DECIZIE Nr. 235 din 20 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul unor pagube
produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier
situate pe terenurile proprietate publica si privata si economiei vanatului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 160 din 17 aprilie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor
in cazul unor pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din
afara fondului forestier situate pe terenurile proprietatea publica si privata
si economiei vanatului, exceptie ridicata de Cristian Oprea si Marian Oprea in
Dosarul nr. 4.919/1998 al Judecatoriei Bacau.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 16 decembrie 1999,
in lipsa partilor si in prezenta reprezentantului Ministerului Public, fiind
consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 20 decembrie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 iunie 1999 Judecatoria Bacau a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul unor pagube
produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier
situate pe terenurile proprietate publica si privata si economiei vanatului,
exceptie ridicata de Cristian Oprea si Marian Oprea, prin aparator, in Dosarul
penal nr. 4.919/1998 al acelei instante, avand ca obiect tragerea la raspundere
penala si civila a inculpatilor Cristian Oprea si Marian Oprea pentru
savarsirea infractiunilor prevazute in art. 97 alin. 1 si alin. 4 lit. a) si in
art. 98 alin. 2 si 4 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu aplicarea art. 33
lit. a) din Codul penal.
In motivarea exceptiei autorii arata, in esenta, ca textul de lege criticat
contravine dispozitiilor art. 78 din Constitutie referitoare la intrarea in
vigoare a legii si ale celor cuprinse in art. 23 alin. (9) din Constitutie
privind legalitatea incriminarii, deoarece pretul mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior, element esential atat in determinarea valorii pagubei, cat
si in stabilirea caracterului contraventional sau penal al faptei, trebuie
stabilit de legiuitor, printr-o lege organica, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, iar nu sa fie stabilit de Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului pe baza negocierilor, prevazute de lege, pret care nu este
dat publicitatii prin Monitorul Oficial al Romaniei.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca exceptia ridicata
este neintemeiata, deoarece Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
are obligatia legala de a calcula pretul mediu in raport cu parametrii
prevazuti de lege, iar imprejurarea ca "acest pret, rezultat din
negociere, nu a fost publicat nu implica o constatare ab initio a
neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 81/1993, deoarece
acesta nu reprezinta un element constitutiv al infractiunii, fiind doar un
criteriu pentru determinarea prejudiciului, in raport de care depinde incriminarea
faptei".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si putea exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia este nefondata,
deoarece infractiunea este stabilita de lege, astfel cum prevad dispozitiile
art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, iar circumscrierea faptei de un
element obiectiv, si anume valoarea pagubei, care se stabileste de Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, are ca efect doar realizarea unui
calcul aritmetic si, deci, nu poate fi considerata o norma penala. In continuare,
Guvernul considera ca stabilirea unui element care duce la considerarea faptei
ca infractiune nu poate duce la concluzia ca insasi stabilirea infractiunii ar
fi lasata la latitudinea acestui minister, deoarece modul de efectuare a
evaluarii pagubei este precis stabilit de lege. Se mai considera ca textul de
lege este conform prevederilor art. 23 alin. (9) si art. 72 alin. (3) lit. f)
din Constitutie, pentru ca respecta principiul legalitatii incriminarii si al
reglementarii, prin lege organica, a infractiunilor si pedepselor. Guvernul
face, de asemenea, referiri la jurisprudenta Curtii Constitutionale, mentionand
Decizia nr. 2 din 10 ianuarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 89 din 30 aprilie 1996, prin care Curtea Constitutionala a admis
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la acelasi text de lege (art. 5
din Legea nr. 81/1993), stabilind ca dispozitiile sale sunt constitutionale
numai in masura in care prin pret stabilit de Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului se intelege pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa
pe picior, la data constatarii faptei, calculat pe baza preturilor negociate,
in conditiile legii, precizate in actul de stabilire a pretului mediu, solutie
confirmata prin Decizia nr. 27 din 23 februarie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 261 din 7 iunie 1999.
Presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art. 12 si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul unor
pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului
forestier situate pe terenurile proprietate publica si privata si economiei
vanatului, care are urmatorul continut: "Limita valorica a pagubei, in
functie de care faptele prevazute la art. 30 si 31 alin. 1 din Legea nr. 2/1987
privind conservarea, protejarea si dezvoltarea padurilor, exploatarea lor rationala,
economica si mentinerea echilibrului ecologic constituie infractiuni, rezulta
din majorarea de 5 ori a pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe
picior la data constatarii. Acest pret se stabileste de Ministerul Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului". Autorii exceptiei sustin, in
concluziile scrise depuse la dosarul instantei judecatoresti, ca acest text
contravine art. 23 alin. (9) referitor la legalitatea incriminarii si art. 78
din Constitutie referitor la intrarea in vigoare a legii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca in urma adoptarii Legii nr. 26/1996 - Codul silvic,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996,
textul art. 5 din Legea nr. 81/1993 a fost modificat implicit, deoarece prin
art. 120 Legea nr. 2/1987 a fost abrogata. Noul Cod silvic a mentinut insa,
prin dispozitiile art. 97 si 98, principiul calificarii unor fapte ca
infractiuni in raport cu o anumita valoare a pagubelor stabilita, in functie de
pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior si, de asemenea, prin
prevederile art. 120, competenta Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului de a stabili pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe
picior. Prin urmare, cu exceptia referirilor la textele Legii nr. 2/1987, art.
5 din Legea nr. 81/1993 a ramas in vigoare si este aplicabil.
Asupra constitutionalitatii textului art. 5 din Legea nr. 81/1993 Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat, stabilind prin Decizia nr. 2 din 10 ianuarie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 30
aprilie 1996, ca "prevederile art. 5 din Legea nr. 81/1993 sunt
constitutionale numai in masura in care prin pret stabilit de Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului se intelege pretul mediu al unui metru
cub de masa lemnoasa pe picior, la data constatarii faptei, calculat pe baza
preturilor negociate, in conditiile legii, precizate in actul de stabilire a
pretului mediu". Curtea a mentionat, in considerentele acestei decizii, ca
"in legatura cu atributia ministerului de a preciza pretul in functie de
care se determina cuantumul pagubei, se retine ca acest pret nu poate fi altul
decat cel stabilit potrivit legii, deci pe baza unui criteriu obiectiv si
legal, cu inlaturarea oricarei aprecieri subiective si discretionare, care ar
avea semnificatia incalcarii principiului legalitatii incriminarii si
suprematiei legii". Totodata, s-a precizat, in motivarea deciziei, ca
"prin competenta Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului de
a stabili pretul respectiv nu se poate intelege decat obligatia acestuia de a-l
calcula in raport cu parametrii prevazuti de lege. Textul de lege nu confera
ministerului atributia de a stabili pretul in mod subiectiv, discretionar,
exclusiv in functie de aprecierea sa, ci ii impune obligatia, inerenta unui
expert, de a-l calcula in mod concret, ceea ce invedereaza un criteriu
obiectiv. De aceea, cerinta legalitatii incriminarii si a suprematiei legii
este satisfacuta. Ea insa nu poate fi considerata indeplinita, daca prin pretul
stabilit de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului s-ar intelege
altceva decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, la
data constatarii faptei, calculat pe baza preturilor negociate in conditiile
legii, precizate ca atare in actul de stabilire a pretului mediu. Necesitatea
precizarii preturilor negociate in actul de stabilire a pretului mediu se
justifica prin aceea ca numai astfel este posibila cenzura judecatoreasca a
modului de calcul al pretului de catre minister, ceea ce este necesar tocmai
avand in vedere rolul de expert pe care il are ministerul in determinarea
pretului". De asemenea, in considerentele deciziei pronuntate Curtea a
stabilit ca "numai interpretata in acest mod dispozitia legala poate fi
considerata constitutionala, asigurandu-se prevenirea oricarui subiectivism in
stabilirea preturilor, legalitatea incriminarii si suprematia legii in acest
domeniu". In legatura cu sustinerea potrivit careia art. 5 din Legea nr.
81/1993 este neconstitutional ca urmare a nepublicarii pretului mediu rezultat
din negociere, Curtea a stabilit, in considerentele deciziei pronuntate, ca
aceasta "nu poate fi retinuta, deoarece principiul legalitatii incriminarii
si suprematiei legii nu implica ca si aceste preturi sa fie publicate, pretul
mediu nefiind un element constitutiv al infractiunii, ci numai un criteriu
pentru determinarea pagubei, in functie de care depinde incriminarea. Paguba
poate fi conditionata si de numeroase alte elemente de naturi diferite, iar
legalitatea incriminarii si asigurarea suprematiei legii nu inseamna ca toate
aceste elemente sa fie si publicate".
Curtea observa ca, desi decizia mentionata a fost pronuntata anterior
aparitiei Legii nr. 26/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 93 din 8 mai 1996, prin care a fost implicit modificat textul art. 5 din
Legea nr. 81/1993 (prin art. 107 alin. 1 al noii legi), aceasta isi mentine
actualitatea, deoarece dispozitiile textului de lege criticat au in continuare
aplicabilitate in ceea ce priveste determinarea competentei autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura de a stabili criterii si cuantumuri
pentru evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier prin infractiuni (si
contraventii).
In aceste conditii Curtea constata ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile
art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad ca "Nu
pot face obiectul exceptiei prevederile legale a caror constitutionalitate a
fost stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale", precum si dispozitiile art. 23 alin. (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, care stabilesc ca este inadmisibila exceptia contrara
prevederilor alin. (3) din acelasi articol.
Faptul ca prin Decizia nr. 2 din 10 ianuarie 1996 exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 81/1993 a fost
admisa doar in parte, conditionandu-se caracterul constitutional al acestei
dispozitii legale de o anumita interpretare, nu are relevanta sub aspectul
efectelor sale in solutionarea cauzei de fata, intrucat Curtea Constitutionala
a stabilit, de principiu, prin Decizia nr. 92 din 12 octombrie 1995, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 294 din 20 decembrie 1995, ca
sunt aplicabile dispozitiile referitoare la inadmisibilitatea exceptiilor de
neconstitutionalitate in situatia in care aceeasi prevedere legala a fost declarata
ca neconstitutionala printr-o decizie anterioara a Curtii si in cazul
deciziilor cu rezerva de interpretare, "deoarece sensul deciziei este
circumstantierea legitimitatii constitutionale a textului de lege respectiv si,
deci, constatarea caracterului sau neconstitutional pentru ceea ce excede
aceasta legitimitate".
In consecinta, pentru considerentele aratate, exceptia urmeaza sa fie
respinsa ca inadmisibila.
De altfel, Curtea constata ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 233 din 25 mai 1999, a fost publicat Ordinul ministrului apelor, padurilor
si protectiei mediului nr. 440/1999 pentru aprobarea pretului mediu al unui
metru cub de masa lemnoasa pe picior, continutul sau fiind astfel adus la
cunostinta publica.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor
in cazul unor pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din
afara fondului forestier situate pe terenurile proprietate publica si privata
si economiei vanatului, exceptie ridicata de Cristian Oprea si Marian Oprea in
Dosarul nr. 4.919/1998 al Judecatoriei Bacau.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 decembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan