europene ori
internaţionale conferite de organismul european sau internaţional;
f) participarea la o conferinţă sau la un congres în
străinătate care nu are creditare internaţională înscrisă pe certificatul de
participare se creditează cu 6 credite pentru fiecare zi de manifestare, fără a
putea depăşi 18 credite pe manifestare.
Art. 15. - (1) Invitaţiile de participare la
manifestările ştiinţifice vor avea antetul organizatorilor şi semnătura
reprezentanţilor acestuia. Ele vor conţine denumirea formei de EMC şi cel puţin
un sumar al programului acesteia.
(2) Invitaţia poate conţine denumirea sponsorului, dar
nu antetul sau semnătura acestuia.
Art. 16. - (1) Programul va preciza în mod clar
organizatorii şi sponsorii şi va conţine toate detaliile de desfăşurare: ora,
locul, numele şi titlul ştiinţific sau profesional ale vorbitorilor, titlul
exact al comunicării ori conferinţei. Se vor da date exacte privind manifestările-satelit,
dacă acestea există.
(2) Titlul comunicării sau al conferinţei nu va conţine
denumiri comerciale ale produselor medicamentoase, ci numai denumirea comună
internaţională (DCI).
(3) Programul va menţiona numărul de credite EMC
acordate de Colegiul Medicilor din România. El poate conţine reclame ale
sponsorilor.
Art. 17. - (1) Este interzisă
deschiderea sau închiderea formei de EMC de către reprezentanţii sponsorului.
Acesta poate face doar anunţuri legate de organizarea neştiinţifică, cum ar fi
organizarea meselor festive, transportului sau a altor festivităţi.
(2) Incălcarea regulilor prevăzute la alin. (1)
determină sancţionarea organizatorului sau a furnizorului.
Art. 18. - (1) In timpul desfăşurării formelor de EMC
este interzisă folosirea exclusivă a denumirii comerciale a produselor
medicamentoase. Aceasta trebuie să fie dublată întotdeauna de DCI.
(2) Sunt permise afişarea în sală de panouri
publicitare ale sponsorului, precum şi distribuirea de materiale promoţionale
participanţilor.
Art. 19. - Creditarea publicaţiilor medicale se face
numai pentru revistele incluse în Nomenclatorul publicaţiilor medicale agreate
de Colegiul Medicilor din România.
Art. 20. - Se acordă credite numai pentru cărţile,
manualele sau tratatele medicale publicate de editurile cuprinse în Lista
editurilor acreditate de Colegiul Medicilor din România; se va solicita
editurilor care publică exclusiv sau inclusiv carte medicală să se acrediteze
la Colegiul Medicilor din România ca furnizor de EMC.
Art. 21. - Criteriile de includere a publicaţiilor
medicale/editurilor în Nomenclatorul publicaţiilor medicale agreate de Colegiul
Medicilor din România, respectiv în Lista editurilor acreditate de Colegiul
Medicilor din România sunt următoarele:
a) periodicitatea apariţiei;
pentru reviste, demonstrarea editării a cel puţin 4 numere pe an;
b) obligativitatea înscrierii
în publicaţie a ISSN sau ISBN;
c) acreditarea Consiliului Naţional al Cercetării
Ştiinţifice din Invăţământul Superior (CNCSIS) asigură din oficiu acceptarea de către Colegiul Medicilor din
România a publicaţiei;
d) conţinut ştiinţific medical
obligatoriu;
e) să asigure în structura lor articole originale,
editoriale sau recenzii, eventual prezentări de cazuri, traduceri, articole
generale privind politica sanitară;
f) adresabilitatea medicală:
generală sau pe specialităţi, inclusiv medicină de
familie;
g) să aibă girul ştiinţific al unei societăţi
ştiinţifice, universităţi de medicină etc;
h) consiliul editorial sau colectivul redacţional să
includă şi cadre universitare cu rol de predare.
Art. 22. -Inscrierea în Nomenclatorul publicaţiilor
medicale agreate de Colegiul Medicilor din România şi în Lista editurilor
acreditate de Colegiul Medicilor din România se face în baza unei cereri-tip
prevăzute în anexa nr. 4 la decizie, la care se anexează, după completare, fişa
publicaţiei, prevăzută în anexa nr. 5 la decizie.
Art. 23. - Normele de creditare stabilite pentru
publicaţiile medicale sunt:
a) articole ştiinţifice în reviste de specialitate
catalogate ISI - 200 de credite/articol;
b) articole ştiinţifice în
reviste de specialitate internaţionale sau româneşti Med-Line - 80 de
credite/articol;
c) articole ştiinţifice în
reviste de specialitate clasificate CNCSIS grupa A - 200 de credite/articol,
grupa B - 80 de credite/articol, grupa C - 25 de credite/articol;
d) articole în reviste medicale electronice - 20 de
credite/articol;
e) articole ştiinţifice în alte
reviste medicale sau de jurnalistică medicală acreditate de Colegiul Medicilor
din România - 15 credite/articol;
f) clasificarea CNCSIS a
publicaţiilor respective se menţionează în Nomenclatorul publicaţiilor medicale
acreditate de Colegiul Medicilor din România;
g) capitole de cărţi în tratate
de medicină - 100 de credite/capitol sub 100 de pagini şi 150 de
credite/capitol de peste 100 pagini, ca unic autor;
h) carte sau monografie medicală - 200 de credite/carte, ca unic autor;
i) traduceri de carte medicală - 50 de credite/carte,
ca unic traducător;
j) existenţa a 2 sau mai mulţi autori pentru un capitol
ori o carte publicată duce la împărţirea procentuală a creditelor acordate la
numărul de autori menţionaţi pentru capitolul sau cartea respectivă; primul
autor sau, după caz, autorul corespondent primeşte 125% din punctajul
celorlalţi autori;
k) editor de carte medicală - 150 de credite;
redactor-şef de revistă medicală - 40 de credite/an;
l) un articol publicat în mai
multe reviste se punctează o singură dată, la nivelul cel mai ridicat;
m) publicarea de rezumate ale unor comunicări
prezentate la manifestări ştiinţifice nu se creditează suplimentar faţă de
lucrarea comunicată;
n) comunicarea studiilor de
farmacovigilenţă confirmate şi comunicate de Agenţia Naţională a Medicamentului
- 10 credite/comunicare;
o) pentru abonamente la reviste medicale: la revistele
naţionale cuprinse în Nomenclatorul publicaţiilor medicale agreate de Colegiul
Medicilor din România se acordă 5 credite/abonament anual, iar la reviste din
străinătate, indexate Med-Line - 10 credite/abonament anual;
p) pentru abonamentele la revistele medicale din
străinătate editate şi traduse parţial sau total în România, creditarea se face
ca la revistele naţionale. Pentru publicarea de articole în aceste reviste, se
calculează credite ca pentru revistele din străinătate doar la cele cu
traducere integrală, care sunt editate şi recenzate de editura-mamă.
Art. 24. - (1) Certificarea formelor
de EMC creditate se face de către colegiile teritoriale, în funcţie de locul de
desfăşurare a formei de EMC, ca organizator sau coorganizator alături de
furnizorul ori furnizorii de EMC acreditat/acreditaţi şi implicat/implicaţi,
purtând obligatoriu ştampila colegiului medicilor şi a furnizorului principal,
după caz, precum şi semnătura preşedintelui sau a vicepreşedintelui
departamentului profesional-ştiinţific alături de cea a coordonatorului sau a
responsabilului de program.
(2) Pentru programele de EMC
naţionale, ca şi pentru cursuri, certificarea nu se face de către colegiile
medicilor teritoriale, ci direct de către furnizorul de EMC implicat.
(3) In cazul formelor de EMC
naţionale multicentrice, interregionale/interjudeţene sau itinerante, este
necesară/ necesar informarea ori parteneriatul cu colegiul medicilor teritorial
pe raza căruia este organizat evenimentul.
(4) In cazul formelor de EMC care nu au caracter
naţional, este obligatoriu avizul sau parteneriatul colegiului medicilor
teritorial.
(5) Certificarea programelor de
EMCD se va face prin certificate tipărite sau imprimate în original;
certificarea se va putea face on-line numai după introducerea în România a unor
reglementări legale în acest sens.
(6) Acelaşi regim se aplică şi certificatelor on-line
eliberate în străinătate, dacă nu au o recunoaştere formală a unor autorităţi
profesionale naţionale din ţara respectivă.
Art. 25. - Certificarea se face contra unei taxe
echivalente în lei de minimum 50 şi maximum 100 euro pentru fiecare manifestare
creditată, stabilită de colegiile teritoriale, şi, respectiv, contra unei taxe
echivalente în lei de 1,5 euro pentru fiecare certificat eliberat unui
participant, în cazul în care tipărirea se face de către colegiile medicilor.
Art. 26. - (1) Certificarea se
face pe certificate-tip, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 7 şi 8 la
decizie.
(2) Pentru cursurile creditate se eliberează un
certificat de absolvire conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la decizie.
Acesta va menţiona promovarea probei de evaluare finale stabilite de
organizator. Instituţiile de învăţământ superior vor elibera propriul model de certificat de absolvire, aprobat de
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(3) Pentru manifestări ştiinţifice se eliberează un
certificat de participare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la
decizie, cu inscripţionarea inclusiv a siglei colegiului alături de numărul de
credite EMC acordate.
Art. 27. - (1) Până în momentul dării în folosinţă a
sistemului informatizat de realizare a bazei de date, numărul de înregistrare a
certificatului va fi cel din lista de cursanţi sau participanţi ce va fi
transmisă la Colegiul Medicilor din România la terminarea programului, cu
excepţia instituţiilor de învăţământ superior, a Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi a Şcolii Naţionale de Sănătate
Publică şi Management Sanitar, care au un regim propriu de certificare şi
înregistrare şi care trimit listele la Colegiul Medicilor din România, însoţite
şi de numărul certificatului eliberat.
(2) După implementarea sistemului informatic la nivelul
colegiilor teritoriale, la nivelul Colegiului Medicilor din România se va
constitui un registru electronic de evidenţă a datelor de participare la
formele de EMC, iar numerele de înregistrare vor fi unice, oferite în momentul
creditării formei respective de EMC de către Colegiul Medicilor din România.
Art. 28. - Comisiile şi departamentele
profesional-ştiinţifice şi de învăţământ ale Colegiului Medicilor din România
la nivel naţional şi/sau teritorial vor inspecta evenimentele de EMC creditate
de Colegiul Medicilor din România în vederea evaluării îndeplinirii normelor şi
criteriilor prevăzute în decizie. Aceste evaluări vor putea fi utilizate în
vederea consilierii şi/sau retragerii creditării evenimentului. In cazuri grave
sau repetate se va retrage acreditarea furnizorului de EMC respectiv.
Art. 29. - Calcularea punctajului pentru evaluarea
profesională a medicilor se face prin totalizarea creditelor EMC obţinute
pentru formele de EMC prezentate, la care se adaugă, dacă au fost obţinute în
intervalul de 5 ani calculat, o singură dată, credite pentru titluri
profesionale, după cum urmează:
a) obţinerea titlului de medic rezident confirmat de
Ministerul Sănătăţii, prin promovarea concursului de rezidenţiat - 50 de
credite EMC;
b) obţinerea titlului de medic specialist, inclusiv
dobândirea unei alte specialităţi - 200 de credite EMC;
c) obţinerea unui atestat de studii complementare - 75
de credite EMC;
d) obţinerea titlului de medic primar, inclusiv a doua specialitate - 250 de credite EMC;
e) obţinerea titlului de doctor în medicină - 300 de
credite EMC;
f) obţinerea titlului de maşter- 150 de credite EMC
pentru maşterele avizate de Colegiul Medicilor din România şi publicate pe
site-ul colegiului; creditarea masteratelor organizate începând cu anul 2007 se
va face numai în baza acreditării de către Agenţia Română de Asigurare a
Calităţii în Invăţământul Superior;
g) obţinerea titlului de
formator acreditat de Ministerul Sănătăţii - 75 de
credite EMC;
h) obţinerea titlului de formator de formatori,
acreditat de Ministerul Sănătăţii - 100 de credite EMC;
i) statutul de cadru didactic universitar, şef de
lucrări, conferenţiar sau profesor, inclusiv profesor asociat ori corespondent
(îndrumător de doctorat sau asociat), cu activitate confirmată de instituţia
universitară - 40 de credite EMC pe an.
ANEXA Nr. 2
NORMA ŞI CRITERIILE
de acreditare a furnizorilor de educaţie medicală
continuă
Art. 1. - Furnizorul de educaţie medicală continuă,
denumit în continuare furnizor de EMC, este o instituţie sau o organizaţie cu specific educaţional medical
ce asigură managementul formelor de educaţie medicală continuă.
Art. 2. - (1) Tipurile de furnizori de EMC acreditaţi
de Colegiul Medicilor din România sunt:
a) furnizorii de învăţământ postuniversitar,
reprezentaţi de instituţii de învăţământ superior medical, respectiv de
universităţi sau facultăţi de medicină legal acreditate;
b) furnizorii de educaţie permanentă sau formare
continuă, reprezentaţi de instituţiile de învăţământ superior medical
menţionate la lit. a), de instituţii cu rol de învăţământ, de colegiile
teritoriale, ce pot asigura managementul unui program de formare continuă
medicală, precum şi de alte organizaţii recunoscute de Colegiul Medicilor din
România, în colaborare cu instituţiile de mai sus;
c) furnizorii de EMC la distanţă, reprezentaţi de
instituţiile de învăţământ superior medical menţionate la lit. a) şi de alte
centre cu rol de formare la distanţă, numai în colaborare cu o universitate sau
facultate de medicină acreditată;
d) furnizorii de manifestări ştiinţifice, reprezentaţi
de colegiile medicilor, societăţile şi asociaţiile medicale profesionale,
instituţiile de învăţământ superior medical menţionate la lit. a), Ministerul
Sănătăţii, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Academia de Ştiinţe
Medicale, institutele de cercetări medicale, direcţiile/autorităţile de
sănătate publică, precum şi alţi furnizori de EMC acreditaţi de Colegiul
Medicilor din România;
e) editurile de carte medicală
recunoscute de Colegiul Medicilor din România.
(2) Procesul de acreditare a editurilor de carte
medicală de către Colegiul Medicilor din România a început la data de 1
ianuarie 2007.
Art. 3. - In vederea acreditării de către Colegiul
Medicilor din România ca furnizori de EMC, instituţiile sau organizaţiile ce au
prevăzut în statutul lor un astfel de rol trebuie să depună un dosar de
acreditare care să cuprindă o cerere-tip, prevăzută în anexa nr. 4 la decizie,
hotărârea judecătorească de înfiinţare, actul constitutiv, statutul sau
regulamentul de funcţionare, dacă există, ori actul normativ prin care au fost
înfiinţate.
Art. 4. - Toţi furnizorii de EMC se reacreditează
anual.
Art. 5. - (1) Taxa pentru acreditare ca furnizor de EMC reprezintă echivalentul în lei a 300 euro pentru acreditarea
iniţială şi a 100 euro pentru reacreditarea anuală.
(2) Pentru furnizorii de EMC care au filiale
teritoriale şi recunosc funcţionarea teritorială autonomă a acestora, se
percepe o taxă suplimentară egală cu jumătate din valorile menţionate la alin.
(1), pentru fiecare filială acreditată.
Art. 6. - Criteriile de acreditare ca furnizor de EMC
sunt următoarele:
a) să aibă statut de persoană juridică, cu excepţia
filialelor fără personalitate juridică, pentru care girează furnizorul de EMC
de care depind;
b) să fie o instituţie sau organizaţie medicală cu rol,
funcţii şi atribuţii prevăzute în statut, fie de învăţământ ori de educaţie
permanentă în domeniul medical, pentru formele de educaţie medicală formală, fie
profesional-ştiinţifice medicale, pentru formele de educaţie medicală informală;
c) fac excepţie de la prevederile lit. b) instituţiile
universitare şi de formare continuă nemedicale legal acreditate, editurile şi
organizaţiile sau firmele ce acordă servicii educaţionale tradiţionale ori la
distanţă în folosul profesiei medicale;
d) să aibă preocupări şi să
promoveze domenii medicale ştiinţific acceptate în lumea medicală modernă;
e) să respecte regulile de
activitate nonprofit şi de neimplicare în promovarea de
produse sau a intereselor unor sponsori;
f) să demonstreze accesul la dotare
tehnică pentru desfăşurarea unor activităţi educaţionale;
g) să poată dovedi calificarea şi competenţa
profesională şi educaţională a prestatorilor de servicii de EMC, corespunzător
formei de EMC pe care o organizează;
h) începând cu 1 ianuarie 2010, pentru a fi acreditaţi,
furnizorii de formare profesională continuă trebuie să se supună unui proces de
autoevaluare anuală, care să conducă la stabilirea măsurilor necesare pentru îmbunătăţirea calităţii
formării profesionale continue la nivelul furnizorului, în conformitate cu
recomandările europene în domeniu;
i) în vederea realizării obiectivului precizat la lit.
h), Colegiul Medicilor din România va iniţia vizite de evaluare şi consiliere a
furnizorilor de EMC.
Art. 7. - Firmele producătoare de medicamente sau
echipamente medicale nu pot fi organizatori în cadrul Programului naţional de
EMC.
Art. 8. - Furnizorii formelor de EMC care nu se supun
regulilor Programului naţional de educaţie medicală
continuă al Colegiului Medicilor din România pot pierde această calitate prin
decizie a Consiliului naţional al Colegiului Medicilor din România.
Art. 9. - Sunt scutite de plata taxelor de acreditare ca
furnizor de EMC, taxe prevăzute la art. 5, asociaţiile
studenţeşti, cele ale medicilor rezidenţi legal înfiinţate, precum şi colegiile
medicilor teritoriale.
ANEXA Nr. 3
CERERE-TIP
de creditare a formelor de EMC
Informaţii generale despre instituţia organizatoare
1. Denumirea organizatorului
care propune evenimentul educaţional
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Coordonatorul de program
Numele.........................
Prenumele........................
Titlul.......................................
Adresa
........................................................................................................................................................................ ...........
Telefon.....................
Fax..................... E-mail.......................
3. Persoana de contact desemnată de organizator (dacă
este diferită de coordonatorul de program) Numele......................... Prenumele.........................
Titlul.....................
Adresa
........................................................................................................................................................................ .........
Telefon...................... Fax.....................
E-mail.........................
Informaţii privind evenimentul educaţional propus
creditării
1. Tipul de activitate propus
Curs (inclusiv atelier de formare) |_|
Congres
|_|
Conferinţă
|_|
Simpozion
|_|
Masă rotundă |_|
Atelier de
lucru |_|
Altele........................................................................................................................................................................ ................................................
2. Titlul
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Perioada de desfăşurare
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Locul de
desfăşurare..............................................................................................................................................................................................
5. Grupul-ţintă (de menţionat specialitatea medicilor
cărora li se adresează)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
6. Numărul scontat de
participanţi........................................................................................................................................................................ ......
7. Programul ştiinţific exact (va fi ataşat ca anexă)
NOTĂ:
Organizatorul se obligă să anunţe Comisia naţională de
EMC cu privire la orice modificări ulterioare survenite în programul
educaţional.
8. Evaluarea evenimentului educaţional
........................................................................................................................................................................ .........................................................
9. Tipul materialelor publicate în legătură cu
evenimentul educaţional (se vor anexa)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Informaţii privind finanţarea evenimentului
educaţional
1. Denumirea sponsorilor
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Tipul de activităţi finanţate
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Alte surse de finanţare
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Declar pe propria răspundere că voi organiza
evenimentul educaţional de mai sus în conformitate cu procedurile, criteriile
şi normele Deciziei Consiliului naţional al Colegiului Medicilor din România
nr. 2/2009 privind stabilirea sistemului de credite de educaţie medicală
continuă pe baza căruia se evaluează activitatea de perfecţionare profesională
a medicilor, a criteriilor şi a normelor de creditare a formelor de educaţie
medicală continuă, precum şi a normei şi criteriilor de acreditare a
furnizorilor de educaţie medicală continuă.
Declar lipsa oricăror interese comerciale directe ale
evenimentului educaţional propus pentru creditare.
Data.........................................
Semnătura
................................................
ANEXA Nr. 4
CERERE-TIP
de acreditare a furnizorilor de EMC
Informaţii generale despre instituţie
1. Denumirea instituţiei (organizaţiei)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Coordonatorul de program de EMC
Numele........................
Prenumele........................ Titlul.......................
Adresa ...................................................................................................................................................................
Telefon..........................
Fax......................... E-mail.........................
3. Persoana de contact
desemnată de instituţie (dacă este diferită de coordonatorul de program de EMC)
Numele........................
Prenumele........................ Titlul.......................
Adresa
.......................................................................................................................................................................
Telefon..........................
Fax.........................
E-mail.........................
4. Experienţă în organizarea de forme de EMC (de
menţionat formele de EMC organizate în ultimii 3 ani)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Personalul acreditat să desfăşoare activităţi de
EMC (de menţionat titlul profesional-ştiinţific)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Infrastructura din dotare
1. Săli de curs şi capacitatea acestora
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Aparatura de proiecţie şi tipul acesteia
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Capacitatea de a desfăşura aplicaţii practice
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Posibilităţi de imprimare şi multiplicare
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Surse de finanţare
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Data..............................................
Semnătura....................................
ANEXA Nr. 5
FIŞA PUBLICAŢIEI
pentru înscrierea furnizorului în Nomenclatorul
publicaţiilor medicale agreate de Colegiului Medicilor
din România
CLASIFICARE:
(ISI, CNCSIS, Med-Line)
|
Titlul publicaţiei:
|_____________________________|
Editor ştiinţific (societatea, organizaţia): |__________________________________|
Nr. de apariţii/an:
|_____________|
Debut publicistic (anul): |_____________|
Tiraj:
Nr. de exemplare vândute/an: |_____________|
Adresabilitate dedicată: (nr. spec.) |_____________|
Preţ abonament anual:
Unde şi cum se face plata abonamentului:
Cont bancar: |_____________|
Redactor-şef: |_____________|
Adresă serviciu:
Telefon: Fax: Mobil: E-mail:
Secretar de redacţie:
|_____________|
Telefon:
Fax:
Mobil:
E-mail:
|
Persoană de legătură cu Colegiul Medicilor din România: |_____________|
Adresă serviciu:
Telefon:
Fax:
Mobil:
E-mail:
|
Evaluarea calităţii ştiinţifice si editoriale:
Consiliul (comitetul) editorial:
Tiparul executat la: |_____________|
Redactor-şef,
........................................................
ANEXA Nr. 6
MODEL-TIP
de prezentare a unui program (curs) de formare profesională continuă creditabil ca educaţie medicală continuă
Furnizor de EMC
principal........................................................................................................................................................................ .................
Coorganizatori sau
parteneri........................................................................................................................................................................ ...............
Acreditarea şi calificarea persoanelor cu atribuţii de
instruire teoretică şi practică (cadre didactice şi/sau formatori)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Titlul programului........................................................................................................................................................................................................
Data sau perioada de
desfăşurare........................................................................................................................................................................ .......
Tipul şi numărul de participanţi estimat (minim, maxim
şi optim)....................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Identificarea cerinţelor de formare cărora li se
adresează.............................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Analiza acestor nevoi şi motivaţia
organizării................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Rezultate aşteptate......................................................................................................................................................................................................
Obiective
educaţionale................................................................................................................................................................................................
Programa de pregătire........................................................................................................................................................................ .......................
Metodologie didactică utilizată
(mijloacele şi metodele prin care se asigură transmiterea şi asimilarea
cunoştinţelor şi formarea deprinderilor practice)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Strategia de organizare (paşi, intrări, ieşiri,
resurse, costuri).........................................................................................................................................
Evaluare - a formabililor (de cunoştinţe şi abilităţi)
- a lectorilor (a formatorilor) -
chestionar de opinie
- a programului - chestionar de opinie
ANEXA Nr. 7*)
MODEL-TIP
de certificat de absolvire
![](poze/94518_0.jpg)
ANEXA Nr. 8*)
MODEL-TIP
de certificat de participare
![](poze/94518_1.jpg)
*) Anexele nr. 7 şi 8 sunt reproduse în facsimil.