DECIZIE Nr. 204 din 30 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 2
si ale art. 25 alin. 2 din Legea arendarii nr. 16/1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 95 din 2 martie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 2 si ale art. 25 alin. 2 din Legea arendarii nr.
16/1994, exceptie ridicata de Klara Molnar, Magda Molnar si Jeno Molnar in
Dosarul nr. 431/1999 al Judecatoriei Targu Secuiesc.
La apelul nominal raspunde avocat David Geza Laczko, pentru Klara Molnar,
Magda Molnar si Jeno Molnar, lipsind Societatea Comerciala "Agromixt"
- S.A. Catalina si Comisia judeteana pentru aplicarea Legii nr. 18/1991 -
Covasna, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorilor exceptiei solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca, desi prin Legea nr.
65/1998 a fost modificata Legea nr. 16/1994, art. 7 alin. 2 si art. 25 alin. 2
din aceeasi lege au ramas in vigoare, Curtea fiind competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate privind aceste dispozitii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind
inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 7
alin. 2 din Legea nr. 16/1994, avand in vedere abrogarea acestora prin Legea
nr. 65/1998 pentru modificarea si completarea Legii arendarii nr. 16/1994,
precum si de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 25 alin. 2 din aceeasi lege, ca o consecinta fireasca a abrogarii art. 7
alin. 2.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 431/1999,
Judecatoria Targu Secuiesc a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 2 si ale art. 25 alin. 2 din
Legea arendarii nr. 16/1994, exceptie ridicata de Klara Molnar, Magda Molnar si
Jeno Molnar intr-un proces civil avand ca obiect rezilierea unui contract de
arendare.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 7 alin. 2 si ale
art. 25 alin. 2 din Legea arendarii nr. 16/1994 contravin prevederilor art. 16
si 41 din Constitutie, care consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor si,
respectiv, garantarea dreptului de proprietate. Totodata se sustine ca prin
aceste dispozitii s-ar fi depasit restrangerea dreptului de proprietate in
cazurile limitative prevazute la art. 49 din legea fundamentala.
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, dat fiind ca art. 7 alin. 2 din Legea
nr. 16/1994 a fost modificat prin Legea nr. 65/1998 pentru modificarea si
completarea Legii arendarii nr. 16/1994, prevazand in noua sa redactare ca
durata arendarii se stabileste de catre parti prin contractul de arendare.
Totodata art. 25 alin. 2 din Legea arendarii nr. 16/1994 a ramas in aceste
conditii fara obiect, fiind abrogat in mod tacit.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia este inadmisibila,
deoarece dispozitiile art. 7 alin. 2 din Legea arendarii nr. 16/1994 au fost
abrogate prin Legea nr. 65/1998 pentru modificarea si completarea Legii
arendarii nr. 16/1994. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate
privind dispozitiile art. 25 alin. 2 se considera ca aceasta a ramas fara
obiect.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect dispozitiile art. 7 alin. 2
si ale art. 25 alin. 2 din Legea arendarii nr. 16/1994, care au urmatorul
continut:
- Art. 7 alin. 2: "Durata arendarii nu poate fi mai mica de 5
ani."
- Art. 25 alin. 2: "Contractul de locatiune se incheie, pentru
perioada minima de arendare prevazuta la art. 7 alin. 2, intre societatea
comerciala care detine terenul in cauza si persoana fizica care a optat pentru
calitatea de locator, incepand cu primul an agricol ulterior inregistrarii
optiunii scrise."
Cu privire la exceptia ridicata Curtea Constitutionala constata ca
dispozitiile art. 7 alin. 2 din Legea arendarii nr. 16/1994 au fost abrogate
prin Legea nr. 65/1998 pentru modificarea si completarea Legii arendarii nr.
16/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 din 26
martie 1998. Potrivit art. I pct. 9 din aceasta lege, art. 7 din Legea nr.
16/1994 are in prezent urmatorul cuprins: "Durata arendarii se stabileste
de catre parti in contractul de arendare."
Curtea Constitutionala constata, de asemenea, ca exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicata in fata instantei de judecata la data de
1 iunie 1999, deci ulterior abrogarii dispozitiilor art. 7 alin. 2 din Legea
nr. 16/1994. Potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unor dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta numai daca
acestea sunt in vigoare iar, conform alin. (6) al aceluiasi articol, atunci
cand nu sunt indeplinite aceste conditii, instanta de judecata insasi trebuie
sa respinga exceptia ca inadmisibila.
In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca nu se poate exercita
controlul de constitutionalitate a unor dispozitii legale abrogate si ca se
impune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25
alin. 2 din Legea nr. 16/1994, Curtea Constitutionala constata ca prin
abrogarea dispozitiilor art. 7 alin. 2 din aceeasi lege exceptia privind aceste
dispozitii a ramas fara obiect, urmand, de asemenea, sa fie respinsa ca
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 2 si ale art. 25 alin. 2 din Legea arendarii nr.
16/1994, exceptie ridicata de Klara Molnar, Magda Molnar si Jeno Molnar in
Dosarul nr. 431/1999 al Judecatoriei Targu Secuiesc.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu