DECIZIE Nr. 21 din 24 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 328 si
329 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 144 din 25 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 328 si 329 din Codul penal, exceptie ridicata de Ion Dia si
Mihaela Baba in Dosarul nr. 3.856/2000 al Curtii de Apel Iasi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prevederile art. 328 si 329 privind
prostitutia si proxenetismul sunt criticate din perspectiva dispozitiilor art.
26 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit carora persoana fizica are
dreptul la "viata intima, familiala si privata" si "sa dispuna
de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica
sau bunele moravuri". Romania a aderat, prin Decretul nr. 482 din 1955, la
Conventia pentru reprimarea traficului cu fiinte umane si a exploatarii
prostituarii acestora, incriminarea celor doua fapte fiind consecinta acestei
aderari. State civilizate, cum ar fi Franta, incrimineaza in legislatia lor
penala savarsirea acestor fapte. De altfel, Curtea Constitutionala, prin doua
decizii (nr. 74 si nr. 106 din 1996), a respins exceptiile de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 328 din Codul penal, aratand ca
exercitarea dreptului la viata intima este conditionata de respectarea
drepturilor si libertatilor altora, precum si a bunelor moravuri. Incriminarea
acestor fapte poate fi corelata cu dispozitiile art. 49 din Constitutie care
permit restrangeri, prin lege, a exercitiului unor drepturi, in scopul apararii
sanatatii ori moralei publice. Se solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.856/2000,
Curtea de Apel Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 328 si 329 din Codul penal, exceptie
ridicata de Ion Dia si Mihaela Baba, inculpati-recurenti intr-o cauza de
proxenetism.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca
dispozitiile art. 328 si 329 din Codul penal, privitoare la infractiunile de
prostitutie si, respectiv, de proxenetism, sunt neconstitutionale, fiind in
contradictie cu prevederile art. 26 alin. (1) si (2) din Constitutie. In opinia
autorilor exceptiei prevederile art. 26 alin. (2) din Constitutie permit
persoanei sa aiba o viata intima neingradita si sa intretina raporturi intime
cu cine doreste si indiferent de interesele care o anima. Aceste interese ar
putea consta si in satisfacerea unor nevoi materiale, iar partenerii pot fi mai
multi in decursul anilor. Autorii exceptiei sustin, de asemenea, ca cele doua dispozitii
legale sunt neconstitutionale, deoarece mentin definitia infractiunii asa cum a
fost formulata, sub influenta ideologiei comuniste, ca fapta contrara
relatiilor socialiste de convietuire. In realitate, sustin autorii exceptiei,
practicarea raporturilor sexuale cu diferite persoane nu constituie decat
mijlocul de procurare a bunurilor si valorilor necesare existentei, aceasta
dobandire fiind de esenta infractiunii de prostitutie.
Curtea de Apel Iasi, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate,
arata ca aceasta este neintemeiata, deoarece dispozitiile art. 328 si 329 din
Codul penal nu contravin Constitutiei si conventiilor internationale privind
prevenirea prostitutiei si proxenetismului, la care Romania este parte. Dispozitiile
art. 26 alin. (1) si (2) din Constitutie nu pot fi invocate in sprijinul
exceptiei, practicarea prostitutiei nefiind recunoscuta ca o profesie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
exceptia este neintemeiata. Proxenetismul, fiind o forma de exploatare a
prostitutiei si de incurajare a acesteia, prezinta un ridicat grad de pericol
social. Potrivit art. 26 din Constitutie, persoana are dreptul sa dispuna de ea
insasi, insa cu conditia sa nu incalce drepturile si libertatile altora,
ordinea publica sau bunele moravuri, drepturi si libertati care sunt incalcate
prin infractiunea de proxenetism, realizata prin tragerea de foloase de pe urma
practicarii prostitutiei, care vizeaza obtinerea de profituri, avantaje
materiale de orice natura de pe urma practicarii prostitutiei de catre o
persoana. Art. 26 din Constitutie, invocat in sprijinul exceptiei, creeaza un
cadru adecvat pentru afirmarea si dezvoltarea deplina a personalitatii umane si
in nici un caz pentru apararea fenomenului infractional. Atat prostitutia, cat
si proxenetismul contravin tuturor normelor legale elaborate in vederea
apararii drepturilor si libertatilor persoanei, incalca relatiile privind
convietuirea sociala, prin nerespectarea normelor morale si juridice si
incalcarea demnitatii umane. De esenta prostitutiei si proxenetismului este
comertul de ordin sexual cu propriul corp, comert care, prin sine insusi,
lezeaza demnitatea omului, ca valoare suprema ocrotita si garantata de art. 1
alin. (3) din Constitutie.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia este, de asemenea,
neintemeiata. Incriminarea prin art. 328 din Codul penal a prostitutiei
priveste practicarea raporturilor sexuale cu diferite persoane ca mijloc de
procurare a mijloacelor de existenta, deci ca profesie, iar acest fapt a fost
considerat de legiuitor ca fiind socialmente periculos prin consecintele sale.
Aceasta fapta este de natura sa aduca atingere moralitatii si chiar demnitatii
persoanelor care practica prostitutia. Or, art. 26 din Constitutie instituie
dreptul persoanei de a dispune de ea insasi, insa prevede si limitele de
exercitare a acestui drept, si anume fara sa incalce drepturile si libertatile
altor persoane, ordinea publica sau bunele moravuri. Se citeaza, de asemenea,
din preambulul Conventiei pentru reprimarea traficului cu fiinte umane si a
exploatarii prostituarii acestora, adoptata de Adunarea Generala a O.N.U. la 2
decembrie 1949, la care Romania a aderat prin Decretul nr. 482/1955, in care se
arata ca prostitutia, traficul cu fiinte umane in vederea prostituarii, adica
proxenetismul, sunt incompatibile cu demnitatea si valoarea persoanei umane.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
328 si 329 din Codul penal, care au urmatorul continut:
- Art. 328: "Fapta persoanei care isi procura mijloacele de existenta
sau principalele mijloace de existenta, practicand in acest scop raporturi
sexuale cu diferite persoane, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3
ani.";
- Art. 329: "Indemnul sau constrangerea la prostitutie ori inlesnirea
practicarii prostitutiei sau tragerea de foloase de pe urma practicarii
prostitutiei de catre o persoana, precum si recrutarea unei persoane pentru
prostitutie ori traficul de persoane in acest scop, se pedepsesc cu inchisoare
de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi.
Daca fapta prevazuta in alin. 1 este savarsita fata de un minor sau
prezinta un alt caracter grav, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani si
interzicerea unor drepturi.
Banii, valorile sau orice alte bunuri care au servit sau au fost destinate
sa serveasca, direct sau indirect, la comiterea infractiunii prevazute in alin.
1 si 2 si cele care au fost dobandite prin savarsirea acesteia se confisca, iar
daca acestea nu se gasesc, condamnatul este obligat la plata echivalentului lor
in bani.
Tentativa se pedepseste."
Prevederile art. 26 din Constitutie, considerate a fi incalcate de
dispozitiile legale criticate, sunt urmatoarele:
- Art. 26: "(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata
intima, familiala si privata.
(2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca
drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
incriminarea si sanctionarea faptelor de prostitutie si de proxenetism, in
Codul penal de la 1968, reprezinta si indeplinirea obligatiei asumate de statul
roman prin Decretul nr. 482/1955 de aderare la conventie, care prevede ca
partile la aceasta conventie decid pedepsirea oricaror persoane care, pentru a
satisface pasiunile altei persoane, ademeneste, atrage sau indeamna, in vederea
prostituarii, o alta persoana, chiar cu consimtamantul acesteia, sau care
exploateaza prostitutia altei persoane, chiar cu consimtamantul acesteia. In
preambulul conventiei se arata ca "prostitutia si raul care o insoteste,
traficul de fiinte umane in vederea prostituarii, sunt incompatibile cu
demnitatea si valoarea persoanei umane si pun in pericol bunastarea
individului, a familiei si a comunitatii".
Curtea s-a mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 328 din Codul penal prin Decizia nr. 74 din 11 iunie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 27 august
1996, si Decizia nr. 106 din 2 octombrie 1996, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 16 ianuarie 1997. Respingand exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate, Curtea Constitutionala a
subliniat, in Decizia nr. 74/1996, ca pentru prevenirea si combaterea
prostitutiei nu este suficient sa se incrimineze si sa se sanctioneze numai
proxenetismul, ci trebuie incriminata si sanctionata insasi practicarea
prostitutiei, ca expresie a folosirii abuzive si antisociale a dreptului femeii
de a dispune de ea insasi.
Curtea retine ca in ceea ce priveste proxenetismul, incriminat prin insasi
conventia mentionata, caracterul sau profund antisocial nu poate fi pus la
indoiala si nu se poate vorbi despre neconstitutionalitatea dispozitiilor art.
329 din Codul penal.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 328 si 329
din Codul penal, exceptie ridicata de Ion Dia si Mihaela Baba in Dosarul nr.
3.856/2000 al Curtii de Apel Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu